Range extender pro BMW i3 - podrobnosti

Jan Grohmann - 16 Říjen 2013

BMW i3 sesazuje Nissan Leaf z trůnu jakožto nejpokročilejší elektrické auto s cenou pod milion korun. Technická vyspělost nemění nic na omezeném dojezdu, který se pohybuje kolem 150 kilometrů. BMW proto zájemcům o BMW i3 nabízí za příplatek také zabudování malého spalovacího motoru s generátorem – prodlužovače dojezdu (range extenderu).BMW i3

BMW i3 je životní styl
foto: BMW

Dojezd 150 kilometrů (až 200 km v ECO módu) je dostatečná hodnota pro několikadenní dojíždění do práce. Podle výzkumu Německého federálního statistického úřadu kolem 46 % Němců dojíždí do práce denně do 10 km, 28 % pak 10 km a 25 km a 16,2 % dojíždí přes 25 km.

Předpokládejme, že přibližně stejné hodnoty platí i pro zbytek Evropy. Čistě elektrické BMW i3 tak poslouží pro každodenní dojíždění do práce naprosté většině Evropanů.

Auto ale není jen na jízdy do práce. Jednou za čas se musíme vydat na delší cesty a zde již dojezd 150 kilometrů nedostačuje. Pokud zákazník chce používat BMW i3 i pro delší cesty, musí dokoupit prodlužovač dojezdu.

Čistě elektrické BMW i3 si v České republice pořídíte za 900 000 Kč. Pokud si chcete pořídit i extendér, nachystejte si dalších zhruba 75 000 Kč (3950 $). Za cenu několika desítek tisíc korun získá váš BMW I3 malý spalovací dvouválec o objemu 650 cm3 a výkonu 25 kW (34 k). Extender je umístěn nad zadní nápravou a nijak neomezuje vnitřní prostor posádky nebo zavazadlového prostoru.

Promo video BMW i3
video: YouTube

Prodlužovač dojezdu slouží u BMW i3 jen ve výjimečných případech. Tomu odpovídá i minimalistická nádrž o objemu pouhých 9 litrů v přední části vozidla. Extender se spustí zcela automaticky v okamžiku kdy klesne nabití baterie baterie pod určitou mez. Dojezd na plně nabitou baterii a plnou nádrž k tomu je až 300 km.

Kapacita baterie BMW i3 je 18 kWh. Při průměrné ceně 4,5 Kč/kWh tak baterii nabijeme za 81 Kč. Naproti tomu plnou nádrž do BMW i3 načerpáme za zhruba 320 Kč. Při kupeckých počtech nám tak náklady na 300 km dlouhou jízdu vycházejí na 1,3 Kč za kilometr.

BMW i3 s extenderem není klasickým plug-in hybridem jako třeba Chevrolet Volt nebo Toyota Prius plug-in hybrid. BMW tvrdí, že prodlužovač dojezdu v BMW i3 slouží jako nouzové řešení pro dojezd do nejbližší dobíjecí stanice.

Jak naznačují některá zahraniční média, BMW i3 při jízdě s extenderem neposkytne plný výkon (z důvody úspory energie), jako při jízdě čistě na elektřinu.

Zpět na HybridPřidat komentář

Takže to dopadlo bohužel přesně tak, jak jsem říkal a většina lidí tomu nechtěla věřit. Ne, že by mne to kdovíjak těšilo.

Obrázek uživatele Jolinar

Myslim ze mate chybu v clanku, cena extenderu je v Evrope diky vyssim danim kolem 100.000Kc. V Nizozemi dokonce pres 110.000Kc. Viz odkaz.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Pouze pro upřesnění doplňuji, že extender zde není schopen pokrýt potřeby elektromotoru, tzn. že když běží pouze lehce doplňuje el. energii do baterie aby se vybíjela pomaleji. Tedy i s extenderem se baterie nakonec "zcela" vybije.
To je docela zásadní informace a měla by se říci naprosto jasně, aby si to člověk nepletl s Amperou/Voltem, který má de-facto dojezd neomezený...!

Obrázek uživatele Jolinar

opravdu?
Dyt ten extender ma vykon 25kW? Takze pokud pojedu s prumernou spotrebou pod 25kWh/h (25kW), tak by se ta baterie nemela vybit...
To ze bude vykon motoru omezen mi prijde logicke, ale ze by se baterie stejne vybijela mi prijde jako nesmysl... Leda ze by tech 25kW (33koni) se nedalo pouzit na dobijeni baterie (udrzovani baterie, tak aby neklesla pod dany limit), pak by to davalo jisty smysl, ale v takovem pripade je ta i3 jeste horsi nez jsem myslel.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Toto bylo oficiální vyjádření od BMW na můj přímý dotaz....znovu jsem tu informaci od jiných zdrojů už ale neověřoval.

Obrázek uživatele Jolinar

Hmm, ok. Urcite se s vama nechcu hadat o necem o cem vim velke kulove :)
Coz je tedy zklamani od BMW...

To já bych se klidně hádal :)

Mne spíše teď zarazilo, že v oficiálních prodejních technických datech má BMW i3 uváděnou kapacitu baterie už jen 18,8kWh, kdežto představován veřejnosti byl s 22kWh baterií (prizmatické články Samsung-SDI, 96s Li-ion o kapacitě čl. 60Ah). Tudíž otázkou zůstává pro jakou využitelnou kapacitu byl udávaný dojezd vlastně počítán?

Jinak těch 25kW z RE tipuji prakticky opravdu jen na dojezd k nejbližší "pumpě" bez ohledu na to jestli se baterie dobíjí nebo ne, pokud by totiž měla jet ta 650ccm naplno = aby byla schopná dodat i něco do baterie, tak v tom autě bude samo o sobě kravál k nevydžení.

Obrázek uživatele Jolinar

jj taky jsem si toho vsiml, neni to nahodou tak ze 22kWh je max, ale vyuziva se jen 18,8kWh aby se prodlouzila zivotnost? Podobne jako Prius ma 1,5kWh ale pouziva jen asi 500Wh?


veletrh e-SalonNabíječky elektromobilů CircontrolAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobil