E-Scooter - elektroskútr od BMWVIDEO
E-Scooter - elektroskútr od BMW
Opel Ampera - dva dny s plug-in hybridemTEST
Opel Ampera - dva dny s plug-in hybridem
Česká republika zaostává o 50 letŽELEZNICE
Česká republika zaostává o 50 let
Prius plug-in hybrid spotřeba 2,1 l/100 kmAUTO
Prius plug-in hybrid spotřeba 2,1 l/100 km

Vesmírná raketa SLS: k Měsíci, Marsu a dále

Jan Grohmann - 08 Červenec 2014

Americká schválila vývoj nejdůležitější části nové americké „superrakety“ SLS (Space Launch System) – základního stupně. Pokud půjde vše podle plánu, prvního letu rakety SLS se dočkáme v roce 2017.Space Launch System

Nový typ vesmírné rakety Space Launch System má vynést člověka znovu k Měsíci, následně k Marsu a možná i dál
foto: NASA

Začátkem týdne společnost Boeing podepsala s NASA kontrakt v hodnotě 2,8 miliardy dolarů na vývoj základního stupně rakety SLS. Základní stupeň při výšce 61 m a průměru 8,4 m tvoří základní nosnou konstrukci rakety SLS.

Během hlavní vývojové doby, mezi roky 2014 až 2018, plánuje NASA vynaložit na vývoj SLS 6,8 miliardy dolarů. Pokud půjde vše podle plánů, v roce 2017 se počítá s prvním nepilotovaným obletem Měsíce s kosmickou lodí Orion. Mise potrvá 25 dní.

Vzhůru na Mars!
video: YouTube

Druhý let se podle současných plánů uskuteční v roce 2019, kdy na palubě SLS odstartuje do vesmíru sonda ARRM (Asteroid Redirect Robotic Mission). Sonda zachytí blízkozemní asteroid a přitáhne jej k Měsíci k dalšímu průzkumu.

O dva roky později se uskuteční třetí start s kosmickou lodí Orion a lidskou posádkou. Cílem se stane odchycený asteroid.

Jaké jsou vlastně parametry nové rakety? Výška, hmotnost a konfigurace SLS se liší podle výkonnostní verze a také podle typu nákladu (pilotovaná loď Orion nebo družice, sonda, atd.).

SLS

Jednotlivé sekce rakety SLS Block II (nákladní konfigurace).
foto: NASA

U SLS se počítá s dvěma základními variantami. Slabší raketa s označením Block I vynese na nízkou oběžnou dráhu LEO (Low Earth Orbit) až sedmdesátitunové těleso. Nejvýkonnější verze SLS Block II dopraví na LEO až 130 tun nákladu. Například americký raketoplán Space Shuttle dokázal na LEO vynést „pouze“ 24,4 tun nákladu.

Pilotovaná verze SLS Block II měří na výšku 117 metrů při hmotnosti 3000 tun. Všechny motory poskytují společný tah 41 000 kN. Pro názornost, tah proudového motoru české stíhačky JAS-39 Gripen dosahuje s forsáží 80,4 kN.

SLS se skládá z několika částí. Základní a nejdůležitější „core stage“ ponese čtveřici vlastních raketových motorů RS-25 odvozených od motorů raketoplánu Space Shuttle. K základnímu stupni jsou připevněny po stranách dva pomocné motory na tuhé palivo, odvozené opět ze startovní konfigurace amerického raketoplánu.

Pro lety k Měsíci, Marsu nebo asteroidům získá raketa SLS druhý stupeň s vlastním raketovým motorem. Druhý stupeň se po několika minutách letu oddělí a pomocí raketového motoru urychlí náklad nebo kosmickou loď směrem do hlubokého kosmu, ven z „gravitační jámy“ Země.

NASA
 
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

No tak trochu mne vyděsila věta česká stíhačka Grippen , fakt dobrej fór...
No stále stejná otázka, není náhodou ukončený program NASA a lety do vesmíru z důvodu z vícestupňových raketových letů, které SOU příliš drahé?
Tohle je trochu zavádějící článek, no osobně mi je jedno, ať si Amerika vyhazuje peníze do vzduchu ale sou tu projekty nízkorozpočtové a na jiném principu.
Prostě rakety sou staré více jak 60 let a tohle je nepochopitelný krok z pět...
Asi jde o to se zbavit pomoci z ruské strany raketou Sojuz :-)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

taky mam pocit ze tahle technologie je v moderním kabátu , ale funkčně je strašné zastarala.

Obrázek uživatele Jolinar

Kdepak, program NASA zdaleka neni ukonceny :-)
A co se tyce toho vyhazovani penez... Zbytek americke armady ma zhruba 60-ti nasobny rozpocet vuci NASA, takze mi to ani neprijde moc, obzvlaste kdyz uvazim ze se tyto vydaje rozlozi do 3 a vice let.
Napr jen ta jejich nova letadlova lod tridy Ford stala pres 17 miliard dolaru, vuci tomu 2,8 miliardy dolaru za vyvoj zakladniho stupne SLS je prd :)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

SLS bohužel asi nebude pro NASA moc dobře udržitelný. Náklady na vývoj beru jakékoliv, to jsou solidně investované peníze. Jednorázové náklady na start cca. $500 milionů taky beru, vynést 100t na orbitu není zadarmo. Ale fixní náklady na údržbu infrastruktury mají být přes $2 miliardy, při současném rozpočtu si NASA bude moct dovolit jediný start ročně, takže celkové náklady na start $2.5 miliardy! To je strašně moc...

Uvidíme co soukromé heavy-lift nosiče, těším se na Falcon 9 Heavy, snad bude reálné aby je NASA časem používala pro svoje mise.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

mužů se zeptat odkud čerpáte informace o nákladech ? nikde jsem nic nenašel. Díky.

Obrázek uživatele Jolinar

"Pro lety k Měsíci, Marsu nebo asteroidům získá raketa SLS druhý stupeň s vlastním raketovým motorem."

Tak moment! To jakoze na LEO tomu staci jeden stupen + postranni boostery? To slysim poprve...

btw: ta cena je dobre silena, ale za takove monstrum asi odpovidajici :-) Bude to slusny (vetsi) konkurent pro Falcon Heavy, jestli to nekdy skutecne vyvinou...

Ano, je to tak. Některé verze pro let na LEO druhý stupeň nedostanou.

Odkazy:
http://www.nasaspaceflight.com/2011/10/sls-trades-opening-four-rs-25s-core-stage/
případně
http://en.wikipedia.org/wiki/Space_Launch_System

Obrázek uživatele Jolinar

aha, tak je to...
"Since then a number of changes have been made, with Block 0 no longer in design and the final Block II design being dependent on an ongoing booster competition and further analysis."

Puvodni plany pocitaly s verzi Block 0 (ktera skutecne mela mit jen jeden stupen), ale ta byla zrusena a nyni jsou v planu uz jen Block I, Block IA, Block II a vsechny maji jak prvni tak i druhy stupen.

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Standardní nastavení volby "Zasílání upozornění na email" můžete nastavit na stránce svého profilu.
Kontrola proti nevyžádaným příspěvkům
Absolováním testu nám pomáháte bojovat proti SPAMu. Děkujeme.
Přepište prosím tento kód do pole níže
Přepište, prosím, znaky z obrázku výše. Všechna písmena jsou malá.

EVMapa.cz - mapa nabíjecích stanic Kariéra EVC Group

zajímavé články