Qualcomm vyzkouší v Londýně bezdrátové dobíjení elektromobilů

Ivo Hradil - 23 Listopad 2011

Společnost Qualcomm, známá především jako výrobce mobilních čipů a držitel patentů mnoha bezdrátových technologií, oznámila, že hodlá v spustit první testovací program bezdrátového dobíjení elektromobilů. Obyvatelé hlavního města vlastnící se tak možná v dohledné době dočkají pohodlného dobíjení svých elektrických vozů bez nutnosti používání kabelů.indukční bezdrátové dobíjení

Společnost Qualcomm vidí budoucnost dobíjení elektromobilů bez drátů
foto: Qualcomm

Tento krok je logickým vyústěním událostí z předchozích dnů, kdy firma Qualcomm koupila novozélandskou firmu Halo IPT, která je od svého vzniku v roce 2010 průkopníkem v oblasti vývoje a výroby technologií elektromobilů.

Technologie Halo IPT využívá k bezdrátovému nabíjení elektromobilů princip elektromagnetické indukce. Ta vzniká mezi dvěma cívkami, z nichž jedna je umístěna v elektromobilu a druhá je zabudována do povrchu parkovacího místa. Řidič musí pouze zaparkovat tak, aby se obě cívky překrývaly, a o další se už nemusí starat.

Společnost Qualcomm na projektu velmi úzce spolupracuje s britskou vládou, s kanceláří starosty Londýna a správním orgánem Transport for London, zodpovědným za dopravu v britské metropoli.

Premiér Spojeného království David Cameron o projektu řekl: „Technologie bezdrátového dobíjení znamená pro elektromobilový průmysl obrovský skok kupředu a já jsem rád, že londýnské společnosti budou mezi prvními, které z této výhody mohou těžit. Tento projekt je skvělým příkladem toho, jak by v budoucnosti mohlo fungovat.“

Prvotní fáze programu bezdrátového dobíjení bude spuštěna v londýnském technologickém centru Tech City už na začátku roku a bude do ní zahrnuto okolo padesátky speciálně upravených elektromobilů. Účast na projektu je naprosto otevřená a mohou se do něho hlásit všechny společnosti, které projeví zájem.

qualcomm.com
Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ev1 tu uz s indukcnym nabijanim bolo.
- indukovane nebude vsetko na vokol ako sa obavaju citatelia, ze skolabuje niekomu kardiostimulator, predpokladm ze vyzarovanie zasadne nepresiahne bezny zvonkovy transformator :)

Mohli by to urobit ako Nikola Tesla, Indukovat vysoke frekvencie a napatie do zeme a auta by mohli jazdit aj bez baterii... akurat to potom nejde moc dobre spoplatnit :)

Napad ze robotizovana ruka zasunie konektor s kablom tiez nie je boh vie aka vyhra

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Tú účinnosť treba vnímať v dvoch rovinách:
1. Účinnosť samotného nabíjania - tam si viem predstaviť hodnoty presahujúce 95% - táto časť je spoločná pre drôtový aj bezdrôtový prenos,
2. Účinnosť prenosu k nabíjacej elektronike - tu budú zásadné rozdiely. Zatiaľčo pri prenose cez kábel bude účinnosť vyššia ako 99,9% (straty len na odpore vedenia a kontaktoch), pri indukčnom prenose to bude max. 80% (aj to pochybujem).

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

A když se zvídavý člověk vybavený kardiostimulátorem ohne, aby se přesvědčil, že tam fakt nejsou dráty dostane několik defibrilačních pulsů, popř. si nějak restartuje strojek...

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Toto nie je nijako prevratná myšlienka. Ako hlavný problém vidím, že táto technológia bude mať nízku účinnosť prenosu energie (okolo 60-70%) - čo je strašne zlé číslo v prepočte na predpokladané počty elektromobilov. Omnoho efektívnejšie by bolo štandardizovať automatické bezobslužné nabíjacie stanice. Mohlo by to fungovať tak, že takisto bude potrebné zaparkovať na presne určenom mieste, a po požiadavke na nabíjanie (napr. stlačenie príslušného tlačidla v kabínke - toto by mal rozhodne mať možnosť vodič rozhodnúť sám) sa v podvozku/vpredu/vzadu otvorí krytka a robotizované zariadenie nabíjačky presne lokalizuje a pripojí príslušné kontakty. Následne zaháji dobíjanie. Takéto riešenie by poskytlo takisto plný komfort bezobslužného dobíjania, navyše s temer nulovými stratami pri prenose energie (len odpor vodičov). Chce to len dohodu a štandardizáciu na strane výrobcov EV a nabíjacích staníc.

Obrázek uživatele Ivo Hradil

HaloIPT tvrdí, že jejich technologie má účinnost přenosu vyšší než 90 %, tak uvidíme.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Jenže 90% je také pořád ještě dost špatné, účinnost nabíjení baterií je u těch lepších také asi 80-90%. Takže to je asi 20-30% ztrát. To je hodně. Indukční nabíjení bude zajímavé při účinnosti 95-99%. Nevíte někdo, jaké ztráty jsou u kabelových nabíječek?

Obrázek uživatele Petr Soukup

Smart měl v testu 66%, iOn/C-Zero lehce přes 90% (záleží na podmínkách).


10% sleva na produkty EVmotionNabíječky elektromobilů Circontrol