Půjčte si kolo a vyjeďte do města

Martin Singr - 19 Červenec 2016

Teplé letní dny lákají do ulic nejen cyklisty-sportovce, kteří kolo využívají ke zlepšení své fyzické kondice, ale konečně i ty, pro které je běžným dopravním prostředkem.půjčovna kol bike sharing Rekola

Systém sdílení kol Rekola patří k největším v České republice.
foto: Rekola

Také v České republice se pomalu daří bořit vžitou představu, že cyklista je zpocený sportovec, který jezdí jen po lesích o víkendu. A s růstem popularity cyklodopravy ve městech se objevují také první systémy sdílení kol - bike-sharingu.

Růžová Rekola jsou sexy

Už v šesti českých městech – v Praze, Brně, Olomouci, Pardubicích, Hradci Králové a Český Budějovicích - funguje projekt Rekola, který se v září chystá také do Teplic.

Růžové bicykly, většinou starší, ale po důkladném servisu, slouží především pro dopravu na kratší vzdálenosti, třeba i v kombinaci s .

Barva není zvolena náhodou, růžová je totiž barvou veřejného prostoru, kolo je navíc výrazné v „šedi velkoměsta“ a měla by také omezit riziko krádeže.

Po zaplacení členského příspěvku (devět stovek na rok, 400 Kč za tříměsíční členství nebo 150 korun za měsíc) mohou zájemci používat všechna kola kdykoliv a kdekoliv potřebují. Pokud je tedy zrovna v danou dobu na daném místě seženou, to se mění doslova každou minutu.

Pro samotné půjčování stačí jen mobilní telefon pro nalezení nejbližšího kola na mapě (to zatím funguje jen v Praze a v Brně), případně pro zaslání dotazu přes SMS - tuto možnost využívá zhruba 7 % zájemců. Následně přes aplikaci nebo „esemesku“ získáte kód, kterým kolo odemknete.

Krádež zamčeného kola! Nebo ne?

Dočasnému majiteli je pak kolo k dispozici až na tři hodiny. Po dojetí do cíle je nejjednodušší kolo „zaparkovat“ do Repointu, lze jej ale umístit do jakéhokoliv jiného stojanu, k lampě čí zábradlí a do aplikace zadat jeho polohu. Nemusí to být nijak oficiální, třeba „zábradlí u té a té autobusové zastávky“.

Velkým problém pro bike sharing jsou krádeže, nicméně z dat Policie ČR vyplývá, že 80 % krádeží kol je způsobeno nevhodným zamknutím, často takovým způsobem, že zamknuté vůbec není.

"Je třeba řetěz vést rámem (např. "trojúhelníkem" u zadního kola) a kolo zamknout k nějaké pevné překážce, ze které se nedá např. nadzvednout - cyklistický stojan nebo zábradlí. Některé značky se dají vyviklat, tak to nejsou ideální místa k zamykání," radí Vít Ježek z projektu Rekola.

Praha: Chystá se plnohodnotný systém. Už dlouho...

Praha oznámila svůj záměr na vybudování veřejné půjčovny kol začátkem roku 2014, ve stejné době jako Brno. Od té doby se ale reálně nic nestalo, což dalo vzniknout projektům Rekola a lokálnímu systému půjčování jízdních kol Homeport v Karlíně.

Nyní se zdá, že je hlavní město opět o kousek blíže plnohodnotnému systému sdílení jízdních kol - dopravní podnik aktuálně vybírá firmu, která by tuto službu zajišťovala a provoz by měl být spuštěn v příštím roce.

Vít Ježek pro Hybrid.cz prozradil, že Dopravní podnik vyhlásil tzv. soutěžní dialog, který počítá s investicí okolo padesáti milionů. Do tohoto dialogu, se chtějí Rekola také přihlásit.

"Na druhé straně sami váháme, zdali je to dobré využití veřejných prostředků - Rekola se každý rok v Praze zněkolikanásobí a dokáží fungovat i bez dotací z veřejné správy," vysvětlil Ježek.

Díky datům projektu Rekola lze získat data reálných lidí z reálných cest. Lze vypozorovat místa a vysokou a nízkou poptávkou nebo sledovat, kde chybí cyklostojany.

Zatímco loni využilo zápůjčku kola přes 1600 lidí, letos by měl počet překročit pět tisíc. Potenciál je velký, podle GfK v sezóně využívá v hlavním město kolo 200 000 lidí týdně.

„Práce na přípravě možná trvají déle, než by si mnozí přáli. Ať už se v minulosti stalo cokoli, teď vidím jasný tah směrem ke spuštění služby, které se očekává v průběhu příštího roku,“ odhaduje Jitka Vrtalová z Asociace cykloměst a dodává, že bikesharing souběžně připravují i další města - kromě Brna už také Ostrava a České Budějovice.

Velcí hráči na scéně

O bike sharing mají zájem velké firmy. Své studie představila kromě také Česká spořitelna. Spolupráce s bankami funguje i jinde po světě – v Londýně nebo v New Yorku.

Česká spořitelna hovoří o investici v řádech desítek milionů. Za to by se pořídila tisícovka jízdních kol (klasických, ne ) a sto padesát stanic, které by byly napájeny přes .

Zájem by měl i provozovatel městského mobiliáře, firma JCDeaux, která je velkým dodavatelem systémů bikesharingu celosvětově. Předloni na jaře dokonce slibovala zprovoznění celého systému ještě před podzimními komunálními volbami.

Na scénu se ale prostřednictvím firmy Velonet dere také jeho konkurent, BigBoard. Velonet chce již letos uvést do provozu zhruba tři stovky kol.

Zdaleka ne všechno pokusy o zavedení veřejných půjčoven kol skončily úspěšně, jak upozorňuje Vrtalová a vysvětluje: „Na vině byla často nedostatečně promyšlená řešení, nedořešené vztahy mezi městem a provozovatelem systému či nedostatečná spoluzodpovědnost uživatelů a následný vandalismus.“

U nás se však prostě nevěří veřejným půjčovnám kol, jsou obecně vnímány jako služba pro cyklisty. Čeká metropole by se plnohodnotným systémem půjčování kol zařadila mezi téměř sedm stovek světových měst, kde bike sharing funguje.

Je nasnadě, že cena by měla vycházet níže než tramvajenka se zvýhodněním pro opakované půjčování a pro studenty. Dalším benefitem by téměř určitě byla úspora času při zápůjčce kola. Využití by mělo být padesát na padesát obyvateli a návštěvníky Prahy.

vlastní
Zpět na HybridPřidat komentář
Obrázek uživatele Jakub Ditrich

Je to k uzoufání. Zpoždění ve výstavbě bikesharingu lze v Praze proměnit v technologickou výhodu.

V roce 2016, kdy již existují na trhu kompletní read-to-install systémy pro sharing elektrokol (ani, i v našich a ještě i vhorších klimatických podmínkách pro celoroční provoz), se soutěží pro kopcovatou Prahu 1000 klasických sharingových kol a 100 stanic rozmístěných primárně v údolí okolo Vltavy (aby to nebylo do kopce, protože tam nikdo nevyjede..).

Netuším, zdali lze ten běžící tender nějak modifikovat, ale pokud se zůstane u klasických kol, tak to co se možná 2018 v Praze spustí bude bohužel další ukázka nevyužitého potenciálu.

Obrázek uživatele Radovan

Jenže tady to vypadá na klasickou pražskou rozkrádačku á la Open card. Nevyužitelná nepotřebná věc za hodně peněz, řízená proslulým korupčnickým magistrátem, kde kauza střídá kauzu, nic se nevyšetří, zavírají se ti, co jen plní příkazy a mozky operací připravují další tunely. Protože kdo nemá Blanku, ten jako by nebyl :-(.

---

Elektromobily Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 80 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý pro ženu, najeto 35 tis. km (49 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000, permakulturní zahrada od 2017.

Obrázek uživatele Radovan

Rekolo mohu po 2 letech jen doporučit. Nicméně jim také doporučím se ucházet o onu veřejnou zakázku, aby je pak z veřejných peněz fungující nový podnik do pár let nezlikvidoval. osobně jsem proti takovému plýtvání veřejnými prostředky. Město má dát podmínky pro vznik trhu, ne provozovat všemi dotovanou službu.

---

Elektromobily Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 80 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý pro ženu, najeto 35 tis. km (49 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000, permakulturní zahrada od 2017.


Nabíječky elektromobilů Circontrolveletrh e-SalonAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobil
O ČEM SE PRÁVĚ DISKUTUJE?