Elektromobil VW Golf Blue-e-motionVOLKSWAGEN
Elektromobil VW Golf Blue-e-motion
Zemní plyn důležité palivo i pro ČRCNG
Zemní plyn důležité palivo i pro ČR
Elektromobily - La Jamais ContenteHISTORIE
Elektromobily - La Jamais Contente
Elektromobil Kia Soul EVTEST
Elektromobil Kia Soul EV

První vysokorychlostní dráhu v USA staví Kalifornie

Jan Grohmann - 05 Srpen 2013

Kalifornie letos začne s výstavbou vysokorychlostního železničního koridoru, prvního ve Spojených státech. Mezi San Franciscem a zhruba 600 km vzdáleným Los Angeles se mají prohánět vysokorychlostní vlaky rychlostí až 322 km/h. Cílem je snížit emise z osobní dopravy v Kalifornii.Americký vysokorychlostní vlak

Představa kalifornského vysokorychlostního vlaku
foto: California High-Speed Rail Authority

Spojené státy v rozvoji rychlé železniční dopravy zaostávaly jak za Asii, tak hlavně za Evropu. Mohla za to především hluboce zakořeněná americká kultura automobilové dopravy.

Mezi americkými městy jednak existuje kvalitní silniční síť, jednak ještě v nedávně době byly ceny benzínu v nízké a na ekologii dopravy se příliš nehledělo.

Časy se však mění. Ceny benzínu dosahují rekordních výšin a jednotlivé americké státy zavádějí přísné ekologické limity na dopravu. Svou roli hraje také ekonomická krize, která hluboce srazila prodeje nových automobilů ve Spojených státech (ačkoliv rok 2013 bude nejspíš opět rekordní). Američané proto začínají čím dál více využívat hromadnou veřejnou dopravu.

Nejdál ze všech amerických států v rozvoji veřejné osobní dopravy je v Kalifornie, nejhlasitější propagátor ekologie a ekologické dopravy. Není divu, že Kalifornie se stane prvním americkým státem, kde vznikne vysokorychlostní železnice.

První 105 kilmetrů dlouhý usek je budován mezi kalifornskými městy Fresno a Merced. Hlavní část trasy mezi San Franciscem a Los Angeles má být dokončena do konce roku 2029. Celkově však Kaliforňané plánuji postavit až 1287 kilometrů dlouhý vysokorychlostní železniční koridor spojující sever a jih Kalifornie.

O samotném rychlovlaku zatím není k dispozici mnoho informací. Podle zprávy kalifornské Agentury pro autobusovou, železniční dopravu a , má vysokorychlostní vlak pohánět energie pouze z obnovitelných zdrojů – solární, větrné, geotermální a biomasy. Rovněž samotná výstavba koridoru má být „uhlíkově neutrální“.

To je snad také jeden z důvodů, proč výstavba bude trvat 16 let. Připomeňme, že Číňané, kteří však na ekologii moc nehledí, postavili 1400 kilometrů dlouhý vysokorychlostní koridor mezi Pekingem a Šanghají za pouhé 4 roky.

Kaliforňané zatím mají přichystáno jen 10 miliard dolarů z potřebné částky 68 miliard dolarů na celý projekt. Nyní shánějí investory, kteří vloží do projektu zbývající desítky miliardy dolarů.

V současné době je v USA nejrychlejším vlakem Acela Express jenž pendluje mezi Washingtonem a New Yorkem. Na krátkých úsecích dosahuje rychlosti až 240 km/h, ale průměrná rychlost na celé trati je pouze 110 km/h.

 

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Standardní nastavení volby "Zasílání upozornění na email" můžete nastavit na stránce svého profilu.
Kontrola proti nevyžádaným příspěvkům
Absolováním testu nám pomáháte bojovat proti SPAMu. Děkujeme.
Přepište prosím tento kód do pole níže
Přepište, prosím, znaky z obrázku výše. Všechna písmena jsou malá.

EVMapa.cz - mapa nabíjecích stanic Kariéra EVC Group

zajímavé články