První vodíková loď od Toyoty pluje kolem světa

redakce - 01 Srpen 2019

Japonská Toyota vyvinula první vodíkovou loď na světě, která se teď vydala na cestu kolem světa.Plavidlo Energy Observer je zcela nezávislé na tradičních zdrojích energie a funguje bez jediné kapky fosilního paliva, s nulovými emisemi.

Plavidlo Energy Observer je zcela nezávislé na tradičních zdrojích energie a funguje bez jediné kapky fosilního paliva, s nulovými emisemi.
foto: Toyota

Loď vyrazila na plavbu kolem světa a snaží se hledat další řešení a inovace. Energetický systém zahrnuje pouze přírodní zdroje slunce, vítr a vodu.

Loď vyrábí vodík přímo na palubě. Odebere mořskou vodu, očistí ji a elektrolýzou z ní vyrobí vodík a následně elektřinu.

To znamená, že vezme molekulu vody a rozdrtí ji na dva kusy, kyslík vypustí a vodík si nechá. Energie, kterou si loď sama díky těmto procesům vytváří, by tak mohla zásobovat i dům, město nebo stát.

Toyota ve vodíku vede

Toyota má s výrobou elektřiny z vodíkových článků bohaté zkušenosti. Na vybraných trzích prodává první sériové vyráběný vůz na vodíkový pohon Toyota Mirai.

V současnosti pracuje na druhé generaci, přičemž ta třetí již má mít cenu srovnatelnou s běžnými hybridy.

Kapitána lodi Victoriena Erussarda vedla k myšlence na vytvoření chytrého plavidla situace, kdy uprostřed Atlantického oceánu zažil totální výpadek elektřiny. Najednou byl obklopen jen větrnou a sluneční energií a nemohl ji využít.

Projekt Toyoty Energy Observer mu obrátil život vzhůru nohama. Třicetimetrový katamarán je pokrytý solárními panely a disponuje dvojicí dvoumetrových větrných turbín a také kitem (tažným drakem), který dokáže katamarán vláčet, ale může i vytvářet elektřinu prostřednictvím dvou lodních šroubů.

V případě nadbytku solární či větrné energie se plavidlo využívá na odsolování mořské vody a následnou výrobu vodíku, který je uskladněn na horší časy.

Ty nastanou v noci či v bezvětří, kdy plavidlo pluje právě na vodíkový palivový článek (22 kW). Vyrobená elektřina slouží k pohonu dvou elektromotorů o výkonu 2 x 41 kW při 3000 otáčkách za minutu.

tisková zpráva
Zpět na HybridPřidat komentář
Obrázek uživatele Magy

Konverzia FVE-vodik-elektrina ma tak tragicky malu ucinnost (resp. velke straty), ze sa az divim, ako moze niekto mysliet tento sposob vyuzivania "ekologickej" elektriny vazne.

Ked vyrobim pomocou FVE 100kWh, po presune do baterii a z nich rovno elektromotorov stratim nanajvys 30%. Lenze ked tu elektrinu najprv pouzijem na vyrobu vodiku elektrolyzou, a ten vodik nasledne v palivovych clankoch opet na vyrobu elektriny, straty dosahuju 80%.

Dnes su uz litiove baterie dostatocne lahke a vykonne, aby tato nezmyselna H2 konverzia bola slepou ulickou.
A je uplne fuk, ci tam daju battpacky z Tesla EV, alebo naskladaju nejake ine (18650/LiFePo/LTO...) ulozistia.
Aj tie palivove clanky, filtre, specialne izolovane rozvody, kompresory a nadrze na vodik zaberu pomerne velky objem a vahu.
Nehovoriac uz o trvalom riziku nebezpecia uniku vodiku, vybuchu a pod.
Riziko je o to vyssie, ze lod sa na vlnach neustale hybe, su tam vibracie, neustala vlhkost, slana voda je extremne korozivna... Nech tie vodikove rozvody namontuju akokolvek, vzdy je sanca ze nieco praskne, uvolni sa, povoli...
Rozhodne by som na tom katamarane nechcel byt vo chvili poruchy ci havarie vodikovych rozvodov. Fakt nie.

Všimol si si, že či Toyota alebo Hyundai o efektivite vodíkovej technológie nič nehovoria? Pretože to je krok späť, možno aj horšie ako spalovací motor.
Takže v tomto prípade ide o úplne niečo iné ako efektivitu a ekológiu.

---

FVE 10kWp + 12kWh LiFePO4, fotovoltaický ohrev vody 1,2GJ tepelný zásobník.

Obrázek uživatele Magy

Ano, takticky sa o tom nikde nezmienuju.
Jednoducho niekto u nich sa nadchol pre tuto cestu, investovali do toho kopec prachov a teraz, ked ich bateriove technologie na baze litia prekonali o cele mile v mnohych aspektoch, nedokazu to vzdat a chlapsky povedat "sorry, mylili sme sa".

To je ako keby dnes tvrdohlavo chceli ist nadalej cestou komplikovanych a superdrahych Space Shuttle, hoci uz mame jednoduchy, efektivny a bezpecny (a superlacny) Falcon 9/FH a vo vyhlade Starship.
Proste zadubenci. Skoda slov.

To muze klidne souviset s asijskou (zvlast japonskou) naturou - porazka se nepriznava.

---

Každý ignorovaný tro(t)l se počítá. Některý i víckrát...

Obrázek uživatele M.Krupka

Možná i tak. Každý vývoj někde začínal a občas se u toho objeví něco co lze využívat pak v jiném oboru.
Osobně se mi moc líbí vodíkový pohon vozíků.

https://youtu.be/WYPXbsVIkEc

V hale fosilní paliva problém. A pokud se tady funguje 24/7/365, myslím, že nabíjet baterii 3x-4x denně x 40minut by byl trochu problém. Jistě dalo by se to řešit výměnou baterie. Otázkou je, zda by to bylo rychlejší a praktické.

Obrázek uživatele Radovan

Doporučuji objednat se na exkurzi do Hyundai Nošovice. Vše v hale je tam na elektřinu. Včetně různých vozíků od rudly po velký vysokozdvih. A v zadní části haly se neustále nabíjejí výměnné baterie do toho všeho. A prohlédnete si to jen díky elektrickému bateriovému vláčku s výkladem....

---

Elektromobily Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 77 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý pro ženu, najeto 32 tis. km (46 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000, permakulturní zahrada od 2017.

Obrázek uživatele Magy

V tom pripade im ujde vlak a budu ho pracne a draho dohanat, az bude neskoro. Vyhodene prachy do vyvoja slepej ulicky teraz, vyhodene prachy potom pri dobiehani konkurencie...

Obrázek uživatele spetak

Zbývá už jen harakiri.

Obrázek uživatele ozana

správně Seppuku

---

Jezdím na proud, najeto 90 tisíc km. G-E STROMOS 8+ let a 93 tisíc km.

...

---

<_-@--°°°°°°°-@-_>
Kia Soul EV 2016, 50 tis. km

Obrázek uživatele Kuk

Jak to tak čtu tak asi půjdu zase vyrobit nějakej ten vodík na hajzl. :D

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Obrázek uživatele honza.t

Obří náklady: Kontejnerové lodě
Inovace pračkou dělá jen další špínu
Zaoceánské lodi budou méně znečišťovat ovzduší. Pro moře to ale bude pohroma

Ne, nebudou kupovat kvalitnější palivo s nižším obsahem síry. Protože to by je přišlo na 500 a víc dolarů za tunu. A taková pořádná 400 metrů dlouhá kontejnerová loď, plující rychlostí 23 uzlů, jich za hodinu spálí hned 16 tun (tedy za den cca 150 000 $). Raději investují dva až čtyři miliony dolarů do nákupu zařízení, kterému se přezdívá scrubber (pračka). To umožní i nadále využívat nekvalitní palivo, které je ale přímo před vlastním spalováním přečištěno.

Do motorů po pobytu v pračce putuje „čistší“ verze paliva, které skutečně tolik emisí síry neprodukuje. Že to vypadá jako výhra? Námořníci si skutečně stěžovat nemohou, inovace pračkou se jim zaplatí během jediné cesty přes oceán. Problém je v mechanismu čistění, který si načerpává vodu, a s vypranou „špínou“, tedy sírou a těžkými kovy olovem, niklem a zinkem, je vypouští do moře. Směnou za méně znečišťované ovzduší tak bude mnohem intenzivnější znečištění oceánů.

Poměrně děsivé přitom je, že dosud tuto čistící vychytávku využívalo kolem 450 lodí na celém světě. Po ultimátu z Mezinárodní námořní organizace ale zvažuje její pořízení dalších 2300-4500 lodí. Není divu: být vybaven nekvalitním palivem a nemít přitom čističku bude zakázáno, kontrolováno a pokutováno. S pračkou to nehrozí. Že se tím ale současně legalizuje skládkování toxické vody z vypraného paliva přímo do moře, a to kdekoliv, zatím nikomu moc nevadí.

https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/zaoceanske-lodi-budou-mene-znecistovat-ovzdusi-pro-more-to-ale-bude-nejspis-pohroma

Obrázek uživatele Kuk

https://bit.ly/2GDXDiD

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Obrázek uživatele honza.t

Armáda už v tom jede roky, ale pro běžné smrtelníky je to pořád moc drahě a není to kde natankovat.
Vodík pohání vojenské ponorky
V roce 1998 objednala Německá vláda čtyři ponorky s palivovými články.

https://www.idnes.cz/technet/technika/vodik-pohani-vojenske-ponorky-i-vas-notebook.A071130_173323_tec_technika_vse

Nebylo by lepší ty panely připojit rovnou na motor?

Obrázek uživatele honza.t

Jenže potřebujete někam uložit přebytky energie a v noci kdy slunce nesvítí zase zdroj proudu.
Na palubě musí být ještě akumuláry které ten tok energie vyrovnávají Vodíkový palivový članek má určitou setervačnost
nějakou dobu mu trvá než začne proud vyrábět a nejakou dobu po odlojení ještě reakce probíha .

Obrázek uživatele Franta Koudelka STS CHvojkovice Brod

baterky byli už v ponorkách 2 sv.války tj 80 let ;) na co nebezpeč ztrátový vodík, je to jen další masírovací reklama na tu ropáckou 2hou vlnu vodíkovou jak vás nadále drbat jako ted dízlprasata ;)

---

TESLA Model 3 má už konečně od 05/2019 tažný

To jo, ale do účinnosti stále vychází lépe si tu energii přes noc schovat do baterek. Než značne ztrátovou konverzí přes vodík.

Sporný odstavec o hladině moře jsem už nestihl, našel jsem článek až opravený, ale i tak mi přijde padlý na hlavu to co už popsal Eban.

Proces - FVE vyrobí elektřinu - konverze do vodíku a následně zpět do elektřiny je nesmyslný proces (a podle mne ztrátový). Když už mám na počátku elektřinu, a na konci potřebuji opět elektřinu... proč dělat jakékoliv konverze?
A neobstojí ani argument, že baterii by byly těžké. Protože - zařízení na výrobu vodíku, nádrž na jeho uchování - a palivový článek v součtu nebudou o nic lehčí.

Vodíkový pohon má význam jedině v momentě, kdy máte vodík jako odpadní produkt jiné užitečné činnosti.

Obrázek uživatele Magy

+1

Víte, jak se pozná idiot? Jede ve/na vozidle na vodíkový pohon :)

Obrázek uživatele M.Krupka

Kolik té energie asi spotřebují při tom čištění mořské vody?

"Odebere mořskou vodu, očistí ji a elektrolýzou z ní vyrobí vodík a následně elektřinu." Tak toto je úplná pecka.
V reále to znamená, že zoberú napr. 100kWh elektriny, elektrolýzou vyrobia vodík a z neho potom asi 20kWh elektriny. Tomu hovorím dobrý nápad :-)

---

FVE 10kWp + 12kWh LiFePO4, fotovoltaický ohrev vody 1,2GJ tepelný zásobník.

+1

Přesně - když už jednou ty panely vyrobily elektřinu, tak proč ji měnit na jiné médium, které pak opět změním na elektřinu???
A nelze to obhájit ani argumentem hmotnosti baterií, protože to zařízení, které "vyrábí" z vody vodík, a ta nádrž na uskladnění vodíku nebudou o moc lehčí než bateriové packy.

S tvrzenim o te vaze bych byl opatrny. Neverim, ze by nekdo navrhl, skutecnil a jeste okecaval reseni, ktere je drazsi, energeticky narocnejsi a jeste by bylo stejne tezke. Nejaka vyhoda tam z logiky veci byt musi. Jen to neni z clanku patrne.

Obrázek uživatele Anonym123

tak sme tu desaťročia existovali. socializmus. s ľudskou tvárou, rozvinutý, reálny, národný, ... a tak funguje politika - vymyslí čo najdrahšie a nejNEefektívnejšie riešenie, okecá ho a predá nám ako záchranu.
čo iné je ekológia, otepľovanie, ... ako humbug - v honbe za znížením co2 si vyrábame zdraviu škodlivé kysličníky N, vyhadzujeme peniaze komínom aby sme ochladili zem, ...
a pritom by stačilo v jeden moment OTVORIŤ VŠETKY CHLADNIČKY SVETA!!!

S tou chladnickou si doufam, delate srandu, ze? Verim, ze vite, jak funguje :-)
Je jasne, ze Zemi nase CO2 neuskodi. Venuse kdysi byla taky Zemi podobna, nez se do atmosfery uvolnily sklenikove plyny a tak je jeste teplejsi jak Merkur (ma neco pres 450 °C). Venuse existuje dal, jen lide by si na ni asi jen tak nezvykli. Takze jak jsem tu nekolikrat zminoval. Neni nejaky velky problem pozvolna zmena teplot, na to si nejaka cast zivota zvykne (cim pozvolnejsi, tim vetsi cast), problem je nahla zmena a tu zaciname pocitovat a bude cim dal tim strmejsi (jako exponencialni krivka, takze nastane dalsi velke vymirani. Narozdil od tech predeslych za to bude moci clovek.
Rikam si, co je pro staty ekonomicky unosnejsi, prejit co nejdrive na OZE, nebo kdyz nasim detem stoupne hladina mori o 50 m? Ano, jde o nase deti a na ty my z vysoka ... :-( Vlastne, ne, otevreme jim lednicky.

Obrázek uživatele Anonym123

reklama na elektro.
ja osobne mám problém s celou eko ideológiou. som presvedčený, že vznikli aby nahradili strach z novej (IIIWW) vojny, keď nastalo uvoľňovanie. začali vyčerpaním zdrojov, potom premnožením ľudstva, chorobami, ... a stále sa nič nedeje (dokonca niektorí, čo chceli obmedziť zákonom reprodukciu, by sa vymretiu časti ľudstva tlieskali). nás učili, že venuša sa do stavu podobnému zemi ešte iba dostane.

a to, že babiš a v tichosti aj sk preceda vlády sľúbili koncernu, že mu neublížia je rovnako ekonomicky správne ako prejsť na oze :-)
takže treba iný a najmä zásadný DÔVOD - zdravie. tak ako s fajčením. exhaláty spaľovákov. ale to treba mať fest podporu. ako amíci pri súdnych sporoch s tabakovými spoločnosťami.

Takze Vas vedci nepresvedcili, ze se zeme velice rychle otepluje a bude to mit strmejsi spad proto, ze se nahriva uz i more, ktera funguji jako velka akumulacni nadrz?
Muzete mi rict zdroj toho, ze se do stadia Zeme dostane? Vim jen, z ebyl nejaky navrh teraformace, ale to by musel udelat clovek - hlavne odebrat CO2 z atmosfery, atmosferu zridsit a dodat kyslik. To se samo neudela. A kaceni lesu a vypousteni ve velmi kratke dobe CO2, ktere se po miliony let ukladalo do zeme, ma proste nasledky.
O slibech Babise nic nevim, kazdy z nas by mel delat, co je v jeho silach, aby nase deti a vnoucata tady mohly jeste zit.
Myslite, ze ta valka nebude, az se zvedne hladina mori? Na nasich hranicich budou stat miliony lidi, ktere bude tlacit more a my rekneme "ne, npustime Vas" a oni "tak jo" a utopi se? Migracni krize z poslednich let proti tomu neni nic.
Pokud je pro Vas ekologicka idea (nespalovat) spatna a delana umele pro neci ekonomicky ci politicky zajem, tak idea spalovani je naprosto pruhledna a nici zajem v ni neni (je jen pro dobro vsech lidi)?

Obrázek uživatele Anonym123

rímsky klub/kruh za vedcov nepovažujem;
zdroj - prírodopis 1-9 roky 1950-63;
Česko ochráníme před nesmysly z EU, třeba před výrobou elektromobilů, říká pro HN Andrej Babiš. Pro snížení emisí přitom hlasovali jeho ministři | Hospodářské noviny (IHNED.cz)
https://archiv.ihned.cz
vojny ešte budú,
ale neverím že pevninské ľadovce zdvihnú hladinu morí o XXL metrov - spomeňte si ako sa "vedci alarmisti" sekli pri himlájach. a ak sa rozpustia plávajúce ľadovce, hladina by mala klesnúť. zanedbateľne, ale klesnúť - ak A, tak aj B. navyše - pri takých zmenách nik nevie vyveštiť čo golfský prúd a počasie na "ostrovoch" i európe až po hranicu s áziou. tuná sa stále o vedcoch na západe a nik nič orusoch, ktorí tvrdia že na dvere klope doba ľadová. a že sa v tepleom období treba pripraviť na fest studené.
ak by "more tlačilo" ľudí vyššie, je to reallita. lenže toto čo tu máme nie je o realite, ale politické hry! a v nich majú prsty práve alarmisti. (len na okraj - ešte pred 90 rokmi ľudia na slovensku obývali "vysoké polohy" - sám vlastním stavebný pozemok/dom/nádvorie desiatku kilometrov za obcou, o desiatky metrov vyššie)
ukážte mi politika, ktorý je schopný presadiť hospodárne riešenia napríklad v energetike - bez tepelných elektrární, prechodom z centrálnych zdrojov k rozptylu (obecné, domové), budem ho podporovať GRÁTIS ako som podporoval tých, ktorí nás mali oslobodiť od ľavičiarstva. bohužiaľ, takých nieto, tí, čo sa rečami približujú sú v skutočnosti ľavičiari, neomarxisti s nábehom k fašizmu.
môžeme sa prieť, mať na jednotlivosti rôzny názor, ale akurát NE EFEKTÍVNE plýtvame elektrinou :-)

A Exxon by Vás presvedčil?

https://twitter.com/tsrandall/status/1128112891935305728

https://insideclimatenews.org/content/Exxon-The-Road-Not-Taken

Obrázek uživatele Anonym123

o čom?
mne prekáža nabubrelosť strán (áno/nie) - stále vidím "merania dokazujú" a odrazu článok (rovnaké médium) ako sa sústavné merania robia od 1960-65! to ja si pamätám dlhšie aké boli zimy a letá. a ako sa obdobia posúvali ...
a stále mi prtekáža, že to presadzujú rovnakí ľudia, ktorí STRAŠILI vyčerpaním všetkého, premnožením a hladom, chorobami.
medzi nami - takto nás tuná masírovala dezinformačná kancelária ministerstva vnútra cez čsl rozhlas. akurát téma boli imperialisti a boj za mier až neostane kameň na kameni.
dnes horí "sibír" - akosi nikde nevidím, ako to reálne mení prírodu tam, prípadne tuná. pretože sa jedná o veľké územie a veľké teploty. nejaký dym. je otázka - prečo to nechali rozráť sa a prečo teraz,keď je "po dvanástej" reagujú. t je priestor pre konšpirácie, tak, ako keď drevorubači zabili náčelníka nejakého neobjaveného, neznámeho kmeňa.

Tak ako myšlienka použiť vodík na pohon lodí je dobrá. Tam si to aj viem predstaviť, ale nie ho takto neefektívne vyrábať na lodi. To je úplná absurdnosť a iba dokazovanie si niečoho.

---

FVE 10kWp + 12kWh LiFePO4, fotovoltaický ohrev vody 1,2GJ tepelný zásobník.

Obrázek uživatele Franta Koudelka STS CHvojkovice Brod

vodíková lod ? to už je snad nějaká nemoc :) tójótá :))

---

TESLA Model 3 má už konečně od 05/2019 tažný

Opravdu je článkem myšleno, že loď dokáže snižovat hladinu Jaderského moře?

---

<_-@--°°°°°°°-@-_>
Kia Soul EV 2016, 50 tis. km

Obrázek uživatele Jan Horčík

Sporný odstavec jsme odstranili. Vycházíme z tiskové zprávy Toyoty a sami přesně nevíme, co tím bylo myšleno.

---

šéfredaktor Hybrid.cz

Citace: Tím, že loď zpracovává mořskou vodu a přeměňuje ji pomocí složitého procesu na vodík, udržuje výšku její hladiny v rovnováze.

Je to dost ořezané. Nejspíš je tím myšleno, že kvůli tomuhle plavidlu nestoupne voda v Benátkách.

Obrázek uživatele ozana

Ha, ha, ha
"Tím, že loď zpracovává mořskou vodu a přeměňuje ji pomocí složitého procesu na vodík, udržuje výšku její hladiny v rovnováze."

Na to by nestačilo ani tisíc takových lodí.

"Energie, kterou si loď sama díky těmto procesům vytváří, by tak mohla zásobovat i dům, město nebo stát."

- proč ne celý svět?

---

Jezdím na proud, najeto 90 tisíc km. G-E STROMOS 8+ let a 93 tisíc km.

Chtěl jsem psát totéž. Takovou loď nezatracuji dopředu, uvidíme, jak si povede, ale ta věta, to je perla. Hlavně, když pořád ještě platí zákon o zachování hmoty a energie.

---

hariprasad

Obrázek uživatele Michelin

Mate tam chybicku:
“Odebere mořskou vodu, očistí ji a elektrolýzou z ní vyrobí elektřinu.”
Elektrolizou asi nevyrobi elektrinu, ale spotrebuje elektrinu k vyrobe vodiku.

Jinak nechapu ten napad ukladat tu elektrinu zrovna do vodiku. Ta ucinost musi byt tragicka ve srovnani s tim kdyby ji ulozili do baterek.
No, ale takhle nam zase zachrani Benatky, ze... :-)

---

Více než 130tis. elektrizujících km s TMX.
Na nákupy Nissan Leaf 40kWh, k ničemu jinému se tahle ostuda elektromobility nehodí.

S čtením příspěvků prudičů a provokatérů již nehodlám marnit čas, a tedy na ně ani neodpovídám.

Obrázek uživatele Jan Horčík

Opraveno, díky.

---

šéfredaktor Hybrid.cz

Obrázek uživatele Michelin

No, ovsem ja uz si tam ted neopravim to meke i. :-)

---

Více než 130tis. elektrizujících km s TMX.
Na nákupy Nissan Leaf 40kWh, k ničemu jinému se tahle ostuda elektromobility nehodí.

S čtením příspěvků prudičů a provokatérů již nehodlám marnit čas, a tedy na ně ani neodpovídám.

Třeba jste měl na mysli sestru Bárta na baterky ;-)
Každopádně já si spíš všiml toho nezdvojeného N :-D

---

Leaf 2012 koupen 2018/05; měsíční nájezd cca 2k km

Obrázek uživatele Michelin

Hruza. :-(

---

Více než 130tis. elektrizujících km s TMX.
Na nákupy Nissan Leaf 40kWh, k ničemu jinému se tahle ostuda elektromobility nehodí.

S čtením příspěvků prudičů a provokatérů již nehodlám marnit čas, a tedy na ně ani neodpovídám.


EVMapa.cz - mapa nabíjecích stanicNabíječky elektromobilů Circontrolveletrh e-SalonAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobil