První Tesla Supercharger v ČR již za tři týdny! Známe podrobnosti

Dobám, kdy bylo každé zpřístupnění obyčejné zásuvky v barvách energetické společnosti doprovázeno slavnostním otevřením a několika tiskovými zprávami, už naštěstí odzvonilo. Na trase Praha – Brno roste v tichosti „benzínka pro 21. století“ a koncem června začne sloužit veřejnosti.

Fotka z kamery, která celou stavbu sleduje. Máme slíbený časosběr.
foto: E.ON

UPDATE 7.6.2016 15:35: ZprávA přímo z E.ONu: pro veřejnost bude stanice otevřena 24.6.2016 od 12:30!

Čerpací stanice Benzina sousedící s dálnicí D1 u sjezdu na Humpolec-Vystrkov má pro fanoušky alternativních pohonů naprosto zásadní význam. Byla jedním z prvních míst, kde se dalo pohodlně doplnit CNG (stlačený zemní plyn) pomocí moderní „pistole“ a nabídla plnohodnotné zázemí, o kterém si do té doby řidiči CNG aut mohli nechat tak akorát zdát.

Nyní se však všechno posouvá ještě o několik úrovní výše. Pro pravidelné čtenáře Hybrid.cz není novinkou, že na místě roste první Tesla Supercharger. Na své si však přijdou také ostatní elektromobily podporující všechny možné dobíjecí standardy (DC CHAdeMO, DC Combo2, AC Mennekes ).

Dva 630kVA transformátory budou krmit nabíjecí stanice dle následujícího schématu:

Nabíjecí stanice Vystrkov

Míst pro nabíjení by tu bylo dost, najdou si stojany svoje zájemce?
grafika: E.ON

Za celým počinem stojí stejně jako v případě plničky společnost E.ON, která je provozovatelem (tleskáme). Z úst zástupkyně E.ONu se nám podařilo vymámit, že veškerá energie proudící do elektromobilů bude zelená, což se ovšem odrazí i v ceně. Každá kWh by měla vyjít (tedy alespoň pro platící) na 6 – 7,5 Kč.

Slavnostní otevření je plánováno již na pátek 24. června.

vlastní

55 Comments on “První Tesla Supercharger v ČR již za tři týdny! Známe podrobnosti”

  1. zas trochu offtopic, ale v
    zas trochu offtopic, ale v záplavě nadšení ze spuštění prvního SC v ČR trochu zapadla nová informace, že CHAdeMO letos vydá podporu protokolu pro 150kW – 350A/500V a přípravu pro přechod na 350kW – 350A/1000V (tedy možná opět trochu předběhne CCS). Důležité je, že konektor zůstává ve všech případech zpětně kompatibilní.

    viz http://www.chademo.com/

    a tisková zpráva

  2. Mě se nejvíc líbí první
    Mě se nejvíc líbí první věta článku. Zejména ve chvíli, kdy proběhne slavnostní otevření za přítomnosti ministra životního prostředí a hejtmana, alespoň tak to stojí v letácích distribuovaných např. panem Marušincem… Takže v „tichosti“ se sice staví, ale „v tichosti“ se rozhodně otvírat nebude, aneb i tato stanice v barvách energetické společnosti bude mít svou šou… Což nekritizuji, chápu to, ale nerozumím tomu lehce rýpnutí v úvodu, které je navíc mimo.
    Paní Páskové díky za informace, ale přeci jenom obsahují dost jakéhosi mlžení. Mě by osobně zajímalo:

    Projekt FAST-E se Humpolce netýká „zatím“. Tj. v budoucnu se ho týkat bude? Co si pod tím představit?

    Nepochopil jsem Vaši větu o tom, že finanční kompenzace není chápána jako dotace. Příspěvek z veřejných zdrojů je tedy kompenzace nebo dotace? A jaký je mezi tím rozdíl?

    Co se týká stavby dalších dobíjecích stanic, naznačujete něco o „jihu“, tj. E.ON se chce soustředit jen na svoje distribuční území?

        1. Ano, není 🙂
          ale je podle

          Ano, není 🙂
          ale je podle mne přeci jen trochu rozdíl v překlepu (který se bohužel následně nedá editovat) a v obsahu… Mám tam i další chybu, uznávám… 🙂
          Pan Soukup na to zareagoval, byť s jeho odpovědí se úplně neztotožňuji, ale nechci zbytečně rozdmýchávat diskusi o nepodstatném… Snad jen to, že halasné otvírání obyčejných zásuvek je už nějakou dobu za námi (a předpokládám, že tím není myšleno to, že na AC stanicích je někde ještě pořád obyčejná zásuvka, což mělo a trochu i dnes má své pragmatické důvody). Pozitivní píár k tomu patří a pokud to něčemu pomůže, tak ať si ho klidně dělají. Článek vyzněl v tomhle směru trochu jízlivě, což mi přišlo zbytečné a navíc v kontextu toho, že tady taky bude halasná píár akce lehce schizofrenní… toť vše…

          1. Editovat se dá, je-li
            Editovat se dá, je-li komentátor zaregistrovaný a ještě nebyla na koment žádná odpověď. Poté možnost editace opravdu není.
            ·
            doporučuji napsat si znění komentu v texťáku, pozorně přečíst a opravit překlepy a teprve poté vložit do diskuse
            neplatí to jen zde, ale obecně; zároveň se ‚zklidní hormón‘ a je ještě čas své stanovisko poupravit

              1. a ti co nejsou doktori a
                a ti co nejsou doktori a nejsou diagnostici poruch at si je alespon skouknou na netu

                dysgrafik je clovek ktery pa problem s grafickou podobou projevu, tedy kuprikladu skrabe a sam posobe nasledne sve pismo ani nedokaze precist, preklepy se jich tykaji uplne stejne jako kazdeho jineho diskutujiciho, a zrejme vcetne tebe

                1. ja nikdy neskrejval ze jsem
                  ja nikdy neskrejval ze jsem dysortografik, jsem a vzdycky jim budu

    1. Myslim, ze TEN-T se Humpolce
      Myslim, ze TEN-T se Humpolce zatim netyka. Ale FAST-E se ho tyka vic nez dost 🙂

      Na jednu stranu jsem rad, ze tu bude nejaka nabijeci stanice, ale byl bych samozrejme radsi kdyby to postavili za svoje a ne za nase. Ale to by pak nemohli davat elektrinu za 6-7Kc. Ted je otazka co je lepsi, jestli stavet z dotaci a davat levnou elektrinu anebo stavet za svoje jako EVmapa a davat elektrinu za 10kc.

  3. Co se týče plánované
    Co se týče plánované ceny, ta není úplně mimo jako nyní u GW, nebo jen trochu mino, jako u EVmapy, ale pro začátek bych nasadil třeba podobně jako PRE, třeba na první měsíc. Alespoň by měli možnost sledovat co to s návštěvností udělá třeba po měsíci a po zdražení. Při ceně kolem 6kč myslím, že by jim tam stačil prozatím jeden stojan. Odhaduji, že za tuto cenu by tam mohlo nabíjet tak 5 aut denně. Při ceně na úrovní PRE by to mohlo být odhadem 50 denně.

    1. No, cenová citlivost bude
      No, cenová citlivost bude zajímavá, ale u dálniční dobíječky bude myslím návštěvnost mnohem víc determinována tím, kolik pojede kolem elektromobilů (opravdu jede dnes na trase Praha-Brno 50 elektromobilů denně, resp. 25 tam i zpátky, Tesly nepočítám, ty pojedou k Superchargeru?).
      Něco jiného je to ve městě, kde – pokud tu možnost mám – preferuji levnější řešení. Ale nemyslím, že by to teď fungovalo tak, jak píšete…

      1. No dnes určitě ne, resp
        No dnes určitě ne, resp bych to tipnul tak na 10 tesel, které 200km zvládnou s prstem v nose. Směr Praha je obyčejná nabíječka s nabíjením min. 3 hodiny a směr Brno nic. Takže jezdit nemohou. Teď ale bude možnost nabíjet cca 40 min. v půlce a jet dál. Už to bude jen o ekonomické výhodnosti, zda se vypaltí každodenní cesty, pokud ano, tak klidně s 1000 EV jezdících u nás může 50 za den jet po D1.

  4. Cena, pokud to není jen
    Cena, pokud to není jen „zaváděcí“, je dle mne v současnosti přijatelná. To při průměru 15na100 je 0,90 až 1,13/km a to jde. (Asi je to srovnatelné s CNG.)

    PS: na střeše V-čka mohly být fotopanely, pár m2 tam je a oslunění také slušné. Inu, ale když kilometr dále je pole FV, tak vlastně proč.

    1. Spotřebu na dálnici je
      Spotřebu na dálnici je třeba kalkulovat minimálně 20kWh/100km, takže to vychází na 1.20-1.50Kč/km. Ale i tak je to dobré. 1/2 až 3/4 hodinky na kafe a pokec se známými – stávajícími i novými – a jede se dál.

      Mimochodem neví někdo čas oficiálního otevření? Když Pražáci z ministerstva vyrazí v 9, tak tam budou kolem desáté. Pochybuji, že by kvůli tomu vstávali v 6. 😉

  5. tak mam take jedno male info
    tak mam take jedno male info ohledne prestavby bezneho fosilniho auta na EV, vyjadrili se mi lide z EVC Group, doufam ze jim nebude vadit ze to castecne zverejnim, podle nich se prestavba na EV do serie aut 10-20 kusu nevyplati a cenove vyjde vyhodneji proste ojeta Tesla S

    Psal jsem jim ohledne mozne prestavby nove zakoupenych Superbu v poctu 10 kusu , a kolik by stala prestavba, homologace a vpodstet uvedeni do provozu.

    z Kreisel Electric zatim odpoved nedorazila, ale predpokladam ze to bude obdobne stanovisko, za pokus par radku textu to ale myslim stalo se takove info dovedet 🙂

  6. Cena není přemrštěná
    Cena není přemrštěná jako u GW na Slovensku, ale v souvislostech s tím, že to je postavené za dotace jinak by nehnuli ani brvou a v souvislosti s tím že elektřina z větrníků nebo z FVE je vlastně také levnější a za dotace, mi ta cena už tak dobrá nepřipadá.

    Ano kdyby to stavěla za „své“ celé soukromá firma tak ano.

    Ale celý náš trh je pokřivený a prolezlý dotacemi, že mi spíš přijde že by to melo byt zdarma. :-)))

    1. Dobrý den,
      na stanici

      Dobrý den,

      na stanici nejsou použity peníze z žádné dotace. Vše co bude v červnu na Vystrkově stát je pokryto z peněz investora, E.ON tedy staví opravdu „za své“. V tomto případě tedy považuji za relevantní účtovat si přiměřenou sumu peněz k pokrytí investice.

      Hana Pásková

        1. Naším cílem bylo na
          Naším cílem bylo na takovém projektu samozřejmě primárně zprostředkovat možnost nabíjení kompletnímu spektru majitelů elektromobilů.

          Předpokládám ale, že finanční kompenzace není obecně vnímána jako dotace, díky které bychom měli umožnit tankování majitelům ostatních vozidel zcela zdarma 🙂

          Otázky týkající se spolupráce s Teslou nemohu bohužel zodpovědět, nicméně mohu sdělit, že se v tomto případě jedná skutečně o investici společnosti E.ON.

          Hana Pásková

          1. Jinými slovy paní
            Jinými slovy paní Pásková jste zatím neutratili nic z oněch ohlášených dotačních 36 milionů na projekt TEN-T (nabíjecí infrastruktura napříč Evropou na 1 přístupovou kartu ve všech zemích) a můžeme se proto těšit na brzké budování dalších rychlonabíjecích stanic na distribučním území E.ONu, jižní části ČR, kde je to s výjimkou Brna, bohatě zásobeného soukromníky, doposud naprosto tragické. Jak píše s oblibou kolega Milan z Ostravy, největší problém je dostat se z ČR. Jakmile přejedu hranice do SK, AT či DE, už jsem s elektromobilem v pohodě. A bohužel, tohle je především „zásluha“ E.ONu.

            1. Dobrý den,
              projekt TEN-T

              Dobrý den,

              projekt TEN-T se prozatím stanice na Humpolci netýká. Výstavba stanice na Humpolci byla plánována výrazně dříve, než se vstoupilo do jednání ohledně dotací na TEN-T, do budoucna nicméně nevylučujeme napojení této lokality do uvedeného projektu. Postavení nabíjecí stanice, jedná-li se i o jeden sloupek, je záležitost dlouhodobějšího charakteru a získání dotací je sice důležitým, ale přesto pouze prvním krokem k zahájení výstavby.

              Věřím, že v budoucnu budete právě díky E.ON konečně tankovat na celém jihu, kam se ostatním soukromým investorům prozatím nechtělo.

              Hana Pásková

                1. Také děkují pí Páskové
                  Také děkují pí Páskové za informace.

          2. Dobrý den, rád bych se
            Dobrý den, rád bych se zeptal zda je nutné pro dobíjení na této stanici (nebo valstně obecně u EONu) vlastnit nějakou přístupovou kartu a mít podepsanou smlouvu. Nebo bude placení vyřešeno jinak? Mám pouze kartu PRE a ČEZu … v případě, že je smlouva/karta nutná, koho je možné kontaktovat? Děkuji

      1. A jak je to tedy s tim
        A jak je to tedy s tim projektem FAST-E (nebo jak byla ta zktartka) – pro infrastrukturu napric Evropou, ze ktereho udajne E.ON cerpal?

        PS: pokud Vam prispela samotna Tesla a z dotaci nesla ani koruna, pak tedy gratuluji a smekam 😉

        EDIT: tady je odkaz na ten FAST-E, kde je primo uveden E.ON Ceská republika a Zapadoslovenska energetika, a.s. jako prijemci dotaci.

  7. zaváděcí 6 – 7,5 Kč
    zaváděcí 6 – 7,5 Kč museli naprosto nějak zdůvodnit 😉

    Jen moc nechápu proč „slavnostním otevřením naštěstí odzvonilo a proč v tichosti ??

    https://www.youtube.com/results?search_query=eon+tesla+vystrkov+humpolec

    http://supercharge.info/

    http://epavel.rajce.idnes.cz/SC_Vystrkov/

    Kvůli záškodníkum? sabotérům? či snad konkurenčním protivníkům?? Nebo snad kůli €jrodotacím?? 😉

    fotofotofoto kdo má nový fotooo?

  8. Zelená? To jako nějak
    Zelená? To jako nějak zařídí jak? Mají natažené speciální dráty od FVE? nebo Orlíku(teda u eonu z víru)? nebo dokonce ze severu německa z větrníků?

    Nebo si EON nakoupili ty zazračné přístroje do zasuvky z rakouska co filtrují el. energii z atomove a tepelne elektrarny 😀

    Jako že blahopreju k uspechu, že se to eonu podarilo postavit, tak doporucuju dat tam jako mluvciho nekoho kdo vi o cem mluvi a nema slunickarske kecy co jsou lzive…

    1. E.ON je německá firma.
      E.ON je německá firma. Takže koupili z itálie pořádný trafa

      https://www.novinky.cz/domaci/405343-obri-jeraby-a-trisettunovy-transformator-podivejte-se-na-prepravu-ochrance-ceske-energeticke-site.html

      natáhnou kábl z německých větrných parků a jedeme dál soudruzi :)))

      http://kcc-hho.webnode.cz/business/germany/

      Neblázni elektrónky jako elektrónky je jedno do kerý části sítě to pustíš/sosáš narozdíl od „zeleno-žlutý“ dízlový sračky co zanáší motory aby se dřív rozbily a koupils nový a nový a nový a nový a nový a nový a nový a nový a nový a nový auto :)))

    2. V tomto případě se
      V tomto případě se samozřejmě jedná o obchodní záležitost, Eon nakoupí určitý objem elektřiny z obnovitelných zdrojů a ten potom prodá zákazníkům, kteří si to přejí. Čím více zákazníků nakoupí zelenou elektřinu, tím menší podíl jí Eon koupí z jiných zdrojů, např. uhelných elektráren. Fyzicky samozřejmě nelze zjisti, z kterého zdroje elektřina pochází, pokud bude poblíž nabíjecích stanic připojená tepelná elektrárna, tak proud poteče nejpravděpodobněji z ní. Je to čistě administrativní věc, ale svůj význam má, protože podporuje výrobce obnovitelné energie a znevýhodňuje fosilní elektrárny.

      1. k příkladu s tepelnou
        k příkladu s tepelnou elektrárnou poblíž „zelené spotřeby“ by se mělo dodat, že v jiné části republiky pak bude zase konvenční odběratel ekvivalentně čerpat odpovídající díl „zelené produkce“, aniž by to věděl. A přestože v drátech je to smíchané, z hlediska produkce, spotřeby i regulace jsou (AFAIK) zelená a konvenční energie počítané samostatně, takže za FV v noci zaskakují bioplynky a přehrady, nikoliv uhelné).
        Z čistě topografického a laického hlediska bych řekl, že tyhle Superchargery budou čerpat elektrony z Dukovan a Temelína.

  9. 6 – 7,5 Kč. to je naprosto
    6 – 7,5 Kč. to je naprosto luxusni cena o ktere jsem tu i nekolikrat psal ze me vychazela kdys jsem pocital navratnost site dobijecich mist pro soukromou fimu, a za tuhle cenu bych tam nabijel rekneme s chuti 🙂

    pokud se opravdu na tuhle cenu dostanou zakaznici a dlouhodobe, tak jim tleskam

Napsat komentář