První dojmy: elektrokolo Smart ebike

Daimler aktuálně v Berlíně představil nejen 3. generaci elektromobilu Smart ED, ale navíc i elektrokolo Smart . Technnologicky i designově unikátní kousek jsme si samozřejmě neváhali přímo na místě vyzkoušet.

Berlín je plný pouličního umění. A elektrokolo smart ebike se rádo stane jeho součástí.
foto: Hybrid.cz

Berlín je, podobně jako většina západních velkoměst, čím dál tím cyklističtější město. Cyklostezky jsou dostatečně dimenzované a dobře značené. Přesto se cyklisté pohybují úplně všude. A je to docela dobrý pocit, vidět pulzující velkoměsto plné lidí, mladých i starých, kteří se nebojí v krásném počasí sednout na kolo namísto do obří plechové krabice, nejlépe s 3,5l motorem.

test Smart ebike test Smart ebike test Smart ebike

Překvapivě málo byla ale vidět elektrokola. Možná se to změní právě s příchodem elektrického kola Smart ebike na trh. Daimler se zjevně chce stát synonymem moderní městské osobní mobility, obdobou společnosti Apple v oblasti městské dopravy. A sveřepě kráčí za svým cílem.

Naše dojmy z 3. generace elektromobilu Smart ED, který se právě začíná vyrábět a už je možné si jej objednat, jste si nejspíš už přečetli. Elektrokolo Smart ebike je jeho přímým doplňkem – dokonce bude k dispozici i zadní nosič na který bude možné elektrokolo připevnit.

Elektrokolo Smart ebike je výjimečné. Předně, nemá řetěz, přenos síly probíhá přes karbonový pás. Odpadají tak problémy se špinavým oblečením apod. Za druhé, Smart ebike nemá přehazovačku. Přestože jsou k dispozici tři různé převody, jsou realizovány elektronicky, nikoliv mechanicky.

smart ebike test Berlín

Baterii lze dobíjet jak přímo v kole, tak i vyjmout a dobíjet ji mimo
foto: Hybrid.cz
test Smart ebike test Smart ebike test Smart ebike

Za třetí, elektrokolo Smart ebike nabízí rekuperaci! Něco takového se na elektrokole hned tak nevidí. Ba co víc, rekuperace je dostupná jak na přední brzdě, tak i formou dobíjení baterie skrze šlapání. Jezdec má k dispozici čtyři úrovně příšlapu a čtyři úrovně rekuperace. V případě té nejsilnější už je opravdová fuška kolo rozšlapat a vůbec uvést do pohybu.

Naopak v případě nejsilnější příšlapu kolo jezdí jako vítr. Má výborný odpich, rozjíždí se velmi ladně, stačí jej jen lehce “postrčit”. Při jízdě si okamžitě všimnete jedné věci – elektromotor je překvapivě tichý. Na 1. převodový stupeň je kolo úplně tiché a neprodukuje vůbec žádný hluk.

Na druhém a třetím převodovém stupni se objeví tiché klapání, které ale zdaleka nedosahuje intenzity hluku elektromotorů běžných elektrických kol. Klasický “tramvajový” zvuk elektromotoru elektrokolo Smart ebike prostě nevydává, a to je jeho další velké plus.

Zkušenějším bikerům a lidem, kteří mají rádi rychlost, bude chybět čtvrtý převodový stupeň, který by kolo po dosažení 25-26 km/h popohnal ještě dál. Takhle ale jde o kompromis jednoduchosti a uživatelské přívetivosti. Navíc jde o kolo především do města, nikoliv pro závody.

Jochen Eck, který je v Daimleru zodpovědný za testování elektrických pohonů, nám řekl, že Daimler si je vědom svých nedostatečných zkušeností v oblasti jednostopých elektrických vozidel. Spoléhá proto na silné partnery – v případě elektrokola Smart ebike to byla německá společnost , která se specializuje na výjimečná elektrická kola.

smart ebike test Berlín

foto: Hybrid.cz
test Smart ebike test Smart ebike test Smart ebike

A Smart ebike takovým vpravdě je. Odpovídá tomu i cena – necelých 2900 euro. Kolo bude k dostání také v České republice. Podle Jana Kuhna, zástupce Mercedes-Benz, jsou už první tři kusy rozprodány.

Mimochodem, Jochen Eck nám potvrdil, že také , značky Daimler, má oficiálně zelenou. Firma už má i v této oblasti silného partnera. Eck ale samozřejmě nechtěl prozradit koho.

Smart escooter by se mohly objevit na trhu během let 2013 – 2014. Daimler tak definitivně potvrdí svou pozici Apple ve světě dopravy – jen místo , a nabídne Smart ED, Smart escooter a Smart Ebike.

6 Comments on “První dojmy: elektrokolo Smart ebike”

  1. Na fotkách je vidieť, že
    Na fotkách je vidieť, že čidlo spustenia rekuperácie/brzdenia je na ľavej brzdovej páčke. To znamená, že rekuperačné brzdenie sa spustí po namčknutí prednej brzdy. Samozrejme rekuperácia prebieha v motore v zadnom kolese. To mal asi autor článku na mysli. BionX montujem na kolá, daľšie dotazy?

  2. Celý pohonný systém je od
    Celý pohonný systém je od kanadskej firmy BionX. Je to špička v odbore a vyrába sa v Kanade a nie niekde v Číne. Firma BionX vyrába tento systém aj pod vlastným menom, ale predáva ho aj iným firmám podľa ich špecifikácií. Napr. KTM, TREK, Kalkhoff atd…Viac ako o rekuperáciu ide v tomto prípade o brzdenie motorom. Po namačknutí brzdovej páky, ešte pred tým ako začnú brzdiť brzdy bicykla, dochádza k znateľnému spomalovaniu. Naviac brzdenie je možné aktivovať aj v štyroch úrovniach namačkaním „-„. vtedy dochádza k znateľnému spomaleniu, ktoré je možné regulovať v závislosti na klesaní a udržiavať požadovanú rýchlosť, bez nutnosti použiť brzdy. Mám to vyskúšané na ležadlovej trojkolke z pripojeným detským vozíkom a môžem povedať, že je to veľmi návykové. Takže áno, rekuperácia na bicykloch nemá žiadny veľký význam, ale ono brzdenie motorom je perfektne funkčné.

  3. Jezisi!!! ( Ba co víc,
    Jezisi!!! ( Ba co víc, rekuperace je dostupná jak na přední brzdě, tak i formou dobíjení baterie skrze šlapání ) Rekuperuje jen elektromotor, ktery je na zadnim kole! v predu je jen brzda, ktera premenuje brzdnou energii na tepelnou. a u kola je rekuperace okolo 2-5% u auta 20%+ takze u elektrokola je to zbytecny priplatek navic

    1. veď rekuperácia pri
      veď rekuperácia pri brzdení môže fungovať obdobne, ako pri aute. neviem či je to v tomto prípade, ale nevidím problém v tom, aby po zatlačení brzdy nezasahovali klasické brzdné doštičky alebo kotúčová brzda, ale motor samotný. presne ako v automobiloch, keď sa zošliapnutím brzdy elektromotor stáva dynamom a len pri prudkom brzdení sa zapája klasický systém bŕzd. to by ale bolo v článku chybne uvedené a časť vety „rekuperace je dostupná jak na přední brzdě,“ by bola zle preložená alebo vysvetlená.

      1. přesně tak, každé
        přesně tak, každé standardní elektrické kolo má na spínačích brzd odpojování motoru, nevidím důvod proč by se místo toho nemohla aktivovat rekuperace. Stačí upravit zapojení kontroleru, to už je dávno vymyšlené a rozhodně to není drahé. Nicméně souhlasím s tím že kolo stojí nehoráznou pálku a je pravda že rekuperace je většinou k ničemu, ale najdou se terény kde se může hodit a to i víc než jen 5%.

        1. Nezpochybnoval jsem principy
          Nezpochybnoval jsem principy rekuperace, a nedohadoval jsem se o vyznamu rekuperace, ale o tom, ze na prednim kole je jen brzda, ktera NEFUNGUJE jako generator elektricke energie, rekuperuje se JEN na ZADNIM KOLE pomoci elektromotoru 😉 aby mohl rekuperovat na obou kolech, musel by mit hub motory na obou kolech

Napsat komentář