PRVNÍ DOJMY: BMW i3 42 kWh – Větší baterie a žádný prodlužovač dojezdu

Jan Majurník - 12 Březen 2019

Moderní městský elektromobil BMW i3 dostal větší akumulátory, přepracovaný infotainment a přišel o dvouválcového benzinového pomocníka. Jak jezdí vylepšený “bavorák” a můžete s ním v klidu vyjet za hranice betonové džungle?auto elektromobil BMW i3

Elektromobi BMW i3 v nové verzi se 120Ah/42 kWh. V praxi ujede auto kolem 260 km v plném komfortu.
foto: BMW

Poté, co BMW oznámilo, že upgradovaná verze modelu i3 přijde o “jistotu” v podobně spalovacího generátoru a prodlužovače dojezdu REX (range extender), se zvedla vlna otázek, jestli inovovaný čistě elektrický “bavorák” bude důstojným společníkem i na delší vzdálenosti.

Samotná automobilka i3 propaguje jako městské vozítko, ale na rovinu, za milion korun už auto musí umět víc. Původní akumulátory s kapacitou 33,2 kWh dostaly několik modulů navíc a výsledkem je celková kapacita 42,2 kWh a výrobcem udávaný reálný dojezd 260 km, což pro potřeby města bohatě stačí.

V praxi se však zkušení řidiči dostanou ještě dále, v optimálních městských podmínkách (bez topení, klimatizace) klidně i ke 350 km. Užitečným pomocníkem je silné regenerativní brzdění, které část energie vrací do hlavní baterie, a ještě částečně zastupuje hlavní brzdy. Ty mají podle údajů od českého zastoupení životnost i přes 80 tisíc km.

Regenerativní brzdění umí nahradit částečně klasické brzdy.

Regenerativní brzdění umí nahradit částečně klasické brzdy.
foto: BMW

Okresní cesty jsou ideálním kompromisem mezi rychlostí a spotřebou, pokud vyrazíte mimo vytížené časy a budete se držet rychlostních limitů, dá se komfortně na jednu “nádrž” urazit kýžených 260 km (a ještě zbyde) i na konci zimy, ostatně nám při testování místy sněžilo a teploty padaly k nule.

Pohonná jednotka je naladěná na 125 kW a disponuje točivým momentem 250 Nm, proto může řidič těžit z okamžitého nástupu síly přenášené na kola, v praxi se dá s autem bezpečně předjíždět i ve vyšších rychlostech. Ve městě z křižovatky vystřelíte jako jedni z prvních, vůz totiž zrychlí z místa na stovku za 7,3 s.

Infosystém dostal novou generaci rozhraní.

Infosystém dostal novou generaci rozhraní.
foto: BMW

Ačkoli se to na pohled nezdá, hliníkové šasi a bateriové moduly drží těžiště jinak vysoce působícího auta celkem u země, proto se nemusíte ani prát se stabilitou. Potenciálním rizikem jsou úzké pneumatiky a zadní pohon, s tím je potřeba počítat hlavně na mokru a sněhu, elektronická stabilizace je v mnichovském vozítku dobře odladěná, ale není všemocná.

Jistota i bez REXe

Vyrazili jsme i na dálnici, kde elektromobily mívají zpravidla největší spotřebu. Na autě je citelně znát zvětšený zásobník pro elektřinu, s lehkou nohou jste schopni otočit trasu z Hradce Králové do Prahy a zpět (přes 200 km) na jedno nabití, něco podobného bylo před pár lety spíše sci-fi, pamatujeme si doby, kdy ujet po dálnici přes 100 km v prvním Nissan Leaf byl malý zázrak.

Se zvyšující se rychlostí zákonitě roste spotřeba, takže nejideálnější jízdní profil na dálkové trasy je Eco Pro, který přidá klidně 40 km teoretického dojezdu (oproti profilu Comfort) zrcadleného na přístrojovém štítu. Pro extrémisty nebo “průseráře” má BMW režim Eco Pro+, ale tehdy jsou zcela vypnuty všechny komfortní spotřebiče.

Cenově dostupné elektromobily jako BMW i3, Renault Zoe, Nissan Leaf nebo Hyundai Kona Electric budou většinou svoje řidiče nabádat k opatrné jízdě, ale dostatečná kapacita akumulátorů dává jistotu, že cesty do 150 km ujedete v naprosto plném pohodlí, za každého počasí, bez nutnosti omezovat rychlost nebo nějak výrazně zdržovat dopravu.

BMW i3 tak už není jen moderním městským autem, ale plnohodnotným elektromobilem, se kterým se nemusíte bát vyrazit za hranice betonové masy a vláčet s sebou batoh v podobně benzinového prodlužovače dojezdu. Ono to přeci jen vypadá na pumpě trochu směsně, když u futuristicky vyhlížejícího elektromobilu tankujete benzin do miniaturní nádrže.

Auto už není jen do města, můžete s ním bez obav vyrazit i na delší cesty.

Auto už není jen do města, můžete s ním bez obav vyrazit i na delší cesty.
foto: BMW

Zelené už od výroby

Ekologie je pro samotnou elektromobilitu velmi důležitá, ať už kvůli filozofii nebo častému napadání od zarytých odpůrců pohonu budoucnosti. Oslovili jsme Davida Haidingera, tiskového mluvčího českého zastoupení automobilky BMW a získali pro vás několik faktů, zajímavostí a odpovědí na často kladené dotazy, které budou zajímat i majitele starších verzí modelu i3.

Jak to je s možným vylepšením starších verzí BMW i3 BEV nebo REX na větší akumulátorový modul? Bude službu BMW nabízet nebo spolupracovat s externími firmami, které by se do takového upgrade chtěly pustit?

David Haidinger (D.H.): V minulosti se tato možnost nabízela, nebyl o ni ale zájem. Aktuálně ji tedy nenabízíme.

Nové vozy BMW dostaly intuitivnější infotainment, je reálné, aby majitele starších strojů i3 na něj mohli také přejít?

D.H.: Nikoliv, aktualizace softwaru je možná, ale nezmění se rozložení a zobrazení ikon. Nové BMW i3 má novou generaci infotainmentu a možnost aktualizace proto bohužel není možná.

Uvažuje se také o verzi REX? Proč se REX teď nenabízí u modelu i3?

D.H.: S využitím 120Ah baterií REX nebude. Oficiálně pro Evropský trh skončil a nebude se již nabízet. Důvod je jednoduchý – jedná se o městské vozidlo, kde dojezd 260 km je více než dostatečný.

Jsou v plánu i další limitované edice nebo unikátní kusy, podobně jako byly série Starlight?

D.H.: Ano, například BMW i8 Roadster 4 elements by Milan Kunc, ze kterého poslouží výtěžek na čištění oceánů od plastů.

Bude i letos oficiální sraz členů klubu BMW iLECTRIC CLUB?

D.H.: Aktuálně v plánu na rok 2019 BMW iLECTRIC DAY zatím není.

Co může dělat řidič, když mu u nové i3 s většími akumulátory zkrátka dojde "šťáva"?

D.H.: Vozidlo vždy informuje řidiče o dojezdu. Kontrolky: 19 km, potom upozorňuje opět na 9 km. Při malém dojezdu omezuje výkon. Pokud dojde k vybití skoro na minimum, tak už neukazuje 1 km, ale informaci „low km“. V tento moment je již třeba vůz odstavit. Pokud by došlo k úplnému vybití, v rámci záruky mobility má klient nárok na odtah 4x za rok zdarma.

Průřez autem, kde je vidět umístění baterií a pohonného ústrojí.

Průřez autem, kde je vidět umístění baterií a pohonného ústrojí.
foto: BMW

Zajímavosti

- Celá výroba uhlíkových vláken v Moses Lake v americkém Washingtonu pro potřeby BMW je zásobována ze 100 % energií z vodní elektrárny.

- Kompletace aut v továrně v Lipsku – zdroj energie továrny je větrná elektrárna (4 větrné turbíny) – pokud v místě továrny málo fouká, továrna BMW i kupuje energii, ale rovněž z obnovitelných zdrojů (větrné elektrárny) – má na to certifikát. 100 % výroby BMW i tedy pracuje z obnovitelné energie.

- Při výrobě i3 se spotřebuje o 70 % méně vody než při výrobě BMW řady 1.

- Energie potřebná k výrobě ostatních, už tak na energii nenáročných modelů BMW, se u BMW i3 snížila o polovinu.

- 95 % vozidla BMW i3 je recyklovatelné.

- Obnovitelné, recyklované a recyklovatelné materiály pomáhají chránit životní prostředí a nahrazují běžné materiály, jako jsou plasty.

- V každé i3 je recyklovaných min. 27 PET lahví a několik plechovek od nápojů.

- Výplň dveří + přístrojová deska obsahují rostlinu KENAF (Bombajské konopí) – 70 % rostlina, 30 % PET. Specifikum rostliny KENAF je, že rychle roste a při růstu pohlcuje CO2.

- Interiérové lišty vyrobené z eukalyptového dřeva (interiér Lodge), eukalyptus je rychle rostoucí dřevina, čím BMW podporuje produkci O2.

- Kůže se barví listy olivovníku (není používaná chemie).

- Sedačky (Lodge) – vlna z ovcí chovaných u továrny v Lipsku, v létě chladí a v zimě hřeje (v interiéru Lodge).

- V areálu továrny v Lipsku se vyrábí bio med a mošt.

Auto je plné ekologických materiálů.

Auto je plné ekologických materiálů.
foto: BMW

Specifikace

BMW i3 120 Ah

Výkon elektromotoru: 125 kW (170 k)
Točivý moment elektromotoru: 250 Nm
Pohon: zadní
Převodovka: automatická, fixní převodový poměr 9,665:1
Maximální rychlost: 150 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 7,3 s
Průměrná spotřeba: 13,1 kWh/100 km
Dojezd (WLTP): 285 – 310 km
Akumulátory: Lithium-iontové, 42,2 kWh
Provozní hmotnost: 1420 kg
Rozměry: 4011 x 1775 x 1598 mm
Rozvor: 2570 mm
Objem zavazadlového prostoru: 260/1100 l
Základní cena: 1 043 900 Kč
Cena testovaného modelu: 1 353 066 Kč

vlastní
Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Electric BMW E1 1992

youtube.com/watch?v=vbM9jX7L7N0

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Tak je to šasi z hliníku, nebo z uhlíkových vláken?

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Celá karoserie “life module” je z uhlíkových vláken a v dolní části jsou ještě hliníkové vzpěry.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Škoda těch dveří a ceny. Ale chápu, je to BMW - občas futurismus za každou cenu a berou městské auto, že primárně vozí jednoho, max dva lidi. Na cenu taky lze žehrat také jen z pohledu "srovnání" s okolím. BMW má prostě svoji cenovou politiku a tohle auto narozdíl od jiných značek a jejich elektromobilů z té politiky zásadně nevybočuje.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

jj to víš to je 40 let vývoje chlupatý deky místo čalounění u fosilní auto__bilky, těžká dřina ;)))

hybrid.cz/bmw-40-let-elektromobilu-ktere-jste-si-nemohli-koupit

kcc-hho.webnode.cz/znacka/bmw/

kcc-hho.webnode.cz/elektromobil/bmw-i3/

Obrázek uživatele Kuk

off

Už i indická Tata má elektroauto.
Tata Altroz
https://www.autorevue.cz/autosalon-zeneva-2019-indicka-tata-altroz-prijizdi-i-jako-elektromobil

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Obrázek uživatele Anonym123

tata predvádzala (nie koncept, prototyp) svojih miniáut už dávno, lenže na sk dodávajú ssanjonkmusso a podobné. a zastúpenie je v takej zastrčenej uličke, že som šiel trikrát okolo a nevšimol si ho.
12. JANUÁR 2015
Oznamujeme Vám, že od nového roku 2015 nie sú dostupné žiadne vozidlá od výrobcu TML.

https://auto.pravda.sk/novinky/clanok/805-indicky-elektromobil-aj-pre-europu/

Obrázek uživatele Kuk

off

Bjorn dostal další Teslu na kterou čekal celou věčnost :D
https://youtu.be/mJ0xYrMZJJc

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

fujtajks Sko, toooo... už bych nechtěl, ta doba je prostě fuč ;))

Obrázek uživatele Kuk

"- Celá výroba uhlíkových vláken v Moses Lake v americkém Washingtonu pro potřeby BMW je zásobována ze 100 % energií z vodní elektrárny."

Surové vlákno je vyrobeno v Japonsku a pak dovezeno do prostřed Ameriky. Tam je páleno/zahříváno až zčerná/zuhlíkovatí a pak je odvezeno do Německa. Prostě to objede půl světa.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

To máš jako s smetanou a jogurtem. Mléko odjede ze Šumavy do Německa, pak ho zpracují v Rakousku, z Rakouska jde do centrálního skladu v Praze. A z centrálního skladu ho dovezou do Kauflandu v Domažlicích. Komu vadí, že procestovalo 800km a vrátilo se zpět na místo odkud prvotní surovina vyjela?
To chce čas. Omezené zdroje tohoto světa to vyřeší za nás.
Od BMW očekávám výrobu EV někde u Sokolova..... testovací polygon je hlavně informace pro media, nic takového pro autonomní vozidla stavět nemusí. Taková auta se již testují v reálném provozu.

youtube.com/watch?v=iSUqp-LP1nM

auto.tn.nova.cz/clanek/novinky/darek-pro-bmw-na-polygon-u-sokolova-da-vlada-pul-miliardy.html

Není to úžasné, že vláda dá na jedno pracovní místo přes dva miliony korun a to pracovní místo v montovně dostane dělník z Rumunska, Ukrajiny?

autobible.euro.cz/polygon-bmw-u-sokolova-vime-vubec-za-nasi-pulmiliardu-dostaneme-komentar/

Off topic:

prumyslovaekologie.cz/Dokument/105675/podnikatel-dostal-pokutu-120-tisic-korun-za-provozovani-male-vodni-elektrarny-krasikov-bez-povoleni.aspx

Obrázek uživatele Anonym123

vy to máte "čas budúci", u nás čas minulý" - landroveri doviezli všetkých pracovníko. jedných z východu, pár zon západu.

Obrázek uživatele M.Krupka

V tom Sokolově BMW začíná teprve něco připravovat. Jinak v automobilovém průmyslu už dnes běžně vidím haly plné vietnamců a jiných národností.

Obrázek uživatele Kuk

Dnes? Vietnamci makali ve Škodofce i ve Cvikově už za komančů. Viz YT dokument o Tráboš fabrice těsně po sjednocení Německa.
https://www.youtube.com/watch?v=emoF0EFxjjA

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Obrázek uživatele Anonym123

"vietnamec není cizinec!"

Obrázek uživatele M.Krupka

Když člověka z Asie rozpoznáte snadněji, než někoho z Ukrajiny. Už na první pohled, je vidět že pochází odjinud.
:-)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

No ale proč? Není to náhodou proto, že na SK lidi nejsou? Nezaměstnanost je nízká (zvlášť tam kolem Nitry nebo kde to je ta fabrika), takže už nepracuje jenom ten, co nechce pracovat. Takže jiná možnost ani není, jenom dovézt pracanty přes agenturu.

Obrázek uživatele Anonym123

:-)
lidi nejsou - ako zamlada som počúval.

môj problém je v tom, že dotujeme vytvorenie pracovných miest pre DOVEZENÚ pracovnú silu + problém s ich nekompatibilitou (iné správanie ...).

keď som už zabehol do politiky - téma prezidentských volieb vytiahla na svetlo takzvanú pôžičku na obnovy vojenských letísk - 2/3 tej sumy je na infraštruktúru pre usa personál + politické zabezpečenie ich exteriorality. teda - sk ramštain.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

"Původní akumulátory s kapacitou 33,2 kWh dostaly několik modulů navíc"

AFAIK nepřidali žádné moduly, ale vyměnili 94Ah články za 120Ah ...

A hlavně původní byly 60Ah, že... takže článků to má pořád stejně, jen se zvyšuje jejich kapacita.

Obrázek uživatele Kuk

To aby to nevypadalo, že tam nic není :D
Pár let zpátky mě tu někteří přesvědčovali, že se tam větší kapacita nevejde a že BMW určitě ví co dělá a že i3 nemá zkriplenou baterku apod. S toudle kapacitou měli začínat :))))

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

BMW postupně vylepšuje a to na nejdůležitějším místě. Za mě do města super !
Já řešil EV na ježdění po celé ČR a zvolil Konu. Jezdím většinou sám, tak mi malé auto nevadí. Mám najeto za 14 dní cca 1500 km a již nyní můžu napsat, že auto předčilo mé očekávání. Hlavně dojezd předčil mé očekávání a musel jsem se naučit vynechávat nabíječky při cestě :-)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Musim pochvalit voltaz baterky.. umi vyuzit ceske 50kW nabijecky opravdu skvostne!
At si novou voltaz 42kW i3 vemou ostatni jako vzor. btw. co na tu ekologii vyroby rikaji skarohlidove ev/fosilaci?

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

33kWh i3 umí brát 45kW až do 80% SOC, pokud to nová umí až do 100% tak jen dobře.. ;)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

do 86% jede 50kW:

youtu.be/YCxEv358N6U

Chtel bych videt audi etron u ceske ABB 50kW.
ot: TM3 ma pry obri problemy s ABB, snad to fixnou softem..do CR je zatim TM3 na 40kW+ nabijeni nepouzitelna.. ac ma tusim "jen" 11kW