Program obměny vozového parku veřejné správy za ekologická vozidla 2009-2013

Program obměny vozového parku veřejné správy za „ekologicky přátelská“ vozidla byl schválen vládou 16. prosince 2008. Podíl ekologických vozidel na celkovém vozovém parku využívaném orgány státní správy musí být do konce roku 2013 ve výši alespoň 25 %.

Jak jezdí auta na plyn? Čtěte náš test Fiat Doblo Panorama Natural Power na CNG
foto: Hybrid.cz

Bohužel, vyjma několika výjimek úřadů státní správy, je rok před vládou stanoveným termínem toto procento velmi nízké – necelých 10 %. Hodnoty 25 % dosáhl zatím jen ČSÚ, ERÚ, Kancelář PSP, NKÚ a MPO, a dokonce Krajské úřady ve Zlíně a Liberci, přestože pro orgány samosprávy byla obměna pouze doporučena.

V České republice, obdobně jako v EU, je nutno očekávat další výrazný růst individuální silniční dopravy. Růst dopravy vyvolává vyšší spotřebu pohonných hmot a následně zvyšování závislosti na dovozu ropy, zvyšování emisí s mnoha negativními vlivy.

Jednou z cest jak snížit negativní vlivy automobilové dopravy na životní prostředí je použití vozidel s nízkou spotřebou paliva a s nízkými emisemi CO2. Taková vozidla bývají v zahraničí označována jako „green cars“ nebo „clean cars“ a mezi ně patří i vozy na stlačený zemní plyn (CNG).

Pro podporu těchto vozidel jde v některých zemích státní správa příkladem a nakupuje pro svoje potřeby tato „ekologicky přátelská“ vozidla. I u nás byl vládou schválen 16.12.2008 tento program a podíl „ekologicky přátelských“ vozidel na celkovém vozovém parku využívaném orgány státní správy musí být do konce roku 2013 ve výši alespoň 25 %.

Výjimku mají pouze vozidla používaná Policií ČR a Hasičskými záchrannými sbory, ale jen ta k přímému výkonu služby.

Bohužel po 4 letech fungování programu a jen rok před jeho bilancováním je stav takový, že program zatím splnili jen ČSÚ, ERÚ, Kancelář PSP, NKÚ a jen jediné ministerstvo: průmyslu a obchodu. ČSÚ si pořídilo takových ekologických vozidel dokonce téměř 61 %, ERÚ 56 %.

Pochvalu zasluhují také Krajské úřady ve Zlíně a Liberci, protože pro orgány samosprávy byla obměna vozů pouze doporučena a přesto každé třetí vozidlo těchto krajů je již dnes „ekologicky přátelské“.

Ani jedno takové vozidlo si doposud nepořídili ÚOOÚ, ČNB, Kancelář Senátu, Kancelář prezidenta republiky, Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví – z ministerstev pak jediné, a sice Ministerstvo práce a sociálních věcí.

Velmi nízké procento (jen do 10 %) těchto vozidel má 9 ministerstev: vedle Ministerstva práce a sociálních věcí (ani jedno vozidlo) je to Ministerstvo financí, Ministerstvo obrany, Ministerstvo pro místní rozvoj, Ministerstvo spravedlnosti, Ministerstvo školství, Ministerstvo vnitra, Ministerstvo zemědělství i Ministerstvo životního prostředí.

Z dalších úřadů do deseti procent těchto vozů má HK ČR, Nejvyšší soud, Správa státních hmotných rezerv, ČBÚ, Úřad pro zahraniční styky a informace, ČTÚ, ČÚZK i Úřad vlády.

V průměru mají ministerstva zatím 6,9 procent takových vozidel, ostatní úřady 12,4 %.

Počet provozovaných “ekologicky přátelských” vozidel se za poslední rok zvýšil o 140 %. Pokud bude tento trend pokračovat, měly by úřady vládou schválený Program splnit.

tisková zpráva

4 Comments on “Program obměny vozového parku veřejné správy za ekologická vozidla 2009-2013”

  1. Osobně si myslím, že by
    Osobně si myslím, že by úplně nejlepší bylo, kdyby se snížil počet úředníků ve státní správě nejméně o 30-40%, a tím pádem by kleslo i ekologické zatížení od jejich vozidel, protože by část vozidel mohla být okamžitě vyřazena z provozu jako nepotřebná. To by byl přínos pro všechny. Jinak je to jen taková hra o ničem.

  2. Vzhledem k vyšším emisím
    Vzhledem k vyšším emisím CO2 u CNG oproti benzínu nevím, jestli není celá tato zpráva jen reklamní sdělení a falešném pocitu dělání něčeho pro okolí.

    Uznávám, že za elektromobil s dojezdem alespoň 200 km člověk v roce 2008 dal majlant, takže vozidla na plyn mohla být řešením. Ale nyní? Nakonec se nabízí řešení aneb všechno zlé je pro něco dobré – ať ty úřady a instituce, které ještě nenaplnily nejnižší cíl 25 % ekologického vozového parku, si nakoupí elektrombily. Firem dovážející nová EV nebo zabývajících se přestavbou je tu habaděj, tak do toho! Ať ta zpráva nabude svůj původní smysl o bezemisních vozidlech!

    1. Myslím že nemáte úplne
      Myslím že nemáte úplne pravdu. Takisto som obhájca elektromobilov a som presvedčený že je to jediná rozumná alternatíva do budúcnosti, ale kým budú schopné ekonomicky konkurovať spaľovacím motorom ešte to chvíľu potrvá (2 dôvody: baterky a nenažranosť výrobcov). CNG je veľmi rozumná alternatíva na prechodné obdobie – NG je nezávislé od ropy a je ho o čosi viac ako ropy. Sám mám auto na CNG a som veľmi spokojný (pri súčasných cenách jazdím eqivalentne k 3,4 l/100 km benzínu – presné hodnoty po cca 10 000 km používania).

    2. Dobrý den, opravdu
      Dobrý den, opravdu nerozumím tomu, odkud jste vyčetl údaj, že emise CO2 jsou u CNG vyšší než u benzínu. Je to právě naopak o cca 25% ve prospěch CNG! Rovněž vaše úvaha o náhradě vozidel elektromobily je nesmyslná – to je největší omyl, který všichni akceptují – elektromobily mají nulové pouze přímé emise z provozu, nikoli nulové celkové emise. Ta elektřina se asi bere z vzduchu? U nás se vyrobí 60-65% elektřiny z uhlí, navíc 20% elektřiny se vyváží. Tudíž emise vznikají v ČR uhelných elektrárnách, takže elekromobil rozhodně není tak čistou alternativou jak se uvádí. A ten dojez – to je tragédie, maximálně do obchodu pro housky a pak nabíjíte celou noc, ale většina dopravy připadá na kamiony a dálkové trasy, nikoli na popojíždění kolem komína. A toto elektromobily vyřešeno mít nebudou ještě dlouho. A poslední věc – baterie v elektromobilech mají velmi omezenou životnost a jejich likvidace je velice ekologicky náročná. CNG má pouze ocelové lahve, které roztavíte a znovu materiál použijete…

      Já fandím rozhodně CNG, stejně jako 18 milionů motoristů po celém světě… 🙂

Napsat komentář