Prodělává Tesla na každém prodaném autě?

Některé zahraniční weby aktuálně přišly s bombastickou zprávou, že „Tesla prodělává na každém prodaném autě“. A dodaly k tomu cifru v přepočtu kolem 100 000 Kč. Jenže situace není tak jednoduchá, jak vypadá.

Elektromobil Tesla Model S v Austrálii
foto: Tesla Motors

Unáhlené závěry o tom, že Tesla prodělává na každém prodaném autě asi $4000 (v přepočtu kolem 100 000 Kč) se objevily krátce poté, co Tesla reportovala své čtvrtletní finanční výsledky za Q2/2015.

Z nich plyne, že automobilka Tesla Motors je za druhé čtvrtletí ve ztrátě $47 mil. Někoho napadlo vydělit toto číslo počtem prodaných aut (11 532) a výsledkem je ztráta na jedno auto asi $4075.

Jenže takové počty představují zásadní zjednodušení celé situace. Tesla investuje každé čtvrtletí stovky milionů dolarů do vývoje a výroby stávajících i nových elektromobilů, budování infrastruktury a stavby gigatovárny.

Každé prodáné auto pak snižuje tuto ztrátu. Prohlásit, že na každém prodaném autě prodělává, je tedy značně zavádějící. Faktem je, že Tesla je ve ztrátě. V automobilovém průmyslu, extrémně náročném na kapitálové investice, to však není nic výjimečného.

vlastní

26 Comments on “Prodělává Tesla na každém prodaném autě?”

  1. Která automobilka ze zisku
    Která automobilka ze zisku staví čerpací stanice ?
    Tesla motors podle http://www.teslamotors.com/supercharger Zatím postavili 494 nabíjecích míst s 2,786 stojany Supercharger .
    Chceš li vydělávat Musíš nejprve investovat .
    Tesla motors se teprve rozjíždí. Jestli se něco pořádně nepokazí, máme se ještě na co těšit .
    Já v tom mám jasno Tesla motors GO.

    1. neni pravda, ze Tesla jiz
      neni pravda, ze Tesla jiz obdrzela dotaci nebo podporu 2.4 mld dolaru!

      Tato cifra pocita s danovymi ulevami na GigaTovarnu a Tesla tovarnu v budoucich 20 letech ($1mld), vladni pujcku, kterou Tesla jiz splatila ($400mil) a jeste k tomu pripocitava federalni danovou ulevu $7500, kterou dostane kupujici na vsechny elektromobily – ne jen Tesly (brzy 100.000 Tesel * $7500 = $750mil), mistni dotace/danove ulevy jednotlivych statu a zrejme jeste neco aby to dalo ty $2,4 mld.

      Kazdopadne, jak jsem jiz rekl, jen cast z teto sumy uz dostali (federalni danove ulevy na nakup EV) a rozhodne ne celou. Stejne tak na stejnou sumu ma narok kazda automobilka produkujici elektromobily – nebo alespon na ty federalni ulevy…

  2. Mnohem důležitější je
    Mnohem důležitější je otázka, zda jde o plánovanou ztrátu, která konvenuje s Cash Flow či nikoli. Za svojí maličkost si myslím, že jde o záměrný krok jak akcelerovat vývoj a prodej. Akcie se udrží na přijatelné úrovni stejně tak i míra rizika a co nejvíce se investuje do rozvoje. Nový model, továrna na baterie… No nevím, mě ta „ztráta“ na obrovské investice připadá spíše malá.

      1. Koukl jsem se na tu
        Koukl jsem se na tu statistiku. Přiznám se, že nejsem žádný ekonomický analytik a že nedokážu rozpoznat, zda jde o kumulovanou ztrátu nebo ne. Nejspíš máte pravdu, ale podíváte-li se o sloupec vedle, tak zjistíte, že obrat má tesla motors asi tak jednu miliardu dolarů za čvrtletí a v podstatě pořád roste, tj. za 1,5 roku měl Tesla prodeje asi $5 miliard. Ergo ztrátu $600 mil jsou schopní poměrně rychle saturovat. Gigatovárna není žádný drobeček a pránovaná investice je vysoká.

  3. koštatovať, že prerába
    koštatovať, že prerába na každom aute 4000 EUR je nezmysel. Táto rétorika sa síce používa aj pri iných výrobkoch, ale je to nezmysel, pretože by to znamenalo, že čím viac predajú tým viac prerobia, čo je nezmysel. Momentálny predaj nie je dostatočný na to aby pokryl všetky výdaje tot vsjo.
    Ja mám skôr obavy z toho ako bude poruchové X. Na poslednom earning calle Elon povedal, že bude mať len 30% spoločných častí s S a že je to asi najnáročnejšie auto na výrobu ako si vie predstaviť. Xko musí byť hlavným ťahúňom ziskov v budúcom roku, ak ich budú musieť zvolávať kvôli opravám, tak to bude veľký problém. Jediná nádej je, že mali dosť času aby ho testovali, ale požiadavky a očakávania z hľadiska kvality na X sú určite vyššie ako pri uvádzaní S, keď zákazníkmi boli predovšetkým zanietenci, dnes sa však Tesla už tvári ako seriózna automobilka.

      1. Viem, že sa to bežne
        Viem, že sa to bežne používa, ale medzi Vašim príkladom a Modelom S je dosť veľký rozdiel. Projekt A2 je ukončený, dá sa vyčísliť, koľko stál od začiatku vývoj, výrobné zariadenia, koľko bolo predaných áut, aká bola marža na jednom aute a dása ľahko vypočítať celý projekt. Neviem, či tá strata čo uvádzate bola takto vypočítaná, ale dávalo by to zmysel. Ani to nemusí byť celkom presné, lebo skúsenosti pri projekte A2 s hliníkovou karosériou a špeciálnym podvozkom mohli v audi použiť pri vývoji iných produktov. Ak by napríklad pokračovali ešte s jednou generáciou, tak by ten projekt už určite nebol
        stratový, ale Audi sa rozhodlo, že peniaze, ktoré by museli investovať do ďalšej generácie A2 radšej investujú inak.
        To čo ale urobil ten génius, čo to vypočítal pri modeli S bolo, že zobral stratu v 2 štvrťroku podelil ju počtom predaných áut a dostal výsledok. To je matematika na úrovni prvého stupňa základnej školy.

Napsat komentář