Zemětřesení v Japonsku má na automobilový průmysl dalekosáhlé následky. Především japonské automobilky totiž nejsou schopny pokrýt poptávku. I to je jeden z důvodů, proč prodej hybridních aut v USA během května 2011 klesl na 16 319 kusů, tedy 16ti měsíční minimum.
foto: Honda
Kromě 16 319 hybridů se v květnu 2011 prodalo v USA také 1631 aut na elektřinu. Jmenovitě 481 kusů plug-in hybridu Chevrolet Volt a 1142 kusů elektromobilu Nissan Leaf.
Jen prodej hybridu Toyota Prius, dlouhodobě nejprodávanějšího v USA, však klesl během května z už v dubnu mírných 14 248 kusů na pouhých 6924, tj. o více než 50 %.
Už před pár dny jsme navíc informovali, že meziměsíčně opět výrazně klesly i prodeje plug-in hybridu Chevrolet Volt.
Celkové prodeje Toyota a Lexus poklesly meziměsíčně v květnu o 45,1 %. Prodeje hybridních aut Honda klesly o 29 %. Pro srovnání, Prius ( test) běžně dělá více než polovinu celkových měsíčních prodejů hybridů v USA.
Pro prodejce hybridních aut je narušení dodávek z Japonska velmi nešťastné, protože se odehrává právě v období rostoucích cen pohonných hmot. Protože nedokážou nabídce vyhovět, začíná se v USA rychle rozmáhat také dříve zcela opomíjený trh s malými auty.
Dvě zajímavá čísla nakonec: modelu Honda CR-Z (test) se prodalo 1557 kusů, Honda Insight (test) pak 1435 kusů. Dalšími prodávanými hybridy byly vozy Ford Fusion Hybrid (1256), Ford Escape Hybrid (1118) a Lexus RX 450h (610) (test). Nového Lexus CT 200h (test) se prodalo pouze 454 kusů. Lexus má problémy s jeho dodávkami po celém světě.