Prius plug-in hybrid spotřeba 2,1 l/100 kmAUTO
Prius plug-in hybrid spotřeba 2,1 l/100 km
Chystá vlastní elektromobil TitanAPPLE
Chystá vlastní elektromobil Titan
Španělé díky elektroskútrům ušetříDOPRAVA
Španělé díky elektroskútrům ušetří
Benzin za 45 Kč/litr? Brzy ve FinskuNOVINKA
Benzin za 45 Kč/litr? Brzy ve Finsku

Prodej elektromobilů v Evropě stoupl o 50 %

Jan Horčík - 30 Prosinec 2015

Už v půlce roku jsme psali, že v prodejích elektromobilů Evropská unie přebírá žezlo po USA. Za rok 2015 se v Evropě celkem prodalo přes 75 000 elektromobilů, což je nárůst o 50 % proti roku 2014.auto elektromobil Nissan Leaf prodeje 2015

Elektromobil Nissan Leaf, nejprodávanější elektromobil na světě, nedávno oslavil 5. narozeniny.
foto: Nissan

Podle francouzské elektromobilní asociace Avere France se za 11 měsíců roku 2015 prodalo v Evropě celkem 76 301 elektromobilů. To představuje proti roku 2014 nárůst o 48,5 %.

Tři čtvrtiny těchto prodejů se odehrály v (viz. "Každý čtvrtý elektromobil prodaný v Evropě je v Norsku"), , a (v tomto pořadí), tedy největších a nejbohatších trzích Evropy. Zdaleka největší počet si připsalo Norsko s 22 388 elektromobily.

auto elektromobil Nissan Leaf prodeje 2015

Graf vývoje prodejů elektromobilů v Evropě od roku 2013 do roku 2015 (bez prosince).
foto: Avere France

Na pátém místě je , pak , , , , , . Podrobnosti viz. graf výše. Zajímavé je podívat se na Francii, kde se v letech 2013 a 2014 prodalo téměř stejné množství elektromobilů.

Prosinec už výše uvedenými statistikami zřejmě nijak výrazně nezamává a Evropa se tak může těšit z dalšího roku, ve kterém rostly prodeje elektromobilů o desítky procent. A nejinak tomu bude - navzdory velmi nízkým cenám pohonných hmot - i během následujících let.

A my se těšíme, až se na trh dostanou novinky jako Tesla Model 3, Chevrolet Bolt nebo nový Nissan Leaf.

Tyto elektromobily s dojezdem přes 300 km na jedno nabití by měly v letech 2017-2018 posunout prodeje čistě elektrických aut o řád výš. Mimo jiné i díky všeobecně lepšímu povědomí o této technologii a výrazně kvalitnější infrastruktuře nabíječek v rámci celé .

tisková zpráva
 
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Libi se mi porovnávání nákladů elektro vs benzin.
Uvedu jiné náklady benzínových at. Skoda Octavia najeto 120tis.km výměna půlky motora cana 90tis. Nissan Pathfender 130tis.km pretrzeny rozvodovy retez oprava motoru 180tis.
Superb výměna DSG 70tis.Kč pri najatých 150tis km. Hlava válců Fabie výměna v zaruce cena 50tis. Turbo Smart najeto 130tis km cena 25tis.
Argumentovat, že baterky odejdou za 8let a cena bude xxx Kč je prostě úplně hloupé.
Benzínové, nebo naftové auto ma po 8letech zniceny katalyzátor, filtr pevnych casti, spojku, turbo a pravděpodobně mnoho dalších součástek. A výkon to auto uz taky nemá stejné jako když bylo nove.
Někdy stačí poslouchat na parkovišti tyto stará auta jak to v nich hrk hrk hrka když jedou.
Ano idealni auto jezdí na vodu a pořizovací cena je 100tis.
Dle filozofie by bylo nejuspornejsi auto Dacie lpg 1,2 motor. Stojí nejméně a spotřebu ma 6litrů na 100km.
Proč tedy nejezdime Dacii??b

Tak ještě aby se v Norsku tolik elektromobilů neprodávalo žejo. Zatimco přístup v ČR k elektromobilitě je poměrně vlažný v Norsku prostě přijdou a dají elektromobilům tyhle všechny výhody:

"osvobození od daně při nákupu,
daně z přidané hodnoty,
parkování zdarma,
osvobození od plateb za zpoplatněné silniční úseky
a možnost využívat jízdního pruhu vyhrazeného pro autobusy."
Od příštího roku budou od daně osvobozen
"leasing elektromobilů
a nákup baterií."

Tak to si myslim by nejeden z nás přemýšlel nad koupí elektromobilu!

Zatímco v Praze se teda hecli a nabídnou elektromobilům parkování zdarma (možná) :D
(viz E15.cz )

Tak pak se nemůźem divit...Doufám, že už se v ČR někdo umoudří a alespoň nějaké výhody zavede, abysme obdobné statistiky podpořili i my...

---

Fanoušek čisté energetiky, elektromobility a posunu správným směrem...Jsem otevřen konstruktivní diskuzi bez spekulací a se zdroji informací

Až jsem se u tý podpory v ČR novoročně naštval...Kdo by pak podporoval výstavbu nabíjecích stanic, když vůle vyhovět elektromobilům ze strany měst a států není nic extra?! Investorům by pak nabíječky stály ladem a nic z toho...

---

Fanoušek čisté energetiky, elektromobility a posunu správným směrem...Jsem otevřen konstruktivní diskuzi bez spekulací a se zdroji informací

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Odkaz na video najdete na slovenskem foru tesla klub sk , nebo primo na teslaforums, také na norském elbilborum , Majitel měl Teslu pouze 2 dni.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Má milá lenost nenech mě přemoct .... ;)

vgtv.no/#!/video/122942/her-staar-teslaen-i-full-fyr

teslaclub.sk/forum/main-category/main-forum/7046-elektromobil-tesla-model-s-zhorel-po%C4%8Das-nab%C3%ADjania-do-tla

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

pc.zoznam.sk/novinka/elektromobil-tesla-model-s-zhorel-pocas-nabijania-do-tla

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

V Norsku při nabíjení na Superchargeru totálně shořela Tesla S

požár Tesly v Norsku – jalopnik.com
požár Tesly v Norsku – teslarati.com
Je moc velký problém projevit trochu iniciativy a hledat samostatně?

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

někdy jo a proto tu máme diskuzi a spoustu schopných rukou ano díky kdy potom stačí CTRL+C a CTRL+V :)

pěkněj fajruňk no NEDIV ME SE, přeci jenom lítá tam 120kW ... jedna z tisíce ... to je v pořádku, VŠAK NE NADARMO JE SOUČÁSTÍ každé ZÁRUKY na TESLA MODEL S i Elonova speciální : "Záruka na škody nesprávného nabíjení baterie / ohni i v případě chyby řidiče" ;)

kcc-hho.webnode.cz/elektromobil/tesla-model-s/

Obrázek uživatele DomoKun

Kde je odkaz a kde jsou fota..?

---

Ocením jakýkoli tip od "Priusáře" :)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

vgtv.no/#!/video/122942/her-staar-teslaen-i-full-fyr

Obrázek uživatele Radovan

Nějaký odkaz k tomuto tvrzení by nebyl?

---

Elektromobil Peugeot Ion od 2/2014 34 tisíc km, elektrokolo Agogs Silver Go, domácí FVE, ohřev vody solárními panely, od 5/2016 druhý Peugeot Ion....

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

vgtv.no/#!/video/122942/her-staar-teslaen-i-full-fyr

Obrázek uživatele Radovan

Děkuji. Řeknu Vám, to Norsko samá pohroma. Kradou děti, hoří jim tam Tesly, Superchargery :-).
A jak vidno na videu, moc jim ani nefungují hasiči. Než dorazili a začali, chytil i další Supercharger.

---

Elektromobil Peugeot Ion od 2/2014 34 tisíc km, elektrokolo Agogs Silver Go, domácí FVE, ohřev vody solárními panely, od 5/2016 druhý Peugeot Ion....

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

A víte kolik mezi tím shořelo "spalovacích" aut?!

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

nevíme, kolik? a je někde statistika?

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

zaujimalo by ma ci to podlieha 100% reklamacii

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

ano podlieha to 100% reklamacii :)

SOUČÁSTÍ každé ZÁRUKY na TESLA MODEL S je i Elonova speciální : "Záruka na škody nesprávného nabíjení baterie / ohni i v případě chyby řidiče" ;)

kcc-hho.webnode.cz/elektromobil/tesla-model-s/

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

teslamotors.com/sites/default/files/pdfs/model_s_quick_guide/Model_S_New_Vehicle_Limited_Warranty_NA_Touchscreen_6.2_R20150402_en_US.pdf

Obrázek uživatele honza.t

6 typů koncovek
http://www.usporne.info/1154-6-typu-koncovek-nabijeni-pro-elektromobily-komplikuje-zivot/

Obrázek uživatele Radovan

Takový zvláštní konstatovací povrchní článek o ničem...... Takhle se to má dělat http://teslaclub.sk/forum/všeobecné-fórum/nabíjacie-štandardy-a-infraštruktúra/429-druhy-nabíjacích-staníc

---

Elektromobil Peugeot Ion od 2/2014 34 tisíc km, elektrokolo Agogs Silver Go, domácí FVE, ohřev vody solárními panely, od 5/2016 druhý Peugeot Ion....

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Pane prosim vás, vy byste mohl být v tomhle znalý : náhodou víte jaká úskalí v ČR obnáší uveřejnit na mapu dobíječek domácí 380V/16A konektor pro použití na zavolání??

google.com/maps/d/viewer?ie=UTF8&om=1&msa=0&z=7&hl=cs&mid=zKQCDB56MJv4.kx_q-PAk3ezY

Obrázek uživatele Radovan

Děkuji za důvěru a děkuji Vám, že nabídnete majitelům elektrovozidel možnost nabíjení. Sám takovou zásuvku 400V 16A zveřejňuji od 4/2009 viz http://mujweb.cz/podkrovnibyt/dobijecistanice.htm + samozřejmě ve všech možných veřejných mapách, např. https://chargemap.com/ a na Vámi zmíněné ASEP.
Úskalí není žádné, protože jde o občanskou výpomoc za náhradu a neslouží to k vydělávání peněz. Co se volajících zájemců na Váš telefon týče, tak za 6 let nás kontaktovali jen 2 (slovy dva). Důvod - nejsme na exponované trase a nabízíme jen pomalé nabíjení. V okolí je navíc nabídka rychlého i pomalého nabíjení za paušál či zdarma velká.
Kolik lidí si dobilo u nás na venkovní 230V 16A v době, kdy jsme nebyli doma netuším. Je k dispozici nonstop a platba je dobrovolná ponecháním drobných v poštovní schránce. Zatím tam nic neleželo :-).

---

Elektromobil Peugeot Ion od 2/2014 34 tisíc km, elektrokolo Agogs Silver Go, domácí FVE, ohřev vody solárními panely, od 5/2016 druhý Peugeot Ion....

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

A taky ta zásuvka by byla kulatý 3fáze 4kolík 400V/32A. Ten starší 4-kolík (novější je 5ti kolík) dnešním elektromobilům postačí??

Obrázek uživatele Radovan

Kulatá červená 1 fáze 5kolík 400V 16A. I ten starší 4kolík stačí, dokonce i 3kolík co mají karavanové zásuvky v kempech.
Ono je to pak stejně o redukci nebo o koncovkách dobíjecího kabelu a o tom, co zvládne palubní nabíječka Vašeho elektromobilu. Můj Peugeot Ion umí palubní nabíječkou jen 3,6 kW, takže za hodinu z 230V 16A nabije jen 3,6 kWh.
Na rychlé nabíjení má druhou zásuvku CHAdeMO a tam umí zpracovat (respektive nabíjecí stojan komunikovat s bateriemi vozu) i výkon 50 kW. Takže pokud rychlonabíječka funguje jak má a dává mezi 40-50 kW výkonu, tak za 20 minut mám z 0 na 80% a jedu dál. Pokud je další rychlonabíječka daleko, postojím celých 60 minut, protože nabít zbylých 20% baterie trvá 40 minut. Kvůli riziku přebití, přehřátí a požáru.
Shrnuto jakákoliv zásuvka po trase je dobrá, čím rychlejší a běžnější standard, tím lepší. Já sebou na cesty vozím silnější kabel 230V 16A (volitelně 8-16A) s běžnou domácí zástrčkou - místo výrobce m dodávaného 230V 10A - a redukci z červeného 5kolíku 400V 16A na 230V 16A běžnou domácí zástrčku. Plus 20m prodlužovačku 230V 16A bežná domácí zástrčka s krytím IP 45 do deště, kdyby byla zásuvka daleko a třeba venku. A zatím jsem nabil všude, kam jsem přijel. Penzion, benzínka, kemp, restaurace, letní zahrádka, rodinný domek, chatka.....

---

Elektromobil Peugeot Ion od 2/2014 34 tisíc km, elektrokolo Agogs Silver Go, domácí FVE, ohřev vody solárními panely, od 5/2016 druhý Peugeot Ion....

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Jé supr děkuju. Víte co, uvažuju o tom zřízení a zanesení do mapy ale slyšel jsem že díky zákonům či čezu boco v týdle zemi jsou nějaké obstrukce ohledně tohodle uveřejnění nabíjení. A tak mě zajímají informace praktický někoho kdo už to má zařízený. Tak říkáte že pokud zásuvka slouží pro občanskou výpomoc za náhradu a neslouží to k vydělávání peněz ... tak se to nemusí nikde hlásit po úřadech?? nejsou s tím problémy ani od dodavate elektřiny?? atd atd.. ?? Někde nějaké www stránky s informacemi krom emailu na p.Marušince jak zakládat tudle veřejnou zásuvku nevíte by nebyly? Na Asepu jsem KUPODIVU nenašel NIC :)

Jedna zo stránok, čo o tom niečo píšu (okrem horeuvedenej) je táto:
elektromobily.org

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

to jsou děsný stránky, alespon 5 let zabržděný a info jen strohé :(

Obrázek uživatele Radovan

Je to tak, jde o dobrovolnickou práci. Tak to berte. Ovšem já jsem za ně rád, protože před 3-4 lety, kdy jsem začal uvažovat o pořízení elektromobilu, to byl de facto jediný zdroj informací. Plus elektromobily-os.cz.

---

Elektromobil Peugeot Ion od 2/2014 34 tisíc km, elektrokolo Agogs Silver Go, domácí FVE, ohřev vody solárními panely, od 5/2016 druhý Peugeot Ion....

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

ok dík

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

EV s dojazdom 300+ km myslite údaj výrobcu alebo reálna prevádzka?. Už leaf 30 kwh ma papierový dojazd 250km.Lenze všetci dobre vieme ze to je slušne povedané prestrelke. Údaj z USA.. 105-107 míľ je blizsie pravde,a v zime to bude ešte menej to isté po diaľnici. Takže reálne Leaf 30kWh..170km,.120km diaľnica a zhruba toľko aj zima. Na reálnych 300km potrebujete tak 55-60kWh batériu a to Leaf2..ani Bolt mat nebudú.Budme realisti.. Leaf 2 sa asi nedostane cez 40-45Kwh, to isté Bolt. Jedine Tesla 3..ale ta bude v EÚ ťažko pod 45 000 eur.

No Leaf2 a Bolt asi ne, ale ten nedávno představený koncept od Nissanu již měl funkční vzorek 60kWh baterie o velikosti jen o 10% větší než v Leafu. Čili jak to dnes vlastně chodí, ten nejvíc proklamovaný problém (zde technologie baterií) téměř žádným problémem není, jde pouze o byznys.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ne tyhle pseudopriblizovadla od Nissanu radeji pockam na Zenevu at se mam pak ke konci 2017 nac tesit. Za cenikove ceny proda leda Tesla.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

To jsou jen BEV a těch se prodalo v Evropě víc než v USA i v roce 2014. ;) Pokud jde o EV (bev+phev) tak žezlo letos na 99% převezme Čína..

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Kolik se proda v Norsku? 25% nebo 75%. Nejak si ten clanek odporuje.

Obrázek uživatele Jolinar

nikoli, jen jste to spane precetl:
Tři čtvrtiny těchto prodejů se odehrály v Norsku, Francii, Německu a Británii (v tomto pořadí), tedy největších a nejbohatších trzích Evropy.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Takže Nissan s dvojnásobnou kapacitou budem nabíjat za dvojnásobný čas na tej 44kWh nabíjačke?..pekne dakujem..

Obrázek uživatele ePavel

Ta nabíječka má výkon 44 kW. 44kWh by byla kapacita. Jeden příklad z praxe: Abych dojel v zimě z HK do Prahy, musím nabít skoro plnou, což trvá cca 45 minut. Když bych měl ale baterku s dvojnásobnou kapacitou bude mi stačit nabít na 50%, což zvládnu za 20 minut, protože mi ještě nebude klesat výkon. A to bude to největší plus...

---

Najeto 101.000 el. km. 12 měsíců bez spalováku.

Vy máte doma nabíječku 44kW? Jak silný máte hlavní jistič? Nebo nenabíjíte doma? Pak si máte volnou pracovní dobu ...

Obrázek uživatele ePavel

Mluvil jsem o nabíječce v HK = Hradec Králové. Ne, doma nabíjím v noci 10A. rychlonabijeni je potreba jen na cestach.

---

Najeto 101.000 el. km. 12 měsíců bez spalováku.

Přeci jen bude lepší dobíjet v klidu v noci a pak jet Prahu na otočku bez ztráty času rychlonabíjením.
Ale vy už jezdíte (což je super), já bohužel stále bouchám čtyřma cilindrama.

Jsem rád, že v Čechách jsou nadšenci do EV. Díky ním jím jednou budu také jezdit.

Obrázek uživatele ePavel

Bohužel, pokud potřebujete udělat delší cestu, bez rychlonabíjení se neobejdete. Já jezdím i 550km s pěti nabíjeními.

---

Najeto 101.000 el. km. 12 měsíců bez spalováku.

No já mám jiné životní priority. A čas věnuji jiným věcem. Ale třeba ten čas na nabíječce dokážete využít.

Obrázek uživatele ePavel

Určitě, život je otázka priorit. Já si počas nabíjení vyřídím to u čeho bych jinak stejně seděl v kanceláři. A dřív když jsem se vracel s dodávkou z plzně kde jsem byl se zbožím, tak jsem tankoval za 3000. Pokud je to pro vás zanedbatelná částka tak chápu. Ale člověk s průměrnou mzdou 26.287 korun na to musí vydělávat 18 hodin. Takže z mého pohledu například raději jeden den strávím 5 hodin po nabíječkách a pak si můžu vzít dva dny neplaceného volna, které strávím s rodinou.

---

Najeto 101.000 el. km. 12 měsíců bez spalováku.

Nepředpokládám, že máte průměrnou mzdu. Protože člověk s průměrnou mzdou si normálně EV dovolit nemůže. Leda by dědil nebo dal Sportku. :)

Obrázek uživatele ePavel

Nepředpokládáte správně, tak jako dvě třetiny obyvatel

---

Najeto 101.000 el. km. 12 měsíců bez spalováku.

Obrázek uživatele ozana

Novy asi ne, ale na nejaky starsi bez problemu dosahne.

---

Jezdím na proud, najeto prvních 36 tisíc km.

Obrázek uživatele ePavel

To je ta největší sranda, že teď mě celkové měsíční náklady na nové auto včetně leasingu vyjdou na míň než dříve když jsem jezdil s nafťákem. Ale to si málokdo dokáže zpočítat a tak jsem zvyklý na to, že jsem označován za boháče co neví co s penězma. A když někomu řeknu, že od té doby co nabíjím doma auto platím míň za elektriku, tak taky nechápe...

---

Najeto 101.000 el. km. 12 měsíců bez spalováku.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Je to tak. Přesně vím o čem píše. Najezdit 2000km za měsíc stojí na pumpě cca 5000kč. Najet je elektomobilem je za mnohem méně peněz, jen to stojí trochu času na rychlonabíječce. A i ten čas se dá rozumně využít.
V noci spím, v noci nabíjím. V noci nabíjení znamená méně platit ve dne za phm.
Zatím co ty spíš, já šetřím.

pokud ma doma 3 fazy, tak ma vpodstate moznost mit doma 6, 12, 25 nebo 50kW, my mame v baraku pokud vim 25, tedy 400V 63A (pokud teda spravne pocitam)

Obrázek uživatele ozana

3x16A/400V je 11kW, 3x32A/400V je 22kW a 3x63A/400V je 43kW

---

Jezdím na proud, najeto prvních 36 tisíc km.

aha tak to mame pak v baraku 43kW, takze jsem to teda spatne spocital a dik za opravu :)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Tři fáze jsou vám na prd, protože elektroauta jdou až na jednu zanedbatelnou vyjímku jdou nabíjet jen jednofázově.

Obecně usměrnění 3 fází dá vysledně menší zvlnění a samozřejmě možnost odebírat větší výkon. Bohužel netuším zda je SC "pouhý" chytřejší zdroj nebo skutečně nabíječka. S jistým rizikem hoření by se dalo leccos ubastlit na koleně.

To jsem si myslel taky. Výrobce to má posichrovaný čipovými kabely. Ze solárních panelů to taky nepůjde přímo, ale pře měniče kde budete mít ohromné ztráty.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Zas taková tragedie to nebude: ongridy mají účinnost až 97proc(berme tedy 95) a 1f nabíječky kolem 90proc, tedy celková účinnost z panelů do aku dělá 85 proc.

SC je plnohodnotná DC nabíječka jako je Chademo nebo CCS. Tesla si navíc tak trochu přidělala problémy sama sobě tím, že 60kWh a 85kWh baterie mají jiné napětí a tedy i SC musí umět pracovat s napětím v určitém rozsahu stejně jako Chademo/CCS. Tedy jedná se vždy o zdroj regulovaného DC proudu, ale i napětí.

Dále bezpečnost před úrazem el.proudem vyžaduje pro HV baterie (cokoliv nad 60 VDC) galvanické oddělení jak od sítě, tak od kostry vozu. Na kostře vozu je akorát přítomen -pól 12V palubní baterie a tato je navíc vždy při nabíjení uzemněna přes nabíjecí konektor AC i DC.

Jinak moderní trend konstrukce DC dobíjecích stanic je sestavit je z několika paralelně zapojených (obvykle 10kW) modulů, zasunutých v racku. Tím je pak umožněno jednak budoucí navýšení výkonu stanice bez nutnosti celou elektroniku vyhodit a zároveň v případě poruchy jednoho modulu může stanice dál fungovat se sníženým výkonem.

Takto by ostatně měly být koncipovány i SC, tedy sestava 10kW modulů (odvozených od palubních nabíječek Modelu S).

Ano na koleně se to ubastlit dá s otázkou jestli to vyhoří dříve anebo později :)

Vždycky jdete do rizika. I když to sekáte sériově

Obrázek uživatele Jolinar

kterou zanedbatelnou vyjimku mate na mysli?

-Mercedes Benz ED? (11kW)
-Renault Zoe? (43kW)
-Tesla Model S? (11/22kW)
-Tesla Model X? (11kW)
-Smart ForTwo ED? (22kW)

Myslel jsem Zoe. Nejsem odborníkem na elektroauta, jen jsem si něco přečetl o Leafovi a překvapilo mě, že základ dobíjení je jednofáz 10A, na 16A si musím dokoupit čipový kabel. Na 32A si musím dokoupit extra nabíječku za asi 25 tisíc a pokud bych chtěl nabíjet třífázově, tak nějaká firma vyrábí externí zařízení za 150 tisíc. To jsou tedy ty vaše debaty za kolik se ojedou brzdový desky dost šměšný. Já bych elektroauto bral, protože jsem pro něj ideální příklad. Z garáže 30 kilometrů do práce a pojíždky po Praze. Jenže za 750 tis. Co stojí Leaf mám auto střední třídy a peníze na 200000 Km ( bez brzdových destiček) Počítat něco za osm let a 200tis Km je out of range. Určitě někdo najdete víc a nebo má auto déle. Já mám auto čtyři roky a nový nárazník vepředu a dva vzadu z povinného ručení viníka a šrám na dveřích od neznámého pachatele. Sám mám beznehodovost přes třicet let. Pokud budu mít prosperující firmu a odpočet DPH, tak jdu do elektriky hned, co si budeme povídat, jako chlapi si rádi hrajeme, ale zatím jsem volil cestu LPG a jsem zvědav kam vývoj povede.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Takto bráno to moc opravdu nevychází: Ale Leafa stáhnete i na nižší cenu(i k 600t), chce to jen hledat a vyčkat. Pak pokud to výjde, tak dalších 200t snad odepíšete díky dotaci.

Tajně doufám že něco okolo 400 se najde. Zatím netlačím na pilu. Přece jenom mám auto jako spotřebák a prostředek a nepotřebuju si tím něco léčit. Musím ale občas čuchat co z některých spalováků vychází a měl bych dobrý pocit že v tom nejedu.

Obrázek uživatele Josef

Mrkněte na Zoe. Dá se koupit za 300000 Kč s daní z Francie a k k tomu za přibližně 130000 Kč 5letý pronájem baterie. Dle mě super. A nemusíte se starat o zastarávání baterie, tu vám Rencek dodá kdyžtak novou.

Mě to původně přišlo jako omyl, ale on Model X fakt nemá možnost DualChargeru? Ví se něco o tom proč?

Obrázek uživatele Jolinar

dva duvody:
-Udajne prilis malo lidi si ten DualCharger davalo u Modelu S.
-Malo mista, v Modelu X uz neni pod zadnima sedackama jako u Modelu S, ale je natesnany nastojaka hned za nabijeci zasuvkou.

Konec koncu, ve statech jako Nemecko nebo Kalifornie to opravdu uz celkem postrada smysl. Bohuzel v tech ostatnich statech, kde to smysl jeste dava je DualChargeru skoda.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

hele experte co znamená Renault Zoe? (43kW) ??

Obrázek uživatele Jolinar

hele Anone, to znamena ze se dokaze nabijet vykonem 43kW AC. Nikoli DC.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

to je k neuvěření, to je 2x tolik co dual u modelu s .... jaks na to přišel?

Obrázek uživatele Jolinar

psalo se o tom jiz mnohokrat...
chjo

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

lemple línej namachrovanej

myrenaultzoe.com/index.php/zoe-description/charging/

Obrázek uživatele Jolinar

no vida, ze jste to zvladl... gratuluji
treba mi uz konecne budete v budoucnu verit a nebudete se muset ptat jak jsem na to prisel.

Obrázek uživatele Josef

Chameleon charger v Zoe skutečně dovede dobíjet příkonem až 43 kW.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

nějaký odkaz byste prosím pěkně měl, kde ste to četl?

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

člověče pomoz si sám

image.slidesharecdn.com/2013renaultzoepresskit-130226142237-phpapp02/95/2013-renault-zoe-presskit-13-638.jpg?cb=1361888592

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

neschopnost zdejších týpků Jolinar/Josef co se učitelství týče je dohybriduvolající ;)

myrenaultzoe.com/index.php/zoe-description/charging/

translate.google.cz/

Paráda, díky za další podrobné vysvětlení...

ono to asi i dává smysl, přeci jen Tesla bez sítě SC je asi jako iphone bez rychlých mobilních dat odkázaný pouze na wifi. Navíc v USA předpokládám že dualcharger téměř vždy vyžadoval zásadní zásah do rozvodů v domácnosti.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Tři fáze jsou vám na prd, protože elektroauta jdou až na jednu zanedbatelnou vyjímku jdou nabíjet jen jednofázově.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

ale keci

Samozřejmě máte pravdu. Pokud výkon nabíječky bude stejný a baterie bude mít dvojnásobnou kapacitu pak budete do plných nabíjet cca 2x tak dlouho.

Tohle mne vůbec netrápí. Nabíjet budu ( tak za pět let) výhradně doma.

Obrázek uživatele Jolinar

to neni pravda...
Bateri se ze zacatku nabiji rychle a postupne klesa nabijeci vykon!
Pokud tedy zdvojnasobite kapacitu baterie, vice nez dvojnasobnou dobu muzete nabijet plnym vykonem na stejne nabijeci stanici (pokud se nezacne stanice prehrivat). A cas tedy vzroste mene nez na dvojnasobek.

Jde o to kolik je to vaše "méně než dvojnásobek". ;)

Obrázek uživatele Jolinar

taky pravda, ale jde o to ze to je urcite mene nez 2x :-)

:)
Nejsme ve při. Hlavní je, že větší kapacita vždy znamená více výhod. Už aby to tu bylo za rozumné ceny.

Obrázek uživatele Jolinar

44kWh nabijecku jsem jeste nevidel...

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

já jo

soundlights.cz/product/cce-konektor-400v-64a-5-polovy-na-zabudovani:5490/

Obrázek uživatele Jolinar

na odkaz jsem se dival, ale o dobijecce 44kWh tam nic neni...

Starší ZOE měl opravdu nabíječku 44kW (někdy jstem tedy četl 43kW) ale současná produkce už má pouze 22kW. http://www.hybrid.cz/novy-renault-zoe-dojezd-pres-230-km

Obrázek uživatele Jolinar

tady slo o ty kWh :-)
zadna dobijecka nemuze mit kapacity 44kWh. Muze mit leda vykon 44kW. A jestli to je 44 nebo 43 uz nehraje takovou roli.

Obrázek uživatele Radovan

Ano, výkon se uvádí v kW, nicméně my v Ostravě ji v posledním měsíci nevidíme ani na Orchardu, ani na Teplárně Vítkovice. Obě mají dle ČEZ serveru elektromobilita.cz výkon 50 kW CHAdeMo, ale když tam dobíjíme skoro prázdný Nissan Leaf nebo Peugeot Ion, tak mají s bídou 19-23 kW. Už jsme to opakovaně reklamovali, k nápravě zatím nedošlo.
Takže u takových "rychlonabíječek" budete s dvojnásobnou baterií rychlonabíjet ne 2x, ale 4x déle :-(.

---

Elektromobil Peugeot Ion od 2/2014 34 tisíc km, elektrokolo Agogs Silver Go, domácí FVE, ohřev vody solárními panely, od 5/2016 druhý Peugeot Ion....

To určitě ne. Kdybyste viděl nabíjecí charakteristiku, tak byste něco takového nemohl vypustit. ;-)
Mimochodem, výkon se uvádí v kW, nikoli v kWh (to je jednotka pro energii). ;-)

---

Nissan Leaf 24kWh, 79.000 km, SOH = 89%

U "malých" čísel je radost na ten procentní růst koukat. Doufám jen, že ten 50 % růst bude ještě pár let trvat...Pak bysme se měli na co těšit...Osobně jsem zvědavý na další expanzi Tesly v Evropě....

---

Fanoušek čisté energetiky, elektromobility a posunu správným směrem...Jsem otevřen konstruktivní diskuzi bez spekulací a se zdroji informací

No mě dost nakrknul Nissan. Zdraží základní model a ten s vyšší kapacitou posadí na úroveň i3.

Takže model 2017 bude bratru za mega dvěstě.

Obrázek uživatele Jolinar

nevim kde jste to slysel. Ja zase slysel, ze zakladni model slevni asi o 30-40 tisic. A ten s 30kWh baterii bude drazsi.

Samozřejmě jde o mojí spekulaci a realita bude určité lepší (model 2017). Ale současnou nabídkou Nissan rozhodně nevysílá žádné pozitivní vábení do budoucna (viz cena základního modelu nyní 730.000, před zdražením 715.000).

Základní model 24kWh by zdražovat neměl, ten čeká na jaře spíš slevnění, jakmile nastartuje prodej verze 30kWh - ta má být dražší o cca 100.000 Kč (cca 60.000 za 6kWh baterky navíc, zbylých cca 40.000 jde na vrub vyšší výbavě Acenta). Co se týká modelu 2017 s předpokládaným dojezdem přes 300km, tak cena bude určitě srovnatelná s konkurencí, tj. Teslou Model 3 a Chevrolet Bolt, takže určitě přes mega.
Nečekáte doufám EV s dojezdem 300km za cenu Dacie Logan, jak tuhle v jiné diskuzi požadoval jeden diskutující. Pořizovací cena EV je a ještě dlouho bude vyšší než cena spalováků. Kompenzují to mnohem nižší náklady na provoz a zejména údržbu.

---

Nissan Leaf 24kWh, 79.000 km, SOH = 89%

Nissan 2017 za cenu přes mega je dle mého neprodejný. Návratnost investice tak 15 let ... při ceně za 1kWh cca 3Kč.

To máte z vlastní zkušenosti z praktického provozování elektromobilu? Nebo je to čistě matematická kalkulace?
Mimochodem než se začaly prodávat Tesly Model S, tak přesně totéž byste mohl napsat tenkrát. A vida, ono je to jinak.

---

Nissan Leaf 24kWh, 79.000 km, SOH = 89%

Ještě k té Tesle: jetou koupíte za 1,5mega (mobile.de, 85kWh). To bych musel být padlý na hlavu abych kupoval Leaf s pořád výrazně menším dojezdem za řekneme 1,2mega. Nehledě na to, že než vyjde Leaf 2017 mohou se ojeté Tesly přiblížit 1meg. Já nekupuju nová auta. Nejsem tester automobilek ani na to nemám peníze.

Na tom něco je.
Ovšem má to jedno velké ALE.
Souvisí to s tím, že ještě nikdo mi nevysvětlil, proč např. panu Kubišovi zmizel jeden dílek indikátoru stavu baterky při cca 47.000km, kdežto my máme najeto přes 64.000km a pořád nic, dokonce podle Leaf Spy máme SOH=97%.
Že by na to měl vliv způsob provozování? Mám na mysli to, že Leaf p.Kubiše absolvoval mnohokrát více předváděcích jízd včetně předvedení max.zrychlení, což u našeho Leafa samozřejmě nebylo.
Z tohoto úhlu pohledu bych se bál ojetiny - nevím kdo a hlavně jak s ní jezdil. Co je menší zlo - být testerem automobilky, nebo testerem bazaru?

---

Nissan Leaf 24kWh, 79.000 km, SOH = 89%

Pan Kubiš má ale tu nejstarší verzi, kde byly nějaké kompromisy u použitých článků a jejich managementu. Vzhledem k tomu, že od té doby prošlo obojí hned několika upgrady, nelze z toho usuzovat vlastně nic.

Že by ta nejstarší verze byla 2x horší než současná? Soudím podle ujetých km, kdy k tomu u něj došlo a u mě dosud nedošlo. Tomu se mi nechce věřit. Zvlášť když záruka je stejná a Nissan ji dával a dává i zpětně.

EDIT:
Taxík Nissan Leaf v GB s najetými 160.000km a 1.700 rychlými cykly nabíjení byl nasazen do provozu v červenci 2013. To by mě zajímalo, jak je na tom s battery managementem a upgrady on.

---

Nissan Leaf 24kWh, 79.000 km, SOH = 89%

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Může jít i o "vadu z výroby".

Ale Nissan měnil chemii článku v roce 2013 kvůli problémům článků s teplem v USA, takže toto bude asi nejlepší vysvětlení.

Tuším od roku 2015 dává Nissan do Leafa "ještěrku" baterky.

Co vše se dá pomocí LEafSpy vyčíst?
Máte placenou verzi nebo fre?

Mám verzi Pro - doporučuji. Zobrazuje nabití baterie (SOC), zdraví baterie (SOH), ujeté km, napětí na jednotlivých párech článků, teplotu (max, min, průměr), počet rychlých a pomalých nabíjecích cyklů - to má jak verze Lite, tak i Pro. Verze Pro má navíc průběh nabíjení - nabíjecí charakteristiku, napětí, proud a výkon při nabíjení, výkon topení i klimatizace, zbývající energii v baterii apod. Viz popis na Leaf Spy Pro - Electric Vehicle Wiki. Pro mě dost důležitý parametr je GIDs - od cca 6% dolů je přesnější než SOC. Mám vyzkoušeno, že při cca GIDs=1,8% a Remain=0,4kWh naskočí želva, při cca GIDs=1,4% a Remain=0,3kWh auto vypne.

"Ještěrka" baterky - přiznám se, že o tom slyším poprvé. O co se jedná?

---

Nissan Leaf 24kWh, 79.000 km, SOH = 89%

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

"lizard” battery - Např. tady: tomshardware.com/reviews/nissan-leaf-sl,4081-4.html

Aha, takže nikoli "ještěrka" (jedné) baterky, jak jsem to po přečtení vnímal já, ale ty "ještěrka" baterky (množné číslo), resp. "ještěrka" baterka (jednotné číslo). To je takový slovní oříšek jako třeba "kolik třešní, tolik višní". :-D

Jestli tomu rozumím, tak v r.2013 udělal Nissan jeden upgrade BMS (to je ten obrázek na začátku vpravo Post-Upgrade s PDM, kterou máme i my) a v r.2015 udělal další upgrade, jehož výsledkem je "ještěrka" baterka. Nissan nebude prozrazovat další detaily, takže se o tom de facto nic moc dalšího neví. Tedy kromě toho, že nová baterka má B mode, který rekuperuje a tedy i brzdí EV intenzivněji (jako to má třeba VW e-UP).

---

Nissan Leaf 24kWh, 79.000 km, SOH = 89%

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ano Nissan je tajemný jak hrad v Karpatech, nějaké náznaky se dají vyčíst i na mynissanleaf.com

eHonza: měl bych na tebe dotaz, tuším že i Leaf umí nastavit "nějakým posuvníkem" jen částečné nabíjení baterie třeba 80%. Nemáš někde naměřené hodnoty ukončovacího napětí, třeba právě pro 80% nebo 90%? Respektive jestli pak proběhne i celý CC-CV cyklus?

Třeba u Tesly jsem vypozoroval, že při nabíjení na SC (je k přečtení okamžité napětí baterie) to částečné nabití funguje tak, že třeba 80% posuvníku odpovídá nějakým 395V, kde ale okamžitě po dosažení této hodnoty napětí dojde k ukončení nabíjení a tedy se již nekoná CV fáze. Ta probíhá jen při nastavení posuvníku na 100%.

Ano, Leaf má možnost nastavení nabíjení na 80%. Hodnotu napětí změřenou nemám, ale až budu nabíjet na 80%, tak to můžu změřit. Mám vyzkoušeno, že při dosažení 80% je nabíjení ukončeno okamžitě. Když se poté rozjedu, tak to hned klesne na 79%. Při nabití na 100% to chvíli trvá, než to klesne na 99%.

---

Nissan Leaf 24kWh, 79.000 km, SOH = 89%

Obrázek uživatele ozana

Mám s úplně jiným autem stejnou zkušenost. Po nabití a vybalancování na 100% (19kWh) ujedu přes 7,5 km, než klesne ukazatel na 99% (včetně jednoho prudkého 0,8 km dlouhého stoupání). Když není vybalancováno tak ukazatel klesne o procento už po pár stech metrech.

---

Jezdím na proud, najeto prvních 36 tisíc km.

To už nepovažuji za zcela standardní. Vždyť čistě matematicky byste pak měl mít dojezd 750km.
Nevím, jestli to s tím nějak může souviset, ale jednou se mi stalo toto: nabíjel jsem v Pardubicích na dojezd do Brna. Nabíjení skončilo na 91%, ale potřeboval jsem víc, tak jsem to zapnul znovu. Na 92% to trvalo nekonečně dlouho, nějakých 8-10min, 93% už jsem se nedočkal, nabíjení bylo ukončeno po asi 15-20min. To obvykle takhle nedělá. Tak jsem jel a dojel. Ale pak se mi asi 2x stalo, že jsem na pomalé nabíječce nabil na 100% a těchto 100% tam bylo i po ujetí 16km na úseku, který si vezme min.7%. Ale i druhý den to trvalo asi 10km, než to padlo na 99%. To se stalo 2x, chtěl jsem to dokonce řešit v servisu, ale než k tomu došlo, tak se to z nějakého neznámého důvodu srovnalo a od té doby už je to tak, jak jsme zvyklí.
Fakt zvláštní.

---

Nissan Leaf 24kWh, 79.000 km, SOH = 89%

No já bych se tomu ani nedivil. Jedna věc je HW management baterie, který by měl být při každém nabíjení stejný a druhá věc je magie ohledně počítání kilometrů / procent následného dojezdu.

Moje původní dotaz narážel na to, že u chemií NCA, MNC a LMO se v CV části dobíjení do baterie dostane ještě dalších 15-20% energie. A to bez ohledu na to jestli je nabíjecí napětí nastaveno na 4,1V nebo 4,2V. (pouze u LFP chemie bývá energie dodaná v CV režimu zanedbatelná do cca 5%). Bez CV fáze pak po zatížení článku dojde k většímu poklesu napětí, než když CV fáze proběhla a to bude jedním z důvodů, proč ukazatel začne u 80% padat rychleji(kdyby u těch 80% CV fáze také proběhla, tak by chování ukazatele bylo zřejmě skoro stejné jako u 100%).

Jinak obecně vyladit ukazatel kapacity u BMS není žádná sranda a běžně v tom bývá zamíchán nějaký algoritmus sledující předchozí používání vozu, takže občasné nesmyslné hodnoty jsou zatím celkem běžným jevem, který se nevyhýbá ani Tesle.

dík, to je přesně ono. Jinak jestli tomu dobře rozumím :) tak Leaf má možnost nastavit jen 80% nebo 100% (nic mezi tím)?

Ano, buď 80% (režim dlouhá životnost baterie), nebo 100% (režim dlouhý dojezd). Nic mezi tím.

---

Nissan Leaf 24kWh, 79.000 km, SOH = 89%

Pokud budu jednou kupovat ojetý EV tak zkušební jízda bude jízda reálného dojezdu. Jinak nemám zájem. Nedá se nic dělat, lepší způsob neznám.

Jasně, test reálného dojezdu ze 100% nabití do zastavení. Ovšem to je test okamžitého aktuálního stavu. Ale nic to nevypovídá o trendech, o bližší a vzdálenější budoucnosti. Bohužel taky nic lepšího neznám. Možná nějaký test v oficiálním servisu - diagnostika baterky atd. A aspoň u Leafa bych se připojil do OBD zásuvky a zkontroloval bych parametry na Leaf Spy: SOH, Remain atd.

---

Nissan Leaf 24kWh, 79.000 km, SOH = 89%

Nějaké to riziko jsem ochoten nést. Tak je to vždy při koupi ojetiny.

Možná koupit ojetinu s tím, že baterii koupím hned novou... tedy řádně olítanou ojetinu. :)

Moje kalkulace: pro jetý Leaf (cena 400.000Kč) vychází návratnost oproti benzinovému spalováku (Fabia I, 1,4MPI) při ročním nájezdu 30.000km na cca 8 let. Zlevnění benzínu to jen prodlouží.
Ale je pravda, že se ta investice za tuto dobu celá vrátí. Co nevím je, kolikrát budu muset měnit baterii. Což je zásadní otázka. Cenu 1kWh počítám 2,80Kč.

Těch 15 let výše jsem hodně podstřelil. Realně to bude tak 25let.

Mohu poprosit o podrobnější kalkulaci? Tj. mimo náklady za "palivo" také jaké jste počítal náklady za servis, další náklady (povinné ručení...) a předpokládané prodejní ceny obou vozidel po 8 letech (doufám tedy, že jste nepočítal stejné u aut s dvojnásobným rozdílem pořizovací ceny)?
A dále prosím na kolik si ceníte přidanou hodnotu elektromobilu (tichý, ekologický provoz, pružné zrychlení...), nebo je to čistě o ušetření za palivo?
Děkuji.

Náklady na servis související s tím, že moje Fabia není elektromobil jsou minimální. Většinou jsem opravoval věci co má každé auto (např. přední náprava, brzdové kotouče a pod.).

Povinné ručení je cca 2500Kč ročně. Za 8 let je to tedy zhruba 20.000Kč, nevím kolik bych platil za EV, i kdyby to byla 0, je to zanedbatelná položka.
Neřeším prodej vozu po 8 letech - já auta dojíždím co to jde (Fabii je 13 let a koupil jsem jí 3letou).

Přidaná hodnota EV je super (ticho, nesmrdí to), ale to moc s ekonomickým hlediskem nemá co dělat. I když pro mne osobně je to motivace.

Myslím, že smysl má ojetina do cca 400.000Kč s rozumným dojezdem (200km a více i v zimě).

zakladni problem je ze Fabia 1.4MPi a Leaf jsou neporovnatelna auta, vybava Leafu je proste na urovni soucasne Fabie 3 generace z vrcholu nabidky, porovnavate 13 stare auto proti autu co je na trhu 4-5 let

a dale tam mam par dost silenych nesrovnalosti, uvadite ze najedete asi 30kkm rocne, cos dela za 8 let 240 tisic km, dale pak ze za 20 let jste menil desticky jen 5x a kotouce jen 1x, to jako fakt, takze na destickach v prumeru najezd 120 tisic a na kotouce v prumeru 300 tisic km? tak tomu nebudu verit ani ve snu, natoz v realite, proste nesmysl, spise jste se auta zbavil kdys tyhle casti byli davno po smrti a musel je menit tech chudak co s tim jezdil po vas, a nebo to slo rovnou na vrakac ne? :D

a ted ke kalkulaci, 20 tisic povazujete za zanedbatelnou polozku? no uzasny :D

takze si tech 8 let spocteme pri 25kc za litr a 5kc za kWh (realne to bude prumer do 2-3kc, zaprve domaci elektrina je levnejsi, CEZ ma tarif pro elektromobilisty, takze pak ma levnejsi elektrinu i sama domacnost, a pak se da "tankovat" na CEZ nabijeckach za pausal, ted nevim asi okolo 180 kacek za mesic? kdyz se tak treba 5x za mesic nabije plne leaf, tak 1kWh vyjde u tech stojanu na 0.6 koruny), kde prumerne spotreby zadame jako 6l/100 a 15kW/100, to na 240 tisicich km dela 360tisic vs 180 tisic, rozdil tedy 180 tisic jen na palivu (a to jsem celkem slusne nadrzoval benzinu jak spotrebou tak cenou), v realu by rozdil na palivech byl mezi 200-250 tisici korunama, a ted teprve by se mela zacit pocitat udrzba, a neverim ze Fabie se za 8 let a 240 tisic km nebude porouchavat, klidne bych se vsadil ze jen servis za ten najezd bude dalsich 150 tisic, olej kazdy rok, filtry kazdy rok, svice, rozvody, bude toho hodne i v pripade ze auto bude spolehlive a bude se menit jen spotrebak souvisejici s motorem, prevodovkou a spojkou, realne jsme tedy na 300-400 tisicich rozdilu v korunach za 8 let ale spise mnohem vice ;)

Omlouvám se za dlouhý komentář. Asi jej ani nikdo nebude číst celý. :)

Srovnávám auto, kterým jezdím a se kterým jsem spokojen s autem o kterém zatím jen teoreticky uvažuji, protože jeho dojezd je zatím stále malý. Staří ani výbava auta mě moc nezajímá. Moje Fabia je žebrák (výbava tuším Comfort). Tempomat jsem si nechal dodělat a jinak je to základ (nemá ani klimu). A já víc nepotřebuji. Víc techniky - víc se toho může rozbít. A pokud něco nepotřebuji a nebo se to vysype a já to neopravím, protože to nepotřebuji, tak proč do toho cpát peníze? Takže pokud se v Leafy vysype navigace, neva, mám telefon s Googlem.
Jestli vám vadí, že jsem počítal odhad nájezdu za 8 let 250.000km, což za 8 let po cca 30.000km nedá (je to 240.000km), tak se nezlobte, ale jste hnidopich.
20 let auto nemám. Jak bych mohl auto staré 13 let vlastnit 20 let? Mám jej 10 let. Mělo 117.000km když jsem jej pořídil. Brzdové kotouče jsem měnil 1x. Brzdové obložení nevím kolikrát. Moc to nebylo. A ano, mám najeto cca 298.000km. Pořád jej vlastním a ještě tak rok nebo dva vlastnit budu. Roční náklady (bez paliva) cca 23.000Kč (včetně gum, pojištění, atd.). Vedu si pečlivé záznamy.
Ano, 20.000Kč je vzhledem k jiným výdajům (pořízení cca 400.000Kč) zanedbatelné. Ale můžeme (část) započítat, ať se kvůli tomu nepřeme. Otázka je jakou část. Destičky budete ojíždět i u EV.
Vývoj ceny elektřiny během následujících 8mi let si netroufám odhadovat. Ještě před tak dvěma lety všichni při kalkulaci návratnosti tepelného čerpadla počítali s každoročním nárůstem ceny elektřiny o několik procent. Mě ČEZ zatím jen zlevňuje (3Kč, 2,80Kč rok na to a letos to bude ještě méně). Mám přímotopnou sazbu a cena je celková výsledná cena 1kWh. Neřeším VT/NT, protože u přímotopné sazby jsou rozdíly cen minimální.
Můj odhad mé úspory na palivu je cca 1,8Kč / km, tedy ročně cca 54.000Kč. Za 8 lety tedy 432.000Kč. Jenže jak jsem psal, nevím kolikrát budu muset otočit baterii (za cca 140.000Kč?). Pokud klesne dojezd na 9 dílků z 12 (Leaf), pak už mi ta baterie bude k ničemu. Ona mi bude k ničemu ještě dříve. :(
Nevím jestli se zbytečně nepřeme. Já chci EV. Ale nekoupím si jej abych na tom prodělal kalhoty. Proto jsem také zatím nepořídil tepelné čerpadlo. Radši jsem si k elektrokotli koupil za 1.100Kč 3f elektroměr abych zjistil jak levné TČ musím pořídit abych se mi investice vrátila než vyprší záruka. A zatím takové TČ na trhu není.

Obrázek uživatele ozana

Proc byste mel u EV ojizdet desticky,kdyz v 90% pripadu brzdite jen motorem (rekupereci)?

---

Jezdím na proud, najeto prvních 36 tisíc km.

Třeba kvůli těm 10% ... :)

Obrázek uživatele ozana

Takže Vám destičky vydrží 10x déle než u spalováku = po celou dobu životnosti vozu.

---

Jezdím na proud, najeto prvních 36 tisíc km.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Motorem lze kupodivu brzdit i u spalováku. Takže životnost může být i téměř stejná.

Životnost brzd silně závisí na stylu jízdy, ale i při stylu brzda/plyn nebude rozdíl výrazný protože rekuperace má omezený výkon. Nicméně protože elektromobil či hybrid brzdí vždy nejefektivněji zatímco spalovák dle rozhodnutí řidiče (které nemusí být vždy nejlepší), tak u průměrného řidiče spalováku budou destičky odcházet rychleji. Ale 10x ?

Obrázek uživatele ozana

Ano, ale jen než se motor začne dusit, protože jeho otáčky jsou již příliš nízké. Já jsem schopen brzdit rekuperací mnohem efektivněji.

---

Jezdím na proud, najeto prvních 36 tisíc km.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Musí se při brždění motorem spalováku podřazovat :-)
Dokonce má brždění motorem vliv na úsporu paliva, při otáčkách většinou nad 2000ot/min se uzavře přívod paliva dodávaného pro udržování volnoběhu. Takže je to taková trochu "rekuperace".

Obrázek uživatele ozana

Ne, do nádrže se nevrátí ani jediná kapka paliva.

---

Jezdím na proud, najeto prvních 36 tisíc km.

Obrázek uživatele Josef

Zkoušel jste jezdit třeba s i3? Při nastavení silnější rekuperace nemusíte na brzdu v podstatě nikdy ani sáhnout.

ten zanedbatelny vydaj 23 tisic je ale treba kazdy rok za rok jak pisete, takze za 8 let je to 184 tisic, takze srovnavate vpodstate jednorazovej vydaj pri koupi auta s dlouhodobyma vydajema na komplet servis a udrzbu, z takoveho pohledu je tedy porizovaci cena toho auta vpodstate taky bezvyznamna, proste kdys se ta suma rozlozi na 8 let tak je to "zanedbatelnych" 50 tisic :D

a jestli mas peclive zaznamy tak proste secti vsechno vcetne zanedbatelnych vydaju, teprve pak se dostanes na komplet naklady na provoz ;) proste naklady na provoz auta je kada jedna jedina koruna ktera se do provozu auta vlozi, ja si taky kazdou minutu sve prace vydelavam "zanedbatelnych" 8 korun, za 8 let je to ale nezanedbatelnych asi 7.5 milionu korun :D

Není to zanedbatelný výdaj! To jsem doufám, nikde nenapsal. Ale jen část z této sumy bude ušetřena přechodem na EV. Zdaleka ne celá částka!

a jeste nakup nove baterky, vydrzi nejakych 250 tisic km, takze pokud najezdis za 8 let 240 tisic a dane auto bude mit rekneme 100 tisic pri koupi, tak baterky vtmenis jednou, a jejich cena v te dobe jiste nebude 140 tisic, za 3-4 roky odhadem pod 100 tisic ale spis jeste mene, cena baterii stale klesa, navic v te dobe jiz budou fungovat i firmy ktere budou delat reps tech stavajicich, tak jako u vseho ostatnoho na dnesnich autech

Myslím, že za 8 let budou elektromobily tak daleko, že to bude jak dneska otázka, zda se vyplatí výměna baterie v Nokii 3310 - ano, jde to, je to levné, ale reálná prodejní cena asi nebude větší než ta baterka.
Doufám, že v tu dobu budou běžné elektromobily nižší třídy s dojezdem přes 500 km a tedy při 2000 nabíjecích cyklech výdrž baterie milion km.

ja ve svem smatrphonu baterii jiz menil, rozhodne se me to vyplatilo za 230 korun vic nez si kupovat novej telefon za 10-12 tisic, kor kdys me ten telefon vyhovuje a umi vse co od smatrphonu pozaduju

predesle auto jsem prodaval jako 16 lete, fungovalo bezvadne, jezdilo se v nem pohodlne a nebejt toho ze jsem chtel zkusit konecne vlastnit hybrid, tak bych ho neprodal, proste dokud se me ta vec nezacne porouchavat a vyhovuje me, tak proc bych se toho zbavoval kdys neni nejaky zajimavy duvod, ani soucasne elektromobily me nijak nenadchavaj abych kvuli nim prodal soucasne auto a myslim ze jeste tak 10-12 let to tak bude, vyjimkou je jen srdcovka v podobe Tesly, ale 3 mega na auto proste zatim nemam

Ano s tím souhlasím. Cena baterií by měle klesat. I když bude stabilní, tak inflace to zlevní.

Obrázek uživatele Josef

Kolik potřebujete dojezd? Pokles všech 10 dílků baterie = 80% kapacity baterie. Nový Leaf se 30 kWh baterií podle mě musí dnes s trochou invence vystačit skoro každému, kdo auto používá na běžné cesty po republice s rodinou. Mě by vystačil. Baterie opravdu vystačí minimálně na těch 200000 km při vašem používání. Jedna už se v ČR měnila (byla to jedna z těch původních chemií), stálo to 5000 Euro a měnil to mám dojem taxikář při 250000 km.

Potřebuji jistý dojezd 80km i v zimě. A samozřejmě bych rád měl i rezervu. To s novým autem dám, i když většina cesty (odhadem 90%) je po dálnici. Je také pravda, že 130 nejedete pořád ani na dálnici.

Odpověď by mi dalo půjčené auto (TrendPark), ale potíž je v tom, že zkoušet to třeba 3 dny vyjde dost draho. :(

Obrázek uživatele Radovan

Tak to Vám dá v zimě i můj 2 roky starý Peugeot Ion, 6 let stará koncepce elektromobilu. Právě si to užívám - lítání 90-130 km/hod.plus topení ve 4 lidech v až -10 C s autem, co stálo několik hodin venku(typicky návštěva známých nebo rodičů, kdy vyjedu z +16 C garáže do -10 C venku, dojedu pár desítek km na místo, tam to stojí 3-6 hodin a jedu zpět). Dojezd max. 80-100 km.¨
Co se ceny zapůjčení týče, zkuste se domluvit s Autobond Nissan Praha Kolbenova ulice. Ostatně přístupní jsou i v AutoIn Pardubice a zkušenost zatím nemáme s Brňáky. Většinou zdarma zapůjčí na 2-3 dny, typicky na víkend.

---

Elektromobil Peugeot Ion od 2/2014 34 tisíc km, elektrokolo Agogs Silver Go, domácí FVE, ohřev vody solárními panely, od 5/2016 druhý Peugeot Ion....

Obrázek uživatele Josef

Odkud jste? Tohle zvládne i ojetý starý Leaf před rokem 2013. Natož ten novější s TČ. Když se budete na dálnici trochu krotit třeba na 120, zvládne to v pohodě. Kdybyste byl od Hradce, zastavil bych se s i3.

V i3 jsem jednou seděl. Je to pecka. Ta cena tomu sedí. Na rozdíl od e-Golfu. Hanba VW!

Cením si moc vaší nabídky, ale já musím testovat něco o čem mohu do budoucna uvažovat. A i3 to rozhodně nikdy nebude. Vždyť ty kola se snad vyrábí jen pro i3! Jaká je cena jedné nové pneu?
Ale jak jsem psal, je to opravdu MOC hezké auto. A že na to nedám při koupi vozu. :)

Obrázek uživatele Radovan

BMW i3 je taková úlitba spalovací automobilky elektromobilům, spousta věcí na něm je originálních. Ty pneumatiky prý stojí - někde to tu na diskusi dohledáte, jinak na teslaclub.sk v popisech elektroaut - kolem 20 tisíc jen 4 pneu bez ráfků, ventilků, nahození a vyvážení. V podstatě jsou to speciálky jen pro i3.
Ale upřímně - pokud někdo vyhazuje za nového bavora 1-2 miliony, tak manželce za milion to městské popojíždědlo pořídí. A cenu pneu řešit nebude. Přejme jim to.

---

Elektromobil Peugeot Ion od 2/2014 34 tisíc km, elektrokolo Agogs Silver Go, domácí FVE, ohřev vody solárními panely, od 5/2016 druhý Peugeot Ion....

Obrázek uživatele Josef

Cena zimní sady je 27000,- včetně DPH. U dealera je tam mají vystavené s cenovkou.

Máte pravdu! Je ale každopádně dobře, že se to prodává! Je to konkurence eGolf i Leaf. I když cena je trochu vyšší, zvláště oproti Leaf 24kWh.

Uvažoval jste mimo jiné třeba i to, že brzdové kotouče a destičky se u EV díky rekuperaci opotřebovávají méně?

---

Nissan Leaf 24kWh, 79.000 km, SOH = 89%

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Brzdové destičky jsem měnil za 20 let provozu asi 5x, náklady cca. 500Kč/výměna. Kotouče pouze jednou. Pro mne finančně zanedbatelná položka. Beru že přidaná hodnota je nemuset výměnu absolvovat, ale to s financemi nemá nic, to je o pohodlí.

Jezdím tak, že brzdy skoro nepoužívám, takže ani moc neměním. Ale chápu, že to tak nemá každý. Nicméně opět jsou náklady nízké.

Obrázek uživatele ozana

1000 krát nic umořilo osla!

---

Jezdím na proud, najeto prvních 36 tisíc km.

No, jak to tak čtu, tak 2500 sem, 2500 tam, všechno zanedbatelné položky. Ale ono z halířů se skládá talíř a všemi zmiňovaná baterka ze stokorun. Pokud se toto nebere v úvahu, tak žádná diskuze na téma jestli se to vyplatí nemá smysl. To je jako kdybych pořád xkrát tankoval za 300 a tvrdil, že to je to tak zanedbatelná položka, že ji nemá smysl uvažovat.

---

Nissan Leaf 24kWh, 79.000 km, SOH = 89%

400.000Kč se mi nejvíce vrátí díky ohromné úspoře za palivo. Ostatní je zanedbatelné. Jestli to návratnost zkrátí o půl roku tak je to moc. Pořád platí, že za 8 let (teoretická doba návratnosti) se bude určo měnit baterka. Otázka je kolikrát. Za těch 8 let najedu cca 250.000km.

Obrázek uživatele Josef

Porovnáváte neporovnatelné. Ano, pokud berete auto čistě jako prostředek dopravy z bodu A do bodu B a nehledíte na pohodlí, jízdní komfort, komfort údržby apod., pak máte pravdu. Nicméně úspora bude i jinde. Povinné 1000 Kč, to je ročně úspora 1500 Kč. Za osm let 12000 Kč. Výměna oleje a filtrů (palivový a vzduchový), které elektromobil nemá, to je ročně minimálně dalších 1000 Kč za materiál. Tedy 8000 Kč (a to pouze pokud si to uděláte sám). Na brzdách by to znovu udělalo cca 5000 Kč za těch 8 let. Celkem už jsme na 25000 Kč ušetřených za provoz. Tedy 1/5 nové baterie při dnešních cenách Eura. Nová baterie stojí 5000 Euro. Vydrží 200000 km, pak většinou odejde (rozuměj, poklesne pod 80% kapacity, je to velmi individuální, neodejde celá, některé články budou třeba na 95 %, některé na těch 80 %).

Dodal bych ještě, že porovnáváte 15 let starou Fábii a 2 roky starého Leafa. Kupte si dnes 2letou Fábii a 2letého Leafa. Zaručuji vám, že náklady na údržbu té nové budou úplně v jiných dimenzích než u té jedničkové.

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Standardní nastavení volby "Zasílání upozornění na email" můžete nastavit na stránce svého profilu.
Kontrola proti nevyžádaným příspěvkům
Absolováním testu nám pomáháte bojovat proti SPAMu. Děkujeme.
Přepište prosím tento kód do pole níže
Přepište, prosím, znaky z obrázku výše. Všechna písmena jsou malá.

zajímavé články