V roce 2011 se v USA prodalo celkem asi 18 000 elektrických aut. Necelých 10 000 připadá na elektromobil Nissan Leaf, 7671 si připsal plug-in hybrid Chevrolet Volt a zbytek další auta do zásuvky. Kolik se ve Spojených státech prodá aut na elektřinu v roce 2012?
foto:
Podle článku Johna Addisona na webu cleanfleetreport.com odhaduje analytická společnost Gartner, že v USA se v roce 2012 prodá 40 000 až 60 000 elektrických aut. Naproti tomu samotní výrobci mají výrazně vyšší očekávání a rádi by prodali až 100 000 elektrických vozů.
Není divu. Nissan Leaf i Chevrolet Volt se během letošního roku v USA začnou prodávat v celé řadě států, přibudou i další modely jako Coda Sedan, Mitsubishi i, Ford Focus Electric, Smart ED třetí generace, Tesla Model S, Toyota Prius plug-in hybrid a řada jiných. S tím vším si dovolíme tvrdit, že těch 100 000 není zas až tak nereálné číslo a marketingové firmy tentokrát možná trh spíš podceňují.
Jak jsem kupoval elektromobil, díl 2.
Elektromobily na českém trhu: blýská se na lepší časy?
PSA Peugeot Citroën prodala v roce 2011 nejvíce elektromobilů v Evropě
Dnešní rok by mohl být pro elektrická auta v USA, ale potenciálně i na dalších trzích, zlomový. Spotřebitelé konečně dostanou širokou nabídku různých modelů. Infrastruktura už také v řadě měst a států pomalu vzniká, což nástup elektromobilů a plug-in hybridů výrazně podporuje, stejně jako trvající americké federální, státní i lokální dotace.
Nissan chce jen letos vyrobit 50 000 elektromobilů Leaf. A ačkoliv Spojené státy zdaleka nezůstanou jediným trhem, zůstanou tím nejdůležitějším. V Evropě a na středním východě vstupuje do hry také aliance Renault-Nissan ve spolupráci s Better Place, nejprve s modelem Fluence Z.E., posléze s dalšími osobními i užitkovými elektromobily.
V roce 2012 se v USA má prodat 13,4 milionu nových aut – tvrdí Gartner. V roce 2011 to bylo 12,8 milionu a šlo o zvýšení o 10,3 % proti roku 2010. Je jasné, že Amerika se pomalu dostává z ekonomické krize.
Pokud se během roku 2012 prodá 100 000 elektrických aut, bude to méně než procento z celkových prodejů. Ale velmi důležité procento, které může během následujících let rychle růst. Některé americké domácnosti tzv. “early adopters” rychle odhalily kouzlo kombinace elektromobil (Leaf) + plug-in hybrid (Volt). Většina amerických rodin dnes vlastní dvě auta.
Automobilky v uplynulých třech letech investovaly do výzkumu, vývoje a výroby elektrických aut obrovské prostředky. Pomalu nastávat čas začít plody této práce sklízet.
Podle mne ta otázka
Podle mne ta otázka správně zní „Vyrobí se pro trh USA 100 000 elektromobilů ?“. Protože pokud bude k dispozici dost elektromobilů tak se jich prodá mnohem víc. Je to podobné jako s prodeji Nissanu LEAF, prodeje dodnes nejsou limitovány tím, že lidi LEAF nechtějí, ale tím, že čekají v pořadníku než na ně přijde řada.
Je to tak, výroba byla
Je to tak, výroba byla zatím omezená, nicméně dá se to vnímat i tak, že na prvních pár tisících kusů si to automobilky v roce 2011 vyzkoušely a teď (jak už některé avizovaly – GM, Nissan) najedou na full-scale výrobu.
Nedivil bych se, kdyby se
Nedivil bych se, kdyby se jich prodalo kolem 150.000, amerika velmi lehce ovlivnitelná – co má soused, chci mít taky a budu to mít ještě lepší – viz sekačky s chromovanýma kolama (traktůrky)na pidi zahrady, apod.