Křemíkové baterie s 10x vyšší kapacitouOBJEV
Křemíkové baterie s 10x vyšší kapacitou
Autosalon Ženeva 2012: Toyota FT-BhAUTO
Autosalon Ženeva 2012: Toyota FT-Bh
Elektromobil VW Golf Blue-e-motionVOLKSWAGEN
Elektromobil VW Golf Blue-e-motion
Američané chtějí hybridní tankARMÁDA
Američané chtějí hybridní tank

Proč jezdit na zemní plyn neboli CNG?

redakce - 27 Květen 2014

Uvedení nové Škoda Octavia G-TEC s pohonem na plyn spustilo lavinu zájmu o stlačený zemní plyn čili CNG. Podívejme se na hlavní výhody tohoto alternativního paliva proti dvěma nejropzšířenějším typům fosilních paliv, benzínu a naftě.auto Škoda Citigo G-TEC CNG zemní plyn

Škoda Citigo G-TEC s pohonem na stlačený zemní plyn se v ČR už několik měsíců úspěšně prodává
foto: Hybrid.cz

Stlačený zemní plyn () je fosilní palivo stejně jako benzín, nafta nebo . Přeci jen proti nim ale nabízí několik specifických výhod:

  • Nízká cena, nízká spotřební a nulová silniční daň
  • Nízká spotřeba – mimořádně nízké provozní náklady
  • Nejbezpečnější palivo – silnostěnné tlakové nádoby odolné proti nárazu, minimální možnost úniku paliva, výbušnost směsi případného uniklého paliva se vzduchem je 8 krát nižší než u kapalných paliv
  • Nejnižší úroveň emisí – emise CO2 sníženy až o 30 %, nulová emise pevných částic a aromatických uhlovodíků a aldehydů

Nízké provozní náklady

Právě nízké provozní náklady jsou hlavním důvodem, proč uvažovat o voze s pohonem na zemní plyn. V současnosti je zemní plyn nejlevnějším palivem pro pohon vozidel v ČR.

V porovnání s benzinem jsou náklady při použití CNG zhruba poloviční. Navíc všechna CNG vozidla pro přepravu osob jsou osvobozena od silniční daně.

Bezpečnost

Zemní plyn je uchováván v tlakových lahvích pod tlakem 20 MPa, které jsou u moderních automobilů umístěny pod podlahovou plošinou a zespoda chráněny plechovým krytem. Tlakové lahve procházejí přísnými bezpečnostními zkouškami, které zahrnují nárazové testy, testy odolnosti vůči zvýšenému tlaku, atd.

Navíc jsou tyto lahve vybaveny pojistnými ventily, které v případě nadměrnému růstu tlaku plyn začnou upouštět do ovzduší. Zemní plyn je lehčí než vzduch, proto při dopravní nehodě, kdy vznikne požár, dochází k jeho postupnému upouštění do ovzduší a vozidlo i jeho posádka tak zůstanou nepoškozeni.

V mezinárodních testech jsou vozidla na CNG bezpečnější než benzinová nebo naftová.

Ekologie

Zemní plyn představuje v současnosti nejčistší pohon z běžně dostupných fosilních paliv. V porovnání s benzínem přináší o 25 až 30 % nižší emise CO2, o 75 % nižší emise CO a až o 80 % nižší emise aromatických uhlovodíků.

Ještě zajímavější je porovnání s naftou, kdy motory na CNG produkují o 50 % nižší emise CO, o 80 % nižší emise NOx a aromatických uhlovodíků a naprosto eliminují emise SO2 a pevných částic.

Navíc, ve velkých aglomeracích mnohých zemí EU již dochází k omezování množství dopravních prostředků, které se mohou pohybovat v centrech měst v případě nepříznivé smogové situace. A právě CNG automobily mají v tomto případě vždy výjimku.

tisková zpráva
 
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

U článku má být napsáno ,že se jedná o reklamní sdělení.
Děkuji za opravu.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

jak psal první příspěvek

zas jsou 15-20 let pozadu

a k nízké ceně za pohonné hmoty ... vážně jsou tu tací co si myslí že až bude mít auto na CNG 10 - 25 % lidí že nedojde k zavedení zdanění jako je tomu u benzínu ???

navíc je to výměna závislosti z nafty z ruska za závislost na zemním plynu z ruska se všemi geopolitickými problémy

a hlavně vývozem financí ( našich financí abych byl přesnější ) z území čr do zahraničí, zatímco elektřinu si mužem vyrobit tady sami a sami spotřebovat a tudíš naše peníze se budou točit zase v čr, respektive místo aby jsme někomu platili za proud na ježdění si ho u domu vyrobíme sami a peníze využijeme na nákup jiných věcí

navíc jak už bylo psáno není někomu už blbé strkat sem třetí zprávu jak je plyn a škodovka kvalitní ??

...až bude mít auto na CNG 10 - 25 % lidí že nedojde k zavedení zdanění jako je tomu u benzínu ???....

Ale to je přece jasné, možná to bude při jiném procentu používání "alternativ" k benzínu a naftě a rozhodně to nebude "spotřební"daní jako u benzínu, ale např. silniční daň na základě ujetých kilometrů sledovaných "gps" krabkou.... o čem ještě jsou diskuse o vybírání mýta ? ...ve chvíli, kdy se zvolí gps to budou mít naši "vládci" připraveno....
S CNG jde o to, kdo dříve "naskočí" více ušetří... :)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Škodovka měla začít vyrábět auta na CNG před 20 lety. Jenže asi zaspali. Nyní by měli začít vyrábět malá auta na elektriku, větší jako hybridy... MYSLÍTE ŽE NEZASPÍ???

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Hezká propagace CNG. Je dobře, že se na něj bude jezdit v ČR víc. Jen mi v těch tiskovkách schází srovnání s LPG. Finančně mi provoz výjde asi na stejno (přestavba na LPG by měla být levnější). Hustota čerpacích stanic je u LPG nesrovnatelně větší. Jak je to ale s ekologií?

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ze šesti posledních příspěvků jsou tři o CNG čím to asi bude?

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Nesúhlasím že až uvedenie CNG Octavie zvýšilo záujem o CNG. Primárne je to vďaka zintenzívneniu budovania CNG infraštruktúry. Ak mám správne informácie, do konca tohto roka by v ČR malo byť okolo 100 kompresiek. Tým by sa ČR dostala na 4 miesto (v absolútnych číslach) v rámci EU. Viac má len DE (>900), IT (>900) a AT (okolo 180). My máme "až" 8.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

CNG je nej palivo, ale celkově se chce zamyslet, jestli je opravdu nutné s jakýmkoliv palivem mrhat. Je opravdu nutné jezdit s V6, V8 ve čtyř-pěti-místném autě? No ať žije ekologie, zvlášť u diselů, kdy nefunkční ERG přenastaví motor euro5 na euro-5. Je to fajn čuchat černý dým.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Toto sice neni k tematu CNG, ale rad bych se zeptal mistnich znalcu, co si mysli o tomto:
dailyfusion.net/2014/05/ryden-dual-carbon-battery-28565/
Pisou tam, ze by se mely zacit seriove vyrabet uz letos.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Vypadá to jednoduše, uvidíme jak si ta karbonová baterie povede dál.
Co ale nechápu je, kde se tam v elektrolytu berou ty aniony.
Třeba mi to nějaký chemik vysvětlí.

Vo videu sa vychvaluju ako ich bateria nepouziva ziadne vzacne kovy a hned v obrazku maju kationy Li+ :D

Yes, our battery best baterry, buy baterry, it good.

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Standardní nastavení volby "Zasílání upozornění na email" můžete nastavit na stránce svého profilu.
Kontrola proti nevyžádaným příspěvkům
Absolováním testu nám pomáháte bojovat proti SPAMu. Děkujeme.
Přepište prosím tento kód do pole níže
Přepište, prosím, znaky z obrázku výše. Všechna písmena jsou malá.

EVMapa.cz - mapa nabíjecích stanic Kariéra EVC Group Půjčte si elektromobil Nissan Leaf!

zajímavé články