Veritas RS III - nejrychlejší hybridAUTO
Veritas RS III - nejrychlejší hybrid
Ženeva: Prius+ a Yaris HybridAUTO
Ženeva: Prius+ a Yaris Hybrid
Vypěstujte si nový Mercedes!VĚDA
Vypěstujte si nový Mercedes!
Supelehké jízdní kolo z nylonuAIRBIKE
Supelehké jízdní kolo z nylonu

UPDATE: Prieto - 1000x výkonnější lithium-iontová baterie

Jan Horčík - 01 Červen 2012

Společnost Prieto, mladý start-up, založila v roce 2010 odborná asistentka chemie Amy Prieto. Předtím působila na Coloradské státní univerzitě, která je jednou z mnoha v které se snaží o zásadní průlom v oblasti baterií. Prieto slibuje lithium-iontové baterie, které jsou až 1000x výkonnější proti těm běžným. UPDATE 2.6.2012: Podařilo se nám získat komentář předního českého odborníka v oblasti nanotechnologií, vědce Jana Procházky.auto elektromobil 3D baterie Prieto

Prieto - první solid-state (pevná) 3D baterie. Podaří se ji skutečně dostat do výroby?
foto: Prieto

Patentovaná architektura a složení baterie Prieto je postavena na využití , konkrétně a 3D struktuře celé baterie. Vzdáleně se tedy podobá projektu , který v České republice vyvíjí .

Baterie Prieto je navržena “kolem anody z pole nanodrátků nebo porézní karbonové struktury (měděné pěny), jemně potažené ultratenkou vrstvou polymerového elektrolytu a obalené katodovým matrixem”.

Co je nejdůležitější, Prieto slibuje mnohonásobně lepší výkonnostní parametry než dnešní lithium-iontové baterie. Vzájemně propletené elektrody s krátkými difúzními vzdálenostmi pro atomy lithia výrazně zkracují dobu nabíjení. Využití Cu2Sb na nanodrátcích zase činí anodu velmi stabilní, a tak damaticky prodlužuje životnost baterie. To vše dohromady pak umožňuje velmi levnou výrobu.

Proč něco takového nebylo možné už předtím? Realizace technologie baterií Prieto je založena na vývoji řady pokročilých “umožňujících” technologií. Předně je to patentovaná technologie na výrobu substrátu nanodrátků a měděné pěny.

Výroba vrstvy elektrolytu pak probíhá skrze elektrochemickou polymerizační metodu specificky navrženou tak, aby bezezbytku obalila celý vodivý povrch anody. Vrstva elektrolytu je velmi tenká aby umožnila následnou vzájemnou penetraci s materiálem katody.

Prieto tak slibuje energetickou hustotu kolem 210 Wh/kg (objemově 650 Wh/l). Dnešní nejvýkonnější baterie dosahují kolem 150 Wh/kg. Výkonností hustota se však pohybuje řádově výše – proti dnešním asi 1000 W/kg je to 10 000 000 W/kg!

Navíc, celý proces výroby baterei Prieto je netoxický, založený na vodě. Baterie je "solid-state", tedy bez tekutého elektrolytu, takže nehoří a je zcela bezpečná. Možnosti využití baterie jsou dalekosáhlé – ostatně, co dnes v sobě nemá baterii. Jsou to gadgety, přenosná elektronika, tablety, smartphony, ale i elektrokola, elektroskútry, elektromobily. Prostě vše, kde se dá využít elektřina.

UPDATE 2.6.2012: Jan Procházka ze společnosti Advanced Materials JTJ a HE3DA komentuje:

Používají foams, tedy pěny, stejně jako HRL Laboratories, a zatím se pohybují pouze v teoretické rovině. Přesně takhle jsem před 12 lety začal o 3D přemýšlet. Budou si ale muset udělat opravy v představách, zrovna jako jsem si je musel udělat já.

Baterie fungující téměř pulzne by musela mít přes 95% porezitu, a pak se nedá vůbec hovořit o nějakých kapacitách. Brzy zjistí, že opravdu platí, že proud=náboj prošlý plochou. Pak začnou bojovat s mobilitou iontů v elektrolytu a elektrodou a teprve zjistí, že jejich ambiciózní výkony jsou naopak nižší než u 2D baterie.

Je hezké, že někdo začal v tomto směru uvažovat. Myslím, že nezaložili tu firmu jenom kvůli grantovým penězům, ale skutečně tomu věří. Pokud budou mít kliku, za nějakou dobu můžou mít nějakou baterku, ale ta bude fungovat nejspíš podobně tomu, co předvádí HRL (společné výzkumné centrum GM a Boeing), tj. asi 20x hůře než naše baterie .

Každopádně je dobře, že další lidé pochopili, že navýšení tloušťky elektrody je z inženýrského hlediska jediná cesta, jak dále zvednout kapacitu. Další vývoj se určitě začne ubírat tímto směrem.

P.S.: komentáře prosíme k věci. Komentáře od věci budou pročišťovány. Děkujeme.

Vaše hodnocení: Není Průměrně: 4.7 (38 hlasů)
 
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

No uvidíme. Stejně to korporace pošlou k ledu, nebo ta cena bude naprosto kosmická. Navíc je to bohužel americká firma takže než se to dostane na trh pokud vůbec budeme všichni už dávno v důchodu. Těhle báječných inovací a nápadů amerických firem jsem už viděl a kde jsou? Já už jsem naprostý skeptik. Jo kdyby to dokázalo zabíjet tak to američani budou do půl roku vyrábět.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Není na tom nic divného. Stejné to bylo ped 40ti lety v ICT. A výsledek není tak špatný ne ?

Jo jo, korporace a americký imperializmus. A že soudruzi v SSSR, KLDR nebo na Kubě toho za ta desetiletí tolik převratného vyvinuli, když jim do toho žádný imperialista nekecal.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Prosim tebe Ctirade neplácej laskavě. Na tvoje čecháčkovské vlezdoprdelectví USA není nikdo zvědavej. Odkráčej "diskutovat" na iDnes mezi své.
Po pravdě kdyby ta firma to hodila skutečně na trh byla by to bomba a každý by jí utrhal ruce. I bez stupidních hurákapitalistických keců jako máš ty. Kdyby si se o tuhle problematiku zajímal tak by si moc dobře věděl, že amíci mají sice bambiliony báječných nápadů, ale do výroby se dostane jen minimum a ještě většinou jako reakce na to že to začne vyrábět někdo jinej. Viz. celá kauza elektromobilů v Kalifornii. Ale ty víš naprostý prd.

Čest práci tovarišč.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Jestli někdo ví prd tak jsi to ty. Buď tak laskav, přestaň se zde ztrapňovat a pokračuj v modlení k leninovi.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Super! Vidim dva možné scénáře: 1. vše vyšumí jako vždy 2. konečně se dočkáme pořádné spotřební daně za el. energii

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

1. vacsinou zistia ze je to ekonomicky neudrzatelne voci pouzivanejsej konkurencii lebo ludia chcu podla moznosti vsetko zadarmo, pripadne im za to musis este aj platit - ziadne spiknutie, 2. spotrebne dane sluzia na udrzanie ludi s nizkym prijmom alebo bez neho lebo su bud moc stari, invalidi, mladi, ovdoveni, deti, skolky, skoly, miestny urad, cesty, zeleznice, infrastruktura, zelen, cerven, gule. napriek tomu vyrazne vacsiu cast ich spotrebuje, vladna rezia /armada, institucie, nieco, cosi, kadeco, toaletny papier, institucia na vyber dani, vladny kabinet, rozvoj podnikania, stimul, vlastne vrecko, nieco co nechcu aby prestalo existovat alebo sa samo neuzivy - statna tv/

riesenie: ... ziadne ma nenapada ... vacsinou si veci, tu napisane, precitam, poviem si, mh to urcite, a ... idem napriklad na toaletu.

Ne, tohle vyšumí a energii nám zdraží stejně! :D

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

taky fakt :)))

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Standardní nastavení volby "Zasílání upozornění na email" můžete nastavit na stránce svého profilu.
Kontrola proti nevyžádaným příspěvkům
Absolováním testu nám pomáháte bojovat proti SPAMu. Děkujeme.
Přepište prosím tento kód do pole níže
Přepište, prosím, znaky z obrázku výše. Všechna písmena jsou malá.

zajímavé články

Newsletter
Anketa