PŘÍBĚH: Jak se stavěla nabíjecí stanice a Supercharger na Vystrkově

Před pár týdny E.ON spustil u Humpolce největší českou nabíjecí stanici pro elektromobily. Během pondělí tam pak byl spuštěn i první český Tesla Supercharger. A jak to vlastně s největší českou i středoevropskou nabíjecí stanicí bylo?

První česká nabíjecí stanice Supercharger je součástí velké nabíječky elektromobilů E.ON v Humpolci-Vystrkově na 90. km dálnice D1
foto: Hana Pásková/E.ON

auto Jaromír Marušinec Ing. se svým elektromobilem Tesla Model SAutor: Ing. Jaromír Marušinec

Pracuje jako ředitel Centra výpočetních a informačních služeb Vysokého učení technického v Brně. Byl vedoucím projektu Škoda Super El II a zakladatelem Asociace elektromobilového průmyslu.

Pro magazín Hybrid.cz bych rád popsal, jak nabíjení v Humpolci vzniklo. Začalo to vlastně tak, že jsme jednoho dne měli společně s Honzou Horčíkem a dalšími vyzvednout 5 elektromobilů Peugeot iOn v Praze a převézt je na veletrh Amper do Brna.

Jde o auta, která po dálnici ujedou max. 110 km, takže energie dochází přesně tady u Humpolce. Nabili jsme v kině a na Městském úřadě v Humpolci a odsud jsme dojeli téměř až do Brna.

auto nabíjecí stanice Tesla Supercharger Humpolec Vystrov

foto: Google Maps

Řekl jsem si, že to tady na 90. kilometru D1 vlastně není vůbec špatné místo. V dojezdu je Praha, Brno, České Budějovice i Pardubice. Nemůže to přece být tak složité, sehnat na Vysočině kousek pozemku nebo starý dům a nechat si na něm od E.Onu přivézt silnější elektřinu.

Po chvíli hledání na webu jsem našel nabídku velké realitní kanceláře na tento pozemek. Napsal jsem tam email, poslali mi návrh smlouvy, setkal jsem se zde se vstřícným majitelem panem Rackem, a protože také má rád auta, uzavřeli jsme smlouvu.

Na nákup pozemku jsem čerpal hypotéku. V roce 2012 jsem požádal společnost E.On Distribuce o rozvaděč a alokaci za kapacitu sítě.

Ještě než byla přípojka E.ONu schválena úřady, konalo se v roce 2013 na tomto pozemku slavnostní otevírání plničky, kde jsem se setkal se zástupci Benziny, kteří také byli myšlence nabíjecí stanice nakloněni.

V roce 2013 jsem koupil rychlonabíjecí stanic ABB CHAdeMO 50kW, ale neměl jsem ještě na pozemku elektrickou přípojku, a tak jsem ji provozoval 2 roky u sebe doma v garáži.

Když byla elektrická přípojka dokončena, měl jsem projektovou dokumentaci pro nabíjecí stanici na 5 až 8 elektromobilů. Protože jsem na prodeji elektřiny nechtěl vydělávat, snažil jsem se firmám nabízet provoz z reklamy tj. billboardu, citylightu nebo kompletního brendování stanice automobilce nebo energetice.

auto nabíjecí stanice Tesla Supercharger Humpolec Vystrov

foto: Hana Pásková/E.ON

Nabídka zaujala společnost E.ON, pana Michaela Rieka s Hanou Páskovou, s tím že by stanici, pozemek i projekt raději koupili než pronajali.

Tomu jsem nejprve nakloněn nebyl. Už jsem si představoval, jak mě to tady bude v důchodu živit. Ale pak jsem si řekl, že bude lepší, když to tady dodělá někdo se zázemím a já zase budu vymýšlet další projekty.

Tak jsem vše E.ONu prodal a splatil svou hypotéku. Ve smlouvě jsem jim pak navrhl závazek, aby zde do dvou let plánovanou nabíjecí stanici postavili.

Za poslední čtyři roky se to tady pro mě stalo koro poutním místem. Kdykoli jsem jel do Prahy, zastavil jsem se tu a obvykle taky potkal někoho, kdo se zastavil zkontrolovat, zda už se na místě něco děje.

auto nabíjecí stanice Tesla Supercharger Humpolec Vystrov

foto: Hana Pásková/E.ON

E.ON nechal projekt přepracovat. Opět poměrně dlouho trvalo, než dostal všechna povolení. Ale stálo to za to čekání. Nový projekt stanice se zastřešením, sedmi rychlonabíječkami CHAdeMO, Combo2 a šesti Superchargery je přesně to, co pro dopravu po celé republice všichni potřebujeme.

Jsou zde dvě trafostanice 650KVA, celkem tedy je teoreticky možné současně nabíjet 12 elektromobilů výkonem 1,3 MW.

Otevření rychlonabíječek se konalo 24.6.2016 a už první den zde nabíjel Peugeot iOn, který bez obav cestoval bez dlouhých zastávek z Prahy do Brna a zpátky.

auto nabíjecí stanice Tesla Supercharger Humpolec Vystrov

foto: Hana Pásková/E.ON

Dne 18.7.2016 pracovníci z vídeňské pobočky Tesla společně s E.ONem oživili superchargery a od 19.7. se již všem objevil první český supercharger na mapách.

Vzpomněl jsem si při té příležitosti, jak vlastně začala sametová revoluce. Ty demonstrace začaly už před 17. listopadem 1989. To jsme tenkrát vlastně nevěděli, že můžeme chtít změnu režimu.

Demonstrovali jsme za čistý vzduch. Začalo to během smogové inverze v Teplicích, Praze, Ostravě a v Brně. A teď se zase vracíme k našemu původnímu požadavku: Chceme vzduch!

vlastní

63 Comments on “PŘÍBĚH: Jak se stavěla nabíjecí stanice a Supercharger na Vystrkově”

  1. Velký dík všem, co měli
    Velký dík všem, co měli s projektem něco společného!
    V sobotu jsem stanici opět navštívil a musím se přiznat že radost z existence takovéhoto místa mi spoustu věcí kazí. Nyní by se zdálo, že slouží především jako parkoviště. Nikde jsem neviděl žádnou dopravní značku, nebo ceduli ozřejmující účel tohoto místa. Zhruba měsíc po otevření je již nová dlažba dosti znečištěná od oleje. Krásný trávník je používán jako psí záchod. Sedíc u stolu při kávě dýchá člověk z jedné strany cigaretový kouř od bezohledných lidí co jim je ukradené nejen vlastní zdraví ale i zdraví ostatních a z druhé strany dieselové smrady od těch co kvůli klimatizaci nechávají své motory celou dobu v chodu. Tomu se říká smíšené pocity. Na jedné straně radost, na druhé zklamání.

    1. Lidi se spalováky se
      Lidi se spalováky se prostě na nabíječkách chovají jako čuňata, přesně jako na všech ostatních odpočívadlech kolem dálnic.
      Navíc víkendová sorta je tragédie. Nejsme sice nikdo ideální, ale o víkendu jsem najezdil dost elektrických kilometrů a poznatky o víkendových řidičích jsou následující:
      – spousta děsně smrdících dýzlů, články o demontážích filtrů atd. zřejmě nelžou. Čím starší krám, tím více očouzený nárazník v okolí výfuku, tím více s tím maník řádí, vytáčí to a zrychluje, až se za ním kouří, a bohužel ne obrazně.
      – pokud má maník klimu, tak ta jede na plné pecky i pokud má otevřená okna, stojí a současně kouří cígo.
      – prakticky nikdo za 3 dny nejel předepsanou rychlostí, a to ani v obcích, kde jim radary blikaly 70 a více za hodinu.
      – pustit chodce, dřepícího už pěkných pár minut u obrubníku na přechodu v přehledném úseku je zřejmě trapas, nikdo to nedělá.
      – cyklisty zásadně lížeme pravým zpětným zrcátkem po rameni a blinkry přitom nedáváme.
      – jízda zásadně bez předvídání, neustále brzda plyn, hrk hrk, například dojíždím na neutrál z 90 na 50 kousek před značkou obce, i tam mne blb v SUV předjede 130, aby vzápětí skoro gumoval asfalt, když se před ním rozbliká radar s kamerou. Křižovatky ve městě, semafory, prudké zatáčky, nepřehledné úseky, vrcholy kopců naprosto totéž. Hrk hrk. Ne vždy se jedná o týpky s kšiltem dozadu, namachrovance nebo blondýny, udělá to klidně i tatík s rodinkou a dětmi v sedačkách.
      Zlatý pracovní týden, kdy převažují na silnicích profesionální řidiči a kamiony, byť ani s těmi to není procházka růžovým sadem. Ale není to horor.

      1. Zato kazdy elektromobilista
        Zato kazdy elektromobilista je primo Svaty Elon, ze?
        Mam ti vytahnout clanek z electreku, kde se lyncuje majitel TX (s drzakem na kola), ktery zaparkoval napric pres tri SC mista? Vlastni zkusenost s blokovanim rychlonabijecek? A myslis, ze relativne slusne chovani (tusim treba p. Kubis nekde psal, jak s oblibou desi protijedouci auta predjizdenim na tesno, protoze on na to ma prece vykon) vydrzi okamzik, kdy se to z nadsenectvi stane masovkou?

        1. To jsem nikde nenapsal, to
          To jsem nikde nenapsal, to jste si odvodil. Ale špatně. Někdo umí číst, někdo jen napadat: „….Nejsme sice nikdo ideální,….“.
          Někdo pranýřuje život ohrožující chování, někdo jen špatné parkování.
          Někdo píše, že se musel začít dívat na věci očima protijedoucích (p.Kubiš), protože je, znaje výkon vozu děsil při předjíždění, takže už to nedělá, někdo to použije proti němu, že se v tom vyžívá.
          Ano, relativně slušné chování elektromobilistů (ale řidiči jsme všichni) se bude dále zhoršovat, protože se stoupajícím počtem statisticky roste i mezi námi počet hovádek s kšiltem dozadu a dalších. Vývoj nezastavíš, jak říká hláška ze známého filmu. A pro plné pochopení: „Statistika nuda je, má však cenné údaje, neklesejte na mysli, ona nám to vyčíslí.“ 🙂

        2. Měl pán s držákem na
          Měl pán s držákem na kola moznost dobíjet jinak než tímto způsobem parkování vzhledem k pozici stojanů? Mám pocit, že neměl a to samé bude problém pokud budete mít vlek či karaván, prostě budete potřebovat průbežné stanoviště protože jinak bez odpojení vleku prostě nenabijete.
          Todle se bude muset domyslet jinak budou lidi v vlekem a s držákem na kola handikapovaný.
          Teda odpojovat a zase připojovat velkou težkou loď by se mi fakt nechtělo.

          1. V tom pripade asi v Tesle
            V tom pripade asi v Tesle nechteli, aby se tyhle dva produkty (SC a drzak jna kola) pouzivaly soucasne 🙂
            Minimalne podle fotky to vypada, ze mohl pouzit krajni stani a kolem couvnout nad travnik (a v horsim pripada stanim nasikmo blokovat dve, ne tri stani). O tom, ze by pri takovemhle stani majitel mel stepovat kolem auta a alespon rikat sorry, ani nemluvim…

        3. Pěkně lžete.
          Tohle p.

          Pěkně lžete.

          Tohle p. Kubiš nepsal. Přesně na to si vzpomínám psal, že na to má sice výkon motoru, ale že to nedělá, právě proto, že tím ostatní řidiče děsí. Nikde ani zmínka o tom ,že by se v tom vyžíval. A ani nespal natesno, ale na krátké vzdálenosti, což je dost rozdíl.

          Názorný příklad jak vznikají pomluvy a je vidět kdo to dělá a kdo se takovéhle sviňárny vůbec neštítí použít.

      2. Hodně lidí se kdekoliv
        Hodně lidí se kdekoliv chová jako čuně. Bohužel v naší zemi se musí ještě nějaká ta generace vyměnit, abychom se přiblížily chováním k západu. Tedy alespoň pevně věřím. Při nedávné cestě Německem a Rakouskem jsem neviděl na CS ani jednoho spalováka a to jsem tankoval cca 8x. Ve Francii jedno auto na zcela prázdném SC u hotelu a už měl za stěračem ručně psaný lístek v angličtině, kde jeho chování bylo přirovnáváno k parkování před stojanem na benzínce. Ano, ježdění brzda-plyn je fakt super zábava. Především, když mě někdo předjede v obci a za ní není schopen se s přetíženým 2,0 tdi rozjet a tento trapas se snaží zamaskovat kouřovou clonou.

          1. Jedná se o soukromý
            Jedná se o soukromý pozemek, takže PČR má omezené možnosti. Nicméně blýská se trochu na lepší časy. Chystá se označení vyhrazeného parkování a místně příslušný útvar PČR přece jen zaujal vstřícnější přístup a občas to tam zajede zkontrolovat – viz fotky ePavla. Ovšem pořád to bude především o slušnosti a ohleduplnosti.
            Psí hovínko v trávě, posléze na mé botě a nakonec na pedálech v autě smrdí úplně stejně, ať už se bude jednat o čtyřnohého miláčka majitele spalováku nebo majitele EV. Podobně spousty vajglů na horní straně odpadkových košů.

            Ono totiž na Benzině Vystrkov došlo k zajímavému paradoxu. Dřív to prostě byla normální benzinka, každý si natankoval a pokud mohl (nebo musel, protože nebylo kde zaparkovat), tak jel dál. Dnes tam každý zastaví a zdrží se, protože vedle benzinky vyrostlo krásné odpočívadlo a super odpočinková zóna.

            1. Dle mého názoru to
              Dle mého názoru to prvotně musí řešit majitel pozemku. Samozřejmě ale potom policie na základě oznámení konat musí. Asi jako, když jim zavolám, že mi někdo cizí, nepozván stojí na zahradě. To označení je určitě potřeba, škoda že už tam není od prvopočátku, nechápu proč… Jinak jsem zase včera tankoval a musím říct, že ve všední den výrazně lepší, pouze 1 spalovák. Ale ty vajgly ty jsou fakt všude po zemi. Jako kdyby to tam bylo otevřeno roky.

              1. Že mně to u kuřáků
                Že mně to u kuřáků nepřekvapuje. To jsou snad čuňata od přírody. Popel automaticky na zem pořád a vajgla taky a zašlápnout. I když má vedle sebe odpadkový koš s takovým tím popelníčkem nahoře nebo dokonce miskou s pískem. Kuřáci řidiči považují za zcela anormální, klepat popel z okna jedoucího auta za jízdy a vajgl vyhodit také z okna. Pak se těžko divit, že je pro ně normální, vyhazovat i jiné věci. Viz včera na Rudné ulici v Ostravě boreček dojedl něco z mekáče a mrsk s tím v padesátce ve zúžení z okna do příkopu. Ostatně jedouce k nám domů přes malý lesík to vidím v příkopu běžně. Zhruba někde v těchto místech své drive in z mekáče dojedí a vše s tím související vyhodí. Kelímky od coly s víčkem a brčkem až později mezi poli. Prasata.

                1. Jedna z věcí co mě fakt
                  Jedna z věcí co mě fakt vytáčí. Tvrdě na ně, ve Vídni to měl bývalý kolega za 50eur. U nás by si to taky rozmyslely, kdyby se to postihovalo. Všude jsou kamery tak bych jim to účtoval, když si to neumí uklidit kam to patří, tak ať platí.
                  Anebo ještě jedna varianta, jako tady:

    1. So, in short, Master Plan,
      So, in short, Master Plan, Part Deux is:

      Create stunning solar roofs with seamlessly integrated battery storage
      Expand the electric vehicle product line to address all major segments
      Develop a self-driving capability that is 10X safer than manual via massive fleet learning
      Enable your car to make money for you when you aren’t using it

  2. Připojuji se ke
    Připojuji se ke gratulantům.
    Pokud čtu mezi řádky, myšlenka vznikla před šesti lety. Pak 4 roky úředničení. Bohužel je to charakteristické tady pro nás.
    Jestli nejsou další takovéto projekty rozjety či v začátcích, tak do roku 2022 aspoň jedna takováto DS někde přibude. Pokud nejsem velký optimista. Ale jasně nemusí kapat, stačí když zaprší.
    Nemyslím tím nic proti investorům, naopak-jsme přece v česku.

  3. V pondělí večer jsem tam
    V pondělí večer jsem tam nabijel teslu je to super moc děkuji snad se probudí ostatní a začnou budovat v Ostravě Olomouci Brně Hradci králové Ústí nad Labem u dálnic Tesla nabíječky
    Třeba v Brně u Nissanu není ani záchod a o občerstvení ani nemluvě.To místo je pro nás špatně
    Potřebujeme nabíječky na trase a ne schované za závorou!!!!tak snad se v ostatních firmách inspirují touto nabíjecí stanici a začnou už konečně něco stavět Tesle chci také poděkovat ze se to konečně povedlo a místo vybrala super!!!!

    1. No, řekl bych, že z
      No, řekl bych, že z článku jasně vyplývá, že místo vybral J.Marušinec, přidal se E.ON a až nakonec Tesla. Takže bych řekl, že Tesla místo nevybrala.
      Nabíječky na trase u dálnic – tak o tom si můžete v ČR nechat jen zdát. Zkuste se optat ŘSD, jestli by Vám neposkytli místo někde přímo u dálnice na postavení SC. Nakonec ani Vystrkov není přímo u dálnice. Při sjezdu z D1 na Vystrkov a zpět na D1 je to cca 2km (Nissan v Brně z D1 je cca 4,7km).
      Pokud chcete v Brně nabíječku s WC a zázemím včetně občerstvení, doporučuji DBT u AAA Auto Brno. Jinak stanice u Nissanu za závorou není, nabíjím tam dost často, přestože je závora je obvykle zavřená.

        1. Chápu. Bohužel nabíječky
          Chápu. Bohužel nabíječky jsou často tam, kde je k dipozici vhodný pozemek, potřebný příkon atd. Zázemí je až na dalším místě. My si na Nissan bereme vždy občerstvení s sebou. A když nespěcháme, tak radši nabijime u AAA. V poslední době poruch výrazně ubylo. Za poslední 2 měsíce jsem nenarazil na poruchu.

          Mimochodem, je otázkou, co způsobovalo ty poruchy. Kdykoli jsem přijel k AAA, obvykle na displeji byla nepotvrzená hláška Nabito 40kWh a víc. Řádek CHAdeMO svítil červeně – majitel EV zřejmě nenašel dostatek času, aby korektně ukončil nabíjení. A podle některých zdrojů je zrovna na toto DBT háklivá.

          1. Tak to abych vozil za teslou
            Tak to abych vozil za teslou bufet proč se nestaví nabíječky u velkých obchodních centrech když u dálnice je to problém ?benzinove pumpy jsou na každém km a elektro nabíječky abych hledal jak spendlik v kupce sena a to už jezdím s elektro autem 3 roky když to jde v Německu tak nechápu proč ne u nás !!!!

            1. Tak na to je třeba se ptát
              Tak na to je třeba se ptát obchodních řetězců a benzínek. Nakonec ani ta na Vystrkově nepatří Benzině.
              A kdybyste viděl, jaké děsné problémy dělala obsluha Benziny Vystrkov, když tam ještě před oficiálním spuštěním nabíjecí stanice E.ONu přivezl pán Leafa z Rakouska, na místě zjistil, že rychle nenabije a chtěl, aby mu obsluha benzinky poskytla aspoň zásuvku 220V. Dokonce za to vynadala nějaká paní, zřejmě provozní benzinky, i mně a kolegovi, protože jsme se motali kolem rychlonabíjecích stojanů a obsluha si myslela, že jsme od E.ONu.
              Prostě jsme v české kotlině.

              1. suma sumárum když to tak
                suma sumárum když to tak vidim tak v český zemi obzvláště na benzinkách je zaměstnán samý lowend šmejdstvo všeho zbytku z pracáku se základním vzděláním a v palici nasrrr 🙂 Inteligence poskromnu…
                To je bída soudruzi, chtělo by je to preventivně a všechny i ty nevinný při každým tankování důkladně fakovat a ponižovat jak jen to de za každou drobnost, je to akorát sráčstvo vydírající sračkama za pultem!! 😉

                1. Tak na této úrovni a s
                  Tak na této úrovni a s tímto slovníkem už nejsem ochoten diskutovat, takže končím.

                2. Nějaký stupidní osel se
                  Nějaký stupidní osel se dostal do naši diskuze určitě se někde potkáme a můžeme si v poho říct co nás trápí budu se těšit mám teslu bílou v Brně pěkný večer

                3. Proboha, chlape,
                  Proboha, chlape, zaregistrujte se, dejte si zde nickname, jaky budete chtit a nemusite vystupovat jako anonym … eHonza je rozumnej chlap, tak jak ma vedet, ze se jiny anonym vmisil do diskuze … ?? Uprimne receno – byt redakci serveru, tak zakazu anonymni prispevky a je to vyreseno.
                  Otazka na vas – bila Tesla jezdici v Brne mestskou casti Komin?? Diky

                4. To je kolega v Brně jsou
                  To je kolega v Brně jsou Tesly bíle 2

                5. V pohodě, napadlo mě, že
                  V pohodě, napadlo mě, že je to někdo jiný, už jen podle stylu projevu. Jasně, určitě se potkáme, svět nabíječek je malý. Zatím. 🙂

              2. To bude o lidech ja jel
                To bude o lidech ja jel okolo benziny v kosmonosych a vzadu za budovou stal ten peugeot twizy a nabijel na 400V zasuvce.A na soukrome cerpacce u hlavniho nadrazi je na mape take napsano ze je tam dobry vedouci a nechava nabit evckum.Takze je to o lidech..Ja pokud si poridim ev tak si u panelaku zridim 2x 400v a 2x 220V bud od cezu novou pripojku na sloup nebo privedu proud ze bytoveho druzstva vedle na plot a zanesu to do map pro EV. 🙂

              1. nestavi se ve velkem protoze
                nestavi se ve velkem protoze je to prozatim drahej spas, konkurence prozatim velice mala (mezi vyrobci tech rychlonabijecich stojanu) a poptavka take prozatim mala (to druhe plati hlavne pro CR, proste male mnozstvi EV) , ono uplne to same se tykalo pred par desitkama let i tech benzinek, jeste v 90 letech stala vystavba benzinky v CR okolo 4-5 milionu korun, dnes pokud chces postavit benzinku tak si musis pripravit 30+ milionu, u nejake vetsi na dalnici 50+ milionu

                tohle vse se ale bude menit s tim jak bude pribejvat EV procentualne v populaci aut, proste nelze cekat ze se prez noc najednou postavi obri infrastruktura pro Ev, ostatne ani ty benzinky se tak nepostavili, jejcih rozmach do nynejsich cisel trval nejakych 40 let, jeste v 90 letech minuleho stoleti jsem v CR nemeli ani tretinu benzinek jako jich mame na nasem uzemi dnes, kuprikladu ja si pamatuju ze v mem rodnem meste byla jeste v roce 1992 jen jedna jedina benzinka, dnes jich tam je 7, jedna z nich s logem Shell je nastesti jiz zavrena, … akdys se podivam na stav nabijecich stojanu, mame ve meste jeden, a co ja vim, treba jich tam do par let bude 7 🙂

                jinak zisk generuje ve velkem retezec, tedy celek benzinka + market, zrovna Benzina mam dojem ve vyrocnich zpravach uvadi ze cca polovina jejich prijmu pochazi z prodeje zbozi a obcerstveni v obchodech pridruzenych k cerpacim stanicim

  4. vpodstate totez by se dalo
    vpodstate totez by se dalo postavit na D11 u Shelky a KFC, dostatek mista, dve relativne nove trafacky a KFC by jiste jasalo, Shellka asi ne ale koho to zajima?, a je to i pristupne z obou smeru dalnice

    trosku jsem doufal ze kdys se smerem na HK na D11 stavela nedavno nova benzinka Benziny, ze tam treba zkusi do stavby rovnou zakomponovat bud nejaky ten Supercharger, nebo aspon „beznou“ rychlonabijecku na to prilehle velke parkoviste, kdys maj tu dohodu s Teslou, ale jaksi prd

  5. Pokud Vám v celém článku
    Pokud Vám v celém článku schází jakákoliv podpora vlády nebo jí spoluvlastněných společností, s výjimkou házení klacků pod nohy mraky potřebných povolení od zástupů všemožných ouřadů, tak máte pravdu, jsme v ČEZku.
    Jak vidno, i 1 člověk dokáže pohnout zeměkoulí. Velká pochvala. A být v republice jen 1 jediný osvícený milionář, možná by se to povedlo i dříve. Nakonec na to museli skočit a udělat to cizí majitelé. Není to pro nás tady v kotlině už typické?

      1. Já být šéf ČEZu, tak
        Já být šéf ČEZu, tak bych se nyní hambou propadal a s chutí si nafackoval. Protože bychom snad měli mít trošku národní hrdosti a nemělo by nám být jedno, že první skutečnou nabíjecí stanici s několika nabíjecími stojany a infrastrukturou pro řidiče (ne osiřelé jednotky stojanů, rozházené po krajině za dlouhých 5 let) udělala v ČR cizí firma.
        A ještě se může klidně stát, pokud ČEZ fakticky nezabere, že v rámci projektu FAST-E tentýž E.ON udělá na území ČR smysluplnou navazující síť rychlonabíjecích stanic pro průjezd zemí a díky platebním terminálům na běžné karty přístupnou všem (307 FAST-CHARGING STATIONS FOR ELECTRIC CARS IN BELGIUM, GERMANY, CZECH REPUBLIC AND SLOVAKIA). Zatím ČEZ pokračuje od 25.dubna 2016 zdárně v montážích rychlonabíjecích 3systémových stojanů ABB tempem skoro 3 měsíčně (celkem 2 pomalé a 6 rychlonabíjecíh). Jenže poslední předchozí namontovali 16.prosince 2015 2 v Ostravě a 23.října 2015 1 v Praze (září 1, červen 1, duben 1, březen 2, leden 2). Tedy méně, než je měsíců v roce.
        Pokud srovnáme mapu rychlonabíječek ČEZ v ČR s mapou už 2 roky fungující celoslovenské sítě rychlonabíječek Greenway na Slovensku, je nám asi každému jasné, že je v ČR co dohánět. O tom, že Greenway má přesah i do Rakouska a Slovinska díky roamingu ani nemluvě. Ano, cenově je to jinde, ale z hlediska použitelnosti pro cestování elektromobilem taktéž.

        1. Pane Radovane, věřte mi
          Pane Radovane, věřte mi nebo ne, ale pokud byste byl šéfem ĆEZu, tak byste měl úplně jiné starosti, než se fackovat a propadat hanbou za to, že rozvoj nabíjecí infrastruktury nebrobíhá tak, jak bychom si my elektromobilisté přáli – za to Vám ručím. Ať už se nám to líbí nebo ne.

          1. Já vím, je to další
            Já vím, je to další věc, v níž jim ujíždí vlak. Prostě časem to rozjede pár jiných subjektů a i tu elektřinu si budou kupovat odjinud nebo si ji vyrobí sami. To byl argument, který mi ČEZáci říkali. Proč to budeme stavět my, když ten co to postaví, si stejně vezme elektřinu jen od nás.
            Nedávno ČEZáci nakoupili ČEZSKO nebo tak nějak a k tomu podíly ve výrobcích baterek, aby nabízeli lidem fotovoltaiku s baterkou v rámci Nové zelené úsporám. Ovšem taky 7 let po dvanácté, boom malých elektráren na střechách rodinných domků v letech 2008-2009 jim utekl. Je ovšem fakt, že tehdy nakupovali v jiných jednotkách. Ty na zelené louce o rozměrech v desítkách fotbalových hřišť. A s tím bylo určitě méně práce než s tisícovkami tvrdohlavých majitelů mého typu :-).

            1. Máte asi na mysli ČEZ ESCO
              Máte asi na mysli ČEZ ESCO a nákup podílu ve společnosti Sonnenbaterie.
              Co se týká boomu malých elektráren na střechách rodinných domků v letech 2008-2009, tak si nejsem jistý, jestli jsem to dobře pochopil. Když se rozhlédnu kolem sebe, jak v místě bydliště, tak momentálně i na cestách, tak zjišťuji, že žádný boom zatím není vidět. Solárních panelů na střechách domků je jako šafránu.
              Něco jiného byly a jsou ta „velká solární fotbalová hřiště“, ale na to se přece Nová zelená úsporám použít nedala a ostatně to solární baroni při garantovaných výkupních cenách ani nepotřebovali.

              1. Ano, to jsou ty dvě
                Ano, to jsou ty dvě firmy.
                Ty malé fotovoltaiky z let 2008-2009 nejsou moc vidět, protože jsou z 90% stavěny jen na jižních stranách střech kvůli co nejvyššímu výkonu (ani tu moji neuvidíte, pokud nepřijdete pěšky od lesa) a v malém počtu panelů (byly tehdy totiž pekelně drahé, např. mých 15 ks kapacity 3,6 kWp přišlo komplet na klíč na 457 tis. Kč s DPH). Ale i tak jsou to tisíce. A mohlo by jich být daleko více, kdyby se do podpory tehdy pustili velcí hráči na trhu.
                Samozřejmě tehdejší Zelená úsporám se použít nedala, ta byla na zateplení domů, výměny oken, střech a solární ohřev vody s případným vytápěním. Pro podporu FVE byly ony garantované výkupní ceny (100% prodej do sítě) nebo Zelený bonus (prvotní spotřeba v domě, limit výkonu FVE do 5 kWp, jen přebytky z výroby do veřejné sítě). Obojí nutnost mít licenci ERÚ a být OSVČ.
                V rámci letošní Nové zelené úsporám už to s FVE jde, jak při ukládání přebytků do vody (bojler), tak při použití domácí baterie. Navíc nemusíte být z donucení státem OSVČ s licencí od ERÚ. Omezení je na 10 kWp a 70% výroby musí dle projektu skončit spotřebováno v domě. Stručně řečeno.

            2. fotovoltaicky boom se teprve
              fotovoltaicky boom se teprve ocekava, soucasne dotace pokud vim budou dobudoucna planovane ne na fotovoltaiku samotnou, ale na uloziste energie s nim spojene, boom se tedy ocekava behem pristich 5 let kdy se maji zacit objevovat konkurencni prumyslova uloziste za rozumnejsi ceny, zajisti si tim stabilni energii

              mimochodem CEZ je jevnetsi provozovatel fotovoltaiky v CR, ma nejvetsi instalovanou kapacitu, paradoxne je to ale i nejvetsi stezovatel na fotovoltaiku smerem k verejnosti 😀

  6. Pekny clanek diky. Videl
    Pekny clanek diky. Videl jsem i dokument o tom superB v elektrice velice pekne.Zaujalo me ze kdyby se v nem stavajici baterie vymenili za lion mel by dojezd cca 500km.
    A nakonec tato stanice je defacto project 1 cloveka ktery propaguje a tahne Elektromobilitu v CR.Diky za to.

Napsat komentář