PŘÍBĚH: Funguje Tesla Model X jako odtahová služba? Překvapivě dobře!
Již nějakou dobu čtu nebo se i účastním na serveru Hybrid diskuzí na téma použitelnosti dnešních elektromobilů v běžném provozu. Rád bych se proto podělil o čerstvou zkušenost, kterou jsem měl možnost získat se svým elektromobilem Tesla Model X P100D.
foto: archiv autora
autor: Michelin
Bylo to jednoho sobotního večera, když mi zazvonil asi v půl desáté telefon. Na druhé straně se ozval švagr s dotazem, zda neznám někoho s odtahovkou. Uvízl totiž se svým známým při návratu z Francie kousek za Německou hranicí v nepojízdném autě.
Povídám mu „no dneska už pro vás nikdo nepojede, zkusím někoho sehnat na ráno“. Začal jsem přemýšlet koho pro ně poslat a pomalu mi docházelo, že takhle narychlo v neděli pro ně nikdo nepojede, a pokud ano, tak se švagr nedoplatí.
Vzhledem k tomu, že je z Moravy, a tedy každý další komu by mohl zavolat je o nějakých 500 km dále, jsem se nakonec podle pravidla „když je někdo jediný kdo může, tak musí“ rozhodl, že pro ně zajedu sám.
NEPŘEHLÉDNĚTE Tesla Model S - zkušenosti po 26 000 km (1.)
Zaslal jsem švagrovi SMS ať pošle přesnou adresu místa skonu jejich „spalováku“ a začal zajišťovat zapůjčení podvalu od známého. Díky jeho pochopitelné neochotě vstávat v neděli brzo ráno a ochotě pomoci jsem měl podval na zahradě ještě téhož večera.
O slovo se začala neodbytně hlásit otázka zda jet Teslou nebo si půjčit „spalováka“. Nedávná zkušenost s tažením jen obyčejného Agados vozíku, který i prázdný značně zvedl spotřebu, mi totiž zanechala v hlavě hlodajícího červíka.
foto: archiv autora
Mezitím přišla sms s polohou, a já si na mapě trasy ověřil, že nejvzdálenější úsek mezi dvěma Superchargery je 178 km. V nejhorším případě se pak dá v polovině této vzdálenosti odbočit na jinou dálnici a se zajížďkou 10 km se také dostat do Tesla oázy s potoky elektřiny.
Zahnal jsem tedy červíčka a rozhodl, že pojedu Teslou. Na poněkud pochybovačně tázavý manželčin pohled jsem odpověděl „alespoň budu mít o čem psát na Hybridu“.
Ráno jsem vyrazil sedm minut po páté hodině s 90 % v baterii (1 %=cca 0,92 kWh) a řekl si, že když to mám na první Supercharger jen asi 80 km (další byl až za tím 178 km dlouhým úsekem, takže jsem tam ač dost předčasně musel dobít), tak otestuji spotřebu při rychlejší jízdě abych věděl na čem jsem.
K Německé dálnici jsem jel předpisově, a na ní pak zvolil tempo 130 km/h. K mému překvapení se podle průběžného sledování žádná dramatická spotřeba nekonala, a já tedy na Supercharger u Wernberg-Köblitzu dorazil po necelé hodině jízdy se spotřebou 29,4 kWh/100 km.
Ke své úlevě jsem zjistil, že kvůli nabíjení nebudu muset při troše štěstí pokaždé odpřahat podval, protože se dalo zajet levou stranou podél stojanů, čímž jsem jich sice zablokoval více, ale na prázdné stanici to v neděli o šesté ranní fakt nevadilo.
Během 12ti minut nabíjení jsem vykonal malou potřebu, pořídil pár fotek a doplnil 16 % na celkových 80 %, se kterými jsem už v tu chvíli věděl, že musím oněch 178 km zvládnout v pohodě. Tím spíše, že jsem si při pohledu na nálepku na podvalu připomněl co znamená ta stovka v kroužku.
Totiž pokud nechci dráždit Německé strážce zákona, jet maximální rychlostí 100 km/h. Dále jsem tedy již pokračoval rychlostí mezi 100-115 km/h, což bylo i tak trochu drzé. Ukazatel rychlosti v Tesle (na rozdíl od jiných aut, kde to bývá více) v porovnání s GPS„kecá“ jen o cca 1,5 km/h.
foto: archiv autora
Německo se začalo probouzet do slunné neděle, cesta po relativně nedávno otevřeném úseku dálnice, která byla navíc po ránu prázdná ubíhala parádně.
Mně se při tom tichém plutí krajinou a pohledu na zadní kameru začaly na mysl drát myšlenky, že ten Elon Musk nebude ani snílek ani blázen, ale že prostě musí být z jiné planety a jeho mise na Mars je patrně jen zástěrkou pro návrat domů.
foto: archiv autora
Na Supercharger u Satteldorfu jsem dorazil krátce před osmou hodinou s krásnými 20 %. Přestože spotřeba kvůli převažujícímu stoupání vystoupala na tomto úseku na 31,4 kWh/100 km, tak se ukázalo, že první nabíjení jsem mohl klidně vypustit a stejně bych přijel ještě se čtyřmi procenty v baterii.
Nabíjení jsem zde využil k telefonátu domů abych ujistil manželku, že scénář z večerního černého humoru (ve kterém jede kolega se „splovákem“ nejprve s mou Teslou na podvalu na nejbližší Suprecharger a pak se vrací tam co nám došla elektřina pro švagra), se konat nebude.
Po telefonátu jsem posnídal u „Mekáče“ míchaná vajíčka se slaninou, což překvapivě chutná i v tomto řetězci jako míchaná vajíčka se slaninou. Po třiceti minutovém nabíjení jsme tedy já posilněn vajíčky, a moje Tesla 54% čerstvé energie odjížděli s celkovými 74 % vstříc dalšímu dobrodružství.
foto: archiv autora
Následující více než 200 km dlouhý úsek mi ukázal, že zastávky na nabíjení nedokáží uspokojit moje vyměšovací potřeby. Zejména po tom, co se začal hlásit o slovo kýbl kafe, který nadělují v „Mekáči“ k snídani. Musel jsem tedy udělat neplánovaně ještě jednu zastávku, bez nabíjení, kterou jsem proto nedokumentoval.
O pár deci lehčí jsem se po návratu na dálnici začal zaobírat myšlenkou, zda jet rovnou do cíle, anebo se ještě cca 30 km před ním zastavit na Superchargeru u Kaiserslauternu.
Spotřeba se sice pohybovala kolem krásných 25 kWh/100 km, ale vzhledem k tomu, že jsem nevěděl co s ní udělá naložení jedné a půl tuny vážícího auta, jsem se nakonec rozhodl přeci jen ještě něco „načepovat“.
Na zmíněný Supercharger jsem dorazil před tři čtvrtě na jedenáct s 21%, a potřetí toho dne ocenil prázdné stojany, díky čemuž jsem i tady zvládnul zaparkovat tak, abych nemusel odpřahat podval. Zdržel jsem se zde jen 9 minut, během kterých jsem doplnil 15 % a odjížděl tak s 36 %.
foto: archiv autora
Minutu před čtvrt na dvanáct a tedy po celkových 6 hodinách a 7 minutách jízdy i s nabíjením jsem dorazil s 28 % k pumpě Aral u městečka Miesau, kam švagra ochotně odtáhli z dálnice nějací Češi žijící v Německu.
Spotřeba na těchto posledních 30ti kilometrech se ustálila na 25,2 kWh/100 km, a na celkových 495,1 km jsem tedy dosáhl s prázdným podvalem průměrné spotřeby 27,9 kWh/100 km.
Chvíli jsem musel čekat na švagra a jeho známého, kteří se zatím v rámci zkrácení dlouhé chvíle vypravili do lesa na houby. Pak jsme naložili a uvázali Suzuki Grand Vitaru, které se po 10 letech a 150 000 kilometrech odporoučel dvoulitrový benzinový motor patrně do věčných vrakovišť.
Ještě neprošel odborným posouzením odborného servisu, ale podle všeho to vypadá, že se někam vypařil olej, aniž by se rozsvítila kontrolka mazání, nebo závady motoru se zadřela vačka, patrně se přetrhl rozvodový řetěz a píst se potkal s ventilem.
Auto bylo přitom v prosinci ve značkovém servisu na pravidelné údržbě. Před cestou do Francie byl ještě zkontrolován a dolit olej, který do té doby nemizel.
foto: archiv autora
V 11:39 jsme vyrazili na cestu zpět. A já začal zjišťovat, že s naloženým podvalem to nebude taková hitparáda, jelikož jakmile se rychlost dostala k 95 km/h, začal se podval i s autem kymácet ze strany na stranu, a tento jev sílil tak dlouho, až mi to začalo házet zadkem.
Já pak musel pozvolna zpomalit na 80 km/h, kde se to teprve zklidnilo. Zvolil jsem tedy rychlost kolem 90 km/h a konstatoval, že takhle pomalu jsem ještě na německé dálnici nejel, ale je to furt lepší než tlačit.
foto: archiv autora
Po návratu na Supercharger u Kaiserslauternu po dvanácté hodině, se spotřebou 30,9 kWh/100 km a s 15 % v baterii, jsem bohužel poprvé narazil na obsazený jeden stojan Tesla Model S která blokovala možnost zajet jako poprvé.
Majitel nebyl přítomen, ale naštěstí je zde rozmístění stojanů docela netradiční, takže se mi podařilo najet k jinému tak abych ještě nezablokoval vjezd do areálu, ale přitom nabíjecí kabel dosáhl do mého portu.
Opět se ukázalo, že jsem předchozí nabíjecí zastávku pro 15 % energie mohl klidně vypustit, i tak bych se sem (sice s nulou), ale dostal. Postáli jsme zde slabou půl hodinu během, které jsme doplnili 48 % na celkových 63 %, a probrali co a jak dál.
Zhodnotili jsme vysoce odborným pohledem, že kola na podvalu vypadají podhuštěně, což by mohlo stát za rozhoupáváním, takže je bude potřeba dofouknout.
foto: archiv autora
Vzhledem k tomu, že Tesla Supercharger u Kaiserslauternu byl toho dne jediný kde nebyla přítomna čerpací stanice a tedy kompresor se vzduchem, jsme následně udělali odbočku k Agipu u Wattenheimu, kde jsme kola dofoukli.
To bohužel nemělo na houpání žádný vliv. Zkusil jsem ještě zda nepomůže snížení nebo zvýšení podvozku, ale vše bylo marné. Po návratu mi pak bylo vysvětleno, že jsme patrně neměli auto na podvalu správně vyvážené nad osou náprav a tím prý k tomuto jevu může docházet.
Další nabíjení jsem naplánoval již na Supercharger u Bad Rappenau před, kterým jsme si začali užívat tradiční německé kolony, a já zjistil, že když je připojen přívěs nefunguje autopilot. Šlo použít pouze adaptivní tempomat, ale vrtět volantem se mé Tesle s přívěsem za zadkem nechtělo.
Na zmíněný Supercharger jsme dorazili až před třetí hodinou se spotřebou 32,8 kWh/100 km a s 15 % v baterii. Tady jsme narazili dokonce na dvě Tesly S, z nichž jedna mi ochotně bez vyzvání uvolnila místo abych mohl zajet opět bokem ke stojanům.
Z druhého auta se hned ptali jestli mají také uhnout, což jsem s díky odmítl, neboť mi to již stačilo. U všech budil pohled na Teslu táhnoucí „spalováka“ viditelné pobavení a obdiv. V místním fast foodu pak evidentně nepochopili co znamená slůvko „fast“ a tak jsme odjížděli zbytečně až po 46 minutách, během kterých jsme na podivně pomalém Superchargeru doplnili 65 % na celkových 80 %.
Výkon nabíjení zde stoupal poněkud pomalu a nakonec dosáhl jen něco málo přes 90 kW. Již jsem se s tím jednou setkal tuším u Regensburgu. Shodným rysem těchto dvou stanic je zastaralý vzhled nabíjecích stojanů.
foto: archiv autora
Na Supercharger u Wernberg-Köblitz nám chybělo 256 km, na které bych podle poslední spotřeby potřeboval skoro 84 kWh a tedy nějakých 92 %. Ty bych tady, ale z oněch 80 nabíjel zbytečně dlouho.
Tak jsem se rozhodl pro ještě jednu mezizastávku na Superchargeru u Satteldorfu, kam jsme dorazili po absolvování dalších menších kolon po půl páté se spotřebou 37,2 kWh/100km a 48 % v baterii. Během zakoupení kávy a vykonání potřeby jsme je za 25 minut zvedli opět na 80 %.
foto: archiv autora
K poslednímu nabíjení toho dne u Wernberg-Köblitz jsme dorazili se spotřebou 34,9 kWh/100 km a 13 % po sedmé hodině. Tady stejně jako u předchozího Superchargeru již stojany zely prázdnotou, takže s parkováním nebyl žádný problém.
Po chvíli však dorazila Tesla Model S, která se šikmo nalámala ke stojanu za mnou, ačkoli přede mnou byl ještě jeden dobře dostupný. Šel jsem se tedy zeptat zda je to „ok“. Majitel byl v pohodě a hned se začal vyptávat na spotřebu a další zkušenosti s Xkem, až jsme se zakecali déle než bych potřeboval nabíjet.
Na závěr jsem ho pobavil hláškou, že vezu benzínové auto s defektním motorem, a mávnutím ruky se slovy „schlechte technik“ jsme se rozloučili. Odjížděli jsme tedy po necelé půlhodině s 50 % v baterii a mně došlo, že na tomto místě jsem dnes zažil svítání i soumrak.
foto: archiv autora
Domů jsme dorazili pět minut před půl desátou s 16 % (fotky jsem dělal až ve 20:45 v garáži po složení auta z podvalu). Poslední etapu jsme zajeli se spotřebou 38,6 kWh/100 km. Celkem ujetá vzdálenost na cestě zpět dosáhla díky zajížďce k pumpě kvůli dofouknutí kol a jednomu zajíždění k nabíjecím stojanům navíc 508 km.
Za celý den jsem tedy urazil 1005,5 km se spotřebou 31,7 kWh/100 km. Na zpáteční cestě s naloženým podvalem se spotřeba vyšplhala na cca 35,5 kWh/100 km, což bylo příjemným překvapením toho dne.
Stejně jako fakt, že palubní počítač i přes zapřáhnutí takového břemene dokázal vždy docela přesně spočítat s kolika procenty dojedu do dalšího dílčího cíle. Lišilo se to maximálně o +/-2 %. Takže napříště by se dalo klidně zadat rovnou cíl a nechat se po nabíjecích stanicích vést.
foto: archiv autora
Celkově bych řekl, že cesta proběhla nad moje očekávání hladce. Nabíjením jsem strávil (na první pohled ne příliš lichotivé) necelé tři hodiny, většinu toho času jsem, ale využil k zastávkám, které jsou na tak dlouhé cestě stejně nezbytné.
Navíc se ukázalo, že pokud bych měl s jízdou s takovýmto nákladem více zkušeností, a věděl s jakými spotřebami mohu počítat, dokázal bych časy nabíjení ještě optimalizovat. Na otázku „Tesla odtahovkou?“ bych tedy odpověděl „Proč ne!“.
Cesta tam | |||||
---|---|---|---|---|---|
vzdálenost | čas | prům.rychlost | prům.spotřeba | spotřebováno | |
1.úsek | 82,5 km | 54 min. | 91,6 km/h | 29,4 kWh/100 km | 23 % - 24,3 kWh |
nabíjení | SC Wernberg-Köblitz | 12min. | +16 % | z 64 % na 80 % | prům.příkon 73,6kW |
2.úsek | 178,4 km | 1:40 h | 107 km/h | 31,4 kWh/100 km | 60 % - 56,1 kWh |
nabíjení | SC Satteldorf | 30 min. | +54 % | z 20 % na 74 % | prům.příkon 99,3 kW |
3.úsek | 202,6 km | 2:20 min. | 86,8 km/h | 24,7 kWh/100km | 53 % - 50,1 kWh |
nabíjení | SC Kaiserslautern | 9min. | +15% | z 21 % na 36 % | prům.příkon 92kW |
4.úsek | 31,6 km | 22 min. | 86,1 km/h | 25,2 kWh/100km | 8 % - 8 kWh |
CELKEM | 495,1 km | 6:07 h | 27,9 kWh/100km | 144 % 138,3 kWh |
Cesta zpět | |||||
---|---|---|---|---|---|
vzdálenost | čas | prům.rychlost | prům.spotřeba | spotřebováno | |
1.úsek | 31,1 km | 30 min. | 62,2 km/h | 36,6 kWh/100 km | 12 % - 11,4k Wh |
nabíjení | SC Kaiserslautern | 29 min. | +48 % | z 15 % na 63 % | prům.příkon 91,3 kW |
2.úsek | 134,4 km | 2:12 h | 61 km/h | 32,8 kWh/100 km | 48 % - 44,1 kWh |
nabíjení | SC Bad Rappenau | 48 min. | + 65 % | z 15 % na 80 % | prům.příkon 74,7kW |
3.úsek | 80,9 km | 59 min. | 82,2 km/h | 37,2 kWh/100 km | 32 % 30,1 kWh |
nabíjení | SC Satteldorf | 23 min. | +32 % | z 48 % na 80 % | prům.příkon 76,8 kW |
4.úsek | 179 km | 2:06 h | 85,2 km/h | 34,9 kWh/100 km | 67% - 62,5 kWh |
nabíjení | SC Wernberg-Köblitz | 23 min. | +37 % | z 13 % na 50 % | prům.příkon 88,8 kW |
5.úsek | 83,2 km | 56 min. | 89,1 km/h | 38,6 kWh/100 km | 34% 32,1 kWh |
CELKEM | 508 km | 8:46 h | 35,5 kWh/100 km | 193 % 180,2 kWh |
CESTA TAM I ZPĚT
Celkem najeto 1003,5 km za 15:18 h při průměrné spotřebě 31,7 kWh/100 km. Spotřebována celkem 337 % kapacity, tedy 318,5 kWh.
Čísla se mohou drobně lišit z důvodu zaokrouhlovacích rozdílů. Zejména pak u procentuálního vyjádření kapacity jsou znát chybějící desetinná místa. Průměrné rychlosti na některých trasách pro změnu zkreslili nedokumentované zastávky a kolony.
Dobrý den, zvažuji nákup TESLY X 100D a snažím se zjistit co nejvíce informací . Na netu jsem viděl mnoho článků a videí , ale to vaše je super ( bohužel jsem ho objevil až nyní ), často jezdím s přívěsem jsou tyto informace velmi přehledné a důležité. Měl bych ještě jiné otázky ohledně TESLY , pokud by jste byl ochotný odpovědět. Ještě jednou děkuji za skvělý článek. Zdeněk
Moc parádní článek a přístup. Ona ta elektromobilita je vlastně krásný koníček a zábava. Když jedu elektrikou, tak jedu jinak než nafťákem. Je to prostě zábava, je to jiné a je to vlastně logické, je to nové a zajímavé. Každý ať si má svůj názor a je dobře, že to tak je. Jinak by to byla hrozná nuda. Stejně nám to za 50 let nikdo neuvěří, jak se to celé bylo...můžeme být vděčni co všechno můžeme prožít. Vám moc děkuji a ono platí, kdo si hraje tak nezlobí.
Jeden hnidopišský dotaz:
Jak dolévali do Vitary olej, který neubýval?
V minulosti pry zadny zasadni unik neresil. Od toho prosincoveho servisu doleval pred cestou do Francie patrne poprve par deci. Po te "nehode" byla merka sucha, u pumpy kam je odtahli z dalnice pak pry dolili litr a pul nez se to dotklo merky...
Více než 180tis. elektrizujících km s TMX.
Nissan Leaf 40kWh na nákupy.
Děkuji za tento článek. Při cestě a podmínkách, které popisujete, bych přemýšlel naprosto stejně (nabíjení). Pro info - Nissan potvrdil, že od jistého VIN kódu lze tažné i na e-NV200. Samozřejmě, že Tesla je jiný kalibr a tuto cestu by Nissan nedal. To jen tak pro info.
Opacne to take funguje.
Opravdu pekny clanek, az bubu velkej kluk, taky si koupin Teslu :-). Nicmene si dovolim popichnout zdejsi osazenstvo, ja to dneska cestou domu videl opacne.
viz:
https://cloud.itnaklic.cz/itnaklic/index.php/s/hShV9IPuPDQ5bxE
https://cloud.itnaklic.cz/itnaklic/index.php/s/KeudZnU5IDsyKzY
https://cloud.itnaklic.cz/itnaklic/index.php/s/s1uJ7BQLhLU04cj
https://cloud.itnaklic.cz/itnaklic/index.php/s/4yz0OIML4lkkL7M
Havrla
S největší pravděpodobností jste právě viděl, jak dalšímu šťastlivci vezou novou Tesličku. Takže to bude trochu jiný případ.
BEV Peugeot Ion nový 4/2014, dnes 91 tis. km, 5/2016 2.ojetý ženě, dnes 42 tis. km (56 celkem), ekolo Agogs SilverGo 10/2013, dům FVE 3,6kWp 9/2009, ohřev vody solár Vaillant 6/2010, vlastní studna 1999, dřevodům sendvič panel 2000, permakulturní zahrada 2017, zachytávání dešťovky 880L Keter 4/2020.
Asi mate pravdu, a podle SPZ "AO 0641 XP" hodne daleko... :-)
Ja chci taky :-)
Vážený autore,
velice jsem se pobavil. Nevím, jak Vás napadla věta: "Mně se při tom tichém plutí krajinou a pohledu na zadní kameru začaly na mysl drát myšlenky, že ten Elon Musk nebude ani snílek ani blázen, ale že prostě musí být z jiné planety a jeho mise na Mars je patrně jen zástěrkou pro návrat domů."
Tu jsem rozdýchával strašně dlouho mlatíc se hlavou o svůj stůl zespoda a křečemi v břiše.
Senzační recenze, skvělý článek, ještě tak dva tři a přesvědčí mě to ke koupi.
Děkuji
No mna presviedcat ani viac netreba na Teslu X - ale kde na to zobrat bez toho, aby som si zobral hypoteku? To by musel byt leasing na 20 rokov...
Take dekuji. Jsem rad, ze to nebyla jen nuda cisel, ale i se u toho nekdo pobavil. S tim Elonem me to proste v tu chvili fakt najednou naskocilo jako logicke vysvetleni toho, ze dokaze se soucasnymi nam dostupnymi technologiemi takove veci, ktere nikdo jiny doposud nezvladl. :-)
Jinak mi ani tak neslo o to agitovat za prodej Tesel. Spise vyvratit hloupe nazory, se kterymi se casto setkavam bohuzel i v renomovanych casopisech, ze Tesla je jen hracka pro bohate...
Více než 180tis. elektrizujících km s TMX.
Nissan Leaf 40kWh na nákupy.
Dobrý den. Uvedený Supercharger u Bad Rappenau dává max 120kW - vlastní zkušenost z minulého týdne. Vámi uváděných max 90kW bylo pravděpodobně dáno vyšší teplotou baterii při nabíjení.
Jinak se v diskuzích objevují spekulace o účinnosti, respektive ztrátách při nabíjení. Každá TESLA má v servisním menu (dostanete se tam pouze TESLA mechanik) informace o celkové přijaté energii při nabíjení a o celkové využité energii při nabíjení, která se zobrazuje na displeji. Rozdíl mezi nimi, tedy ztráta při nabíjení je cca 4,5% u Superchargeru a do 5% u DC ChaDeMo (50Kw) a cca 6,5% u domácího nabíjení přes Type2 16,5kW. Uvedené ztráty platí pro případy, kdy je v průběhu nabíjení vypnuté topení a klimatizace. Pokud je jedno z nich zapnuté, je nutné ke ztrátám při nabíjení připočíst i spotřebu těchto zařízení.
Zajimave udaje. Me to teda pri nabijeni palubni nabijeckou vychazi o neco hure. Kalkuluji s tim, ze 17,5kW co mi zobrazuje pri nabijeni (preskakuje 17 a 18 kW) je prikon, a pak spocitam kolik procent/kWh za jaky cas pribylo. Mozna mi to zkresluje, ze behem nabijeni treba naskoci elektrokotel aby dohral vodu v bojleru a wallbox v tu chvili omezi nabijeci proud. Budu to muset spocitat nekde venku na TYP2 zasuvce.
Více než 180tis. elektrizujících km s TMX.
Nissan Leaf 40kWh na nákupy.
Ideální bude to měřit měřákem přímo na zásuvce, pak se započítají i ztráty v autě apod.
<_-@--°°°°°°°°°°-@-_> ☺
Kia e-Niro 64 kWh, 2000 km
Paradni clanek, diky za nej. Ten rozkyv voziku se resi specialni cubou, ktera tomu zamezi. Jeji cena je cca 4tis. Kc
Nissan Leaf 40kWh (najeto 70tis.km), FVE 5kWp + 15kWh baterie, trubice na ohřev TUV, vytápění biomasou, využívání dešťové vody
Takže úzké hrdlo pro občasné cestování Teslou s karavanem jsou místa dobíjení (pravděpodobná nutnost odpojení karavanu - dost nepříjemné), pro dlouhodobější použití (ne občasné) jde bohužel o malý vzorek, tedy nelze nic usoudit o životnosti pohonných částí vozu při takovémto opakovaném zatížení.
Zatizeni bylo spise mensi nez normalne. Mel jsem trochu strach o tazne s tak jsem se rozjizdel spise vlazneji. Za celou cestu (az na cast v kolone kde se adaptivni tempomat na rozdil ode me nebal pri rozjezdech sahnout pro vykon pres 150kW) jsem si vystacil s maximalne 100kW. Normalne nemam problem vyuzivat treba pri predjizdeni 400kW co mi da rezim sport. Pri zavodeni pak v rezimu Ludicrous i pres 500kW.
Více než 180tis. elektrizujících km s TMX.
Nissan Leaf 40kWh na nákupy.
O životnost pohonu bych asi strach neměl
Pěknej článek, a díky za podrobný popis s nabíjením.
Asi by se to dalo dát na 2 zastávky...
nechápu proc se tu rozjela debata směrující do nikam...
Když už je tu korektní článek, tak je všechno špatně, špatně, špatně, lež, lež, lež ... asi by to chtělo mazat trolly volejem motorovým !
Dekuji
Vyjetym olejem. :-)
Více než 180tis. elektrizujících km s TMX.
Nissan Leaf 40kWh na nákupy.
+1
Kverulanti zase nevydejchávaj, že EV opravdu funguje :)))
Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // #BasuraChallenge #trashtag
Moc pěkný článek, dobře napsaný a poutavý, jsem rád, že příběh dobře dopadl :) A tiše Vám závidím jako správný Čech vaši nejdražší Teslu, co se dá koupit. Mít tak vaše příjmy, také bych si ji pořídil :)
Dekuji
Ja stale pevne verim, ze si takove auto bude moci brzy dovolit temer kazdy a kdo ne tak, si bude moci dovolit treba tu mou jako ojetinu, ktera stale jeste udela spoustu muziky.
Jen je potreba vysvetlit lidem jak to funguje, aby se toho nebali a o cenu se uz postara masova vyroba a konkurencni prostredi.
Více než 180tis. elektrizujících km s TMX.
Nissan Leaf 40kWh na nákupy.
Kez by, ale obavam se, ze tak brzy to nebude - i ojetiny zitra predstaveneho Leafa (pokud bude stat za to) na cenu "pro temer kazdeho" doklesaji nejdriv deset let.
A i kdyz budu ochotny vrazit do toho treba 1.5M (a nechci mestske auto na dojizdeni do prace), tak proste neni z ceho vybirat - ojeta S zacinaji nad touhle hranici (krome par kousku nekde v Norsku), 3 bude koupitelna v normalnim rezimu nejdriv za 2-3 roky, Bolt v Evrope prd, Leaf 2 uvidime a o zbytku radsi ani nemluvim...
Každý ignorovaný tro(t)l se počítá. Některý i víckrát...
Za 1,5 milionu se dneska dá snadno koupit ojeté Sko v Evropě. Viz CPO hunter nebo Tesla hunter. Ceny ojetých aut s 85kWh baterií začínají na zhruba milionu. Za 1,5 milionu už koupíte ojetinu s nájezdem kolem 60000 km a slušnou výbavou z roku 2014.
Je to mozne, tyhle nastroje jsem nezkousel, jen jsem vecer u bedny proklikaval ruzne jazykove verze a pod 1.5 (cca od 1.2) jsem narazil fakt jen na ty 85 v Norsku.
Každý ignorovaný tro(t)l se počítá. Některý i víckrát...
Běžně tam jsou i auta z Francie a Nizozemí za tyhle ceny.
Viz https://teslahunt.com/, naklikáte si levostranné řízení, preowned a whole Europe. Ceny od 49500 Euro, to je v přepočtu nějakých 1,3 mil. s DPH. Velká část těch aut je teď z Německa, zřejmě to tam měli na leasingy, které teď vypršely.
Já do toho trochu započítávám faktor, že tohle už je skoro více elektronika než auto. Víme přitom všichni jak je to na trhu s elektronikou. Překotný vývoj tohoto oboru odsuzuje již dnes zakoupený výrobek do kolonky zastaralé, a díky tomu jde elektronika snad jako jediná komodita i proti inflačnímu proudu.
Taky je velmi pravděpodobné, že do tohoto oboru by mohli naskočit ještě další hráči nezatížení spalovací minulostí a tedy neposkvrnění praktikami stávajících výrobců. A tito ve snaze uspět na trhu vytvoří mnohem zajímavější konkurenční prostředí než jaké tu máme (včetně kartelových dohod) dnes.
Více než 180tis. elektrizujících km s TMX.
Nissan Leaf 40kWh na nákupy.
Trochu OT: zajimave, ze v Norsku jsou ve velkem v bazaru 85 (je jich tam snad pulka). Ze by pro tamni podminky zadokolky nevyhovovaly? Ale tomu neodpovidaji docela vysoke najezdy...
Každý ignorovaný tro(t)l se počítá. Některý i víckrát...
Patrne v dobe kdy je kupovaly a D verze nebyla, tak holt sli do zadokolky, ale jako ojetiny v dobe kdy uz se da koupit i Dcko je nikdo moc nechce.
Rikal mi ePavel, ze mel pujcenou behem servisu prave zadokolku a uz mel pri tom kroutaku fakt problemy s trakci. A to nebylo ani na snehu.
Více než 180tis. elektrizujících km s TMX.
Nissan Leaf 40kWh na nákupy.
Jak to vlastne u takhle tezkeho auta s pohonem na zadek je ta povrchu typu mokra trava (kemp/louka)? Jde to/nejde to/jde to s lehkou nohou/...?
EDIT: nekde (electrek?) nekdo psal, ze na snehu musel vypinat kontrolu trakce, protoze je moc agresivni a neneachala ho vubec se rozjet.
Každý ignorovaný tro(t)l se počítá. Některý i víckrát...
Já mám verzi D, takže nemohu sloužit.
Ta si trochu prohrábne jen při akceleraci na mokru z nuly na plný plyn v režimu Ludicrous. Jinak jsem zatím žádný problém neměl.
Více než 180tis. elektrizujících km s TMX.
Nissan Leaf 40kWh na nákupy.
Dobrý večer pánové. Dnes jsem na příjezdu do prahy u Chodova potkal černou Teslu model X. SPZ měla 6A.... Není některého z vás?
To zní jako kdyby něco provedl! Ale ne, nikoho takového ani neznám.
Gratuluji k autu a skvělé reportáži.
A nic si nedělejte z keců některých přihlouplých závistivců. Oni ještě nepochopili a vy se zbytečně snažíte je přesvědčit. Nic není hned.
Fandím vám.
ecotaxiolomouc.cz
Díky vám i všem ostatním za pozitivní komentáře.
Já se vždy snažím dívat na věc z obou úhlů pohledů. Navíc to není tak dávno kdy jsem sám uvažoval podobně jako ti odmítači. Proto se snažím vysvětlovat a podělit se o ty zkušenosti.
Věřím, že ti otevření si z toho něco odnesou, i kdyby hned nezměnili názor a za to to stojí.
Více než 180tis. elektrizujících km s TMX.
Nissan Leaf 40kWh na nákupy.
Parádny článok !
Tichučko Vám závidím, že Vy už vlastníte takéto auto.
Moje ďalšie bude určite EV.
Super clanok, najviac sa mi pacili technicke udaje o spotrebe a fotky. Palec hore.
Opět tradiční lež o spotřebě elektřiny. Dočkáme se někdy korektních čísel spotřeby na vstupu do superchargeru? Tedy kolik bylo opravdu odebráno ze sítě?
Vy se zajímáte kolik se spotřebuje elektřiny při výrobě benzínu a všeho ostatního okolo jeho distribuce na pumpy, spotřeba elektřiny čerpacích stanic, těžby a dopravy ropy do rafinerií atd.?
Více než 180tis. elektrizujících km s TMX.
Nissan Leaf 40kWh na nákupy.
Nemusíme hned chodit do extrémů, jak máte v oblibě, když se Vám cokoli nelíbí.
Mě jde jen o opravdovou spotřebu energie ze sítě z pohledu uživatele. Protože to co vnímám se spalovacím motorem jako spotřebu, je přesně to, co do nádrže naliju. Ale to, co naměřím jako "spotřebu" na svorkách elektromotoru a ukáže mi to battery management, přeci zdaleka není energie, kterou potřebuji k nabití. Ano, závisí to na spoustě dalších vnějších vlivů, ale právě proto mě štve, že se to vždycky odflákne a o těhle vlivech se nemluví, přitom člověk jen obelhává sám sebe.
Našel jsem doposud jen jednoho uživatel z Austrálie, který to sledoval celý rok a uváděl vše korektně. Rozdíly byly velmi podstatné, při krátkých jízdách v chladu se dostával i přes 50 kWh/100 km.
Mimochodem ano, zajímám se ;-)
Ty tady vyprávěj něco o zacházení do extrémů ty komiku, tobě se nic nelíbí rovnou vod začátku a ještě si tady pouroučíš kdo má o čem mluvit a o čem ne :)))
Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // #BasuraChallenge #trashtag
+1
:-)))
Už jsem tu někde na to odpověděl. Ztráty při nabíjení doma v garáži nejsou větší než 10%. Pokud bych nabíjel někde venku v mrazu a musela se při tom ještě ohřívat baterka pak budou větší. To, ale na cestě popisované v článku nehrozilo.
Více než 180tis. elektrizujících km s TMX.
Nissan Leaf 40kWh na nákupy.
Zrovna u nás bych s tím mrazem moc neoperoval, těch dní tolik není.
viz. http://www.meteo.jankovic.cz/zaznamy/rok-2017/
www.xpari.cz
Škoda CitigoE iV (11000 km)
Zdravím ,
chtěl jsem se zeptat jestli ty údaje o spotřebě jsou tedy z palubního počítače? Ukazuje SC dodanou enegrii do auta? Nezajímá mě na vstupu do SC, ale na výstutu jako ukazují nabíječky třeba Čezu. Jaký je mezi tím rozdíl? Vím že asi proud na SC neplatíte, ale kdyby jste platil?
Jinak i zde poměrně dobře vychází zjednoušený výpočet že 1 litr paliva má cca 3 Kwh. Protože obdobné auto by s tím nákladem za 10-11 litrů opravdu jelo.
myslím si, že SC už dokáže "zverejniť dodané" množstvo energie, keďže TM3 už platia za "tankovanie". a modely S a X po spotrebovaní ročnej dotácie rovnako.
Údaje jsou z palubního počítače. SC žádný display ani jiné ovládací prvky nemají a tedy neukazují vůbec nic.
Při nabíjení ukazuje palubní počítač aktuální příkon, kolik přibilo do baterie kWh a kolik je to v kilometrech za hodinu.
Jinak, ale článek nebyl o srovnávání ceny za, kterou by jel spalovák s cenou za jakou pojede Tesla. Byl o tom, že se to s Teslou jet dá a jak.
Pokud už bychom měli něco srovnávat tak to půjde dost těžko, neboť to nabíjení "zdarma" jsem si předplatil při pořízení auta. Když už by se to mělo tedy nějak srovnávat tak pak třeba s cenou, kterou zaplatí Tesle ti co už nabíjení zdarma nemají, a ti pak budou platit cca 5Kč/kWh. počítáno tím co naměří palubní počítač.
Více než 180tis. elektrizujících km s TMX.
Nissan Leaf 40kWh na nákupy.
Děkuji za odpověď ,ale rád bych to trochu rozvedl
nechci do vás rejpat sám mám I-Miev 2015 za rok jsem najel 20 tis. km
bez problému ,ale tím že to nemá palubní počítač se spotřebou, tak měřím jen spotřebu elektroměrem ze sítě sem někde na 15 Kwh/100 Km,ale když sem připojil k autu aplikaci přes diagnostiku tak jsem se dostal k číslu cca o 15% nemším a to beru jako ztrátu nabíjení a baterie.
Tak mě to jen zajímá u tesly když tedy SC nemá displej a auto Vám ukáže kolik se nabilo, souhlasí to tedy přesně s tím co se vybilo?
A spalováku by to mělo sedět z nádrže se max něco málo odpaří, ale baterka se při nabíjení i vybíjení zahřívá takže mě jen zajímá ta orientační ztráta.
děkuji
Co se ztratí v Superchargerech to by byla otázka spíše na samotnou Teslu, to opravdu netuším. A co se týká nabíjení doma z palubní nabíječky tak už jsem to tu dnes zodpovídal několikrát, že se ztráta bude pohybovat kolem 10%, možná i více. Záleží to hodně také na tom jestli nabíjím s odloženým startem, když mezi tím baterka vychladla a nebo hned po příjezdu atd.
Více než 180tis. elektrizujících km s TMX.
Nissan Leaf 40kWh na nákupy.
Tak to bude asi u většiny EV podobné každopádně ty ztráty jsou minimální třeba oproti olověným bateriím.
Jsem byl překvapen i z té spotřeby což je zajisté dáno i tou menší rychlostí.
Kažkopádně je dobře že jste to to Teslou zkusil, sám taky jezdím EV trasy na hraně, vracím se s dojezdem 10 Km atd. ,ale to spalováci nepochopí.
Já si nastavil aby mi to místo dojezdu v kilometrech ukazovalo raději přímo procenta. Už jsem dvakrát dojel se 2% a nedávno dokonce s jedním. To je při spotřebě 25kWh/100km asi 3,6km, ale ona nula není úplná nula nýbrž 0,9%, takže pokud to ukazuje 1% je tam ve skutečnosti něco mezi 1 až 1,9%...
Navíc Tesla prý nechá dojet pokud je cíl zadaný do navigace v dosahu toho dojezdu a ví, že se v něm dá dobíjet i několik procent do mínusu. To doufám nebudu muset nikdy otestovat.
Více než 180tis. elektrizujících km s TMX.
Nissan Leaf 40kWh na nákupy.
Jestli čtu správně otázka směřovala na vstup do SC. Takže výroba nebo distribuce je asi jiné téma.
To právě není. Je to o tom co to auto na kilometr spotřebuje. A pokud se to má porovnávat ačkoli jsou to úplně odlišné technologie pak je potřeba započítat celý řetězec aby to bylo spravedlivé.
Jinak nevím jaké ztráty má supercharger, ale palubní nabíječkou to vychází za normální teploty asi na cca 10% ztátu. U superchargeru se sice něco vyzáří do tepla více, ale to na trafostanici před mým barákem také.
Více než 180tis. elektrizujících km s TMX.
Nissan Leaf 40kWh na nákupy.
Těch 10% je ztráta samotné nabíječky, nebo je v tom započítána i ztráta na akumulátoru (rozdíl mezi nabíjením a vybíjením) ?
K čemu by to bylo? Respektive, je to naprosto nepodstatné z hlediska dojezdu auta. Ta elektřina uživatele nic nestojí.
Z hlediska dojezdu to je nepodstatné, ale z hlediska nákladů na výrobu elektřiny a její distribuci už ne. Ty rozdíly můžou být i přes deset procent.
Mě jste před chvílí psal, že výrobní řetězec benzínu se nedá započítávat a najednou píšete o výrobě a distribuci elektřiny?
Více než 180tis. elektrizujících km s TMX.
Nissan Leaf 40kWh na nákupy.
To se týkalo Josefova tvrzení že elektřina uživatele nic nestojí. Takže pokud ji neplatí uživatel na stojanu, tak ji musí zaplatit někdo jiný - tedy elektrárna a distributor
?
predsa stojany vlastní TESLA, platí za ne, doterajší majitelia automobilov majú nabíjanie V CENE "navždyÔ PREDPLATENÉ. tm3 a "nové" S a X budú za spotrebovanú elektrinu platiť, ceny boli dávno zverejnené.
takže reči o ctrl C/V: tak ji musí zaplatit někdo jiný - tedy elektrárna a distributor je hlúposť.
Obecně jsou ztráty při distribuci elektřiny všude v řádu procent. Ať už na dálkových vedeních, přeměnou v trafostanicích, v drátech ke koncovým uživatelům, stejně tak i při dobíjení baterií elektromobilů a naopak při přeměně elektrické energie na pohyb v motoru. Tam je ztráta asi nejvyšší a může činit až 10%. Naopak u spalovacího motoru tato ztráta činí minimálně 60% a to ještě v laboratorních podmínkách. V běžném vozidle má spalovací motor účinnost 30 - 35%, takže spalovací motory s elektrickými ani nemá smysl vůbec porovnávat.
Je úsměvné, jak mají lidé tendenci přeceňovat účinnost distribuce elektrorozvodné sítě. Ano, každý element má ztráty jednotek procent, ale jen v případě bez zatížení. A navíc těch elementů je tam více než dost a všechny v sérii.
Pomalé nabíjení je výborné, jenže u superchargeru provaříte 10-30% jen to frkne.
Elektromotor má účinnost rovněž výbornou, ale taky je fér k němu připočítat alespoň měnič. Při nízkém zatížení je asynchroňák fakt nic moc, na což už přišli i v Tesle a u M3 se poučili. Pozdě, ale přece.
O účinnosti ukládání/získávání energie z baterií (Coulombic efficincy) se rovněž mlčí, maximálně se dají údaje z laborky při pomalém nabíjení/vybíjení, které vychází skvěle (95%). Ale v reálném provozu a při neustálém cyklování velký odběr, malý odběr, rekuperace,...? Proč potom potřebujou tak masivně chladit?
Elektromotor je super věc, ale bateriový elektromobil je prostě kravina ;-)
A co je teda podle Vás správně? Ještě řekněte, že V8 s vykuchnutým filtrem pevných částic...
Já bych řekl, že to trochu podceňujete. Je pravda, že asynchrony u Tesly mají z nuly při plném plynu mizernou účinnost, ale ono jak často se v autě rozjíždíte na plný knedlík? Hlavní nevýhodou asynchronu je jeho velká hmotnost, protože potřebuje materiál na dodatečné buzení. Výhodou je naopak o něco nižší cena a z větší hmotnosti vyplývající robustnost. Není to všechno tak jednostranné, jak se zdá. Účinnost ukládání do baterie a čerpání z ní je samozřejmě při jízdě velmi proměnlivá, při ustálené jízdě to nebude nic hrozného. A značně to kompenzuje rekuperace, která dokáže tuto účinnost vrátit v podstatě na 100 %.
Asynchrony mají špatnou účinnost, protože při nízkém zatížení živí především samy sebe, navíc účinník snižuje i účinnost celé sítě. A nemusíte to ani odpalovat na plný plyn a s velkým skluzem.
Ustálená jízda je pěkný pojem. Ono i ty spropadené diesely se při ní chovají moc hezky. Mají vemi nízkou spotřebu i emise...
Neživí, budí, což spotřebovává energii. Zpropadené diesely při ustálené jízdě nemají vůbec hezké emise, ve skutečnosti při malé zátěži produkují nejvíce NOx.
Zaplať pánu bohu, vlastně spíš Elonovi za tu kravinu, se kterou si užívám jízdu jako nikdy předtím.
Více než 180tis. elektrizujících km s TMX.
Nissan Leaf 40kWh na nákupy.
Užívejte, neberu vám to. Vy mi neberte co mám rád já. Platí? ;-)
Ale já vám přece nic neberu. Já popsal v článku svou ne úplně obvyklou zkušenost a vy jste začal přesvědčovat, že jezdit elektroautem je hloupost neboť je to neefektivní. :-)
Více než 180tis. elektrizujících km s TMX.
Nissan Leaf 40kWh na nákupy.
Pane Mišeline, zajímalo by mě, jak těžký může vaše Tesla tahat brzděný a nebrzděný přívěs. Plcněte to sem, ať jsme chytřejší.
Už jsem to tu někde zodpovídal.
2250/750kg
Více než 180tis. elektrizujících km s TMX.
Nissan Leaf 40kWh na nákupy.
Bohužel z energetického hlediska a v současné době ano. :-)
Tak z tohodle pohledu je snad spalovák daleko nejhorší!
Ten má sotva 30% minus ztráty v převodovce, spojce, výfuků, katalizatoru, vstřikovacích a já nevím co všechno tam je co účinnost snižuje směrem k nule tak jste na 20%.
Elektromotor když to hodně preženu. 90% minus měnič, baterie, nabíjení tak jste na 60%. Což je pořád 3x víc než spalování benzínu.
A to tam není započítáno zase plus za rekuperaci.
Můžete mi ještě objasnit jednu věc?
Jestliže je použití baterií a elektromotorů pro pohon auta tak neefektivní tak jak je možné, že se tento systém používá úspěšně v hybridech ke snížení spotřeby?
Více než 180tis. elektrizujících km s TMX.
Nissan Leaf 40kWh na nákupy.
Přišel jste si na to! Doopravdy ji snižuje? :D
Svatá prostoto, zase jeden popírač všeho. Tak to už opravdu stačí.
Hodně spokojených kilometrů přeji.
Více než 180tis. elektrizujících km s TMX.
Nissan Leaf 40kWh na nákupy.
Nápodobně,díky!
Vrať se na svou domovskou stránku autoforum.cz a nevotravuj tady slušný lidi, fosilní ůchyle...
hele fosile, ty jaksi ale smrdíš lidem pod nos, otravuješ jim krev a to se jim nelíbí. To ti nemůžeme tolerovat :) Ty škodit! Ty jíš smrdět dál na východ!! :))
Nepsal jste náhodou před chvílí: "Užívejte, neberu vám to. Vy mi neberte co mám rád já. Platí?"
Více než 180tis. elektrizujících km s TMX.
Nissan Leaf 40kWh na nákupy.
Ano, psal.
Dle vašeho názoru. Efektivitu nelze měřit jenom penězi.
To není ani o penězích, jen o reálné spotřebě energie z pohledu uživatele.
V tom případě, je jezdit na elektřinu výhodnější. A to i při dnešním mixu s uhelnými elektrárnami.
Vidíte pane polní feldkuráte Katzi, a já trouba s tím už čtvrtý rok jezdím a manželka druhý. Půjdeme oba dva do sebe. Přeci nebudeme dělat kraviny!
P.S. Manželka vyrazila elektromobilem z práce směr domov, nabíjela naposledy v pátek, další nabíjení asi v úterý. Můj elektromobil visí na nabíječce, kam jsem ráno po 3 dnech ježdění dorazil s 1 kWh a 8 km dojezdu. Hrozná kravina :-)
BEV Peugeot Ion nový 4/2014, dnes 91 tis. km, 5/2016 2.ojetý ženě, dnes 42 tis. km (56 celkem), ekolo Agogs SilverGo 10/2013, dům FVE 3,6kWp 9/2009, ohřev vody solár Vaillant 6/2010, vlastní studna 1999, dřevodům sendvič panel 2000, permakulturní zahrada 2017, zachytávání dešťovky 880L Keter 4/2020.
Já blbec jezdím se spalovacím motorem. Co s tím? :-)
P.S. Na pendlováním mezi Plesnou a VŠB by vám vystačila i prodlužka. Jiní lidé mohou mít větší nároky :D
Časem vystřízlivíte z alkoholového opojení benzínem a přejdete na elektřinu.
P.S. Mám občas sebou 20 metrů prodlužky a už ta váží dost. Skoro 5 km by byl pěkný buben. Nicméně proto, pokud nepotřebuji nic a nikoho vozit, volím raději elektrokolo. Lidé s většími nároky holt zvolí větší vozidlo. Já třeba na cestu z Ostravy do Plzně volím rovnou vlak. Lokomotivu s 10 vagony :-)
BEV Peugeot Ion nový 4/2014, dnes 91 tis. km, 5/2016 2.ojetý ženě, dnes 42 tis. km (56 celkem), ekolo Agogs SilverGo 10/2013, dům FVE 3,6kWp 9/2009, ohřev vody solár Vaillant 6/2010, vlastní studna 1999, dřevodům sendvič panel 2000, permakulturní zahrada 2017, zachytávání dešťovky 880L Keter 4/2020.
Ono to "všude v řádu procent" může v součtu dát taky docela velké číslo
Ale v přehledu mi chybí ještě ztráta v samotné baterii která může klidně okusovat dalších 10% a kromě toho si myslím že 90% účinnost elektromotoru (nebo lehce přes) je brána spíše jako špičková, určitě ne průměrná provozní. Protože v závislosti na zatížení i otáčkách ta účinnost může dost padat, i někam k 70-75% viz třeba tenhle odkaz:
http://www.expert-ve.fr/moteur-onduleur-ve_en.html
Mimochodem často se přehlíží - i ve vašem rozboru - že docela velká část ztrátového tepla spalovacích motorů se ještě využívá pro komfortní vytápění auta, což bezpochyby dále zvyšuje celkovou efektivitu spalovacího procesu. Prostě spalovací motor v autě není jen zdrojem mechanického výkonu, ale pracuje částečně i jako kogenerační jednotka
A ještě tedy něco doplním i k tomu ztrátovému teplu:
Teplo, které produkuje elektrický motor je také poměrně velké. Zde právě dochází k těm ztrátám, protože kdyby se elektromotor nezahříval, měl účinnost téměř 100%.
Ale i zde se odpadní teplo využívá v hojné míře zejména v zimě, kdy tímto teplem je ohřívána baterie na provozní teplotu, takže zde se teplo nevyvětrává bez užitku ven v podobné míře, jak tomu musí být u spalovacích motorů.
Tak využití ztrátového tepla na chod samotného systému bych asi nepovažoval za něco co zvyšuje efektivitu procesu. Tím nemyslím že to ty baterrie nepotřebují, ale v autě je v té chvíli pořád zima takže pokud ho chci ohřát musím mít dodatečnou energií krerá efektivitu elektromobilu zhoršuje. U spalováku je tomu naopak, tam je odpadního tepla dost takže při topení se energetické nároky nezvyšují a celková účinnost využití energie z paliva roste.
Záleží na tom, co vlastně chcete počítat. Pokud byste se chtěl dopočítat toho, že účinnost elektromotoru bude kvůli ztrátám distribuce a při dobíjení menší, než činí účinnost spalovacího motoru, nejspíš se ani tohoto nedopočítáte i když nezapočítáte ztráty z výroby a distribuce fosilního paliva.
Ale chápu, že ten, kdo bude chtít tvrdit, že elektromobily jsou slepou uličkou, může klidně i říkat, že se v budoucnu stejně bez osmiválců s vykuchanými filtry pevných částic neobejdeme a to i přes to, že to je pochopitelně volovina.
Elektromobily mají totiž jednu základní výhodu, a tou je fakt, že mohou být poháněny výlučně čistou elektrickou energií, vyrobenou například z hydroelektrárny. Nic takového vozy se spalovacím motorem nedokáží a proto jsou pochopitelně slepou uličkou právě ony.
No zajímá mě za prvé účinnost samotného elektromotoru,
- a za druhé mě zajímá celková účinnost resp. ztráty od nabíjecího stojanu až po kola auta. Tj nabíječ - akumulátor - střídač - elektromotor - převody
Kdysi jsem měřil kolik se spotřebuje elektřiny při dobití prázdné 90kWh baterie a změřil jsem, že k dobití stačilo necelých 95 kWh. Ztráta při dobíjení činila řádově 5%. Kolik ale činí ztráta při odběru energie z baterie, to asi změřit úplně snadno nejde. Můžeme ale předpokládat řádově shodné číslo.
Jinak účinnost elektromotoru příliš neovlivní ani zatížení vozu a ani profil trati. Z logiky věci by byl nesmysl tvrdit, že účinnost motoru při jízdě do kopce klesá anebo že u elektromotoru je účinnost nižší v nízkých otáčkách. Pochopitelně krouťák má určitý průběh i u elektromotoru, ale oproti spalováku, je ta křivka prakticky plochá.
Ztráta při odběru z baterie už je započítaná do spotřeby. Ono to nejde určit, protože ztráta se liší podle stylu jízdy, profilu trati... těch proměnných je hromada. Účinnost moderních elektromotorů třeba v BMW i3 jde najít tady, mají tam na to graf. Průměrná efektivita při běžných jízdních cyklech dosahuje až 97 %.
Chybí odkaz, rád bych ten graf viděl. Pokud průměrná efektivita dosahuje 97% tak ta špičková musí jít přes stovku ??
Dodal bych, že spalovací motory to mají zhusta opačně a jsou maximálně efektivní (zpravidla kolem 35 %) při větším zatížení. Pokud nejsou maximálně zatížené, tak efektivita klesá klidně až k 15 %.
Tady je kdyžtak efektivita motoru Tesly: http://www.techno-fandom.org/~hobbit/cars/ornl-motor-efficiency.gif
Myslím že ani otáčky ani moment v grafu neodpovídají motoru Tesly
Máte pravdu. Nechal jsem se unést tím, co bylo psané ve zdroji. Je to Toyota Prius.
Sorry, odkaz je tady: http://hybridfordonscentrum.se/wp-content/uploads/2014/05/20140404_BMW.pdf
Asi jsem se trochu seknul, ve skutečnosti v normálním cyklu se dosahuje jenom asi 95 %, 97 % je maximální účinnost motoru, která ovšem platí ve značném rozsahu. Mrkněte sám. Jinak zajímavá jsou ta pásma při rozjezdu z nuly, tam dosahuje motor účinnosti i pod 70 %.
Jo dík to už vypadá líp. Vyplývá z toho že v městském provozu - tedy menších rychlostech a častějším rozjíždění - skutečně průměrná účinnost půjde dost dolů, klidně na 70-80%.
Ta širokorozsahová max. účinnost je ale lepší než jsem čekal.
Graf mi ovšem přijde trochu idealizovaný, myslím že v hodně nízkých rychlostech to tak veselé nebude, v nulové rychlosti je opravdu účinnost zcela nulová a to mizerné pásmo bude podle mě citelně větší než v grafu. Zkusím taky ještě něco pohledat
Ale elektromotor se netočí nulovou rychlostí! Jakmile začne zabírat, auto akceleruje a ta účinnost tak špatná není. Myslím že obecně účinnost elmotoru klesá s klesajícím zatížením, až nakonec při chodu naprázdno je nula. Takže nejhorší účinnost bude např. při jízdě s kopce, kdy motor odevzdává jen nepatrný výkon. Nebo při pomalé jízdě po rovině. Ale celkový příkon je v těchto případech velmi malý, takže i ztráty budou velmi malé i při mizerné účinnosti.
Ale účinnost spalováku je oproti tomu úplná tragédie. Jakou má účinnost při volnoběhu? A při popojíždění v koloně? Těch 30 a více %, kterými se výrobci chlubí, je jen jakási laboratorní hodnota za ideálních podmínek.
Nečekal bych, že ta účinnost půjde hodně dolů. Ten motor má 80% účinnost od zhruba 500 otáček a to při plném knedlíku, v koloně se na plný knedlík nerozjíždíte. A 500 otáček je rychlost zhruba 7 km/h... Ano, kdyby člověk vytrvale jel asi 5 km/h, byl by to problém, ale i v koloně se zpravidla člověk rozjede a jede alespoň 10 km/h, protože spalovací auta s manuály jinak nejsou schopna pohodlně fungovat...
Ta měření pochází z univerzity z Lundu, dokonce je tam podepsaný jakýsi Dr.
Jo souhlasil bych.
Mimochdem docela mě zaujal parametr "30 min power (ECE R85): 75 kW" (druhá strana toho odkazu, parametry i3)
http://hybridfordonscentrum.se/wp-content/uploads/2014/05/20140404_BMW.pdf
Fakt by mě zajímalo jak dokázali z auta půl hodiny ždímat 75 kW výkonu, když při téhle zátěži musela 22 kWh baterka zákonitě umřít už po 17 minutách.
???
Pokusím se Vám to vysvětlit.
Je to parametr , který udává tzv. dlouhodobý výkon motoru je to součást homologace a já ho i třeba mám uveden ve velkém technickém průkazu k vozidle dole v poznámkách.
Moje I-Miev má normálně uveden max výkon 49Kw 4000-8800 ot. min
max. 30 minutový výkon motoru 35 kW /6000 ot. min.
Udává prostě zatížitelnost motoru, nemá nic společného s kapacitou baterie, ta moje 16Kwh baterka by to samo nedala, ale vím že třeba
10 minutové stoupání na dálnici dá s přehledem.Jestli je zde nějaký teslista dejte hlášku kolik máte, tam bude podle mě rozdíl mezi max. výkonem a 30 min. mnohem vyšší mám dojem že ta tesla má kolem 100 Kw , proto na okruhu po dvou třech kolech vadne.Prostě se přehřeje menič,nebo motor
Jo já taky tušil že to bude tak nějak, asi to vyplývá i z toho odkazu na normu. Jen to prostě v kontextu s kapacitou baterky vypadá trochu divně
Ale podobně divně vypadají třeba i údaje o spotřebách hybridů, prostě některé normy moc nerespektují realitu
Moje má v COC listě toto:
Maximum hourly output : 87 kW
Maximum net power : 193 kW (front), 375 kW (rear)
Maximum 30min power : 79 kW (front), 90 kW (rear)
Sko P100D tam má úplně to stejné.
To přehřívání v letních měsících trochu problém je. Když si zapnu Ludicrous a šlapu na Německé dálnici co to dá plný plyn, tak pokud není velký provoz abych musel za někým neustále zpomalovat tak to dá cca kolem 30-40km a pak začne omezovat výkon na 200kW. Stačí jet chvíli pomaleji a zase to odbrzdí, ale auto na okruh to rozhodně není. Tesla S, která je o 300kilo hubenější je na tom mnohem lépe.
Více než 180tis. elektrizujících km s TMX.
Nissan Leaf 40kWh na nákupy.
moc díky za tyto údaje
Rádo se stalo.
Více než 180tis. elektrizujících km s TMX.
Nissan Leaf 40kWh na nákupy.
Tipuji, že to dělali na testovací stolici. Ne na autě.
Tak mohli aspoň napsat že se jedná o nereálný údaj
No on to nereálný údaj není. Motor to zvládne, ale prakticky je to nevyužitelné. Na tom nesejde. Holt je to naddimenzované.
No vypadalo to že se údaje vztahují k celému autu. On ten motor by taky zvládl klidně dojezd 50000 km na jedno nabití a taky píšou jen 190km páč je to kvůli baterkám nevyužitelné
Promiňte, ale spalovací motory se také běžně testují na stolici. A ano, i tam mají dojezd miliardu km apod. Proč sem píšete podobné nesmysly? Vlastnosti motorů se vždy testují na stolici a ne v autě, kde nelze přesně tyto vlastnosti změřit.
Promiňte ale píšu to proto, že parametry které má spalovací motor na stolici dosáhne v reálu i v autě. Ovšem v případě třicetiminutového výkonu elektromotoru téhle i3 je to zásadně jinak. Ten je k dispozici pouze v laboratoři, v autě určitě ne.
Nicméně myslím že jsme to už objesnili a není nutné téma dále pitvat
Nedá se taky počítat pouze s účinností motorů a ztrátami při nabíjení. Do hry totiž vstupuje také rekuperace, o které jste se tu nezmínili a ta celý systém zefektivňuje.
Více než 180tis. elektrizujících km s TMX.
Nissan Leaf 40kWh na nákupy.
Ano, to určitě, ale to je nad rámec toho všeho. Chtěl jsem jenom podotknout, že u elektromobilů obecně jsou ztráty v motoru zanedbatelné, ztráty v baterii závisí hodně na stylu jízdy (těžká noha způsobuje menší efektivitu vybíjení baterie) a podle všeho je běžně efektivita nabíjení a vybíjení baterie skoro 98 %. A rekuperace je další bonus, který je u spalovacího auta nemyslitelný. A to Tesla používá asynchronní motory, jejichž účinnost je o dost horší než u HSM motorů, které používá většina ostatních...
Rekuperace podle mě možná přebije veškeré ztráty v motoru, měniči a baterii.
Podle profilu tratě může jít o 10-30% navíc.
Ale pozor rekuperace u hybridů funguje taky na výbornou jako u elektromobilů, netušil jsem to ,ale je to tak. Z toho plyne pro někoho nepochopitelně nízká spotřeba hybridů které je rozhodně reálná.
Za 8000 Km se mi s Kiu Miro povedlo jen 2x zcela zaplnit baterku tak že rekuperace vypadla a auto začalo používat motor jako motorovou brzdu.
jednou jsem jel z Kořenova do Desné s vlekem cca 800 Kg nebržděným a podruhé při klasání v Chorvastku Senj z 720 metrů na nulu plně naložený auto s boxem na střeše.
Vůbec není vidět prach na brzdách atd stejně jako u elektriky.
Se ztrátami cca 10% u nabíjení / vybíjení bych souhlasil.
Nesouhlasím ale s tvrzením že účinnost elektromotoru není ovlivněna provozním režimem. Jednak by to nebylo v souladu s konkrétními grafy v odkazu co jsem tady dal (podobné grafy jsem viděl i pro asynchr. motory Tesly) a za druhé vycházím z nezvratného faktu, že v nulových otáčkách je účinnost taky zcela nulová a během rozběhu se na vysokou hodnotu u reálných motorů nedostane náhlým skokem. Prostě v nule je účinnost nula, v nízkých otáčkách je nízká, ve středních vysoká a ve vysokých opět klesá
Já nejsem odborník a používám pouze selský rozum. Zkuste se někdy svézt v Tesle. Určitě se pak nad těmi křivkami a nulovým krouťákem v nulových otáčkách znovu zamyslíte. O tom vůbec nepochybuji. Přesto se může na první pohled zdát, že máte pravdu.
Můžu se zeptat jak jste přišel na ten nulový krouťák v nulových otáčkách ? Já celou dobu píšu o účinnosti, o krouťáku jsem nepsal ani slovo
No tak to by mě taky zajímalo :-)
Takže to vypadá že bych mohl mít pravdu i na druhý pohled ?
:-)
Když vám to udělá dobře, klidně mějte pravdu i na třetí pohled:-)
I tak je to nepodstatné. Ano, pokud nabíjíte doma, tak to pocítíte, ale je to marginální částka.
Velmi pekny clanok, super, ze sa autor na to odhodlal.
Co ma zamrzelo je, ze ked tak pocitam tak keby som nabijal doma tak bezny tarif pre rodinny dom je tak 0.12€/kWh tj. 318kWh by ma vyslo 38.16€ resp 3.8cent/km.
Bohuzial pre Model3 bude stat Supercharger u nas vraj 0.20€/kWh co by pre tento vylet bolo na takej trase 63.60€ :( teda 6.3c/kWh, co mam s Zafirou LPG.
Myslel som, ze ako 'velkoodberatel' mohla mat Tesla u nas lepsiu cenu...
Nehovoriac o sialenych cenach inych...
Na lokalne jazdenie planujem nabijanie solarom, tj. len cena technológie, na dlhsie trasy po EU to ale vyjde celkom draho... no uvidime az doraz TM3 :)
Este dotaz pre majitelov X a S, ako podnikatelia si davate do nakladov kWh a odpocty DPH? Drzi danovy urad krok s dobou? :))
Do nákladů si lze dát paušální měsíční částku. V případě elektromobilů se to zpravidla značně vyplatí.
Bude i trochu lidský příběh o tomhle?
dailymail.co.uk/news/article-4764208/Child-miners-aged-four-living-hell-Earth.html
electrek.co/2017/06/27/koch-brothers-electric-cars-fossil-fuels
A aby se to změnilo tak děláte co?
Předpokládám že asi tolik co většina evropanů, buď nic nebo jen takovéto komenty bez akce.
Ano, je to problém, z našeho pohledu, ale z pohledu těch lidí to je řešení, řešení jejich ekonomické situace, v podstatě stejné jako v Anglii v 19. století, ty rodiny si nemohou dovolit aby děcka nepracovala, potřebují každý dolar, takže ano, i děti bohužel musí místo školy chodit dřít do lomu na vzácné kovy, ale je to vážně v porovnání s alternativou hladovění eventuálně jisté smrti tak špatná věc? Jste ochotný posílat ze svého jen třeba jediné rodině tolik peněz aby nemusely jejich děti pracovat v dolech na diamanty, kobalt a podobně?
Obrovské množství zemí sedí na nemalých zásobách potřebných kovů, ale není zájem a přes všechny regulace ani v podstatě možnost je těžit. Nebo tu roli hraje technologie, Česká republika například sedí na jedněch z největších zásob lithia a zřejmě na největší hroudě čistého germania (nevázaného v uhlí)na světě, pak také na slušných zásobách zinku a manganu. Jenže ta ložiska se nevyplatí těžit. Místo nich se těží levněji v Africe.
Pokud nechceme aby se těžilo jak se těží v Africe, musela by se stát těžba v Evropě, USA, ale i Rusku, Japonsku a Jižní Korei ekonomicky zajímavou, zároveň by musela ale splňovat přísné limity.
P.S. Doufám že alespoň vaše hi-fi je na elektronky made in Slovakia
Delam, co mohu. Tedy zaslepene neobdivuji a nepodporuji elektromobily a bateriova superuloziste v jejich soucasne podobe.
Přesně tak. Kvůli tomuhle se účastním projektu dětských vesniček a přispívám každý měsíc na jedno dítě. Aby nemuselo chodit makat, ale mohlo se v klidu učit. Třeba mi za to jednou poděkuje.
Ano, můžete se beze studu podívat těm dětem do očí, protože máte noťas na kliku a mobil z překližky. Léky žádné neužíváte, porcelán jste viděl jen za výlohou, lehké slitiny jsou jen buzzworld a na kole máte olejničku, protože plastické mazivo obsahuje to lithium taky.
www.xpari.cz
Škoda CitigoE iV (11000 km)
Vy jste ale zlý člověk, teď jste mu navždy pokazil sny o krásném světě bez vykořisťování :-)
BEV Peugeot Ion nový 4/2014, dnes 91 tis. km, 5/2016 2.ojetý ženě, dnes 42 tis. km (56 celkem), ekolo Agogs SilverGo 10/2013, dům FVE 3,6kWp 9/2009, ohřev vody solár Vaillant 6/2010, vlastní studna 1999, dřevodům sendvič panel 2000, permakulturní zahrada 2017, zachytávání dešťovky 880L Keter 4/2020.
svet s vykorisťovaním je ľudskejší ako pseudo dobročinnosť;
komunizmus, jeho rôzne predvoje robí zo všetkých vykorisťovaných;
na "všeobecne uznávanej darwinovej teórii" bolo postavených kopec neľudských režimov;
...
skúsenosti z detstva i profi obdobia.
Mám taky zkušenosti z minulého režimu.
Ale abych pravdu řekl nejsem úplně přesvědčený že je to lepší. Spíš tak 50 na 50. KLDR je samozřejmě něco úplně jiného. U nás tehdy nešlo o život.
I když nám dnes víc peněz než za socíku, mohu si koupit víc věcí mohu vyjet kam chci máme větší svobodu. Tak přesto nejsem spokojený. Tato Svoboda je vykoupená větším stresem, strachem a vůbec takovou životní nepohodou. Dnes má člověk strach vyjít v noci na ulici aby ho někdo nezmlátil do bezvědomí a pak nehodil do jezera (jasný pokud o vraždu) a za to jim prý hrozí jen max. 3 roku?! Dřív toto nebylo, za totality z tohodle pohledu bylo bezpečněji, to jsem se nebál. Bylo to zase o něčem jiném. Tam zase hrozilo že váš soused udá za nějaké špatné slovo.
Že jste nemohli nijak jet, v tv jste měli jen schválené pořady atd. Příště klasická nesvoboda.
Ale co je lepší? Celý život se stresovat a strachovat o děti že je někdo přepadne, že vás okradou na ulici, zmlátí a pak vás tam nechají, než pomoci.
Nevím nejsem si úplně jistý. Za tu naši demokracii.
Promiňte, ale kecáte nesmysly. Mého dědu, soukromého zemědělce, komunisté v podstatě zabili, protože ho zavřeli nemocného do vězení, odkud se samozřejmě už nevrátil. Moji rodinu perzekuovali, několikrát vystěhovali apod. Prý že nešlo o život... To vyprávějte někomu jinému.
A jestli máte stres, tak je to jenom tím, že jste si to takto udělal. Já se tedy vycházet ven v noci fakt nebojím a děti klidně pouštím samotné. Zřejmě každý žijeme v jiné době.
Ne nekecám nesmysly, já v tý době žil. A mluvil jsem právě o době ve které jsem žil já ne váš děda. Dříve ano to bylo horší. Ale v době 10 let před revolucí se už nic takového až na vyjímky prakticky nedělo a bylo to velmi uvolněné.
Já mluvil o jedné konkrétní věci o které si myslím že byla jiná (možná lepší?) než dnes.
Dřív jste na ulici nepotkal bezďáka nebo cizince s nožem, jako můj kamarád který na takového narazil a odnesl to s dírou na 7 stehů a je rád žije.
Ano banány, mandarinky jsme měli jen na Vánoce, v obchodech byly prázdné regály, ale o tom jsem nepsal.
Nepřizpůsobivé spoluobčany jednoduše totalita odstranila, stejně jako odstraňovala lidí kteří se jí nelíbili.
A to byla ta druhá stránka věci. Že na jednu stranu hnusná věc pomáhala jiným.
Dnes je podle mne víc zla, víc závisti víc a větších rozdílů.
Přijde mi paradoxně že dříve se více lidí dokázalo semknout dohromady a dělat něco společně, než dnes. Dnes si sousedí závidí i to co nemají, staví vysoké ploty, nepustí přes soukromou cestu atd. Více dotaci pro soukromé osoby vytváří iluzi, že je to podpora jen těch bohatých, protože ti chudí nemají ani na ty výrobky s dotací tím víc prohlubují zlo a naštvanost. A je toho metrem víc.
Dřív vám na ulici pomohlo 8 lidí z deseti, dnes je ten poměr přesně obráceně. 2 vám pomůžou jsou výjimka, ale 6 si vás jen vyfotí a zbylí 2 vás okradou a nechají ležet. Tohle dřív opravdu nebylo a o tom mluvím.
Nemluvil jsem o té nesvobodě a dalších vyloženě hnusných věcech. Těch bylo o hodně víc. Ale chtěl jsem jen podotknout, že ne vše bylo úplně špatné.
A na závěr, i přesto co jsem psal, já osobně kdybych si mohl vybrat, tak tu starou totalitu rozhodně NE.
Je to o tom, že ani demokracie není nijak růžová a chtělo by to něco mezi.
Je mi líto, já si osobně myslím, že si tu dobu absurdně idealizujete. Ano, byl jste mladší, takže všechno vypadalo lépe a veseleji.
Přitom vyšší věk má nesporné výhody. Kromě toho, že jsem se dožil nástupu elektromobility, potkávám na ulici stále více hezkých mladých holek. Každý rok jich přibývá. :-)
BEV Peugeot Ion nový 4/2014, dnes 91 tis. km, 5/2016 2.ojetý ženě, dnes 42 tis. km (56 celkem), ekolo Agogs SilverGo 10/2013, dům FVE 3,6kWp 9/2009, ohřev vody solár Vaillant 6/2010, vlastní studna 1999, dřevodům sendvič panel 2000, permakulturní zahrada 2017, zachytávání dešťovky 880L Keter 4/2020.
To jo. Ovšem všechny tyto výhody jsou vám v jisté fázi inkontinence pak už k ničemu :-)
išlo o to, "kde pracujete, čím tam ste". a z toho vyplynulo aj to, čo ste vedel, čo ste smel, s čím ste musel počítať. v 86-om sme mali "zrazu co cvičenie" a začali sme "testovať rádioaktivitu". a hoci išlo o kovaných straníkov, vedeli, čo hlásilo RFE. a v tichosti sme celý podnik vedeli, že netreba deťom na prechádzku ... na druhej strane som ukázal pas a orgán vytiahol zošit a nalistoval stránku, až potom pas otvoril a razítkoval. príjem nebolo ako realizovať. slobodným sa človek iba cítil. a stačilo v neskorý večer ísť ohlásiť pokus o neoprávnenie použitie súkromného vozidla a sedieť a načúvvať aké im telefonáty chodili. prípadne pri hľadaní "padlých anjelov" prechádzať s hliadkou nočné podniky a miesta s výskytom ***.
Dalo se to čekat, že se na mne sesypete.
Ale jak jsem psal, nic není černobílé. A pak jsem jen o jedné konkrétní věci, které si myslím že byla jiná (jestli lepší?) než dnes. A upozorňoval jsem i na ty další věci o kterých jste všichni psali.
nič nie je č/b, je tam veľa rôznej šedi :-)
zažil som aj radostné chvíle, obdobia, ak reagujem na to, či bolo/nebolo, tak vyberiem s čím som osobne prišiel do styku. veľa vecí nespomínam (vyrastanie prekticky bez rodičov, ktorí boli nútení zamestnať sa 25 a 300 kilometrov od bydliska).
Opravdu to prepadeni... nehrozilo nebo se o tom jen nemluvilo (nesmelo mluvit)?
Každý ignorovaný tro(t)l se počítá. Některý i víckrát...
Tak samozřejmě se o spoustě nemělo mluvit. Ale i tak toho bylo minimum. V noci jsem se prakticky nebál.
Totalitni režim tohle prostě trestal příkladové a měl na to páky a koule.
Ale jak říkám bylo tam zase spousta věcí které byly taky na houno.
Takže nejsem přesvědčený ani tak ani tak.
Chtělo by to něco mezi. Ale co?
Diktatura vyjímečné osobnosti.
Leaf 2012 koupen 2018/05; měsíční nájezd cca 2k km
a co tak tento pribeh?
chytraauta.cz/kampan-proti-elektromobilum-201706/
To je samozřejmě smutné, ale dala by se vygooglit spousta obrázků o tom co dokáže těžba ropy.
Navíc vývoj baterií běží a je poměrně dost jisté, že se za pár let budou vyrábět z úplně něčeho jiného.
Více než 180tis. elektrizujících km s TMX.
Nissan Leaf 40kWh na nákupy.