PŘEKVAPENÍ: Volkswagen umožní Fordu vyrábět elektromobily na své platformě MEB

Stalo se, co všichni čekali. Agentura Reuters informuje, že její zdroje potvrdily, že Ford využije elektromobilní platformu MEB od Volkswagenu.

Prohloubení původně ohlášené spolupráce automobilek Ford a Volkswagen směrem k elektromobilitě se všeobecně očekávalo.
foto: Drive and Ride

Když Volkswagen a Ford začali přemýšlet o vytvoření společné aliance, bylo už předem jasné, že se z velké části bude týkat také elektromobilů. Potvrzení aliance Volkswagen-Ford v lednu 2019 sice konkrétně tuto informaci nepřineslo, ale spekulace tu byly už od minulého roku.

To, že Volkswagen umožní Fordu využívat platformu MEB je logický krok kupředu pro obě strany. Ford nástup elektromobility naprosto nezvládl a pokusy jako Ford Focus Electric byly spíš k smíchu. Pro Volkswagen půjde o úspory z rozsahu – a jsme si skoro jistí, že Ford nebude poslední, kdo na platformu MEB naskočí.

Tím, kdo ze spolupráce v oblasti elektromobility získá, bude především Volkswagen. Jeho MEB elektromobily se stanou de-facto standardem a bude moct určovat budoucí trendy a diktovat si podmínky u dodavatelů.

Ba co víc, spekuluje se, že od Fordu by mohl na oplátku získat pokročilé technologie autonomního řízení. Už zítra se má sejít správní rada Volkswagenu, kde se bude prohloubení spolupráce s automobilkou Ford diskutovat.

40 Comments on “PŘEKVAPENÍ: Volkswagen umožní Fordu vyrábět elektromobily na své platformě MEB”

  1. Jeden z důvodů proč se živě zajímám o to kde se
    Jeden z důvodů proč se živě zajímám o to kde se skutečně budou vyrábět koncernová elektroauta jsou neustálé náznaky v médiích že se vše bude vyrábět v Německu. Nové technologie koncentrují do Německa a staré na východ nebo rovnou do Asie. To jsem zvědav zda opravdu nechají výrobu eUp trojčat v Blavě a Škodu Vížn v Bolce?

    Ani Bulhaři, ani Srbové. VW bude škodovky nově vyrábět v Turecku, výběr tlačil Katar
    https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/svetova-ekonomika/novy-zavod-volkswagen-bude-v-turecku-vyrabet-se-tam-bude-i-s/r~96858a0ca48111e9bb450cc47ab5f122/

    „Volkswagen loni v listopadu představil nový pětiletý plán zaměřený na výrobu elektrických aut. Podle tohoto plánu se mají elektrická auta vyrábět v německých závodech v Emdemu, Hannoveru a Cvikově (Zwickau).“

    1. Takže pokračujem v krasojízdě: Bude se ještě vůbec na
      Takže pokračujem v krasojízdě: Bude se ještě vůbec na Slovensku nějaký VW vyrábět? Bude se tam opravdu vyrábět nový eUp a Citigo-e?

      Slovenským automobilkám svítí varovná kontrolka, píše Reuters
      https://ct24.ceskatelevize.cz/ekonomika/2863946-slovenskym-automobilkam-sviti-varovna-kontrolka-pise-reuters

      „Když David dostal práci u montážní linky bratislavského závodu automobilky Volkswagen, kolegové mu blahopřáli, že se mu podařilo zajistit si dobře placenou práci, ve které může zůstat až do důchodu. Už po dvou letech ale patří mezi tři tisíce zaměstnanců, kteří byli z továrny na auta Volkswagen Touareg a Porsche Cayenne propuštěni v rámci série rušení pracovních míst. Na Slovensku, které je největším světovým výrobcem aut v přepočtu na obyvatele, taková zpráva způsobila šok.“

      „Samotný Volkswagen uvažuje o výstavbě nového závodu ve východní Evropě, a jako o nejpravděpodobnějších místech pro novou továrnu se mluví o Bulharsku, Srbsku a Turecku.“

      „V tuto chvíli společnosti rozhodují, kdo za sedm let dostane nové modely,“ uvádí Pribula. „Je důležité vyslat signál, že jsme zodpovědní, protože nyní postupně ztrácíme konkurenční výhodu,“ dodal.

      „Považovalo se za samozřejmost, že závody jako ten v Bratislavě budou pokračovat a vyrábět nové generace modelů,“ řekl analytik LMC Automotive Carol Thomas. „To už se teď nedá předpokládat. Závody nejenže budou muset bojovat o nové modely, ale budou čelit i větší konkurenci při udržení nové generace modelů, které už vyrábějí.“

      „Volkswagen letos omezil výrobu v Bratislavě a vrátil zaměstnance, které si v roce 2016 půjčil z maďarské továrny Audi. „Toto je důležitý rok, kdy se rozhodne o budoucnosti slovenského závodu,“ řekl generální ředitel firmy Volkswagen Slovakia Oliver Grünberg. Dodal, že rozhodnutí se očekává do konce roku.“

      1. Nemyslím si, že možnost si auto modulárně sestavit
        Nemyslím si, že možnost si auto modulárně sestavit zároveň dává možnost si jej libovolně spravovat. Když využiji Vašeho přirovnání ke klasickému stolnímu PC – tak to si sice z modulů také poskládáte jaké chcete, ale je opravdu nevšední kdyby si někdo opravil poničené CPU, či HDD stejně tak jako si neslepíte RAMku či Motherboard. Prostě když se to pokazí, jde si koupit jiný „nový“ modul.
        A to samé nastane u aut. Modul se rozbije, a nikdo jej nebude opravovat – prostě si objednáte (koupíte) nový kompatibilní modul. Takže naopak – pro automobilky to budou žně – stačí když budou základní modely prodávat s nekvalitními moduly za nízkou prodejní cenu, a na své si přijdou prodejem kvalitních modulů na opravu.

        Příklad za všechny – svého času prodával HP inkoustovou barevnou tiskárnu za 499,- Kč celou novou – jenže tam byly náplně na vytištění tak 10ti stran. Pak jste si museli jít koupit nové náplně a všechny tři barvy stály 2100,- kč (respektive každá 700,-) a černá náplně byla dokonce asi za 11 stovek. Jiné než tyhle do cartridge samozřejmě nepasovali.

        1. A nedeje se to uz dnes, ze se meni (ve znackovych servisech)
          A nedeje se to uz dnes, ze se meni (ve znackovych servisech) jednotlive moduly? Uz jsme tu jednou psal, ze jsem mel podobny problem, pri oprave iRobotu, kde se ohoblovalo platove ozubene kolecko a rekli mi,z e nevedou, z emusim vymenit cely modul s kartaci. Nebo u aut autorizovane servisy delaji vybrusy, generalky, apod?

          1. Myslím, že děje, a je to denní realitou. Ovšem pak
            Myslím, že děje, a je to denní realitou. Ovšem pak nechápu, co jste myslel ve svém příspěvku tou „kacířskou myšlenkou“, když sám tak trefně popisujete, že se již tak každodenně děje. Jen (si myslím, že) u MODULÁRNÍCH aut to bude markantnější.

                1. V tesle S najdete pedály co používá Ford a pár jiných
                  V tesle S najdete pedály co používá Ford a pár jiných dílů co maj jiný auta taky. 😉

                2. Kdysi na to nekde vysla tabulka, byla to slusna sbirka. Brzdy
                  Kdysi na to nekde vysla tabulka, byla to slusna sbirka. Brzdy Bosch, klimacka Ford, packy a perovani Mercedes… Ce me zaujalo, byl motor steracu Man.

                3. Nejinak je to u jiných značek. V podstatě si takhle z 80 %
                  Nejinak je to u jiných značek. V podstatě si takhle z 80 % z hotových dílů postavil svojí dodávku Street Scooter. Za to třeba Rimac neměl 6 milionů eur na to aby si nechal vyvinout světlomety, tak si je musel vyrobit sám.

              1. No tak to si určitě pohlídají nějakým jednoduchým
                No tak to si určitě pohlídají nějakým jednoduchým způsobem v softwaru. Když použiji opět příměr k PC, tak bohatě stačí, když pro daný modul nebudete mít do řídí jednotky něco jako „ovladač“. Předpokládám, že (když jste s tím přirovnáním přišel) tak jste se již někdy skládání PC účastnil – víte jaký je porod někdy sehnat ovladače. Takže fyzicky si možná modul vyměníte, ale pak jej třeba budete muset (a možná jen ONLINE) za poplatek aktivovat, a nebo aktivační (ovladače) pro řídí jednotku budou mít jen autorizované servisy atd…

                PS: vzhledem k některým diskutujícím zde, co rádi chytají za slovo, tak výše zmíněné jsem si právě vycucal z prstu, nikde jsem to neslyšel ani nečet, tak po mne nechtějte zdroj.

                1. Jsem stejne jako Vy programator. A nez jsem s tim zivil, tak
                  Jsem stejne jako Vy programator. A nez jsem s tim zivil, tak sjem se o pocitace zajimal, takze ano, parkrat ucastnil a ovladacu instaloval opravdu spousty. Ale nakonec jsem si diky Vasemu dotazu vzpomnel na to, jak jsme hledal ovladac pro 3D tiskarnu z Ciny, kterou si koupil a poskladal souseduv synovec, ale uz neumel rozjet. Takze ano, porod to obcas je. Na druhou stranu jsou pro obvyklejsi vcinnosti navody, fora a taky cracky 🙂
                  Nebojte, nejsem Koudelka 🙂 Ja hodne uznavam i jen proste myslenky bez podpory argumentu podlozene bud logikou, matematikou ci zkusenostmi.

                2. No stejně jsem měl pro jistotu napsat, že zmíněné jsem
                  No stejně jsem měl pro jistotu napsat, že zmíněné jsem si vycucl z prstu, a nikde jsem to neslyšel ani nečetl a zdroje nemám.

                  PS: nejsem programátor, naopak jsem ta druhá varianta – cvičená opička co si na vysoké skládala vlastní PC, které pak musel softwarově zprovoznit někdo jiný. 😀

  2. Chudák Ford. Po tak dlouhé a úctyhodné historii. Henry se
    Chudák Ford. Po tak dlouhé a úctyhodné historii. Henry se asi v hrobě obrací.
    Každopádně pokud opravdu spojí síly, a ne že se při první příležitosti navzájem podrazí, tak budou už jen pár let vývoje za Teslou, ale dostanou se na úroven čínské produkce. Takže prodejnowt už záleží jen na cenové politice.

    1. Ano, Praha je smradlavá, špinavá a plná turistů. Vše je
      Ano, Praha je smradlavá, špinavá a plná turistů. Vše je spojeno s dopravou.
      Prostě poplatek za vjezd do centra je nevyhnutelný. To, že se to prodlužuje, za to může dlouhodobá neschopnost MD, MŽP a hlavně vlády.
      V Londýně chápou lidi low emission zone jako kasičku pro město a diskriminaci chudších, ale jiná možnost není. Vždyť v které jiné zemi jsou nafťáky oblíbené jak u nás…
      A dieselům zakázat vjezd nejlépe úplně. Na STK auta s nefunkčními a vykuchanými filtry projdou, policie to neřeší.

    1. Tam je už dlouho. Vyráběl a vyrábí tuctová nudná
      Tam je už dlouho. Vyráběl a vyrábí tuctová nudná předražená auta jako VW, ale ještě navíc dost zastaralá.
      Ono VW si tak trochu hraje na spasitele. Že planetu Zemi zaplaví elektromobily do roku 20**. To ale nezachrání to, že naučili lidi, hlavně firmy kupovat naftová auta, to se zapomnělo. To aby se snažili a těch elektromobilů bylo sakra hodně.

      U I.D. vevnitř jsou hnusný levný materiály. Zadní lavice je k smíchu, stejně jako kufr. Celá platforma s využitím prostoru je na prd. Prý prostornost Passatu na půdorysu Golfa…
      Opravdu Ford tímto krokem opravdu hodně získá…
      Může mi někdo říct, jaké pokročilé technologie autonomního řízení Ford má? Ale třeba brzy uvede na trh autonomní vozidlo.
      Momentálně je na tom skvěle s ACC a LKA třeba Kia Telluride/Hyundai Pallisade:
      https://www.youtube.com/watch?v=QDrW2I90MFk
      https://www.youtube.com/watch?v=pGXM_AZYDuQ

    2. nedela VW nahodou prave MEB platformu pro to, aby mohl delat
      nedela VW nahodou prave MEB platformu pro to, aby mohl delat elektromobily ve vetsimpoctu a tedy pokuty snizit na mizsi castky? a hazet na ne v diskuzich spinu je snadne, …. co budete panove psat az bude tech ID nebo celkove elektromobilu na dane platforme jezdit po silnicich vice nez konkurence, treba te o ktere se tu v diskuzich porad pise jak je o roky napred?

      o tom co je napred technologicky rozhoduje technologie, ale o tom co je napred prodejnima cislama rozhoduje jen a jen zakaznik, nechme tedy uspech cehokoliv prave na zakaznicich 🙂 a nemyslim si ze by se ID melo prodavat spatne, docela i verim ze se naopak bude prodavat velice dobre

      1. Tipuji, že min. na největším automobilovém trhu (v
        Tipuji, že min. na největším automobilovém trhu (v Německu) se bude prodávat dobře. Konzervativní zákazník středního věku, který doteď jezdil v Golfu, nepotřebuje často jeadit dálky a už je rozhodnutý se teda nějaký ten EV koupit, si ten ID.3 klidně koupí a určitě spíš než Teslu 3.

          1. Kvalita zpracování bude stejná jako všichni ostatní. V
            Kvalita zpracování bude stejná jako všichni ostatní. V tom jsou dnes minimální rozdíly.
            Vzhledem k tomu, že se jedná o modulární platformu, tak fyzický servis bude „legrace“ – 90% všeho budou unifikované díly – rozhodující bude software. Vyměnit fyzicky daný modul bude umět každej Lojza – aktivovat jej v řídí jednotce bude klíčový problém. Bude to jako skládat stolní PC. Fyzicky jej poskládá dobře vycvičená opice, ale vybrat a nainstalovat ty správné ovladače (potažmo software) to je věda. A tento software (ovladače) daného modulu buď budou mít jen autorizované servisy, a nebo si to automobilka nechá pro sebe, a daný modul Vám bude instalovat a aktivovat OnLine na dálku.

            Jediné co bude u EV za pár let rozhodující bude baterie. Kdo bude mít jak efektivní baterii.
            A) kapacita / hmotnost (velikost).
            B) její schopnost znovunabití = rychlost nabíjení / počet nabíjecích cyklů.

            Zbytek auta budou unifikované moduly – a při troše fantazie si možná budete moci 50% z nich tisknout na nejbližší 3D tiskárně.

            1. no co jsem mel moznost se svest s modelem 3 cca 150km, tak
              no co jsem mel moznost se svest s modelem 3 cca 150km, tak zpracovani je pro me otresne, jako Tesle fandim, ale takovehle zpracovani jsem nemel ani u Audiny ktera by dnes mela cca 21 let

              a servisem je samozrejme mineny autorizovany servis, ktery ma VW vesmes „na kazdem kroku“, je potreba si uvedomit ze na te platforme za cas budou nejen Volkswageny, ale i Skodvky, Seaty, Audi a dalsi znacky koncernu

              to s tou tiskarnou je mozna tak budoucnost za 50 let, pohybuju se okolo 3D tisku celkem hodne a prototypy si tiskneme na 3Dtiskarne a ted i v celkem rozumne detailnosti diky te nove co vydali (Prusa SL1) tomu ze by se za par let tiskly dily na auto faaaakt neverim 😀 tak blbej nikdo neni aby seriovou vyrobu resil draze 3d tiskem (vztisknout si trebba 10 kusu dilu je stale nasobne draysi ney to udelat formou treba 10 tisic kusu) navic tam neni yarucena konyistentnost pro kvalitu treba pri nehode 😉

              a kvalita zpracovani a materialy, jo porad jeste vetsina lidi resi to jaky plast a kde v interieru ma a jak mu to kde vrze, to ze to neresi fandove je celkem logicke, jenze ne vsichni jsou fandove, vetsina a to drtiva vetsina lidi jsou pouze konzumni zakaznici a ty ocekavaji vesmes bezproblemove pouzivani s co nejmensim poctem rusivych elementu, treba bez povrzavani interieru

              1. Ten 3D tisk jsem nemyslel jako výrobní proces automobilky,
                Ten 3D tisk jsem nemyslel jako výrobní proces automobilky, ale jako zdroj drobných náhradních dílů. Samozřejmě, že velkosériová výroba je mnohem lacinější, ale jde li o opravu, tak už musíte připočítat i přepravu toho dílu.
                Příklad: ulomí se mi háček na kabát na Béčkovém sloupku. Sériově vyráběný háček stojí 10,- Kč, poštovné aby mi přišel na výměnu 100,- Kč – vytištění na 3D tiskárně 50,- Kč – kterou zvolím variantu? Originál za 110,- kč, nebo vytištěnou za pade? Nebo z motorového prostoru třeba nádržka na ostřikovací kapalinu. Nedávno jsem ji sháněl do Multivana T5 – tak byla skladem v Polsku za 120 EUR – a zrovna ani na jednom vrakáči v dojezdové vzdálenosti (aby PHM nestály totéž) také nebyla – kéž by mi jí někdo tady vytisknul.
                A podobné to může být s desítkami až stovkami obdobných serepetiček. Samozřejmě si nikdy na 3D tiskárně nebudu tisknout brzdové obložení. Ale kolik těchto opravdu provozních věcí s vlivem na bezpečnost provozu na autě je? Jen střílím od boku, ale 10% z celku?

      2. Když bude těch MEB aut jezdit víc než Tesel, tak budeme
        Když bude těch MEB aut jezdit víc než Tesel, tak budeme všichni skákat radostí dva metry vysoko.
        Bohužel nás ale místo makání krmí žvástama, jak vyrobí auto lepší než Tesla za polovinu ceny a nakonec z toho vylezlo auto, které je o 60 cm kratší než TM3 (byť s magickým vnitřním prostorem Passata), s menším dojezdem a cenou ani ne o 20 % nižší za auto o 2 třídy níž a produkcí na příští rok 1/10 toho, co bude mít TM3 letos.
        Když VW šířil špínu mezi nás všechny díky podvodným softwarům, tak ať se nediví, že se mu ta špína vrací.
        Ale i tak stejně myslím, že rádi změníme názor až nás nebudou tahat za nos, zatím to ale tak není, tak opravdu ještě nenastal čas jim tleskat za nějakou hromadu obrázků.

        1. ty znas cenu ID3? jak vis tedy ze bude o 20% levnejsi nez
          ty znas cenu ID3? jak vis tedy ze bude o 20% levnejsi nez tesla 3? stejne tak rozmery, ty znas rozmery toho auta? ja muzu usuzovat piuze z videi kde nekteri Nemecti novinari dostali moznost se v ID3 svest a natosit s nim video, a z toho posledniho ktere bylo i zde na hybridu bylo patrne, ze dany novinar si v ID3 sednul mnohem pohodlneji a mel okolo mnohemvuice mista nez v Tesle 3 kterou testoval oficialne jen o par tydnu pred tim, ve videu jsou i zabery z jizd po meste a kdys na krozovatce stoji vedle Audi A4 Avant, tak je patrne ze ID3 je vyzsi, zhruba stejne siroka a delka tam patrna neni, tak jako tak to ale neni o 2 tridy niz, ale maximalne o 1 dridu niz 😉 neb Tesla 3 je razena do stredni tridy po bok Passatu a ID3 ma zapadat do nizsi stredni tridy velikostne ke Golfu, o 2 tridy nize je Polo a takto male urcite ID3 nebude 😉

          mimochodem Tesla respektive Musk je znamej tim ze terminy u nej neplati, PR s datumy tedy dela uplne stejne, a jediny rozdil oproti jinym je v toim, ze on ma na sve strane silu socialnich siti ktere to za nej pak krasne siri

          1. Cena je dle VW u SR (45 kWh) pod 30k € u MR pod 40k € (58
            Cena je dle VW u SR (45 kWh) pod 30k € u MR pod 40k € (58 kWh) pod 50k € u LR (77 kWh). Předpokládal jsem 29990 €/39990 €/49990 € a myslím, že nebudu daleko od pravdy. Uznávám, je to předpoklad, ale víme jak to je. ID.3 MR s vyšším dojezdem by bylo tak o necelých 20 % levnější než TM3 SR+ a i kdybych se seknul a pod 40k € by znamenalo 30001 €, tak to stále zdaleka není půlka.
            Udávanou délku jsem četl 4,1 metru (oproti 4,694 m u TM3), opět je to z neoficiálních zdrojů, ale opět i když to bude víc, tak ne o moc). Dobře, oficiálně je to tedy 1 třída a rozdíl 20 %. Takže VW lhal – opět.

            1. Koncernová slibotechna co nic nedodala.
              VW – 2012
              VW v roce

              Koncernová slibotechna co nic nedodala.

              VW – 2012
              VW v roce 2010 sliboval že v roce 2018 bude prodávat 300 000 elektrických aut ročně. :)))

              VW Makes Big Bet on EVs
              https://www.wired.com/2010/07/vw-300k-evs-annually-2018/

              Škoda – 2012
              První sériový elektromobil Škoda se objeví už za dva roky
              https://ct24.ceskatelevize.cz/ekonomika/1198420-prvni-seriovy-elektromobil-skoda-se-objevi-uz-za-dva-roky

              2013
              Škoda neplánuje elektrické nebo hybridní automobily
              https://www.auto.cz/skoda-neplanuje-elektricke-nebo-hybridni-automobily-74587

        2. Náhodou VW jede jak namydlený blesk, Tesla bude brzy v …..
          Náhodou VW jede jak namydlený blesk, Tesla bude brzy v ….. . Nasadili vyšší level a místo malůvek v časopisech zadali rovnou video reklamu na ID do televize. Pepa z gauče s lahváčem ruce jen čumí, jak to VW s elektromobilitou umí :-))))

      3. No jasně lidumil VW stvořil MEB jen proto, aby zachránil
        No jasně lidumil VW stvořil MEB jen proto, aby zachránil naši zoufale špinavou planetu. Ha ha ha. Tak teď tu vo růžový Karkulce a zfetovanejch trpajzlíkách :))))
        Čoveče prober se z diskotéky VW si v roce 2015 podřezal větev, když se přiznal k podvodnýmu Dízlgejtu, pak v Německu odhalili jeho účast v největším auto kartelu století a zároveň i v kartelu náklaďáků. Hned na to mu dala Čína nekompromisně koule do svěráku s povinným progresivním nástupem elektrizace načež honem začal vyvíjet MEB protože viděl že je a bude v hajzlu a ještě ho čekají největší flotilový emisní pokuty a ty z něj děláš úplný neviňátka a svatoušky? :)))))) Bouchni se radši párkrát kladivem do hlavy než vůbec něco takový vypustíš z úst.

Napsat komentář