Představujeme hybridní traktor Multi Tool Trac

Holandští konstruktéři vyvinuli hybridní traktor Multi Tool Trac. Kombinuje elektrický pohon s klasickým dieselovým agregátem o výkonu 210 koní. Výroba je plánována na polovinu roku 2018.

Nizozemský hybridní traktor Multi Tool Trac utáhne náklad až pěti tun. Pohání ho moderní dieselový šestiválec doplněný o 30kWh baterii a 4x22kW elektromotor.
foto: Multi Tool Trac

autor: Milan Jedlička

Hybridní traktor Multi Tool Trac byl zkonstruován na požadavky zemědělců. Je poháněn čtyřmi elektromotory o jmenovitém výkonu téměř 30 koní, maximální výkon činí 60 koní – ale jen na krátkou dobu. Každý z elektromotorů je umístěn na kole o stejné velikosti.

Každé kolo má tedy svůj elektromotor. Rovněž je traktor vybaven akumulátorem s celkovou kapacitou 30 kWh. Při konstrukci bylo dbáno na to, aby traktor nezpůsoboval zbytečné utužení půdy. Proto byla zvolena speciální konstrukce a rozchod kol.

Hybridní traktor Multi Tool Trac je předurčen pro provozování v systému CTF (Controlled Traffic Farming), protože je navíc vybaven přesným GPS zařízením s RTK přesností na +- 3cm. CTF systém se uplatňuje ve stále více zemědělských podnicích, i v České republice.

Stroje provozované v tomto systému mají zpravidla rozchod kol tři metry a pohybují se stále ve stejných kolejových řádcích po poli, a to celoročně (tzv. kontrolované jízdy po poli).

auto hybridní traktor Multi Tool Trac

foto: Multi Tool Trac

Šířkově tomu musí odpovídat i příslušenství, jako jsou kultivátory, secí stroje atd. Přechod na tento systém je nákladný, protože stroje musí být vybaveny velmi přesnou GPS navigací. Náklady se ale patřičně vrátí v podobě nízkého utužení půdy a tím vyšších výnosů atd.

ZAJÍMAVOST: Robotický traktor jako z Terminátora chce změnit zemědělství

Rozchod kol u traktoru Multi Tool Trac je nastavitelný i za jízdy. Rozchod kol je možné nastavit v rozmezí 2,25 (pro bezpečnou přepravu po silnici) až 3,25 metrů (na poli) – a to, i za jízdy. Na traktoru lze volit ze čtyř režimů jízdy, pro snadné manévrování.

auto hybridní traktor Multi Tool Trac

foto: Multi Tool Trac

Mezi dalšími požadavky farmářů byl dlouhý rozvor traktoru. Aby bylo možné nářadí, jako jsou kultivátory, namontovat do středové části stroje. Tím bude zajištěna perfektní stabilita stroje a viditelnost na nářadí za každých podmínek.

Rozvor činí 5,5 metrů. Traktor je navíc opatřen i předním a zadním tříbodovým závěsem. Nářadí může být umístěno pod traktorem (např. plečky), vpředu (půdní pěchy, ….) a vzadu (kultivátory). Užitečné zatížení rámu je 5 tun.

auto hybridní traktor Multi Tool Trac

foto: Multi Tool Trac

Důležitým prvkem traktoru je samozřejmě také kabina. Zajímavostí je, že s kabinou lze manipulovat tak, aby řidič traktoru měl vždy skvělý výhled na připojené nářadí. Kabinou lze posunovat tam i zpět – je nastavitelná po celé délce rámu.

Proč byla vůbec zvolena elektrická energie? Konstruktéři totiž věří v její budoucnost a navíc elektromotory poskytují vysoký točivý moment, který je v zemědělské technice důležitý. Faktem je i to, že stále více zemědělců má na farmě solární panely nebo větrné turbíny.

Mohlo by vás zajímat… Chystá Zetor nový elektrický traktor?

auto hybridní traktor Multi Tool Trac

foto: Multi Tool Trac
Multi Tool Trac

12 Comments on “Představujeme hybridní traktor Multi Tool Trac”

  1. Jak jsem pochopil já, že
    Jak jsem pochopil já, že při rozchodu 3,25 metrů bude každé 3,25 metry stopa, která je utužená a kde nic neroste. Na zpáteční cestě se používá jednu z těch stop (opracovaný pruh je tedy 3,25 m široký). Kdyby rozchod byl menší při stejné šířce opracování, bylo by dvakrát tolik stop.

    Zde video efektu udusání: https://www.youtube.com/watch?gl=GB&hl=en-GB&v=xV_DTC6R3cU

      1. Kde jsem jen tyhle argumenty
        Kde jsem jen tyhle argumenty videl…

        Elektrmobilisti si stezuji na netoleranci od „spalovacu“ ale rada z nich ma naprosto stejny netolerantni pristup k jinym alternativam… Ze vodik (nebo cokoliv jineho) je drahy a neprakticky dneska neznamena, ze to tak musi byt i za nejaky cas.

  2. Článek trochu zmatený.
    Článek trochu zmatený. Traktor unese 5 tun, má celkový výkon 210 koní a utáhne jen 5 tun?
    Traktor pohání diesel a přenos síly zajišťují elektromotory. Jak to souvisí s tím, jestli má sedlák solární panely. To bude orat s prodlužovákem?
    Není popsáno, jakým způsobem je poháněno příslušenství, zda také elektromotorem, nebo přes převodovky. To je u traktoru důležitější než pohon kol.

    1. Předpokládá se zřejmě,
      Předpokládá se zřejmě, že si traktor ze soláru nebo baterek dobije a vyrazí na pole s 30 kWh baterií plnou. Pak nějaké brždění a rekuperace a asi té nafty spotřebuje o hodně méně. Mne na zemědělských strojích zajímá i hluk, protože je šílené, co takový traktor dokáže vydávat. Nejen pro okolí, ale ten farmář v tom sedí desítky hodin a denně. Protože příroda nepočká.

  3. Může mi někdo
    Může mi někdo vysvětlit:

    Při konstrukci bylo dbáno na to, aby traktor nezpůsoboval zbytečné utužení půdy. Proto byla zvolena speciální konstrukce a rozchod kol.

    Speciálně „rochod kol“? Chápal bych plocha dotyku pnmeumatiky v závyslosti zátěže a tedy síly působící na jednotlivákola. Ale jak rozchod sníží udusání půdy např. rozchod 2,5 vs 3,5metu? Chápu, kdyby byl 20-30cm, kdy síla nejde kolmo do země, ale metr a víc?
    Že by spíš holaňdané, přesněji PR oddělení mlelo hodvadiny, protože PR zaměstnanec fyziku ignoruje, protože PR ji překoná?

    1. K tomu „rozchodu“ musíš
      K tomu „rozchodu“ musíš přidat zmiňovanou schopnost jezdit podle GPS s přesností 3cm…jinak řečeno, jezdit stále stejným místem po celé vegetační období a možná i v dalších vegetačních obdobích. Samozřejmě mimo orby a sklizně. Všimni si na obilném poli (až vzejdou ozimy), že už dnes zemědělci pracují s tzv. kolejovými řádky. Jinak řečeno, do stopy traktoru a secího stroje se neseje a „koleják“ zůstává „prázdný“…..a zvlášť při chem. ochraně a hnojení se tím jezdí, nedojde k poškození klasů a „nemačká“ se okolí…
      No, možná mě ještě nějaký zemědělec profesionál ještě doplní, sám jsem jen „zemědělský synek“ a zemědělství mě vůbec neživí… 🙂

      1. Takže pokud jsem pochopil,
        Takže pokud jsem pochopil, jezdí stále stejnou stopou?
        Tedy to „tzv. vylepšení“ je jenom dodržení nějakého nepsaného standartu rozchodu a velikosti pneumatiky co se dotýká země? Ale to pak se dá spíše číst „konečně si nedělají co chtějí a dodržují stanarty na které dosud kašlali“…

        Ale díky za info, nevěděl jsem, že se dá na polu jezdit na přesnost 3cm, to pak vysvětluje, že začínají koketovat s robotickímy systéstémy na polích.

        P.S. Mě tam dojalo i ten kroutící moment, kdy asi mysleli „skoro v celém rozsahu vs špička u spalováku“, atd… Ale ta přesnost je přiznám se pro mě šok, že by k tomu použivály pevné vysílače GPS, že je taková přesnost?

        1. Ano, stále stejnou
          Ano, stále stejnou stopou….
          Kolejové řádky se zavedly už před revolucí…a zemědělci si dnes rozhodně nedělají co chtějí. Bez jizlivosti, je třeba si uvědomit, že zemědělství se studuje na vysoké škole a „věda“ tam dorazila také už dávno…Už můj děda mi vyprávěl, jak za „první“ republiky se pořádaly vzdělávací akce pro zemědělce, většinou v rámci výstav a ti „vnímavější“ sedláci pak těm „méně vnímavým, resp. zhusta chlastajícím“ sedlákům „ujížděla o vagon“…
          Můj tatík, celý život zootechnik, když se dal po revoluci na hospodaření na poli, tak vždy své „kroky“ konzultoval se svými zkušenými kamarády agronomy, jinak řečeno, rozhodně nestačí se např. narodit jako zemědělský synek, bez rozumu a vzdělání to nefunguje… 🙂
          A k přesnosti gps ? ..vím, že geometři mají kombinované přístroje a dosahují přesnotí ještě lepších…no a asi to dorazilo k zemědělcům….
          ahoj J.

Napsat komentář