Pražský dopravní podnik zavede v MHD wi-fi

Martin Singr - 28 Únor 2013

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) uspořádal včera ve svém sídle konferenci. Ředitel Milan Křístek a náměstek primátora pro dopravu Josef Nosek hovořili mimo jiné o vizích do budoucna. V nich hraje jednu z hlavních rolí pokrytí MHD bezdrátovou sítí wi-fi.Pražský dopravní podnik zavede v MHD wi-fi připojení k internetu

Pražský dopravní podnik zavede v MHD wi-fi k internetu - včetně metra. Prozatím jen zkušebně.
foto: Martin Singr

Pokrytí bezdrátovou sítí wi-fi dnes funguje v několika tramvajích křižujících Prahu a kromě připojení k internetu pro cestující umožňuje také dopravnímu podniku „loadovat“ data ve vozovnách. O rozšíření sítě do dalších tramvají se však aktuálně neuvažuje.

V oblasti vizí je ale zavedení Wi-Fi do autobusů. DPP by ještě letos rád otestoval zavedení sítě do těchto dopravních prostředků. „Inspirovali jsme se u konkurence, i když ne přímo MHD,“ přiznává Křístek.

Může být Wi-Fi v metru?

Daleko zajímavější jsou ale úvahy o zavedení bezdrátové sítě do metra, kdy v úvahu připadá zejména aktuálně budované prodloužení trasy A, která by měla být hotova do konce příštího roku. „Budeme to testovat,“ řekl Křístek s tím, že peníze na testování sice jsou, to ale automaticky neznamená, že je finanční plán na pokrytí sítí – proto je to vize.

Pražský dopravní podnik zavede v MHD wi-fi připojení k internetu

foto: Martin Singr

Když metro brzdí a rozjíždí se, dochází zde k obrovskému elektromagnetickému rušení,“ poukazuje na možné problémy Nosek a dodává, že nikde na světě dnes příliš nefunguje připojení v metru k internetu. Je třeba nejprve zjistit, „co by to stálo“.

Wi-Fi v dopravních prostředcích je velmi lákavá, velmi sexy a musíme jí vyzkoušet,“ říká však rozhodně Nosek. Ale bavit se o 2G nebo 3G síti v metru je dle Křístka z důvodů finanční náročnosti úplně bezpředmětné.

Pražský dopravní podnik zavede v MHD wi-fi připojení k internetu

foto: Martin Singr

„Dopravní podnik je ochoten nabídnout infrastrukturu v metru. Nejsme ale schopni v budoucnu investovat další prostředky,“ řekl Křístek za DPP. Nevyloučil však zároveň možnost, že by investovalo město nebo poskytovatelé internetu.

Zájem bude mít jen někdo

DPP letos otestuje zavedení bezdrátové sítě i do dalších dopravních prostředků a do konce roku chce mít ředitel jasno, kolik by rozšíření stálo, jak by to fungovalo a jaký by o tuto službu byl zájem.

Se zájmem cestujících to ale nebude nijak jednoznačné a to si uvědomuje i sám Křístek. „Když se zeptáte mladých lidí, kteří se smartphony používají sociální sítě, odpoví, že internet v MHD chtějí. Když se zeptáte mých rodičů, důchodců, řeknou, že to nikdy nevyužili,“ řekl ředitel na dotaz ohledně zájmu cestujících.

Pražský dopravní podnik zavede v MHD wi-fi připojení k internetu

foto: Martin Singr

„Jestli zjistíme, že je to nesmyslně drahé nebo to není využívané, uložíme ten projekt do šuplíku a počkáme dalších čtyř, pět let, než se zvýší ta potřeba,“ dodal k tématu Nosek.

Otázkou nicméně je, zda by se možnosti wi-fi nepřekrývali s pokrytím mobilními technologiemi 3G/4G mobilních operátorů, které jsou běžně dostupné právě ve velkých městech jako Praha.

Elektronická peněženka: Proč ne?

V souvislosti s propojením pražské hromadné dopravy s mapami google zaznamenal dopravní podnik větší zájem turistů o hromadnou dopravu a množí se jejich dotazy, proč neexistuje jednorázové jízdné na tři či čtyři dni formou elektronické peněženky. V jiných městech to funguje a Praha se tím chce v blízké budoucnosti také zabývat.

Pražský dopravní podnik zavede v MHD wi-fi připojení k internetu

foto: Martin Singr

„Je na čase, abychom se na elektronickou peněženku podívali a otestovali naše možnosti. Nevidím důvody, proč by to nemohlo fungovat i v Praze,“ řek Křístek s tím, že DPP chce pokračovat v nabídce služeb pro zahraniční cestující.

Zpět na HybridPřidat komentář

Skvělé a už se ví, která firma z panenských ostrovů to bude realizovat a plánované předražení bude 10x nebo jenom 5x? J8 jen, že už teď stojí jednorázová jízdenka mnohdy skoro víc než benzín.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Navrhoval bych z táhnout střechu.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Navrhoval bych, aby sis zopáknul základy češtiny :)

Mě by stačilo, kdyby v nových tramvajích a autobusech byla klimatizace. Ono se zdá že je to do MHD zbytečnost a rozmařilost, ale není. Využití jak v létě, tak hlavně když je tramvaj plně nacpaná a je tam téměř nedýchatelno, to pár otevřených okýnek nespraví. V západních MHD ale třeba už i v Polsku je to téměř bežné. Mám teď na mysli hlavně tramvaje typu 15T kterých má Praha nakoupit až 250 a každá stojí skoro sedmdesát milionu a přesto tam klíma není. Pouze u jedné v rámci testování a schvalování drážním úřadem. Osobně si myslím, že na metropoli jako je Praha je to ostuda. A to bych tam ocenil více než-li wifi.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Klimatizace není tak jasná volba, jak se může zdát. Jednak to chce hodně energie, která se vyplýtvá častým větráním a jednak má hodně lidí problém v tom dýchat, zvláště, když bude muset jet na hodně vysoký výkon, aby to stíhalo chladit při tom větrání.

Mnohem lepší by bylo výkonnější a efektivnější větrání.


Nabíječky elektromobilů CircontrolAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobil