PRAXE: 1000 km v levém pruhu aneb jak se jezdí dálky s elektromobilem Hyundai Ioniq Electric 28 kWh

redakce - 09 Listopad 2020

Ivo Pavera byl nucen vyměnit dlouholetý služební elektromobil Volkswagen e-Golf za Hyundai Ioniq Electric. Přečtěte si, jak se mu s ním jezdí.Nabíjení na Hyperchargeru PRE v Brně

Nabíjení na Hyperchargeru PRE v Brně
foto: archiv autora

autor: Ivo Pavera

Poslední dva roky jsem používal ke každodenní potřebě služební Volkswagen e-Golf v provedení s 35,8kWh trakční baterií ((31,5 využitelných). Najezdili jsme spolu za ty dva roky necelých 100 000 km, ale se změnou profese přišel čas vrátit vozidlo bývalému zaměstnavateli a porozhlédnout se po vlastním elektrickém rodinném voze.

Kritéria byla vcelku jasná, ojetý vůz nižší střední třídy, pro pět osob, se zavazadelníkem podobně velkým jako měl VW E-Golf, s alespoň obdobně kapacitní trakční baterií, ale tentokrát aktivně chlazenou.

Prostě jsem po předešlé zkušenosti chtěl auto schopné opakovaného DC nabíjení bez teplotního omezení i při dlouhé dálniční jízdě. Ano, nakonec jsem koupil ten nejlevnější Hyundai Ioniq Electric z nabídky českých autobazarů, doslova.

Poprvé byl registrovaný v roce 2016 a já jsem, díky jeho původní SPZ (5AV0271), velice rychle zjistil, že se jedná o první předváděcí vozidlo tohoto modelu u českého importéra společnosti Hyundai.

Prošel snad rukama všech možných a nemožných novinářů v ČR a řada z nich se odborně shodla na verdiktu, „že se jedná spíše o vozítko do města, které na delších cestách omezuje malá kapacita trakční baterie a pomalé nabíjení“. Vedle denních popojížděk používám toto vozidlo i k občasným pracovním cestám po ČR.

A tak se jednoho listopadového dne v denním přehledu jízd v palubním počítači vozidla objevilo číslo 1.086 km. Dodám jen, že pro mne to byla první skutečně dálková jízda s tímto vozidlem, a ještě k tomu na úplně nových zimních pneumatikách Barum Polaris 5.

Dálnice, dálnice, dálnice

Plán byl jednoduchý, vyzvednout v Rozvadově v pondělí kolem poledne cenné náhradní díly od německého speditéra a odvézt je zpět domů do Slezska. Po měsíci stráveném převážně na home office se dvěmi školou povinnými, pubertálními dětmi, to taky byla velmi příjemná změna.

Vyrazil jsem z domu tři minuty před pátou hodinou a dopustil se tak flagrantního porušení aktuálního zákazu vycházení. Kousek za domem začíná silnice pro motorová vozidla I/11. V Ostravě jsem se napojil na dálnici D1 a přes Olomouc, Brno jsem pokračoval až na její 11 km před Prahou, kde jsem odbočil na Pražský okruh D0.

Po pár desítkách kilometrů jsem z něj sjel na dálnici D5, která mne dovedla právě až do Rozvadova. No a po převzetí zásilky, jsem se vydal stejnou cestou zpět.

Tmou, deštěm, nebo i v záblescích slunce

Začátek cesty nebyl vůbec přívětivý, intenzivně pršelo a venkovní teplota 7 °C taky nebyla dvakrát příjemná. Auto se rychle vyhřálo na obvyklých 22 °C a tuto teplotu v interiéru jsem i nadále udržoval. Po celou cestu jsem také striktně dodržoval dopravní omezení, ale jak to jen dopravní situace umožňovala využíval jsem maximálních povolených rychlostí.

Po pozdějším zhlednutí zrychleného záznamu z palubní kamery umístěné za čelním sklem, jsem zjistil, že většinu jízdy jsem strávil v levém pruhu při předjíždění kamionů a pomaleji jedoucích osobních vozidel. Odtud tedy titulek tohoto článku.

Déšť, chlad i nové zimní pneumatiky udělaly svoje. Zatímco při mé poslední cestě do Prahy jsem na letních pneumatikách stejným tempem v pohodě dorazil až k nabíjecí stanici v Brně na ulici Řípská, tentokrát jsem musel zahnout k nabíjecí stanici už o 28 km dříve.

Pomohla 50 kW DC stanice u čerpací stanice MOL na 228 km dálnice D1 u Vyškova. Pomohla, ale nabíjet jsem zde nechtěl. Za deset minut nabíjení z 1 % kapacity jsem zde doplnil jistých 7,8 kWh (ø rychlost dobíjení 46,8 kWh/h) a zamířil na Řípskou k 150 kW nabíjecí stanici společnosti PRE.

Ne, „stařičký“ Ioniq si takový výkon do své maličké trakční baterie vzít nedovede. Maximální hodnota, kterou jsem během nabíjení zahlédl byla 66,3 kW. Během 18-ti minut jsem dobil 18,75 kWh (ø rychlost dobíjení 62,5 kWh/h) a pokračoval s 80 % baterie dále na Prahu.

Nabíjení na Hyperchargeru společnosti PRE se mi zalíbilo a na 50 kW DC stanicích jsem čas marnit nechtěl, takže po 112 km v levém pruhu jsem zastavil u nabíjecí stanice E.ON ve Vystrkově, připojil Ioniqa na místní 175 kW UFC a odběhl do nedaleké Benziny řešit osobní potřebu a nedostatek tekutin.

Neskutečně drahé nabíjení, Ionity Beroun

Neskutečně drahé nabíjení, Ionity Beroun
foto: archiv autora

Byla tam vcelku fronta, takže když jsem se k vozidlu vrátil, ukazoval display nabíjecí stanice doplnění 22,3 kWh během 24 minut (ø rychlost výkon 55,75 kWh/h). S 85% kapacity v trakční baterii jsem vyrazil k Berounské stanici Ionity na D5. Po probojování se hustým pondělním provozem okolo Prahy jsem do Berouna dorazil za cca 5 hodin od ranního startu.

Bod zvratu na UFC společnosti E.ON v Rozvadově

Bod zvratu na UFC společnosti E.ON v Rozvadově
foto: archiv autora

U Ionity jsem nabíjel prvně, ale aktivace prostřednictvím aplikace „Charge my Hyundai“ proběhla bez prodlení. Než jsem snědl u OMV gulášovou polévku s chlebem, za 19 minut, dobila stanice 18,7 kWh (ø rychlost dobíjení 59 kWh/h) na 82 %. Tak, a vzhůru do Rozvadova.

Tenhle úsek byl fajn, místy přestalo pršet a v Rozvadově dokonce vykouklo sluníčko a teplota vystoupala na 16°C. Po 6:45 cesty jsem připojil Ioniqa na místní 175 kW DC UFC společnosti E.ON u ČS MOL a vydal se pěšky hledat na odstavné parkoviště dodávku speditéra. Na druhý pokus se mi to povedlo a vítězně jsem si odnášel krabici s drahocennými náhradními díly.

Hurá domů

Protože se předávka trochu protáhla, počítal jsem, že po 30-ti minutách nabíjení bude Ioniq nabitý na maximálních 94 % kapacity, co umožňuje jeho BMS při DC nabíjení, nebyl. Čas na nabíjecí stanici sice běžel ale nabíjení „zamrzlo“ na 83 % a 23,9 kWh (ø rychlost dobíjení 47,8 kWh/h).

Ventilátor chladící trakční baterií běžel na plné obrátky a byl nebývale slyšet. To mi napovídalo, že opakované DC dobíjení a intenzivní jízda po dálnicích právě rozehřála trakční baterii tohoto elektromobilu na krajní mez. No nic, rozjímat se dá i za volantem, hurá zpátky domů.

Druhá zastávka na Ionity v Berouně, tentokrát 17 minut. Doplněných 17,1 kWh (ø rychlost dobíjení 60,35 kWh/h) a 83 % kapacity v trakční baterii mi zajistilo spolehlivý dojezd na nabíjecí stanici E.ON ve Vystrkově, ve 14:58.

Na cestě jsem byl už 10 hodin. Káva pro mne a 22,3 kWh během 25 minut (ø rychlost dobíjení 53,5 kWh/h) pro auto. Zpátky do levého pruhu, zpátky na Brno. O hodinu později jsem už nabíjel v Brně na Řípské. Hypercharger PRE do Ioniqa během necelých 19 minut doplnil 18,26 kWh (ø rychlost dobíjení 57,66 kWh/h). Setmělo se, bylo jasné, že až domů mi 82 % trakční baterie stačit nebude.

Chtělo to ještě jednu zastávku, zvolil jsem Olomouc. U Vyškova se opět rozpršelo a už nepřestalo. V Olomouci jsou jen 50 kW DC stanice různých provozovatelů, zvolil jsem stojany ČEZ u ČS Amigo. Hned vedle jsou 150 kW nabíjecí stojany Tesla Supercharger s konektory CCS2, ale ty jsou jen pro automobily stejnojmenné značky.

Během 13 minut jsem dobil u ČEZu 9,8 kWh (ø rychlost dobíjení 45,2 kWh/h) a v houstnoucím dešti a tmě jsem se vydal na poslední úsek cesty k domovu. Než jsem tam ale dorazil minul jsem kousek za Olomoucí 1.000 km své cesty, paradoxně přesně v 17:57. Ano, 13 hodin poté co jsem vyrazil z domova.

V cíli cesty

Říká se, že každá cesta, ze které se vrátíte zdrávi a v pořádku, je úspěšná. Já jsem zaparkoval doma v garáži v 18:45, tedy po 13 hodinách a 48 minutách od startu. Palubní počítač vozidla hlásil nájezd 1.086 km, čas jízdy 10:35, průměrnou rychlost jízdy 108 km/h a především průměrnou spotřebu za celou tuto cestu: 15,7 kWh/100 km!

Skutečná trasa cesty tam i zpět dle GPS zapisovače

Skutečná trasa cesty tam i zpět dle GPS zapisovače
foto: archiv autora

V cíli jsem měl k dispozic ještě příjemných 11% kapacity trakční baterie. Přidám ještě trochu statistických čísel: Cca 1/3 cesty pršelo a teplota vzduch se pohybovala od 7 °C do 16 °C. Po započtení nabíjecích přestávek činila průměrná rychlost za celou cestu 78,7 km/h.

Z veřejných nabíjecích stanic jsem odebral celkem 158,91 kWh a z měřené domácí 16 A zásuvky, během necelých 8-mi hodin nočního AC nabíjení, ještě 27,16 kWh. Celkově tedy Ioniq spotřeboval 186,07 kWh na celou cestu. Což při odečtení účinnosti trakční baterie a účinnosti palubní AC nabíječky odpovídá deklarované průměrné spotřebě změřené vozidlem.

V dosaženém celkovém času cesty sehrály velkou roli i nové výkonnější DC nabíjecí stanice na trase. Na každém nabíjení mi ušetřily 10 až 15 minut. Být odkázaný pouze na 50 kW DC infrastrukturu, protáhla by se má cesta až o další hodinu třicet minut.

Delších cest by měl být schopen i kvalitní elektromobil

Delších cest by měl být schopen i kvalitní elektromobil
foto: archiv autora

Hyundai Ioniq Electric 28 kWh je technologicky elektromobilní veterán z roku 2016 a z hlediska dnešních poměrů má miniaturní trakční baterii. Bude zajímavé porovnat, jak se shodnou trasou popasují nejnovější modely BEV různých automobilek.

Kapacity trakčních baterií dnes obvykle začínají na cca 50 kWh a schopnost dobíjet více než 100 kW, na výkonných DC nabíjecích stanicích, se začíná stávat standardem. Uvidíme.

vlastní
Zpět na HybridPřidat komentář

V článku jsem se bohužel nikde nedočetl, kolik Kč autor zaplatil celkem za dobíjení.

Na stejný dotaz mi autor odpověděl cenami za dobíjení, tak jsem to spočítal a dělá to celkem 1.635 Kč což je 1,50 Kč/km. Ano, nechá se to zajet levněji (osobně bych se to snažil jet za 0 Kč, pokud bych oželel čas), ale může to být i více, zvláště v budoucnu (při ceně Ionity by to vyšlo 3,10 Kč/km a při uvedené ceně doma pak 0,51 Kč/km). Pokud by autor oželel čas a jel pouze po DC-50kW, pak by to jel za 893 Kč, tedy 0,82 Kč/km).

(autor uvedl):
Jednotkové ceny nabíjení na této cestě:
MOL - 0 CZK/kWh
PRE - 3 CZK/kWh
E.ON UFC - 9 CZK/kWh
Ionity - 21 CZK/kWh (úlet:)
ČEZ - 7,5 CZK/kWh
U mne doma - necelé 3 CZK/kWh

(výpočet):
1. MOL 7,8 zdarma
2. PRE Řípská 18,75 x 3 = 56,25
3. E.ON Vystrkov 22,3 x 9 = 200,7
4. Ionity Beroun 18,7 x 21 = 392,7
5. E.ON Rozvadov 23,9 x 9 = 215,1
6. Ionity Beroun 17,1 x 21 = 359,1
7. E.ON Vystrkov 22,3 x 9 = 200,7
8. PRE Řípská 18,26 x 3 = 54,78
9. ČEZ Olomouc 9,8 x 7,5 = 74,25
10. doma 27,16 x 3 = 81,48
---------------
CELKEM 1.635 Kč
(průměr za 1 kWh = 8,79 Kč)

Obrázek uživatele Ivo Pavera

Díky za dopočet, hodnoty potvrzuji. Krásně je z vaší kalkulace vidět, že jednou jsem na stejně "výkonných" DC stanicích (500A max) pořídil 18,7 kWh za 56 CZK (PRE) a jinde za 393 CZK (Ionity). Buďme rádi, že si v CZ můžeme vybírat z více provozovatelů s vlastní cenovou politikou.

---

VW E-Golf 35,8(31,5)kWh - 100.000 km (už je pryč)
Hyundai Ioniq Electric 28 kWh
skútr NIU M+ Sport 2 kWh

Bohužel se ceny budou postupně srovnávat a narůstat a dálkové trasy budou pro EV více a více nerentabilní. Ono už dnes pojede třeba IONIQ_PHEV stejnou trasu levněji a rychleji.
Osobně jezdím od 2016 už ve třetím EV (MiEV 20tkm/2roky, IONIQ 41tkm/2roky, KONA 7tkm/2měsíce) a stále zadarmo, respektive to mám ještě zaplacené...).

Obrázek uživatele runner42

1637 Kč.

Takže úspora maximálně 100 korun proti dieslu (který z ale toho odvedl přes 1000 korun na daních). A to se za ten oser s nabíjením a mnohahodinovou časovou ztrátu fakt "vyplatí".

Rozdíl v TCO na kilometr ani nezmiňuji, to už je s elektromobilem naprostá groteska.

---

DISPUTO ERGO SUM.

Prymulan, rasista, xenofob, heterosexuál, trumpista, ateista, cynik, vykořisťovatel, antiEU evropan.

Nabijeni u Ionity bylo nejdrazsi, ale nemuselo byt. Kdyby autor mel smlouvu s CEZ, mohl nabijet za 4,50 kc/kWh.

Obrázek uživatele Ivo Pavera

Vlastně to není žádná věda. Dva až 3 tisíce km měsíčně najedu "kolem komína". Doma mne 1 kWh vyjde včetně daní a poplatků na necelé 3 CZK. Nejlevnější nabíjení bez ztráty času, cena za 1 km od 30 do 48 halířů dle aktuální spotřeby vozidla. A taky nulové dodatečné náklady na nabíjecí HW. Stačí mi obyčejná 16 A zásuvka 230 V AC.
Když přeci jenom pojedu dál (v loni jsme na rodinné dovolené ujeli přes 3.000 km) teprve používám služby operátorů a veřejných nabíjecích stanic. Logicky preferuji ty bez paušálních plateb, protože bych paušál nikdy nevyčerpal. S ČEZem je i jiný problém, buduje jen 50 kW DC stanice (125 A), což je "příprava na minulou válku". A ceny Ionity jsou kapitola sama o sobě. Kdyby už byl v době mé cesty v provozu Hypercharger 75 kW společnosti PRE v Berouně, určitě bych nabíjel za 3 CZK/kWh raději tam, ale ještě nebyl.

---

VW E-Golf 35,8(31,5)kWh - 100.000 km (už je pryč)
Hyundai Ioniq Electric 28 kWh
skútr NIU M+ Sport 2 kWh

Ja vam neoponuji. Sam nabijim doma za 2 kc/kwh, nebo z fve. Jen jsem chtel bezcovi vzit argument, ze to stalo tolik. Dalo by se to zajet levneji. Kdo jezdi hodne dalky, ten muze mit Cez za 3,50, Pre za 3 atd. Sam mam Cez pausal za 200 kc, ale nevyuziju to. Je to spise jako rezerva, kdyby me nefungoval mobil s app. Ten chip je spolehlivejsi.

Obrázek uživatele Ivo Pavera

Taky mám ČEZ čip, jen používám bezpaušálový tarif "Pay as you go", s cenou 7,5 CZK/kWh ho mám jen pro strýčka příhodu...

---

VW E-Golf 35,8(31,5)kWh - 100.000 km (už je pryč)
Hyundai Ioniq Electric 28 kWh
skútr NIU M+ Sport 2 kWh

Je to obycejna kalkulace. Za 27 kWh a 7,50 kc/kwh zaplatite 200 kc. Ted je otazka, zda to vyuzijete ci ne. V pausalu za 200 kc je 36 kwh v cene.

Obrázek uživatele Ivo Pavera

A když za 1/2 roku neodeberete jedinou kWh, vyhodil jste 1.200 CZK oknem, za rok pak 2.400 CZK... Je to fakt na zohlednění vlastní denní praxe. Co vyhovuje mně, nemusí vám a naopak.

---

VW E-Golf 35,8(31,5)kWh - 100.000 km (už je pryč)
Hyundai Ioniq Electric 28 kWh
skútr NIU M+ Sport 2 kWh

Cena neni podstatná,zatim jsou ceny značně různý. Cena může být od 400 Kč do 3700. Osobně tipuju že dal tak 700 Kč. A cen bude hlavně jen růst jak budou poskytovatelé zdražovat na obvyklou úroven 6-9 kc za kWh.

Cena podstatná je. Celý článek byl nadupaný různými údaji, ale to hlavní, celková cena za dobíjení nikde... Pokud vím, autor článku psal, kde všude na stojanech "tankoval" tak snad ví, kde "čerpal" zdarma a kde a kolik za to platil. Rád bych si porovnal cenu jeho jízdy se svým klasickým autem.

Ivo jel na čas. Já bych se snažil jet zadara. Každý to máme jinak.
Nicméně jsem ceny dopočítal a autor mi je potvrdil, viz. odpověď na váš první dotaz.

Obrázek uživatele Ivo Pavera

Ceny za kWh jsem už dříve uváděl zde v diskusi, hledejte, najdete. Jel jsem, jak nejrychleji mi to za daných podmínek šlo. Zajímal mne celkový čas. Kdyby mne zajímala nejnižší cena za km, tak mi to trvá cca 1,5 hodiny déle, jak jsem psal. Nabíjel bych jen na DC 50 kW ČS MOL kde je dobíjení aktuálně stále zdarma a zaplatil bych jen elektřinu dobitou doma: 27,16 kWh x 3 CZK = 81,50 CZK. Ano elektromobilista si dnes může vybrat co je pro něj cennější, jestli jeho čas nebo peníze v peněžence. Ale o penězích tenhle článek skutečně nebyl, zajímaly mne technické limity a možnosti 4 roky starého elektromobilu s titěrnou trakční baterií.

---

VW E-Golf 35,8(31,5)kWh - 100.000 km (už je pryč)
Hyundai Ioniq Electric 28 kWh
skútr NIU M+ Sport 2 kWh

Obrázek uživatele runner42

Takže jste utratil naprosto stejně jako spalovák, k tomu prosral hodiny času a ještě tu píšete něco o tom, co je cennější :D vy jste pane fakt komik.

---

DISPUTO ERGO SUM.

Prymulan, rasista, xenofob, heterosexuál, trumpista, ateista, cynik, vykořisťovatel, antiEU evropan.

Pokud na DC člověk nabíjí jen občas. Tak ho ta cena moc nezajímá. Protože většinu času jezdí za pár korun.

---

30 tis km elektricky od roku 2018

Obrázek uživatele Ivo Pavera

:-)

---

VW E-Golf 35,8(31,5)kWh - 100.000 km (už je pryč)
Hyundai Ioniq Electric 28 kWh
skútr NIU M+ Sport 2 kWh

Obrázek uživatele Aas

Pekny clanok

Takže, když budu mít elektromobil, nemohu jezdit pilu a pak rychle nabijet?

To právě musíte, pokud chcete být co nejdříve v cíli ;)

V článku se zmiňuje přehřívání baterek. To už s dnešními modely není problém?

K přehřívání baterek u IONIQ_28 nedochází. Pokud myslíte slyšitelný ventilátor chlazení baterek na Rozvadově, pak jsem autorovi podrobně odpověděl pod jeho příspěvek (vzduch je ventilátorem nasávám z vnitřku vozu, kterým jsou baterie buď chlazeny nebo ohřívány na teplotu ve voze).

Zaujímala by ma degradácia betérie v ioniqu, ak je nabíjaný prevažne cez DC. Ten údaj 66kW pri takmer 70? SoC je skutočne vynikajúci. Je to viac ako 2C ! neviem, či existuje EV, ktoré pri tak vysokom stave SoC nabíja podobným výkonom. Jednoznačne to nedá ani žiadna Tesla, ani Porsche Taycan.
A akú má vlastne celkovú kapacitu? To sa mi akosi nepodarilo zistiť.

viz: Datasheet pro Lithium-Ion 43 Ah L3 LG Chem - LQ 1729-A2 Buňka 192 článků * 43Ah * 3.75V = 30.96kWh

IONIQ je nejrychlejší EV na dlouhé trasy (malá spotřeba a rychlé nabíjení). Vámi uvedená vozidla budou v cíli později (s dvojnásobnou spotřebou budou na DC-50kW dobíjet 2x déle).

Obrázek uživatele Marek_

TO se mi zdá jako blbost, že by Tesla nebo Taycan (nebo třeba i VW ID.3) byly např. na této přes 1000 km dlouhé trase pomalejší.

Jednak vyjedou z domova s větší zásobou energie a když se bude stavět, tak nabíjení bude rychlejší než u Ioniqu. Předpokládám teda, že když Ioniq nabíjel na nabíječkých 175 kW, tak by tam nabíjela i ta ostatní auta. Zkuste si to dát do plánovače ABRP a uvidíte. Ale i logicky když se zamyslíte, tak ten Ioniq nemůže být rychlejší než ani ID.3, o Tesle nemluvě.

Ale ano, bude rychlejší než nový Ioniq s větší baterkou, protože ten má pomalé nabíjení.

---

Lexus GS 450h Premium

To není blbost, to je fakt. Můžete se podívat třeba na testovací videa Bjorna.
Berte to tak, že budou všichni nabíjet na DC-50kW (což jsem zmiňoval), a při dvojnásobné spotřebě Tesly a Porsche (ID.3 tak 1,5x) nabije IONIQ_28 prostě za poloviční čas. Tesla_ ujede po dálnici podobnou vzdálenost jako IONIQ, ale s dvojnásobnou spotřebou...
Psal jsem také, že když bude na každém "rohu" DC-350kW, pak bude nejrychleji v cíli Porsche.
Pro lepší pochopení budou všichni startovat s 0% SOC.

Obrázek uživatele Marek_

Je to blbost. Protože z domova se vyjíždí s plně nabitým autem a jak jsem zmiňoval, na této konkrétní trase (Ostrava - Rozvadov - Ostrava) jak zmínil autor článku, nabíjel i Ioniq na 175 kW nabiječkách, taže by tam nabíjela i Tesla i ID.3.

ABRP mi odhadl, že tato cesta by s ID.3 trvala tak o hoďku a půl méně než s Ioniqem. A co jsem koukal, tak u Ioniqu to cca. sedí, takže by to sedělo i u ID.3, takže by byl rychlejší.

Samozřejmě, pokud nastavíte nesmyslné podmínky (nabíjet 50 kW, z domova vyjíždět s prázdnou), bude v cíli dřív Ioniq. Ale myslel jsem, že se bavímě reálně :-)

Tím neříkám, že Ioniq je špatné auto. A hodí se i na dálky, určitě lépe než nový Ioniq a lépe než jiná auta z toho období. Ale na moderní EV s větší baterkou a rychlejším nabíjením už prostě nemá.

---

Lexus GS 450h Premium

Ano, musí se jet za stejných podmínek, tedy všichni nabíjet na DC-50 kW. Tak jsem to myslel.
Tesla_X jezdí za 28-33, tedy dvojnásob co Ioniq za 15.

Vy si toho Ioniqa hrozně idealizujete. :D

Spotřeba Ioniqa při 130 km/h není 15 ale spíš 18 kWh/100km a spotřeba Tesly X je spíš těch 28 a rozhodně ne přes 30. Při nižší rychlosti se relativní rozdíl rapidně snižuje. Tím samozřejmě nechci nijak shazovat Ioniqa, protože je to jedno z nejúspornějších aut. :)

Jezdil jsem s ním přes 2 roky a dlouhodobou spotřebu dle PP jsem měl rovných 12 kWh/100km (ujeto přes 41tkm). Již v počátcích jsem zde popisoval svoje jízdy na otočku do Stuttgartu cca 800 km a testoval spotřebu při 100 a 120 km/h pro zde požadované dotazy (nechá se dohledat, bylo to v létě 2018).
Kolega "Michelin", když byl u mě se svojí TX, tak měl průměr právě 33 a 28 je běžných u dalších uživatelů. Takže IONIQ_28 opravdu dlouhodobě jezdí za polovinu oproti TX (papírovou má 11,7).
V létě se s IONIQem nechá bez větších problémů jezdit pod 10 a jsem zvědav zda TX by jezdila pod 20?

Raven to dokáže, mám za 17t km průměrnou spotrebu 18.1 na sto (bez zimy zatím) Teslicka.cz jezdi taky kolem 20ti na sto

---

BMW i3 60Ah - 43.000 eKM
sekačka Powerworks 60V 2Ah
pila Powerworks 60V 4Ah

Nechci nijak zpochybňovat vaše osobní zkušenosti, ale nemůžete přece srovnávat dlouhodobou spotřebu dvou rozdílných řidičů a dvou rozdílných aut a aplikovat ji na dálniční trasu 1000 km.

Odkazoval jste na Bjorna, tak tedy on na svém 1000 km tripu uvádí spotřebu Ioniqa 16 kWh/100km s průměrnou rychlostí 82 km/h.

https://www.youtube.com/watch?v=OeAL5m_bsVI

S Teslou X dosáhl spotřeby 25,5 kWh/100km s průměrnou rychlostí dokonce 97 km/h.

https://www.youtube.com/watch?v=AgvkgnL0Ndw

Na Youtube je i spousta videí, kde lidé ukazují spotřebu při různých rychlostech a hodnoty pro oba vozy jsou takové, které jsem vám zde uvedl a v žádném případě nejsou dvojnásobné.

Prostě když někdo bude jezdit Teslou X stejně pomalu jako Ioniqem a nebdue využívat naplno těch 400 KW, tak bude mít také úžasně nízkou spotřebu.

PS: TMX má papírovou spotřebu 18,7 což také není dvakrát více než 11,7. :)

Obrázek uživatele Marek_

To je nesmyslná podmínka. Každé auto využije takovou strategii nabíjení a takovou nabiječku, jak je pro něj nejvýhodnější. Je blbost, aby Tesla nabijela na dálnici na 50 kW, když tam má superchagrer. To samé třeba ID.3, že? :-)

---

Lexus GS 450h Premium

Podmínky pro vaše EV můžete využít, když je na cestě máte. Kolik je na cestě SC? Pokud bude trasa od SC k SC, pak na Teslu má pouze Porsche, pokud bude mít stejnou trasu od 350 k 350 kW.
Myslím, že všichni víme jak to je a ztrácíme zde jen čas. Pokud chcete řešit konkrétní trasu, pak se musí uskutečnit hromadný závod..., nicméně by jsme si navzájem obsazovali stanice, takže to jedině nasimulovat.

Obrázek uživatele Marek_

Ale vždyť se bavíme o konkrétní trase (OV - Rozvadov - OV), kterou autor článkujel a i jsem to nasimuloval a vyšlo mi, že to dá ID.3 rychleji tak o hodinu a půl než Ioniq :-)

To samé když pojedu mou trasu na služebku do DE, nebo za rodinou na Slovenskou nebo do Vídně, nebo... atd, atd. Prostě na dlouhé trasy bude rychlejší ten ID.3, protože už všude máte rychlé nabíječky. Já jsem si ty simulace v ABRP právě dělal a jak u nás rostou ty rychlé nabíječky, je to markantnější. Ale spíš se jedná o zahraničí, u nás skoro ani nelze mluvit o delší trase. Takže v zahraničí co jsem koukal, tak ty 175 kW už jsou celkem běžné.

A ani tesla nepotřebuje SC, stačí ji ta 175 kW, v DE např. fastned nebo EnBW, atd.

---

Lexus GS 450h Premium

Jasně, chápeme se a souhlasím s Vámi. Jen se zeptám - zohledňuje ABRP venkovní teplot? to je velmi důležité. Jinak jde o teoretické výsledky.

Obrázek uživatele Marek_

Ano, zohledňuje. Dal jsem tam teď 10 stupňů a je to poznat, oproti tomu, když dám 20 st. ABP má právě data z aut uživatelů ohledně spotřeby, nabíjení a dojezdu za rúzných podmínek, proto je na tu simulaci dobrý. A dá se nastavit nejlepší možné nastavení nabíjení pro dané auto, např, jenom do 80 nebo až do 94 proc., pro Ioniq, atd, rychlost.

https://abetterrouteplanner.com/

---

Lexus GS 450h Premium

Pro zajímavost, IONIQ nabíjí i v mrazu mezi 40-50kW, oproti Koně, která to má bohužel takto:
Teplota baterie <1°C: maximální výkon 18 kW
Teplota baterie> 5°C: maximální výkon 25 kW
Teplota baterie> 15°C: maximální výkon 40 kW
Teplota baterie> 25°C: maximální výkon 50 kW (50kW nabíječky) nebo 56 kW (> 100kW nabíječky)
Teplota baterie> 25°C: maximální výkon> 70 kW (> 100kW nabíječky)

Zkuste prosím stejnou trasu a teploty třeba 10°C a 30°C. U IONIQa by se čas neměl nějak moc změnit, ale u Kony díky pomalému nabíjení ano.

Možná by chtělo říct jakou Teslu berete. Ovšem ani snad Tesla X nemá na dálnici dvojnásobnou spotřebu jako Ioniq.

Když vezmeme TM3 LR a IONIQ_28, budeme nabíjet jen na DC 50 KW (což je na cestě 1000 km nesmysl), budeme vyjíždět s 0% SOC (také nesmysl), tak tam stejně Tesla bude dřív, protože bude muset udělat 2-3 krát méně zastávek. Každá zastávka stojí nějaký čas(sjetí z cesty, zapíchnutí kabelu, zaplacení, najetí na cestu), který bude určitě větší, než nepatrná výhoda(10-15%) v menší dálniční spotřebě.

Když vezmeme reálný svět, tak nejrychlejší je TM3 LR skákající po cca 200 km mezi Superchargery (ideálně 250KW) nabíjející od cca 10 % do 50 %. :)

Obrázek uživatele Marek_

Saozřejmě, i ID.3 bude rychlejší.

---

Lexus GS 450h Premium

Myslím, že nebude. Místo 15 pojede přes 20 a moc rychle se zase nenabíjí (pouze do 30%).

Obrázek uživatele Marek_

Podívejte se, jak rychle se nabíjí ID.3:
https://fdrive.cz/clanky/jak-rychle-se-nabiji-volkswagen-id3-zmerili-jsme-to-na-hyperchargeru-6060

Ještě u 50% nabití se nabíjí rychleji naž Ioniq má maximální nab. výkon.

---

Lexus GS 450h Premium

Viděl jsem ten graf. Uvidíme ale v zimě. Třeba Kona, Niro nabíjí v zimě 18 kW a IONIQ_28 stále 40-50 kW. Nechci ale uhýbat, bavíme-li se teoreticky za ideálních podmínek a na nabíječkách 50kW, pak si trvám na svém, že Ioniq bude v cíli dříve. Jak jsem psal, tak i Porsche bude v cíli rychleji než ID.3, když bude nabíjet pouze na 350kW. Prostě jsou to dvě hodnoty. Když je jedna pomalejší, musí se to dohnat v druhé pokud to jde.

Obrázek uživatele Marek_

Pokud přijmu vaši podmínku 50 kW nabíjení a když oba dva vystartují s plnou, tak bude záležet na tom, jak dlouhá je trasa. Jestli bude Ioniq nabíjet 2x a ID.3 jenom jednou...

---

Lexus GS 450h Premium

Jasně.

Obrázek uživatele Marek_

.

---

Lexus GS 450h Premium

Obrázek uživatele Marek_

Samozřejmě, že bude. Na té trase kolem 1080 km, co jel autor článku, bude ID.3 rozhodně rychlejší. Dej si to do ABRP a uvidíš. Ten plánovač už počítá s vyšší spotřebou ID.3. A pokud na trase jsou nabíječky víc než 50 kW a z domova se vyjede s plnou (jako to elektromobilisté dělají, protože doma je el. nejlevnější), tak bych se klidně vsadil :-)

Jo a viděl jsem testy spotřeby, jak Ioniq taki ID.3 na fdrive i u Bjorna.

A myslím ID.3 ten prostřední s 58 kWh využitelné kapacity baterie.

---

Lexus GS 450h Premium

Počítám stejné podmínky pro všechny, tedy nabíjení na DC-50kW...

Obrázek uživatele Marek_

Ale to je na delší trasy přeci blbost, ne? Vždyť i ten Ioniq umí víc než 50 kW a jak ukázal autor článku, dnes už ty nabiječky jsou i v ČR, tak proč je nevyužít?

---

Lexus GS 450h Premium

Tu a tam nějaká je a někdy i za 21 Kč/kWh (Beroun), tu mám nejblíže (120km), dál nic..., až Rozvadov, Praha, ...

Takže vlastne sú tiečlánky spojené do dvojíc a potom 96 do série, ak som to správne pochopil.
To, že by Tesla alebo Porsche boli v cieli neskôr, by platilo iba za predpokladu, že by nabíjali iba na 50kW nabíjačkách. Ale aj tak je ioniq 28kWh asi najrýchlejsie sa nabíjajúce EV. Ak by sa to pepočítalo na 100kWh baterku, tak pri tých 70% SoC, by sa musela nabíjať asi 230kW výkonom a to nedokáže nikto. Preto ma zaujíma degradácia tejto baterky pri 100tis. km nájazde, napríklad.
Vážne uvažujem o kúpe a ďakujem za info.

Degradace baterie bych se nebál. Mám Ioniq s najetými 200tkm, 95% nabíjení DC a pořád dojezd v létě 257km.

---

ecotaxiolomouc.cz

Málokdo zatím dosáhl záručních 200tkm, patří Vám poklona.
Můžete prosím dát informaci jaké máte hodnoty %SOH (zda to stále zobrazuje 100%), nebo alespoň hodnoty %SOC_Dysplai a %SOC_BMS při plném nabití? U nového to jsou hodnoty 100 a 95%. U vašeho nájezdu předpokládám pokles tak o 20% ?

Obávám se, že vám žádné hodnoty neposkytnu. Jednoduše to totiž neměřím. Jezdíme, jezdíme a jezdíme. Tři kousky se blíží 200tkm. jeden má 150tkm. Ale můžeme se na sraze potkat (až budou povolené) a můžete si změřit co chcete.

---

ecotaxiolomouc.cz

Ano, sério-paralelní zapojení. Třeba e-Tron a e-CitiGo mají stejné baterie, ale poměr s-p zapojení je rozdílný, proto e-Tron nabíjí 150kW a eCitGo 5x pomaleji.
Ono v ČR se většinou nabíjí na DC-50kW. Až bude na každém "rohu" DC-350kW, pak bude Porsche v cíli dříve.
Degradace baterie je stále "nulová", jelikož je SOH stále 100% i při 200 tis.km. Mimochodem IONIQ_28 má záruku na baterie 200 tis.km. Novější vozy včetně IONIQ_39 mají 160 tis.km.
Ano degradace jistě bude, ale chová se to tak, že v rámci záruky využíváte horní rezervu, která je 5% (100%SOC_DISPL = 95%SOC_BMS) a osobně jsem měl po 2 letech a 40 tis.km (přes 40% dálnice) pokles téměř neměřitelný.
Na netu najdete několik videí o degradaci baterie IONIQ_28.
Zjednodušeně pro všechny baterie EV platí, že degradace v čase je 1% za rok a 1% za ujetých 10.000 km.
Rychlonabíjení a agresivní jízda více degradují, ale jde o malé hodnoty, které téměř nepoznáte (spíše až časem a s větším nájezdem). Oproti MiEVu a dalším průkopníkům, mají dnešní vozy včetně IONIQ_28 balancování baterií i při DC nabíjení.

Obrázek uživatele Ivo Pavera

30.5 kWh

---

VW E-Golf 35,8(31,5)kWh - 100.000 km (už je pryč)
Hyundai Ioniq Electric 28 kWh
skútr NIU M+ Sport 2 kWh

30,5 kWh celkove a 28 kWh vyuzitelnych? Ostatni EV uvadi celkovych kWh a vyuzitelne moc radi nerikaji. To by byl Ioniq vyjimka.

Obrázek uživatele M.Krupka

Škoda, že v článku chybí srovnání cenové a časové, pokud by se vzal podobný vůz na benzín a na naftu. Na kolik by vyšel ten ušetřený čas?

Je možné, že jízda s EV vyjde i dráže než s vozem na benzín...

Obrázek uživatele Radovan

Nemusí. Na kolik vyšlo ušetřené zdraví, stovky litrů nespáleného kyslíku a nevyprodukovaných jedů za řvaní rozžhaveného spalovacího motoru?
P.S. dnes opět přehlídka spalovacích blbečků na drive in u hospody. Jen jedna paní se spalovákem z 8 řidičů zastavila a vypnula motor. Ostatní, přestože jim muselo být jasné, že fronta je minimálně na 20 minut, nešlo o fast food, vylezli ven, totální debilové i v roušce, a auto nastartované (dýzlák samozřejmě) jelo o106 dále. Holt zaměstnanci, podle polepů aut, spotřeba je jim u zadele a zdraví rovněž.

---

BEV Peugeot Ion nový 4/2014, dnes 91 tis. km, 5/2016 2.ojetý ženě, dnes 42 tis. km (56 celkem), ekolo Agogs SilverGo 10/2013, dům FVE 3,6kWp 9/2009, ohřev vody solár Vaillant 6/2010, vlastní studna 1999, dřevodům sendvič panel 2000, permakulturní zahrada 2017, zachytávání dešťovky 880L Keter 4/2020.

Hlavně nepanikařte, chce to klid. Epidemie koronaviru je taky celá vylhaná a s těma čoudícíma výfukama to bude nakonec podobné. Silné kusy přece přežijí všechno, i ten smog z výfuku. A zbytek odpadne. Tak nějak jste to psal ne? :-)

Obrázek uživatele Radovan

Koronavirový alarmista se opět předvádí.
Předseda ČLK Kubek v pátek řekl:
Během uplynulého týdne zemřelo v Česku na covid 1230 pacientů a tento týden přibude i přes snahu zdravotníků zhruba dalších 1500.
Chtěl bych však znát ještě jedno číslo. Letitý průměr úmrtí v Česku je kolem 300 zemřelých denně, tedy 2100 týdně.
Znamená to, že celkem v předminulém týdnu zemřelo v Česku 2100 + 1230 lidí, tedy 3330 a v minulém 2100 + 1500, tedy 3600?
Dozvíme se to konečně? Začíná 46. týden roku a oficiální statistika zemřelých ČSÚ končí 38. týdnem! Tady něco hodně smrdí!

---

BEV Peugeot Ion nový 4/2014, dnes 91 tis. km, 5/2016 2.ojetý ženě, dnes 42 tis. km (56 celkem), ekolo Agogs SilverGo 10/2013, dům FVE 3,6kWp 9/2009, ohřev vody solár Vaillant 6/2010, vlastní studna 1999, dřevodům sendvič panel 2000, permakulturní zahrada 2017, zachytávání dešťovky 880L Keter 4/2020.

Ostrava - máte to za rohem, můžete si to prověřit a vyhodnotit.
https://www.idnes.cz/ostrava/zpravy/krematorium-kapacita-covid-mrtvy-koronavirus-mrazak.A201109_130252_ostrava-zpravy_woj

---
Obrázek uživatele Radovan

Vy jste taky pěkný demagog. Jednak věříte článku Babišova Iděsu, jednak si vezmete, co se Vám hodí. Takže podobně, jako dlouze státní zdravotnictví befunguje, jak má, a projeví se to nejlépe v krizi, tak ani státní krematorium na tom není jinak:
„Jsme jediné zařízení v kraji. Ve všedních dnech uplynulého týdne k nám dovezli 70 až 80 těl denně. Běžný stav je přitom zhruba 45 těl,“ podotkl ředitel Krematoria v Ostravě Ivo Furmančík.
Zdroj: https://www.idnes.cz/ostrava/zpravy/krematorium-kapacita-covid-mrtvy-koronavirus-mrazak.A201109_130252_ostrava-zpravy_woj
A O TOM TO JE. NEDOSTATEK KAPACIT PRO BĚŽNÝ PROVOZ, ČILI NA HRANĚ A JEDINÍ ŠIROKO DALENO, STAČÍ MALÉ ZVÝŠENÍ A JSOU V TROUBĚ. TEDA V MRAZÁKU. A JAK SE TO HEZKY VYSTRAŠENÝM BABIŠOVCŮM PRODÁVÁ.....
P.S. a než spustíte další kolo o vysokých počtech mrtvých, tak si přečtěte i následující odstavec článku:
Covid-19 zvýšil čísla mrtvých denně o zhruba dvacet lidí. „Ale není to jen o covidu. Roli hraje tradičně i podzimní zvýšená vlna zemřelých,“ vysvětlil Furmančík.

---

BEV Peugeot Ion nový 4/2014, dnes 91 tis. km, 5/2016 2.ojetý ženě, dnes 42 tis. km (56 celkem), ekolo Agogs SilverGo 10/2013, dům FVE 3,6kWp 9/2009, ohřev vody solár Vaillant 6/2010, vlastní studna 1999, dřevodům sendvič panel 2000, permakulturní zahrada 2017, zachytávání dešťovky 880L Keter 4/2020.

ukažte mi větu, kde jsem napsal, že tomu věřím. už potřetí jste mi za poslední dobu osočil z něčeho, co není pravda.....velmi, ale velmi důrazně se proti ohrazuji

---
Obrázek uživatele Radovan

A jak byste jinak interpretoval v kontextu zdejší diskuse svůj příspěvek:
"Ostrava - máte to za rohem, můžete si to prověřit a vyhodnotit.
https://www.idnes.cz/ostrava/zpravy/krematorium-kapacita-covid-mrtvy-koronavirus-mrazak.A201109_130252_ostrava-zpravy_woj---"
Jako nesouhlas? Asi ne, že? Jako zkuste si po sobě přečíst, co píšete a zamyslet se, jak to vypadá pro ostatní čitatele. Možná budete překvapen.

---

BEV Peugeot Ion nový 4/2014, dnes 91 tis. km, 5/2016 2.ojetý ženě, dnes 42 tis. km (56 celkem), ekolo Agogs SilverGo 10/2013, dům FVE 3,6kWp 9/2009, ohřev vody solár Vaillant 6/2010, vlastní studna 1999, dřevodům sendvič panel 2000, permakulturní zahrada 2017, zachytávání dešťovky 880L Keter 4/2020.

že si tam můžete zajet podívat se tam a vyhodnotit si to podle svého...aniž by jste někoho osočoval a není to u vás poprvé..je to spíš pravidelné
stále nevidím, a čekám že buď tu větu najdete nebo chlapsky uznáte (jak rád píšete o ředitelých nemocnic), že jste přestřelil

---
Obrázek uživatele Radovan

Jinými slovy jde Vám jen o doslovnost textu a nechápete, že stejná věc řečená v jiném kontextu a souvislostech může znamenat naprostý opak. Tak to prostě v komunikaci je.

---

BEV Peugeot Ion nový 4/2014, dnes 91 tis. km, 5/2016 2.ojetý ženě, dnes 42 tis. km (56 celkem), ekolo Agogs SilverGo 10/2013, dům FVE 3,6kWp 9/2009, ohřev vody solár Vaillant 6/2010, vlastní studna 1999, dřevodům sendvič panel 2000, permakulturní zahrada 2017, zachytávání dešťovky 880L Keter 4/2020.

jinými slovy kličkujete jako politruk, proti kterým jste se v jiném vlákně hrdinně vymezil

---
Obrázek uživatele Radovan

Děkuji za potvrzení mých slov o Vašem nepochopení kontextu a významu textu.

---

BEV Peugeot Ion nový 4/2014, dnes 91 tis. km, 5/2016 2.ojetý ženě, dnes 42 tis. km (56 celkem), ekolo Agogs SilverGo 10/2013, dům FVE 3,6kWp 9/2009, ohřev vody solár Vaillant 6/2010, vlastní studna 1999, dřevodům sendvič panel 2000, permakulturní zahrada 2017, zachytávání dešťovky 880L Keter 4/2020.

Děkuji za potvrzení vašeho politruckého vyjadřování a kličkování.

---
Obrázek uživatele Radovan

Plus ještě vždy musíte mít poslední slovo, že? :-)
Tak prosím nezapomeňte reagovat i na tento příspěvek, jinak ho nebudete mít :-))))

---

BEV Peugeot Ion nový 4/2014, dnes 91 tis. km, 5/2016 2.ojetý ženě, dnes 42 tis. km (56 celkem), ekolo Agogs SilverGo 10/2013, dům FVE 3,6kWp 9/2009, ohřev vody solár Vaillant 6/2010, vlastní studna 1999, dřevodům sendvič panel 2000, permakulturní zahrada 2017, zachytávání dešťovky 880L Keter 4/2020.

Četl jsem, že nárůst úmrtí je 15% za září.

No jo no. Jen díky alarmistům a pozdní ale přece reakci vlády se podařilo zabránit nejhoršímu ale vím že vy to budete interpretovat ve svůj prospěch. Jestli to ještě nevíte, je to všechno iluminátská konspirace. To je jistý. Donald Trump by vám to jistě potvrdil. Ten taky vidí konspiračky všude. Na druhou stranu koronavirus ještě nikdo neviděl, druhá vlna nebude a virus do Vánoc zmizí, ríkala nějaká Soňa P.

Obrázek uživatele Radovan

Nepodařilo se zabránit ničemu. Protože by se nic nestalo. Nemusíte pokračovat, tu o Karkulce známe.

---

BEV Peugeot Ion nový 4/2014, dnes 91 tis. km, 5/2016 2.ojetý ženě, dnes 42 tis. km (56 celkem), ekolo Agogs SilverGo 10/2013, dům FVE 3,6kWp 9/2009, ohřev vody solár Vaillant 6/2010, vlastní studna 1999, dřevodům sendvič panel 2000, permakulturní zahrada 2017, zachytávání dešťovky 880L Keter 4/2020.

Obrázek uživatele runner42

Na kolik vyjde ušetřený čas... na to je možné koukat i jinak. V našem případě je nejběžnější sazba hodina za 1900 až 2700 bez dph, pokud jste stálý klient s rámcovou smlouvou. Jinak od 25.000 za MD.

Asi tak ;-)

---

DISPUTO ERGO SUM.

Prymulan, rasista, xenofob, heterosexuál, trumpista, ateista, cynik, vykořisťovatel, antiEU evropan.

Obrázek uživatele Radovan

Proč nemáte ultralight vrtulník nebo vírník? Zaplatil by se, ne?

---

BEV Peugeot Ion nový 4/2014, dnes 91 tis. km, 5/2016 2.ojetý ženě, dnes 42 tis. km (56 celkem), ekolo Agogs SilverGo 10/2013, dům FVE 3,6kWp 9/2009, ohřev vody solár Vaillant 6/2010, vlastní studna 1999, dřevodům sendvič panel 2000, permakulturní zahrada 2017, zachytávání dešťovky 880L Keter 4/2020.

Obrázek uživatele runner42

Zaplatil by se, pokud by nebyl problém s řešením poslední míle. Klienti až na výjimky nemají heliporty.

Zkoušeli jsme vlak, ale je to časově tak neefektivní, že to nezachrání ani možnost pracovat během jízdy.

---

DISPUTO ERGO SUM.

Prymulan, rasista, xenofob, heterosexuál, trumpista, ateista, cynik, vykořisťovatel, antiEU evropan.

Obrázek uživatele Radovan

Pak je jediné řešení, vyměnit klienty nebo jim začít prodávat heliporty. Já jim takhle prodávám nabíjecí místa u nich, o kterých ani nevěděli, a funguje to. :-)

---

BEV Peugeot Ion nový 4/2014, dnes 91 tis. km, 5/2016 2.ojetý ženě, dnes 42 tis. km (56 celkem), ekolo Agogs SilverGo 10/2013, dům FVE 3,6kWp 9/2009, ohřev vody solár Vaillant 6/2010, vlastní studna 1999, dřevodům sendvič panel 2000, permakulturní zahrada 2017, zachytávání dešťovky 880L Keter 4/2020.

U bezence by se vyplatila i raketa. Tim by usetril cas i penize. A kdyby hodne spechal, prekonal by i unikovou rychlost a opustil gravitaci zeme. A nam by usetril nervy.

Výstižné na 1*
:-)))

Obrázek uživatele Radovan

Náhodou my ho tu máme všichni rádi. Diskutovat s kývači moc nejde, takhle to je oživení. My bychom si krásně pokecali i v hospodě. Jen on asi jezdí na ty hlučné smradlavé srazy. Možná se staví i jinam.

---

BEV Peugeot Ion nový 4/2014, dnes 91 tis. km, 5/2016 2.ojetý ženě, dnes 42 tis. km (56 celkem), ekolo Agogs SilverGo 10/2013, dům FVE 3,6kWp 9/2009, ohřev vody solár Vaillant 6/2010, vlastní studna 1999, dřevodům sendvič panel 2000, permakulturní zahrada 2017, zachytávání dešťovky 880L Keter 4/2020.

Právě jste mu hodil lano, byl bych obezřetnější !
Aby Vás jednoho krásného dne nekoupal v té jeho zahradní naftě.

---

100.000km Leafem 2013

Pěkný článek.
Nebylo by nějaké porovnání s eGolfem, když jste s ním taky najel spoustu km?

---

ecotaxiolomouc.cz

A teď si představte, že by autor nelítal v levém pruhu 135 km/h, ale jel pěkně v pravém kamiónových 93 km/h se spotřebou cca o 40% nižší. Kolik by mu ubylo nabíjení a nakonec by to mohlo být i rychlejší.

Mám tedy nafťáka, ale rozdíl spotřeby u relativně velkého vozu Citroen C4 GP 2.0 l automat je docela alarmující.
Na oblíbené trase Sokolov - Bohumín dělala spotřeba při využívání rychlosti 135 km/h tempomatových cca 6,2 litru při průměrné rychlosti 105 - 110 km/h podle denní doby. Při využívání pouhých 93 km/h max. (ostatní limity stejně a v obou případech důsledné využívání povolených rychlostí bez jejich překračování) činila průměrná rychlost 82 - 88 km/h při spotřebě 3,7 - 4,0 litru.
Dosti významný rozdíl.

Určitě by to nebylo rychlejší, ale mnohem pomalejší. Autor jel na čas, takže je třeba jet co nejrychleji a rychle nabít, což dělal. Jsou to jednoduché počty - stačí když si představíte, že dobíjíte 5x rychleji než spotřebováváte ;)

Podle abetterrouter planner je nejrchlejší maximálka 115km/h. 100 je delší výrazně a 120 je delší o 25min. 130 o 15min.

Asi jste chtěl odpovědět pro "Petr Šimral", kterého to zajímalo..., nicméně jsem mu odpověděl s přiloženou tabulkou.

No vlastně i pro vás...že podle ABRP není nejrychlejší jet co nejrychleji.

Mrkněte na Tabulku doby jízdy při různých rychlostech pro IONIQ_28
(pro dlouhé trasy platí, jet co nejrychleji k další rychlé nabíječce - větší rozdíl ve spotřebě dobijete rychleji, než je rozdíl času při pomalejší jízdě)
http://elektroforum.cz/download/file.php?id=1549&mode=view

Já vlastně ani nevím, jak to ten ABRP počítá, ale už několikrát se ukázal jako velice přesný. Naposled s výletem autora článku. Ale vidím, že tabulka je prostým přepočtem průměrné rychlosti.
Je ale jasné, že zvýšení maximální rychlosti o 10km/h nezvýší průměrnou rychlost o 10km/h a v tom rozdílu bude zakopaný pes.

Na to ukazuje i rozdíl ve spotřebě: v tabulce je při 108km/h průměru spotřeba 13,2, ale autor naměřil 15,7, spotřeba v tabulce je při ustálené rychlosti a ne při dosažení uvideného průměru např. na dálnici.

Nevím, čemu říkáte mnohem. Já tam vidím zpomalení tak o cca 0,5 hodiny a pokles spotřeby o cca 50%.
A docela by mě zajímalo, za jaké ceny za kWh pan autor "tankoval", co jsem koukal, tak jsou ceny u dálničních nabíječek hodně přemrštěné, zachytil jsem i ceny okolo 7 - 9 Kč/kWh. A to je více, než za co vyrobíme kWh z nafty.
Já osobně doma mám elektřinu za 1,7 Kč/kWh bez DPH, i do našich lokomotiv tankujeme dráže, za 2,4 kWh v CZ, v DE za 3,3.

Mnohem mohou být i hodiny...
Mrkněte na Tabulku doby jízdy při různých rychlostech pro IONIQ_28
(pro dlouhé trasy platí, jet co nejrychleji k další rychlé nabíječce - větší rozdíl ve spotřebě dobijete rychleji, než je rozdíl času při pomalejší jízdě)
http://elektroforum.cz/download/file.php?id=1549&mode=view

Obrázek uživatele runner42

Ano, rozdíl by to byl, hlavně by si měl zajistil po cestě ubytování, protože průměrnou osmdesátkou by jen jízda zabrala 14 hodin a silně pochybuji, že by tento minibaterkáč udělal rekord v dojezdu 1000km bez nabíjení.

Trochu myslet...

---

DISPUTO ERGO SUM.

Prymulan, rasista, xenofob, heterosexuál, trumpista, ateista, cynik, vykořisťovatel, antiEU evropan.

Právě, že trochu myslet.
A tu průměrku nesnižujte, opravdu mám s tímto zkušenosti a na rozdíl od mé trasy pan kolega jel stále po dálnici. Takže počítejte 85 km/h a spotřebu 10 kWh.
Možná by jel o chvíli déle, každopádně by byl odpočatější. Můžete úplně klidně zapomenout na zpětné zrcátko :-)

Uznávám, že tento můj způsob jízdy není schopen přežít jakýkoliv spolujezdec, takže pokud někoho vezu, tak jezdím normálně :-)

A dejte si k tomu třeba i ten bonus chlazení baterie...

S Autopilotem by to bylo mnohem pohodlnejsi. Ale hlavne byt vzhuru a nespat jako borci v USA. Existuje spousta moznosti AP oblbnout a simulovat ze ruce jsou na volante.

Ďakujem za pekné čítanie. Na tomto je pekne vidieť, že kto chce, hladá spôsoby a kto nechce, tak výhovorky.
Znovu sa ukázalo, že aj keď je ioniq staršie EV s handicapom (malou kapacitou baterky), tak stále je to veľmi slušné EV, za celkom dostupnú sumu a môže konkurovať aj niektorým modernejším v podobnej alebo vyššej cene.
Názory trolov s oktánovým číslom 42 a nižším si nevšímajte.

Obrázek uživatele runner42

Tipuju, že ani nevíte, co oktanové číslo je :)

---

DISPUTO ERGO SUM.

Prymulan, rasista, xenofob, heterosexuál, trumpista, ateista, cynik, vykořisťovatel, antiEU evropan.

Úplne presne neviem, iba si matne spomínam, že to má niečo spoločné so zápalnosťou benzínu. Zrejme som mal skôr použiť cetánové číslo. Inak táto téma ma zaujíma asi tak ako výška snehovej prikrývky na Šumave.

Obrázek uživatele runner42

Vždyť to říkám, fakt nemáte ani tušení... Není to zápalnost, ale poměrově (heptany/oktany) udávaná odolnost vůči detonačnímu hoření. Tak se příště raději těmto termínům vyhněte.

---

DISPUTO ERGO SUM.

Prymulan, rasista, xenofob, heterosexuál, trumpista, ateista, cynik, vykořisťovatel, antiEU evropan.

Ďakujem za radu, tiež mám jednu pre vás. Nediskutujte o elektromobiloch, ked ste voči nim absolútne zaujatí lebo vaše dedukcie z toho vyplývajúce, vyzerajú veľmi komicky.

Obrázek uživatele runner42

Já jsem zastáncem elektromobilů, jejich vhodného nasazení a jejich geopolitického významu.

Nejsem zastánce dotací, zeleného neomarxismu a ideologického přikrášlování stavu věcí.

Že s tím mají vymletené kolaborantské zelené ovečky problém, mě je víte kde. Zatím mám bohužel zkušenost, že ti největší nekritičtí zastánci jsou až na naprosté výjimky rozumu mdlého, znalostí chatrných a obecného přehledu nulového.

Prostě ovce. Bééééé

---

DISPUTO ERGO SUM.

Prymulan, rasista, xenofob, heterosexuál, trumpista, ateista, cynik, vykořisťovatel, antiEU evropan.

V Belorusku policajti zavrazdili uz 8 demonstrantu. Na to jak jste nedavno psal z BY, ze je tam klid a pohoda to je docela jiny obraz.

Obrázek uživatele runner42

píšou říšské noviny?

---

DISPUTO ERGO SUM.

Prymulan, rasista, xenofob, heterosexuál, trumpista, ateista, cynik, vykořisťovatel, antiEU evropan.

Evropske a beloruske. Urcite i jine, ale to musite vyhledat sam.

Obrázek uživatele runner42

Které neříšské noviny. Konkrétně prosím.

---

DISPUTO ERGO SUM.

Prymulan, rasista, xenofob, heterosexuál, trumpista, ateista, cynik, vykořisťovatel, antiEU evropan.

Ani z jedného vášho príspevku som nenadobudol pocit, že ste zastánca elektromobility, práve naopak. Tiež nie som zástanca dotácií, ale niektoré veci by sa bez dotácií presadzovali len veľmi ťažko a zdĺhavo. A na to nemáme čas.

Bezec ma v rodnem listu jako misto narozeni uvedeno "v trolejbuse" a proto se hlasi k elektromobilite. Akorat nema rad bateriove EV, protoze on kope za rusaky a za jejich preziti z prijmu za ropu.

Obrázek uživatele runner42

No a to je právě ten progresivismus, vedoucí do pekla.

---

DISPUTO ERGO SUM.

Prymulan, rasista, xenofob, heterosexuál, trumpista, ateista, cynik, vykořisťovatel, antiEU evropan.

Vzkaz pro autora článku : "Pomohla 50 kW DC stanice u čerpací stanice MOL na 228 km dálnice D1 u Vyškova. Pomohla, ale nabíjet jsem zde nechtěl. Za deset minut nabíjení z 1 % kapacity jsem zde doplnil jistých 7,8 kWh (ø rychlost dobíjení 46,8 kWh/h) a zamířil na Řípskou k 150 kW nabíjecí stanici společnosti PRE.|"..... Jaký byl účel zajíždět k jiné stanici ? Nabíjení stejného množství energie by trvalo jen o 6 minut déle. Ve skutečnosti ještě méně, protože něco vezme zajíždění k jiné nabíječce a její vypínání a zapínání.

Ja vam nevim, podle me to slusne. 12 hodin ukazuji Google Mapy, takze si dat 1:48 na prestavku na 1100 km dlouhe ceste je takovy minimum. Samozrejme jsou tu blazni, co by se zastavili se spalovakem jednou za Prahou na 10 minut na benzin a zachod, pak pili kafe za jizdy, pojidali bagetu za volantem a u toho vyblikavali kazdyho, co jede jen 135 km/h. Ale proc se takhle honit? Proc resit na takove ceste nejakou hodinu navic? Proc si uhnat zlucnik nebo mozkovku pred 50tkou. Mame to za potrebi?

Ja mam jeste porad spalovaka s dojezdem 1000km, ale stejne si davam po 150 km pohodovou prestavku.

Obrázek uživatele runner42

A proč po té hodině a půl, co vás tak vysílí že musíte zastavit, nepokračuje místo lelkování v řízení vaše manželka?

---

DISPUTO ERGO SUM.

Prymulan, rasista, xenofob, heterosexuál, trumpista, ateista, cynik, vykořisťovatel, antiEU evropan.

Někdy se sejde osádka kde na první čůrpauze se někomu nechce (ale bude chtít za 50km). Ne každý cestuje tak často aby měl návyky a "cestovní horečku" a pak to odskáče řidič :)

---

Leaf 2012 koupen 2018/05; měsíční nájezd cca 2k km

Proč je nevhodný elektromobil pro cestování s malými dětmi?
Protože po hodinách řevu a nespokojenosti, to auto potřebuje dobíjet zrovna ve chvíli, kdy děti usnuly. Jako na potvoru pak není nabíječka vedle místa, kde se dají děti zabavit, takže po dobití, je třeba ještě na další půlhodinu vyhledat hřiště a pak doufat, že usnou dřív, než je třeba zase dobíjet elektromobil.

Měli jsme doma abnormálně řvoucí dítě a při první dovolené u moře, dítě řvalo celou cestu od moře až domů, vyplo se na jednu chvíli asi 5 km před mýtnicí u tunelů na A10, měl jsem připravené prachy, jel krokem, vybral si mýtnici, kde byl jen jeden..šinul jsem se tam rychlostí chůze a... tomu chlápkovi vypadly prachy na zem a šel je sbírat.. dítě se zaplo a řvalo až domů, původně jsme chtěli někde přespat po cestě, s tímhle se to nedalo, ve tři v noci jsme byli doma a další dva roky, každá další cesta, byla provázena touto hudební produkcí...když dítě usnulo, neexistovalo, že zastavíme, to jsme i zúžení na dálnici objížděli klidně polní cestou, hlavně jet..

---

Nepotvrzujete tím ale to co jsem napsal ?

"Ne každý cestuje tak často aby měl návyky a "cestovní horečku" a pak to odskáče řidič"

Respektive jak psali jiní níže - to dítě neřve aby pohřbilo EV. Jen vy jste si to teď vzal jako bič na ně. A to celou dobu zde v diskusích zastáváte pozici rozumného "není to pro každého", tak to prostě není pro rodiče dvou procent malých dětí.

Samozřejmě s vámi soucítím, jen se mi nelíbí že celkem svévolně polevujete ve své neutrálnosti. Troufl bych si říct flagrantně.

---

Leaf 2012 koupen 2018/05; měsíční nájezd cca 2k km

Obrázek uživatele Aas

A co tak odpustit si more, kedze mam male dieta, ktore zle znasa cestovanie a urobit si peknu dovolenku v CR?

Obrázek uživatele runner42

A co tak dopustit si šikanózní elektromobil?

---

DISPUTO ERGO SUM.

Prymulan, rasista, xenofob, heterosexuál, trumpista, ateista, cynik, vykořisťovatel, antiEU evropan.

Obrázek uživatele Aas

Zeby mu v spalovaku nehucali? To pochybujem.

super nápad (já k moři naprosto nepotřebuju a když jsem ho deset let neviděl bylo mi to fuk) - jenže ono to nebyla ani tak dovolenka, jako ozdravenka - léčili jsme tam atopický exzém u dítěte a saboreu

---

To vase dite zasadilo osudovou ranu cele elektromobilite. Nebo ze by rvalo z jineho duvodu? Treba se mu delalo spatne z vyparu benzinu nebo nafty. Drive jsem to necitil, ale od doby co jezdim EV smrdi mi vetsina spalovaku zvenku i zevnitr. A kdyz jedu na benzinku pro benzin do sekacky, pripada mi to jako v rafinerii.

To potvrzuji, taky jsem to dřív necítil a teď mi spalováky smrdí zvenku i zevnitř. Tomu se říká syndrom vyléčeného kuřáka.

---

Renault Zoe ZE50 *** FVE 4,55 kWp

To je prostě nemoc asi dvou procent malých dětí, dva roky jsem spal v průměru 4 hodiny denně. Kdyby jste to zažil, tak by jste takovou ptákovinu, co jste napsal nenapsal. Ale u vás mě to nepřekvapuje...

---

Na lehke poruchy spanku ucinkuje medunkovy caj a na horsi poruchy kozlikove kapky. Caj muzou snad miminka, ale kozlikove kapky obsahuji alkohol. Ty az od vyssiho veku. Medunka je fakt dobra i u dospelych. Ale chce to trpelivost, pusobi to az za tyden. Vzdy navecer.

Lepší jak pediatr... myslíte, že existuje krom odvaru z makovic něco, co jsme nevyzkoušeli? Prostě nic...dodnes je to dítě vcelku velký cholerik plný emocí. Ale to je nesdělitelná zkušenost. Když můj táta hlídal taky říkal..dítě řve, to se stává...o deset hodin později prohlásil, že udělá cokoli ať už neřve. Ale potěšující pro všechny, co něčím takovým prošli (mimojiné naše pediatrička), tak je, že kolem třetího roku dítěte to začne polevovat.

---

Tak drzim palce at to brzy polevi.

Už jsme ve fázi, kdy to není takový řev - bohužel základní povahový rys je zatím vztekloun a vysoká reakce na emoce - někdy v pohodě, někdy 5 - 6 různě dlouhých záseků denně - zásek může být i hodinu. To co jsem psal bylo do tří let věku a to byl fakt masakr - klidný den = 8 hodin řevu

---

To jste ještě nepochopil že tady se scházejí převážně lidé kterým je jedno že pojedou o hodiny déle, budou občas platit za elektriku víc než za benzín, hlavně že pojedou na elektriku?

Máte pravdu, je tomu tak.

runner42 já bych si jako spolujezdec, i kdyby řídila manželka, neodpočinul. Taky bych zastavil dejme tomu každé 2 hodiny jízdy tak na 15 minut i se spalovačem.

Nic mě nevysílí, proč? Zajdu si na záchod, dám si kafe, něco pojím, manželka a dítě si taky odskočí a pak v pohodě za 15-20 minut jedeme. Někdy to samozřejmě manželka vezme a řídí, ale spíš proto že chce, než že bych byl já vysílený. Jenom se prostě nehoním, není důvod jezdit z Prahy až někam k Olomouci bez zastavení.

Obrázek uživatele runner42

Naprosto v pohodě, ale určitě chápete, že váš styl slow rider není pro každého. :)

Já třeba děti zastávkou nebudím a jsem šťastný, že neprudí a cestu prospí.

---

DISPUTO ERGO SUM.

Prymulan, rasista, xenofob, heterosexuál, trumpista, ateista, cynik, vykořisťovatel, antiEU evropan.

Pak ale i vy musíte pochopit že váš styl jízdy v kuse není pro každého.

Chápu že vás může štvát jak tu každý oslavuje pauzy na čůrání.
Také chápu že vás primárně štve to že to není důvod ale zástěrka technické nedokonalosti.
Ale ta nedokonalost je obtěžující pro vás, ne pro ně (respektive dostávají něco hodnotnějšího výměnou za to co ztrácí a je jen na každém z nás čemu přikládáme větší hodnotu).

Chováte se/píšete tedy úplně stejně tak jak ostatním vytýkáte.

---

Leaf 2012 koupen 2018/05; měsíční nájezd cca 2k km

Obrázek uživatele Michelin

Napsal jste to moc pekne.

---

Více než 180tis. elektrizujících km s TMX.
Nissan Leaf 40kWh na nákupy.

Obrázek uživatele runner42

S tím co píšete nemám problém.

---

DISPUTO ERGO SUM.

Prymulan, rasista, xenofob, heterosexuál, trumpista, ateista, cynik, vykořisťovatel, antiEU evropan.

Po 150 km (po dálnici ?) si nedávám pauzu ani skútru. Tam si dávám pauzu po cca 200 km to jen proto, že bezpečný dojezd na plnou nádrž mám asi 230km, takže bych k další benzínce po cestě nemusel dojet. Nejezdím tak na skútru často, ale občas ano.

To jste dobrej, já na své nekapotované motorce dálnici nesnáším, jinak na ní stavím co 200 km, protože nádrž je na cca 220 - 230 do rezervy (9 + 3 l).

---

Gilera Runner ST 200. Je to kapotované, mám tam "přehoz přes nohy", plexi do výše ramen. Maximálka je po rovině 120km/h, takže to není ideální dálniční stroj, ale dát se jet v pravém pruhu a když je volno, tak předjíždět kamiony. Je to z mé strany trochu recese, ale jezdím tím do Ostravy na Colours, s tím, že pak na místě neřeším parkování. Po těch cca 5 h jízdy z toho bolí zadek a trochu nohy. Jinak nádrž to má celkem 8,7 l. Při jízdě dosucha by to dalo asi 270km, ale to nechci riskovat. Ono splést se třeba o 5 km by mohl dost zamrzet :)

jo přesně to znám, byť mám motorku s maximálkou mezi 160 a 180 km/h, ale popravdě víc, jak 120 mě nebaví - moc fouká a nejpříjemnější je na ní pohodovka 80 - 110 km/h tachometrových. K tomu, že dojde palivo mám skvělou zkušenost, kdy na jednom motočundru s plnou polní bylo zavřených snad pět benzínek a k otevřené jsem dojel tak, že jsem na volnoběh bez paliva u stojanu zmáčknul z cca 20 km/h brzdu.

---
Obrázek uživatele runner42

Podle nicku a způsobu cestování je Jirkovi asi 88 let. Pak to lze pochopit.

---

DISPUTO ERGO SUM.

Prymulan, rasista, xenofob, heterosexuál, trumpista, ateista, cynik, vykořisťovatel, antiEU evropan.

Těsně vedle běžče, je mi 32. Nemám žádnou šílenou ojetinu, ani nejezdím jako ponocnej. Jenom mě těch 20 minut fakt nezabije.

Obrázek uživatele runner42

Jasně, že vás 20 minut nezabije. Ovšem určitě chápete, že ne každý potřebuje strávit na 1000 km dlouhé cestě dvě hodiny močením.

---

DISPUTO ERGO SUM.

Prymulan, rasista, xenofob, heterosexuál, trumpista, ateista, cynik, vykořisťovatel, antiEU evropan.

Hlavně pokud ve 32 letech potřebujete každé necelé 2h na záchod, tak by jste s tou prostatou měl něco dělat. To není v tomto věku normální.

Podle nicku jste se narodil 1942 a jezdite prstem po mape a musite ji casto utirat, protoze ji poprskate kdyz imitujete hluk motoru.

Hezky jste to tomu provokatérovi natřel.

Obrázek uživatele runner42

1242, jsem třetí syn taťky Václava a po smrti mých brášků tvůj král.

---

DISPUTO ERGO SUM.

Prymulan, rasista, xenofob, heterosexuál, trumpista, ateista, cynik, vykořisťovatel, antiEU evropan.

Netvrdil jste ze muj kral je nejaky cizak?

Zvládl to s průměrnou rychlostí 78,98 km/h - to je slušný výsledek. Pokud není covid omezení, tak udělat po čr po dálnicích takovýhle celkový průměr je často zcela nemožné. Jako největší omezení bych pro takovou cestu viděl, že si člověk nemůže zastavit, kde chce - např u vyhlášené restaurace, nebo tam, kde je něco fajn (např. dětské hřiště - samozřejmě u soukromé cesty), ale musí zastavit zastavit tam, kde je nabíječka.

---
Obrázek uživatele Marek_

Jezdím pravidelně právě úsek D5 Praha-Rozvadov a opačně a tam není vůbec žádný problém udržet dálniční průměr kolem 110-120, pokud si dám tempomat na 130 a občas přibrzdím a občas zase zrychlím. Průměr kolem 80 je opravdu pomalá jízda. Ale samozřejmě, v tom jsou i pauzy. Jako, na elektro asi dobrý.

---

Lexus GS 450h Premium

Marek já jsem jel jednou úsek D1 Brno-Praha průměrnou rychlostí 33 km/h. Dálnice zasekaná. A švagr na stejné trase docílil ještě horšího průměru.


Nabíječky elektromobilů Circontrole-stationAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobilVOLTDRIVE - Ideální řešení pro domácí nabíjení vašeho vozu.