Praha zkouší nový elektrický autobus

Martin Singr - 22 Leden 2014

Od dnešního dne lze v Praze spatřit nový elektrobus. Do 26. ledna bude Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) totiž zkoušet model Siemens-Rampini zapůjčený od vídeňského dopravního podniku.auto Česká republika Praha elektrobus

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) zkouší v Praze nový elektrobus
foto: DPP

Zcela bezemisní autobus bude jezdit v úzkých uličkách v centru Prahy na lince 216 a DPP věří, že nový elektrobus obstojí lépe než jeho předchůdce. Dva kompaktní elektrobusy Breda Menarinibus Zeus M200 E, každý za šest a půl milionu korun, byly uvedeny do provozu v lednu 2010 a po dvou letech jejich provoz kvůli vysoké poruchovosti skončil.

Pražský radní pro oblast dopravy Jiří Pařízek připomněl, že první midibus byl v Praze nasazen již před jedenácti lety a pomohl snížit množství aut v centru. Poslední trendy ale znamenají odklon od fosilních paliv a tak ROPID připravuje výběrové řízení na provozování ekologické linky v oblasti Starého Města s možným prodloužením na Malou Stranu.

Jedná se o trasu, kde již dříve jezdil kompaktní elektrobus. Nabídka vozů je ale stále pestřejší a tak bude těžké rozhodnout se, jakého výrobce zvolit. „Testování elektrobusů od různých výrobců nám může pomoci tentokrát vybrat spolehlivé vozy,“ říká Pařízek.

Siemens-Rampini pro trolejbusová města

Elektrobusy Siemens-Rampini jsou technologicky vyspělé a plně ekologické. Vídeňský dopravní podnik, který jeden z těchto vozů do Prahy zapůjčil, jich loni koupil rovný tucet a již loni zapůjčil jeden na krátké testování do Pardubic a do Brna. Cena je přitom kolem 11 milionů.

Tento elektrobus je poháněn třífázovým asynchronním vodou chlazeným elektromotorem Siemens Elfa o výkonu 150 kW a jeho velkou předností je skvělé rozmístění Li-Fe baterií o kapacitě 96 kWh. Pět článků je na zadní nápravě, 1 za kabinou řidiče a zbytek ve vnitřní části stropu. Vůz uveze 46 cestujících.

Elektrobus navíc přináší zcela jiný způsob nabíjení – při čekání na konečné stanici stačí totiž zdvihnout sběrač, který vůz za deset až patnáct minut dobije. Potom ujede 80 – 100 kilometrů. Je to rychlé, efektivní a také ekonomicky příznivé. V noci se pak trolejbus nabíjí ve vozovně ze zásuvky proudem 22 A.

„Díky rozsáhlé tramvajové síti, jaká v Praze je, lze pro provoz elektrobusu Siemens-Rampini zajistit bez zásadních investic přímé dobíjení z vlastní energetické sítě,“ prohlásil Jaroslav Ďuriš, generální ředitel DPP.

„Výhodu mají města s trolejbusovou sítí, tam se opravdu lze dobít prakticky kdekoliv při zachování správné polarity. U nás by to v praxi znamenalo zřídit velmi krátká ´trolejbusová´ vedení, jako jsme zřídili na Bořislavce,“ vysvětluje pro Hybrid.cz technický ředitel DPP Jan Šurovský a pokračuje: „Vozidlo bude parkovat ve vozovně Střešovice a bude se tam dobíjet kabelem.“

Konec konců, krátký pás trolejí napájených z tramvajového vedení museli vybudovat i ve Vídni. Nicméně tramvajové měnírny jsou v Praze v garážích Vršovice a Hostivař, tam by se dobíjení dalo zařídit technicky velmi snadno.

„Díky principu průběžného nabíjení na konečných zastávkách se podařilo významně zmenšit velikost a hmotnost akumulátoru energie,“ popisuje zkoušený vůz ředitel dopravních divizí společnosti Siemens Roman Kokšal. Tento elektrobus navíc nepotřebuje přídavné naftové topení jako některé konkurenční vozy.

Hodil by se elektrobus s dojezdem 250 km

Je zajímavé, že česká města testují elektrobus Siemens a ne český SOR. Tím spíše, že výrobce z Libchav vidí v elektromobilitě budoucnost. Může se to změnit? „Nabídne-li jiný výrobce vozidlo, které se může dobíjet z naší tramvajové infrastruktury, tak jej rádi vyzkoušíme,“ reaguje tiskový mluvčí DPP Jiří Štábl. 

„Elektromobilita může do dalších let výrazně změnit naše vnímání a využívání elektrické energie. Proto jsem rád, že se dopravní podniky zamýšlejí nad budoucností dopravy a snižováním emisí z veřejné dopravy,“ říká Eduard Palíšek, generální ředitel společnosti Siemens v České republice.

„Elektřina je obnovitelný zdroj energie. Protože disponujeme vlastní rozsáhlou infrastrukturou na 600 Vss a umíme se o elektrická vozidla velmi dobře starat, tak se zájmem sledujeme nové trendy,“ říká Šurovský.

Nicméně pro DPP by byla zajímavá vozidla o délce 18 metrů (případně 12), se schopností denního výkonu zhruba 250 km. Vzhledem k tomu, že SOR EMB 10,5 ujede denně kolem 175 km, budeme si muset na elektrobusy s delším dojezdem ještě nějaký čas počkat…

vlastní
Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Je dobře zkoušet a testovat elektrobusy v městských aglomeracích. Jak na jiném místě se na Hybridu píše Němci zkoušejí a testují Libchavské elektrobusy SOR tak proč by se nemohli testovat konkurenční. Jak bylo v mediích sděleno, DPHMP v podstatě netrpí finanční nouzí, i přes udělované pokuty, tak jen ať vybírá. Jen aby nedopadl jako ten krejčík v české pohádce, měnil a měnil, vybíral a vybíral, až měl prd. Aby po vybírání a testování to nedopadlo podobně jako s Pandury.


Autonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobilveletrh e-SalonNabíječky elektromobilů Circontrol