Praha umožní parkování elektromobilů za 100 Kč na rok

Městské části Praha 5, 6 a 8 chystají nové parkovací zóny. Za 100 Kč na rok v nich umožní parkovat pouze majitelům elektromobilů, ostatní budou muset platit 1200 Kč, podnikatelé i více.

Parkování po celé Praze už brzy (resp. nejpozději do roku 2018) za 100 Kč/rok pro elektromobily a možná i plug-in hybridy? Jestli se po tomhle konečně nerozjede v Česku prodej aut do zásuvky, tak už nevíme…
foto: fill, licence public domain

Podle magazínu Aktuálně.cz připravují městské části Praha 5, 6 a 8 speciální nabídku pro majitele (současné i budoucí) elektromobilů. V nových parkovacích zónách budou moct parkovat kdekoliv za 100 Kč/rok.

To je 12x méně, než kolik zaplatí majitelé běžných spalovacích aut. Nová pravidla mají být zavedena už během následujících několika měsíců. Chystané sjednocení systému parkování v celé Praze pak umožní elektromobilistům parkovat za 100 Kč/rok kdekoliv v celém hlavním městě.

Radnice údajně uvažuje o rozšíření této speciální nabídky nejen na elektromobily, ale i na plug-in hybridy. Už zítra přinese magazín Aktuálně.cz rozhovor s náměstem pražské primátorky Petrem Dolínkem, který by měl přinést více podrobností.

Aktuálně.cz

60 Comments on “Praha umožní parkování elektromobilů za 100 Kč na rok”

  1. Soudruzi v Praze si z nás
    Soudruzi v Praze si z nás zase dělají prdel??
    Podpora čistého vzduchu je zpoplatněno 100Kč za parkování?? Proč?? Na kdejaký kotel dávají dotaci 80tis. a elektromobil, který v Praze kouřit nikdy nebude a nebude dělat hluk není možno parkovat zdarma? Jen ta administrativa s evidencí kdo má EV sežere 100Kč. Přitom každý policajt pozná, že to auto nemá výfuk a že je to elektromobil aniž by se musel dívat do technického průkazu.

  2. Ono tohle je jenom
    Ono tohle je jenom krátkodobé „řešení“ za pár let budou mít EV všichni a parkovacích míst bude pořád stejně. Takže se dostaneme tam kde jsme jenom s místo ICE bude elektromotor v té plechové karbici. Co může pomoct je carsharing případně dokonalý „autopilot“ s tím, že si lidi vozidla nebudou kupovat ale pronajímat. To je dlouhodobější řešení. Aby k tomu došlo, bude potřeba mít EVs a vymakaný HW a SW. K tomu abychom to měli je potřeba kupovat víc EV aby měli firmy jako TESLA peníze a čas na vývoj takových produktů. Z tohoto pohledu je podpora EV (třeba i formou parkovacích míst) žádoucí. Auta s ICE kromě toho že se množí jako houby po dešti už s tím nic neudělají, jenom se díky nim situace dostala tam kde je a neustále se zhoršuje.

  3. Praha by udělal nejlépe,
    Praha by udělal nejlépe, kdyby se konečně začala starat o hromadnou dopravu. Není normální, aby se každý den tvořily ráno a odpoledne kolony s dojíždějícími, kdy v každém autě jede 1 člověk. To jen odpovědní jsou nezodpovědní a státní správa a samospráva nereaguje na potřeby občanů a svých voličů, za což je draze platíme z našich krvavých daní. Když si aktuálně přečtete o nárůstu dopravy v Praze, tak si klepete na čelo a říkáte, co za trotly tam dělá dopravu.
    Je opravdu tak těžké při dnešních technických možnostech vysledovat dopravní proudy? Je opravdu tak těžké zjistit, jak a kterými směry by měla jezdit hromadná doprava? Je opravdu tak těžké spočítat, jakou kapacitu by měly dopravní prostředky mít? Je opravdu tak těžké domyslet návaznosti? Je opravdu tak těžké pořídit slušné dopravní prostředky a vysoutěžit veřejnou dopravu v běžné evropské kvalitě?
    Asi ano, protože jsme v Praze a kdo nekrade, ten jako by nebyl. A fakticky město nikdo v tomhle směru neřídí a nestará se. Ostatně poslední počiny stran sítě MHD o tom vypovídají více než jasně. Stačí si jen vyhledat články za uplynulé 3 roky a problém stíhá problém. Kauza kauzu a řešení, ani zavření, nikde.
    Ne že bych byl z Prahy, ale jezdím tam často a MHD vždy používám.

    1. I když chápu kam
      I když chápu kam míříte, hromadná doprava v Praze stále patří k tomu nejlepšímu, na co v Evropě narazíte (samozřejmě vždy bude někdo lepší). Ještě jsem neviděl milionové město, kde by nebyly v určité hodiny, na určitých místech, dopravní zácpy. Ale určitě je stále třeba se snažit provoz optimalizovat a regulovat (češi regulace rádi :)).

    2. Praha má myslím jednu z
      Praha má myslím jednu z největších vytížeností MHD na světě co se týče celkovýho množství lidí co se každý den přepravují po Praze. A taky je na špici co se týče využívání elektrifikovaný MHD na podíl přepravenejch osob. Takže, že to rozhodně není o tom, že se všichni přepravují sami autem a MHD zeje prázdnotou.

      A jestli chcete vidět co je to opravdu ucpaný město a chaos, tak se vydejte do světa, to vám pak spadne čelist. Třeba v Riu jedou ráno všechny pruhy na dálnici do města, i ty v protisměru 😀 A večer zase všech 8 pruhů z města 🙂

    1. Tak je to těžké. Otázkou
      Tak je to těžké. Otázkou je jak moc kdo bude s plugin hybridem nabijet. Pokud vůbec, může smrdět srovnatelně s úsporným spalovákem. Těžko se zaručí, že pojede jen na elektřinu a pokud bude jezdit kombinovaně může smrdět srovnatelně s jiným úsporným spalovákem. Ikdyz uznavam, ze realne asi bude nabijet co to jde. Jinak argument, že časem budou mít všichni elektromobil a i tak budou zácpy beru, ale na rozdíl od dnešních zácp tím nebudou ničit zdraví obyvatel ve městech, tak ať si v té zácpě klidně stojí, hlavně ať nesmrdí ostatním pod nos. Co mi na zpoplatnění vadí je, že nebylo řečeno kam peníze budou směřovat, vybírat peníze by politikům šlo, horší je to s rozumným utrácením. Pokud je cílem regulace dopravy, tak čistě zpopatnění je krásná věc, ale kdo musí, tak zaplatí. Základ jsou odstavná parkoviště na hlavních tepnách. Kde může rozumně člověk nechat auto, pokud jede do Prahy – samozrejme v idelanim svete bude dostupna hromadna doprava i mimo Prahu,no v nekterych mistech tomu tak neni. Kdyz se podivam na obsazenost P+R parkovist, jsou uplne, nebo temer uplne plna. Krom toho, ze jich je malo a z nekterych smeru Suchdol, Kladno – nejsou skoro vubec. Viz www tecka dpp tecka cz lomeno parkoviste lomeno, nemuzu jako neregistrovany vkladat linky…

      1. Souhlasím, že tyto vozy
        Souhlasím, že tyto vozy nejsou tak křišťálově čisté jako Tesla, ale jakýkoliv PHEV i když bude vybitý tak v zácpách stejně popojíždí na elektřinu, na místě stojí zcela bez emisí a hluku a pokud by všichni měli alespoň takové vozy Praha by si doslova oddechla. A v dnešní době, kdy jsou tyto vozy spíše výsadou fandů než běžných uživatelů a je v zájmu každého majitele takového vozu jezdit s nabitými bateriemi by se Praha mohla vydat cestou podpory těchto lidí a ne odmítáním. Jinak se nikam neposuneme.
        A pokud si někdo koupí I3 s REX a díky tomu nedostane nic, pak na tom úřadě nic nepochopili.
        Psal jsem s otázkou, jak to mají přesně definované a nikdo mi nedal odpověď, jen mi řekli že mi to nedaj a basta. Podle mě je elektromobil každý vůz, který má v TP jako palivo elektřinu, což nejsou klasické hybridy, ale pouze PHEV případně EV.

    2. Zákon je danej. Je to jenom pro EV. Za Kočkopsa s motůrkem
      Zákon je danej. Je to jenom pro EV. Za Kočkopsa s motůrkem a baterkou pod sedačkou si sice výrobce vybarví večer okénko modře, ale, že to jezdí v podstatě na písty postříkaný nějakým palivem, to vědí i v MŠ (mateřské školy)

    1. Vzdyt prece ty ubozaky nikdo
      Vzdyt prece ty ubozaky nikdo nenuti platit smejdum. Muzou si za 300 tisic koupit (nebo za tisicovku az dve mesicne pronajimat) garazove stani nekde v parkovacim dome. Ale to by nebylo pred vchodem a „zadarmo“ (zaplati to vsichni), ze?

      Vzhledem k tomu, ze japonsky model (chces auto – ukaz, ze mas kde parkovat) je tu asi nepruchozi, pronajimat konkretni obecni mista konkretni osobe treba za 500/mesic (proste sazba blizka komercni) bych povazoval za relativne spravedlive reseni (s tim, ze nejake procento by bylo na kratkodobe stani za kratkodobe ceny – treba 50/hod). A treba by zbylo i na ty nabijeci sloupky…

          1. otazka je slozitejsi. do
            otazka je slozitejsi. do toho kdo parkuje pred mym barakem bych mel ja mluvit vic, nez ten, kdo tam nebydli, protoze to poskozuje, pripadne slouzi hlavne me. v historickem centru mame zase vsichni obcane mesta pravo mluvit do toho, jestli tam auta chceme nebo ne, a v historickem centru hlavniho mesta mame pravo mluvit vsichni obcane republiky. stejne tak parkujici auta na zacatku slepe ulice logicky prekazi tomu, kdo jezdi na konec ulice. anebo treba kupoval jsem barak s tim, ze to mesto umoznovalo, najednou to neumoznuje pripadne zpoplatnuje, cim snizuje hodnotu meho majetku. a mohl bych to zkusit u soudu. podobnych situaci by se naslo hodne a najit absolutni spravedlnost by pravidla zasadne zkomplikovalo. a take postupne komplikuje. nakonec proto jsou paragrafy klikate, ze ano.

            opacny pohled na vec je zase ten, ze jsou to obecne pozemky a obec rozhoduje jak je vyuzije. z meho pohledu je absolutne spravne chtit penize za to, ze vam nekdo parkuje na pozemku. prave naopak, myslim si, ze obec, ktera umoznuje zadarmo parkovat lidem na obecnem pozemku se nechova s peci radneho hospodare a poskozuje ty, kteri si parkovani, pripadne dopravu vyresili tak, ze na obecnych pozemcich parkovat nemusi.

              1. cena by mela byt nastavena
                cena by mela byt nastavena tak, aby splnovala ucel. pokud je cilem jenom zpoplatnit a vydelat, tak je to ciste ekonomicka uvaha. mela by byt takova aby vynos byl co nejvyssi. pokud je ucelem omezit pocet aut ve meste, pripadne mnozstvi skodlivin, tak zrejme jeste vyssi. jinak za sebe reknu, ze se opravdu divim lidem, kteri jezdi po praze autem. bud mate duvod jako podnikatel a nemate jine cesty, v tom pripade je to biznis, nebo nemate jinou moznost, treba jste invalidni nebo vozite invalida, nebo neco podobneho a predpokladam, ze na takove pripady se mysli, nebo si proste dopravate ten luxus jezdit a parkovat autem tam kde je mhd jedna z nejlepsich ve svetovem meritku. v tom pripade platte, kdyz na to mate. a nebrecte. nebo si kupte elektromobil. mam pocit, ze zrovna vy jste jejich hlasity obhajce.

            1. Trojotazka za 10 bludistaku,
              Trojotazka za 10 bludistaku, bylo tam poloprazdno i v dobe pred zonami? Bylo by tam poloprazdno ted bez zon? A je tam poloprazdno i vecer se zonami?

              Urcite je tam spousta moznosti k vylepseni (treba prave kratkodobe parkovani), ale bez nejake regulace nas auta zavali…

  4. Mohu potvrdit, že to
    Mohu potvrdit, že to funguje. Před dvěma měsíci jsem si na Praze 1,2,3,5,6 a 7 vyřídil parkovačky jen za správní poplatek 100,- Kč. Prahy 5 a 6 klasickou parkovačku „za sklo“ nevydávají, zde se RZ vozu jen zavede do jejich systému. Všude to bylo na počkání a stačily k tomu OP, velký TP a kopie výpisu z OR, protože EV mám na firmu. A pro úplnost na Praze 6 jim nestačila kopie, zde chtěli předložit originál výpisu z OR. Pokud jsem novinku pochopil správně, za 100,- Kč lze získat parkovačku na každé Praze a pro každý elektromobil, tzn. podle mého názoru bez ohledu kde je vůz přihlášen.

      1. Dnes je to tak, že pro
        Dnes je to tak, že pro nově zavedené modré zóny, tj. Praha 5,6,8 (+ časem přibyde Praha 9 a 4) stačí registrace na jedné z nich. Zde se fyzické parkovací karty nevydávají, zavedou vůz pouze do systému a kontroluje se oprávnění k parkování už jen podle RZ vozidla. Mě na Praze 5 za 100 Kč zaregistrovali „celou Prahu“, takže na Praze 6 ze systému vyčetli, že to platí pro všechny městské části a nechtěli už po mě nic registrovat.
        Naopak pro původní modré zóny, tj. Praha 1, 2, 3 a 7 vydávají tyto městské části postaru skutečné kartičky, které je nutné nechávat za předním sklem. Tyto prahy je prozatím nutné oběhnout všechny a všude zaplatit 100 Kč.
        Do nějaké doby však systém bude sjednocen a všechny městské části přejdou na elektronickou evidenci. Pak už to bude možné získat na jedné adrese pro celou Prahu za 100,- Kč.

          1. Kolik lidi u nas jezdi v
            Kolik lidi u nas jezdi v ojetine za skoro 400 tisic? Dokonce, kolik lidi mimo velka mesta (a mimo dobre placene pozice) jezdi v novem soukromem aute za skoro 400 tisic?

            Za kolik prumernych platu koupim nejlevnejsi nove EV? Porad mi to neprijde jako cenovy hit ani pro stredni/vyssi stredni tridu, natoz pro „plebs“ (samozrejme pomijime nadsence, co cenu za konicka – jakehokoliv – tak neresi). A ano, muzeme se hadat, jestli „bohaty“ zacina na 50, 100 nebo 500 hrubeho za mesic.

            To je stejne, jak Radovan argumentuje, ze EV jsou lacina a doklada to ojetym ionem… Stejne tak muzu argumentovat, ze ojeta fabka stoji 50 a meli bychom z toho pocitat navratnost EV…

                1. Ne, sebevražda to nebyla,
                  Ne, sebevražda to nebyla, přežil bych, i kdyby auto nejezdilo a já musel přesto splácet úvěr a dál jezdit spalovákem.

            1. Tak mi zkuste spočítat
              Tak mi zkuste spočítat navratnost ojete fabky za 50.000 oproti trabantovi. Rekl bych ze u toho iona vs fabie to vyjde daleko lip. Takze si koupim ojeteho iona v nemecku za 230.000. Vezmu si ho na uver a budu platit mesicne kolem 3900. Tim padem, najezdil-li alespoň 2000km mesicne mam cele auto za cenu toho, co by někdo s fabii dal jen za palivo.

              1. Znam par trabanto-fanousku,
                Znam par trabanto-fanousku, kteri by urcite nesouhlasili 🙂
                Potiz bych videl v tom, ze pokud kupuju auto v tehle cenove relaci, pravdepodobne to bude moje jedine (tedy nutne univerzalni) auto. A to, pardon, ion neni – treba z Prahy na Sumavu nedojedu (nejsou nabijecky dost nahusto), o „dobrodruzne“ ceste do Ostravy nemluvim. A to jsou veci, co ta Fabia da s prstem v nose.

                1. Prvni stranka, co vypadla z
                  Prvni stranka, co vypadla z vyhledavace (http://www.taxiklub.cz/cenik.php) udava Pra-Ova 4700 – takze tam a zpatky za desitku. Pokud dam na benzinu 2.5/km (2000 za benzin), za 7 jizd se mi ta Fabia za 50 zaplati.

                2. Stejně si dovolím tvrdit,
                  Stejně si dovolím tvrdit, že roční provoz ojeté felicie za 50 stojí víc. Třeba naši neměli auto vůbec. A každý rok jsme jezdily na dovolenou na druhý konec republiky i k moři. Ale pokud si někdo potřebuje stežovat že má málo peněz a na druhou stranu živit spalovák, tak prosím…

                3. Vsechno jde za cenu nejakych
                  Vsechno jde za cenu nejakych (obcas dost velkych) kompromisu. Ale tady se asi neshodneme, ja si proste nemyslim, ze BEV v dnesni podobe a cene jsou univerzalni reseni pro kazdeho. Muj nazor. Zkusil jsem, neslo to (a ted se nebavim o penezich). Za rok dva treba zkusim znovu.

                4. Ohledne ostatnich vydaju –
                  Ohledne ostatnich vydaju – schvalne jsem se podival na vydaje spojene s mym autem – koupene jako ojetina, dneska ma cca 330 tisic a 16 let – za poslednich cca 5-6 let (co si vedu vydaje) jsem mimo naftu zaplatil zhruba 35 tisic poplatky (pojisteni, dalnicni znamky, STK, mycka…) a 35 tisic servis (olej, tlumice, brzdy, homokineticky kloub, proste prevazne spotrebak).

                  Mozna to neni typicka ojetina, zatim se na ni nevysypalo nic velkeho.

        1. Nikoli. Je to pouze o
          Nikoli. Je to pouze o prioritach (viz pan Ozana). To ze ma vetsina lidi jine priority nez vlastnit EV plne chapu a respektuji. Ale zasadne nesouhlasim, ze je EV jen pro bohate.

          Anebo mozna mate pravdu, kdyz porovnam zivotni standard se standardem ze stredoveku, je dnes bohaty skoro kazdy 😀

          1. Cely zivot je o prioritach.
            Cely zivot je o prioritach. Ale vzit si 2M hypo na TS a bydlet na zadnim sedadle asi neni to prave, na tom se doufam shodneme.

            Udaje pro letosek jsem nenasel, v roce 2012 byl 90% percentil (90% platu je mensich, takze se bavime o 10% „nejbohatsich“ Cechu) cca 40 tisic, necht je dneska 50 (35 cisteho).
            Kdyz se budu past a bydlet pod mostem, na nejlevnejsi nove BEV (eUp za 475?) budu setrit pres rok. Kdyz si dopreju nejake bydleni, stravu a dalsi vydaje (rekneme 15 tisic, 20 usetrim – tohle bude zhruba odpovidat rodine, ktera jeden prumerny plat spotrebuje, druhy usetri), tak je to „pouhe“ dva roky.
            U BEV ojetiny (ion za 300) je to porad trictvrte roku/rok a ctvrt.
            U „dalkoveho“ auta pro pristi rok (T3/Bolt za cca 1.2M) to mame 3/5 let
            U dalkoveho pro letosek – nejlevnejsi TS (2M) 5/8 let…

            1. Někdo je třeba chudý
              Někdo je třeba chudý duchem. Někdo považuje zdraví za největší bohatství. Je to o prioritách. 20 let jsem bral invalidní důchod 5000 Kč, nyní mám již 3 roky starobní 8500. Přesto si mohu dovolit jezdit elektromobilem a asi bych si nedovolil jezdit na benzín. To si vůbec nedovedu představit.Mám vysoký krevní tlak, cukrovku, poškozená játra, ale vím, že patřím mezi ty bohatší na tomto světě.

              1. Vy jen lžete,jak když
                Vy jen lžete,jak když rudé p-krávo tiskne,aby jste si mohl koupit a financovat elektromobil,na to jste neměl z důchodu,ale uplně z jiných zdrojů a když se někdo věnuje naplno svému koníčku,pak samozřejmě nemá čas ani pořádně žít a je pro své okolí spíše otravný.Ukliďte si okolo sebe,podívejte se na sebe,ukliďte v koupelně,vlezte si do vany a pak kritizujte všechny ostatní,ty chudé duchem ve spalovacích autech,ano?

Napsat komentář