Praha se dál připravuje na rozvoj nabíjecí infrastruktury pro elektromobily

Na konci této dekády by mohlo podle některých odhadů po české metropoli jezdit až 200 tisíc elektromobilů.

Hlavním motorem rozvoje sítě nabíjecích stanic v Praze zatím zůstává energetická společnost Pražská energetika (PRE).
foto: PRE

Odhadované množství 200 000 elektromobilů odpovídá téměř třetině všech osobních a malých dodávkových aut v Praze. Na tento nárůst je nutné se zodpovědně připravit. Rada hl. m. Prahy proto v pondělí projednala a schválila dokument Generel rozvoje dobíjecí infrastruktury v hlavním městě Praze do roku 2030, který má určit další směr rozvoje elektromobility v české metropoli.

Schválený generel navazuje na některé strategické dokumenty Prahy i České republiky – Národní akční plán čisté mobility, Plán udržitelné mobility Prahy a okolí, Zásady zřizování dobíjecí infrastruktury (Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy) a další. Pro hlavní město ho připravila městská společnost Operátor ICT, a.s. (OICT).

Ta byla v součinnosti s dalšími městskými společnostmi pověřena Radou hl. m. Prahy také přípravou porovnání všech variant podpory elektromobility, tedy jak těch investičních, tak varianty s minimálními náklady.

„Praha se v rámci analýzy prostředí, technických řešení a trendů v oblasti veřejného dobíjení pro generel inspirovala mimo jiné i zkušenostmi z dalších evropských metropolí se srovnatelným počtem obyvatel. Ve Vídni, Hamburku nebo Rotterdamu už je elektromobilita ve výrazně pokročilejší fázi rozvoje, a tak se od nich Praha ráda přiučí. Elektromobilita je krok správným směrem, který přispěje ke snižování emisí a zlepší kvalitu života v našem městě,“ uvedl Zdeněk Hřib, primátor hl. m. Prahy.

Generel pracuje v otázce rozvoje počtu elektromobilů do roku 2030 se třemi scénáři. Dva jsou totožné se strategií Národního akčního plánu čisté mobility, třetí scénář předjímá Klimatický závazek Prahy a předpokládá, že v roce 2030 by se na území Prahy mohlo pohybovat cca 200 tisíc elektromobilů, což by při provozu přibližně stejného počtu vozů jako dnes představovalo 30 % všech osobních a malých dodávkových vozů v Praze.

Z tržní segmentace a zkušeností z dosavadního dobíjecího chování uživatelů vyplývá, že pro veřejné dobíjení by měla být hlavním tématem podpora tzv. parkovacího rezidentního dobíjení, tedy dobíjení v rámci parkování na běžných parkovacích místech obvykle po dobu několika hodin.

Generel pracuje i s technologií veřejného rychlodobíjení. Jde o další segment služeb, který má větší komerční potenciál ve srovnání s parkovacím dobíjením.

„Obecně je příchod elektromobility velkým tématem pro městskou infrastrukturu. Daný tisk řeší, jakým způsobem bude provozován systém elektronabíjecích stanic – klíčovým faktorem ovšem je, jakou cestou dostaneme dostatečný energetický příkon na konkrétní místa – abychom neohrozili energetickou bezpečnost města. Proto jsme už v minulém roce spustili synergický proces obnovy sítě veřejného osvětlení, kdy posilujeme přenosovou kapacitu této soustavy. Počítáme s tím, že právě lampy veřejného osvětlení by se měly stát v budoucnu pilířem soustavy takzvaného pomalého dobíjení elektroautomobilů,“ dodal radní hl. m. Prahy pro oblast majetku Jan Chabr.

Generel se také zabývá tématem elektrické distribuční sítě v Praze a její kapacity pro připojení a provoz dobíjecích bodů. Celkem byly zpracovány čtyři typy připojení parkovacích dobíjecích stanic k elektrické distribuční síti.

Jako nejvýhodnější se podle generelu ukazuje varianta využití synergií s obnovou elektrické distribuční sítě a elektrické sítě veřejného osvětlení pro zajištění budoucího připojení dobíjecích stanic na lampách veřejného osvětlení.

„Tento způsob připojování parkovacích dobíječek společně se standardním připojováním stanic přímo na elektrickou distribuční síť nízkého napětí by měly zajistit nejlepší poměr nutných investic k výslednému počtu dobíjecích bodů. Navíc pouze kombinace obou těchto způsobů připojení zajistí potřebnou kapacitu stanic pro rovnoměrné pokrytí města veřejnými dobíjecími body,“ upozornil generální ředitel OICT Michal Fišer.

Generel popisuje další důležité body pro rozvoj a podporu veřejného dobíjení, jako je otázka parkování, návrh rozmístění stanic na území hlavního města a další. Výstupem generelu je návrh několika možných investičních variant.

Díky tomu lze porovnat finanční náklady jednotlivých variant v kontextu s jejich přínosy. Rada hl. m. Prahy proto požádala OICT o další rozpracování a posouzení dvou právních modelů spolupráce se soukromým sektorem – koncese a joint venture (společný podnik bez finančního vstupu města).

„Při přípravě generelu bylo nutné vzít v potaz možné finanční dopady koronavirové krize. Ta bude mít zásadní vliv na rozpočet města v budoucích letech a omezí se možnost investičních aktivit, je ale zásadní zajistit další rozvoj dobíjecí infrastruktury pro elektromobily na území Prahy,“ uzavřel místopředseda představenstva OICT a ředitel Úseku projektového řízení a fondů Matej Šandor.

V rámci první vlny výstavby by v Praze do roku 2025 mělo být zprovozněno alespoň 750 dobíjecích stanic v kombinaci jak na EV-ready lampách, tak i mimo ně. V další etapě časový plán do roku 2030 předpokládá, že cílem výstavby stanic by mělo být zřízení celkově 4,5 tisíce parkovacích dobíjecích stanic.

Při zpracování podrobného posouzení nejvýhodnější varianty podpory rozvoje budou zohledněny tyto základní východiska:

  • Rovnoměrné pokrytí území metropole parkovacím dobíjením = rovný přístup občanů ke službám.
  • Zajištění poskytování parkovacího dobíjení za nejnižší možnou tržní cenu = maximální podpora rozvoje elektromobility.
  • Minimální finanční rizika ze strany města s možností omezení maximální možné prodejní ceny služby.
  • Návrh organizace výběru lokalit pro umístění nových samostatných stanic parkovacího dobíjení na území Prahy a postup jejich předložení a validace subjekty na straně Prahy.
  • Nastavení podmínek využití EV-ready lamp a nových lokalit samostatných stanic parkovacího dobíjení pro osazení dobíjecími stanicemi.
tisková zpráva

48 Comments on “Praha se dál připravuje na rozvoj nabíjecí infrastruktury pro elektromobily”

  1. Ne, nelibi se mi to. Protoze to zpusobi parkovaci kolaps. Ve
    Ne, nelibi se mi to. Protoze to zpusobi parkovaci kolaps. Ve chvili, kdy kazda plug in Oktavka ma EL znacku. At s tim jdou do haje. Prazaci ze sidlist si elektromobil kupovat nebudou. Jenom do do centra pritahne dalsi stredocechy, kteri jezdi za praci.

    1. covece me ted v Trutnove stavej hned nekolik nabijecek, kdys
      covece me ted v Trutnove stavej hned nekolik nabijecek, kdys jsem jel do pojistovny davat prehled tak jsem si vsim ze tu mam nove prave neco od PRE ale zatim na tom teda byl papir ze mimo provoz, a pak vim ze e-station stavi nabijecky u Teska, takze tu konecne bude pro projizdejici normalni moznost nabiti primo na tranzitu do Pece a ve meste to PRE pro ty co jedou na urady, neb ta CEZacka u Peugeotu je ostuda a porad zaskladana ICE Peugeotama ze salonu a druha CEZacka je na parkovisti hotelu, ac zavora je tam asi porad otevrena a tak k ni je pristup, a mozna jeste nco postavej u noveho Volva, ale to zas bude jiste smelina, neb je to asi stejnej majitel jako Peugeot/Skoda/Toyota

        1. za Komerckou bude PRE, kdys jsem tam minulej tejden jel, tak
          za Komerckou bude PRE, kdys jsem tam minulej tejden jel, tak jeste na ni vyselo mimo provoz, tak se tam cestou stav, to je zachazka tak 100 metru od trasy kudy asi chodis, ten barak poznas, stoji pred nim vystavene vetsinou Hyundaie a ma v sobe takovou pruchozi diru, tak za dirou doleva

    1. a ty auta se musej vsechny nabijet na verejnych nabijeckach?
      a ty auta se musej vsechny nabijet na verejnych nabijeckach? kdyby sis prosel ty grafy co maj na strankach a procet co tam maj, zjistil bys ze se pocita s tim, ze spousta firem si postavi pro sve zamestnance u svejch parkovacich mist vlastni nabijeni, a ze nektere firmy s tim jiz zacinaj a behem tech cca 9-10 let se ma taky stavet hned nekolik soukromych budov s podzemnim parkovanim kde se s nabijeci infrastrukturou pocita, tech 200 tisic elektromobilu taky pocitaji ze budou auta prijizdejici do Prahy, tedy velka cast z nich zrejme nabijeni vubec potrebovat nebude, protoze si auto predtim nekde nabiji levneji treba ze sveho a nebudou mit tedy duvod nabijet za „draho“ nekde na verejne nabijecce 😉

      tech 4500 mist budou verejna parkovaci dobijeci mista na delsi stani, pro Prazany tedy moznost jak nabijet prez noc, pro prijizdejici moznost jak nabijet prez den a budou to jen ty co postavi samo mesto, respektive operatori kteri na tom budou spolupracovat, tedy treba PRE

      jen do placu, v celem Norsku, ne jen v Oslu ale cele zemi, bylo k lonskemu srpnu dohromady 16076 verejnych nabijecich bodu (udaje ze http://www.statista.com) ke stejnemu datu srpna 2020 bylo v Norsku registrovano prez 464 tisic elektrifikovanych vozu, z toho cca 114 tisic elektromobilu a zbytek plug-in hybridy, normalne jak to ti Norove delaj ze maj jen lehce nad 16 tisic verejnych nabijecek a vic nez 460 tisic elektrifikovanych aut?

      lidi kdys mate potrebu diskutovat na nejake tema, zjistete si alespon zakladni informace o danem tematu 🙂

    2. Tak k té matematice přidejte ještě trochu analýzu.
      Tak k té matematice přidejte ještě trochu analýzu. 🙂

      Polovina lidí co si koupí BEV bude mít svou garáž(i v Praze mají garáže) s vlastním nabíjením, takže to vůbec nevyužije.
      Těch 4500 je pouze tento projekt radnice. Už dnes máte v Praze stovky nabíjecích míst jiných projektů a své vlastní projekty mohou mít i městské čísti. Počítá se také s tím, že soukromé subjekty budou budovat vlastní nabíjecí body ve svých areálech či podzemních parkovištích.

      Jak píšou v článku, na základě analýzy situace z jiných měst došli k tomuto číslu. Pokud máte lepší a lépe podložený návrh, který nebude stát bambilion, tak sem s ním. 🙂

      1. Polovina lidí co si koupí BEV bude mít svou garáž(i v
        Polovina lidí co si koupí BEV bude mít svou garáž(i v Praze mají garáže) s vlastním nabíjením, takže to vůbec nevyužije.

        Nechci Vám do toho kecat, ale každý kdo situaci v Praze zná, ví, že to je naprostý nesmyl. Nebo si myslíte, že za těch pár let se postaví tolik nových bytů či dokonce RD s vlatní garáži. Já si to tedy nemyslím. Ještě aby mé příspěvky nebyly brány jako boj proti elektromobilům. Syn má ZOE v maximální výbavě, mám možnost s ním jezdit. Takže já jsem velkým zastáncem el.aut,ale jsem také zastánce selského rozumu a ten mi říká, že za 9 let nebude v Praze 1/3 aut na elektriku ani náhodou.

        1. To, že říkáte, že 4500 je málo se nedá brát jako boj
          To, že říkáte, že 4500 je málo se nedá brát jako boj proti BEV spíše naopak. 🙂

          Předtím jste psal, že 4500 nabíječek bude málo a teď píšete, že nevěříte, že bude za 9 let 1/3 aut v Praze BEV, takže to je vlastně v pořádku, že jich nestaví více nebo ne?

          Nemůžete zastávat názor, že bude málo nabíječek a hned na to říci, že těch aut nebude tolik. 😀

      2. V Praze má vlastní garáž promile vlastníků
        V Praze má vlastní garáž promile vlastníků aut.
        Většina domů garáže nemá, ty co je mají je mají ve formě garážových stání.
        I v nových bytových domech jsou samostatné garáže vůči garážovým stáním ve výrazné menšině.
        Ani v nových bytových domech se nabíjecí místa nebudují, až na naprosté výjimky (osobně vím o jediné a to jen díky sdílení s veřejností).
        Dodatečné zřizování je díky nutnosti schválení SVJ bílá vrána. Zkuste babičku ze sedmého patra přesvědčit o nutnosti investovat do rekonstrukce rozvodů – nabíječka pro vaše místo její podíl na domě nijak nezhodnotí.

        1. Ono nejde jen o SVJ, ale v bytových domech má každý
          Ono nejde jen o SVJ, ale v bytových domech má každý vyhrazené a zaplacené místo na parkování. V budově by se musely zavést nová odběrná místa jen pro EV. To stojí peníze za rezervovaný příkon a placení za jistič. Vlastníci musí souhlasit, což je někdy také problém, spousta lidí si spojuje elektromobil s požáry.

        2. Já, ale nemluvil o většině domů v Praze, ale o
          Já, ale nemluvil o většině domů v Praze, ale o polovině(z 200 tisíc) vlastníků Pražských EV v roce 2030.

          Vezměte si jen Prahu 6. Baba, Juliska, Haunspalka, Ořechovka, Střešovice, Vokovice, Bílá hora a Liboc. To jsou tisíce domů s vlastní garáží nebo alespoň stáním na vlastním pozemku, kde budou moci lidé nabíjet doma. Z této sorty majitelů domů se bude rekrutovat většina vlastníků EV v příštích letech a ne z obyvatel Jižního Města.

          Proto mi s ohledem na ten odhad kolik bude v Praze v 2030 BEV nepřijde nijak podstřelené vybudování 4500 nabíječek pouze v tomto programu.

          1. Podle údajů ČSU žije v Praze 90% domácností v bytových
            Podle údajů ČSU žije v Praze 90% domácností v bytových domech s průměrným stářím 60 let (polovinu totiž tvoří paneláky, jinak by to bylo 90 let) bez možností rozumného parkování, natož nabíjení.
            V rodinných domech žije pouhých 10% domácností.

            Aby v roce 2030 bylo v Praze 100 tisíc vlastníků elektromobilů z rodinných domů, muselo by elektromobil vlastnit 200% takových domácností, tedy každá mít nejméně dva.

            To jak doufám sám uznáte je naprostá utopie.

            1. Když už se odkazujete na ČSU, tak příště prosím odkaz
              Když už se odkazujete na ČSU, tak příště prosím odkaz ať se něco přiučíme. 🙂

              10 % domácností může být v Praze cca 130 tisíc lidí kteří žijí cca v 60 tisíc domech kde se dá nabíjet. U těch domů mají 1-2 nabíjecí body tedy 60-120 tisíc. Dejme tomu, že cca 1 % lidí v bytech může také nabíjet (mají samostatnou garáž nebo garážové státní i s 230V nabíjením) takže to máme dalších 10-15 tisíc nabíjecích míst.

              Dohromady tedy cca 70-135 tisíc aut může i Praze nabíjet v tuto chvíli doma. Za předpokladu vývoje a toho, že drtivá většina lidí co si koupí BEV si ho koupí právě proto, že můžou nabíjet doma mi 100 tisíc nepřijde nijak mimo.

              Samozřejmě do budoucna bude potřeba více veřejných nabíječek, ale to se bavíme o době 2030-2050.

              1. No pardon, to si snad najdete za sekundu, nebo fakt
                No pardon, to si snad najdete za sekundu, nebo fakt ne?
                https://www.czso.cz/csu/czso/13-1131-05-casova_rada-4_2_bydleni

                Mimo to samozřejmě je, protože jedna věc je „může“ a druhá „bude“. Tak nedávejte rovníko mezi ty co bydlí v rodinných domech a ty co vůbec uvažují o elektormobilech.

                Navíc jak sám vidíte, o polovinu vám to nevychází i v ideálním případě, že by všichni co mohli zároveň chtěli. A já vám garantuji, že to v žádném případě není pravda.

                A co myslíte 1-2 nabíjecí body na dům jsem fakt nepochopil. Představa, že si každá domácnost z rodinného domu do roku 2030 koupí jeden, ale spíš dva elektromobily, jenom proto že je může nabíjet na zahradě, je naprosto zcestná.

                Vy tady sníte o elektromobilech, ale přitom 20% domů v Praze nemá připojku na kanalizaci a 8% ani vodovod, o výtazích ani nemluvě. Možná by neškodilo se podívat na realitu elektromobility optikou společnosti, kde polovina lidí žije v paneláku.

                1. No jo, když on je Venca vědec, víme? A vědce nemá co
                  No jo, když on je Venca vědec, víme? A vědce nemá co zajímat realita, věda se dělá pro vědu, ne pro realitu.

                2. Za sekundu fakt ne a díky. 🙂
                  Data máte sice pěkná ale

                  Za sekundu fakt ne a díky. 🙂
                  Data máte sice pěkná ale „jaksi“ 20 let stará. Všiml jste si? 😀

                  Já ale neříkal, že všech 200 tisíc BEV bude nabíjet doma. Já říkal polovina, tak mi nevnucujte co jsem neříkal.

                  1-2 nabíjecí body je myšleno tak, že když máte garáž a předtím třeba vjezd na svém pozemku, tak máte úplně v klidu 2 nabíjecí místa.

                  Ohledně ekonomické reality jste na těch horách asi dost odtržený a trochu vám to i závidím. Ceny i těch nejhorších domů v Praze začínají na 5 mega a normálních spíše na 10-20. To pak nějaké menší EV za půl míče či normální za mega není pro majitele domů velký problém. Připomínám, že se tu bavíme o roku 2030 a o Praze.

                  Ale ať tu jen neplácám já, tak hoďte nějaký svůj výpočet či odhad. Kolik to bude podle vás? 🙂

                3. Právě Vašíku, že jen plácáš. Tvoje výšplechty jsou
                  Právě Vašíku, že jen plácáš. Tvoje výšplechty jsou adekvátní plácání prknem o rybník. Dává Ti plácání prknem o rybník nějaký hlubší smysl, vědče?

                4. Ano, vím že jsou z roku 2004. Ovšem upozorňuji, že tím
                  Ano, vím že jsou z roku 2004. Ovšem upozorňuji, že tím hůř, protože podíl nové výstavby od 2010 je strašně malý a celkově Praha hrozně stárne.

                  Já reagoval na těch 75 tisíc…

                  Neříkám, že nemůžete nabíjet i tři elektromobily. Ale mít je v roce 2030 taková domácnost rozhodně nebude. A nenechte se mýlit cenou těchto nemovitostí. To je relativní hodnota odvozená od stavu trhu. Lidé co v těchto domech bydlí nemají na kontě desítky mega. Pokud jeden dům prodáte, možná za něj tolik dostanete, když najdete kupce. Ale pokud jich dáte na trh 100, tak už je neprodáte a cena začne strmě padat. Ale asi nemá smysl řešit strukturu ceny nemovitostí. V Praze investoři zatím drží byty, ale už je cítit, jak je situace napjatá. Byty budou držet dva tři roky max. Pokud ale přijde mutace korony, která zvrátí očkování, tak se trh nemovitostí v Praze zřítí a tahle virtuální hodnota zmizí jak jarní sníh.

                  Můj odhad je, že elektromobil si do 2030 pořídí maximálně 10% majitelů domů, a to ještě v rámci běžného cyklu obnovy. Plus samozřejmě nějaké firmy a státní úřednící. Suma sumárum nižší desítky tisíc a to do toho zahrnuji širší Prahu. Což je proti 1,5 milionu spalovacích aut v Praze míň než nic.

                5. Nižší desítky tisíc řekněme tedy do 50 tisíc. Dobrá,
                  Nižší desítky tisíc řekněme tedy do 50 tisíc. Dobrá, uvidíme. 🙂

                6. Ano, uvidíme. Zatím vidíme, že kvůli krizi klesá počet
                  Ano, uvidíme. Zatím vidíme, že kvůli krizi klesá počet prodaných EV dvojnásobným tempem, oproti poklesu prodejů spalováků.

                  Což překvapilo i mě, u tak miniaturních prodejních čísel jsem to nečekal.

                7. Podívejte se na prodeje v ČR.
                  Podívejte se na prodeje v ČR.

                8. Data z ČR:
                  2019 – 756 BEV 473 PHEV
                  2020 – 3262 BEV 1978 PHEV

                  Data z ČR:

                  2019 – 756 BEV 473 PHEV

                  2020 – 3262 BEV 1978 PHEV (Super mega krííííze :D)

                  Teď vážně, z jednoho měsíce prodejů jedné zemičky nemůžete předpovídat trend. Čísla z minulého ledna jsou těžce nadopovaná Citigem iV a vy to víte. 🙂
                  Třeba Tesla by měla víc jak 100% růst. 😀

                  http://www.hybrid.cz/v-roce-2020-bylo-v-cr-registrovano-pres-5200-novych-aut-do-zasuvky

                  https://elektrickevozy.cz/clanky/v-cr-v-roce-2019-vzrostl-pocet-aut-do-zasuvky-o-25

                  https://elektrickevozy.cz/clanky/prodeje-elektromobilu-v-cr-2021-leden-byl-velmi-ospaly

                9. Nerozumím logice „doping citigem“ v roce 2020 brát jako
                  Nerozumím logice „doping citigem“ v roce 2020 brát jako pozitivní argument a v roce 2021 jako negativní argument.
                  Když tedy s tím máte problém, tak citigo škrtneme z obou let a stále koukáme na naprostou prodejní tragedii.

                  Navíc vás upozorňuji, že podle čísel na která koukám tento měsíc taky nevypadá vůbec dobře. To bude taky citigem?

                10. Nastesti jste uz presel z demagogie s funkcnosti EV na
                  Nastesti jste uz presel z demagogie s funkcnosti EV na demagogii s moznosti dobijeni EV. Uz jste si asi sam pripadal trapne porad tvrdit, ze EV je spatna technologie. Tak ted ze to nebude kde nabijet. Az bude dostatek nabijecich mist, co budete delat pak?

                11. Nic neškrtejte. Prostě neporovnávejte pouze měsíce, ale
                  Nic neškrtejte. Prostě neporovnávejte pouze měsíce, ale nejméně kvartály nebo spíš pololetí či roky. Pak se vyvarujete chyb kvůli situacím, že jedna automobilka vrhne na trh v jednom měsíci tolik aut jako jindy v celém kvartálu.

                  Nevím na jaká čísla koukáte. Pochlubte se. 🙂

                  Až bude alespoň celý kvartál, tak můžeme začít dělat nějaké závěry, ale spíše si počkám na pololetí.

                12. David Kolben (runner42)
                  04. 12. 2014 21:23
                  Žiješ v mylné

                  David Kolben (runner42)
                  04. 12. 2014 21:23
                  Žiješ v mylné představě, že se baterie nevyrábí masově. Opak je pravdou. Například produkce NCA článků od Panasonicu je taková masovka, že jejich odběr pro elektromobily od Tesly je jak plivnutí v moři. Jejich cenu tvoří cena lithia, materiálů katody, ostatních materiálů, distribuce a zisk. Prostor pro zlevnění v procesu výroby je absolutně minimální. Ceny spíš porostou.::::::::Jistě chápete, proč Vaše, hlavně dlouhodobé předpovědi beru s „rezervou“.

                13. Ovšem moje předpověď je skutečně dlouhodobá, nikoliv na
                  Ovšem moje předpověď je skutečně dlouhodobá, nikoliv na dva tři roky. Podle mého názoru ceny skutečně porostou a výrobci se snaží tomuto trendu kontrovat snižováním obsahu těchto materiálů.

                  Co se týká poklesu ceny, tak i přes nové chemie se cenová křivka vyhlazuje, jestli jste to nezaznamenal.

                14. U baterií je momentálně učící křivka na úrovni 18 %.
                  U baterií je momentálně učící křivka na úrovni 18 %. To znamená, že při každém zdvojnásobení produkce se průměrná cena výroby sníží o 18 %. https://finlord.cz/2020/12/cena-baterii-elektroaut-poklesla-89/
                  Tak nám dejte nějakou konkrétní prognozu, jaká bude cena za 5,10let.Jinak, ta Vaše prognoza je 6let stará „nikoliv na dva tři roky“.

                15. Prostor pro zlevňování u baterií je a není malý.
                  Prostor pro zlevňování u baterií je a není malý. Zapoměl jste náklady na výrobní linku a výzkum a vývoj, které se postupně rozpočítávají.
                  Pokud si člověk vezme čiště cenu kovů v baterii, tak je prostor pro zlevnění ještě obrovský a to existují i baterie typu LFP, kde je z cenných kovů akorát Lithium. Fosfor a železo jsou za pakatel.

  2. Taky jsem byl dneska v Praze.
    Nejdřív jsem z okna koukal na

    Taky jsem byl dneska v Praze.

    Nejdřív jsem z okna koukal na tři snědé paviány v dělnických přilbách a vestičkách, jak řvou něco na rychle jdoucí holku na protějším chodníku a o minutu později volal policajty na fetku v kapuce, co vysklila boční okno Passata.

    Do tohohle pekla se nevrátím, i kdyby ty nabíječky byly pozlacený.

    Na mágoši už asi totálně zešíleli a mají úplně špatně životní priority.

          1. Jelikož Praha čím dál víc připomíná ghetto, nemám
            Jelikož Praha čím dál víc připomíná ghetto, nemám potřebu cokoliv prezentovat.
            Pokaždé si znova a znova gratuluji, že jsem našel dost odhodlání zvednout kotvy a odstěhovat se.

            Hipsterská Praha feťáků, zlodějů a neschopné zeleno rudé lůzy na radnicí mi už nemá co nabídnout.

            Zůstává mi poslední byt, luxusní 2kk 75m2 s garáží, minuta na metro, za 7,5 mega je váš, pokud někdo máte zájem. Je to poslední nemovitost, co v Praze mám. Jestli to někdo chcete, tak pište na mail. Hybriďákům dám ze staré známosti slevu.

                1. Já jsem v životě ve velkým městě žít nechtěl a
                  Já jsem v životě ve velkým městě žít nechtěl a bohužel „musel“, naštěstí to bylo v docházkové vzdálenosti od relativně velkého lesa

            1. Já odešel z Prahy (Holešovice) před pár lety na vesnici a
              Já odešel z Prahy (Holešovice) před pár lety na vesnici a ani jednou jsem nelitoval. Sice je to tady prdel světa, obchod, hospoda a školka, nic víc, ale mě nic nechybí.

              Jo a za 7,5 mil. prodal soused tady u nás dům. Sice řadovka, ale 120 m2 plus 20m2 garáž, místo před domem pro dvě auta, zahrada, dobří sousedé 🙂 Ale někdo si stejně radši za tu cenu koupí ten byt…

      1. Praha je pro bezdětné s jinými prioritami. Bezdětnému
        Praha je pro bezdětné s jinými prioritami. Bezdětnému člověku nevadí, že na chodníku vidí běžně injekční stříkačky. V autě samozřejmě člověk nesmí nic viditelného nechat, jinak zloději hned vymlátí okénka a auto vykradou. Nějaké ťukance při parkování také nikdo neřeší, pokud zrovna není na blízku majitel. Popelnice pravidelně přehrabují bezdomovci. Domy je potřeba zamykat, pokud vidí fetka otevřené dveře, tak jde dovnitř. Hloučkům bezdomovců se psy je vhodné se vyhýbat. Podobně jako když člověk vidí černocha, který je nejspíš nafetovaný a vede pěstní souboj s imaginárním nepřítelem. Hipsteři, kteří mají stehno silné jako normální chlap ruku, popíjejí sojové latéčko a pečují o svoje vousy. Když byla zima, tak v naší ulici polovina aut přes týden nevyjela a nechali sníh roztát. Hodně lidí v Praze auto nevlastní a ani vlastnit nechce, vystačí si s MHD.
        Dobíječky v lampách nejsou špatný nápad, ale musí být odolné vůči vandalům a hlavně kabely musí být zabezpečeny proti ukradení.
        Nicméně cena asi 750 tis Kč za jednu lampu je úlet.

Napsat komentář