Praha: až polovina autobusů na elektrický pohon do roku 2030

Snížení emisí, zlepšení životního prostředí, omezení hluku a zvýšení komfortu cestování po Praze. Všechny tyto benefity mají Pražanům přinést bateriové trolejbusy a elektrobusy.

Do roku 2030 by měla v hlavním městě České republiky jezdit čtvrtina až polovina autobusů na elektrický pohon.

foto: Dopravní podnik hlavního města Prahy

Dopravní podnik hlavního města Prahy vlastní 1100 autobusů, které ročně spotřebují přes 30 milionů litrů nafty, jejímž spalováním v motorech vznikají zplodiny významně znečišťující ovzduší. Tento dlouhotrvající neradostný trend by se však mohl začít měnit k lepšímu.

Rada hlavního města Prahy totiž v pondělí 6. 4. 2020 schválila novou Koncepci využití alternativních paliv v podmínkách autobusové dopravy. Tímto rozhodnutím by nejen začala plnit svůj závazek ve snižování emisí, ale zároveň by cestujícím dopřála komfortnější a mnohem tišší přepravu.

V současnosti se až 75 % osob v hlavním městě přepravuje tramvajemi a metrem, tedy dopravními prostředky na elektrický pohon. To představuje zhruba 65 % všech výkonů realizovaných Dopravním podnikem hlavního města Prahy. Zbylých 35 % pak tedy zůstává v kompetenci autobusové dopravy.

„Až 80 procent znečištění ovzduší způsobuje automobilová doprava. Tím, že začneme více využívat alternativních pohonů ve veřejné dopravě, přispějeme k naplnění pražského klimatického závazku ve snižování emisí CO2, který do deseti let předpokládá snížení až o 45 %. Znatelně se tak zlepší prostředí, v němž žijeme,“ vysvětlil nesporné klady obměny vozového parku autobusů náměstek primátora pro oblast životního prostředí Petr Hlubuček (STAN).

Pod pojmem alternativní pohony se rozumí především emisně i energeticky nejefektivnější elektrické pohony, doplněné po určitou přechodnou dobu rovněž hybridními a nejmodernějšími naftovými autobusy. Do budoucna je počítáno rovněž s autobusy na vodíkový pohon.

Dle zastupitelů města se již projektuje trolejbusová trať na letiště a do Letňan, probíhá příprava výběrového řízení na dvacet velkokapacitních bateriových trolejbusů dlouhých až 25 m, dále 15 kloubových bateriových trolejbusů a 14 elektrobusů. Připravuje se rovněž pořízení hybridních diesel-elektrických autobusů.

Inspirace doma i ve světě

V České republice je za průkopníka a lídra v elektrifikaci městské hromadné dopravy považováno krajské město Hradec Králové, kde elektrobusy před pár dny pokořily hranici dvou milionů ujetých kilometrů. Přitom první elektrobus pořídili královéhradečtí teprve v roce 2013.

Od té doby se poměr vozidel s elektrickým a naftovým pohonem vyrovnal na 1:1. „Dopravní podnik Hradce Králové vlastní nejekologičtější veřejnou dopravu v celé České republice. V oblasti e–mobility městské dopravy jsme na špici,“ prohlásil Zdeněk Abraham, ředitel Dopravního podniku města Hradce Králové.

Česká republika má však dobrou výchozí pozici i v mnoha dalších městech, zejména tam, kde jsou v provozu tramvaje nebo trolejbusy. Řada měst (např. Zlín, Ostrava, Plzeň) pořizuje již řadu let trolejbusy s trakčními bateriemi, které dokážou obsloužit část trasy i bez nutnosti stavět trolejové vedení.

Asi nikoho příliš nepřekvapí, že z evropských měst byla v otázce ekologických dopravních prostředků průkopníkem Vídeň. Toto zelené město si velmi zakládá na přísných ekologických podmínkách, které prosazuje vládní strana Zelení – Zelená alternativa (GRÜNE). Ta se zasadila i o zavedení speciálních elektrobusů, které se liší možností vytápění či klimatizace pomocí proudu přímo z baterie.

Dle oficiálních údajů města Vídeň se začnou nemalé náklady vynaložené do e-busů po zhruba 80 tisíci najetých kilometrech konečně vracet. Státem, kde elektrická energie napájí drtivou většinu veřejné dopravy je tradičně Švýcarsko.

Jeho největší město Curych připravuje elektrifikaci řady autobusových linek zejména pomocí systému dynamického nabíjení (In Motion Charging) a jeho trolejbusy jsou již komplet vybaveny trakčními bateriemi, čímž se stávají mnohem operativnější a spolehlivější.

V hojném počtu nalezneme elektrobusy také v britské metropoli. Dle nejnovějších údajů jezdí v Londýně 234 elektrobusů BYD ADL a vzhledem k tomu, že si město nad Temží dalo za cíl stát se městem s nejčistším provozem v městské dopravě, se dá očekávat, že jejich počet bude v dalších letech ještě stoupat.

Pozadu nezůstává ani Paříž, jejíž dopravní podnik se nedávno rozhodl vyměnit významnou část svého vozového parku autobusů za elektrobusy. Výběrové řízení bylo vypsáno na úctyhodných 800 vozů. Podmínkou bylo, aby všechny dosahovaly délky 12 metrů.

Současná nelehká výjimečná situace ve světě mimo jiné ukázala, jak rychle je životní prostředí kolem nás schopno zareagovat na výrazné snížení intenzit automobilové dopravy a průmyslové produkce.

Snižování emisí a škodlivin je i navzdory hrozícímu ekonomickému útlumu klíčovým cílem, který díky technologickému pokroku a vůdčí roli Evropy může přispět k ekonomickému rozvoji a vzniku nových pracovních příležitostí.

Podpora veřejné dopravy – především té ekologické (tramvaje, metro, železnice, bateriové trolejbusy, elektrobusy atd.) je tak pro hlavní město i nadále prioritou v úsilí o naplnění Klimatického závazku.

tisková zpráva

18 Comments on “Praha: až polovina autobusů na elektrický pohon do roku 2030”

  1. Prosím povšimněte si jak je MHD v Praze vlastně čisté,
    Prosím povšimněte si jak je MHD v Praze vlastně čisté, když:

    „se až 75 % osob v hlavním městě přepravuje tramvajemi a metrem, tedy dopravními prostředky na elektrický pohon. To představuje zhruba 65 % všech výkonů realizovaných Dopravním podnikem hlavního města Prahy. Zbylých 35 % pak tedy zůstává v kompetenci autobusové dopravy.“

    Mylím že v tomto je Praha na jednom z předních míst na světě vůbec, že 75 % přepravených osob je přepraveno pomocí elektrifikované dopravy!!!

    Dále si povšimněte že:
    „Až 80 procent znečištění ovzduší způsobuje automobilová doprava“

    A teď si představte že by jsme neměli metro ani tramvaje jako je to v některých velkých městech na světě a že by se těch zbylejch 75 % osob přepravolvalo pomocí spalováků všeho druhu!!!
    To by byl naprostej horor… :(((

    Nevím kolik % znečištění ze spalováků v Praze připadne na MHD autobusy, ale rozhodně to bude úleva až se zeelektrifikujou a 1200 autobusů tu přestane pálit ročně 30 milionů litrů nafty a nevím kolik kg CNG ročně.

    Rozhodně to že přepravou 25 % osob vytvoříme 80 % znečištění je teda dobrej úlet… :-///

    1. oprava
      Věta „Rozhodně to že přepravou 25 % osob

      oprava

      Věta „Rozhodně to že přepravou 25 % osob vytvoříme 80 % znečištění je teda dobrej úlet…“ neplatí.

      Něco o mezinárodním hodonocení pražské dopravy nejdete zde v pár prvních odstavcích. Zbytek je už jen to taové typicky české plácání se v detailech. 😀

      https://nazory.aktualne.cz/komentare/prazska-mhd-je-pry-jedna-znejlepsich-na-svete-tak-urcite/r~1e8ec8ee327a11e89509ac1f6b220ee8/

    1. Počítej, že litr nafty udělá cca 3 kWh práce na
      Počítej, že litr nafty udělá cca 3 kWh práce na kolech.

      takže 90 000 000 kWh , 90 000 MWh

      za rok to je průměrný výkon cca 10 MW na nabíjení non stop.
      To je výkon zhuba třiceti 350 kW nabíječek na osobní elektomobily, to zase není tak moc.

        1. Já se těm přepočtům litrů nafty na kWh při
          Já se těm přepočtům litrů nafty na kWh při zjištování celkový potřeby e. energie pro EV flotily vyhejbám jako nepřesnejm. Radši naježdený km vynásobím průměrnou spotřebou spotřebou W na km + připočtu 10% ztrátu při nabíjení a mám lepší přehled.

                1. jestli počítám dobře, tak na 90 GWh tak 0,5 km2 článků
                  jestli počítám dobře, tak na 90 GWh tak 0,5 km2 článků a 90 MWp.

                  Ale v zimě by to spotřebu nepokrylo, musela by být několikrát větší.

                2. Elektrárna Vepřek má 82,5 ha a instalovaný výkon 35,1 MW.
                  Elektrárna Vepřek má 82,5 ha a instalovaný výkon 35,1 MW.

                3. Co na Petrin par VTE? 🙂
                  FVE nejvice vyrabi o prazdninach, a

                  Co na Petrin par VTE? 🙂
                  FVE nejvice vyrabi o prazdninach, a tam je omezeny provoz (prodlouzene intervaly) MHD. V zime, kdy je treba navic v autobusech topit, FVE davaji minimum).

        2. Na druhou stranu jsem nezapocetl ucinnost nabijeni a hlavne
          Na druhou stranu jsem nezapocetl ucinnost nabijeni a hlavne vytapeni v zime, ktery muze v mestskym busu delat i 100% navic. Proste jen odhad jesli to bude misto 30 nabijecek 20-40 je jedno. Jen pro predstavu ,ze to neni zadnej problem to hodit cely na elektrinu.

Napsat komentář