Postavte si vlastní elektroskútr

Návod jak postavit elektrokolo už jsme vám přinesli. Dnes pro vás máme tip jak si (nechat) postavit vlastní elektroskútr. jsou čím dál tím populárnější, a tak není divu, že začínají zajímat i kutily.

Boris Guič odkrytovává motor přestavby skútru Suzuki Gemma 50
foto: Hybrid.cz

Za možností přestavby skútrů na elektroskútry stojí Boris Guič, který se dlouhodobě zabývá vývojem pokročilých elektromotorů. Kromě toho jeho tým získal před dvěma lety půl milionu korun v soutěži o stavbu elektromobilu.

Jeho firma Carco dnes běžně nabízí přestavby aut se spalovacím motorem naelektrický pohon. Realizovala už např. elektrického trabanta a aktuálně chystá přestavbu Smartu.

Kromě toho ale nově nabízí přestavby starších i novějších skútrů na elektroskútry. Že jde o překvapivě jednoduchou záležitost si Guič a jeho tým vyzkoušeli na přestavbě starého skútru Suzuki Gemma 50.

elektroskútr Boris Guič přestavba skútru na elektroskútr

BLDC elektromotor
foto: Hybrid.cz

Vyjmuli z něj spalovací motor a nahradili jej BLDC elektromotorem vlastní výroby o hmotnosti asi 2 kg a max. výkonu 10 kW. Pro původně padesátkový, asi 70kg vážící skútr je to výkon víc než dostatečný. Převodovka i s odstředivou spojkou zůstala zachována.

Jde o experimentální prototyp, který samozřejmě nemá ambice jít do provozu. Přesto jsme si jej krátce projeli. Jízdní vlastnosti odpovídají rozměrům skůtru. Elektromotor si s jeho hmotností hravě poradí, max. rychlost je omezena voltáží baterií na 45 km/h.

Protože převodovka zůstala zachována, je rozjezd trochu pomalejší, ale plynulý. Na plynulosti však elektroskútr mírně ztrácí během jízdy, když s lehkým cukáním automaticky přeřazuje. Vlastnosti převodovky (variátoru) alepochopitelně vždy závisí na tom kterém modelu, který si případný zájemce nechá na elektrický pohon přestavět.

elektroskútr Boris Guič přestavba skútru na elektroskútr

Jízdními vlastnostmi odpovídá přestavěný elektro-skútr původní padesátce
foto: Hybrid.cz

V případě přestavby Suzuki Gemma 50 je mírnou nevýhodou vyšší hlučnost převodovky a nekrytého elektromotoru. To lze podle Guiče u zakázkových přestaveb řešit odhlučněním. Výhodou je naopak to, že díky zpřevodování si elektromotor zachovává vysokou účinnost během všech jízdních režimů.

Zákazník může zvolit konfiguraci baterií podle požadavků dojezdu, max. rychlosti a svých finančních možností. A případně si nechat místo na další budoucí “upgrade”.

Takto přestavěná Suzuki Gemma 50 při zachování sobě typických jízdních vlastností spotřebuje cca do 2,5 kWh/100km.

“Když si seženete starší skútr do 10 000 Kč, přestavba vás včetně baterií, elektromotoru a regulace vyjde zhruba na 40 000 Kč. Kvalitní nový elektroskútr se dnes dá koupit za 50 000 Kč, takže to vyjde zhruba nastejno,” vypočítává Guič.

Carco nabízí jak dodání samotných komponent potřebných pro přestavbu, tak i kompletní přestavbu. Případným zájemcům Guičův tým samozřejmě i poradí.”Šikovný strojař zvládne přestavbu na elektroskútr vcelku hravě,” dodávánakonec Guič.

36 Comments on “Postavte si vlastní elektroskútr”

  1. Já mám jiný
    Já mám jiný problém,možná nejsem ve správné rubrice,skočil jsem sem náhodou.Koupil jsem si Guewer City ZWD306 v zimě,zaregistroval ho letos v květnu.Taky jsem hledal něco elektrickýho,řekl jsem si pro začátek něco nejlevnějšího a pak se uvidí.Bohužel jsem jezdil měsíc a nedala mi ženská v osobáku přednost.Naštěstí jsem dopadl docela dobře,pomlácenej,nic zlomenýho.Skůtr dopadl hůř,škoda ho.Co jsem od něj čekal,to splnil,tech. provedení a kvalita nato, že china,tak dobrý..Vidlice-brýle ohnuté total,p.kolo osma,prakticky všechny plasty K.O..Teď to konečně dořešil MÚ,ženská to ani na pojišťovně nenahlásila.Vybíral jsem ho také dle ceny N.D.,co jsem našel na E-CYCLES.CZ.Jenže jsem se trochu spletl.Díly objednat u prodejců problém,na email mi ani nikdo neodepsal.Tak jsem to zkusil přímo u GUEWER.CZ,katalog s ceníkem mi poslali,jejich ceny jsou trochu úplně jinde,10 násobek ceny není problém.Co by mě předtím vyšlo na +/- 4500Kč,tak teď jsem to radši ani nepočítal.Můžete mi někdo poradit,kde koupit díly? Nejradši bych koupil celý skůtr někde v Číně bez CZ papírů nebo použitý od někoho.Děkuji za info.Když bude mít někdo zájem o info,dojezdu atd. napíšu.Net doma nemám,bude to později.

  2. Vlastním Akumoto 600
    Vlastním Akumoto 600 1,5KW(3kw) a na 100km to spotřebuje +/-4kw na nabití,hychlost +/-50km/h.Ten originální variátor bude představovat výhodu v kopci ale jinak bude zdojem strát .Elektromotor má jiný prúběh koroutícího momentu a proto by dle mého názoru vžadovat ostřejší variátor se strmějším nástupem. Ta přestavba se mi jeví jako nepříliš ekonomická.To běhání po uřadech nebude taky žádná sranda. Lelší je koupit nový stroj.Toto je cesta pro čisté individualisty kteří chtějí něco originálního a za originalitu se připláci.Ikdyz musím přiznat že přestavka legendárního skútru CZ 175 (prase) by se mi moc libila.Tento skútr je pro přestavbu jako stvořený má velkou šahtu pro umístění akumulátorú .Doufám že se najde nadšenec s dostatkem vúle a prostředkú, kdo tutu přestavbu uskuteční . .Někdo mi tvrdil že ve Franciji proběhla anketa o nejkrásnejší skútr a CEZETA to vyhrála .Kde jsou ty časy kdy jsme uměli udělat kvalitní,krásné a konkurenceschopné moto.kutilúm třikrát zdar.

    1. Žádné běhání po
      Žádné běhání po úřadech se nekoná. 1x žádost o přestavbu, 1x STK po přestavbě, na závěr zápis do techničáku.
      A přece pane z akumota nechcete srovnávat váš čínský skútr se značkovými skútry světových výrobců, které po úpravě budou daleko spolehlivější a budou mít i podstatně lepší jízdní vlastnosti, než ten čínský české značky akumoto.

      1. S tou přestavbou to nebude
        S tou přestavbou to nebude tak snadné .Vím jak to chodí u aut jen když chcete vyměnit motor za jiný jaké jsou to tahanice.Velmi rád bych si koupil kvalitní a značkový .Jenže Ceská kupní sila je nízká a 18000 na Vectrix(s POLSKA) nemám .Ti vaši kvalitní a znakoví zatím nic moc.Rozhodoval jsem se mezi Honda PCX (krásný stroj)nebo AKUMOTO .Jsem fanda a proto Elektřina zvítězila.Něco co ujede 4Okm a jede max 35km/h je málo a ještě se to tady ani nedováží.Než jsem koupil Akumoto tak jsem hledal ale nic srovnatelného jsem s LiFePo4 HARD nenašel.Akumoto vlastním druhým rokem i přes ty až kuriozní poruchy pořad jezdí .Jestli za ty peníze najdete neco co jede 50km/h ujede 80km s LiFePo4 na jedno nabití, tak sem s tím.Ke svému překvapeni jich na Ostravsku potkávám několik.Až se konečně někdo rozhope a začne masově elektroskutry vyrábět tak to bude supr.

        1. On ten Vectrix taky není
          On ten Vectrix taky není žádná extra výhra. Je to velký maxík, takže na kličkování mezi auty po městě je to moc velké a zbytečně přemotorované monstrum a na dlouhé cestování, ke kterému by to svádělo to zase nemá dostatečný dojezd. Alternativa k číně je prakticky jenom E-max nebo Govecs.

          Mimochodem, tady ve fóru se dá koupit jeden nebo dva poslední kusy e-maxu z prvního dovozu. Když se do toho nasází 60Ah lifepo4, tak máte za cenu nějakého vyššího modelu Akumota skútr, který je kvalitativně někde úplně jinde a s dojezdem 150km za jakýchkoli podmínek.

          1. Prosím vás kolik vyjde ten
            Prosím vás kolik vyjde ten akumulátor 60AH/(54V)? u Akumota stojí ten největší Tuším (3,4kw 45Ah/54V 37OOOKč)? , e-max má parádní stroje má výběr různých výkonů a dojezdu ale co vím tak do CR se dováží většínou s trakčnim olovem ?E-on je také nabizí.Maji palubní počítac ,který propočítává dojezd SUPR .Akumoto má pouze voltmert který mi toho moc neukáže jen vim že když se ručíčka odlepí od maxima tak mi do +/-10km BSM ,akumulátor odpojí.Co vím tak E-max je,ale taky čína pod hlavičkou made in Germany.Guewer měl mít v nabídce velmi dobrý skútr 60km/h dojezd 80km ale bohužel se na trh nedostal pro technícké potíže.Nabizeji ale velmi dobra jízdní kola která byla dobře hodnocena v testech. Mimochodem sortiment také pochází s činy. Chtěl jsem nějaké vozítko na elektřinu na auto jsem neměl a kolo neposkytuje tem komfort i když po vybití aku. jedete dál.Chtěl jsem něco co mi poskytne prakyckou zkušenost.Jsem velmi zvědavý na životnost aku.Měl jsem Akumoto 600/85L dojezd 40km a tet mám 120L dojezd 75km.Do práce to mám necelých 40km u 85L a v těch kopcích to bylo málo. Musim konstatovat že je znatelný rozdíl mezi 85l/120L rozdíl není jen v kapacitě ale i v napětí(+2v) a skútr je rychlejší ,živější ,silnějsí a hlavě dojede dál .Nestrácí tolik dech do kopce, a kopec 120L výjede rychleji .To byl tem největší pozytývní rozdíl a samozřejmě dojezd.Praktická zkušenost je k nezaplaceni.Někdo pořad teoretizuje ,špekuluje a stejně si nic nekoupí.

            1. e-max 90S má olova 48V/36ah
              e-max 90S má olova 48V/36ah Vmax 45km/h reálný dojez 45km
              e-max 110S má olovo 48V/60ah Vmax 45km/h reálný dojez 70km
              e-max 120S má olovo 48V/60ah Vmax 70km/h reálný dojezd neznám

              GOVECS GO!S1.2 olovo 96V/20ah Vmax 45km/h reálný dojezd cca 60km
              GOVECS GO!S2.4 LIPOL 72V/40ah Vmax 45km/h
              GOVECS GO!S3.4 LIPOL 72V/40ah Vmax 80km/h

              e-max 90S,110S a GOVECS 1.2 jsem nějakou dobu používal a po technické stránce mi to přijde dost dobré.

              Ctirade dík za reklamu ;o)

                1. Souhlasím s Tebou, ale je
                  Souhlasím s Tebou, ale je to taky o spolehlivosti a ceně. Po večeru stráveném před dvěma roky diskuzí s šéfkonstruktérem GOVECSu, kdy jsme do něj rejpali, proč už nedělají L3 verzi v LiPolu nám nakonec řekl, že testovali články od cca 27 dodavatelů a jen cca čtvrtina z nich za něco stála, aby si vůbec dovolil je dát do skútru a testovat je. O ceně není potřeba diskutovat.

                2. Jo, tuhle historku už mi
                  Jo, tuhle historku už mi tehdy někdo říkal. Dneska už by podle mě mohli mít šanci na nějaký kontrakt na NMC články, pokud chtějí do první ligy. A i kdyby ne, tak je tu A123 a ostatně i z čínských článků se dá sestavit solidní pack, když tam bude odpovídající BMS s funkčním balancerem.

              1. e-maxa 90 mám taky po 4
                e-maxa 90 mám taky po 4 letech,je po baterkách v papírech psáno 40AH ale skutečnost je 36AH po třech letech kapacita na polovině,dojezd sotva 20 km,,problémy se zadním odpružením,často procvaklá duše,moc nízký profil zadního kola,vyteklé přední tlumiče,jikak robustní,skutr hlavně je na 13″ gumách takže ty díry se dají lépe snášet,další problém zatékání do budíku(tacho),.od výrobce háže zadní kolo(motor)prodejce tvrdí že jr to v pořádku,axiální vůle na osy 0,15m,na konečném průměru kola to je skoro 1.5mm,.,CHTĚL JSEM KUPOVAT GOVECS,ALE NIKDE V ČR NENÍ K SEHNÁNÍ,JE MNOHEM LEPŠÍ A LECHČÍ NEŽ E-MAX,.

            2. Cena jednoho 60Ah článku
              Cena jednoho 60Ah článku lifepo4 je asi 1900,- včetně DPH. Při více kusech nebo nákupu v zahraničí by se zřejmě dalo ještě výrazně ušetřit. Na nominálních 48V jich potřebujete 16 a vhodná je i nějaká BMS. Akumoto tradičně kecá, když udává 54V pro 16 článkové baterie a dokonce i 15 (L45, L85).

              E-MAX a Govecs si samozřejmě taky podstatnou část komponent nechávají dělat v číně, jako ostatně skoro všichni, ale není to čína ve smyslu dovoz a nalepení vlastního loga.

          2. Mel jsem moznost se povozit
            Mel jsem moznost se povozit na skutru Akumoto a na Vectrixu. Prosim nesrovnavejte nesrovnatelne. Vectrix je velmi zivy stroj s lehkou ovladatelnosti a manevrovatelnosti. Jezdeni je oproti cinskym suntum pohodlne, nemate pocit, ze vam po ceste kazdou chvili neco upadne (poznatek meho kolegy, ktery vlastni Akumoto stroj, nejenze mate pocit, ze neco upadne ono to proste upadne at delate co delate). Naprosto plynuly rozjezd bez trhani, ktere muze byt pricinou narazu do prekazky, o tom si na Akumotu muzete pouze nechat zdat. Zkusil jsem kdysi jeste jeden cinsky paskvil, ktery byl znatelne lepsi nez Akumoto. Nevim uz bohuzel znacku, ale srovnal bych to asi takto na pohodli rizeni a jizdy. Vectrix = Mercedes, cinsky neznamy stroj = Skoda 105, Akumoto= Trabant vterinu pred zadrenim.

            1. Kde jsem prosím srovnával
              Kde jsem prosím srovnával kvalitu Vectrixu s Akumoto? To bych musel být blázen, protože ta je nesrovnatelná přesně jak píšete. Psal jsem, že Vectrix je kvůli svojí hmotnosti a velikosti předurčený spíše pro delší trasy mimo centra měst, kde zase bohužel není moc použitelný kvůli malému dojezdu. Kromě toho má problémy s životností akumulátoru. Škoda, že neudělali nějaký pořádný upgrade a tím nemyslím Li verze s čínskými články, které mají ještě větší problémy než původní NiMH verze.

      2. Chtěl jsem se také pustit
        Chtěl jsem se také pustit do přestaveb spalováků na elektro a případně malovýroby jednostopých elektrovozidel, takže jsem nějaký čas strávil běháním po úřadech a zjišťování a zdaleka to není tak jednoduché jak píšete.

        Podle vyjádření zkušebny (DEKRA) není přestavba vozidla se spalovacím motorem na elektropohon v zásadě problém, je to pouze o penězích. Kromě administrativního kolečka na úřadu obce s rozšířenou působností je třeba doložit protokoly následujících zkoušek:

        – brzdy – 10 tis.
        – odrušení – 10 tis.
        – posouzení vozidla dle EHK 100 – 10 – 12 tis.
        – ověření hmotnosti – 3 tis.

        Celková cena přestavby se pouze za zkoušky a administrativu vyšplhá na nějakých 40 tis

        To samé musíte absolvovat pokud chcete zlegalizovat zvýšení rychlosti tzn. přeřadit skútr do vyšší kategorie. K tomu navíc potřebujete souhlas výrobce, jinak se jedná o stavbu vozidla a náklady můžete násobit dvěma.

    1. Teoreticky to legalizovat
      Teoreticky to legalizovat lze (viz diskuse zde na fóru), ale prakticky je to časově i finančně náročná procedura, u které není vůbec jisté, že nakonec povede ke kýženému cíli.

      Co se týče článku, přijdou mi tam divné nějaké technické věci. Za prvé, 10kW elektromotor by takovýto skútr musel vystřelit na měsíc. Tvrzení, že je to jízdními vlastnostmi srovnatelné s 50ccm mi proto přijde krajně podivné. Padesátku (čtyřtaktní) strčí do kapsy i 2kW elektroskútřík.

      S tím souvisí i udávaná maximální rychlost 45km/h daná napětím. Jaký smysl tam pak má ten variátor? Nebo jinak, opravdu ten variátor dělá to co má a nehodí hned řemen do krajní polohy, takže se vlastně chová jako pevný převod? Ono totiž použít variátor pro spalovací motor s elektromotorem není jen tak, musí se to úplně jinak naladit.

      1. Přesně souhlasím.
        10kW –

        Přesně souhlasím.
        10kW – max. rychlost 45km/h? Hmmm, tak to je stejné jako bych do trabanta na dvoustupňovou převodovku napasoval motor z Ferrari, který má výkon 480kW a točivý moment 683 Nm a pak uvedl, že trabant jede 100 km/h.

        Buď ten motor má tak mizernou účinnost, že potřebuje 10kW nebo někdo u práce nepřemýšlí.

        Přeci pokud budu stavět takový skútr, dám do něj tak silný motor a navíc skútr nebude jezdit v provozu tak se budu snažit vytáhnou co všechno náš doma vyrobený motor dokáže.

        1. Pánové chci Vás jen
          Pánové chci Vás jen mírně poopravit – samozřejmě kritika je třeba, ale chce to použít rozumné argumenty. To, že je použit BLDC elektromotor který může mít výkon až 10kw neznamená, že skůtr s danou původní převodovkou pojede rychleji – to je dané pouze maximálními otáčkami toho motoru a pokud jsou max. otáčky srovnatelné s původním spalovacím motorem pak max. rychlost bude podobná. Nicméně takto omotorovaný skůtr jede stejnou rychlostí i do velmi strmého kopce.To že jsme tak silný motor použili je jen schoda okolností – byl zrovna k dispozici.Navíc skutečně se nechceme zabít a o moc vyšší rychlost k tomuto typu skůtru nesedí.A pokud by někdo napasoval motor z ferrari do trabanta pokud by samozřejmě nevybuchla ta původní převodovka, jel by rychleji jen o rozdíl otáček obou motorů. Dík

          1. Právě proto mi tam ten
            Právě proto mi tam ten variátor přijde nadbytečný. Úplně by stačil pevný převod řemenem nebo řetězem.

            Mimochodem, jaké máte zkušenosti s používáním variátoru s elektromotorem? Vím o několika lidech, co šli podobnou cestou, vyhodili původní spalovač a osadili BLDC motor pro RC helikoptéry. Nikomu se ale nepodařilo naladit ten variátor tak, aby se to chovalo opravdu jako CVT.

            1. To moc nechápu – pokud
              To moc nechápu – pokud použiji motor, který bude mít max. otáčky stejné nebo podobné tomu spalovacímu (na něj byl ten variátor navržen) pak se musí chovat velmi podobně. Snad krom rychlejšího nárůstu kroutícího momentu. Ale to se dá vyladit regulací. Elektromotor má taky nějaký průběh kroutícího momentu a výkonu k otáčkám – proto je jeho převodování pro udržení nejvyšší účinnosti vhodné.

              1. Právě proto, že
                Právě proto, že elektromotor má diametrálně jiný průběh krouťáku (téměř opačný) oproti spalovacímu, to fungovat jen tak nemůže. Naprázdno možná řemen hezky běhá zleva doprava podle otáček, ale jakmile to zatížíte, tak se připlácne na doraz a už se ani nehne nebo jen v minimálním rozsahu. Vzhledem k vaší odpovědi se obávám, že vám to taky moc nefunguje. Musí se totálně překopat přítlaky pružin a všechno, aby se to chovalo správně.

                BTW, na Taivanu prodávají variátory přímo pro potřeby přestaveb benzínových skútrů na elektřinu: http://www.adlee.com/cvt_transmission_for_e-scooter.htm

          2. Nechci znevažovat vaší
            Nechci znevažovat vaší práci, jsem rád, že v tomto směru aspoň někdo něco dělá. 😉 To s tím trabantem bylo myšleno jako ironie a přirovnání jak je nesmyslné cpát silný motor na převodovku, která na to není stavěná a degraduje tento výkonný motor.

            Jízdu do kopce neovlivňuje pouze el. motor!
            Další podstatnou součástkou je ŘJ a asi to nejdůležitější jaké jsou použity baterie. To jsem v článku nikde nenašel!!!!!
            Jaké baterie byly požity? (typ a Ah).
            Pokud je řídící jednotka vlastní stavby tak by jste mohl uvést na jaké napětí pracuje a proudovou využitelnost jednotky.

            1. Máte pravdu – k
              Máte pravdu – k odpovídajícímu výkonu motoru musí být použit výkonově odpovídající regulátor pro BLDC motory TMM10063 v tomto případě od zlínské firmy MGM-compro se kterou dlouhodobě spolupracujeme. Baterie prozatím používáme Lipo 5000mAh 5P12S (48V 25Ah) což je baterypak postavený pro elktromotorovou padákovou krosnu.

              1. Jaký je zájem o tyto
                Jaký je zájem o tyto přestavby nebyla poptávka po jiných sestávach silnější aku /větší napětí např. 96volt.Předpokládám že příkládate potřebnou dokumentaci pro bezproblémovou homologaci. Jaké dávate záruky na komponenty .Neskoušeli jste vynechat variátor a napojit el.motor přímo na kolo.Co rekuperace.Na YouTube je spousta videí přestavby spalováku na elektro .Díky za odpověd.Držím palce v dalším rozvoji at se vám daří.

    2. Přestavbou vozidla, které
      Přestavbou vozidla, které je již provozováno, se dle §17, vyhl. 301/2001, zákona č. 56/2001 Sb.(226/2006 Sb.) rozumí změna některé jeho podstatné části mechanismu nebo konstrukce, nebo taková úprava vozidla, při níž došlo ke změně:
      – podvozkové části, hmotnosti, kategorie vozidla, rozměru a obsaditelnosti, druhu a užití vozidla, řízení vozidla nebo systému brzd
      – druhu pohonu motoru (změna druhu pohonných hmot)
      – typu motoru
      – druhu karosérie nebo nástavby

      Takže přestavba z hlediska povolování a následného provozování je jednoduše možná. Důležité je to, aby bylo přestavěno již provozované vozidlo, a aby byly splněny další podmínky, kladené na elektrické vozidlo. Tento směr přestaveb na elektropohony bude v budoucnu hojně používán. Vše bude závislé na dalším vývoji a ceně v současné době kapacitně nedokonalých a předražených baterií.

Napsat komentář