Postavte si vlastní elektrokolo!

Nabídka elektromobility v České republice je překvapivě pestrá. Co se ale dostupných elektrokol týká, je sortiment jednotlivých dovozců přeci jen velmi podobný. Společnost E-pohony Šikula se rozhodla na tuto situaci reagovat. Nabízí sety, se kterými si může postavit z klasického jízdního kola prakticky kdokoliv.

Kutilské přestavby klasického jízdního kola na elektrokolo lze upravovat všemožnými způsoby – včetně výkonu a max. rychlosti
foto: Martin Singr pro Hybrid.cz

Vše začalo před pár lety, když se jednatel společnosti Lukáš Straka zabýval fotovoltaikou a hledal něco, co by zákazníkům dal jako bonus. Skvělým nápadem byla elektrokola. Mělo to ale jeden háček…

„Začal jsem se o to tehdy zajímat a zjistil jsem, že sem všichni vozí plus mínus to stejné. Bylo to polepené různými značkami, ale vesměs to bylo čtyři, pět velice podobných kol,“ vysvětluje Straka a pokračuje: „K dispozici v jedné velikosti rámu, která nevyhovuje každému, s jednou kapacitou akumulátoru. Nebyla tam žádná variabilita.“

Firma E-pohon se proto vydala jinou cestou. Začala vozit komponenty a stavět elektrická kola na míru dle individuálních přání zákazníků. „Někdo potřebuje dojezd 30 km na jízdy po městě, někdo chce dojet 100 km, tak potřebuje jinou baterku. Někdo chce větší sílu motoru nebo jiný rám,“ vypočítává Straka požadavky svých zákazníků.

Proto si zákazník dodá své kolo, které mu vyhovuje a firma nebo on sám z něj udělá elektrokolo. Cena je poměrně vysoká, set s akumulátorem vyjde na více než patnáct tisíc. Plus zmíněné standardní kolo.

Každý svého kola strůjcem

„Stane se, že přijde zákazník a říká, proč prodáváme set a akumulátor za patnáct tisíc, když on si může v supermarketu koupit celé elektrokolo za deset. Ať si ho klidně koupí, každý svého štěstí strůjce,“ říká Straka. Jde samozřejmě o kvalitu, která nebývá levná.

elektrické kolo - přestavba elektrokola E-pohon Šikula

foto: Martin Singr pro Hybrid.cz

Pro zákazníky je jistě pozitivní i fakt, že si mohou elektrokolo postavit sami v garáži. Devadesát procent sortimentu si prý zákazníci montují sami podle návodu. „Jsme národ kutilů. Prvotní radost majitele pak je, že si to sám postavil, až druhotná je z toho, že má elektrokolo,“ usmívá se Straka.

Je možné si namontovat elektrický pohon předního nebo zadního kola. Co je lepší? Pro lidi, kteří si montují vše sami, je lepší elektrický pohon předního kola. Je to prý jednodušší. Firma E-pohon však při své práci dává radši pohon na zadní vidlici, která je robustnější než přední.

A firma sleduje i detaily, jako jsou třeba dráty kol. „Výplety si děláme sami, protože jsme nebyli spokojeni s původními. Vše se u nás ručně vyplétá a centruje,“ říká Straka.

Rychlost: i nad padesátku

„Dvojice partnerů jezdí na výlety na kolech a pán musí na manželku pořád čekat. Tak jí koupí na kolo motor, ale to netuší, jaký na sebe upletl bič, protože tím se role otočí a pán nebude paní stíhat,“ usmívá se Straka. Další častou situací je, že starší lidé chtějí i přes zdravotní obtíže stále jezdit na kole, a tak si pořídí malého pomocníka – elektromotor.

Co se parametrů týká, je zde nabídka několika variant motorů a akumulátorů. Některá elektrokola „umí“ jet i rychlostí téměř 80 km/h, ale to jsou speciální a výjimečné případy. Běžné sety, keré firma nabízí, mají maximální rychlost na rovině od 25 km/h do padesátky. To jsou zároveň relativně „bezpečné rychlosti“. Ve větších rychlostech již může mít vážné následky i to, když cyklista třeba přehlédne díru v silnici.

„Jeden náš zákazník konstruuje ve svém zaměstnání elektrické lokomotivy, tak si předělal řídící jednotku a jezdí mu to po rovině 80 km/h. Změřila ho i policie ve městě, ale pokutu mu nedali, protože řekl, že není možné, aby jel na kole 80 km/h po rovině. Samozřejmě to ale není chování hodné následování,“ směje se Straka při vzpomínce na kuriózní historku.

Silnější motory nejsou schváleny pro provoz na pozemních komunikacích a jejich používání na silnicích by mohlo vést k problémům. V ČR policie zatím toto vybavení příliš nesleduje. Pozor ale, pokud se vydáte do Německa nebo Rakouska – tam běžně stojí policisté u cyklostezky a kontrolují, jaký motor cyklisti na svém elektrokole používají.

elektrické kolo - přestavba elektrokola E-pohon Šikula

foto: Martin Singr pro Hybrid.cz

E-pohon jde proto radši cestou zlepšování výkonu a tedy akcelerace u speciálně laděných kol. Jezdec se tak na maximální rychlost dostane daleko dříve, ale rychleji už nepojede. Kolo s výkonem až 3,5 kW se díky malé hmotnosti na pár metrech rozjíždí jak raketa. Stlačíte páčku u řídítek a bicykl se vlivem zrychlení zhoupne, až se téměř staví na zadní kolo. Jsou to prostě silná elektrokola pro zábavu mimo silnice.

Baterie samozřejmě něco váží, ale nejsou to desítky kilogramů. „Šestnáctiampérový akumulátor, díky kterému se ekonomickou jízdou dá s příšlapem ujet sto kilometrů, váží asi 6 kg,“ říká Straka. Akorát je na to třeba myslet při zastavování, čerstvý majitel elektrického pohonu může s těžším kolem snadno ztratit rovnováhu.

Voda není problém

Zájem o elektrokola s přicházejícím jarem roste. Jedná se totiž o hodně sezónní záležitost. Proto firma v zimě pořádá různé akce, nabízí delší záruku a podobně, aby podpořila prodej i v podmínkách, které pro cyklistiku nejsou zrovna příznivé. Nyní údajně panuje enormní zájem o přestavby i bez speciálních nabídek.

Přečtěte si návod jak si postavit vlastní elektrokolo

Přesto ale kola vydrží i zimní podmínky. E-pohon má pár otrlých zákazníků, kteří jezdí za jakéhokoliv počasí. To jsou pak pro elektrická kola skutečné zatěžkávací zkoušky.

„Samozřejmě, kdyby natekla voda do elektroniky, navíc se solí, a kontakty začaly korodovat nebo došlo ke zkratu, zafunguje elektronika a systém se vypne,“ vysvětluje Straka, ale jedním dechem dodává, že on sám jel na tomto kole párkrát průtrží mračen a problémy neměl. „A když už se něco stane, tak to umíme opravit,“ uzavírá optimisticky.

Vybitá baterie? Musíte zabrat

Vše zní idylicky, ale co když se vybije baterie? Zde je pak rozdíl v motorech. Se slabším 250W motorem není problém. Jedná se pak jen o těžší kolo, které neklade díky volnoběžce odpor. U silných motorů ale najdeme prstenec magnetů, které kolo neustále lehce přibržďují. Kolo tak klade odpor asi jako špatně promazaný bicykl. Navíc jsou motor a také akumulátor těžší.

elektrické kolo - přestavba elektrokola E-pohon Šikula

foto: Martin Singr pro Hybrid.cz

„Když máte dojet nouzově dva, čtyři kilometry, tak to ujedete, ale kdybyste měl jet deset, patnáct kilometrů, tak se hrozně nadřete a budete proklínat chvíli, kdy vám energie v baterce došla,“ říká Straka.

Naštěstí jsou dnes i hospody na cyklotrasách zvyklé, že si občas chce někdo své kolo „hodit na nabíječku“, stačí tak mít nabíječku na cestách sebou.

20 Comments on “Postavte si vlastní elektrokolo!”

  1. Co tak kolo, které by bylo
    Co tak kolo, které by bylo vhodné pro závodníky a sportovce. Bylo by možné šlapat i do zatáček nebo z kopce a to i intenzivně.
    Zpětně by se vyráběla energie i při sjíždění kopců.
    Samozřejmě by bylo vhodné i pro lidi, kteří chtějí šlapat, ale nemají tolik síly.
    Kolo by mělo menší baterie nebo větší dojezd a baterie by déle vydržela. Akorát by to chtělo přeprogramovat a upravit řídící jednotku, protože současná by moji vizi nevyhovovala.
    Kolo by bylo vhodné i pro závodníky. Celková rychlost při závodech by se zvýšila. Jejich baterie by byla menší a energii by si museli vyrobit. Takové kolo není sci-fi, komponenty jsou dnes na trhu a z drobnými úpravami by to bylo realizovatelné. Ten princip by se dal i patentovat.
    Zatím mám takový princip úpravy kola. Některé komponenty by bylo třeba dodat, ale jsou dostupné. Některé věci by se daly dodat i na některé typy součastných kol u nichž motor dovede pracovat jako generátor.
    Kontakt mira-adamec_volny_cz

  2. Dobrý den
    Chci si postavit

    Dobrý den
    Chci si postavit elektrokolo (nebo nechat postavit) chci se zeptat, jestli je možné na kolo zavěsit tolik akumulátorů, aby to mělo reálný dojezd nad 100km a nejčastější provozní rychlost by byla kolem 40 – 45 km, krátkodobě i víc (třeba na rovném přehledném úseku i těch 55 – 65. Z 90% jezdím asfalt, cyklostezky, zbytek šotolina a les.

    Určitě bych akumulátory vyplnil díru v rámu, a i nosič. Prosím napište mi kolik a jakých akumlátorů budu potřebova a jaký motor na ten styl jízdy co jsem popisoval.

    Motor bych rád do zadního kola.

  3. Dobrý den.Vlastním
    Dobrý den.Vlastním elektrokolo Agogs uphill motor-36v,250w,baterie 36v,10ah.Je tu možnost použít baterie 48v 10ah k napájení stávajíciho motoru? Když ano,změní se výkon motoru?Asi bude záležet i na nastavení (uprava řídící jednotky).Děkuji za odpověd.Pěkný den přeji.

  4. Ty sady od e-pohon Šikula
    Ty sady od e-pohon Šikula jsou super. Sám jsem z nich postavil dvě elektrokola. Každopádně je to dobrá možnost za celkem dobré peníze postavit výkonnější elektrokolo, než jsou tovární elektrokola. A přitom mít k dispozici rekuperaci. Stavba samotná a jak to dopadne, je ovšem už na každém… Jde vymyslet a postavit povedené elektrokolo, na kterém je radost jezdit a je taky možné postavit obludu, která vás sice povozí, ale bez šlapání vás za půl hodiny bolí zadek. Takže na to bacha.

  5. Kolo od „šikulů“ mám půl
    Kolo od „šikulů“ mám půl roku, Magic Pie 48V – 1000W.
    Baterie bohužel jen 10 Ah, zato tři.

    Dojezd na jednu baterii bez zátěže od 25 do 35 km, potvrzuji rovněž. Při zátěži, mám na mysli brašny plus vozík s příšlapem od 20 – 25 km – víc jenom na trase převážně s kopce.

    Kluci z e-pohonu jsou féroví, spolehliví a rychlí a jejich přestavby fortelný. Na tomhle kole jsem před čtrnácti dbny dojel do Paříže, za 8 dní.

    viz:
    https://picasaweb.google.com/Jindra8526/ToParisWithEBike?authkey=Gv1sRgCI34muSl1Y7jDA#

    Mohu doporučit.

    1. Na americkych webech si
      Na americkych webech si predelavaj vsechno, auta, motorky, kola, ale take ruzne traktory a sekacky na zahradu… nacpou tam 4 velky oloveny baterie a už to fičí… ale jsou na to potreba vetsi motory na 48V s vykonem kolem 2-4 kW a cenou tak 5-8 tisic i s regulatorem…

    2. Stačí se trochu podívat
      Stačí se trochu podívat po webu a nejdete toho mraky:

      http://www.youtube.com/watch?v=3hsH2cd72Os ,
      http://www.angelfire.com/ca4/renewables/tracpage.html ,
      http://www.youtube.com/watch?v=wcewMpyoAb4 ,

      Příprava půdy a orba zejména je jedna z energeticky nejnáročnějších činností i u naftových traktorů. Mám obavu, že rentabilita takového řešení je mizivá. V tomto případě bych se pokud jde o alternativu bych se vrátil k páře ;o)

      1. jo tak to je dobré
        jo tak to je dobré zjištění- ještě další dotaz kolik by byla optimální kapacita na baterii kdžy mám v plánu čistě na elektropohon denně ujet okolo řekněme 50 km přičemž minimálně 25 bych rád na vyšší rychlost- do 60 km/h ? 100Ah bude dostačovat? výkon motoru bych rád někde okolo 800W což by snad při 72V dát mohl.. nemáte přímo konkrétní link na řídící jednotku a to BMS ?

        1. Motor typu BLDC motor
          Motor typu BLDC motor MagicPie 500-1000W, zadní kolo od e-pohon má při 48V papírový výkon 1000W. Mám ho na kole a na plný plyn to jeden po rovině cca 45 km/h. Pokud se spočítá výkon nutný překonání odporu vzduchu tak to při této rychlosti dává asi nějaký 700 – 800 W. Na můj akumulátor 48V/12Ah ujedu v režimu „na plný plyn“ cca 35 km (z plně nabitého stavu do úplného vyšťavení). Pokud budete mít akumulátor 72V 100Ah tak to máte co je týče kapacity cca 12,5x vyšší kapacitu než má já, ale taky asi cca 12,5x vyšší hmotnost akumulátoru. Ten můj má cca 6 kg, takže ten váš bude vážit cca 80 kg a to je už sakra váha

            1. „koli spis tak do 20Ah a
              „koli spis tak do 20Ah a 72V“…..pro kolo bude i tento akumulátor pořád obr..:-) Když to přepočtu tak to bude při 48V cca 30 Ah akumulátor a bude mít odhadem cca 15 kg a k tomu 6 až 8 kg váha motoru a dalšího vybavení, čili váha kola se víc než ztrojnásobí…uf uf. Po mojí přestavbě (popis viz níže) má kolo váhu něco kolem 28 kg a je to fakt dost znát. Zvlášť pokud potřebujete kolo někam poponés, vytlačit, nadhodit atd. Spíše se z kola stane takový „ultra lehký“ el. moped. ..:-))

  6. Přestavbový set (pro
    Přestavbový set (pro zadní kolo) od této firmy jsem si asi před rokem pořídil a musím říci, že většina parametrů uváděných v článku je plus/minus pravda. Hlavně rychlost po rovině je mazec…cca 45 km/h. Problém je, že při této rychlosti už se nedá šlapat, protože prostě nestíháte kmitat nohama…:-) První projížďky po přestavbě byly „dost o život“, protože při vyšších rychlostech podstatně roste brzdná dráha a taky se dost špatně vyhýbá různým dírám a hrbolům na silnici. Ale když to pak člověk dostane do ruky a ví jak se kolo chová tak je to super zábava. Co se týče dojezdu tak pokud jedu na plný plyn a skoro nešlapu tak je dojezd s akumulátorem LiFePO4 48V/12Ah cca 35 km, při průměrné rychlosti cca 33 km/h (na terénu moc nesejde protože v těchto rychlostech hlavní část energie padne na odpor vzduchu). Pokud jedete pomaleji a stíháte motoru pomáhat tak průměrně lze dojet cca 55 km při průměrce něco kolem 20 km/h. Rekord v dojezdu mám zatím 60 km s tím, že kolo ke noci ještě jelo. PS: pokud kolo klekne a nejede tak je pravda, že se na něm moc jet nedá. Jednou jsem kvůli poruše musel šlapat 8 km a opravdu se člověk nadře a zanadává si.

    1. a jaký je příkon vašeho
      a jaký je příkon vašeho motoru pri konstatní rychlosti 25-30kmh? mimochodem, mam sehnany obrovske mnozstvi Li-ion článku pro mou novou baterku z 14-ti článků sériově (48V) a o kapacite 10,4Ah, doufám že po spájení bude udržím hmotnost pod 2,8kg to mám 500Wh kapacity 😀 Kdo by měl zájem o Li-ion články 3,6V a 2,6 Ah (45g) tak stačí napsat, a můžu i poradit.

      1. Tak bohužel příkon při
        Tak bohužel příkon při dané rychlosti netuším, protože na kolem nemám wattmetr, ale tipoval bych, že po rovině to bude tak 250 až 300 W. To je jen odhad, vzhledem k tomu, že motor má papírově max výkon 1000 W (při napájení 48V), ale reálně bych to tipoval tak na max výkon 750 W při rychlosti kolem těch 40 km/h.

Napsat komentář