Porsche slaví návrat elektromobilu P1 z roku 1898

Jan Horčík - 30 Leden 2014

Po 115 letech, které první elektrický kočár strávil zapomenut v nejmenované rakouské stodole, se vrací zpět domů. Postaralo se o to muzeum značky Porsche. Ferdinand Porsche sestrojil elektrický kočár pro společnost Egger-Lohner už ve svých 22 letech. Jmenoval se C.2 Phaeton.auto elektromobil elektrický kočár Porsche Egger-Lohner 1898

Egger-Lohner C.2 Phaeton - elektrický kočár, který sestrojil Ferdinand Porsche ve svých 22 letech v roce 1898
foto: Porsche

Dvaadvacetiletý Ferdinand Porsche, nar. 1875 ve Vratislavicích nad Nisou, svůj elektrický kočár poprvé veřejně představil ve Vídni dne 26. června 1898. Tedy před 115 lety! On sám jej přezdíval "P1" a tuto značku také vyryl do všech jeho klíčových komponent.

Kompaktní elektromotor vážil pouhých 130 kg a dokázal vyvinout stálý výkon tří koní, ve špičkách až pěti. Díky tomu se elektromobil - elektrický kočár - mohl pohybovat rychlostí až 34 km/h. Rychlost byla regulována 12rychlostní kontrolní jednotkou.

Dojezd 1359 kg vážícího vozidla činil 80 km na jedno nabití (!). Baterie, tehdy pochopitelně zcela předpotopní (44 článků, 120 Ah), vážily 500 kg. Rozvor činil 1600 mm. Celkově se vyrobily asi čtyři kusy tohoto jedinečného stroje.

Renomé si vydobyl na mezinárodní přehlídce motorových vozidel v Berlíně v roce 1899. Na 28. září 1899 tam byl ohlášen závod elektromobilů na 39 km. Se třemi pasažéry dokázal Ferdinand Porsche tento závod vyhrát s 18minutovým náskokem před sokem na druhém místě.

Více než polovina účastníků navíc závod ani nedokončila pro technické problémy. Ferdinand Porsche navíc zvítězil i v kategorii spotřeby, protože P1 spotřeboval nejméně energie.

Muzeum Porsche tak po pěti letech od svého otevření získává do sbírky chybějící skvost a klíčový základ veškeré pozdější tvorby tohoto geniálního konstruktéra. Muzeum Porsche můžete navštívit od úterka do neděle od 9 do 18 hodin. Adresa je Porscheplatz 1, Stuttgart-Zuffenhausen.

tisková zpráva
Zpět na HybridPřidat komentář
Obrázek uživatele Kuk

Ferdinand sám zkonstruoval i motor tohoto vozítka.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Obrázek uživatele honza.t

První vyvinutý dopravní prostředek Ferdinanda Porsche byl elektromobil ?
Škoda že takhle zázračně se nenajde elektromobil Františka Křižíka nebo Jozefa Sousedíka.

First ever Porsche on display after being found in shed
car model C.2 Phaeton
Porsche Semper Vivus, the first hybrid car ever made, in 1900
Semper Vivus
HISTORY film Lohner Porsche Technical Museum Vienna
https://www.youtube.com/watch?v=xdTczvU8ZUw
Porsche hybrid car 1901
Jungfern Fahrt mit Lohner Porsche 1901
https://www.youtube.com/watch?v=RDZuizTqTqM


veletrh e-SalonNabíječky elektromobilů CircontrolAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobil
O ČEM SE PRÁVĚ DISKUTUJE?