Porsche se opičí po Tesle, staví vlastní síť Destination Chargerů

Tesla má proti své konkurenci několik klíčových výhod. Jednak je to síť nabíjecích stanic ,Tesla Supercharger ale navíc i sekundární síť Tesla Destination Charger. Porsche se rozhodlo, že ji chce také.

Porsche se ani příliš nenamáhalo s vymýšlením vlastního názvu pro síť sekundárních nabíjecích stanic a říká jim prostě „“Porsche Destination Charging“.
foto: Porsche

Na jednu stranu je od koncernu Volkswagen, pod který Porsche patří (nebo naopak, je to složité), chvályhodné, že chce rozdávat zcela zdarma ař po čtyřech 11kW AC wallboxech zájemcům z téměř celé Evropy.

Ale když už nic jiného, mohli se dobře placení manažeři Porsche alespoň porozhlédnout po někom, kdo by jim pro jejich novou síť vymyslel originální název.

Nic naplat, matení uživatelů je přednější. V současné době má program Porsche Destination Charging k dispozici asi 1035 nabíjecích bodů. Do konce roku to mají být až 2000. Zatím samozřejmě převážně v Evropě.

Podobně jako v elektromobilech Tesla Model S, Tesla Model X, Tesla Model 3 nebo Tesla Model Y, také v navigaci Porsche Taycan se Destination Chargery zobrazí přímo v navigační mapě.

187 Comments on “Porsche se opičí po Tesle, staví vlastní síť Destination Chargerů”

    1. Kamo, proc se ztrapnovat? Soucasna situace na burze je
      Kamo, proc se ztrapnovat? Soucasna situace na burze je globalne blba, to se netyka jen elektromobilu. Ja vim, ze ted jses v zisku, dobre jsi trefil vrchol Tesly. Uzivej si to! Ostatni zase nakoupi, az bude mit Tesla dno. Je to hra. Jo – a zkus kdyztak taky mrknout na akcie klasickych automobilek – tam to je taky jizda?

      1. Jo, to byla narážka na Tesla akcie? Jsem koukal, z vrcholu
        Jo, to byla narážka na Tesla akcie? Jsem koukal, z vrcholu přes 900 to šlo dolů až na 600. Ostatní taky klesají, ale Tesla má ty rozdíly takové výraznější, ideálně, když to někdo zná, dobře odhadne a správně nastaví short pozici 🙂

          1. Ty obrovske vykyvy akcii nejsou zpusobene nejakym realnym
            Ty obrovske vykyvy akcii nejsou zpusobene nejakym realnym duvodem, ale uz kazdy pochopil mechanismus akcioveho trhu. Kdyz se objevi nejaka katastroficka zprava (na kterou mnoho lidi ceka), tak ten kdo proda jako prvni, neprodela. Kdo pak zavaha, prodela vic. A tak nikdo nechce byt posledni. Proste kdo drive proda, je king. A obracene to pak bude az se zase zacne kupovat. No a tim vzniknou takove obrovske vlny ktere muzou potopit kdekoho. Nekdo tomu rika panika. Ale je to racionalni pristup vsech, kdo spekuluje na pohybu akcii. Jen hlupak vyckava a prodela kalhoty.

            1. Tak asi tých hlupákov bude dosť, keď kupujú vtedy, keď
              Tak asi tých hlupákov bude dosť, keď kupujú vtedy, keď je panika? Aby niekto mohol predať, tak niekto to musí kúpiť. A pri TSLA to vyzerá, že, tých čo chcú predať je menej ako tých, čo chcú predať. Inak by akcie išli nadol iným tempom.
              Ale samozrejme to nezáleží len od toho.
              Inak akcie Warrena Buffeta stratili za 3 týždne 53 000$ na akciu. To získali v priebehu 7-8 mesačného rastu.

                1. Som si to po sebe neprečítal. Chcel som napísať, že je
                  Som si to po sebe neprečítal. Chcel som napísať, že je viac tých, čo chcú kúpiť, ako tých, čo chcú predať.

              1. „A pri TSLA to vyzerá, že, tých čo chcú predať je menej
                „A pri TSLA to vyzerá, že, tých čo chcú predať je menej ako tých, čo chcú predať.“

                Jsi při smyslech?

                Když už zmiňuješ toho Warrena Buffeta, tak si přečti nekterý jeho moudra. Možná zjistíš že většina z toho co si napsal je právě naopak, nebo to nemá moc velkou váhu. 😉

                1. Som sa len trochu „zamyslel“ a ty z toho narobíš 🙂
                  Som sa len trochu „zamyslel“ a ty z toho narobíš 🙂

        1. Ty jsi ten suchar, který si myslí, že když má Teslu, tak
          Ty jsi ten suchar, který si myslí, že když má Teslu, tak je něco víc?
          Tipnul bych si, že ji ani nemáš a chvástáš se tady po dvou dnech členství.
          Mám teorii, že pan Horčík tu má pár chytráků, kteří podivným způsobem narušují diskusi a vytváří návštěvnost.
          Škoda, že tu není prostor pro objektivní lidi typu Michelina, Lukyho a spol.

          1. Lidé vlastnící Teslu jsou dle mé zkušenosti na jiné
            Lidé vlastnící Teslu jsou dle mé zkušenosti na jiné úrovni a dle mého názoru by nic jako parodování nicku neudělali. Jezdíme nejlepším vozem současnosti, projevili jsme značnou dávku pokrokovosti a máme i vizi do budoucna. My se nepotřebujeme s nikým dohadovat. Pana Horčíka neznám. Michelin tu samozřejmě může psát co chce.

            1. Nic jiného bych od tebe nečekal, trefa do černého.
              Vy

              Nic jiného bych od tebe nečekal, trefa do černého.
              Vy nadlidi byste určitě vyhodnotili Teslu jako nejlepší auto ve všech ohledech a pro všechna použití. Například pro rozvoz jídla po městě, pro poštovní doručovatele, pro tahání obytného přívěsu k moři. Ještěže se mi Tesla nehodí pro mé použití a spoluobčané se na mě nedívají přes prsty.
              Ale musím taky dodat, že znám pár slušných, rozumných a objektivních lidí vlastnící vozy této značky a pevně věřím, že jich je většina.

                1. Myslím, že ten starý Ioniq je jako taxi vhodnější.
                  Myslím, že ten starý Ioniq je jako taxi vhodnější. Levnější provoz, dostatečný výkon nabíjení, dostatek prostoru a podstatně nižší cena. K čemu Tesla?

                2. Píšu jen že by jim slušela. Někdo se prostě spokojí s
                  Píšu jen že by jim slušela. Někdo se prostě spokojí s druhou, třetí, čtvrtou ligou. Je to rozhodnutí pána a já mu ho vymlouvat nebudu. Všichni prostě nemohou mít na nejlepší produkt.

                3. V čem je Tesla lepší než Ioniq nebo Soul, pokud se jedná
                  V čem je Tesla lepší než Ioniq nebo Soul, pokud se jedná o vozidlo taxislužby? Resp. je o tolik lepší, že stojí za to zaplatit za ni o několik stotisíc KČ více?

                  Ne, opravdu Tesla není nejlepší EV 🙂 Lidi jako vy ji dělají medvědí službu, komici, co pořád vyřvávají Tesla je nejlepší… k smíchu 🙂

                4. Byl by to stejný ekonomický nesmysl, jako kdyby greengo
                  Byl by to stejný ekonomický nesmysl, jako kdyby greengo nasadila TM3 místo eUP 🙂

                5. Pokud myslíte svou otázku vážně tak vám vážně
                  Pokud myslíte svou otázku vážně tak vám vážně odpovím. Ve všem.

                6. Zkuste se rozepsat… proč by taxislužba, která jezdí v
                  Zkuste se rozepsat… proč by taxislužba, která jezdí v poměrně malém městě, měla kupovat flotilu, řekněme, 10 aut Tesla za min. 1,25 milionu za kus, když ji stejnou službu udělá Ioniq nebo Soul v ceně kolem 800-900 tisíc za kus. Auta, ke kterým je hned dostupný servis (kdyby bylo potřeba – poškození, havárie), kde komplet pojistka bude stát zlomek toho co na Teslu, atd., atd… Nevím, no, ta Tesla mi nepřipadá v tomto případě jako lepší volba, ani náhodou 🙂

                  Smiřte se, vy Tesla fanatici, že Tesla není nejlepší elektromobil vždy a za všech okolností. Záleží na požadavcích uživatele.

                7. Pokud napiste ve „vsem“, pak dukaz sporem znamena najit jediny
                  Pokud napiste ve „vsem“, pak dukaz sporem znamena najit jediny pripad, kdy to tak neni a pak se Vam rozsype Vas domecek z karet. Takze: cena.

                8. Takhle složitě na něj… to nepochopí 🙂
                  Takhle složitě na něj… to nepochopí 🙂

                9. Pro taxislužbu ve městě velikosti Olomouce je Tesla
                  Pro taxislužbu ve městě velikosti Olomouce je Tesla zbytečná. Nedokáže za 24h najezdit víc kilometrů a navíc svěřit tak drahé auto zaměstnancům není v česku možné.
                  Co se týká recenzí, ty mají všichni plus mínus stejné. Je to způsobené tím, že každý kritik dá hodnocení, každý spokojený už ne. To nás rozhodně netrápí, jelikož to není objektivní.

            2. Michelin tu samozrejme psal sve zkusenosti s TMX zakoupenou v
              Michelin tu samozrejme psal sve zkusenosti s TMX zakoupenou v 2017 a to bez obalu. Psal jak klady, tak zapory,. zminoval veskere orpavy.
              Takze abych Vas parafrazoval. Vy si tu muzete psat co chcete a dokud to nebudou prakticke zkusenosti, ve kterych nezapomenetre i pravdive popsat postrehy na zaporne vlastnosti ci chyby, tak to bude znit jako hazeni hrachu na zed.
              Takze prosim, budte konkretni a nepiste obecne vychvalovaci kecy.

            3. Hmmm, možná by ses měl vrátit, odkud ses tu objevil-mezi
              Hmmm, možná by ses měl vrátit, odkud ses tu objevil-mezi své nadlidi a nezahazovat se se zdejším „póvlem“.
              Stejný kecy měl před devadesáti lety jistej Áda a pro svět to mělo velmi neblahý následky.
              Nic proti Tesle, ta za své majitele vskutku nemůže.
              A tak jako je tady dost trotlů co dělají medvědí službu elektromobilitě, ty bohužel totéž děláš Tesle.

          1. Vyrábím sýry. Tohleto opakování krásně zapadá mezi
            Vyrábím sýry. Tohleto opakování krásně zapadá mezi vaše další příspěvky. Úroveň žáka prvního sutpně ZŠ. Vím že byste mezi nás rád patřil, ale člověka jako jste vy majitelé Tesel nikdy nepřijmou za svého a budou vámi opovrhovat. Dále na vás nebudu plýtvat časem.

    1. Ty bodové rozdíly jsou malé. Navíc uváději jízdní
      Ty bodové rozdíly jsou malé. Navíc uváději jízdní asistenty jako něco, co jim tam chybělo.

      Autopilot funguje jen do 150 km/h. U ostatních funguje adaptivní tempomat do 210 km/h a Lane Assist také (sice ve 210 už je dost nepoužitelný, ale adaptivní tempomat se hodí).

      Parkovací asistent Tesly je příšerný. Oproti VW Gruppe funguje špatně. I v několik let starém Golfu funguje lépe. Naproti tomu ovládání v Appce je super – dopředu dozadu opravdu funguje dost spolehlivě. Smart Summon je nepoužitelný v EU.

      Takže každé auto má svoje plusy a mínusy a každý si musí vybrat podle toho co mu vyhovuje.

        1. Sorry, ale musim odporovat. S Leafem jezdi zena a ta se Tesly
          Sorry, ale musim odporovat. S Leafem jezdi zena a ta se Tesly boji. beztak jezdi maximalne do vzdalenosti 20 km. vse dale jezdime spolu Teslou. A na couracky pouzivam Iona. Nejdale jsem byl neco malo pres 300 km behem dne. Cestu jsem prezil. Ion/C-Zero/iMiev je na kratke jizdy genialni auto. A na prevazeni veci ma po sklopeni sedacek obrovsky kufr.

                1. Vite proc jsou zeny mensi nez muzi? No prece nemuzeme dopustit
                  Vite proc jsou zeny mensi nez muzi? No prece nemuzeme dopustit aby se nam mohly koukat primo do oci.

                2. No tak tento sexistický vtip moc dobrý nebyl. Myslím že
                  No tak tento sexistický vtip moc dobrý nebyl. Myslím že vtipy tohoto ražení už nemají v dnešní společnosti mezi lepšími lidmi místo. Podívejte se na Elona Muska. Bude vychovávat své dítě neutrálně a ono si teprve pak samo vybere jakého pohlaví chce být. To je cesta kterou se musíme vydat. Ale věřím, že jste to nemyslel zle a jen to trochu nedomyslel. Nikdo z nás není neomylný.

                3. To je paráda. Jeden teslí hošíček teď bude druhému
                  To je paráda. Jeden teslí hošíček teď bude druhému teslímu hošíčkovi olizovat anál….Jo, Vendulka má úžasný smysl pro humor. Nejradši háže sirky spalovákům do nádrže, viď, Vendulí?

                4. Jsi zbytečně hrubý. My vlastníci tesel jsme prostě rodina
                  Jsi zbytečně hrubý. My vlastníci tesel jsme prostě rodina a navzájem se podporujeme.

          1. To byla, samozřejmě, ironie a narážka na místního komika
            To byla, samozřejmě, ironie a narážka na místního komika jenju, který to tady pořád omílá dokola 🙂

            Na rozdíl od něj si myslím, že na trhu jsou i jiná EV než Tesla, které jsou dobře použitelné. Záleží na každém, jaké má požadavky.

            A pro mou ženu bych taky na její ježdění nekoupil Teslu. Ale ani iOna nebo Leaf, ty se jí nelíbí. I když chápu, že užitnou hodnotu mohou mít dobrou. Pokud bych se rozhodl vyměnit její 12 let staré áčko od MB, tak teď asi za i3, tak max 400-500 tis. 🙂

  1. I toto je jeden z důvodů proč si elektromobil ještě
    I toto je jeden z důvodů proč si elektromobil ještě nepořizovat. Když přijedu na normální benzínku tak natankuji a zaplatím. Popřípadě u automatických zaplatím a potom natankuji. Nechápu proč to stejně nejde i u nabíječek.

    1. Nechápu proč to řešit. Nabijím jen tam, kde nejsou
      Nechápu proč to řešit. Nabijím jen tam, kde nejsou komplikace, doma v garáži, u Lidlu, u EOnu….destination stanice… Doma platím 1x za rok převodem a na tom se nic nezměnilo už 30le. U Lidlu zdarma a Eon posílá faktury na email 1x za měsíc. Kde je problém?? Tam kde je to komplikované dříve či později změní strategii a nebo to zabalí.

      1. Taky se mi líbí systém faktur za měsíc i když v
        Taky se mi líbí systém faktur za měsíc i když v minulosti bych ho i nesnášel z pseudodůvodů závazků. Teď už na tom vidím jen že musím stojanu dát svůj identifikátor takže čip nebo appka.

        Mohlo by se při nabíjení posílat zahashované vinko pro spárování a bylo by…

    2. Plně vás chápu a důvodům rozumím. Nicméně praktický
      Plně vás chápu a důvodům rozumím. Nicméně praktický elektromobilní život bych realizoval shodně jako kolega (garáž + EON faktury). Problém vidím v obsazenosti rychlo-stanic a s tím spojenou nejistotou dobíjení na delších trasách. Bez možnosti rezervace se odsuzuji k tomu, že riskuji obsazenost/čekání a nebo budu dobíjet dřív (častěji)…

      Druhým ze zásadních důvodů je pro mnohé lidi uhlíková stopa. Tedy skutečnost, zda je za životnost celkově pro ŽP lepší BEV či ICE. Obojí není optimální. Odpověď je zcela jiná. Zamezit zbytné (rozmařilé) spotřebě obecně a využívat hromadný způsob dopravy na úkor individuální jak to jen jde. Jde to, ale je to obecný diskomfort. (v našich dnešních městech zcela jiné úrovně než na vesnici). Já osobně třeba v dálkové dopravě (když to jde) volím raději vlak, než řídit auto celou směnu.

      1. Pri jizde autem citim velmi casto potrebu zavedeni EV. Smrad a
        Pri jizde autem citim velmi casto potrebu zavedeni EV. Smrad a hlavne jedy z okolnich aut me utvrzuji kazdy den, ze je neco hodne spatne. Kdo sam jezdi smradochem to snad ani nevnima. Stejne jako kdyz sam sedi na WC. Ale chudaci co prijdou po nem.

        1. Pro současnou „znásilněnou“ elektromobilitu bych si dovedl
          Pro současnou „znásilněnou“ elektromobilitu bych si dovedl představit i jiné udržitelné řešení. Současná tristní situace je v očích řady lidí zatracována (se jim nedivim). Elektromobilita je dobré řešení (má své limity), ale musí být správně implementováno, což se o současné nabídce na trhu s auty říci rozhodně nedá.

          Automobilky se bojí o pracovní místa, zároveň ale neinovují a o systému málo přemýšlí, ne jako to dělají startupy.

          Aby elektromobilní doprava začala dávat smysl, musel by se změnit celý systém:
          1) Vytápění domů s kogenerací a akumulací tepla (v zimě si motorem vyrobím teplo i elektriku do euta s účinností 90%)
          2) výroba pomocí solárů (auto lze živit 3/4 roku, lokální jízdy)
          3) smart grid (musí poskytnout propojení zaparkovaného auta a sítě kdekoliv; elektroměr v autě; lokální výroba energie a mobilní spotřeba vyžaduje poplatek síti za přenos či uskladnění své energie)
          4) range extender nebo zápůjčka auta jiné kategorie na dlouhé cesty, dopravní HUBy, dálková doprava hromadná v taktech, rychlovlaky, atp.
          5) topení v BEV na paliva, ne na elektriku (účinnost 90%+), Range extender jako topení?

          1. Na tohnle vše co píše EV-Honza stačí přestat klást
            Na tohnle vše co píše EV-Honza stačí přestat klást zákonné překážky rozvoji OZE, chytrých sítí a elektromobility. A místo strašení lidí sířit osvětu s relevantními informacemi. To ale stát vedený nenažranými zloději, nikdy neudělá. Ten potřebuje stádo vystrašných ovcí udržet v hrůze ze všeho nového co nejdéle.

                1. Koho myslíte dlaždič alias A12C16516654565448FRT ?
                  Pán

                  Koho myslíte dlaždič alias A12C16516654565448FRT ?
                  Pán Horčík asi nestíha čítať.

            1. HEPA filter Tesly model S aj X sú schopné zastaviť korona
              HEPA filter Tesly model S aj X sú schopné zastaviť korona virus.

              https://www.tesmanian.com/blogs/tesmanian-blog/tesla-model-s-model-x-elon-musk-bioweapon-defense-mode-coronavirus-infection

              P.S. Keď si zvyknete na vzduch, ktorý je filtrovaný cez HEPA filter Tesly, tak už sa vám ťažko zvyká bez neho. Hlavne v mestách, podzemných garážach a za nejakým smradlavým ropákom sa to prejaví najviac.

                1. To je fakt škoda. Dúfam, že ho tam nejak dostanú a bude to
                  To je fakt škoda. Dúfam, že ho tam nejak dostanú a bude to aspoň za príplatok. Ja už by som bez toho asi auto nekúpil.

          1. Jo, to zní dobře a prijatelne jednoduše. Takže kabel vám
            Jo, to zní dobře a prijatelne jednoduše. Takže kabel vám to povolí připojit k autu, ale nabíjení spustí až na pokyn z aplikace? A není potřeba být u stojanu, načíst nějaké ID stojanu, zadat jestli nabíjím AC, DC nebo typ konektoru.

                1. Bezne rychlodobijeci nabijecky nabiji jen jedno auto soucasne.
                  Bezne rychlodobijeci nabijecky nabiji jen jedno auto soucasne. Kdo drive prijde, ten drive mele. Oba systemy pouzivaji stejny zdroj. V aplikaci zvolite take ze ktereho kabelu chcete nabijet. Pokud vyberete spatny kabel, tak jste stedry ke svemu blizsimu. Asi jako kdyz nabijite mobilni predplacenku a zadate cizi cislo.

                2. Jo, tak jsem to myslel, v aplikaci zadám ID stojanu, kabel a
                  Jo, tak jsem to myslel, v aplikaci zadám ID stojanu, kabel a stojan začne nabíjet.

                  Systém dobrý, bych pak ani netrval na platbě kreditkou. Akorát by to chtělo jednu aplikaci na všechny stojany. Jako v DE, jste zmiňoval, že stačí prakticky aplikace nebo karta Maingau nebo EnBW a je to. A účet společný na konci měsíce a hotovo 🙂

                3. V CR jsou vlastne 3-4 aplikace zapotrebi. CEZ, Eon, PRE a
                  V CR jsou vlastne 3-4 aplikace zapotrebi. CEZ, Eon, PRE a EVmapa. Zkusenosti mam jen s CEZ a Eon. Uplne to staci. A mam i jejich RF kartu/chip. CEZ zavadi novy system, tak uvidime co prijde.

                4. Ještě dotaz…
                  Takže když je třeba u Globusu stojan Eon a

                  Ještě dotaz…
                  Takže když je třeba u Globusu stojan Eon a má tam dva kabely na DC (CCS a Chademo) a jednu zásuvku AC, má tam třeba i dvě parkovací místa, tak stejně může nabíjet jenom jedno auto? To je divné. Ani třeba kombinace jedno DC a jedno AC?

                5. DC a AC funguje soucasne. Stanice ma jen jednu jednotku DC a
                  DC a AC funguje soucasne. Stanice ma jen jednu jednotku DC a te je to uplne fuk, zda pripojite CCS Combo nebo Chademo kabel. Oba jsou napajeny z teto jednotky a ta je jednokanalova. DC jednotka je ten nejdrazsi dil v rychlonabijecce. AC jede primo ze site a proto neni omezeni. Staci aby byl dostatecny jistic pro DC a AC vykon.
                  Oproti tomu maji Tesla Supercharger 2 kanaly. Nektere stojany si ale sdili vykon. Kdyz tam nabiji 1 Tesla, jede plny vykon. Prijede druha, pak si deli vykon. Ale kdyz jedna zacina ubirat vykon, druha navysuje. A ty nejnovejsi maji kazda svuj vykon po celou dobu. A ted si vemte, ze nedavno v DE otevreli SuC se 40x nabijecimi kabely.

          2. V podminkach Eon stoji, ze pokud pouzijete kartu v zahranici,
            V podminkach Eon stoji, ze pokud pouzijete kartu v zahranici, tak je pokuta 5000 kc. Nenainstalujete si na mobil ani zahranicni appku, geoblocking. Takze muzete nabijet jen v zemi kde vas maji jako ovecku, bez opravneni kouknout za hranice. Psal jsem jim a odpoved byla, ze je nevyreseny prenos dph ze zahranici. A to v 21. stoleti. Pan z Eonu priznal, ze pro zahranici ma konkurencni kartu.

  2. Nemá to ale spíše souvislost s možnou „před-rezervací“
    Nemá to ale spíše souvislost s možnou „před-rezervací“ kapacity destination chargeru v síti Tesly? To by totiž dávalo smysl. Samozřejmě jsem proti elitářské infrastruktuře. Vědět, že někdo na tento destination charger míří je klíčová skutečnost pro rozhodnutí zda zvolit k noclehu právě tento, nebo jiný hotel…

    Nebo jste ještě nikdy nestáli s prázdnou baterkou (nádrží) jako čtvrtí u nabíječky (benzínky ONO :-)), čekaje na uvolnění toho jednoho volného stojanu? Příčinou je to, že „hloupé“ (rozuměj všechny současné non-Tesla stojany) nekomunikují s uživateli co do budoucího plánu nabíjení. Proč o takovém systému nepřemýšlejí zodpovědné osoby evropských či jiných automobilek? Proč o tom nepřemýšlí EU? Proč se nedá nabíjet na jeden účet všude?

    A právě toto je jedna ze zásadních, resp. klíčových konkurenčních výhod u Tesly. Ne ty stojany, ale ta znalost potřebné kapacity do budoucna. Proto mohou mít stojany Tesly výrazně vyšší propustnost (obsazenost / výdej dodané energie) a současně i víc uspokojených uživatelů. Tesla je vtipně umí i vyhodit: „Máš už dost aby si dojel do cíle/na další nabíječku, já mám zrovna moc poptávek, tak už stojan uvolni a odjeď!“

    Tesla detailně ví, jak se jezdí a kde a kdy je třeba nabíjecí infrasktrukturu a v jaké kapacitě. Umí i sama (umělá inteligence) navrhnout, kde a kdy bude vhodné přidat dodatečnou či dočasnou infrastrukturu pro optimalizaci poptávky s nabídkou. Proto má i mobilní návěs s velkým bateriovým úložištěm a asi 10 supercharger stojany (pro rychlé mobilní dobití asi 80 prázdných baterií), který dynamicky dle potřeby přiveze v exponovaný čas na exponovanou lokalitu. Chytré.

    To jen stavitel „hloupé“ nabíjecí infrastruktury si stěžuje, že mu tam skoro nikdo nenabíjí, protože / přesto, že pro uživatele je tam pořád obsazeno… Právě „Just in time“ plánování je klíčové pro vyřešení problematiky nabíjení.

    Je to jen otázka času, kdy budou k dispozici lepší a bezpečnější technologie pro ukládání energie a v současnosti se na tom hodně pracuje, neb to je svatý grál současnosti. To mobilní super-nabíjení je v celé problematice důležitá třešnička na dortu.

    1. Proč o tom přemýšlí EU je malinko úsměvné. 🙂 V EU
      Proč o tom přemýšlí EU je malinko úsměvné. 🙂 V EU možná rozumí pojmu rum a máslo. Ovšem spojení pomazánkové máslo je nad hranicí chápání.
      Není pohlavni jako po hlavní. Zdánlivá podobnost čistě náhodná.
      Možná jste si toho ještě nevšiml, ale největší brzdou pokroku v EU je úředník.

      1. No EU předepsala jeden standard např. pro nabíjení mobilů
        No EU předepsala jeden standard např. pro nabíjení mobilů (USB-C) i elektroaut (CSS a Mennekes), ale na zbytek se u úřednického kafíčka už jaksi zapomělo. Systém je správně vykopnut, ale obecná pravidla chybí či neumožňují fér hru pro všechny hráče. Ještě chvíli EU zaspí a až pak systém rezervací ne nepodobný tomu od Tesly opravdu musí zvítězit. Jinak to nepůjde.

          1. 1) Říká vám něco pojem roaming, ten je v
            1) Říká vám něco pojem roaming, ten je v telekomunikacích prima co? Takže třeba na paralelní EV-roaming se u kafíčka jistě zapomělo. Resp. proč je nutné platit výpalné (vysoký příplatek), nebo se musím nejdřív stát členem jednotlivých sdružení, abych mohl čerpat energii za rozumných podmínek i na cestách? To mi hlava nebere.

            2) Proč se nezavedou jasnější pravidla pro nabíjecí infrastrukturu, že každý AC TYPE2 (Mennekes) stojan bude mít zásuvku a vozidlo kabel, atp. Pak musíte vozit přechodku takovou a makovou – to je naprosto zbytečný bordel. Auto by ale mělo mít i nouzovou vidlici (jako je na el-sekačkách) a jednoduchý nulovatelný elektroměr, aby šlo kdekoliv připojit na 6-16A prodlužku bez přepojek.
            Následně bych nenechal projít STK ty, kteří mají zásuvku Typ1 a donutil je k přestavbě konektoru v autě na typ2.
            Motivovat k rozšíření nového standardu bezdrátového nabíjení BEV jak v autech tak v infrastruktuře.

            3) Homologace, certifikace a obecně schvalování aut bych upravil tak, aby výrobci byli nuceni používat ty nejefektivnější technologie. Elektropohon má účinnost 90%+ ale odporové vytápění či tepelné čerpadlo se dá nahradit spalováním paliva. Za menší hmotnost nabídne víc tepla. Palivo může být bioethanol, apod. Taky elektromobil s menší baterií a výkonově malým REXem by měl být schopen uspokojit a dlouhodoběji pokrýt výkon auta (vyjma dálničních letců, kteří stejně nedodržují předesané rychlostní limity). V zimě ze slunce nenabijete ale potřebujete taky často hodně tepla. REX v atkinsonově cyklu by byl konsenzuálním řešením. Dnes místo takového řešení máte SUPERB 2.0TSI + baterie + elektromotr. To je to špatné z každé části, aneb implementátor byl vůl, nebo dostal za úkol sestavit skládačku z koncernových dílů. Když se nechce, tak to je tak blbé, že to pro nesmysl nejde. Velmi smutný současný vývoj.

            1. To s prestavbou typ1 na typ2 myslite vazne, alebo ako
              To s prestavbou typ1 na typ2 myslite vazne, alebo ako vtip?
              Jednak to nie je trivialne a pokial to vyrobca nehomologuje, tak je to nelegalne a prave take prestavane auto z typ1 na typ2 by nemalo prejst STK.
              Navyse v bode 2 pisete, ze chcete aby typ2 stojan mal typ2 zasuvku a majitel auta typ2/typ2 kabel. Ak by kazdy typ2 stojan bol s zasuvkou, tak majitel auta s typ1 konektorom jednoducho vozi so sebou typ2/typ1 kabel a hotovo.

              1. Milý Ju, Právě že konektory Typ1 a Typ2 jsou na tom docela
                Milý Ju, Právě že konektory Typ1 a Typ2 jsou na tom docela podobě jako nedávno upravovaný konektor 3-fázových zásuvek (4 a 5-ti kolík). Máme jich po chalupě a na spotřebičích pět různých typů a přepojek aby člověk pořád hledal nebo předělával. Hrůza.

                Je to samozřejmě problém standardizace obecně. Musí být jasné co je na straně jedné a druhé. Mám li auto s typ1 (v EU již se prodávat nemají, ale stále jezdí) potřebuji přechodky. Je li nabíjecí infrastruktura jen typ2, musím s sebou vozit přechodky typ1-typ2. Vrze se zásuvkou uprostřed nabíjecího kabelu je vlastně oficiálně nepovolené / nebezpečné řešení, takže u nabíječky s kabelem typ1 auto vlastně nabíjet vůbec nelze (např. Tesla destination public, některé ČEZ i jiné 3-kabelové AC+DC nabíječky, atd). Jako běžný elektromobilista tedy taháte s sebou mimo kabel 220V-typ1 a typ2-typ1 ještě třetí nelegální kabel typ2 zásuvka-typ1. PROČ?????
                ….Kvůli chybně realizované standardizaci!

                Navíc rozdíl mezi typ1 a typ2 je nejzásadnější v tom, že typ2 je 3fázový a typ1 jednofázový. Pokud by přestavbu realizoval a otypoval výrobce, vyšlo by to na x tisících kusů na cenově přijatelné řešení, kdy jde ve své podstatě o výměnu zásuvky a kusu kabelu s cenou okolo 5000Kč. Ostatní měnit netřeba. Přepojka typ1-typ2 jsou dvě zásuvky a drát, nic víc, nic míň.

                1. Vsetko co ste napisali je jasne, nic to nemeni na tom, ze
                  Vsetko co ste napisali je jasne, nic to nemeni na tom, ze prerabka typ1 na typ2 je podla mna realizovatelna. Auta s typ1 doziju a potom typ1 zanikne. Dovtedy sa bude pouzivat typ2/typ1 kabel, alebo jeho skratena verzia aby pasoval do wallboxu/stlpiku s typ 2 kablom.
                  Problematika mi je dostatocne znama, lebo mame v rodine 2 elektromobily s typ1 aj 2 elektomobily s typ2.
                  Keby vsetky wallboxy/typ2 stlpiky mali zasuvky, ako ste chceli v bode 2. tak by nebol ziaden problem a auta s jednofazovou nabijackou by kludne mohli mat stale typ1 konektor. Kabel typ2/typ1 je legalny.
                  Dovolim si vyjadrit nazor, co vas mozno poburi: typ1 je mensi konektor, ma menej pinov a preto sa lepsie zasuva… pre auta s jednofazom je podla mna praktickejsi a nikdy mi ma nenapadlo ho prerabat na typ2, kludne by auta s jednofazovou nabijackou mohli mat pri dodrzani bodu2 stale konektor typ1.

                  Ja by som vas bod 2 rozsiril aj na DC stojany – aby mali konektpory s kablami len pre DC, pre AC by mali mat len zasuvku.
                  AC wallboxy alebo stlpiky s kablami su dost poruchove prave kvoli pripojenym kablom, Podla mna by bolo efektivnejsie ak by vsetky zdroje typ2 boli so zasuvkami. Ma to sice nevyhodu, ze treba vozit svoj typ2 kabel, no zase to ma vyhodu, ze sa wallbox/typ2 stlpik bez kabla menej amortizuje a majitel EV vie aky konektor (svoj) zasuva do svojho auta, cize by sa minimalizovala moznost poskodenia konektora v aute poskodenym konektorom na kabli wallboxu/t2stlpiku.

                2. Nemohu než souhlasit. AC typ2 zásuvka na sloupku je
                  Nemohu než souhlasit. AC typ2 zásuvka na sloupku je nejlepší řešení, které úpravu nevyžaduje. Proč tedy mnozí montují kabel?
                  Já bych byl dokonce toho provokativního názoru, že by u DC nabíječek vůbec nemuselo být CHADEMO (a ani by se taková auta neměla pouštět na trh, i když takové euto občas řídím). A to právě z důvodu toho, že dvě shodné rychlonabíjecí zásuvky by umožnily částečné sdílení či přepínání nabíjecího výkonu, tedy dostane-li se auto nad 80% SOC, bude stačit přepnutí na AC nabíjení se shodnou rychlostí nabíjení shodným konektorem a uvolní se kapacita rychlonabíjení druhému.

                  Nicméně to stejně asi do budoucna nenastane a velmi pravděpodobně by mohl vyhrát bezdrátový přenos výkonu pro svou uživatelskou pohodlnost. Prostě jen správně zastavíte, auto si pokecá s infrastrukturou a už nabíjíte. Podle mne je to s nedávno standardizovaným způsobem nabíjení (tuším SAE J2954) snad už hudba nedaleké budoucnosti. V klidu, pohodlně bez drátování či čerpání paliv.

                3. Nemyslim, ze by dva stejne DC konektory nejak pomohly sdileni.
                  Nemyslim, ze by dva stejne DC konektory nejak pomohly sdileni. Tam spis pujde o architekturu vykonove casti, bylo by treba neco jako ma Tesla v superchargerech – hromada 20kW modulu, ktere se podle potreby prideluji jednomu nebo druhemu stojanu. To by urcite slo provozovat i se dvema ruznymi konektory, nakonec signaly pro oba zrejme vyrabi stejne PLCecko.

            2. 1) Sice jsem rad, ze jsme v EU (klady nesrovnatelne prevysuji
              1) Sice jsem rad, ze jsme v EU (klady nesrovnatelne prevysuji zapory), ale nedelam si iluzi, ze EU je tak pruzna, aby regulovala tak zahy i nabijeci stabndardy, to, jak maji vypadat nabijecky. Staci,z e prosadila uctovani bez smlouvy. Roaming u telkefonu jste trefil presne. Jiste vite, jak dlouho jsou bezne mobilni telefony (videl jsme prvni v 1997 a bezne dle me byly tak 2002. No a roaming zavdli 2018? Takze maji jeste nejaky ten cas 🙂

              2) Priznam se, ze nemam rad pravidla uplne na vse, rad si menim ponozky, jak uznam za vhodne a zadek taky rad vitiram rukou, kterou si sam zvolim. Elektromobilita je docela v plenkach, ono se to vystribri. Pokud ne, tak casem nastoupi ta regulace, protoze se najde dostatek nespokojenych lidi, kteri donuti sveho europolsance toto resit (stejne jako ruzna kvalita potravin v ruznych zemich). STK projdou auta bez katalyzatoru, jelikoz tak byla homologovana, musi projit i auta s Typ 1, jinak by to byla retrospektivni zmena pravidel a to bych bral jako minus EU.

              3) Co se tyce REXe, proc nutit vyrobce vyrabet slozitejsi auta, kdyz to jde jednoduseji. Navic se najdou rodiny, ktere potrebuji vic aut, takze malobatercak (v mem pripade i-Miev) je jako druhe auto do rodiny dostacujici i bez bufiku a REXe. Zase to s tou regulaci neprehanejte, prosim!! No a srovnejte ucinnost – topeni horenim ma kolik? 97 %? Tepelne cerpadlo vzduch vzduch > 150 %. Pro me je ucinnejsi TC. A kdo potrebuje ten REX, muze si prece uz dnes poridit plugin-hybrid.

              4) Myslim si, ze vyvoj novych technologii je v EU podporovan (zname z dotaci na zavadeni novych technologii – toustovy chleba pro firmu z Agrofertu, hjen tak nejak ta technologie nebyla nova, ale to se taktne zamlcelo). Takze pokud tady vidite diru na trhu, udelejte projekt a zazadejte o EU dotace. Toto bych opravdu nehazel na EU.

              5) To planovani vyroby dle spotreby je hezke, ale podle me je pro toto BEV naprosto titerny spotrebic. A tim, jak se budou pocty zvedat, tak predpovedi pujdou do oblasti statistik a uz nic takoveho potreba dle meho nebude. Navic verim, ze s dostupnosti baterek se budou montovat k naprosto vsemu, takze nejaky chvilkovy vykyv nepozna nejspis ani nejblizsi transformator. Zodpovednost za sit maji snad distributori a berou od lidi dost velke penize (a z vlastni zkusenosti vim, ze je i slusne utraci za hovadiny). Opet dle me tady plati to, ze do nejakeho konkretniho technickeho reseni by se nemela montovat EU, Plne souhlasim s podporou elektromobility a OZE a jsem presvedcen, ze ta v ramci EU je – podporuje se stavba nabijecich stanic, elektrina z OZE ma prednost. To, co naznacujete je taky hodne technicke reseni a podle me prijde az s vetsim rozsirenim OZE (coz v CR se uz nedoziju). Spis bych jako EU se snazil angazovat v paternim vedeni od Baltu a Severniho more (VTE), pres Norsko, Svedsko (akumulace), na jih (FVE) a vlastne do vsech zemi. V offshore VTE je obrovsky potencial, jen to vedeni hodne vazne.

              1. Nechci a nemůžu se moc větvit, takže zůstanu u bodu č.3.
                Nechci a nemůžu se moc větvit, takže zůstanu u bodu č.3.

                Proč REX?
                Protože 80% lidí auto používá 95% jízd k jízdám, na které stačí malobatrekáč. Jenže párkrát za rok jedou někam daleko a chtějí mít svobodu neomezenou nabíjením. REX by jim ji umožnil. Formát REXu je jiná kapitpla. Může být spalovací na BioCNG, nebo třeba metylalkoholový článek, atp.

                Proč nepoužívat tepelné čerpadlo s vysokou účinností?
                Protože je to z pohledu transportu hmotnosti problematické. Kvůli teplu s sebou na dlouhou vyd8lenost taháte třeba 80+20kg navíc, když by shodnou službu udělalo 1+1kg v klasickém „palivu“ (viz výše). – > Efektivita toho co vynaložím, versus toho co získám. Tedy sleduji účinnost v rámci každého kilogramkilometru.
                PS: Víte, že letadla Boeing 737 a Airbus A3xx prošla náročnou homologací a dnes je lze koupit s hybridním pohonem (ten se v Praze testoval před cca 10 lety pod názvem WheelTug? Šlo o to, že letadla při TAXI (pojíždění po letišti) na JETy spotřebovávají neuvěřitelné množství paliva a to se musí dopravit ze startu do cíle. Nahrazením tohoto pohonu elektromotorem poháněným baterií ve spojení s APU (záložní generátor el. energie) je schopno ušetřit na celém letu z výše uvedeného důvodu hned několik procent paliva… Navíc se při přistávání můžou docela dobře dobíjet baterie. 🙂

                1. Nissan mal už pred X-rokmi funkčný SOSC palivový článok
                  Nissan mal už pred X-rokmi funkčný SOSC palivový článok na metanol, ale vôbec ho do praxe nedali. Ako REX by to bolo úplne ideálne riešenie.
                  Škoda, že na miesto toho vyrábajú paskvil BEV bez thermal managementu. :((

          2. 4) Proč třeba není podpořen vývoj technologií a
            4) Proč třeba není podpořen vývoj technologií a aplikací, které by umožnili propojit OZE, BEV a smart grid? Najdete snad dnes na trhu fotovoltaický přístřešek pro auto se zásuvkou Mennekes? Ne! Navíc vám řeknou, že to nejde. To je samozřejmě blbost. Jen to nikdo nedodává na klíč tak, aby to dávalo smysl. Nabíjet auto svojí elektřinou na jiném místě je taktéž sci-fi (jsem už psal dřív).

            5) Zapojení nabíječek do „chytré“ sítě by umožnilo naplánovat jak spotřebu a stojanovou disponibilitu po trase, ale taky by umožnilo dostatečně dopředu objednat „vysoký odběr“ směrem do el-rozvodné sítě. Jinými slovy Smart Grid. Jde li plánovat spotřeba, jde paralelně plánovat i výroba. Navíc technologie na to umíme, jen je nikdo nedovyvinul, neboť nebyla poptávka ze strany zodpovědných.
            S výše uvedeným je také potřeba propojit zodpovědnost za síť a její dlouhodobou kapacitní udržitelnost. Ano, jestliže před elektrikáři z rozvodných sítí zmíníte elektromobilitu, vybaví se jim horentní spotřeby a špičkové odběry, které rozvodná síť dát nemůže. Problém je v tom, že spolu s podporou BEV je třeba podporovat i OZE a motivovat spotřebitele k pomalému a trvalému ukládání energie z OZE do baterií v BEV. To se ale těžko dělá, když stojící BEV není připojen k síti, ale taky když síť není schopna komunikovat se spotřebiči (bateriemi) co do řízení jejich odběru. Bez co nejrychlejšího rozvoje smartGrids se neobejdeme.

      2. Tak ja jsem rad, ze v baleni s nazvem maso neni nejaky mix
        Tak ja jsem rad, ze v baleni s nazvem maso neni nejaky mix tuku, ze rum je z trtiny, ze cokolada je z kakaovych bobu atd. Jinak zname ruzne matouci nazvy:KLDR, NSDAP, SPD (ceska verze) atd. ktere urcite nesplnuji to co maji v nazvu. Jinak by se mohlo stat, ze budeme mit treba demokracii jedne strany a to naveky.

  3. Kucííí baterkoví (nebo na baterky? 😉 ), jak já vám
    Kucííí baterkoví (nebo na baterky? 😉 ), jak já vám závidím. Můj život je nudný jak sviňa, chodit do práce, hrát si s vnoučaty, plnit si manželské povinnosti…. Nuda, 1000x stará, vyčpělá nuda. To vy řešíte každý den kde nabít, jak nabít, za kolik nabít, jak toho, kdo vám stojí na nabíjecím místě zabít :-)… Kam ho strčit, aby vás to nezabilo… Je to prostě vzrušující EV život. Čus Dlaždič.

    1. Mate moznost povzbudit vas nudny zivot resenim problemu s
      Mate moznost povzbudit vas nudny zivot resenim problemu s bionaftou, bioslozkou do benzinu, ucpanym DPF, nefunkcnim katalysatorem, ztratou oleje, komprese, zapalovani, rozvodovym remenem a miliony dalsich nedostatecnosti spalovaci strojovny. Ale chapu, nuda na hybridu vas pritahuje vic.

          1. Dneska uz jsem to nekam psal. Takze znova.
            Jsou 2 moznosti.

            Dneska uz jsem to nekam psal. Takze znova.

            Jsou 2 moznosti. Bezny EM bude mit casem (a to rekneme) do dvou let parametry konvencniho auta. Neni potreba zadnych zazraku, staci dojezd na jedno nabiti poctivych 400km s nalozenym kufrem a rakvi na strese a na potrebnou vzdalenost se nabije za 30-40 minut a bude na kazdych 20. km nabijecka s dostatecnym poctem stojanu tak, aby se nemuselo pul hodiny cekat (nez se nabije debilni Tesla) a bude stat do 1 milionu novy.
            Nebo cela EM pujde do prdele.

            1. Souhlas
              jen ten horizont dvou let je příliš krátký, řekl

              Souhlas
              jen ten horizont dvou let je příliš krátký, řekl bych, že se to musí stát do roku 2030 a doplnil, že nabíjení bude/musí být distribuované – tedy auta budou na základě navigace dostávat informace, jak to s nabíjením vypadá a budou lidi navádět na nabíjení tak, aby na cestě neztráceli čas nabíjení a už vůbec ne čekáním

              1. Tedy něco co už má Tesla roky. Přestože ostatní mají
                Tedy něco co už má Tesla roky. Přestože ostatní mají hloupé nabíjecí stanice, tak aspoň nějaké staví. A těch 300 nabíjecích stanic, co Tesla každý rok postaví (letos spíše o dost více) už opravdu jde vidět. Přes tisíc nových rychlo stanic různých dodavatelů každý rok celosvětově. To už není zlé.

                1. Cože nemá? Chytré nabíječky napojené na tvůj účet,
                  Cože nemá? Chytré nabíječky napojené na tvůj účet, kdy stačí strčit kabel do auta? Nebo route planning, který počítá s profilem terénu na naplánované trase a nabídne ti nabíječky podle reálné dostupnosti v čase v takové míře aby jsi obsadil superchargery na co nejkratší dobu? Samozřejmě že má.

                2. Jenže těch nabíječek málo a není pokryté rovnoměrně
                  Jenže těch nabíječek málo a není pokryté rovnoměrně území…

                3. Tesla začala s hromadnou výstavbou superchargerů v Červnu
                  Tesla začala s hromadnou výstavbou superchargerů v Červnu 2013 a už má přes 1800 rychlonabíjecích stanic s 16.000 konektory a k tomu dalších 25.000 destination chargerů. Tomu říkám sakra skvělé tempo.

                  Plus tu máš desítky dalších poskytovatelů.

                4. To přece není úplně všechno. Ani Tesla nesplňuje ani
                  To přece není úplně všechno. Ani Tesla nesplňuje ani jednu podmínku z těch, co jsem výše napsal

                5. Jenomže to jsou vaše podmínky, které jsou čistě
                  Jenomže to jsou vaše podmínky, které jsou čistě subjektivní a nic neříkají. Nehledě na to, že já jsem reagoval na Peaka o těch chytrých nabíječkách než na vás.

                6. Asi jsem subjektivní většina jak to tak čtu a to na
                  Asi jsem subjektivní většina jak to tak čtu a to na rozdíl od jiných jezdím em. Navíc ty požadavky jsou hodně light

                7. Nedávám tvrdé požadavky, dávám požadavky splnitelné,
                  Nedávám tvrdé požadavky, dávám požadavky splnitelné, aby to už bylo schopno komfortní funkce, ale to tu depopularizátoři elektromobility nechápou…ale určitě pro téma hoří už tak tři až pět let…

                8. Splnitelné pozadí jsou zákazníkovi u prdele
                  Splnitelné pozadí jsou zákazníkovi u prdele

                9. Jako vždycky se najde někdo takový, kdo bude tvrdit, že si
                  Jako vždycky se najde někdo takový, kdo bude tvrdit, že si nekoupí elektromobil dokud na jedno nabití neuveze maringotku na druhý konec Evropy a nebude stát méně než 5 let jetá Dacia.

                  Těm 2 miliónům lidí, co si loni koupili elektromobil se zdály technická specifika přijatelná už nyní.

                10. Já jsem mezi nemá, ale spokojený rozhodně nejsem, toliko k
                  Já jsem mezi nemá, ale spokojený rozhodně nejsem, toliko k vaší poznámce

                11. Ale já nerozporuju pokrok, jen konstatuju, že funkční
                  Ale já nerozporuju pokrok, jen konstatuju, že funkční systém ještě hodně daleko. A tříštění poskytovatelů tomu taky nějak nepomáhá – je třeba, aby bylo nějaké sjednocení, jak vyhledávací, tak platební..
                  Ideál by byly google mapy či něco podobně rozšířeného a třeba paypal…a kdo pak dostane zaplaceno je už fuk to je asi tak jako Agip, Benzina, Eurooil…

                12. Funkční systém je tady už teď. Každý den jej
                  Funkční systém je tady už teď. Každý den jej používají tisíce spokojených lidí. Jenom není na celé planetě. Ono těch benzínových pump na Urale taky není tak moc :). A roztříštěnost poskytovatelů je právě ten důvod proč mají ostatní automobilky oproti Tesle reálný problém. Ionity a Electrify America je jenom slabá náplast. Jak by asi byla hodnocená automobilka, která by vlastnila i největší dedikovanou síť čerpacích stanic.

                13. Vy chcete zasednout za prostreny stul a nechcete hejbnout ani
                  Vy chcete zasednout za prostreny stul a nechcete hejbnout ani malickem. Takovy pristup fakt ocenim.

                14. To jsem napsal?
                  Napíšu okrajovou podmínku, kdy to bude

                  To jsem napsal?
                  Napíšu okrajovou podmínku, kdy to bude fungovat, napíšu, že to zatím ani zdaleka tam není a dozvím, se, co napíšete…
                  Hm fakt mě bavíte….

                15. Koukněte se na Tesla mapu superchargeru a destination
                  Koukněte se na Tesla mapu superchargeru a destination chargeru v EU – zatím se tomu ani nepřibližují. Že je ČR ve své většina šedá zona chápu (nicméně i to značí o nedořešení), ale z pohledu SC jsou např. v Německu nezvládnuty oblasti Berlin, Mnichov, Lübeck, Rostock, Hanover
                  Ve Francii zjevně bude velké rozšíření výstavby, pro srovnání se podívejte, jak situace SC vypadá v Paříži a jak v Berlíně
                  Belgie: Brusel – naprostý výsměch
                  Rakousko umí dva hlavní tahy atd atd..

                  Srovnáno s benzínem – zatím je to tak úrovně kupujeme benzín v lékárních (tak rok 1910), potřebujeme se dostat prakticky, tak na rok 1960, kdy se běžně prodávala auta s nádrží a 20l kanystrem – přepočteno na množství elektromobilů

                16. No opravdu se nesnažím srovnávat počet nabíječek a
                  No opravdu se nesnažím srovnávat počet nabíječek a benzínových pump. Ono to ani moc srovnat nejde. Nejenom že současná infrastruktura benzínových pump se budovala 100 let, ale je to naprosto jiný případ užití. 80% nabíjení elektromobilů probíhá doma. Navíc jsou tu ještě ty destination chargery, urban chargery atd. Pumpu potřebuješ v každé dědině, ale supercharger ne. Fakticky jde jenom o to obsadit v dostatečném počtu hlavní tahy.

                  Ještě to má do ideálního stavu daleko, ale to tempo výstavby je velmi hezké a zrychluje a kopíruje poptávku. Přece jenom náklady na výstavbu a provoz benzínové pumpy a nabíječky jsou řádově někde jinde.

                17. Napsal, jste, že to má Tesla roky, teď sám přiznáváte,
                  Napsal, jste, že to má Tesla roky, teď sám přiznáváte, že to má do ideálního stavu daleko…
                  To není o tom, kolik toho nabiju doma, to je o tom, že BEV se nenabíjí tři minuty a když někam na nějakém hlavním tahu pojedu Evropou (jestli to ještě po letošku půjde – snad ano), tak prostě ten nárok na dobíjení bude a ta infrastruktura musí být dřív, než nárok.

                  Jasně nepotřebuju SC v každé dědině – nicméně funkční systém to bude až každá obec nad xy obyvatel (osobně odhaduji rozmezí 20 – 50 tis), ten SC – nebo nějaký jeho ekvivalent bude mít.
                  Další podmínka jsou ekvivalenty 50kW nabíječky v každé obci s krámem
                  A aspoň nějaké nabíječky u všech atrakcí..
                  ale ne jednotky míst, ale min 10 – 20 procent pokrytých parkovacích míst.
                  Funkční systémové řešení bude ve chvíli kdy bude cca 20 procent a víc elektromobilů a veřejný systém bude umět najednou nabíjet deset až dvacet procent z nich a to není velké číslo, když vzorově vezmu, že to bude 20 000 ze sta aut a chci, aby se dalo najednou nabíjet 1 000 – 2 000 na veřejných nabíječkách v dané lokalitě.

                18. Já mluvil o té technologii inteligentího nabíjení.
                  Já mluvil o té technologii inteligentího nabíjení. Ideální stav je to lokality od lokality. Navíc se i ta definice mění s tím jak roste počet aut. Stejně jako u benzínové pumpy rostly s tím jak přibývaly spalováky na silnicích, tak to samé platí i pro nabíječky.
                  BEV se nenabíjí 3 minuty, ale kolik jsi viděl pump se 40 stojany? BEV se nabíjí déle, ale zase se jich nabíjí více naráz.

                19. Popravdě, teď v hlavě marně pátrám, kde jsem za
                  Popravdě, teď v hlavě marně pátrám, kde jsem za poslední rok viděl nabíječku s více než dvěma místy mimo Talsa SC a těch je v ČR tolik, že jsme zahlceni šafránem

                20. Je to sotva pár minut, kdy jste správně uvedl, že ČR
                  Je to sotva pár minut, kdy jste správně uvedl, že ČR není zrovna lakmusový papírek pro detekci úrovně elektromobility ve světě 🙂

                21. Máte pravdu PeaK, BEV rozhodně nekupujte a počkejte ještě
                  Máte pravdu PeaK, BEV rozhodně nekupujte a počkejte ještě těch 50 let (rok 1960). Jistota je jistota.

            2. Budování sítí nabíječek je lobbingová bublina. Praxe
              Budování sítí nabíječek je lobbingová bublina. Praxe ukáže jaká je realita. jsem přesvědčen, že za „ohromnou“ potřebou budovat nabíjecí infrastrukturu je potřeba velkých dinosauřích automobilek zpomalit proces elektomobilizwace, dokud nebudou připraveni pokrýt poptávku. Ujel jim vlak a na trh se derou konkurenti (Tesla jim hodně hnula žlučí).
              Realita je taková, že současné možnosti dobíjení pro drtivou většinu potenciálních uživatelů jsou dostatečné a tempo budování může být adekvátní postupné poptávce po nových autech, ted již v EV verzi.
              Auta s dojezdem 400 km jsou k mání a přibývají. Tady souhlas , že to by měl být standard.
              Potřebu nabíjení by si měl každý umět posoudit dle svého a ne argumentovat extrémy.
              Běžný uživatel, kterých pdhaduji 80% jezdí do práce, na nákupy, na návštěvy , na chalupu. To je dosah od 50 do 300 km.

              a) dobíjí doma přes noc . z 3fáze 5-6 hodin , v extrému z 220 nabije přes noc 100km , ale když budu mít EV tak proč si nekoupit 3f zásuvku za 267 Kč.

              40% uživatelů je v pohodě

              b) i v místě obvyklého dojezdu (firma, chalupa ap.) by neměl být problém instalovat 3f zástrčku

              další 40% je v pohodě

              c) již stávající infrastruktura dobíječek dostačuje k „docucnutí“ při delší cestě, pokud se vydám na cestu delší než obvyklou tj nad 300 km.

              Tesláci již te’d jsou za vodou ostatní v zásadě taky.

              Každý dodavatel by si měl promyslet, kdo je jeho klientela a kdo ho uživí.
              Nezlobte se na mne , ale uvažovat o budování infrastruktury nabíjení z pohledu uživatele, který tvrdí , že potřebuje denně najet 1000 km a nemá čas se zdržovat dlouhým dobíjením , je úlet.
              Vzpomeňte na genezi mobilních telefonů z pohledu výdrže baterií a možností dobíjení. Jak dlouho trvala hysterie , kdy se pokrokové firmy zabývaly instalací nabíjecích míst a ostrůvků a všichni šíleli po Powerbankách co největších kapacit. To je teď období stejné jako s autobateriemi a jejich dobíjením. Jen mají jejich dodavatelé větší kšeft. Teď jsou USb zásuvky nebo alespoň 220v zásuvky pomalu všude a kdo z normálních uživatelů mobilu má v kabelce Power banku? Naproti šli i výrobci telefonů a je hotovo.
              Vše je ještě ke všemu pokřivené dotacemi, tak se staví nabíječky za miliony. Hnus. Za cenu 2-3 nabíječek by se dalo osadit menší sídliště třífázovými zásuvkami i s elektroměrem a terminálem na platební kartu. Kdo nevěří ať si vygoogluje zařízení pro campy. Tak zbydou jen odborné řeči i kapacitě rozvodů. Úsměvné . V každém bytě je dimenzován přívod na 16 či 25 A. Kolik z nich si vezmete v noci , kdy by se mohlo dobíjet auto před domem?

          2. Tak jste si zapřeháněl, v pohodě 🙂 Pro každého je
            Tak jste si zapřeháněl, v pohodě 🙂 Pro každého je podstatné, aby auto vyhovovalo jeho požadavkům na přepravu, bylo za cenu, kterou si může dovolit a mělo pro něj únosné náklady za provoz. Někomu jako výsledek vyjde Tesla 3, jinému ojetý Leaf a dalšímu třeba nová Octávka nebo ojeté BMW tř. 5. Není jediné správné a univerzální auto ani pohon, EV opravdu není spása a řešení pro všechny 🙂

  4. Tohle nevypadá dobře 🙁 U Tesly to ještě chápu, ale
    Tohle nevypadá dobře 🙁 U Tesly to ještě chápu, ale vadí mi to také. Byli první, tak na to měli nárok, ale jestli Porsche obsadí místa před hospodou jako Tesla a nabíjet tam bude moci jen Porsche, tak je to totálně špatně. Superchargery na dálnicích chápu, nevadí mi to, místa u dálnic je dost a ať si tam každá automobilka vybuduje bistro, restauraci, hotel a u ní svoje ultrarychlé nabíječky. Hospod a dobrých hospod tolik není a takhle si je budou téměř monopolizovat jednotlivé automobilky. Ve finále z toho bude ten hospodský taky rozladěnej, protože by tam normálně přijelo 10 elektromobilistů denně, ale teď tam přijedou jen dva, protože tam má 4 místa pro Teslu, Porsche, a jen jedno, pro ostatní a to ještě téměř všude s omezeným výkonem na 6A. Moje osobní zkušenost snad na všech Tesla destination chargerech, kam už asi nikdy nepojedu na oběd, protože mi to vadí.

    1. Souhlas – dělat „elitářskou“ nabíjecí infrastruktruru a
      Souhlas – dělat „elitářskou“ nabíjecí infrastruktruru a nazývat to ekosystémem, je pro řešení problematiky špatně a rozhodně to nepovedek trvale udržitelným stavům.

      Naopak super by bylo, kdyby byla nabíjecí síť na výrobci a uměla se chovat inteligentně – tedy distribuovat do aut přes GPS informace, kde je která nabíječka volná a uměli s tím navigace pracovat…vlastně takový Tesla koncept dotažený do detailu pro všechna auta

      1. Na Silvestra jsem byl v jednom penzionu a ten měl Tesla
        Na Silvestra jsem byl v jednom penzionu a ten měl Tesla stojan (je i na mapě jako tesla destination charger). A nabíjel u toho Nissan Leaf, podle dizajnu ten novější. Nevím, jakou měl zásuvku, ale nabíjel dlouho, předpokládám AC.

        1. Tesla DCh má VŽDY minimálně jednu nabíječku pro ostatní
          Tesla DCh má VŽDY minimálně jednu nabíječku pro ostatní elektromobily, bohužel omezený na 6A. To byl ten případ, který jste viděl. Jenomže další 2-4 jsou POUZE pro Teslu a to je ten problém, o kterém píšu. Další bude Porsche a místa u hospod budou rozebrána pro jednotlivé značky a jiný tam nenabije. To je špatně.

      2. No, je vidět, že nejezdíte elektromobilem 😉 U DCh
        No, je vidět, že nejezdíte elektromobilem 😉 U DCh žádné CCS ani Chademo nenajdete. Tam je jenom Menekes Typ2 tzn. univerzální pro všechny elektromobily v Evropě od roku 2018. Blokování nabíjení pro Teslu, Porsche je tedy čistě SW od každé automobilky resp. dodavatele DCh.

        1. Mam Leaf 1, Ion a Teslu 3. Tak jste trochu vedle. DCh maji
          Mam Leaf 1, Ion a Teslu 3. Tak jste trochu vedle. DCh maji vetsinou kabel s typ2 Stecker. Takze bez adapteru to do typ1 nestrcite. CCS a Chademo je jednoznacnejsi rozliseni aut, nez typ1 typ2. Beru to jako synonym pro rozdeleni systemu.

    2. A jen tak pro zajimavost, kolik „restauraci, bister a hotelu“
      A jen tak pro zajimavost, kolik „restauraci, bister a hotelu“ (a u nich supechargery) postavila Tesla, ze by je meli stavet konkurenti?

      Ad destination, pokud vim, alespon cast z nich (ale nevim, jaka) ma alespon jeden wallbox, ktery podporuje i ne-tesla auta. Takze lepsi nez dratem do oka (ano, chapu, ze pro Type1 auta je treba jeste dalsi redukce a to je dalsi opich)…

      1. Neříkám, že Tesla něco takového postavila, ale rozhodně
        Neříkám, že Tesla něco takového postavila, ale rozhodně to má v plánu a bude to budoucnost. Tesla má tu výhodu, že začala první a mohla tak „obsadit“ existující bistra, restaurace, hotely. Zabrala tam místo, příkon a ostatní budou jen velmi těžko na stejném místě budovat něco podobného. Budou muset obsadit jiné místo a časem začít i stavět bistra, restaurace, hotely, protože volné už nebudou. Jistým řešením mohou být místní baterie v kontejneru, takže příkon by asi vyřešit mohli.

        Jasně, Tesla má na DCh vždy jedenu nabíječku pro ostatní, psal jsem o tom, ale z 99% je omezen na 6A, takže defakto k ničemu 🙁 Vyzkouším to a do té restaurace z principu níkdy více nepojedu. Je to „vyčůranost“ přilákat a nic nedat. Nechci nabít zdarma, ale neztrácet čas tzn. nabít při obědě. Navíc tam zabere pro Teslu další 2-4 místa a to je ten hlavní problém. Nikdo jiný tam nabíjet nemůže. U Tesly asi OK, těch bude opravdu hodně :-D, ale Porsche? To je fakt úlet. No, nepředbíhejme, třeba nás Porsche na svých DCh nechá nabíjet, ale dost o tom pochybuji.

        1. Myslim, ze tech neobsazenych mist je porad jeste vic nez dost
          Myslim, ze tech neobsazenych mist je porad jeste vic nez dost a neni treba stavet nova…

          Ad DCh a omezeni, tak to uplne nefunguje (teda pokud to majitel nema oddelene umyslne). Standardne jsou vsechny wallboxy propojene RS-485, jeden je master, na tom se nastavi max odber a ostatni jsou jen slave. A vsechny se navzajem nejak dohodnou a podeli o ten max odber. Nejde nastavit, ze jeden z nich dostane automaticky min. Takze to spis bude tak, ze cely Dch (sada wallboxu) je nastaveny na max 3x6A, ale auto s jednofazovou nabijeckou ma proste smulu a dostane jen 1x6A…

          1. Nemáte pravdu. Mám 3F nabíječku a stejně jedu 6A. Hodně
            Nemáte pravdu. Mám 3F nabíječku a stejně jedu 6A. Hodně z nich mají inzerováno přímo v PlugShare, že pro Teslu je 16A a ostatní 6A. Je to vidět i v záznamech o nabíjení, kdy Tesláci píšou 11kW a já 2.3kW např v Hotelu Ostrov nad Libouchcem v Severních Čechách. Prý je na každé nabíječce kolečko, kde se dá omezit nabíjecí výkon. Někde jsem viděl i fotku toho kolečka.

            1. Nastaveni tam je. Ale pokud by to bylo dobre instalovane, tak
              Nastaveni tam je. Ale pokud by to bylo dobre instalovane, tak jedna nabijecka byla master a ostatni slave. Tesla umi sdilet vykon mezi vic Boxu. Neni to zadny zazrak, staci obycejna kroucena dvojlinka mezi boxy. Pak by i vas Leaf mohl dostat 16A kdyby tam nebylo plne obsazeno.

            2. Proto jsem psal „pokud to nema oddelene umyslne“…
              Ale musim

              Proto jsem psal „pokud to nema oddelene umyslne“…
              Ale musim priznat, ze mi to prijde stupidni to tak udelat. Resp. nevidim k tomu smysluplny duvod (pokud to udela, musi mit dost vykonu pro obe oddelene casti bezici naplno). Teda pokud to nevyzaduje Tesla (aby na kazdy „Tesla-only“ walbox mel minimalne 3x16A za jakychkoliv okolnosti) a tak by pro netesla museli pridat dalsich 3x16A, kdyby ho „prisitovali“… Pak dava smysl ho dat zvlast a nastavit na co nejmin.

              EDIT: kolecko tam je, ale na tom jde nastavit jen max odber nebo slave. Nejde zaroven byt slave (delit se o vykon podle potreby) a mit vlastni max odber.

            3. Leaf 2 ma jen jednofazovou palubni nabijecku max. 30A, takze
              Leaf 2 ma jen jednofazovou palubni nabijecku max. 30A, takze 6,9kW.
              2,3kW neni 6A, ale 10A.

              Ten hotel co uvadite ma i pro Tesly jen 11kW, tedy 3x16A, a uz se mi stalo nekolikrat, ze mel hotel sice uvedeno 11kW, ale nabijelo mi to treba jen 3x8A.

              Jinak treba na Tesla DCh u hotelu Avanti v Brne nam nabijel Ioniq stejnym proudem (jen pochopitelne take jednofazove) jako Tesly.

        2. Vim, ze je to stare vlakno, ale myslim, ze zahadu „v 99% 3x6A“
          Vim, ze je to stare vlakno, ale myslim, ze zahadu „v 99% 3x6A“ se mi podarilo objasnit (na vlastni kuzi). Kdyz se Tesla wallbox namontuje a nekdo je blby a zapomene nastavit maximalni proud, tak standardni nastaveni z vyroby je 3x6A… Takze dneska znovu otevrit a prenastavit…

Napsat komentář