Poprvé vzlétl český elektrický ultralight společnosti Evektor

redakce - 02 Duben 2013

Na konci března z kunovického letiště porvé vzlétl prototyp lehkého sportovního letounu poháněného elektrickým motorem – SportStar EPOS. Po asi 10min letu úspěšně přistál a ihned poté následoval druhý let. Celkový čas, kdy byl letoun poháněn elektrickým motorem dosáhl asi 30 minut.Poprvé vzlétl český elektrický ultralight společnosti Evektor

Ilustrační foto: Cobra a SuperCobra jsou jednomotorové, čtyřmístné letouny určené pro sportovní létání a pilotní výcvik. Letouny jsou vybaveny výkonnými motory Lycoming o výkonu 200 a 315 hp.
foto: EVEKTOR

Letoun SportStar EPOS (Electric POwered Small Aircraft) je koncept dvoumístného sportovního letounu blízké budoucnosti, který konstrukčně vychází z letounu SportStar RTC firmy Evektor a jehož provoz byl umožněn díky úzké spolupráci s Leteckou amatérskou asociací ČR.

Český elektrický ultralight pilotoval tovární pilot Radek Surý. “Jsem rád, že jsme mezi prvními na světě, kterým se podařilo myšlenku sportovního letadla na elektropohon realizovat na úrovni stroje směřujícího k sériové produkci. Vnímám blízkou paralelu s automobilovým průmyslem. I tam se elektromobilita pere o své místo na trhu, které jí právem patří, ale musí při tom překonávat řadu technických problémů. Jsem přesvědčen, že potenciál elektropohonu sportovních letadel je velmi široký.”, uvedl vedoucí projektu EPOS Ing. Martin Drštička.

SportStar EPOS společnosti Evektor se poprvé představí veřejnosti na největší evropské výstavě všeobecného letectví Aero Friedrichshafen v Německu, která se koná ve dnech 24. až 27 dubna.

“Filozofií společnosti Evektor je posunování technických možností a nacházení nových řešení nejen v oblasti konstrukce letadel, ale i v dalších průmyslových odvětvích. Vývojem letounu na elektrický pohon jsme prokázali svůj vývojový potenciál a zapálení našich pracovníků pro nové technologie a konstrukční koncepty. Nyní nás čeká období zkoušení a zlepšování technických parametrů, abychom dosáhli svého cíle – plně použitelného sportovního letounu poháněného elektrickým motorem”, uvedl výkonný ředitel společnosti Ing. Václav Zajíc.

SportStar EPOS má optimalizovanou aerodynamiku a nové lichoběžníkové křídlo se zvětšeným rozpětím. Letoun je poháněn nově vyvinutým elektrickým motorem o maximálnám trvalém výkonu 50 kW.

Originální pohonná jednotka představuje vrchol výkonové řady pohonů, které jsou mimo jiné vhodné i pro kluzáky, motorová rogala, popřípadě motorový paragliding. SportStar EPOS přináší výrazné snížení provozních nákladů, nákladů na údržbu motoru, nulové emise CO2 a snížení hladiny hluku.

Během následujích letových zkoušek bude prověřena funkce pohonné jednotky a její vliv na letové a provozní vlastnosti letounu. Cílem je vyvinout letoun, který najde uplatnění jak u soukromých zákazníků, tak i v leteckých školách – jako letoun vhodný pro počáteční pilotní výcvik.

SportStar EPOS byl vyroben společností Evektor-Aerotechnik, která je jedním z největších světových výrobců moderních lehkých sportovních a cvičných letounů, s dodávkami do více než 40 zemí.

Projekt letounu SportStar EPOS je uskutečňován s finanční podporou Technologické agntury ČR pod vedením společnosti Evektor a ve spolupráci s dalšími českými společnostmi: Rotex electric – výrobcem elektromotoru RE X90-7, Výzkumným a zkušebním leteckým ústavem – výrobcem vrtule, MGM compro – výrobcem motorové řídící jednotky a Fakultou informačních technologií VUT v Brně – dodavatelem zobrazovací jednotky motorových parametrů.

Společnost Evektor byla založena v roce 1991 a patří mezi přední konstrukční a vývojové kanceláře v České republice. Její hlavní činností jsou vývojové a konstrukční aktivity pro evropský letecký a automobilový průmysl. Mezi letouny vyvinuté společností Evektor patří malé sportovní letouny EuroStar a SportStar, čtyřmístný letoun VUT100 Cobra a víceúčelový letoun EV-55 Outback.

tisková zpráva
Zpět na HybridPřidat komentář

Obdivuhodný projekt, jen pochybuji o praktickém použití vzhledem k pořizovacím nákladum... Každopádně co se týče létání na "baterie" není první, již několik let sleduji Český projekt E-glider.com (motorový padák)který podle všeho má již i sériovou produkci... -Redakce- co informovat i něm??

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

To vypadá zajímavě, stálo by za to dozvědět se víc, jen pochybuji o té "sériové produkci".

Skoro všichni tady řeší technickou stránku věci. Chtěl bych se vyjádřit spíše k umění zalétávacího pilota. Na záznamu není vidět, kdy se odlepil, ani kdy dosedl. Zřejmě bylo skoro bezvětří, ale i tak hluboce se klaním jeho umění. Pokud by měl stroj nějaký problém se stabilitou (například odtržení proudnice, problém s těžištěm), tak pro jeho a svojí záchranu udělal maximum.

---

hariprasad

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Co to řešíte za blbosti.
Zkušební pilot je třída vždy.
Jde tu o něco jiného.
Pro motorové létání je poměr kapacity baterií k délce letu zatím v plenkách. Ale pro motorový větroň by ta elektro verze měla smysl.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

"Český elektrický ultralight pilotoval tovární pilotem Radkem Surý." Já snesu hodně, ale tady se pády mění moc rychle... (obecně mi často přijde zbytečné kvůli chybám dávat veřejný komentář - ideální by bylo vedle "Přidat komentář" ještě "Přidat korekturu", která by se nezobrazovala)

Obrázek uživatele Jan Horčík

Díky za upozornění i zajímavý nápad :)

---

šéfredaktor Hybrid.cz

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Prosím, prosím - něco o baterii (typ, kapacita, váha...)by nebylo?

měli by tam být pouch(pytlíkové) články Li-pol od společnosti DOW KOKAM, tj. asi to nejlepší co je dnes na trhu baterií k dispozici.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

ano, Kokam 100Ah 3,6V s hmotnosti 2kg na clanek (180wh/kg) a proudove zatizeni az 500A, sice se prodavaji za neakych 6000kč za kus, ale stale jsou nejlepsi od roku 2005 od kdy se prodavaji... takze napriklad 11,1kWh baterie by vazila kolem 60kg, takze baterie v Leafu (25kWh) by mohla mit kolem 140kg, coz neni tak moc

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Na internetu jsou dvě firmy: kokam.com a dowkokam.com.

Která je ta pravá? A mají něco společného?

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Mozna vas bude zajímat nasledujici srovnani.
V elektrickem PhoEnixu mame 195 clanku LiPo 11Ah/3.7V(spajenych 39S 5P). Vyrobce GeB (China). Celkem vazi baterie 50 kg z toho 41 kg jsou samotne clanky a 9 kg je obal + kabelaz. Celkova kapacita 8kWh.
S pozdravem
Martin Stepanek
Phoenix Air

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

A jak tuhle potvoru nabíjíte? Řeknete detaily o nabíjecím proudu, času, zda používáte balancér , jaký má příkon nabíječka? Díky

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Zdravim!
Mame celkem 9 laboratorních zdroju (po 1kW). Ty jsou vždy po 3 v jedne "bedne". Takze jinak receno 3 x 3 kW. Balancery jsou soucasti nabijecek. Na zacatku nabiji kazda nabíječka 12.4V a 50A. Vypínáme při 5A. Nabijeni trva 2 x 70 minut.
Nabijecky nam na zakazku vyrobil pan Bidovsky z firmy Satria (Olomouc).
S pozdravem
Martin Stepanek

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Díky za info. Podle nabíjecího napětí to vypadá, že máte klasický modelářský tříčlánek zapojený paralelně? Nebo jsou to úplně jiné baterie?
Držím vám palce a hlavně málo nafouknutých LiPolek :)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

V podstate ano, ale každý "clanek" resp. "pack" je slozen z 5ti paralelne zapojenych 11Ah clanku. A jeden zdroj nabiji 3 tyto slozene "packy".
Nabijime pod 1C, takze doufam, ze opravdu moc nafouknutych LiPolek mit nebudeme :-)
Jedna realna poznámka pro pripadne zajemce...
Rozhodne nejde o levne experimentovani. Necerpáme zadnou statni podporu tohoto projektu, takze je znat každa chyba ci slepa ulička. Napr. poslední regulator (600A/148V)co po mem omylu "odesel" byl za 1 900 USD... To se pak ten super levny provoz trochu prodrazuje.
I presto však pripravujeme na letošní rok další "poletuchu" :-)
S pozdravem
Martin Stepanek

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Nissan Leaf má tuším Li-ion 192 článků s váhou 200kg. Nevýhoda li-pol baterie je podle mě v menší životnosti (rychlejší chemická degenerace). Ale v letadle je váha nade vše.

Jenom technická. Každá li-ion baterie v placatém provedení je "lipolka" bez ohledu na chemii uvnitř. Životnost (cyklická i kalendářní) ale závisí na té chemii uvnitř a technologii výroby.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

ano, prave... Leaf a ostatni vyuzivaji vetsinou tezzsi baterie, a Li-pol Kokam maji zivotnost 4000 cyklu do 80% kapacity (po 4000 nabitich a vybitich bude mit baterie jeste 80% kapacity)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

4000 cyklů je sice pěkné,ale kolik to vydrží roků? To asi zatím nikdo neví. Chemická degradace je nemilosrdná cykly necykly. Bohužel!


Autonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobilNabíječky elektromobilů Circontrol