Poprvé vzlétl český elektrický ultralight společnosti Evektor

Na konci března z kunovického letiště porvé vzlétl prototyp lehkého sportovního letounu poháněného elektrickým motorem – SportStar EPOS. Po asi 10min letu úspěšně přistál a ihned poté následoval druhý let. Celkový čas, kdy byl letoun poháněn elektrickým motorem dosáhl asi 30 minut.

Ilustrační foto: Cobra a SuperCobra jsou jednomotorové, čtyřmístné letouny určené pro sportovní létání a pilotní výcvik. Letouny jsou vybaveny výkonnými motory Lycoming o výkonu 200 a 315 hp.
foto: EVEKTOR

Letoun SportStar EPOS (Electric POwered Small Aircraft) je koncept dvoumístného sportovního letounu blízké budoucnosti, který konstrukčně vychází z letounu SportStar RTC firmy Evektor a jehož provoz byl umožněn díky úzké spolupráci s Leteckou amatérskou asociací ČR.

Český elektrický ultralight pilotoval tovární pilot Radek Surý. “Jsem rád, že jsme mezi prvními na světě, kterým se podařilo myšlenku sportovního letadla na elektropohon realizovat na úrovni stroje směřujícího k sériové produkci. Vnímám blízkou paralelu s automobilovým průmyslem. I tam se elektromobilita pere o své místo na trhu, které jí právem patří, ale musí při tom překonávat řadu technických problémů. Jsem přesvědčen, že potenciál elektropohonu sportovních letadel je velmi široký.”, uvedl vedoucí projektu EPOS Ing. Martin Drštička.

SportStar EPOS společnosti Evektor se poprvé představí veřejnosti na největší evropské výstavě všeobecného letectví Aero Friedrichshafen v Německu, která se koná ve dnech 24. až 27 dubna.

“Filozofií společnosti Evektor je posunování technických možností a nacházení nových řešení nejen v oblasti konstrukce letadel, ale i v dalších průmyslových odvětvích. Vývojem letounu na elektrický pohon jsme prokázali svůj vývojový potenciál a zapálení našich pracovníků pro nové technologie a konstrukční koncepty. Nyní nás čeká období zkoušení a zlepšování technických parametrů, abychom dosáhli svého cíle – plně použitelného sportovního letounu poháněného elektrickým motorem”, uvedl výkonný ředitel společnosti Ing. Václav Zajíc.

SportStar EPOS má optimalizovanou aerodynamiku a nové lichoběžníkové křídlo se zvětšeným rozpětím. Letoun je poháněn nově vyvinutým elektrickým motorem o maximálnám trvalém výkonu 50 kW.

Originální pohonná jednotka představuje vrchol výkonové řady pohonů, které jsou mimo jiné vhodné i pro kluzáky, motorová rogala, popřípadě motorový paragliding. SportStar EPOS přináší výrazné snížení provozních nákladů, nákladů na údržbu motoru, nulové emise CO2 a snížení hladiny hluku.

Během následujích letových zkoušek bude prověřena funkce pohonné jednotky a její vliv na letové a provozní vlastnosti letounu. Cílem je vyvinout letoun, který najde uplatnění jak u soukromých zákazníků, tak i v leteckých školách – jako letoun vhodný pro počáteční pilotní výcvik.

SportStar EPOS byl vyroben společností Evektor-Aerotechnik, která je jedním z největších světových výrobců moderních lehkých sportovních a cvičných letounů, s dodávkami do více než 40 zemí.

Projekt letounu SportStar EPOS je uskutečňován s finanční podporou Technologické agntury ČR pod vedením společnosti Evektor a ve spolupráci s dalšími českými společnostmi: Rotex electric – výrobcem elektromotoru RE X90-7, Výzkumným a zkušebním leteckým ústavem – výrobcem vrtule, MGM compro – výrobcem motorové řídící jednotky a Fakultou informačních technologií VUT v Brně – dodavatelem zobrazovací jednotky motorových parametrů.

Společnost Evektor byla založena v roce 1991 a patří mezi přední konstrukční a vývojové kanceláře v České republice. Její hlavní činností jsou vývojové a konstrukční aktivity pro evropský letecký a automobilový průmysl. Mezi letouny vyvinuté společností Evektor patří malé sportovní letouny EuroStar a SportStar, čtyřmístný letoun VUT100 Cobra a víceúčelový letoun EV-55 Outback.

tisková zpráva

19 Comments on “Poprvé vzlétl český elektrický ultralight společnosti Evektor”

  1. Obdivuhodný projekt, jen
    Obdivuhodný projekt, jen pochybuji o praktickém použití vzhledem k pořizovacím nákladum… Každopádně co se týče létání na „baterie“ není první, již několik let sleduji Český projekt E-glider.com (motorový padák)který podle všeho má již i sériovou produkci… -Redakce- co informovat i něm??

  2. Skoro všichni tady řeší
    Skoro všichni tady řeší technickou stránku věci. Chtěl bych se vyjádřit spíše k umění zalétávacího pilota. Na záznamu není vidět, kdy se odlepil, ani kdy dosedl. Zřejmě bylo skoro bezvětří, ale i tak hluboce se klaním jeho umění. Pokud by měl stroj nějaký problém se stabilitou (například odtržení proudnice, problém s těžištěm), tak pro jeho a svojí záchranu udělal maximum.

  3. „Český elektrický
    „Český elektrický ultralight pilotoval tovární pilotem Radkem Surý.“ Já snesu hodně, ale tady se pády mění moc rychle… (obecně mi často přijde zbytečné kvůli chybám dávat veřejný komentář – ideální by bylo vedle „Přidat komentář“ ještě „Přidat korekturu“, která by se nezobrazovala)

      1. ano, Kokam 100Ah 3,6V s
        ano, Kokam 100Ah 3,6V s hmotnosti 2kg na clanek (180wh/kg) a proudove zatizeni az 500A, sice se prodavaji za neakych 6000kč za kus, ale stale jsou nejlepsi od roku 2005 od kdy se prodavaji… takze napriklad 11,1kWh baterie by vazila kolem 60kg, takze baterie v Leafu (25kWh) by mohla mit kolem 140kg, coz neni tak moc

        1. Mozna vas bude zajímat
          Mozna vas bude zajímat nasledujici srovnani.
          V elektrickem PhoEnixu mame 195 clanku LiPo 11Ah/3.7V(spajenych 39S 5P). Vyrobce GeB (China). Celkem vazi baterie 50 kg z toho 41 kg jsou samotne clanky a 9 kg je obal + kabelaz. Celkova kapacita 8kWh.
          S pozdravem
          Martin Stepanek
          Phoenix Air

            1. Zdravim!
              Mame celkem 9

              Zdravim!
              Mame celkem 9 laboratorních zdroju (po 1kW). Ty jsou vždy po 3 v jedne „bedne“. Takze jinak receno 3 x 3 kW. Balancery jsou soucasti nabijecek. Na zacatku nabiji kazda nabíječka 12.4V a 50A. Vypínáme při 5A. Nabijeni trva 2 x 70 minut.
              Nabijecky nam na zakazku vyrobil pan Bidovsky z firmy Satria (Olomouc).
              S pozdravem
              Martin Stepanek

                1. V podstate ano, ale každý
                  V podstate ano, ale každý „clanek“ resp. „pack“ je slozen z 5ti paralelne zapojenych 11Ah clanku. A jeden zdroj nabiji 3 tyto slozene „packy“.
                  Nabijime pod 1C, takze doufam, ze opravdu moc nafouknutych LiPolek mit nebudeme 🙂
                  Jedna realna poznámka pro pripadne zajemce…
                  Rozhodne nejde o levne experimentovani. Necerpáme zadnou statni podporu tohoto projektu, takze je znat každa chyba ci slepa ulička. Napr. poslední regulator (600A/148V)co po mem omylu „odesel“ byl za 1 900 USD… To se pak ten super levny provoz trochu prodrazuje.
                  I presto však pripravujeme na letošní rok další „poletuchu“ 🙂
                  S pozdravem
                  Martin Stepanek

Napsat komentář