Poprvé v historii pojede Dakarskou Rallye také elektromobil

Rallye Paříž-Dakar je každoroční závod off-road vozidel a motocyklů. Sice už se pěkných pár let nejezdí v Evropě-Africe, ale to nevadí. Důležité je, že už 4. ledna 2015 v ní poprvé odstartuje elektromobil.

Plně elektrický závodní speciál společnosti Acciona pro Dakarskou Rallye
foto: Acciona

Týmem, který se k historickému kroku odvážil je Acciona. Piloti Albert Bosch a Agustín Payá odstartují ve svém plně elektrickém speciálu z Buenos Aires na trase skrze Argentinu, Bolívii a Chile už 4. ledna 2015.

Acciona je španělská energetická společnost, která sama sebe prohlašuje za lídra v oblasti obnovitelných zdrojů. Na startu Dakaru bude mít připraven off-road speciál o výkonu 300 koní. Elektromotor historicky prvního elektromobilu v Dakarské rallye váží pouze 80 kg.

Sada čtyř vyjímatelných lithium-iontových baterií nabídne celkovou kapacitu 140 kWh. K tomu bude navíc auto vybaveno také solárními články, které budou dodávat energii telemetrii a dalším podpůrným systémům.

V „závodním módu“ by mělo být auto schopné urazit až 350 km na jedno nabití. Průměrná spotřeba na 100 km tak vychází na 40 kWh. Pro srovnání, elektromobily do města mají v běžném provozu spotřebu kolem 15 kWh/100 km.

Ačkoliv jsme o podobných pokusech informovali již v minulosti, zdá se, že žádnému elektromobilu se zatím na start Dakaru doopravdy dostat nepodařilo. Držíme proto palce Accioně a doufáme, že tentokrát to vyjde.

Acciona

10 Comments on “Poprvé v historii pojede Dakarskou Rallye také elektromobil”

    1. Abyste nerekli, ze hazim
      Abyste nerekli, ze hazim info z roku 1992, tak hodim info z roku 2015.

      „Trasa Rallye Dakar 2015, ktera se pojede napric rozmanitym jihoamerickym terenem ve dnech od 4. do 17. ledna, zavede ucastniky z Argentiny do Chile, Bolivie a zpet do Argentiny. Nejdelsi rychlostni zkouska ceka na piloty v kategoriich automobilu a kamionu pri ceste z mesta Copiapo do mesta Antofagasta. Mereny usek bude dlouhy presne 458 kilometru. Nejvice kilometru v prubehu jedne etapy absolvuji zavodnici behem predposledniho zavodniho dne. Rychlostni zkouska a spojovaci cast budou dohromady merit vice nez 1 000 kilometru.“

      A to mi jaksi na auto s dojezdem AZ 350km nevychazi. Takze jedine, ze by bylo povoleno „tankovani za jizdy“ a kazdych 300km by menili baterku.

    1. Řekl bych, že to závisí
      Řekl bych, že to závisí na pravidlech. Pokud je možné během závodu doplňovat palivo ze servisního vozu, bude možné i vyměňovat baterie. Dobíjet by se mohly úplně stejně jako každá baterka – za jízdy, v servisním voze. Vzhledem k tomu, že někde v poušti asi nabíječky nebudou a závod se přesouvá z místa na místo, tak mi takové řešení připadá nejjednodušší. Ale je možné, že budou mít nějak logisticky zajištěný převoz baterek do destinací a nabíjet z místní sítě. Je to ale risk, auto může mít nějakou poruchu a uvízne někde na cestě. Určitě budou mít i něco mobilního. Tenhle závod není o eklogii, ale o tom, co vydrží lidé a materiál…

Napsat komentář