Poprvé v historii pojede Dakarskou Rallye také elektromobil

Jan Horčík - 09 Prosinec 2014

Rallye Paříž-Dakar je každoroční závod off-road vozidel a motocyklů. Sice už se pěkných pár let nejezdí v Evropě-Africe, ale to nevadí. Důležité je, že už 4. ledna 2015 v ní poprvé odstartuje elektromobil.auto elektromobil Acciona Rallye Dakar

Plně elektrický závodní speciál společnosti Acciona pro Dakarskou Rallye
foto: Acciona

Týmem, který se k historickému kroku odvážil je Acciona. Piloti Albert Bosch a Agustín Payá odstartují ve svém plně elektrickém speciálu z Buenos Aires na trase skrze Argentinu, Bolívii a Chile už 4. ledna 2015.

Acciona je španělská energetická společnost, která sama sebe prohlašuje za lídra v oblasti obnovitelných zdrojů. Na startu Dakaru bude mít připraven off-road speciál o výkonu 300 koní. Elektromotor historicky prvního elektromobilu v Dakarské rallye váží pouze 80 kg.

Sada čtyř vyjímatelných lithium-iontových baterií nabídne celkovou kapacitu 140 kWh. K tomu bude navíc auto vybaveno také solárními články, které budou dodávat energii telemetrii a dalším podpůrným systémům.

V "závodním módu" by mělo být auto schopné urazit až 350 km na jedno nabití. Průměrná spotřeba na 100 km tak vychází na 40 kWh. Pro srovnání, elektromobily do města mají v běžném provozu spotřebu kolem 15 kWh/100 km.

Ačkoliv jsme o podobných pokusech informovali již v minulosti, zdá se, že žádnému elektromobilu se zatím na start Dakaru doopravdy dostat nepodařilo. Držíme proto palce Accioně a doufáme, že tentokrát to vyjde.

Acciona
Zpět na HybridPřidat komentář

Pokud se jim povede zařadit na startovní listinu a absolvovat celý závod alespoň je středu startovího pole, bude to veliký úspěch a potvrzení schopnosti konkurence eletromobilů i v extrémních podmínkách. Držím palce. :-)

---

hariprasad

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Klobouk dolů, fandim těmto projektům, ale jak budou v poušti dobíjet baterky? Přes noc z dieselagregátů? Nebo se baterie budou muset dovézt z nejbližší nabíječky?

Řekl bych, že to závisí na pravidlech. Pokud je možné během závodu doplňovat palivo ze servisního vozu, bude možné i vyměňovat baterie. Dobíjet by se mohly úplně stejně jako každá baterka - za jízdy, v servisním voze. Vzhledem k tomu, že někde v poušti asi nabíječky nebudou a závod se přesouvá z místa na místo, tak mi takové řešení připadá nejjednodušší. Ale je možné, že budou mít nějak logisticky zajištěný převoz baterek do destinací a nabíjet z místní sítě. Je to ale risk, auto může mít nějakou poruchu a uvízne někde na cestě. Určitě budou mít i něco mobilního. Tenhle závod není o eklogii, ale o tom, co vydrží lidé a materiál...

---

hariprasad

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Třeba budou na trase čekat kolegové s náhradními bateriemi, které rychle vymění.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Jestli se nemýlím tak OSCAr startoval 2012. Pravda byl to hybrid, i když s těma 80kW spalováku by se to dalo považovat za elektromobil s range extenderem :)
h**p://driveeo.com/oscar-eo/

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Perfektní,
doufám, že redakce bude i průběžně informovat jak se jim vede :)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Tak jak se jim vede k dnešnímu dni?

No, když už jste to nakousnul. V první etapě dojeli jako 130. Umístění v druhé a třetí etapě se mi zjistit nepodařilo i když zpráva ze včerejška od týmu říká, že druhou etapu, i přes problémy, úspěšně dokončili a že byla velmi těžká.

http://www.accionadakar.es/en/dakar-en/

http://www.albertbosch.info/en/minisite/31/461/


Autonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobilVOLTDRIVE - Ideální řešení pro domácí nabíjení vašeho vozu.Nabíječky elektromobilů Circontrole-station