Polské Katovice nakoupí 300 elektrobusů

Lídrem ve výrobě i nákupech elektrobusů je dnes jednoznačně Čína. Plánovaný nákup 300 elektrobusů v Katovicích je proto dobrou zprávou pro celý starý kontinent.

Elektrický autobus Solaris 18m New Urbino Electric v polském Jaworzně
foto: Solaris Bus & Coach

Polské Katovice jsou centrem Hornoslezské průmyslové aglomerace, která čítá přes 40 měst a 5 milionů obyvatel. Hornictví a těžký průmysl se tam ale podepsali.

Plánovaný nákup 300 elektrobusů by měl znečištěnému regionu alespoň trochu pomoci. Pravda, není to srovnatelné s 16 359 elektrobusy v čínském Šen-čenu, ale na druhou stranu, Katovice jsou vyýrazně menší a celkem tam jezdí pouze 1000 autobusů.

I tak půjde o jeden z největších nákupů v Evropě. Má být dokončen do roku 2023. Koncem minulého roku zařadilo do provozu 22 nových elektrobusů město Jaworzno, které se nachází nedaleko Katovic.

25 Comments on “Polské Katovice nakoupí 300 elektrobusů”

  1. Katovice elektrifikují, Ostrava plynofikuje.
    Katovice elektrifikují, Ostrava plynofikuje. https://www.dpo.cz/aktuality/3041-do-ostravy-dorazila-dalsi-nova-vozidla-mhd.html 10 CNG kloubových autobusů + 1 CNG minibus + 1 elektro minibus………. A těch minibusů elektro bude závratných 3 kusy celkem 🙁
    A to samozřejmě nemáme pro CNG busy plničky, takže na tu jedinou jezdí každý večer flotila „Služebních jízd 20 km přes celou Ostravu do Martinova a pak zase zpátky. Ekologie jak prase.

    1. a nebylo jich náhodou 100 ?? a odkaz bys ASI něměl? 🙂
      20

      a nebylo jich náhodou 100 ?? a odkaz bys ASI něměl? 🙂

      20 elektrobusů pro HK 2018

      fdrive.cz/clanky/hradec-kralove-podepsal-nejvetsi-kontrakt-na-nakup-novych-elektrobusu-1407

      hradec.rozhlas.cz/hradec-kralove-bude-mestem-s-nejzelenejsi-dopravou-dopravni-podnik-nakoupi-6678423

  2. No jasně know-how na dotování malých kotlů pro biomasové
    No jasně know-how na dotování malých kotlů pro biomasové pelety, které vyprodukují násobně víc daleko nebezpečnějších neustále polétavých nanosazí než staré uhláky, jejichž saze šli vidět a byly tak velké, že se zastavovali na povrchu při nejhorším v nose.

  3. Pořád si myslím, že když jsou furt elektrobusy s velkou
    Pořád si myslím, že když jsou furt elektrobusy s velkou baterií 3x dražší než jiné, tak by se měli první vyměnit všechny staré nafťáky za plynové, kromě krátkých městských tras kde stačí nabíjet 10-15 minut na konečných.

    Čína na tom tak úděsně chvátá spíš ze strategických důvodů, aby v případě konfliktu s USA a blokování námořních cest, mohli dál provozovat bez omezení MHD, vlaky a autobusy co poberou v krizi veškeré obyvatelstvo na elektřinu z místního uhlí.

    1. Ano, uhlie je v Cine stale hlavnym zdrojom elektriny, no uz
      Ano, uhlie je v Cine stale hlavnym zdrojom elektriny, no uz minuly rok sa znizovala vyroba elektriny z uhlia, pricom zatvorili niektore uholne bane (znizili stav pracovnikov v uholnom priemysle o 1,3 miliona) Nove uholne elektrarne uz nestavaju a niektore uholne elektrarne budu prerabat na jadrove.
      Narast vyroby elektriny z obnovitelnych zdrojov bol uz minuly rok najvecsi prave v Cine.
      https://www.financnytrh.com/cina-zahanbuje-usa-oblasti-obnovitelnej-energie/

    2. No a jiní mají názor, že nakupovat technologicky mrtvé
      No a jiní mají názor, že nakupovat technologicky mrtvé zboží je holý nesmysl. Jezdit bezemisně hned přijde tak vlastně jen na dvojnásobek ceny busu (1x cena CNG busu se odečte). Nemusí se 2x korumpovat při nákupu, dílny dopravních podniků mohou pustit na pracovní trh spoustu nedostatkových zámečníků protože se brutálně sníží potřeba oprav a oni si mohou proti své vůli finančně přilepšit (sami by dobrovolně neodešli), za ušetřené mzdové náklady se zaměstná trocha vysoce kvalifikovaných lidí za odpovídající mzdu, které náš školní systém generuje. To vše je pro společnost přínosem. Takže TCO elektrobusů je v konečném důsledku nižší, než opětovné rochnění se v bahenném rybníce další generace třesoucích se a řvoucích rakovin.
      Spíše bych uvažoval o bezvýjimkové zavedení polplatků za hladinu generovaného hluku a vibrací. Z tohoto by mohly být financovány nutné úpravy protihlukových opatření kolem cest. Že tyto náklady existují snad vidí každý a to i na ČT2 v různých nedejse pořadech. Hladina vydávaného hluku by se posuzovala a potvrzovala při emisní kontrole kde je stejně motor vytočen do vysokých otáček.

    1. Tak to máte štěstí. Vedení velkých měst v jižním
      Tak to máte štěstí. Vedení velkých měst v jižním Polsku (Katowice, Rybnik, Opole, Kraków, …) a vedení příslušných vojvodství mají opravdovou snahu něco s tím udělat a dělají co je v jejich silách, třeba ty autobusy. Problém je, že centrální vláda ve Varšavě na to kašle, ministr hospodářství dokonce popírá existenci negativních důsledků znečištění ovzduší.
      Prostě jsou o nějakých 5-10 let pozadu za ČR. Je to tam jako za Drobila a Chalupy v ČR, spíše horší.
      Nezbývá než doufat, že se to otočí. My z Ostravska jim mezitím dodáváme naše know-how, aby se to nemuseli učit metodou pokus-omyl.

      1. No jasně know-how na dotování malých kotlů pro biomasové
        No jasně know-how na dotování malých kotlů pro biomasové pelety, které vyprodukují násobně víc daleko nebezpečnějších neustále polétavých nanosazí než staré uhláky, jejichž saze šli vidět a byly tak velké, že se zastavovali na povrchu při nejhorším v nose.

        1. Já mám, na rozdíl od Vás, kolegy a dobré spolupracovníky
          Já mám, na rozdíl od Vás, kolegy a dobré spolupracovníky ve Výzkumném Energetickém Centru VŠB. To jsou pravděpodobně největší odborníci na malé kotle v ČR. Je zajímavé, že nikdo z nich tyhle kraviny nehlásá. Naopak mají změřené, že moderní automatické kotle těch drobných částic vypouští cca 100x míň než ty „staré uhláky“. A pokud jdou z kotle saze, znamená to jen, že provozovatel je idiot, který neumí topit, saze=uhlík=palivo, které mu vyletělo komínem.
          Udělejte si v lednu výlet do Ovy na Infothermu nebo na podobný veletrh někde jinde. Určitě tam bude někdo naživo ukazovat jak skvěle palivo shoří v retortě, když jí „šnek“ trvale dodává palivo.

          1. Když je někdo odborník který se živý konstrukcí malých
            Když je někdo odborník který se živý konstrukcí malých kotlů, tak nemůže všude rozkecávat, že spalování ani nejmodernější biomasy v malém se nedá udělat skutečně neškodně.
            To 100x míň buď lžou, nebo měří jen PM10, když v Číně už rovnou před lety najeli na PM2,5 ale v EU se jede zastarale etapově, aby mohli neustále dotovat i neschopné tradiční evropské výrobce.

            Pro domácnosti má cenu jen plyn nebo elektřina, a evropské kotlíkové dotace jsou nastavené velmi blbě.

            1. To musí být hrozný život s tímhle negativním
              To musí být hrozný život s tímhle negativním přístupem. Možná by Vám pomohlo si nejdříve zjistit fakta než načnete do světa flusat ty svoje jedovaté plivance.
              To byste totiž věděl, že:
              1) Na VEC se kotle testují, ne konstruují.
              2) Měří tam nejen PM10, ale taky PM2.5 a PM1. Možná už naběhli na PM0.1.
              3) Jak chcete dotovat „neschopné evropské výrobce“, když dotace nejsou omezeny na výrobky z EU, takže není problém kupovat např. špičková japonská tepelná čerpadla.
              4) Nic jako „evropské kotlíkové dotace“ neexistuje. Je to česká akce, původně z Klimkovic. EU „jen“ umožnila použít na její financování peníze z OPŽP a kvůli tomu změnila pravidla celé akce, protože jí čeští zástupci přesvědčili, že to má smysl.

              1. Myslím že vím co je to za Pavla. Bohužel někteří lidé
                Myslím že vím co je to za Pavla. Bohužel někteří lidé jsou negativní ve vztahu k sobě a ubíjí je to a jiní svou negativní frustraci

                P.S.
                Budete chtít pak s tou simulací pomoci? Mám nějaký SW co by se dal použít, jsou tam vymyšlené některé ošemetnosti, také mám nějaké datové řady. Případně zřídím Git repozitář. Mohl bych Vám když tak napsat nějakou lepší formou než přes otevřenou diskusi?

                1. Kuš mi tu něco vypadlo.
                  …a jiní svou negativní frustraci

                  Kuš mi tu něco vypadlo.
                  …a jiní svou negativní frustraci vybíjí na jiných a snaží se v ní každého utopit.

          2. Nejen palivo, ale i okysličovadlo a to ve správném
            Nejen palivo, ale i okysličovadlo a to ve správném množstevním poměru k onomu zmíněnému palivu. Stačí když dotyčný skoukne některou z akcí VECu zvanou „Smokeman zasahuje“. Možná si uvědomí, že kdekdo zvláště z na peníze chudších regionů prostě huhlím bude topit i nadále. A těm jsou kotlíkové dotace určeny. Když už tím levným huhlím topíš, tak to dělej aspoň efektivně a spal vše co sis koupil. Nenech si vylétnout palivo komínem. A vo tom kotlíkové dotace jsou. Na čerpadla je spíše zaměřena NZÚ. To je ale spíše pro další generaci obměňování nyní huhelných kotlů kdy si lidé prvně zvyknou na „bezobslužnost“.

Napsat komentář