Počet osobních a užitkových CNG vozidel se za 7 let zvýšil 11x

redakce - 14 Březen 2013

V sobotu 16. března uplyne sedm let od podepsání tzv. Dobrovolné dohody, kterou podepsaly plynárenské společnosti a stát. Od roku 2006 se počet vozidel na stlačený zemní plyn (CNG) zvýšil 8,6x a přibylo 35 CNG .auto Volkswagen Eco Up auto na plyn CNG zemní plyn

- nejnovější v nabídce automobilky Volkswagen, bratranec . Test obou vozů připravujeme.
foto: Volkswagen

Spotřeba stlačeného zemního plynu se oproti roku 2006 zvedla 4,3 krát. Autobusů na zemní plyn je dnes u nás 2x více. Největší vývoj je tradičně v oblasti osobních a užitkových vozidel, jejichž počet se oproti roku 2006 navýšil 11,2x. Prodej CNG je pak dnes 4,3x větší.

Za minulý rok se prodalo 15,242 mil. m3 zemního plynu jako pohonné hmoty, což je o 26 % více než v roce 2011. Tomuto navýšení pak odpovídá i nárůst CNG vozidel, kdy oproti lednu 2012 se jedná o nárůst téměř 44 %.

Nejvíce rostou osobní auta a dodávky

Nejvíce meziročně narostl počet osobních a dodávkových vozidel a to o 49 procent. V ČR je také dnes již 385 plynových autobusů a 55 komunálních vozidel na .

Dne 16. března 2006 se podepsala tzv. Dobrovolná dohoda, letos již tedy uběhne 7 let od doby, kdy byl u nás představen poprvé bližší program pro podporu alternativního paliva, zemního plynu, v dopravě.

Již začátkem tohoto roku byla prolomena hranice 5000 CNG vozidel a motoristé mají dnes k dispozici 45 veřejných (viz. naše mapa CNG stanic). Na trhu je na výběr přes 40 druhů sériově vyráběných CNG vozidel a CNG motoristé již mohou za určitých podmínek i do podzemních hromadných garáží pro veřejnost. Uplynulých 7 let tedy bylo velmi úspěšných,“ říká Zdeněk Prokopec, předseda představenstva Asociace NGV.

Bezpečnost, dojezd, náklady

Auta na CNG jsou bezpečná, ekologická, mají velký dojezd, nádrže nezabírají zavazadlový prostor. CNG jako palivo má hodně vyřešených problémů dávno za sebou, jako je cena vozidel, rychlé tankování, vhodná legislativní opatření, dojezdová vzdálenost, garážování, úlevy na spotřební i silniční dani ad.

Nepochybně existuje i jiná nabídka alternativních paliv než je CNG, ale už jen pokud vezmeme v úvahu, že Dobrovolná dohoda, která dala zelenou rozvoji tomuto palivu, se datuje k roku 2006, je zřejmé, že ostatní alternativní paliva musí urazit ještě dlouhou cestu,“ dodává Prokopec.

Cena CNG je dnes dvakrát nižší než cena benzinu. Cena za 1 m3 CNG, který energeticky odpovídá 1 l benzinu, je ve výši 18 Kč pro motoristy bezkonkurenční. Litr benzinu stojí dnes až 37 Kč.

Vysoké ceny benzinu = více aut na CNG

A právě tento rozdíl ceny je hlavním důvodem, proč takto markantně přibývá motoristů. Tento trend je celosvětový. Za minulý rok přibylo ve světě přes 1,7 milionů CNG vozidel.

„Analytici společnosti TechNavio nedávno zveřejnili globální zprávu o trhu NGV (Natural Gas Vehicles) pro období 2011 – 2015. Ta předpovídá, že světový trh dosáhne 19,8 mil. vozů na zemní plyn v nejbližších 3 letech,“ říká Zdeněk Prokopec, předseda představenstva Asociace NGV.

tisková zpráva
Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

"nádrže nezabírají zavazadlový prostor" - tak proč mi prodejce Fiatu tvrdil, že zabírají?

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Nevím co vám tvrdil váš prodejce, ale mám CNG auto a opravdu místo nezabírají(lahve). Sice nemám rezervu, ale v boku kufru je plnička pneumatik + "dojezdová sada lepení". Takže já bych to tak hrozně neviděl. Je to prostěš jenom jiné a tím pádem se toho lidé bojí.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Súhlas, to vyjadrenie v článku je trochu zavádzajúce. Na CNG vám auto nikto neprestavia, lebo bomby zaberajú veľa miesta. Takže to má zmysel len pri továrenskom prevedení. Vo väčšine prípadov je zástavba urobená tak, že kufor menší nie - hlavne v triede väčších áut (Passat, Zafira ...). V menších (Punto, Panda, C3, up ...) je tam o pár l menej. Všetky modely samozrejme nemajú miesto na rezervu (lepiaca sada). Podstatná výhoda CNG oproti LPG je, že nie je závislé na rope.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Je to tak napůl. Je fakt, že u většiny aut je plynová nádrž v kufru, ale u některých aut, jako třeba Fiat Multipla jsou 3 zásobníky na CNG pod podlahou a tudíž nezabírají žádný zavazadlový prostor, ani místo rezervy. To je fajn. Tento způsob se používá i u dodávek.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Zaujimave ze o LPG sa skoro nikde nepise a ani sa mu takato reklama nerobi. Pritom je to ovela rozsirenejsi a dostupnejsi druh paliva. Celkom tomu nerozumiem.

Obrázek uživatele Teq

LPG je velmi dobre palivo, dokonca ked sa spaluje aj malinko ekologickejsie, lahsie sa skladuje, ale problem je ze sa drviva vacsina vyraba z ropy, cize je len otazka casu dokym zdrazie a nie je priamym riesenim problemu nedostatku paliv.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Tak to by mě zajímalo co je na "LGP" ekologičtější? Co o tom vím je to zybtek po rafinaci, tedy když nebudou vyrábět benzin nebude LPG. Pak se mi strácí smysl této ekologičnosti?

Obrázek uživatele Teq

Napisal som sa ked sa spaluje je ekologickejsie. Podiel Co2 zo spaleneho LPG je malinko mensi ako z CNG. To je vsetko.
A ano, drviva vacsina LPG je zo spracovania ropy, nejaka mala cast je aj zo spracovania zemneho plynu.


Autonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobilNabíječky elektromobilů Circontrol