Evropská dobíjecí síť pro USADOBÍJENÍ
Evropská dobíjecí síť pro USA
Praha má první dobíjecí staniceČESKO
Praha má první dobíjecí stanice
Elektromobil VW Golf Blue-e-motionVOLKSWAGEN
Elektromobil VW Golf Blue-e-motion
Peugeot 308 e-HDi mikrohybridTEST
Peugeot 308 e-HDi mikrohybrid

Počet čerpacích stanic dlouhodobě klesá, počet dobíječek rapidně stoupá

Jan Horčík - 11 Prosinec 2014

Cena benzínu aktuálně významně klesá. Není proto od věci podívat se jak se v České republice a ve světě vyvíjí oblast čerpacích stanic. Trend ve vyspělejších částech světa je zřejmý: počet benzinových pump výrazně klesá.auto čerpací stanice OMV

Čerpací stanice OMV
foto: OMV

V Británii bylo v roce 2013 celkem 8455 čerpacích stanic, v roce 1992 to bylo 18 000. Podobně v Kanadě: v roce 1989 to bylo 20 000 stanic, v roce 2008 už jen 12 684 stanic.

Ve dnes funguje přibližně 11 500 čerpacích stanic. To je 4x méně než v roce 1980. Do roku 2030 tam má ale vyrůst 7 milionů dobíjecích stanic. A podobné je to i v dalších západních zemích. Jak je na tom Česká republika?

Česká republika má největší počet benzinových pump na počet obyvatel v celé Evropě. Jsme pro čerpací stanice učiněný ráj. Celkem jich tu ke konci června 2014 bylo 6551 (minulý rok 6872). Ovšem pouze 3649 je veřejných.

Zatímco počet čerpacích stanic klesá, stoupá naopak počet alternativních čerpacích míst. Především jde o a .

Například francouzský průmyslový gigant Bolloré aktuálně ohlásil, že po Francii během následujících čtyř let vybuduje síť 16 000 veřejných dobíjeích stanic za asi 150 milionů euro.

A další podobné projekty v Evropě i ve zbytku světa pokračují. Automobilka Tesla Motors velmi rychle buduje svou síť rychlodobíjecích stanic Supercharger. V roce 2016 má sahat od Lisabonu (Portugalsko) až po Ankaru (Turecko) a od severu Norska až po jih Itálie.

Dánská společnost CLEVER aktuálně ohlásila, že ve spolupráci s ABB vybuduje 100 nových rychlodobíjecích stanic napříč Švédskem, Dánskem a v dalších okolních zemích. Půjde o rychlodobíjecí stanice ABB Terra 53 DC podporující standardy CHAdeMO, CCS a Type 2 AC.

Nové rychlodobíječky budou podpořeny v rámci a budování páteřní dopravní sítě TEN-T.

Pro srovnání, na Slovensku je 700 veřejných čerpacích stanic. Česko, narozdíl od západních zemí, nemá zákon, který by určoval minimální rozestup mezi čerpacími stanicemi. Navíc, začít podnikat v tomto oboru může prakticky kdokoliv.

Wikipedia, CLEVER, ČT
 
Obrázek uživatele Aas

Vazne mame len 700 benziniek? A to sa mi este zda, ze ich je privela :-D

Obrázek uživatele Hyperloop

Přijeď se podívat do Čech. Tady je benzínka doslova na každém rohu ;)

Obrázek uživatele Hyperloop

Opravdu bylo v r. 1980 ve Francii 4× více benzínek? Nějak se mi to číslo nezdá i s ohledem na to, že počet lidí i aut ve Francii neustále roste.

Obrázek uživatele Jan Horčík

U tohoto čísla jsme vycházeli z informací automobilky Renault. Ostatní čísla pocházejí z Wikipedie, případně z článku České televize, jehož zdrojem bylo ministerstvo průmyslu a obchodu.

---

šéfredaktor Hybrid.cz

Obrázek uživatele Hyperloop

Tak neznám přesně francouzské reálie, ale možná že dřív tam byly běžné takové ty minibenzínky s jedním, dvěma stojany, zatímco dnes jsou to velké benzínky s několika stojany.
Každopádně bych se klidně vsadil, že celkový výčep PHM bude dnes rozhodně vyšší než byl v. roce 1980 ;)

Obrázek uživatele Radovan

Nás v roce 1990, kdy jsme poprvé směli za ostnatý drát komunistického Československa, překvapily v Rakousku a Německu pidistaničky. Typicky vesnice s pár chalupami a roztroušenými usedlostmi kolem. Náves, radnice, před ní jeden stojan, jen tak, na chodníku vedle obrubníku. A v další vesnici totéž. Platilo se na radnici, v restauraci vedle, ve stánku s novinami, v květinářství.... . Obvykle nabízeli jen benzín, někdy i naftu. To pak byla pistole z obou stran stojanu. V západním Německu jsme jednou probudili o půlnoci chlapíka v rodinném domku, před nímž stojan byl. Ochotně nám načepoval na cestu k hranicím, vyúčtoval a šel zase spát. Pokud si ovšem nastavují normy a byrokracii á la EU, tak věřím, že spousty pidistaniček šly do kytek. Nemohu ovšem soudit, protože s rozvojem dálnic už těmi vesničkami u nich nejezdíme.

---

Elektromobil Peugeot Ion od 2/2014 najeto 41 tisíc km, elektrokolo Agogs Silver Go, domácí FVE, ohřev vody solárními panely, od 5/2016 druhý Peugeot Ion pro ženu najeto 7 tis. km

Obrázek uživatele Hyperloop

To je přesně o čem mluvím, asi to bylo běžné i ve Francii. Každopádně zánik těchhle ministaniček bych nepřisuzoval EU (pravděpodobně na celoevropské úrovni ani žádná norma regulující tankovací stanice neexistuje, regulace bude čistě záležitostí jednotlivých států), ale jednoduchý konkurenční boj, kdy velké čerpačky i díky přidruženému prodeji potravin, občerstvení a autopříslušenství zkrátka tyhle malé stanice zlikvidovaly, protože mohly jít s cenou benzínu dolů, jelikož vydělávaly především na prodeji ostatního zboží a služeb. To je to samé jako když se u nás začaly rojit super a hypermarkety, protože měly levnější zboží a větší výběr a taky spousta malých smíšenek doslova zavřelo krám :)
Nicméně to, že klesal počet obchodů rozhodně neznamenalo, že i klesal prodej zboží. Ten naopak rostl, stejně jako rostl celkový výměr prodejní plochy, akorát došlo k jeho koncentraci. A to samé je i s benzínkama v záp. Evropě. Takže info, že klesá počet benzínek, je sice zajímavé, ale v podstatě tak trochu o ničem, pakliže se zároveň neuvede, jak je to s vývojem výčepu pohonných hmot.

Navíc u malých benzínek zřejmě i hrála roli pochybná kvalita benzínu a možné přimíchávání nepovolených složek. To zřejmě i nakonec zlikviduje velkou řadu noname prodejců u nás. U velkých řetězců má přeci jen člověk větší šanci, že nebudou čepovat místo nafty lehký topný olej ;)

To je mimochodem taky velký rozdíl od dobíjecích míst pro EV, kdy člověk nemusí mít žádný strach, že si "natankuje" nekvalitní elektřinu, protože ta se už z principu nedá ničím řezat :) Takže dobíjecích míst může být hafo a jejich redukce nehrozí, naopak jejich zahušťování bude akorát přínosem.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

K tomu poslednímu odstavci mám jako čech výhrady. Podvodníčci z čech umí sfalšovat cokoli, a tak by jste si mohl "načepovat" místo 80kWh jen 10kWh a pak se hádat čí el.hodiny měří lépe.

Obrázek uživatele Hyperloop

Tak to sotva. Když víte, že vaše baterie má kapacitu třeba těch 80 kWh a po hodině dobíjení jste jí dobil jen na 20 % kapacity, pak těžko někdo může tvrdit, že jste odebral 80 kWh ;)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

A Vaše manželka ví, kolik litrů benzínu se vejde do Vaší nádrže? A ukazatele v autě taky ukazují nic neříkající počet čárek. To by jsme se mohli dohadovat dlouho. Pro "netechnické" lidi to bude vždycky magie. :)

Obrázek uživatele Jan Horčík

To je zajímavý námět na další dohledání, díky :).

---

šéfredaktor Hybrid.cz

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Standardní nastavení volby "Zasílání upozornění na email" můžete nastavit na stránce svého profilu.
Kontrola proti nevyžádaným příspěvkům
Absolováním testu nám pomáháte bojovat proti SPAMu. Děkujeme.
Přepište prosím tento kód do pole níže
Přepište, prosím, znaky z obrázku výše. Všechna písmena jsou malá.

EVMapa.cz - mapa nabíjecích stanic Kariéra EVC Group Půjčte si elektromobil Nissan Leaf!

zajímavé články