Počet aut na stlačený zemní plyn (CNG) překročil 8000

Podle statistik Českého plynárenského svazu (ČPS) už dosáhl počet CNG vozidel v České republice 8 tisíc. Pro letošní rok to na konci 3. čtvrtletí znamená, že na českých silnicích jezdí 1 345 dalších CNG vozidel, celkem pak 8 055.

Z celkového počtu více než 8000 aut na CNG je 7205 osobních, 518 autobusů, 83 komunálních a 249 ostatních
foto: Hybrid.cz

To je asi 30% meziroční nárůst oproti roku 2013, poslední meziroční nárůst CNG vozidel v ČR byl asi 2 tisíce CNG vozidel. Z celkového počtu vozidel jezdí v ČR již nejméně 518 CNG autobusů ve více než 35 městech a 83 komunálních CNG vozidel.

Dlouho očekávané zahájení prodeje domácího výrobce s modelem ŠKODA Octavia G-TEC spustilo další lavinu zájmu o koupi vozidel na . Na trhu v této kategorii zaujímá tradiční Octavie běžně více než 30% podíl. Počty objednávek na ŠKODA Octavia G-TEC a Combi G-TEC tak předčily očekávání samotného výrobce.

Tyto modely jsou určeny hlavně pro firemní zákazníky a největší vozové parky organizací v ČR, tzv. fleety, které mají u nás dnes už 500-700 CNG vozidel a tak je o tyto modely velký zájem.

„Rozvoj CNG tlačí ale také poptávka po ekologických vozech a plnění přísných emisních limitů. Stejný trend je ale i ve světě. Ročně se prodá na světě asi 2,3 miliony CNG vozidel a toto číslo každým rokem narůstá, v roce 2023 by to mělo být ročně dokonce 3,5 milionu ročně,“ říká Jan Ruml, výkonný ředitel Českého plynárenského svazu (ČPS). V České republice je nabídka asi 65 typů vozů všech kategorií, z čehož osobních vozů je asi 35. Společnosti poskytují na některé CNG vozy až 35% slevy.

„Spolu s vozidly výrazně přibývají i plnicí CNG stanice, kterých je dnes již u nás 63. Optimální počet CNG stanic pro Českou republiku je 200 až 300 stanic a tento počet během 3 až 5 let nepochybně v ČR bude postaven,“ říká Jan Ruml, výkonný ředitel ČPS.

tisková zpráva

13 Comments on “Počet aut na stlačený zemní plyn (CNG) překročil 8000”

  1. Pod vlivem zdejší diskuse
    Pod vlivem zdejší diskuse mne začala teoreticky zajímat ‚výhodnost‘ CNG.
    zdroje dat:

    MOTOR JIKOV CNG > PRODUKTY > PLNICÍ ZAŘÍZENÍ MJ COMPACT 05

    Plnící zařízení Jikov MJ05

    ceník ŠKODA Citigo – 3dveřová

    Zatímco výrobce JIKOV o ceně nejlevnější domácí plničky taktně mlčí, ‚cngcompany‘ udává její cenu „běžná cena 139.000,–Kč bez DPH“, tzn. 168 190 Kč s 21 % DPH.
    (je-li v ceně i montáž netuším, nechtělo se mi jít do takových podrobností, neboť to kupovat nebudu)

    186 900 Kč Citigo (3 dveře) benzin
    259 900 Kč Citigo (3 dveře) G-TEC
    168 190 Kč Plnící zařízení Jikov MJ05

      73 000 Kč – rozdíl ceny Citigo G-TEC <> Citigo (3 dveře) benzin
    168 190 Kč – cena plničky
    241 190 Kč – cena plničky + rozdíl ceny vozů
    při dnešní průměrné ceně benzinu cca 36 Kč jednotlivé cifry představují:
      73 000 Kč = 2 028 litrů benzinu
    168 190 Kč = 4 672 litrů benzinu
    241 190 Kč = 6 700 litrů benzinu
    což při odhadnuté spotřebě 5 litrů benzinu na stovku km činí:
      40 556 km
      93 439 km
    133 994 km

    Jak vidno ‚úspory‘ jsou fantastické.
    (omluva pokud jsem někde udělal nějakou chybu)

    1. Pobavil jsem se. S prodejem
      Pobavil jsem se. S prodejem domácích plniček jsou to podobní zoufalci jako s prodejem domácích Wallboxů k dobíjení elektromobilu. Ty mohu mít JIŽ OD 36 tisíc bez DPH! No nekupte to! Design nádherný! Přitom stejnou práci mi dělá podle typu elektrovozu a jeho palubní nabíječky běžná zásuvka 230V 16A nebo 400V 16A/32A. Protože mám malého městského Peugeota Iona, tak 230V 16A na které mám digitální časový spínač za 230,- Kč. Dojedu domů, kouknu na palubní desku, zda je třeba píchnout auta na dobíjecí kabel. Případně zapojím. Až začne téci levný noční proud, časovač ho do auta pustí. Ráno vstanu, auto vypojím a jedu. Právě jsem ušetřil přes 40 tisíc s DPH :-).

    1. Tak tak, stavět CNG
      Tak tak, stavět CNG plničky nechce ani Škodovka natož stát. Jejich stavba je nákladná, mnohem nákladnější než stavba elektrodobíječek
      kcc-hho.webnode.cz/elektromobil/statistiky/

      A to navíc ještě nemluvíme o Zimním Regulačním Stupni č. 1 až putin přivře kohoutky 😉

      A už vůbec ne o 200 atmosférách tlaku co si každý CNG auto vozí pod prdelkou …

    1. Omyl, nezapomeňte, že za
      Omyl, nezapomeňte, že za cca 150kKč je možné pořídít domácí plnírnu a když např. 5 uživatelů „složí“, nebude co řešit…
      A až bude výpadek spotřební daně opravdu znát (i rozšířením elektroaut), tak bude zavedeno mýto i na normální silnice a …budeme mít „po žížalkách“, myslím tím i sebe jezdíce na lpg … 🙁
      Sledujme, jak dopadne výběr nového mýtného systému. Bude-li na bázi GPS, pak to je (bude) jasné….

      1. Skor nas caka zdvihnutie
        Skor nas caka zdvihnutie dani za nehnutelnosti, nez nove resp, ine spotrebne dane. NEzmyselnych dani je vela, poplatok za TV u nas platime za vlastnenie elektrickej pripojky. Bez ohladu na to ci a kolko vobec niekto televiziu sleduje, nehovoriac, slovensku tv. Mne osobne pride vzdy raz za par rokov vystraha od vymahaca ze musim za roky zaplatit istu trojcifernu ciastku v eurach. Kedze to dobrovolne nerobim. Revolta a obcianska neposlusnost su jedine nastroje.

      2. Ale né, jenom se bude
        Ale né, jenom se bude kontrolovat kolik jste najel a kde jste plnil.

        Tady každý zapomíná nebo nezná legislativu. Pokud změníte spotřebče, jste povinen je nahlásit distributorovi, že se na to kašle a nikdo to nepožaduje neznamená, že nezačnou kontroli.

        A dovedu si představit, přijde kontrola, „áá pán má plničku, máte měřák? Nééé, tak vám to vypočtem na základě faktur za plyn a doplatíte nám daň. Že jste plynem topil? A můžete dokázat, který podíl? Nééé, tak to máte smůlu… :D“

        Nezapomeňte, že podobné věci se blíží salámovou metodou, prvně se musí hlásit nově vybudované, pak přišlo nahlásit všechny (nikdo vás danit nebude), teď jenom co přijde jako nový krok 😀

        A vždy, lze zavést daň z auta, byla i v ČSSR. Takže by to nebylo nic nového.

        1. Navíc na plničku bude
          Navíc na plničku bude muset mít její provozovatel řádné územní rozhodnutí, stavební povolení a kolaudaci s náležitostmi (revize elektro, revize tlakové nádoby, revize plynového zařízení) a splňovat požadované protipožární předpisy. A tak si asi každý rozmyslí. zda-li takovou plničku bude doma budovat když zjistí podmínky pro její vybudování a provozování, které bude muset splňovat.

          Ale nezbývá než přát všem zájemcům budování těchto domácích plniček.

              1. Již jsme namontovali
                Již jsme namontovali několik FVE bez vědomí úřadů. Zatím to tak zlé jako ve Španělsku u nás naštěstí není:
                thelocal.es/20131112/spains-solar-police-to-kick-in-your-door
                bbc.co.uk/news/business-24272061
                ale je třeba se mít na pozoru a hlavně u voleb přemýšlet.

                1. Nevím jak s tím souvisejí
                  Nevím jak s tím souvisejí volby,které asi požární předpisy, energetický zákon, stavební úřady s jejich stavebními zákony a vyhlašování ochranných pásem staveb nezmění.
                  Jinak kdyby si můj soused začal na střeše montovat FV panely, tak ihned utíkám ho udat, aby náhodou ochranné pásmo jeho soukromé elektrárny nezasahovalo až přes můj pozemek (ochranné pásmo se vyhlašuje při spuštění takovéto elektrárny a je docela veliké).
                  A to radím každému, aby takto činil. Udat s žádostí o odstranění stavby.

                  Ano, ve Španělsku výstavba všech takových staveb skončila (včetně solárního ohřevu vody), a to také díky podvodům s dotacemi, nočnímu svícení reflektory na FV panely a hlavně díky zdanění a tvrdým provozním podmínkám těchto zařízení.

Napsat komentář