Pneumatiky pro elektromobily jsou tu!

Martin Singr - 13 Duben 2012

Elektromobily mají speciální požadavky na pneumatiky a Continental se rozhodl reagovat. Vyvinul inovativní pneumatiku s extrémně nízkým valivým odporem. To by mohlo pomoct k vyššímu dojezdu. Pneumatiky Conti.eContact budou poprvé standardně dodávány na automobilu Renault Twizy.šetrné pneumatiky Continental

Jezdítka připomínají ta z pouštního eko-města Masdar
foto: Continental

Společnost Continental s těmito pneumatikami uvádí novou třídu pneumatik. Jedná se o něco více než pneumatiky obsahující v názvu písmenka „eco“.

Jsou vyvíjeny s ohledem na speciální požadavky automobilů na elektrický pohon, mimo jiné i pro elektromobily, a vozy na hybridní pohon. „Pneumatiky pro elektromobily mají specifické požadavky. Z toho důvodu vznikly i speciální pneumatiky pro tento typ vozidel,“ vysvětluje Aleš Langer z Region Central Europe v Continentalu.

Valivý odpor? O 30 % nižší

Při vývoji se podařilo o 30 % snížit valivý odpor a to by mohlo pomoci dojezdu, hlavnímu úskalí současných elektromobilů. Hybridy budou díky tomu moct delší dobu využívat elektřinu a šetřit fosilní pohonné hmoty.

Nižšího valivého odporu bylo dosaženo díky novému rozměru 195/55 R 20. Pneumatika je tak vysoká a úzká, lehčí, navíc při kontaktu s vozovkou nedochází k výrazné deformaci, na minimalizaci ztrát energie při odvalování se myslelo i při konstrukci bočnic. Pneumatiky budou také méně hlučné.

Pro pomalé, tiché vozy

Na druhou stranu nemusí být tyto pneumatiky konstruovány pro tak vysoké rychlosti jako konvenční pneu. Pneumatika pro elektromobily také nemusí být tak účinná co se týká předcházení vzniku aquaplaningu, podobně jako ekologické pneu.

Aby byla zachována dobrá směrová stabilita a skvělý handling, vyrábí se v některých případech odlišné varianty běhounu pro přední a zadní nápravu. Pochopitelně bude k dostání také několik rozměrů.

šetrné pneumatiky ContinentalContinental se netají tím, že elektromobily nepotřebují adhezi na suchém povrchu tak dobrou jako vozy na standardních pneumatikách. Přilnavost proto zůstane podobná jako u ekologických pneu.

Do roku 2020 třetina trhu

Pneumatika se vyrábí v německém Korbachu a českých Otrokovicích a Continetal předpokládá, že do roku 2020 bude na světě 2,8 milionů registrovaných elektromobilů. To by znamenalo zhruba tříprocentní podíl na trhu s pneumatikami. Automobilka Renault si již tyto pneumatiky pro model Twizy.

Nejedná se ale pouze o výsadu Continentalu – očekává se totiž, že speciální pneumatiky pro elektromobily budou časem vyrábět i další producenti. Tyto speciální pneu pak vystřídají ekologické gumy, které lze za elektromobilech spatřit dnes.

Continental dle svých slov považuje nástup elektromobilů za jeden z klíčových trendů a za budoucnost automobilového průmyslu. Kromě vývoje pneumatik se chce společnost angažovat také v akumulátorových systémech, systémech elektrického pohonu, rekuperačních brzdových systémů a četných interiérových aplikací.

„Nejsme pouze výrobci pneumatik. Jsme šestý největší dodavatel pro automobilový průmysl na světě a naše divize již všechny řešení vyrábějí,“ říká Langer.

K vývoji Continental použil vlastní vůz nazývaný Inno Car, který byl představen loni na Frankfurtském autosalonu. V něm jsou budoucí technologie pro elektro vozy. Nejde jen o elektrický pohon, ale i o další inovace. Všechny vyráběné technologie se zde představují výrobcům vozidel a nabízí se k využití.

Zpět na HybridPřidat komentář

Jako uživatel elektromobilu jsem přesvědčen, že výrobce těch pneumatik pouze balamutí možné zákazníky.
1, normální elektromobil má mnohem lepší odpich než spalovák (běžně prohrábnu při sešlápnutí plynu) => potřebuji pneumatiku s větší přilnavostí než spalovák.
2, provozní náklady elektromobilu jsou zlomkem provozních nákladů spalováku => mírně vyšší spotřeba mě bolí méně než toho co platí drahé palivo.
3, za normálních okolností jezdím elektromobilem svižněji než se spalovákem (je to jeden z důvodů proč jsem jej kupoval) => rozhodně si na svůj elektromobil nedám pneu navržené pro nízké rychlosti.
4, můj Leaf váží jen o 4% víc než můj předešlý spalovák, má stejný rozměr pneu => potřebuji stejně účinné předcházení vzniku aquaplaningu jako předtím.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Vsetci pisu len o uspore pomocou pneumatik. V skutocnosti, ale ovela viac ovplyvnuje spotrebu kvalita ciest. Cesta sa ale nepredava tak dobre, ako pneumatiky.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ideální by bylo mít možnost rychlého upouštění vzduchu při brzdění a automatického dohušťování po ukončení brzdění.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Zkuste si upustit vzduch z pneu a pak zastavit z 60km/h...To není dobrý nápad. Podhuštěné pneu jsou možná dobré pro trakci v terénu, ale pro brždění rozhodně ne...

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Taky me to prijde uchylny, o 30% mensi valivy odpor je uz dost pro jakekoli auto.

Pripomina mi to prihodu, kdyz jsem byl v obchode kupovat sluchatka. Na jednech uplne obycejnych sluchatkach s jackem 3,5 byla nalepka "Skype ready" !!!

Proste prodejci, ci vyrobci se snazi obalamutit zakaznika, ze to jejich zarizeni je lepsi nez jine a ze umi to co ostatni ne, pritom to neni proste pravda.

Ale ta nalepka skype Ready me fakt dostala.... :-)))

Elektromobili jsou dnes v kurzu, tak udelame pneu pro elektromobili, ze je to uplne normalni pneu, ktere ma trochu vylepseny valivy odpor a da se pouzit na jakekoli auto uz je uplne jina vec, halvne, ze mame neco co ostatni ne :-)))

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Valivy odpor zjevne zmensili mimo jine tim, ze snizili jejich prilnavost na vozovce. Asi taky proto je v clanku psano, ze tyto pneu nejsou stavene na vyssi rychlosti. Neni treni jako treni. Proste je optimalizovali na minimalni valivy odpor takovym zpusobem, ktery by majitele spalovaku odmitli.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Bohužel v článku nejsou popsány všechny technologie sloužící pro snížení valivého odporu. Pokud jde o snižování přilnavosti (bezpečnost), zde patří společnost Continental k firmám orientovaným zejména na bezpečnost. I v testech mají pneu Continental vždy nejvyšší přilnavost na suchu i na mokru. Proto i zde budou patřit pneu k tomu nejlepšímu na trhu. Pokud jde o vysoké rychlosti, pneumatiky pro elektromobily se neřeší do rychlostí až 300 km/. I proto není tak velký důraz kladen na aquaplaning ve vysokých rychlostech. Tyto vozy jsou určeny pro městský apříměstský provoz s maximálně ojedinělým provozem na dálnicích (s rychlostí max. 130 km/h. Proto se nabavíme o vysokých rychlostech (140 km/h není ještě vysoká rychlost). Pro spalovací motory máme také pneumatiku s nízkým valivým odporem - ContiEcoContact 5 - která v letošním roce vyhrála i test ADAC. Tato pneumatika, ač je s nízkým valivým odporem, má přilnavost vyšší než běžné pneumatiky (tyto mají většinou špatnou přilnavost na vodě).
Pěkný den přeje autor článku.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

To s Vami nemuzu souhlasit, protoze clovek co si koupi elektromobil tesla rouadster asi tezko bude chtit pneu do malych rychlosti, stejne jako ten majitel co si koupi jiny sportak, nebo normalni auto se kterycm chce jezdit nad 130 km.

Naopak majitel auta napriklad c3-ky nepredpoklada, ze tim bude drazdit dalnicni policii, takze mu staci pneu do 130 km a to nezavysle na tom jestli to bude leektromobil, nebo spalovak, zalezi ciste na tom jakou ma to auto maximalku a to dnesni elektromobili se bohate vyrovnani spalovakum, tak znovu nevidim zadny rozdil. Nepisu tu o starych elektromobilech jako je paegot 106, nebo citrown saxo...

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

A proc se tyhle gumy nehodi pro klasicke spalovaky? Tem by to snad taky neublizilo, kdyby meli mensi treni, ne?

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Nejde o to, že se nehodí pro spalovací motory. Jde o pneumnatiky speciálně vyvinuté pro elektromobily. Ani tak pro elektromobily, které jsou již na trhu (dělané v limitovaných sériích), ale pro elektromobily budoucí. Zde změna rozměru pneumatik reaguje na změnu pohonných jednotek, kdy elektromobily budou přímo součástí náboje kola - tj. 4 elektromotory menších výkonu v každém kole. Tudíž i rekuperace při brždění bude probíhat v každém kole.
Zdraví autor článku

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Diky za odpoved, ale elektromobil s motory v kolech je podle me nevhodna konstrukce. Jak pise v diskuzi Franta, asi nema smysl tohle resit. Jemu, jakozto vlastnikovi LEAFu, verim, ze to nebude uplne to prave orechove.

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Standardní nastavení volby "Zasílání upozornění na email" můžete nastavit na stránce svého profilu.
Ochrana proti nevyžádaným příspěvkům
Absolováním testu nám pomáháte bojovat proti SPAMu. Děkujeme.

EVMapa.cz - mapa nabíjecích stanicProdej pneu 100% onlineNabíječky elektromobilů CircontrolKariéra EVC Group

Newsletter