Pneumatiky na elektromobilech vydrží déle, než na spalovacích autech

Běžně vžitá představa týkající se pneumatik na elektromobilech je mylná – ve skutečnosti platí, že vydrží déle.

Správný výběr pneumatiky zvyšuje jízdní bezpečnost a komfort a rozšiřuje provozní možnosti.
foto: Nokian Tyres

Mnoho řidičů dává přednost celoročním pneumatikám, aby se vyhnuli nákupu druhé sady pneumatik. Měli byste však mít na paměti, že zimní pneumatiky zajišťují v zimních podmínkách nejvyšší možnou přilnavost.

Přestože si mnozí lidé myslí opak, řidiči elektromobilů si nemusí dělat starosti s rychlým opotřebením pneumatik. Pneumatiky na elektromobilech se často opotřebovávají pomaleji než pneumatiky na vozidlech se spalovacími motory.

Elektrická vozidla mají obvykle vysoký výkon a váží více než vozidla se spalovacími motory. To klade specifické nároky na pneumatiky. Nejdůležitějším faktorem je u pneumatik vždy bezpečnost. Při nákupu zimních pneumatik pro elektrické vozidlo byste proto svůj výběr měli založit na jízdních podmínkách.

Elektrické a hybridní automobily mají baterie, kvůli kterým jsou obvykle těžší než vozidla se spalovacími motory. Těžší vozidlo má delší brzdnou dráhu. Proto je kvalita pneumatik klíčová, obzvláště pak na kluzkém a mokrém povrchu a v nečekaných situacích.

Elektrické a hybridní automobily mají baterie, kvůli kterým jsou obvykle těžší než vozidla se spalovacími motory. Těžší vozidlo má delší brzdnou dráhu. Proto je kvalita pneumatik klíčová, obzvláště pak na kluzkém a mokrém povrchu a v nečekaných situacích.
foto: Nokian Tyres

Při výběru pneumatik pro hybridní nebo elektrické vozidlo jsou třemi nejdůležitějšími kritérii obvykle bezpečnost, nízký valivý odpor a nízká hlučnost. Nižší valivý odpor prodlužuje kilometrový dojezd vozidla. Elektromobily jsou tiché, proto je nízká hlučnost pneumatik otázkou komfortu.

Řidič se také při nákupu pneumatik musí rozhodnout, zda jsou pro něj lepší zimní nebo celoroční pneumatiky.

„Pokud svůj vůz v zimě hodně používáte a jezdíte po špatně udržovaných silnicích, doporučuji koupit sadu zimních pneumatik. Jedná se o investici do bezpečnosti, která skutečně stojí za to. Stavba tradičních celoročních pneumatik klade větší důraz na vlastnosti požadované v létě. Proto bývají slabší z hlediska přilnavosti v zimních podmínkách. Nicméně celoroční pneumatiky nenahradí dokonale ani letní pneumatiky v letních podmínkách,“ říká Mikko Liukkula, vývojový manažer ve společnosti Nokian Tyres.

Jízda za celou zimu zmenší hloubku běhounu pneumatik o méně než 1 mm

Vývojový manažer ze společnosti Nokian Tyres Mikko Liukkula zdůrazňuje, že běžně vžitá představa týkající se pneumatik na elektromobilech je mylná. Přestože mají elektrická vozidla vysoký výkon a točivý moment, nekladou na pneumatiky zvýšené nároky. Ve skutečnosti tomu je právě naopak.

„Pneumatiky na moderních elektrických vozidlech se opotřebovávají mnohem pomaleji než na automobilech s tradičním spalovacím motorem. Důvodem je dobrá kontrola trakce. Asistenční systémy prostřednictvím rychlého přizpůsobení výkonu elektromotoru snižují míru prokluzu. Tento systém je mnohem rychlejší než u vozidel se spalovacím motorem, kde je založený na brzdění a omezení otáček motoru,“ říká M. Liukkula.

Jízda s letními pneumatikami na ledu a sněhu je nebezpečná. Nicméně rozdíly existují i mezi zimními pneumatikami.

Jízda s letními pneumatikami na ledu a sněhu je nebezpečná. Nicméně rozdíly existují i mezi zimními pneumatikami.
foto: Nokian Tyres

„Loňskou zimu jsem se svojí Teslou ujel 12 000 kilometrů a hloubka běhounu zimních pneumatik se zmenšila o necelý jeden milimetr,“ vysvětluje.

Společnost Nokian Tyres využívá při testování svých pneumatik několik elektromobilů a získává tak rozsáhlé znalosti o použitelnosti pneumatik na různých modelech automobilů. Pneumatiky společnosti jsou testovány také například na elektrických taxi vozech.

„Těšíme se na naše nové testovací centrum ve Španělsku, které bude dokončeno v příštím roce. V současnosti máme největší a nejlepší zimní testovací oblast v odvětví pneumatik. A brzy budou i naše letní testovací prostory lepší než u kohokoliv jiného.“

Výměna pozic pneumatik jednou za zimu se vyplatí

Martin Dražík, produktový manažer Nokian Tyres pro Evropu, radí sledovat během zimy opotřebení pneumatik a jejich tlak huštění. Těmito kroky se prodlužuje provozní životnost sady pneumatik.

„Pokud vaše vozidlo nemá pohon všech čtyř kol, měli byste sledovat rozdíl v opotřebení u pneumatik na hnací a řídicí nápravě. Pneumatiky na hnací nápravě se mohou opotřebovávat až dvakrát rychleji než pneumatiky na řídicí nápravě. Nepsané pravidlo zní, že je třeba změnit pozici pneumatik, když rozdíl v hloubce běhounu přesáhne dva milimetry. Obvykle to tedy bude stačit jednou za zimu.“

Pneumatiky Nokian Tyres mají indikátor jízdní bezpečnosti (DSI), pomocí kterého můžete rychle a snadno zkontrolovat zbývající hloubku běhounu. Čísla indikátoru ukazují zbývající hloubku. Čísla postupně mizí úměrně s tím, jak se pneumatika opotřebovává. Pokud uvidíte jiné číslo na pneumatikách na přední a zadní nápravě, vyměňte jejich pozici.

Co je třeba zohlednit při výběru zimních pneumatik pro vaše elektrické vozidlo?

Bezpečnost: nejdůležitější je uvědomit si jízdní podmínky, ve kterých se pohybujete, a podle nich zvolit odpovídající pneumatiky.
Nízký valivý odpor: čím nižší je valivý odpor, tím delší vzdálenost ujedete.
Nízká hlučnost: výběrem tichých pneumatik pro váš tichý elektromobil si zvýšíte jízdní komfort.
Zimní nebo celoroční pneumatiky: zimní pneumatiky zajišťují v zimních podmínkách nejvyšší možnou přilnavost.

tisková zpráva

27 Comments on “Pneumatiky na elektromobilech vydrží déle, než na spalovacích autech”

  1. To je, ale špatné hodně PR.
    Jasně nízký valivý odpor –

    To je, ale špatné hodně PR.
    Jasně nízký valivý odpor – takže mám na pneu tvrdší směs a je logicky s vyšší životností, než když si koupím lepivou pneu, která zase rychleji mizí. Navíc, protože v elektromobilu není dojezdu nazbyt, tak s ním většina lidí jezdí mnohem více v režimu ecorally – tedy co nejplynuleji…

    A rady na závěr jsou úplně super, kdo se jimi bude řídit – hlavně tím, aby byla pneumatika tichá a s nizkým valivým odporem by neměl jezdit do hor a mít kvalitní a snadno namontovatelné řetězy – bude je potřebovat…

  2. „zimní pneumatiky zajišťují v zimních podmínkách
    „zimní pneumatiky zajišťují v zimních podmínkách nejvyšší možnou přilnavost.“
    Prosim nesirte takovehle bludy vyrobcu pneumatik. Zalezi na pouziti, pokud mate chatu v horach kam kazde 2 tydny jezdite, pak neni o cem mluvit, jasne ze zimni. Pokud vsak jezdite hlavne napriklad praha a okoli, pak jednoznacne celorocni. Obrovska nevyhoda zimnich pneumatik oproti celorocnim je totiz chovani na vode a pri teplotach nad nulou a vime jake zimy dneska jsou – 90% zimy jsou teploty >5 stupnu a povrchem voda. Zimni ovsem pri 5-10 stupnich proste nefunguji /vim o cem mluvim/

    1. Máš k tomu nějaká měření nebo jedeš jen dle svojí
      Máš k tomu nějaká měření nebo jedeš jen dle svojí zkušenosti a dojmů. Zimní se doporučují pod teplotou 7 stupňů. Navíc co značka a rozměr to jiné vlastnosti. Takže pak tvoje zkušenosti nemusí platit všeobecně. Já zase žil v domění že pojem celoroční pneu je jen marketingový blud výrobců pneu, protože gumavá směs prostě nemůže mít stejnou adhezi v tak širokém rozsahu teplot, takže jsou prostě jen zimní a letní gumy. Samozřejmě při teplotách zasahujících do oblastí opačného ročního období nejsou logicky vlastnosti obou pneu zrovna ideální. Já měl dražší zděděný zimní Mišeliny co v zimě stáli fakt za pendrek a teď mám levnější, ale uživateli líp hodnocený Goodriche a to je safra rozdíl.

    1. přesně tak, na bmw mizejí zadní pneu rychlostí světla ve
      přesně tak, na bmw mizejí zadní pneu rychlostí světla ve tmě 🙂 no dobře tím sem chtěl říct, že na bmw fosil pohon zadní opotřebovávají 2x rychleji jak na předních, ale jelikož každý rok se prohazují navzájem tak jede se dál. A to vůbec nehrabu na tom fosiloprdu 😉 V tomdle článku asi testovali ty celoročně nahowno :)) Je totiž fakt že zimáky sem sjel až za 8 zimních sezon cca 8*5= 40tkm na 4mm a celý další léto s těma ztvrdlinama poctivě dřel zatáčky (seděli jak přibytý :)) a ani prd soudluzi furt 4 mm to dřív zpuchřejí ;)))

  3. Moje strategie je jina nez rika pan z Nokian. Predni naprava
    Moje strategie je jina nez rika pan z Nokian. Predni naprava brzdi vic nez zadni a proto davam na predni napravu pneu s vetsi hloubkou profilu, protoze na snehu lepe brzdi. Nemam to nutkani vymenovat pneu vzdy vsechny najednou.
    Co me od nakupu pneu Nokian odrazuje, je skutecnost, ze se nektere vyrabi v rusku. Takove pneu zasadne nechci.

      1. Nové letní pneumatiky 7 až 8 mm
        nové zimní pneumatiky 9

        Nové letní pneumatiky 7 až 8 mm
        nové zimní pneumatiky 9 nebo 10 mm

        https://www.zupo.cz/pneu/zupo-radi/hloubka-dezenu-u-letnich-a-zimnich-pneu
        …a nokijan byl nedávno vodvařenej už ani nevím proč takže by dnešní píár 😉
        http://www.autoforum.cz/zajimavosti/nokian-priznal-podvody-pri-testech-pneumatik-podvedl-i-nas/

  4. Tohle z vlastní zkušenosti potvrdit nemohu. Snad to může
    Tohle z vlastní zkušenosti potvrdit nemohu. Snad to může platit pokud se táhnete stovkou v právém pruhu a nevyužíváte akcelerace.

    Že má elektromobil lepší kontrolu trakce? Nevím, dejme to mu že ano. Ale jak kontrola trakce šetří gumy třeba v zatáčkách a eliminuje vyšší váhu vozu?

    1. Záleží asi od řidiče. Já moc plnou akceleraci
      Záleží asi od řidiče. Já moc plnou akceleraci nevyužívám. Jen zcela vyjímečně, jinak se pohybuju do 2/3 max výkonu. A to mám jen prdítko, co dává max 50kW.
      To jak se moc opotřebovávají gumy zodpovědět nemůžu. Stále jezdím na těch na kterejch sem auto koupil. Že by na hnané nápravě pneu nějak mizela, to se mi nezdá.

      A co se týče článku, tak souhlasím, že v zimě je přilnavost důležitá, proto nějaké celoroční pneu jsou cesta do pekel (do škarpy 😀 ).

      Proto jezdím celoročně na zimákách. V zimně na dobrých a v létě dojíždím ty co už nemají 4mm. V zimě super a v létě mi přilnavost zimních plně dostačuje. Nejezdím závody.
      Když nepočítám jedno ťuknutí na parkovišti, tak jsem v životě nezavinil nehodu, narozdíl od borců co neumí přizpůsobit jízdu stavu silnice.

      1. Respektuju. Ale zimáky v létě jsou dle mého názoru to
        Respektuju. Ale zimáky v létě jsou dle mého názoru to nehorší co může být. Nejde jen o brždění, ale hlavně o vodu. Jednou jsem je dojížděl a už bych to nikdy neudělal, člověk se těm gumám musí pořád přizpůsobovat.

        Pokud jezdíte klidně, dá se pochopit že vám auto gumy nežere. To pak ale nemusím mít Teslu, ale třela Leafa a vyjde to na stejno.

    2. Kontrola trakce EV je rozhodně rychlejší a komplexnější,
      Kontrola trakce EV je rozhodně rychlejší a komplexnější, protože je vše zaměřené na elektroniku (nemusí se zabývat optimalizacemi zbytečně složitého fosilního spalovače = mnoho proměnných do trakce není třeba totiž třeba u EV narozdíl od fosilu), tedy pravděpodobně má lepší a pokročilejší systémy, tedy může i měnit náklon v zatáčkách, tím snížit váhu na vnější pneu.

      1. To si zas vyplodil kravinu Jenjo. Ale zní to učeně, to ti
        To si zas vyplodil kravinu Jenjo. Ale zní to učeně, to ti zas musim přiznat. Měnit náklon v zatáčkách mohou leda tak adaptivní tlumiče. Ty jsem měl ve spalováku poprvé někdy kolem roku 2008. Vymyslel to myslim Renault ve Formuli 1 někdy v 80. letech.

          1. Vzduchový podvozek nemá nic společného s možností
            Vzduchový podvozek nemá nic společného s možností omezovat/ovlivňovat průběžně náklon v zatáčkách. Chce to více nastudovat co jsou třeba elektromechanické/elektronické stabilizátory podvozku. 😉 A ty Tesla rozhodně nemá, to jsou statisícové příplatky, v konfiguráku je Tesla volitelné nemá a v sérii nebudou určitě. Na to vem jed.

Napsat komentář