Peugeot uvedl v ČR svou elektrickou dodávku Partner

redakce - 15 Leden 2014

Peugeot dnes na tiskové konferenci uvedl v ČR dva nové modely: sportovní kupé RCZ R a užitkový elektromobil Peugeot Partner Furgon Electric. Auto, které má už zhruba 10 různých jmen, se v ČR bude prodávat od 684 600 Kč bez DPH.Peugeot Partner Electric

Pod kapotou užitkového elektromobilu Peugeot Partner Electric
foto: Peugeot

Užitkový elektromobil Peugeot Partner Furgon Electric se bude prodávat ve dvou délkových verzích. Podle Peugeotu jsou potenciálními zákazníky především Česká pošta a energetiky jako ČEZ nebo Pražská energetika.

Nová verze modelu Peugeot Partner s elektrickým pohonem představuje další etapu ve vývoji produktové nabídky značky, díky níž Peugeot svým profesionálním zákazníkům nabízí zodpovědný přístup k zajištění mobility přizpůsobený jejich různým potřebám a poskytuje jim novou míru potěšení z řízení.

Nový elektrický Peugeot v sobě snoubí příjemné řízení elektromobilu s výhodami, které stojí za úspěchem modelu Partner: moderní a atraktivní design, modularita, praktičnost a nejlepší přepravní kapacitu v segmentu. Elektrický Partner je určen všem profesionálním zákazníkům, kteří se snaží snížit dopad na životní prostředí a výdaje za pohonné hmoty.

Užitkové vlastnosti

Variabilitu i přepravní kapacitu, které jsou základem úspěchu klasického modelu Partner, nabízí v nezměněné podobě i elektrický Partner.

Partner s elektrickým pohonem je k dispozici ve dvou délkách karoserie (L1 : 438 cm a L2: 463 cm) a v segmentu malých dodávek s elektrickým pohonem nabízí největší objem nákladového prostoru.

Užitečný objem verze L1 je 3,3 m3 s užitečnou délkou 180 cm a u verze L2 je to 3,7 m3 s s užitečnou délkou 205 cm. Užitečná hmotnost může být až 685 kg, což je nejvíc v dané kategorii.

Díky přednímu sedadlu Multi-flex si elektrický Partner zachovává exkluzivní modularitu, která je pro model Partner charakteristická:

Díky tomuto v segmentu malých dodávek jedinečnému vybavení mohou vpředu cestovat i 3 osoby.

Boční výsuvné sedadlo spolujezdce umožňuje získat rovnou podlahu a užitečný objem 400 l. Přepravní kapacita se tak u verze L1 zvětší až na 3,7 m3 s užitečnou délkou 3 m a u verze L2 na 4,1 m3 s užitečnou délkou 3,25 m.

Sedadlo bočního sedadla lze sklopit k opěradlu a umožnit tak přepravu vysokého nákladu. Sklopitelné opěradlo prostředního sedadla zajišťuje díky psací desce funkci mobilní kanceláře.

Dojezd

Ve standardním evropském režimu (NEDC) je dojezd vozu 170 km a elektrický Partner se tak stává v kategorii elektrických dodávek jednoznačnou referencí. Snahou nabídnout co nejlepší dojezd se řídila práce projektového týmu během celé fáze přípravy elektromobilu Partner.

Tohoto výsledku bylo dosaženo díky:

dvojímu způsobu rekuperace energie: k tradiční rekuperaci ve fázi zpomalení – při uvolnění pedálu akcelerace – se přidává i rekuperace ve fázích aktivního brzdění, která zvýší dojezd až o 10 %, dle povrchu a převýšení vozovky; bateriím s rekordní kapacitou 22,5 kWh spojeným s účinným řízením energie;

vylepšené aerodynamice, zejména díky zavřené masce chladiče, aerodynamickému krytu pod karoserií a ozdobným diskům kol; maximální rychlosti omezené na 110 km/hod, což je v rámci profesionálního užívání zcela dostatečné.

Tyto výsledky společně se všemi zcela novými prvky ekologického řízení umožňujícími řidiči snížit spotřebu energie zajišťují v praxi dojezd, který vyhovuje potřebám uživatelů dodávek, jejichž 70 % denních jízd nepřesahuje 100 km.

Homologovaného dojezdu 170 km lze dosáhnout například v plynulém provozu ve městě, bez zapnuté klimatizace či vytápění.

Spotřeba energie a tím i dojezd závisejí stejně jako u vozu se spalovacím motorem zejména na typu řízení a profilu trati, ale také na dalších faktorech, které mají nezanedbatelný vliv. Jde například o nedostatečně nahuštěné pneumatiky nebo používání některých elektrických funkcí.

Účinný elektrický systém vytápění a klimatizace

Největšími spotřebiteli energie mezi elektrickým vybavením jsou topení a klimatizace.

Elektrický Partner je za účelem snížení jejich dopadu vybaven zcela novým systémem vytápění a klimatizace. Tento 100% elektrický systém vytápí nebo chladí přímo vzduch vháněný do kabiny, díky čemuž se dosáhne požadované teploty rychleji než u běžného systému.

Pro ještě lepší využití energie vozu slouží režim „ECO“, který okamžitě vypíná vytápění a klimatizaci vozu a tím okamžitě prodlužuje dojezd vozu. Režim se spouští tlačítkem na panelu ovladačů klimatizace a vytápění. Potenciální zvýšení dojezdu je zobrazeno na středovém displeji před aktivací režimu „ECO“.

Elektrický Partner nabízí v rámci příplatkové výbavy také pevnou přepážku za opěradly sedadel. Tato přepážka má jednak bezpečnostní funkci spočívající v zadržení nákladu a dále slouží i k rychlejšímu navýšení teploty v kabině a jejímu delšímu udržení po vypnutí klimatizace nebo vytápění.

Nabíjení pro všechny potřeby využití

Elektrický Partner nabízí dva typy nabíjení baterií, vyhovující všem potřebám využití:

Rychlé nabíjení pomocí specifického nabíjecího zařízení napájeného třífázovým 380 V napětím, jemuž stačí pouze cca 20 minut pro dosažení 50 % kapacity akumulátoru nebo přibližně 30 minut pro dosažení 80 %.

Zvláštní kabel pro rychlé dobíjení, který je pevně spojený s nabíjecí stanicí, se připojí k zásuvce na levém zadním blatníku vozu.

Normální nabíjení za pomoci klasické jednofázové 230 V zásuvky. Používá se standardní zástrčka na pravém předním blatníku a domácí zásuvka:

buď klasická, nebo bezpečnostní zásuvka pomocí „inteligentního“ kabelu, který pozná typ zásuvky a automaticky přizpůsobí nabíjecí proud (až 14 A podle zásuvky a země určení). Při proudu 14 A stačí k nabití na 100 % přibližně 8,5 hodiny.

nebo domácí nástěnná zásuvka nebo zásuvka silničního typu o proudu 16 A prostřednictvím kabelu, který je součástí příplatkové výbavy. K nabití na 100 % dojde přibližně za 7,5 hodiny.

Nepřekonatelné provozní náklady

Díky uživatelským nákladům 0,9 – 2 € (evropský průměr)/100 km, podle ceny kWh v dané zemi, jsou účty za spotřebovanou energii pro profesionální uživatele zcela nepřekonatelné, bez ohledu na používaný způsob nabíjení.

Provozní náklady jsou nižší rovněž oproti vozu se spalovacím motorem, protože není nutné provádět výměnu oleje, ve voze je méně dílů vyžadujících údržbu a díky rekuperaci energie při zpomalení není nutné tolik sešlapávat brzdný pedál.

Služby usnadňující život

Elektrický Partner nabídne škálu služeb zaměřených na různé způsoby používání vozu a specifické potřeby některých zákazníků.

Tyto služby budou zahrnovat především:

možnost si pronajmout baterii odděleně od vozu – zatím jen ve Francii a v Německu,
záruku na baterii a pohon v délce 5 let nebo ujetí 50 000 km,
speciální asistenční službu,
podporu zavádění infrastruktury dobíjecích stanic díky dohodám o partnerství uzavřeným s poskytovateli v jednotlivých zemích Evropy.

Dynamické funkce a potěšení z jízdy

Elektrický Partner je vybaven elektromotorem, který podává prvotřídní dynamické výkony: 49 kW (67 k) a okamžitý točivý moment 200 Nm - k dispozici od 0 do 1 500 ot/min.

Motor je spojen s trvalou jednostupňovou redukcí, která mu bez nutnosti řazení převodových stupňů dodává při rozjezdu a ve všech fázích zrychlení obdivuhodnou živost a pružnost.

Tichý chod pohonu představí posádce vozu nový způsob cestování, které je díky tichu na palubě méně únavné a zábavnější, neboť všem cestujícím umožňují nerušenou konverzaci.

Měřič energie na přístrojové desce ukazuje okamžitou spotřebu nebo rekuperaci energie (při uvolnění pedálu akcelerátoru nebo při brzdění) a ukazatel dodatečné spotřeby energie informuje o spotřebě energie při vytápění a klimatizaci.

Řidič se velmi rychle naučí, jak dosáhnout optimální rekuperace energie při zpomalení a vede ho to k plynulému a úspornému řízení.

I když je elektrický Partner vhodný pro klidné řízení, nechybí mu charakter a živost. V případě potřeby uvolní sešlápnutí pedálu akcelerátoru ihned dostupný točivý moment motoru a výsledkem je rychlá a lineární akcelerace.

Elektronický stabilizační systém ESP spojený s funkcí pomoc při rozjezdu ve svahu je součástí základní výbavy vozu. Společně se silným točivým momentem přispívá ke schopnosti elektromobilu Partner rozjet se i na velmi prudkém svahu (až 25 %).

„Plíživá“ funkce po uvolnění brzdového pedálu, která je podobná jako u automatické převodovky, usnadňuje manévry při nízkých rychlostech.

Přesné řízení rekuperace energie pro dosažení optimální progresivnosti zpomalení jak po uvolnění pedálu akcelerátoru, tak při brzdění poskytuje obdivuhodný komfort řízení.

Místo řidiče

Na řidiče čeká klasické místo s ovladači podobnými jako u vozu s klasickým motorem: klíč zapalování, ruční brzda, čtyřpolohová volicí páka a dva pedály jako u vozu s automatickou převodovkou, dále ovladače vytápění a klimatizace.

Po otočení klíče v zapalování do první polohy se spustí napájení elektrických zařízení, druhá poloha spustí ovládání pohonu. Rozsvícení zelené kontrolky a zvukový signál oznamují, že vůz je připraven vyrazit.

Hlavní rozdíly oproti vozu se spalovacím motorem se týkají sdruženého přístroje, který seskupuje:
ukazatel energie,
ukazatel stavu nabití baterie,
ukazatel spotřeby klimatizace a vytápění,
palubní počítač zobrazující běžné informace a spotřebu v kWh.
Absence převodové páky, kterou nahrazuje ovladač dokonale začleněný do palubní desky, umožňuje stejně jako u verze vozu Partner s motorem e-HDi a robotizovanou převodovkou zlepšit prostornost na předních sedadlech, zejména ve prospěch cestujícího na prostředním sedadle.

Kontrola dojezdu v naprostém klidu

Elektrický Partner nabízí řadu systémů, které jsou v tomto segmentu dosud nevídané, a napomáhají řidiči dosáhnout úsporného řízení s nízkou spotřebou a optimalizovat tak dojezd svého vozu v naprostém klidu a bezpečí.

Ekologické řízení nového elektromobilu Partner probíhá velmi intuitivně:

Ukazatel energie, jasně viditelný na levé straně sdruženého přístroje, napomáhá úspornému řízení, neboť ukazuje okamžitou spotřebu a rekuperaci energie při zpomalení nebo brzdění.

Používá k tomu ručičku, která se pohybuje před barevnými úseky:

zelený úsek: řízení s minimální spotřebou energie,
bílý úsek: řízení s vysokou spotřebou energie,
modrý úsek „Charge“ : rekuperace energie.

Nový ukazatel dodatečné spotřeby energie informuje o spotřebě energie při vytápění a zapnuté klimatizaci. Ručička ukazatele se pohybuje před barevnými úseky. Zelený úsek ukazuje nejnižší dodatečnou spotřebu a červený nejvyšší.

Inovativní zobrazení dodatečného dojezdu, kterého se dosáhne díky režimu „ECO“ systému vytápění/klimatizace na středovém displeji, který zobrazuje rovněž celkový zbývající dojezd a průměrnou spotřebu v kWh/100 km nebo v km/kWh.

Ukazatel energie v horní středové části v levé části sdruženého přístroje ukazuje úroveň nabití baterie. Od dosažení úrovně nabití baterie 20 % začne být řidič progresivním způsobem upozorňován, aby tak mohl v předstihu a bezpečně naplánovat potřebné dobití vozu.

od 20% nabití se trvale rozsvítí kontrolka ukazatele a omezuje se výkon vytápění,
od 10% nabití se rozsvítí kontrolka a postupně se snižuje výkon. Omezuje se také akcelerace a vůz se pohybuje nižší rychlostí.

Nekompromisní bezpečnost

Aktivní bezpečnost

Elektrický Partner se stává měřítkem kvality z hlediska bezpečnosti. Bateriové články jsou zabudovány do dvou bloků, které jsou ideálně umístěné pod podlahou z obou stran zadní nápravy. Hmotnost je tak rozložená, došlo ke snížení těžiště a vůz získal dobrou dynamickou stabilitu.

K ní přispívá i sériová výbava – elektrický Partner je kromě ABS s elektronickým rozdělovačem brzdného účinku a brzdovým asistentem pro kritické situace vybaven i elektronickým stabilizačním systémem (ESP), což je v tomto segmentu zcela ojedinělé.

Po uvolnění pedálu akcelerátoru převede kinetická energie motor do režimu generátoru elektřiny a zajistí „brzdění motorem“, které je účinnější než u spalovacího motoru. Účinnost brzdění je zajištěna jak rekuperací energie, tak klasickým brzdným okruhem.

Ochrana baterií v případě nárazu

Ve fázi koncepce byla velká pozornost věnována požadavku bezpečnosti a trvanlivosti součástí elektropohonu. Blok baterií umístěný v místě nejlépe odolávajícím nárazu má pevnou strukturu z polymerů posílených o skelná vlákna.

V případě bočního nebo zadního nárazu chrání blok bateriových článků příčné ocelové výztuže spojené s výztužemi zadní části podlahy, které také zvyšují její tuhost.

U každého základního článku (celkem jich je 80) se sleduje teplota, napětí a proud. Články jsou uzavřeny v bloku z nerezové oceli a seskupeny v zabezpečených modulech umístěných ve struktuře bloku.

V případě nárazu izoluje pojistný systém baterii od „vysokonapěťových“ okruhů.

Bezpečnost při nabíjení baterií

Nabíjení z běžné uzemněné domácí zásuvky se provádí pomocí speciálního kabelu s ochranným pouzdrem, zajišťujícím elektronickou kontrolu kontinuity uzemnění a v případě anomálie nabíjení přeruší.

Dohled nad rychlým či normálním dobíjením zajišťují jak snímače napětí a teploty článků, tak dialog mezi zvláštním kontrolním zařízením bloku bateriových článků a jednotkou rychlého dobíjení (skutečný mozek vozu), který nabíjení v případě anomálie přeruší.

Dobíjení je možné pouze pokud vůz stojí a je vypnuté zapalování, aby nemohlo dojít k neúmyslnému nastartování, je-li zapojen nabíjecí konektor.

Technologie elektrického pohonu

Pohonná jednotka

Elektromotor i redukční převodovka s jedním redukčním převodem zabudovaná pod kapotou pohání přední kola.

Synchronní výkonný elektrický motor s permanentními magnety je velmi kompaktní. Jeho maximální výkon je 47 kW (64 k), maximální točivý moment 200 Nm, 0-1 500 ot/min.

Tvoří jej:

ve střední části mobilní rotor s vnějšími magnety umístěnými tak, že póly (severní a jižní) střídavě směřují ven; zvenku je umístěn pevný stator, který tvoří cívky napájené třemi samostatnými fázemi proudu, vytvářejícími magnetické pole, které otáčí rotorem.

Motor napájí střídavý třífázový proud 300 V pomocí proudového měniče, který převádí stejnosměrný 300 V proud z hlavní baterie. Měnič reguluje proud, jeho frekvenci i napětí podle síly sešlápnutí akceleračního pedálu.

Postupná regulovaná reakce na sešlápnutí pedálu byla zvolena proto, aby se dosáhlo co nejlepšího kompromisu mezi dynamickými výkony a spotřebou energie ve prospěch dojezdu.

Měnič, motor a redukční převodovka zajišťují rychlost od 0 do 110 km/hod. Celkový převodový poměr redukčního převodu je 9,93 při jízdě vpřed i vzad. Jízdy vzad je dosaženo obrácením směru chodu motoru.

Baterie

Elektrický Partner je vybaven lithium-iontovou baterií poslední generace s vysokou energetickou hustotou a kapacitou 22,5 kWh. Umožňuje ukládat více energie na kilogram a objemovou jednotku.

Tato baterie navíc nemá paměťový efekt. Může se dobíjet i částečně, aniž by bylo nutné ji pravidelně úplně vybíjet. Tvoří ji 80 článků o 3,75 V (nominální napětí) seskupených do 5 modulů s 16 základními články.

Je důmyslně umístěna ve formě 2 bloků v podvozku vozu, po obou stranách zadní nápravy (3 moduly v předním bloku – 2 moduly v zadním bloku). Jsou tak zachovány jízdní vlastnosti vozu Partner i rozměry nákladového prostoru.

Každý modul je opatřen 2 monitorovacími jednotkami článků (CMU = Cell Monitor Unit), které kontrolují teplotu, napětí a proud v každém článku.

Celý systém doplňuje řídící jednotka baterie (BMU = Battery Management Unit), která řídí celkové fungování baterie a neustále optimalizuje energetickou účinnost přispívající k zajištění co nejlepšího dojezdu vozu.

Elektrické toky

Proudový měnič mění při jízdě stejnosměrné 300V napětí z baterie na střídavé 300V napětí, který napájí elektromotor. Tento měnič řídí motor při jízdě a ve fázi rekuperace energie.

Motor je reverzibilní. Při zpomalování vytváří střídavý proud, který měnič mění na stejnosměrný, jenž následně napájí baterii (režim generátoru).

Palubní nabíjecí zařízení přeměňuje domácí střídavý 230 V proud na stejnosměrný o napětí 300 V, který slouží k napájení baterie.

Při rychlém napájení dodává dobíjecí stanice o výkonu 50 kW přímo napětí a stejnosměrný proud pro napájení baterie. Stanice zahrnuje nabíjecí zařízení napájené třífázovým napětím 380 V. Baterie vozu je napájena stejnosměrným jednofázovým napětím.

Dobíjení monitoruje a řídí dialog mezi elektronickou řídící jednotkou vozu a počítačem dobíjecí stanice. Nabíjení se automaticky vypne, jakmile je dosaženo 80 % plného nabití.

Je možné spustit druhou fázi dobíjení (po první na 80 %), ta bude probíhat až do 100 % nabití, ale bude probíhat pomaleji, aby nedošlo k překročení maximálního napětí bateriových článků.

DC/DC měnič zabudovaný do nabíjecího zařízení vytváří napětí 14,7 V z 300 V, které dodává baterie, za účelem napájení 12 V baterie určené k provozu palubních přístrojů – počítačů, osvětlení, audio systému, posilovače řízení, vakuového čerpadla, aj. Plní stejnou roli jako alternátor ve vozech s tepelnými motory.

vlastní, tisková zpráva
Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Tak si říkám, že když s 22,5 kWh baterií má dojezd 170km, tak s 85 kWh jako má Tesla, by ten dojezd byl 640 km. To by bylo úctyhodné číslo :)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

udaj z realneho sveta od realneho uzivatela co realne jazdi ako "clovek" 85kWh Tesla S prejde 350 km a zacnes mat osinu v zadku ze cim skor rychlo dobit.

85kWh Teslu S dobija pri kazdej prilezitosti na cestach a vzdy je to min na hodku. S tym ze ak je to mimo SC na 22kW nabijacke su to minimalne vzdy utrapne 3,5 hodiny ked nevie co si pocat tak spi v aute, ned narazi na nudzovku so 16A, spi v aute min 6 - 8 hodin. Vzdy si musi odskakovat na normalnu pumpu lebo sa na cestach nema kde inde osviezit alebo vypotrebit.

Nabijat auto na cestach nech ma bateriu aku chce a posledny model od SC, je vzdy hrozne utrpenie. Co velky zatah co urobis benzinom na otocku za jeden den ked si dost odpocaty, Je aj pri 85 kWh Tesle S nonsens ciste utrpenie, hoci ano , auto je dobre.

Bud vodik alebo nieco ine ale nabijat baterie.. somarina, to nebude fungovat. Mozno zo zaciatku a niekedy v dalekej 200r. buducnosti, ale teraz a najblizsie.. neexistuje, sa na to divajte realne ludia.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

DD, to by bylo dobré.
Když jsem začal číst článek tak po chvíli mě to bylo divné, pak už se to nedalo vydržet a musel jsem přeskakovat věty a odstavce. v pulce uz jsem ty “marketingové kecy“ nemohl vydržet. :-)
Až na konci jsem zjistil že je to z tiskové zprávy.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Strašný.
Já vím, že je to z velké části opsáno z tiskové zprávy, ale raději bych ji tam zkopíroval celou jasně oddělil, že je to tisková zpráva.
Takhle mi padla do oka např. věta "bateriím s rekordní kapacitou 22,5 kWh"
Ono totiž 22,5 kWh není vůbec "rekordní".
Rekordní je například u Tesly 85 kWh!

Obrázek uživatele Jan Horčík

Dobrý nápad, díky, do budoucna začneme tiskové zprávy jasně zvýrazňovat a oddělovat od redakčního obsahu. To slovo rekordní je vskutku nevhodné.

---

šéfredaktor Hybrid.cz

Obrázek uživatele Aas

V mene vsetkych citatelov hybrid.cz Vam dakujeme ze pocuvate nase pripomienky a zlepsujete nas oblubeny portal. :-)
Len tak dalej!

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Chtel jsem napsat, že 22,5 kWh je naopak dost směšná kapacita na nákladní auto. Vždyť i Leaf má 24 kWh!

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Všetky napätia a prúdy mate napísané naopak...

Obrázek uživatele Jan Horčík

Díky za upozornění, napravili jsme.

---

šéfredaktor Hybrid.cz

Na jednu stranu chválihodné množství informací, na druhou stranu velká škoda technicky chyb například v Čechách již běžně zažité míchání kW a kWh jako jablka s hruškami a k tomu pro jistotu ještě do třetice přidána úderná kW/h švestička.

Být to tisková zpráva(zdroj) tak neřeknu ani popel, ale kdo toto vydal na Hybridu za "vlastní" zdroj by se měl opravdu stydět.

Obrázek uživatele Jan Horčík

Hlavní část článku pochopitelně tvoří údaje z tiskové zprávy. Za chyby se tímto samozřejmě omlouváme, děkujeme za upozornění a napravujeme je.

---

šéfredaktor Hybrid.cz

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Standardní nastavení volby "Zasílání upozornění na email" můžete nastavit na stránce svého profilu.
Kontrola proti nevyžádaným příspěvkům
Absolováním testu nám pomáháte bojovat proti SPAMu. Děkujeme.


EVMapa.cz - mapa nabíjecích stanicProdej pneu 100% onlineNabíječky elektromobilů CircontrolŘízení stanic pro elektromobilyŘízení stanic pro elektromobilyKariéra EVC Group

Newsletter


185.66.36.26