Peugeot se chlubí bohatou historií elektromobilů, první vyrobil už v roce 1902

redakce - 28 Červenec 2020

Elektrický pohon používalo již na počátku motorismu několik automobilových značek, brzy ale od něj upustily a přešly na spalovací motory. Automobilka Peugeot se možnosti využít elektřinu pro své vozy věnovala již v roce 1902, a to zejména pro pohon dodávek. Bylo vyrobeno několik exemplářů, nicméně časem byl projekt odložen. Peugeot však tuto ideu nikdy zcela neopustil a zůstal ve střehu...

Automobilka Peugeot se možnosti využít elektřinu pro své vozy věnovala již v roce 1902, a to zejména pro pohon dodávek. Bylo vyrobeno několik exemplářů, nicméně časem byl projekt odložen. Na fotce je elektromobil Peugeot Bobslid z roku 2000.
foto: Peugeot

První elektromobil Peugeot prodávaný v roce 1941 bylo pojmenován VLV (Véhicule Léger de Ville – lehké městské vozidlo). Během druhé světové války, kdy byl benzín vyhrazen pro vojenské účely, vyvstala potřeba nalézt alternativní zdroje energie. Elektromobil VLV vyráběl v Paříži od června 1941 do února 1945 (377 kusů).

V 70. a 80. letech značka Peugeot spojila své síly se společnostmi Alsthom a EDF (Electricité de France). Výsledkem spolupráce byly elektrické prototypy Peugeot 104 (4 kupé a 3 dodávky) a užitkové elektromobily Peugeot J5 a J9.

V roce 1983 byl spuštěn nový program společností PSA a SAFT (baterie), z něhož vzešel elektrický Peugeot 205. Tento model se následně stal podnětem pro vývoj řady Peugeot 106.

Peugeot 205 Electrique

Peugeot 205 Electrique
foto: Peugeot

Model 106 Electrique byl po řadu let populárním elektromobilem, v roce 1993 se proslavil i jako součást revolučního projektu „50 elektromobilů v La Rochelle“.

Peugeot 106 Electric

Peugeot 106 Electric
foto: Peugeot

V letech 1990–2010 ilustrovalo trvalý zájem značky Peugeot o vývoj elektrického pohonu několik koncepčních vozů: ION (první tohoto jména) v roce 1994, Tulip a Touareg v roce 1996, originální koncepční vůz BB1 představený ve Frankfurtu v roce 2009 a koncept EX1 z roku 2010, který drží 6 mezinárodních rekordů ve zrychlení dosažených v Montlhéry (Francie) a v Číně.

Na začátku 21. století prošlo automobilové odvětví výraznými změnami. Zásadní otázkou boje o zmírnění klimatických rizik se stal přechod na nové zdroje energií. V roce 2019 uvedla značka Peugeot na trh kompletní řadu vozů s nízkými nebo nulovými emisemi CO2.

Zároveň si Peugeot stanovil cíl zajistit bezpečnou a čistou mobilitu, která bude dostupná co největšímu počtu uživatelů. Tato technologická ofenzíva se opírá o 3 pilíře: „Serenity, Pleasure, Simplicity“.

Serenity vyjadřuje závazek, že řada Peugeot bude v roce 2020 elektrifikovaná z 50 % a v roce 2025 ze 100 %. Pilíř Pleasure zdůrazňuje, že potěšení bude vždy součástí samotné DNA značky Peugeot, stejně jako u koncepčního vozu 508 Peugeot Sport Engineered, který ohlašuje vývoj vysoce výkonné elektrifikované řady sériových vozů. A konečně, Simplicity znamená, že volbou siluety vozu se nijak striktně nedefinuje jeho použití.

Po devíti měsících od uvedení vozu nový Peugeot e-208 je na trhu celá řada elektrifikovaných modelů: osobní vozy e-208, e-2008, 508/508 SW Hybrid, 3008 Hybrid/Hybrid4 a e-Traveller, lehký užitkový vůz e-Expert a brzy i e-Boxer. Elektrická revoluce je prostě zkrátka tady.

Peugeot VLV (1941)

Tváří v tvář německé okupaci a válečné nouzi navrhl Peugeot v roce 1941 jedinečnou alternativu: vůz Peugeot VLV. Tento první elektromobil Peugeot byl dvojmístný minikabriolet. Účelem úsporného vozu určeného pro městský provoz bylo vyhovět potřebám uživatelů, jimž byl jejich vůz zrekvírován, nebo nemohli jezdit kvůli tomu, že benzín byl drahý a navíc na příděl.

Elektromobil Peugeot VLV z roku 1941

Elektromobil Peugeot VLV z roku 1941
foto: Peugeot

VLV byl navržený jako „cyklovůz“, se širokým rozchodem kol vpředu a úzkým vzadu. Fungoval na elektřinu pomocí baterií uložených v přední části a elektromotoru bez diferenciálu, který poháněl zadní kola.

Dojezd byl 70 až 80 km, maximální rychlost vozu 35 km/hod. Velmi často ho používali poštovní doručovatelé nebo lékaři. V letech 1941 až 1943 bylo v továrně La Garenne v pařížském regionu vyrobeno 377 kusů tohoto modelu.

Peugeot 106 Electric (1993), vůz, který předběhl dobu

Peugeot byl prvním velkým evropským výrobcem, který v roce 1989 začal prodávat elektromobily (J5) určené pro místní samosprávy a společnosti. V červenci 1995 spustil také prodej elektromobilů soukromým osobám. Šlo o model „106 Electric“.

Tomuto uvedení na trh předcházel experiment, který od konce roku 1993 do konce roku 1995 probíhal ve spolupráci s EDF a městským úřadem ve městě La Rochelle, kdy soukromé osoby, profesionální řidiči a místní správa testovali 25 vozů „106 Electric“. Modelu 106 bylo v letech 1990 až 2003 vyrobeno 2 798 246 kusů, z toho 3 542 kusů v elektroverzi v letech 1993 až 2003.

Peugeot Ion Concept (1994), vize městského elektromobilu

Peugeot Ion byl představen v roce 1994 na pařížském autosalonu. Vůz koncipovaný a navržený výhradně pro město, je kombinací přizpůsobených a proveditelných řešení zvolených tak, aby co nejlépe vyhovovala očekáváním a požadavkům městské klientely.

Peugeot iOn Concept z roku 1994. O čtrnáct let později šel na trh skutečný Peugeot iON.

Peugeot iOn Concept z roku 1994. O čtrnáct let později šel na trh skutečný Peugeot iOn vyrobený na základě japonského modelu Mitsubishi i-MiEV.
foto: Peugeot

Řidičům a cestujícím nabízel úroveň komfortu a vybavení, která byla v roce 2000 pro sériová vozidla nedostižná. Vše bylo navrženo a nainstalováno tak, aby usnadňovalo život na palubě: dvoje široké dveře poskytující přístup ke čtyřem sedadlům, loketní opěrky, CD přehrávač, hands-free telefon, LCD displej a prostor pro videohry pro děti.

Koncepční vůz Peugeot Ion byl 332 cm dlouhý a 160 cm široký a byl poháněn 20 kW DC motorem na stejnosměrný proud, s využitím nikl-kadmiových baterií.

Peugeot Tulip (1996), průkopník sdílení automobilů

Název TULIP je zkratkou francouzského označení koncepce svobodné, individuální a veřejné městské dopravy (Transport Urbain Libre, Individuel et Public). Koncept se zrodil v roce 1996 s cílem lépe sladit město, automobil a životní prostředí. TULIP se opíral o síť vozů k zapůjčení pro městské a veřejné použití a o centrálu zajišťující správu, rezervace, údržbu a fakturaci.

Peugeot Touareg (1996), volnočasový hybrid 4×4 s elektrickým pohonem

Tento vůz určený pro volný čas a cesty do přírody se představil na pařížském autosalonu v roce 1996. Díky svým nikl-kadmiovým bateriím umístěným v opěradlech předních sedadel byl tichý, bez zápachu a šetrný k životnímu prostředí.

Jeho tichý provoz, naprostá absence znečišťujících emisí a estetické zpracování ve stylu značky Peugeot jsou hmatatelnými známkami skutečné symbiózy mezi cestováním, odpočinkem a přírodou. Elektrický motor měl výkon 35,5 kW.

Asistenci mu zajišťoval jednoválcový motor, který fungoval jako generátor umožňující autonomní nabíjení baterií a poskytující dojezd 300 kilometrů s 15 litry paliva.

Peugeot e-doll a Peugeot Bobslid (2000), vize městské mobility

V roce 2000 vystavoval Peugeot na pařížském autosalonu na svém stánku čtyři koncepční vozy futuristického designu, které vytvořily týmy Gérarda Weltera na témata „Rok 2000“ a „Městská mobilita“. Mezi těmito čtyřmi koncepčními vozy, nazvanými „City Toyz“, byly dva s elektrickým pohonem: e-doll a Bobslid.

Peugeot e-doll je koncepční vůz pro tři osoby, poháněný dvěma elektrickými motory převzatými přímo z elektrického skútru Peugeot Scoot'elec.

Peugeot Bobslid je 100% elektrický koncepční vůz se třemi sedadly (jedno uprostřed, dvě zadní), poháněný 40 elektromotory rozloženými na čtyřech kolech, s joystickovým řízením.

Peugeot BB1 (2009), odvážný městský elektromobil

Na frankfurtském autosalonu v roce 2009 představil Peugeot koncept 100% elektrického městského automobilu BB1. Koncepční vůz BB1 se 100% elektrickým motorem byl i při délce pouhých 250 cm schopný pojmout čtyři osoby.

Přišel s novým řešením automobilu ze všech hledisek: architektury, stylu, pojetí interiéru, řízení, konektivity…, a to vše s maximální ohleduplností k životnímu prostředí. Koncept BB1, který byl díky karbonové karosérii ultra kompaktní a ultra lehký (600 kg).

Byl městským modelem vozu přizpůsobeným omezením hustého provozu. Jeho lithium-iontová baterie mu již v jeho době umožnila dojezd kolem 100 km, což je pro městské použití včetně sdílení automobilů dostačující.

Peugeot EX1 (2010), elektrický výkon na špičkové úrovni

Tento 100% elektrický koncepční vůz, navržený v roce 2010 k oslavám 200. výročí značky Peugeot, je dvoumístný roadster s futuristickým stylem a originální architekturou, navržený tak, aby nabídl intenzivní zážitky z jízdy.

Vůz dokázal zrychlit z 0 na 100 km/h za pouhé 2,24 vteřiny a maximální rychlosti 260 km/h dosáhl za 5,1 vteřiny. Jeho výkon byl výsledkem propracované aerodynamiky, ultralehké struktury a dvou elektrických motorů s maximálním kumulativním výkonem 250 kW (340 k) a se systémem pohonu všech čtyř kol.

Díky karbonové struktuře a nízké hmotnosti překonal koncepční vůz Peugeot EX1 šest světových rekordů (potvrzených Mezinárodní automobilovou federací) na legendárním okruhu Montlhéry, ale také v Číně.

Nové SUV Peugeot e-2008 (2019)

Nové SUV Peugeot e-2008, které bylo ve světové premiéře představeno na kantonském autosalonu 2019. Technologicky vyspělý vůz je vybaven novou generací interiéru Peugeot i-Cockpit® 3D a disponuje asistenčními systémy řízení.

Peugeot e-2008

Peugeot e-2008
foto: Peugeot

Dojezd vozu je 320 km (podle protokolu WLTP), motor o výkonu 100 kW (136 k) s točivým momentem 260 Nm, který je k dispozici okamžitě, umožňuje prvotřídní akceleraci. Dynamické chování nového SUV Peugeot e-2008 přináší pocity a potěšení z jízdy, které stojí za reputací značky Peugeot.

Několik z těchto legendárních vozidel je vystaveno v muzeu značky Peugeot v Sochauxu, kde jsou k vidění do neděle 31. ledna 2021. Návštěvníci zde také například zjistí, že Peugeot pracoval na vývoji hybridu již v roce 1917, objeví elektrické dodávky s karoseriemi od firmy Janoir z roku 1926 a prototypy na základě Peugeotu 202 z roku 1940. Ačkoli tyto projekty neměly komerční pokračování, jsou důkazem inovativního talentu značky Peugeot.

tisková zpráva
Zpět na HybridPřidat komentář

Peugeot se chlubí, Tesla a jiní vyrábějí. Sice mají tradici, ale vždycky toho vyrobili jen pár kousků. Mainstreama to nikdy nebyl. To znamená, že téhle technologii nikdy nevěřili a vypadá to, že ani dnes do toho nedávají to, co y to potřebovalo. Jó pochybnosti jsou jako písek v salátu (citát). To svazuje invenci a nápady.

---

hariprasad

Taky jsem koukal na tohle auto, nakonec realita 250 km mně nějak nepřesvědčila. Na podzim budou k dispozici první kousky.

---

<_-@--°°°°°°°°°°-@-_> ☺
Kia e-Niro 64 kWh, 1000 km

Na to, co se dnes už taky vyrábí, nic moc, že?

---

hariprasad

Přesně tak a těch aut s dojezdem 180-250km je víc a víc. Bohužel výroba se letos o mnoho měsíců odložila a všichni mají skoro půlroční zpoždění.

---

<_-@--°°°°°°°°°°-@-_> ☺
Kia e-Niro 64 kWh, 1000 km

Obrázek uživatele PaRi

Celkem pohledné vozy, akorát netuším, proč je na konci článku fotka samohybného grilu s tím neprakticky umístěným roštem.

---

www.xpari.cz
Škoda CitigoE iV (4900 km)

U BMW to už asi pochopili a nové modely majú ten rošt aspoň čiastočne na kapote a je to praktickejšie. Hádam v tom budú pokračovať a aj nejaké to prasiatko sa tam zmestí :)

---

FVE 10kWp + 12kWh LiFePO4, fotovoltaický ohrev vody 1,2GJ tepelný zásobník, 100tis. km na elektro (50% z vlastnej FVE).

Obrázek uživatele PaRi

Si říkám, že ten designér od Webera konečně dostal volnou ruku
Je to takové BMW Weber edition :-D

---

www.xpari.cz
Škoda CitigoE iV (4900 km)

:-)))

---

FVE 10kWp + 12kWh LiFePO4, fotovoltaický ohrev vody 1,2GJ tepelný zásobník, 100tis. km na elektro (50% z vlastnej FVE).


10% sleva na produkty EVmotionNabíječky elektromobilů Circontrol