Panasonic představil střešní solární panely pro auta

Integrovat do elektrických aut solární panely dává smysl. Zatím se ale toto řešení příliš nerozšířilo. Změna možná přijde díky novému produktu společnosti Panasonic.

Toyota Prius Prime plug-in hybrid se solární střechou. Zatím je tato nadstandardní výbava k dispozici pouze v Japonsku.
foto: Toyota

Panasonic, partnerská společnost americké Tesly při výrobě baterií v gigatovárně i fotovoltaických solárních článků v Buffalu, představila v japonské Ósace nový produkt. Jmenuje se „HIT™ Photovoltaic Module for Automobile“ a jde o solární panel pro auta.

Poprvé je využit u nového plug-in hybridu Toyota Prius Prime, kde s výkonem 180 W dokáže zásobovat elektřinou jak vnitřní elektroniku a běžnou 12V baterii, tak trakční 8,8kWh baterii.

Krátce poté, co minulý rok Toyota ohlásila, že Prius Prime bude mít solární střechu, přispěchal s podobným prohlášením i Elon Musk ve vztahu k Tesla Model 3. Zatím ale není v jaké podobě a kdy.

Panasonic by rád zásoboval svým fotovoltaickým panelem také další automobilové výrobce. Problémem je ale v současné době dovoz do USA, protože tvrzené sklo, kterým jsou solární články pokryty, nevyhovuje tamním bezpečnostním standardům.

71 Comments on “Panasonic představil střešní solární panely pro auta”

      1. Je to nesmysl. Výkon 180W když bude svítit celý den kolmo,
        Je to nesmysl. Výkon 180W když bude svítit celý den kolmo, což samozřejmě nebude, takže je třeba to zkrátit. Tak vystřelím od boku 180W*4h = 720Wh. Na to ujedu necelých 5km. A to vždy za předpokladu plného slunečního svitu. O ceně za km ani nemluvím.

  1. Já jem pro, když to přidá třeba jen pár set km za rok
    Já jem pro, když to přidá třeba jen pár set km za rok „zdarma“ tak je to dobrý. Každý kilo nespálenýho uhlí se počítá a ne vždy se na cestách můžete píchnout na ideálně instalovanou FV elektrárnu která využívá ty panely lépe.
    Kolik přesně to přidá na váze každej jen odhaduje a technologicky se to může ještě hodně posunout.
    Možná to nebude praktický u nás, ale třeba v Kalifornii a jinejch slunečnejch státech to smysl dávat bude.
    Přidaná váha navíc zvyšuje spotřebu daleko míň než aerodynamický odpor.

    Pokud to nevíte tak prvnímu spalováku musel pomáhat parní stroj aby se vůbec točil. Teprve když se dokázal pohánět sám bez pomoci mohla nastat cesta vývoje. Jaká byla asi tehdá účinnost prvního spalováku? -5 %, 0 %? 😀

      1. Fotovoltický panel s výkonom 180 Wp vyrobí za rok priemerne
        Fotovoltický panel s výkonom 180 Wp vyrobí za rok priemerne 180kWh energie, za predpokladu, že bude stále na slnku. Takže pri cene 50 000Kč by prvý rok vychádzal km jazdy na 33Kč. A potom 0,00. To nie je až také zlé…
        Je jasné, že reálne sa zaplatí až za 10 rokov.

  2. Problem je, co s tou vyrobenou elektrinou udelat. DEjme tomu
    Problem je, co s tou vyrobenou elektrinou udelat. DEjme tomu ze panel dava 50VDC. Na nabijeni HV baterie s 320-400VDC musi byt DC stepUp konverter a take nejaka zvlastni elektronika na nabijeni. Pres normalni AC nabijeci zasuvky to nejde. I kdyby se slo oklikou pres 50VDC->230VAC a krmit tim AC nabijecku, tak to nedava smysl. AC nabijecka samo pro sebe spotrebuje uz nejakych 200W mozna i vic. Tudy cesta nevede. Jedina moznost teda cestou DC primo do baterek. Tezko rict, zda by bylo treba BMS, nebo doufat ze ten solarni panel nikdy nedobije na 100%.
    Jista moznost by byla vyrabet fotopanel s napetim 400VDC. Ale to by asi nikdo neschvalil, protoze by to mohlo pri poskozeni zabijet.

    1. MPPT měnič na tak malé výkony uděláte velikosti dvou
      MPPT měnič na tak malé výkony uděláte velikosti dvou krabiček od cigaret a s účinností >>90%. Tady přece nejde primárně o to, že by se na to mělo jezdit, ale že vám to při stání udržuje baterku (trakční i 12V) a kompenzuje odběr palubní elektroniky, v létě to může pohánět klimatizaci, v zimně na horách to může odmrazit skla a jako bonus to může i přidat pár km zdarma.

      Je pak už na vás, jestli si to do svého nového auta v rámci nějakého příplatkového paketu pořídíte nebo pro vás víc znamená třeba metalický lak, víc airbagů nebo kožená sedadla.

      1. Samozrejme to neni problem vahy a rozmeru. Problematicke asi
        Samozrejme to neni problem vahy a rozmeru. Problematicke asi bude nabijeni HV baterie s vypnutym BMS. Podle meho je HV baterka monitorovana kolik pritece a odtece energie a tim je mozne urcovat aktualni stav. Kdyz u vypnuteho BMS dobijete HV baterku nejakym pridavnym zdrojem, tak BMS vychazi z toho, kolik energie bylo pred vypnutim a dobijenim. Timto zpusobem by se cely energeticky management naboural a treba pri plne nabite baterii by byl vypocitany dojezd jen par km.

        1. Zbytečně řešíte problémy, které neexistují. BMS je
          Zbytečně řešíte problémy, které neexistují. BMS je aktivní pořád a pokud trváte na měření i takovýchto malých přírůstků, tak to taky není žádný problém technicky zajistit, obzvlášť dodáváte-li to jako výrobce vozidla v rámci vlastního příslušenství.

          1. Pokud by to BMS registroval, tak bych nevidel problem dobit
            Pokud by to BMS registroval, tak bych nevidel problem dobit baterky doma nejakym stejnosmernym proudem. Ono to asi nebude tak jednoduche, jinak by to mel kazdy druhy elektromobilita bastlir doma. A ja take. To by se doma mohlo nabijet usmernenym 3x400V primo ze site, treba 11kW nebo 22kW podle jistice. Asi to tak jednoduse nefunguje.

            1. Ale nabíjet přímo usměrněným proudem ze sítě nelze. A
              Ale nabíjet přímo usměrněným proudem ze sítě nelze. A nemá to nic společného s BMS, ale s fyzikou. I při DC dobíjení musíte dodržet maximální proud a napětí a tedy regulovat, což neuděláte bez měniče a tím jste zase u nabíječky.

              1. Auto, ktere muze pres DC nabijecku nabijet 50kW, muze nabijet
                Auto, ktere muze pres DC nabijecku nabijet 50kW, muze nabijet klidne i 11kW nebo 22kW ze site. Akorat se musi udelat omezeni produ na takovou hodnotu, aby to nevyhazovalo sitovy jistic. Obycejna PWM s filtraci staci. A aby se nepokazila baterka, tak se to da od 80% omezit zase pres PWM na nejakych 3,7kW a je to.
                Pokud ale bude BMS s tim spolupracovat. A to si myslim ze nebude a tim to vse pada.
                Nazorny priklad baterka v notebooku. I pres to, ze se nabiji pres BMS, tak po nejake dobe ukazuje nesmyslne doby vydrze. Musi se znovu nakalibrovat. Vybit az do chcipnuti notasu a zase nabitim na 100% (2x po sobe) a tim se zase zmeri pritekly a odtekly proud a vse je zase v cajku. To same musi platit u EV. A vlastnim dobijenim mimo interni nabijecku to asi nebude fungovat spravne.

                1. Ale ta vaše „obyčejná PWM s filtrací“ je právě ten DC-DC
                  Ale ta vaše „obyčejná PWM s filtrací“ je právě ten DC-DC měnič, takže pořád se bavíme o nabíječce. A PWM měnič s výkonem 11kW už je poměrně velká, těžká a relativně drahá věc.

                  Co se týče ukazatelů nabití v noteboocích, to je kapitola sama pro sebe, do které se mi nechce zabředávat.

                2. PWM je prakticky jeden MOSFET transistor ktery je spinany
                  PWM je prakticky jeden MOSFET transistor ktery je spinany rychlosti 30kHz a vic. Regulace proudu probiha zmenou stridy. To znamena casovym pomerem zapnuto-vypnuto. Zadne induktivity tam nejsou potreba. Filtraci prevezme obycejny kondensator. Zadny hokuspokus za desitky ticic, ale pouhe desetikoruny.
                  Podminka ale je, ze vstupni DC napeti musi byt vyssi nez napeti HV baterie. Kdyz se usmerni napeti z 230VAC, dosahne se pouhych 325VDC, ale jen v malem casovem intervalu. Usmerneni 400VAC da uz 565VDC a s tim se to da pekne provozovat.
                  Nakladny DC/DC stepUp menic je potreba jen v pripade, ze DC napeti ktere je k dispozici je nizsi, nez napeti HV baterie. Pak jsou potreba induktivity. To je uz slozitejsi a hlavne drazsi zalezitost.

                3. Prosím, neškolte mě z konstrukce elektronických obvodů,
                  Prosím, neškolte mě z konstrukce elektronických obvodů, protože to je jedna z věcí, co mě živí.

                  Ten váš příklad s mosfetem může fungovat pouze do indukční zátěže, což baterie není, a pouze pro malé výkony, protože každá součástka má nějakou omezenou zatížitelnost. Pokud s tím chcete nabíjet, ta indukčnost tam musí být a počet mosfetů (nebo IGBT) a jejich parametry odpovídat výkonům, které přes to chcete honit.

                  Naopak je úplně jedno, jestli měníte směrem dolů nebo nahoru, případně dokonce obojí, to je jenom otázka konstrukce. A pak samozřejmě potřebuje řadu ochran, aby vám to nehořelo a nevybuchovalo třeba jen při zakolísání sítě. A to je pořád nutné minimum pro funkční „bastl“. Pro komerční produkt by to muselo být bezpodmínečně galvanicky oddělné, mít aktivní PFC, splňovat elektromagnetické vyzařování atd..

                  A pokud mi stále nevěříte, tak se podívejte do libovolné výkonnější nabíječky, spínaného zdroje nebo dobíjecí stanice, kde uvidíte obrovské indukčnosti a celé baterie tranzistorů na velkých chladičích a položte si otázku, proč tomu tak je.

                  a) dělá se to tak, protože to prostě jinak nejde.

                  b) je to důsledek celosvětového spiknutí výrobců a konstruktérů, kteří to schválně dělají několikanásobně složitější, aby s tím měli víc práce a bylo to poruchovější.

                4. Kdyz jste tak erudovany, tak by me zajimalo, zda existuje
                  Kdyz jste tak erudovany, tak by me zajimalo, zda existuje nejaka moznost nabijet HV baterie z DC zdroje mimo cele rozhrani Chademo.

                5. Teoreticky ano, ale prakticky by to bylo složitější,
                  Teoreticky ano, ale prakticky by to bylo složitější, nákladnější a nebezpečnější než si vyrobit (nebo koupit) to Chademo.

                6. I love this website – its so usefull and helpfull.
                  our source

                  I love this website – its so usefull and helpfull.

                  our sourcelook what i found
                  check out hereclick through the following web sitehelpful resources
                  go to this sitelook what i foundRead the Full Write-upinformative postclick here for infoclick for moreContinueThis WebpageFull Statementthe full details
                  Highly recommended Resource siteclick the next websitewhat do you think
                  more informationtry these guys outGoing at wikitest.subuya.commouse click the next web pageMore inspiring ideasContinuingSuggested Looking athop over to this websiteMore Bonuses
                  More inspiring ideasLearn Alot more Hereclick through the up coming website
                  Full SurveyRead Far morebrowse around this websitepop over to this siteyour input hereFull PostingSource Webpage
                  Visit Home Pageclick the following pagepop over to this website
                  hop over to these guysyou could try herevisit my websiteLearn Even more
                  knowing it
                  mouse click the following website pageclick through the next web pagesecret info
                  visit this site right herehave a peek at this site

                  http://www.ancestralcurios.com/Boards/profile.php?id=223933http://www.tvfc.de/index.php?title=Massage_lyonhttp://www.iclickads.com/user/profile/969
                  http://forum.atypicalgames.com/viewtopic.php?f=5&t=8166&view=printhttp://www.condoatcost.com/viewtopic.php?id=11589http://b3nson.net/vanilla/discussion/1095522/spa-massage-lyon/p1
                  http://a.i.m.e.i.litic.y.1.8@lathie.senerew.com/index.php?qa=3723805&qa_1=soin-massage-lyonhttp://guillermohernandez.es/index.php/component/k2/itemlist/user/20658
                  http://ghanabar.org/flux/viewtopic.php?id=4609http://womensmannequins.com/author/winifredmcd/http://www.greaterbaltimore.org/user-profile/userid/531879.aspx
                  http://druza.ru/blog/132155.htmlhttp://vinitarecruitmentservices.com/2017/05/14/salon-massage-lyon/http://wiki-vaz.ru/index.php/Massage_lyon_pas_cher
                  http://withinfp.sakura.ne.jp/eso/index.php/4679696-meilleur-massage-lyon/0http://bilimdar.kz/forum/viewtopic.php?id=7270
                  http://1da.ro/author/keiravvm313/http://orad.onocom.co.jp/userinfo.php?uid=2372929http://www.iassoft.com/UserProfile/tabid/61/userId/1653441/Default.aspxhttp://justpep.com/misc/massage-lyon-4-4/http://software-introduce.items.pub/wiki/index.php/Massage_lyon_pas_cherhttp://guillermohernandez.es/index.php/component/k2/itemlist/user/20658http://www.photovore.fr/forum/profile.php?id=1334075http://www.youtubefilter.com/story.php?title=meilleur-massage-lyonhttps://wycipedia.org/wiki/User:PFHRachellehttp://www.shahucollegepune.org/UserProfile/tabid/61/userId/2002156/Default.aspx
                  http://socialnetwork.stock-options-picks.com/blogs/viewstory/156045
                  http://www.clearskyresearch.com/index.php/member/1753775/http://www.malatyaescort.xn--6frz82g/author/eugenio8325/http://finanzwiki.eu/doku.php?id=profile_beausells54577http://www.smdservicesllc.com/UserProfile/tabid/57/userId/938989/Default.aspxhttp://www.newbethelamewg.org/?tag=detente-massage-lyonhttp://www.syiok.com/author/janiezajac/http://stxoutdoor.com/forum/viewtopic.php?f=12&t=131172http://wiki-vaz.ru/index.php/Massage_lyon_pas_cherhttp://www.greatclassified.in/user/profile/29135http://community.shihabimmigrationfirm.com/index.php?/topic/119520-meilleur-massage-lyon/http://www.zakochajmysie.com.pl/jacquelynsl
                  http://www.sophie-vr.com/wiki/index.php?title=User:ScotMehaffey51http://www.tvfc.de/index.php?title=Massage_lyon
                  http://www.arkadas.gen.al/vanreed3402/https://www.fiorano.com/opensource/forum/discussion/11018/soin-massage-lyonhttp://wiki.cloudsms.com.ng/index.php?title=User:BarbaraNobbshttp://distributortransmedia.com/component/k2/itemlist/user/913293http://www.copyir.com/?option=com_k2&view=itemlist&task=user&id=9382http://www.wiki.mrmoseley.co.uk/User:WMUKassie403http://www.mnogomebel.ru/forum/member.php?u=323024http://divannaya-sotnya.com.ua/RoseannaB597/http-wwwelisacavannaus.htmlhttp://app.bizmanualz.com/wiki/index.php?title=User:Jay12U671555915http://www.tvfc.de/index.php?title=Benutzer:Ethan33J4200

                  massage
                  lyon spa

                7. Sice nemám tak naivní představy o jednoduché konstrukci
                  Sice nemám tak naivní představy o jednoduché konstrukci nabíječek bez „induktivity“…..ale otázka je to zajímavá. Pomiňme všechny záludnosti a rizika s tím spojená. Co by se stalo, když by se napíchly přímo DC svorky akumulátoru v Leafu či Ionu. Nabíjení i vybíjení by se dělo přes extérní zařízení.
                  a)Odhadovaný dojezd nebude odpovídat realitě
                  b)Auto vyhlásí chybu pro hrubý nesoulad odhadované a reálné kapacity a odmítne jezdit
                  c)Auto vyhlásí chybu pro hrubý nesoulad odhadované a reálné kapacity a přesto pojede dál
                  Zkoušel to někdy někdo?

                8. Nejspíš by se nestalo nic, protože je tam ještě stykač,
                  Nejspíš by se nestalo nic, protože je tam ještě stykač, který nesepne, dokud tam neproběhne korektní inicializace po datovém spojení, které je jak na Chademo, tak na CSS. Pokud byste tu inicializaci dokázal nasimulovat nebo ten stykač přemostil, tak už bude záležet na tom, co na ní připojíte za zdroj. Pokud to bude jen usměrněná síť, bude se tam snažit protéct proud daný rozdílem napětí mezi baterií a zdrojem a vnitřním odporem baterie dle Ohmova zákona. Jelikož vnitřní odpor akumulátoru je nepatrný, tak nejpravděpodobnější varianta je okamžité vypadnutí jističů na straně sítě a nejspíš i přepálení pojistky v baterii, podle toho, co bude dimenzované na větší proud. Pokud se nějakým zázrakem strefíte do oblasti, kdy bude na baterce jen o něco málo menší napětí než dává zdroj, aby tam tekl proud přípustný pro jištění na obou stranách, tak to chvíli bude dokonce i nabíjet.

                9. Ohmův zákon i problematiku jističů, BMS a spínaných
                  Ohmův zákon i problematiku jističů, BMS a spínaných zdrojů celkem zvládám. Nevím ale co si nechá líbit diagnostika stavu akumulátoru modernějšího elektromobilu. Myslel jsem přímo na zásah do instalace vozidla ve smyslu otevření nějakého krytu a připojení přímo na akumulátor, tedy žádný stykač…
                  Jinak poněkud korektněji se problematikou nabíjení a vybíjení přes Chademo zabývají na VŠB-TU. Leaf údajně spolupracuje, ale Ion zatím vydat energii odmítá.

  3. Nemohu s vámi souhlasit s tím, že to ekonomicky nedává
    Nemohu s vámi souhlasit s tím, že to ekonomicky nedává smysl.
    Sám jsem si něco podobného pořídil v místních amaterských podmínkách v koncové ceně. Používám primárně pro elektročlun na 12V.

    Na mou střechu auta se vejdou tři panely GWL Sunny 100Wp.
    Celkem tedy nominál 300wp. Optimální výroba za rok 300kwh hod. Na autě 150kwh. Na to se dá ujet 7500Km/rok při spotřebě 20kwh/hod.

    Cena panelů cca 10000 Kč, váha 6kg. Tedy zanedbatelné 0,4% váhy auta.

    K tomu elektronika a střídač cca 10 000Kč.
    Celkem tedy cca 20000Kč, s roční úsporou 5000 – 7000 Kč.
    Za pět let to máte zpátky.
    Ono se to nezdá, ale watt k wattu a za rok to udělá 50% dojezdu průměrného auta v ČR.

    Kdyby to opravdu někdo začal brát vážně, použil výkonnější panely, celé to zintegroval a vyráběl masově, tak to v ceně auta ani nepoznáte. Elone co ty nato?

    Panely:
    GWL Sunny Flexible Mono 100Wp MPPT 18V

    1. Máte ty výpočty špatně. Ale to je jedno. Uvádíte i
      Máte ty výpočty špatně. Ale to je jedno. Uvádíte i chybnou hmotnost, regulátor a střídač budou vážit dalších 6 kg a navíc připočítejte tak 10% ztráty. Tedy máte za rok stěží 130 kWh a na to ujedete při spotřebě 20 kWh/100 km asi těch 750 km, jak tu už někdo uváděl. Při nabíjení z NT ušetříte asi 130 x 2 Kč = 260 Kč ročně. Výsledná je, že se vám to nevrátí nikdy a ještě může hrozit riziko závady levných komponent či amatérského zapojení a požáru. A to nemluvím o krádežích.

    2. Dá se předpokládat, že to Panasonic řešení asi nebude
      Dá se předpokládat, že to Panasonic řešení asi nebude těžký neandrtálský panel určený pro stacionární instalace, ale nějaká lehká plastová skořepina nebo dokonce přímo fólie a k tomu MPPT měnič pro 200W o velikosti zdroje k notebooku.

  4. Já jsem si u svého „spalováku“ instaloval FV články na
    Já jsem si u svého „spalováku“ instaloval FV články na stínítka pod střešní okna. Abych šetřil akumulátor, když často startuju, auto stojí, běží bufík atd. Problém je, že většinu roku nemá skoro žádný efekt. Asi 10 dní v roce se to už musí regulovat.

  5. každej kousek energie se počítá, takže my to v plánu
    každej kousek energie se počítá, takže my to v plánu máme, dát si nějaký flexibilní panely na EV 🙂 i kdyby to živilo jenom něco málo z příslušenství. On i výkon 250 Wp za celej den v létě může přispět třeba pár kWh, jestli to dobře chápu

  6. no jako efektní to je, ale prakticky za tu cenu je ten provoz
    no jako efektní to je, ale prakticky za tu cenu je ten provoz kaslíkový ledničky kerou to jakětakš utáhne dražší jak šuntodvouročnímrazákylíbher. Jako víš co, Panasonouš se musí nějak angažovat chápeme…, když to bude zababku – dejme tomu, ale pokrokově efektnější by bylo pokrýt celý auto solárem, klidně v barvě pod lakem, pro začátek taková TM3.1 v dizajnu F117 ;)))))))

    1. Chtelo by to nejen solarní střechu, ale roletu ze solarních
      Chtelo by to nejen solarní střechu, ale roletu ze solarních článků pod přední i zadní sklo. Myslím,že i ty boční by se dalo využít. Plocha by se zvětšila trojnasobně a interier by při parkování netrpěl. A 6kw za den navíc, to už by mohlo hodit slušných 30km dojezdu za darmiko…

        1. To chce skloubit ty technologie všechny do hromady a k
          To chce skloubit ty technologie všechny do hromady a k roletám přidat ještě elektrické tlumiče co začala montovat audina a je nasvětě dalších 400W a na lak ten nastřik od korejců co vyrábí elektřinu rozdílem teploty a to se bude pak jezdit… a když už s tím náhodou zústane člověk někde trčet, tak to nebude muset nikde tlačit, prostě příjde za dva dny a odjede k nejbližší nabíječce, když už nic jiného i to má smysl.

          1. Ty tlumiče nevím kolik přidaj.
            Ještě se koumaj nějaký

            Ty tlumiče nevím kolik přidaj.
            Ještě se koumaj nějaký kinetický oscilátory co sbíraj různý frekvence vibrací aby už jsme nepotřebovali pro svoje mobily a udělátka žádný baterky. Ale z toho bude asi pramálo energie.

      1. Když se to vezme kolem a kolem, tak FVE panel na střeše se
        Když se to vezme kolem a kolem, tak FVE panel na střeše se vyplatí (vrátí se nám jeho cena) za optimistických 10 let. Kdy se vrátí tento panel na autě? Není tam optimálně umístěn (spíše velmi blbě, špatný sklon, směr), auto zpravidla nestavíme na slunce (to dělám, jen když není zbytí kvůli teplotě interiéru), případně parkujeme v garáži? I kdyby to bylo stejných 10 let, tak je to silně hraniční, málokdo si kupuje auta na 10 let…

        1. A taky to něco navíc váží ne ? Jestli je tam tvrzené
          A taky to něco navíc váží ne ? Jestli je tam tvrzené sklo a tak, tak to určitě bude víc i kdyby to bylo namísto střechy.
          V souvislosti s auty bych se spíš zaměřil na „fve“ nátěr, nebo jakoukoliv kombinaci přímo s povrchem/karoserií.
          Dovedu si představit že to někdy v budoucnosti bude užitečnějších než na těch +100m a tak je fajn že se to vyvíjí (sic metodou pokusů na lidech). Zatím je určitě fajn pokrývat tím aspoň těch 12V.

        2. Jak říkáte když se to vezme kolem a kolem, má smysl
          Jak říkáte když se to vezme kolem a kolem, má smysl kupovat elektroauto, když cena za koupi, provoz a servis za jeho životnost je stejná nebo dokonce vyšší. A přece se kupují. Ve spalováku má třeba panel na střeše smysl (u hybridu obzvlášť), už jen proto, že baterka má delší životnost, nevybije se úplně při popojíždění atd. Ale jak říkám, trh ukáže jestli to budou zákazníci kupovat.

    1. Když jezdily parní lokomotivy, nedávalo finanční smysl
      Když jezdily parní lokomotivy, nedávalo finanční smysl elektrifikovat tratě. Bylo to ekonomicky špatně. Dnes už parní lokomotivy jezdí jen na oslavách a výročích. A vlaky jezdí běžně jen na elektriku. Také elektrifikace tratí už má dnes ekonomickou návratnost. Tedy pokud připustíme, že účetní by měli řídit náš život a jejími doporučeními o finanční smysluplnosti se budeme chtít řídit.
      Osobně jsem přesvědčen, že právě to, že přemýšlíme o finančním smyslu víc, než o budoucnosti, z nás dělá zaostalé. I naše vláda je ráda, že tak přemýšlíme. Co by dělala s poddanými, kteří by chtěli už teď věci, které teprve budou dávat smysl, jako například levnější a bohatější síť dálnic, nebo levnější mobilní připojení, nebo nedej bůh kvalitnější potraviny, či Krista pána nižší daně díky transparentnímu vedení útrat z kasy zvané státní rozpočet? Vždyť by ztratila svůj klid na rozkrádání. A musela by začít přemýšlet, jak z naší republiky-montovny udělat konkurenci Švýcarsku. A proto tam přeci nejsou, že?
      Pane, souhlasím s Vámi, že to zatím nemá finanční smysl, ale pokud to během slunečného dne bude na parkovišti před budovou zaměstnavatele generovat průměrně 100W, tak za pracovní dobu to vyrobí 0,85kWh elektrické energie. Při průměrné spotřebě dnešních malých elektromobilů 20kWh/100km to znamená, že pak můžete ujet 4km zadarmo. Což je prd, já vím.
      Nemějte obavy, pokrok zastavit nejde. Panasonic, nebo Musk dá časem na střechu a zbytek ploch auta lepší články, třeba ty od firmy azurspace.com, které mají účinnost 40%. Z větší plochy a s vyšší účinnosti pak budete moct za pracovní dobu nabít baterii ve svém autě odhadem energií ve výši 5kWh. A to už na cestu domů stačí, ne?
      Přemýšlení o finančním smyslu nechejme účetnímu a zlodějíčkovi B. Sobotkovi. Bude to pro něj náročný úkol, když už teď má problémy s obyčejnou násobilkou. http://www.extra.cz/nejsdilenejsi-komentar-ceskeho-facebooku-ucime-sobotku-pocitat

      1. Já jsem fanda do nových technologií a věcí. Ale musí
        Já jsem fanda do nových technologií a věcí. Ale musí dávat alespoň trochu smysl. A tohle mi ten smysl nedává. Ani do budoucna v tom ten smysl nevidím. Ano, až budou články s 60% účinností (fyzikální limit), tak klidně, ale i potom to někde nebude dávat smysl. Prostě je lepší ten panel využít efektivně na střeše domu s ideálním natočením a případně s ním to auto efektivně nabíjet nebo tu elektřinu zužitkovat jinak než ho mít na autě, kde dokáže stěží utáhnout ventilátor větrání a svojí hmotností zvyšuje hmotnost a kazí těžiště auta.

        1. To nemusí být už brzo pravda, dnes se dělají v autech
          To nemusí být už brzo pravda, dnes se dělají v autech prosklené střechy a vyplatí se to, dává to smysl? Pokud nemáte gabriolet tak ta střecha, kapota, atd. je z něčeho vyrobená, něco to váží i něco stojí když to zaměním za FV panel hmotnost může klidně zůstat stejná a cena(náklady) ? Ještě nedávno byla FV jen pro družice a podobně, dnes jsou i pro děti na hraní. Tj. za mě a je to jen můj názor, který nikomu nenutím, použíju plech, plast, sklo atd. vs. podobný díl vyrobený z FV článků, za mě jsem pro FV i kdyby stačily jen na roční provoz rádia.

        2. Kdyz se posere ropny vrt v Mexickem zalivu a vychrli do vody
          Kdyz se posere ropny vrt v Mexickem zalivu a vychrli do vody tuny cernyho blata proto aby jsme si mohli vozit prdel v aute, to smysl dava? Kdyz se vedou valky o uzemi s ropou pri, kterych umiraji lide, to smysl dava? Kdyz Vasi mame nekuracce co bydli na hlavni ulici, kde ji projedou denne pod okny stovky aut a desitky autobusu diagnostikuji rakovinu plyc, to smysl dava?

          Zni to jako klise, ale opravdu nejde smysluplnost vseho na svete pomerovat jenom penezi.

          At si to zatim priplati kdo na to ma a je ochoten si to koupit. Jsem presvedcen, ze se takovich lidi najde hromada, a cas pak ukaze jestli vyroba ve vetsim mnozstvi a prostor pro vyvoj udelaji z toho i financne smysluplnou zalezitost.

      2. Naprostý souhlas. Nedávno mě to také napadlo. Dle
        Naprostý souhlas. Nedávno mě to také napadlo. Dle velikosti střechy auta tam i při současných článcích jde dát cca 300W. To máte za den na slunci i při špatném sklonu panelu a prachu a účinnosti cca 1,5kw. Na to ujede šetrný FVE 10km – jak bylo psáno, na cestu domů stačí, ne? A cena? Ohraná písnička malosériové a velkosériové produkce = dnes drahá věc, za pár let „za babku“. Já tomu věřím, nebude to pro každého, ale jako option by to měly automobilky rozhodně nabízet.

Napsat komentář