Opel si vytyčil cíl prodat v roce 2012 v Evropě 10 000 plug-in hybridů Opel Ampera. Podle aktuálních zpráv to vypadá, že se záměř vydaří. Už dnes eviduje 7000 závazných objednávek.
foto: Hybrid.cz
Opel Ampera byl na autosalonu Ženeva 2012 oceněn titulem Auto roku 2012. Poptávka evropských zákazníků po Amperách tak podle tiskové zprávy automobilky překonává i ty nejoptimističtější plány.
Opel tak dnes v Evropě prodává více “elektromobilů” (jak svůj plug-in hybrid Ampera trochu podivně automobilka nazývá) než jakákoli jiná automobilka.
„Jsme mimořádně potěšeni neustávajícím zájmem zákazníků o novou Amperu,“ říká Enno Fuchs, manažer automobilky Opel odpovědný za projekt e-mobility.
„Dodávky zákazníkům, které se rozběhly v únoru, pokračují podle plánu a aktuální čísla naznačují, že náš cíl pro rok 2012 – 10 000 prodaných Amper – by se mělo podařit naplnit.“
Revoluční technologie
Opel je prvním automobilovým producentem, který na evropský trh uvedl sériový elektromobil (opět – podle nás spíše “sériový hybrid”), jehož akční rádius není limitován kapacitou baterií.
Kola modelu Ampera jsou vždy poháněna elektromotorem o výkonu 111 kW/150 k, který je napájen sadou lithio-ionových akumulátorů o kapacitě 16 kWh. Čistě na energii z baterií (a tedy zcela bez emisí) ujede Ampera podle jízdních podmínek 40 km až 80 km.
Po vyčerpání akumulátorů se spustí palubní generátor, poháněný malým spalovacím motorem, který dál zásobuje trakční elektromotor. Akční rádius Ampery tak na jedno nabití a jednu nádrž benzinu pro motor generátoru činí přes 500 km.
Díky mohutnému točivému momentu trakčního elektromotoru 370 Nm, který je k dispozici prakticky od nulových otáček, dokáže Ampera zrychlit 0 na 100 km/h během pouhých 9 sekund a její maximální rychlost činí 161 km/h.
O něco níže kolega „lih“
O něco níže kolega „lih“ vložil zajímavý odkaz skovnání Voltu (Ampéry), Leafu a Priusu:
motortrend.com/roadtests/alternative/1108_2011_chevrolet_volt_vs_2011_nissan_leaf_vs_2011_toyota_prius_comparison/viewall.html
Jsou tam zjednodušeně nakreslené schemata pohonu pro každý vůz.
Dle mého názoru nám Volt (Ampera) nic nového oproti Priusu nepřináší. Maximálně složitost 3 spojek navíc! Jinak řečeno Prius umí vše co Volt.
Pohon Ampery jak už jem uvedl níže v diskuzi :
auto.cz/opel-ampera-zvolen-evropskym-autem-roku-65381/foto?uid=4e1434256acfe
Podle mého názoru ani Volt ani Prius neumí čistý mechanický přenos síly spalovacího motoru na kola automobilu bez toho, aniž by se zapojil elektromotor, či se alespoň elektricky nebrzdil. Nebo se pletu?
Leaf je nejjednodušší, čistý elektromobil bez přeodovky.
Porad v tom mam hokej. Mel
Porad v tom mam hokej. Mel jsem za to, ze pri vyssich rychlostech (okolo maximalky) pomaha spalovak pres generator elektromotoru. Ale podle toho videa to tak asi neni :o)
http://www.youtube.com/embed/xTxNnjsbocw
http://gm-volt.com/2012/02/24/watching-the-volts-4et50-transmission-shift-gears-in-extended-range-mode/
Chevy Volt je z inzenyrskeho
Chevy Volt je z inzenyrskeho pohledu povedene dilo. Neco jineho je mystifikace GM marketingu verejnosti, kdyz dlouha leta tvrdily, ze pujde o ‚klasicky‘ range-extender koncept, kde bude spalovak pohanet generator, kdyz bude baterka na pokraji vybiti. Tak to ale neni. Je to mnohem slozitejsi. Je tam halda konvencnich komponent, spojek, motoru… (two electric motors, a gasoline engine, three clutches and a planetary gearset).
Auto se muze podle stavu baterie a rychlosti nachazet celkem v 5 modech. Popsano je to napr. zde: http://www.popsci.com/cars/article/2010-12/demystifying-chevy-volt
Prosím o vysvětlení
Prosím o vysvětlení systému pohonu. Na obrázku
na stránkách
auto.cz/opel-ampera-zvolen-evropskym-autem-roku-65381/foto?uid=4e1434256acfe
je obrázek funkce pohonu. Můžete mi někdo vysvětlit, co má za funkci spojka 1 označená C1(clutch)? To je jako znázorněná spojka z planetové převodovk? Díky.
Když se spojka sepne spojí
Když se spojka sepne spojí se jedna část planetové převodovky se „zemí“ a energie se převádí z primárního motoru rovnou na nápravu.
Díky za odpověď. Když se
Díky za odpověď. Když se spojka sepne, tak zkrátka auto pohání vždy jen jeden elektomotor.
C1 je vlastně brzda
C1 je vlastně brzda hřídele planetové převodovky.
tomhyan.cz/za-volantem-opel-ampera
motortrend.com/roadtests/alternative/1108_2011_chevrolet_volt_vs_2011_nissan_leaf_vs_2011_toyota_prius_comparison/viewall.html
Pokud jde o možnost přímého mechanické ho propojení spalovacího motoru s koly, tak si myslím že to je dobré řešení, proč by se tam ten spalovač měl vozit jen jako zátěž, když může přispět k pohonu při potřebě velkého výkonu při vyšších rychlostech. Navíc účinnost mechanického převodu je vyšší než „elektrického převodu“