Olomoucká taxislužba Eco Taxi Olomouc využívá téměř výhradně elektromobily

Jan Horčík - 11 Září 2018

V Olomouci byla před pěti lety založena taxislužba EcoTaxi Olomouc. Začala provozovat v té době první vozidla se "zelenějším" pohonem. Dnes má vlastní rychlonabíječku a flotilu šesti elektromobilů.auto elektromobily Kia Soul EV

Elektromobily Kia Soul EV olomoucké taxislužby EcoTaxi
foto: EcoTaxi

Začátky EcoTaxi Olomouc se nesly v duchu aut na plyn. Jednalo se o vozy Škoda Octavia s tovární vestavbou s pohonem na CNG, tedy Škoda Octavia G-TEC. Rovněž se podařilo dát do provozu Volkswagen Passat a Volkswagen Caddy s pohonem na CNG.

Tehdy šlo o výjimečný počin, protože prakticky všude kolem byla stále v provozu vozidla s dieslovými agregáty. V nemalé míře značně ojetá, jejichž hodnota jejich emisí dávno nesouhlasila se stavem nového vozidla. O rok později se služba EcoTaxi Olomouc rozšířila do Přerova a Prostějova.

V roce 2016 přišel nový impuls, když se spolumajitel firmy seznámil se známým propagátorem elektromobility Františkem Kubišem. Ten ho obeznámil se svým elektromobilem Tesla Model S.

Elektromobily Hyundai Ioniq Electric

Elektromobily Hyundai Ioniq Electric
foto: EcoTaxi Olomouc

Od té doby se firma snažila uvést do praxe použitelný elektromobil. Výběr nebyl jednoduchý. Elektromobily Tesla nevyhovovaly cenou, většina ostatních vozidel dojezdem na jedno nabití nebo prostorem pro cestující.

Nakonec bylo rozhodnuto o nákupu vozu Kia Soul EV. Další problém bylo nabíjení vozidla. Taxi ujede během 24 hodin i 600 km po městě a okolí a takový dojezd je možný pouze s rychlonabíjením. Bohužel, žádná dostupná rychlonabíjecí stanice nebyla v té době v Olomouci k dispozici.

Proto se k nabíjení používala domácí zásuvka 1x32A s wallboxem, taktéž od pana Kubiše. Časem se i Olomouc dostala na mapu nabíjecích stanic. Taxislužba ji ihned začala využívat. Bohužel, cena za nabíjení nebyla z nejnižších. Provozovat elektromobil v hodnotě necelého milionu korun se spotřebou benzínového automobilu není žádná výhoda.

Proto se společnost rozhodla pořídit si vlastní rychlonabíjecí stanici. Vhodná jak výkonově, tak lhůtou dodání i cenou byla rychlonabíječka portugalské firmy Efacec.

Dál už nic nebránilo rozšiřování elektromobilního vozového parku. Přibyla druhá Kia Soul EV a řidiči zjistili, jak příjemné je řídit elektromobil. Každý kdo ho vyzkoušel už se zpět k Octavii vracet nechtěl.

Elektrická flotila olomoucké taxislužby

Elektrická flotila olomoucké taxislužby
foto: EcoTaxi Olomouc

V roce 2018 byly nakoupeny další čtyři elektromobily, tentokrát značky Hyundai. Hyundai Ioniq Electric splňoval parametry jak výkonem, prostorem, spotřebou, tak i rychlostí a možností opakovaného rychlonabíjení, což dnes ještě stále není u všech elektromobilů samozřejmostí.

Flotila bílomodrých vozidel EcoTaxi Olomouc brázdí ulice města Olomouce a jeho okolí 24 hodin denně a 365 dnů v roce. Díky tomu, že už je v okolí k dispozici dostatek rychlonabíjecích stanic plánují majitelé vozový park dál rozšiřovat směrem elektromobility.

Vozy s pohonem na CNG se už dnes využívají minimálně, především na vykrytí špiček nebo na dlouhé vzdálenosti. I zde už ale začínají automobilky nabízet konkurenceschopné elektromobily.

vlastní
Zpět na HybridPřidat komentář
Obrázek uživatele M.Krupka

Kdo vyzkouší auto na zemní plyn, benzin už nechce. Jezdí se za polovinu. A každý kdo vyzkoušel elektromobil už se zpět k Octavii na CNG vracet nechtěl.

:-)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Dle mne je CNG nesmysl, protože LPG zde bylo o 15 let dříve a CNG přišlo v ČR na trh pozdě. Ale to je jen detil. Po náhradě oněch 3 písmen v předchozím příspěvku s ním plně souhlasím. Mnou najetých minimálně 1/4Mkm na LPG ve dvou po sobě následujících autech a nyní již 10kkm elektro bych řekl hovoří samo za sebe. Dnes na LPG pouze když se jede s vozíkem ;-)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

+1

Obrázek uživatele Radovan

Nechtěl jsem být první, kdo bude chválit, aby se neříkalo, že je to po známosti, ale jednoznačně za mne super.
Po prvotních pokusech v ČR s taxi hybrid od roku 2011
http://www.hybrid.cz/hybridtaxi-unikatni-prazske-taxi
přišly podobné pokusy ve větším až 2015
http://www.hybrid.cz/toyota-rozjela-v-cr-setrnou-hybridni-taxisluzbu
V elektrice bude asi první taxík Leaf v Klimkovicích
https://www.facebook.com/Elektro-Taxi-Klimkovice-612403982233304/
pak bylo 2015 Brno a Praha
http://www.hybrid.cz/brno-ma-prvni-elektricke-taxi
http://www.hybrid.cz/v-praze-jezdi-pet-elektrickych-taxi-trend-park-hleda-ridice
a letos Bystřice pod Hostýnem
http://www.hybrid.cz/uzivatelsky-test-jak-slouzi-novy-nissan-leaf-s-40kwh-baterii-jako-elektro-taxik
a teď ve velkém Olomouc.

---

Elektromobily Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 77 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý pro ženu, najeto 32 tis. km (46 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000, permakulturní zahrada od 2017.

Obrázek uživatele ozana

Nedávno jsem byl u švagrové v Praze a viděl tam pobočku Efacec...

---

Jezdím na proud, najeto 90 tisíc km. G-E STROMOS 8+ let a 93 tisíc km.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Dík za info, kde se nachází?

Obrázek uživatele ozana

viz www.efacec.cz

---

Jezdím na proud, najeto 90 tisíc km. G-E STROMOS 8+ let a 93 tisíc km.

Obrázek uživatele Kuk

Palec nahoru.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Tak tak, z Leafu do Koktávky už určitě ne. Koktávka moc drncá, třese se, je tvrdá a nepraktická. A navíc smrdí a musí se tankovat. Leaf se před barákem tankuje sám a jízda s ním je moooooooc pohodlná.

---

2015: Renault Twizy 2013 (prodán 2016)
2016: Citroen C-Zero 2012
2018: Nissan Leaf Acenta 24kWh 2014
2019: Elektrokoloběžka Xiaomi Scooter, sekačka Güde 40 V/2.5 Ah
- Jde to i na baterky. -


EVMapa.cz - mapa nabíjecích stanicveletrh e-SalonAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobilNabíječky elektromobilů Circontrol