Česká republika zaostává o 50 letŽELEZNICE
Česká republika zaostává o 50 let
Asie ujíždí Evropě levnými elektromobilyASIE
Asie ujíždí Evropě levnými elektromobily
Luxusní hybrid Infiniti EMERGE-EAUTO
Luxusní hybrid Infiniti EMERGE-E
Republiku dusí auta bez filtrůČESKO
Republiku dusí auta bez filtrů

Prodej elektromobilů předčil očekávání, tvrdí odborníci na nové technologie baterií

Jan Grohmann - 14 Listopad 2014

V aktuálním vydání diskusního pořadu Autoline odborníci diskutovali o současné úrovni technologie baterií s výhledem na blízkou budoucnost. Kdy se tedy dočkáme dostatečně výkonných baterií? Odpovídal zástupce jednoho z největších výrobců baterií, zástupce nadějného start-upu a zástupce akademické sféry.Budoucnost baterie.

Brett Smith, Prabhakar Patil a Ann Marie Sastry diskutují o budoucím vývoji technologií baterií.
foto: YouTube

Podle všech tří zúčastněných prodej elektromobilů prozatím předčil očekávání. Ještě v roce 2008 odborníci nepředpokládali tak rychlý nástup elektromobilů na trh.

Samozřejmě, že řada lidí měla větší očekávání, zejména co se týče velmi rychlého technologického průlomu ve výrobě velkokapacitních baterií, a následně díky tomu i vysokého dojezdu elektromobilů. Podle diskutujících však podobný „hype“ (tedy zveličování) byl nutný k vyvolání zájmu lidí o elektrická vozidla.

Jaká je tedy nejbližší bateriová budoucnost podle diskutujících? První svou vizi přednesla Ann Marie Sastry, zakladatelka a výkonná ředitelka start-upu Sakti3. Firma Sakti3 je našim čtenářům dobře známá díky svým ambicím vyvinout baterii při ceně 100 dolarů za kW uskladněné elektrické energie.

Firma Sakti 3 sází na tzv. solid state lithium-iontové baterie s pevným elektrolytem. Podle Sastry podobné baterie pro spotřební elektroniku uvidíme na trhu již za dva roky, pro elektromobily „o něco později.“

„V této cenové hladině nebude jen srovnatelný (elektromobil proti vozidlu se spalovacím motorem – pozn. redakce), ale bude pravděpodobně výhodné vlastnit elektrické vozidlo,“ řekla Ann Marie Sastry.

Záznam diskuze.
video: YouTube

Naopak, generální ředitel společnosti LG Chem pro Severní Ameriku, projevil poněkud skepse k brzkému prolomení hranice 100 dolarů/kWh.

Podle jeho názoru je však reálně uvažovat v roce 2017 o elektrickém vozidle v hodnotě 35 000 dolarů (750 000 Kč) s dojezdem 200 mil (320 km). Přesně také plánuje například General Motors (Sonic EV) nebo Tesla Motors (Model 3).

Ostatně, stejnou prognózy před časem přinesl i Heinz-Jakob Neusser, vedoucí vývoje pohonných jednotek ve Volkswagenu.

Brett Smith z neziskového Centra pro automobilový výzkum projevil největší míru skepticismu. Podle něj jsou průlomové technologie, jak je prezentovali Sastry a Patil, ještě „stále daleko“. Na druhou stranu, i současné elektromobily s dojezdem 150 km mohou být v určitých aplikacích velmi zajímavé.

Všichni se také zmínili o plánech automobilky Tesla Motors postavit továrnu na výrobu baterií. Posle diskutujících jde o fascinující a velkou výzvu.

Podle Patila v době, kdy se na silnice dostane Tesla Model 3, nabídnou podobné vozidlo už i jiní světoví výrobci automobilů. Pokud Tesla Motors nevyprodukuje ročně alespoň 500 000 vozidel, nebude moci nákladově ostatním výrobcům konkurovat. Přesně to je ale podle , šéfa Tesly, dlouhodobý plán automobilky.

 
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Řekl bych, že takovým jako Brett Smith z neziskového :-) Centra pro automobilový výzkum, tak nějak ujel vlak. Oni počítali s elektromobilitou tak za 50.let. A p. Musk jim ty jejich stojaté vody rozčeřil. Nemají o to zájem klasické automobilky ani jejich dodavatelé. Investice do výzkumu, vývoje a výroby klasických motorů můžou odepsat. A to nemluvím o těžařích ropy. Chápu jeho nucený skepticismus.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Takže účástníci seance prohládili:

Všichni se také zmínili o plánech automobilky Tesla Motors postavit továrnu na výrobu baterií. Posle diskutujících jde o fascinující a velkou výzvu.

Normální člověk, by řekl třeba se po stavbě této továrny pohnou ceny apod. Tito šamané prohlásí "výzva", a to jsou lidé, kteří dokáží vidět nebo ví prostě kulové a místo tohoto pořadu by bylo lepší zajít do Tesly a zeptat se vedení "jak to vidíte", takže bychom dostali i něco co se může splnit?

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

"díky svým ambicím vyvinout baterii při ceně 100 dolarů za kW uskladněné elektrické energie"

Nemělo by tam být kWh? :)

Redaktor to opravil (jen někde), ale pořád je to špatně. Nejde o cenu uskladnění 1kWh eletrické energie, ale jde o cenu za baterii o kapacitě 1kWh (cenu za jednotku kapacity).

---

hariprasad

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Je jasně vidět, jak ČR za světem zaostává! Nejde o to, že v ČR se stala prioritou CNG-LPG dostupnější technologie. Ale elektromobilitu nepodporují ani prodejci ani stát. Tam kde není nabídka nemůže být ani zájem! Ono totiž v tom vyspělém světě dokáží vedle sebe fungovat všechny technologie od ropáku přes plyn po elektřinu.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Jak Česká tak aj Slovenská ekonomika je nad priemasťou, rozpočty nestačia ani na základné veci nie ešte na podporu elektromobilov ako na západe ako je napríklad finančný nenávratný príspevok či úlava na cestnej dani... to by mal za prvé štát dalšie zbytočné výdaje a za druhe strata príjmov zo spotrebnej dane na PHM ... na Slovensku stojí liter benzínu 1,4eura +/- bez spotrebnej dane by to bola polovica takže vpriemere z jednej plnej nádrže ide štátu 30 eur...toto si oni tak lahko nepustia... :)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

O jaké propasti to mluvíš? Možná kdyby se spočítalo co bude stát léčit následky dieslových spalin... A ta Tvoje logika, že stát přijde o příjem - stát, neboli naši zvolení zástupci, má snad taky nějaký výhled na dvacet třicet let dopředu, ne? A peníze nejsou všechno.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Budme realisti, "štát" sú zlodeji pri moci ktori vela beru, nieco pustia pre uradnikov a trochu vratia socialne slabsim aby neumreli od hladu.

Zlodeji protrebuju zakladny prijem kapitalu aby ho potom prostrednictvom statnych zakaziek mohli 3-4x predrazit (rozumej ulavit si).

Ze je to tak, snad o tom nie je ziaden spor.

Potom je tu ta "oficialna" vetva, to su uradnici drziaci sa litery zakona, podhodnoteny so slabou vybavou, 20 r. stolickami ktora je tu hlavne na to aby kladla procesne prekazky ked nieco vybavujes a potrebujes to mat "oficialne".

Uplne podhodnotena je napriklad Armada.
Na hranici existencie je Policia, Skolstvo, Zdravotnictvo.

Obce ako tak ziju z miestnych vypalnych dani.
Ale momentalne im chce "stat" toto vypalne vziat, a prerozdelovat, cim sa rozumie, dat im menej.

Volby nic neriesia.
Prejav odporu a obcianskej neposlusnosti, hadzanie bananov, protesty, je jedina paka, ked politik (zlodej) zdrha, meni a pod.
Nemaju totiz pod palcom Policiu ktora by rozohnala dav ako za komunistov.

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Standardní nastavení volby "Zasílání upozornění na email" můžete nastavit na stránce svého profilu.
Kontrola proti nevyžádaným příspěvkům
Absolováním testu nám pomáháte bojovat proti SPAMu. Děkujeme.
Přepište prosím tento kód do pole níže
Přepište, prosím, znaky z obrázku výše. Všechna písmena jsou malá.

TrendPark elektromobil Nissan Leaf

zajímavé články