TEST: Toyota Prius plug-in hybrid – dokonalé auto do zásuvky

Že i na tak malém trhu jako je Česká republika jsou dnes k dostání tři plug-in hybridy lze považovat za nemalý úspěch. Toyota Prius plug-in hybrid je zatím poslední přírůstek. A dlouhé čekání se vyplatilo.

Toyota Prius plug-in hybrid v testu ukázal, že Toyotu jen tak někdo ze špice nesesadí
foto: Hybrid.cz

Nedávný test Prius+ ukázal, že stavět hybridní auto úplně odznova není jednoduché. Ani když máte dlouhá desetiletí zkušeností jako Toyota. Prius plug-in hybrid je něco, po čem nadšenci do alternativ touží už pěknou řádku let. Někteří byli dokonce tak nedočkaví, že si svůj Prius nechali na plug-in hybrid přestavět.

Toyota začala s testováním továrního Prius plug-in hybridu v reálném provozu už v roce 2008. Dlouhé čtyři roky (!) zkoušela, sledovala, rafinovala. Výsledkem tohoto dlouhého procesu je Toyota Prius plug-in hybrid. Nejlepší hybridní auto, které si dnes můžete koupit.

test Toyota Prius plug-in hybrid test Toyota Prius plug-in hybrid test Toyota Prius plug-in hybrid

Odvážné tvrzení zakládáme na skutečnosti, že jsme během posledních tří let vyzkoušeli vše od Hondy Insight přes Prius 3. generace, Opel Ampera a Chevrolet Volt až po původní prototyp Prius plug-in hybridu. Ten jsme měli k dispozici před rokem a půl.

Jízda je zážitek

“Ostrá” verze Toyota Prius plug-in hybrid staví na klasickém Priusu 3. generace a je to hodně poznat – v tom nejlepším smyslu. Jízdním vlastnostem totiž není co vytknout. Od okamžiku kdy usadíte do pohodlné sedačky se můžete těšit z pohodové, svižné jízdy.

test Toyota Prius plug-in hybrid

Rozměry vozu jsou 4480 mm délky, 1745 mm šířky a 1490 mm výšky. Rozvor je 2700 mm.
foto: Hybrid.cz

Tomu při rozjezdech vydatně pomáhá 60kW 650V synchronní elektromotor spárovaný s li-ion baterií. Po modelu Prius+ je plug-in Prius druhý model značky Toyota, který tento typ baterie využívá. Zde ovšem v kapacitě 4,4 kWh při hmotnosti 80 kg (pro srovnání: klasický Prius 3. generace má NiMH baterii 1,3 kWh vážící 42 kg).

Lithium-iontový akumulátor je umístěn pod zavazadlovým prostorem. Ten si i tak zachovává slušný objem 443 litrů. Uvnitř auta je dostatek místa pro pět lidí a spousta úložných prostor. Zajímavě je řešený středový panel, který je dole vykousnutý. To vytváří vzdušný dojem prostorného interiéru a navíc i další odkladový prostor.

Ačkoliv hybridní pohonný systém Hybrid Synergy Drive v Prius PHEV využívá stejný 1,8l spalovací motor VVT-i jako Prius 3. generace a nabízí i stejných celkových 136 koní, je dojem z jízdy přeci jen o něco lepší. Vývoj technologie HSD se nezastavuje a v případě plug-in hybridu se jedná o jeho zatím poslední a nejvyspělejší verzi.

Spotřeba a dobíjení

I v hybridním módu proto může auto nabídnout nižší spotřebu než klasický Prius 3. generace. Celkem jsme s autem najeli v listopadovém počasí a teplotách kolem 5 °C až 0 ° C přesně 525,8 km. Z toho 40 % připadlo na dálnice, 30 % město a 30 % meziměstský provoz.

Průměrná spotřeba na 525,8 km byla 4,3 l/100 km. K tomu je pochopitelně třeba připočítat také elektřinu, kterou jsme za tu dobu do auta nabili: celkem 21,8 kWh. Celkem jsme dobíjeli osmkrát, vždy když jsme měli možnost. Pochopitelně, že kdybychom nabíjeli častěji, zvýšila by se spotřeba elektřiny a klesla by průměrná spotřeba.

test Toyota Prius plug-in hybrid

K dispozici je i nastavení odloženého dobíjení. Ale při max. 100minutovém dobíjení při spotřebě nějakých 4 kWh je to spíš prémiová funkce pro hračičky.
foto: Hybrid.cz

Pokud je baterie zcela vybitá, “vezme” si ze zásuvky 4,6 kWh. Při udávané kapacitě 4,4 kWh (21,5 Ah, 207 V) to znamená výbornou účinnost nabíjení přes 90 %. Z 0 na 100 % se nabíjí přibližně 100-120 minut.

Auto jezdilo na zimních pneumatikách a s prakticky neustále zapnutým topením. Převážně v obsazení pouze s řidičem. Pneumatiky a topení znamenají zvýšení spotřeby o asi 0,5 l/100 km. Těšíme se až auto vyzkoušíme znovu v létě; lze předpokládat spotřebu výrarzně pod 4 l/100 km.

Čistě na elektřinu dokáže auto ujet při rychlostech kolem 50 km/h kolem 22-24 km, při rychlostech kolem 80-90 km/h pak asi 15-19 km. Pochopitelně záleží na stylu jízdy: četnosti rozjezdů a zastavení, práci s brzdou i plynem.

Také topení a klimatizace v Toyota Prius plug-in hybrid přímo spolupracuje se systémem vyhřívání předních sedadel, který patří do standardní výbavy. Tím lze s nižší energetickou náročností dosáhnout optimální teplotní pohody cestujících, a tím znovu o krapet snížit spotřebu.

Dálnice a město

Prius plug-in hybrid jsme podrobně otestovali i na dálnici. Na 64km úseku R10 od Staré Boleslavi do Mladé Boleslavi a zpět jsme naměřili spotřebu 5,3 l/100 km. Jeli jsme na tempomat rychlostí 130 km/h v módu HV-EV při zcela vybité “velké” baterii (v autě je pochopitelně jedna jediná li-ion baterie). Tuto jsme následně nabili a zkusili trasu jet znovu.

test Toyota Prius plug-in hybrid

Interiér auta je prostorný a útulný.
foto: Hybrid.cz

Spotřeba klesla na 5,2 l/100 km, nicméně klidně mohlo jít o statistickou odchylku. Na dálnici jednoduše energie z baterie nenajde příliš mnoho využití – když jsme při plně dobité baterii ujeli zmíněných 64 km, zbýval na baterii ještě dojezd 14 km.

Přepnuli jsme proto na čistě elektrický mód EV City a po městě jsme čistě na elektřinu najezdili ještě dalších 19,2 km do úplného vyčerpání energie v baterii. Právě ve městě a při rychlostech do 90 km/h lze čistě elektrický mód využít nejúčinněji.

A tak to také auto dělá. Navíc i když pojedete v elektrickém módu a prudce dupnete na plyn, motor se zapne. Max. rychlost auta hybridním módu je omezena 180 km/h. Čistě na elekřinu pak Toyota Prius PHEV jezdí max. stovkou. Z 0 na 100 km/h zvládne oficiálně zrychlit během 11,4 vteřiny.

test Toyota Prius plug-in hybrid

Ve 40,5l schránce pod zavazadlovým prostorem najdeme dobíjecí kabel. Ten je proti původní verzi, kterou jsme zkoušeli před rokem a půl, ohebnější. Také dobíjecí port doznal malých, ale významných vylepšení: je osvětlený a má záklopku.
foto: Hybrid.cz

Papírově to žádný rychlík není, ale jak stojí v úvodu – jízda je opravdu svižná a rozhodně nebudete, jako třeba v případě Prius+, trpět pocitem “brzdy”.

Ampera vs. Prius plug-in hybrid

Pohotovostní hmotnost Prius PHEV činí 1420 kg, což je pouze o 50 kg víc než standardní Prius. I tady je nutné uznání inženýrům Toyoty: dokázali totiž de-facto snížit hmotnosti původní třetí generace a ještě do něj nacpat li-ion baterii, dobíječku a všechny potřebné kabely.

Tady má Prius do zásuvky jasnou výhodu před Opel Ampera, který váží 1732 kg. Stejně tak ovládání auta, doplňkových funkcí, přehlednost palubní desky i středové konzole, to vše je výrazně jednodušší a lépe úspořádané než v případě Ampery.

test Toyota Prius plug-in hybrid

HV-EV je klasický hybridní mód, EV City je čistě elektrický mód. Eco mód můžete zapnout kdykoliv; upraví klimatizaci a odezvu plynu směrem dolů.
foto: Hybrid.cz

Prius PHEV nabízí tři jízdní módy: HV-EV, EV-City a Eco. V podstatě jde jen o takové šidítko na řidiče, které mu má dát pocit jisté možnosti volby. Ve skutečnosti si rozhoduje samo kdy který mód jízdy využije.

Hodnotící tabulka
krátká doba dobíjení menší kufr
parádní akcelerace v základu chybí navigace
nízká spotřeba
Hodnocení: Hodnocení 5/5

A nakonec je tu cena: zatímco Ampera začíná na 1 080 000 Kč, cena Toyota Prius plug-in hybrid startuje na příjemnějších 899 900 Kč (námi testovaná verze). Nutno ale podotknout, že tato cenová varianta nezahrnuje např. navigaci.

Tu získáte až s verzí Premium s cenou od 1 049 900 Kč (má navíc dále např. adaptivní tempomat, LED světlomety, dešťový senzor, parkovací asistent, přednárazový bezpečnostní systém a další vylepšení).

16 Comments on “TEST: Toyota Prius plug-in hybrid – dokonalé auto do zásuvky”

  1. Musim sa priznat, ze sa mi
    Musim sa priznat, ze sa mi myslienka elektromobilov velmi paci, Tesla je favorit. Hybridy ale neodsuvam. Poskulujem do buducna po Toyote Auris Hybrid asi najskor v kombi verzii. Avsak po prepocitani si nakladov mi stale vychadza vyhodnejsie auto na LPG. Momentalne mam Fiat Stilo MW 1,4 16V 70kW, dal som si ho prerobit na LPG (system BRC). Spotreba na dialnici mi vychadza 7 – 8 litrov plynu na 100 km a to sa nezabavam (130 – 140+ km/h). Ked sa gulam tych 110 – 120 km/h tak mam spotrebu 6,5 litra plynu. Auris kombi s motorom 1,6 plus LPG mi pride ako najrozumnejsia volba, kedze jazdim casto po dialnici. A mozno do mesta ako druhe auto kupit Yaris hybrid, tam by sa to uz aj vyplatilo na kratke trasy + vyhoda maleho auta pri parkovani. Ak bude moznost nahodit do Aurisa hybrid este LPG tak ani nebudem rozmyslat, bude to jasna volba.

  2. Výborné auto, videl som
    Výborné auto, videl som test skúšobnej verzie na autoprima.cz a už vtedy som vedel že toto auto chcem. GT86 je zábavná no za tie prachy ponúka PRIUS Plug-in-hybrid plnohodnotné rodinné auto ktoré nielen šetrí peňaženku ale je aj praktické, spolahlivé a bezpečné. A keď bude stúpať cena ropy tak rapídne ako za posledné roky (A TO BUDE!!!) aspoň mám lacnú alternatívu pohonu na krátke trate po meste, resp. do práce, z práce do obchodu a naspäť domov do garáže na nabíjačku.

    P.S. Toyota by mohla dať splátkový produkt podobne ako na nový auris tak aj PRIUS Plug-in-hybrid a PRIUS+ na štvrtinky bez navýšenia!!! Určite by som v tom prípade riešil PRIUS plug-in-hybrid, v opačnom prípade budem asi riešiť nový AURIS HSD KOMBI alebo klasický PRIUS.

  3. Mně se to auto líbí, ale
    Mně se to auto líbí, ale řeším teď problémy kam naložit kočárek nebo objemnější nákup z Ikei. A na to mi nepomůže ani Volt/Ampera. Chtělo by to Prius+, ale dokud nebudou tak tři roky staré (rozuměj amortizované) a ještě na ně nebude tlačit konkurence nových hybridů, je to cenově jinde.

    Ještě se nabízí možnost hodit ten motor na plyn nebo ethanol – má s tím někdo zkušenosti? Jde zde hlavně o to snížit náklady. Pokud to to auto svede jen na šul-nul, pak si jej koupím až v okamžiku, kdy bude stát ojeté do 150 tisíc. Jednoduše kdo má 800 tisíc – 1,2 mil na to, aby je měl uložené v těžce hodnotu ztrácejícím produktu, který mu navíc stojí bezprizorně na ulicích a může být vždy odcizen?

    1. Do kufra priusu dáš
      Do kufra priusu dáš klasický hlboký kočík aj s menším nákupom bez problémov, môžem to ptvrdiť kedže vlastníme prius III.generácie model 2009 a máme dve malé deti. Je pravda že prius+ by bol priestrannejší no je aj o poznanie drahší oproti klasickému priusu ktorý sa dá teraz kúpiť za veľmi zaujímavú cenu. S priusom sme absolútne spokojný, spotreba v lete sa pohybuje od 3,5 do 4,4l/100km cez zimu cca o liter aj nejaké drobné viac.My jazdíme hlavne po meste a jeho okolí. Spočiatku bola spotreba o niečo vyššia no po cca 20000km začala klesať, jednoducho tento systém potrebuje na zabehnutie viac kilometrov. Najbližšie plánujeme zainvestovať buď do priusu+ alebo do plug in hybridu, hm, na tomto mieste by som chcel apelovať keby toyota či už na Slovensku alebo v Čechách pripravila špeciálne financovanie pre rodiny ktoré by takéto auto potrebovali no nemajú na prvotnú vysokú investíciu.
      Zaujímavou alternatívou pre rodiny ešte môže byť AURIS Hybrid Kombi ktorý bude uvedený na trh pravdepodobne na jar tohto roku. Viem že nový auris sa dá kúpiť na štvrtinky bez navýšenia, tento model financovania by som uvítal aj pre modeli PRIUS+ a PRIUS Plug in hybrid!

      1. Ahoj Petere,
        byl jsem se

        Ahoj Petere,

        byl jsem se mezi tím v pražské Toyotě podívat na Prius + a musím říct, že jsem byl spíše rozčarován. Přestože to na prezentačních videích na jejich netu tak nevypadá, tak ony 2 nevyjmutelné sedačky v kufru vesměs ruší veškerou přidanou hodnotu „+“ oproti standardnímu Priusu. I po sklopení těchto sedaček je dno kufru vysoce vyvýšeno, nákladový prostor tak spíše připomíná italský designový pseudokombík. Navíc, a to můžu jen odhadovat, proč s sebou vozit stále cca 15-20 kg v podobě dvou nevyužitých sedaček navíc? Ta sedmimístnost má být k dobru, a ne koule u nohy! Takže zklamání.

        Jinak my máme standardní Auris a s jeho 350l kufrem to vypadá tak, že když složím u standardního kočárku podvozek a na něj bych dal ještě korbu, možná ani nezavřu kufr, pokud bych neodpojil horní plato kufru 🙁 Takže to by byl kufr a pokud přejíždím republiku a jedu na více dní, můžu si tašky dát všude po autě. Až budeme vozit druhého caparta, tak Auris bude muset pryč…

  4. Pekny prechod na elektriku,
    Pekny prechod na elektriku, za 2-3 roky to uz bude dojazd aj 100 km cisto na elektriku pri takej istej cene a spalovaci motor sa bude ovela menej pouzivat a ak sa po dalsie roky postavi slusna siet dobijacich stanic a zdvojnasobi sa znovu dojazd, tak uz ani ICE motory nebude treba.
    Dalsia mensia vyhoda ampery bude isto potencionalne jednoduchsia prestavba na LPG, pokial viem motor v ampere len bzuci na atkisonovom cykle a nepotrebuje nejaku vymakanu kontrolu, zatial co prestavat prius na LPG musi byt pekny oriesok.

  5. Jako jo, je to hezký (i
    Jako jo, je to hezký (i když by tomu slušela nějaká větší kola), ale zase vzhledem k tomu malému dojezdu čistě na elektřinu to oproti podstatně levnějšímu „obyčejnému“ Priusu nebo Aurisu HSD snad ani nestojí za řeč. Třeba s Voltem/Amperou bych při mém ježdění většinu roku vystačil čistě s elektřinou, zatímco s tímhle bych nedojel ani do práce a zpátky.

        1. Tak pokud je to do 80km, tak
          Tak pokud je to do 80km, tak pak stačí už jen čístý elektromobil a je to nejlevnější a na dovolenou si hold půjčím auto z půjčovny nebo si koupím právě nějaké tzv. druhé auto do rodiny. Já dnes používám v 90% elektromobil(C-Zero), takže primární auto a na dovču apod. klasický spalovák nebo CNG auto. Za cca. 3 měsíce ježdění mám přes 6200km jen s C-Zerem.

    1. Ja by som to nevidel tak
      Ja by som to nevidel tak tragicky. Toyota jednoznačne volila dojazd tak aby to malo význam na denné dochádzanie do práce ale na druhej strane aby batéria extrémne nepredražovala nákupnú cenu auta, tak ako je to bohužial u Ampery. Aj v prípade keď budeš dochádzať do práce 40 km ,má to svoj význam, keď môžeš 20 km z toho, napr. pri prepletaní sa mestskými križovatkami, prejsť na elektrinu. Stále ti tam vychádza polovičná spotreba ako pri jazde v hybridnom režime, čo myslím že tiež stojí za to. Naviac máš stále auto s ktorým sa bez problémov kedykoľvek môžeš vydať na dovolenku/pracovnú cestu bez toho aby si musel niečo riešiť.
      Čo sa týka prestavby na plyn a podobné „dobré“ nápady, už som niekde o takých pokusoch čítal a viem že skončili dosť biedne. Vzhľadom k tomu že Toyota venuje vela poctivého úsilia vývoju, a je to na spolahlivosti áut tiež poznať, určite by som sa do toho nepúšťal.

      1. Mě právě spíš
        Mě právě spíš připadá, že v tomto případě baterie extrémně předražuje nákupní cenu auta (o více než 300 tisíc oproti neplugin verzi!) a při tom to čistě elektrické dojíždění bude stačit málokomu. Ampera o tolik víc nestojí (respektive stojí stejně jako plug-in Prius s příplatkovou výbavou) a přitom má čistě elektrický dojezd tří až čtyřnásobný.

Napsat komentář