REPORTÁŽ: 6. mezinárodní sraz elektromobilů

elektromobily pod vedením náčelníka uspořádalo v sobotu již 6. mezinárodní sraz elektromobilů v Sedleci-Prčicích. Magazín Hybrid.cz se této ojedinělé akce nemohl nezúčastnit. Přijeli jsme elektrickým vozem Peugeot iOn – a samozřejmě nebyli sami.

Někdo přijel na sraz v elektromobilu, někdo na elektroskútru. Zvány byly všechny stroje, které pohání alespoň částečně elektřina.
foto: Hybrid.cz

Spíš méně než více organizovaná akce byla přesto příjemným setkáním lidí, kteří se o elektromobilitu nějakým způsobem, ať už profesionálně či amatérsky, zajímají. V dopoledních hodinách se před místní základní školou v Sedlci uskutečnila předváděcí jízda elektrické tříkolky od nadšených mladých kutilů z táborské střední školy.

sraz elektromobilů sedlec prčice

Hbitá elektrická tříkolka při slalomu
foto: Hybrid.cz

Odhadem asi 50 lidí se přišlo podívat nejen na tříkolku, ale i na zaparkované elektromobily, elektrokola a elektroskútry. Především pěkná “sbírka” elektroskútrů zaujala řadu diváků. Zajímavé stroje, elektrokola i elektrické skútry, předvedla také společnost Hanscraft, která akce využila pro svou prezentaci.

Z elektromobilů, které na sraz dorazily, měl jednoznačně nejpočetnější zastoupení “náš” Peugeot iOn (celkem ve třech kusech), objevil se také Citroen C-Zero, Smart ED (z půjčovny!) a Nissan Leaf pana Kubiše. Z dalších zajímavých vozů to byl sériový hybrid Fisker Karma a plug-in hybrid . A pak samozřejmě letité přestavby členů Občanského sdružení elektromobily.

sraz elektromobilů sedlec prčice

Prakticky všechny elektromobily, které dnes v ČR jezdí měly na srazu své zastoupení
foto: Hybrid.cz

Kolem poledne se uskutečnil výjezd na místní vršek Monínec, kde jsme si spolu s Jakubem Špačkem, manažerem veletrhu FOR ELECTRIC MOTION, vyzkoušeli v Peugeotu iOn krátkou rallye do vrchu. Některé elektroskútry výstup bohužel nezvládly, zato elektrokola neměla problémy. Nakonec ku obveselení přítomných dofuněla nahoru i čoudící Škoda 105 se zavařeným motorem

6. Mezinárodní sraz elektromobilů Sedlec-Prčice 6. Mezinárodní sraz elektromobilů Sedlec-Prčice 6. Mezinárodní sraz elektromobilů Sedlec-Prčice

Na parkovišti pod vrškem se objevila také rakouská elektrická loď. Následoval disorganizovaný přesun do místního hostince, případně k domu náčelníka. Hlavní stan pana Vegra je ve svém okolí doslova zasypán nejrůznějšími elektrickými stroji, ať už se dvěma, třemi či čtyřmi koly.

sraz elektromobilů sedlec prčice

Nezničitelná ELVÍRA – elektrický traktor starý více než 30 let
foto: Hybrid.cz

Kromě jiného byl k vidění i více než třicet let starý elektrický “mikrotraktor” pana Milana Fůgnera. Miniaturní hranatý elektrický traktůrek nazvaný Elvíra. Podle pana Fůgnera název vymyslela jeho manželka – EL jako elektrický, VÍRA jako že řidič musí vždy věřit, že dojede. To podle něj ale nikdy nebyl problém. Traktor slouží už desítky let bez závad.

sraz elektromobilů sedlec prčice

Palubní deska Elvíry. Steam-punk!
foto: Hybrid.cz

Zajímavou novinkou je, že náčelník Vegr si nejspíš u společnosti vydupal . Ta by měla během letošního roku stát u hned vedle sídla pana Vegra. Byla tam i u příležitosti srazu, ač zatím jen dočasně, čehož jsme samozřejmě promptně využili k dobití iOnu.

sraz elektromobilů sedlec prčice

Speciálně vytuněný elektrický skútr na obrázku (ten žlutý) se stoupání na Monínec ani trochu nezalekl
foto: Hybrid.cz

Na akci dorazili na elektroskútru nadšenci dokonce až z Brna a dalších koutů republiky. Bez výjimky kutilové, kteří se nebojí si své skútry mírně “poštelovat”. Z celkově velmi příjemné atmosféry setkání jsme nabyli dojmu, že elektromobilita v České republice žije a má se docela dobře.

11 Comments on “REPORTÁŽ: 6. mezinárodní sraz elektromobilů”

    1. Omlouvám se, že reaguji
      Omlouvám se, že reaguji až teď, nějak jsem přehlédl článek zde na Hybridu 🙂 Toho žlutého skútru jsem hrdý majitel, jde o čínský Tisong TM-300 též zvaný jako Solar scooter či jinak, obchodníci si to všelijak pozměňovali. Kupoval jsem ho v originální konfiguraci s malými koly, slabým 2500W motorem a 4mi gelovými 12V a tuším 20Ah baterkami. To byla celkem slabota, už tehdy jsem měl ale s prodejcem (konkrétně p. Kapicem) domluveno, že komponenty poté co mi doveze ty výkonné demontuji a vrátím, zaplatím jen šasi a budu dále tunit. Motor jsem osadil 6ti kilowattový, regulátor od Kelly 10kW (kvůli rezervě a dostatečnému rozběhovému proudu) a baterie LiFePO4 24čl po 40ti Ah…jak jinak že aby to za něco stálo 🙂 Tato konfigurace je asi tak nej co jde do tohoto skútru nacpat…více baterek(nebo vyšší kapacita) už by bylo spíše kontraproduktivní, silnější motor zase z ohledu na 40Ah baterie je nesmysl. I tak musím říct, že proudové špičky okolo 150 – 170 A baterie zvládají jen z počátku nabití, poté už citelně slábnou, stále se ale dá relativně svižnou jízdou okolo 70km/h najet cca 60km…při úsporné jízdě do max 60ti km/h bych to viděl tak na 75km, to vše při váze jezdce 70-80kg a kopcovatém terénu. Odzkoušeno na trase Jílové u Prahy – Sudoměřice u Táb. – Sedlec-Prčice, kterou jsem několikrát absolvoval, skútr mě nikdy nenchal někde „viset“ bez šťávy. Ještě bych dodal, že krom standardní 10A nabíječky mám navíc 30A která dokáže nabít za cca hodinu vybitý skútr, je už ale potřeba kvalitní vedení a 16A jistič.
      Elektroniku a vše mám tedy od p. Kapice, na jeho webu eskutr.cz je možné vše potřebné zakoupit, dohodnout cenu, popř. se s ním jen domluvit na testovací jízdě v elektromobilu / na skútru.
      Kdo má dotazy, popř. zájem se svézt, podiskutovat osobně, nechť mě kontaktuje na výše uvedeném mailu 😉

      Elektromobilitě zdar!

          1. Ahoj Roman.Som zo Slovenska.Este funguje tvoj skutrik ?Pekna
            Ahoj Roman.Som zo Slovenska.Este funguje tvoj skutrik ?Pekna praca.Mám tiež svoj projekt.ElektrobycikelRychlostou 60kmh mam dojazd 80km.Maximalna rychlosť o tom radšej pomlčím.Rád by som prišiel na zraz elektromobility.Chcel by som vedieť či by bolo možne zohnať šasi.V maily mám čislo 34.To je vykon v kw.Fanda do elektromobility Martin zo Slovenska.

            1. Ahoj Martine! Skútřik bohužel již nějakou dobu jen leží
              Ahoj Martine! Skútřik bohužel již nějakou dobu jen leží rozebraný v garáži. Stalo se ve zkratce to, že se mi hřídel motoru protočila v kyvce, zároveň jsem též ve fázi výměny přední vidlice s otřesnými tlumiči za jinou z Aeroxe, kde byly lepší tlumiče Paioli. Nicméně stále toho mám hodně, řeším momentálně bydlení, atak skútřik musí zatím chtěnechtě počkat. Dojezd jsem měl při tvé rychlosti prakticky stejný a max rychlost asi 100km/h, v praxi jsem s tím jel tak 90, to čínské šasi na to není stavěné..dost o hubu… Jinak tyto skútřiky se dají po inzercích sehnat, bratr takto koupil za 5000Kč se špatnýma baterkama a máš šasi na el. papírech… Ale upřímně, je to spíš pro bastlíře, to šasi chce dodělat, je v tom spousta práce a nevim, jestli bych do toho dneska šel a spíš si radši nekoupil hotový pořádný skútr 🙂 Taky záleží na rozpočtu samozřejmě… Zdraví Roman

              1. Ďakujem,že si sa ozval.Máš toho až až.To šasi som už
                Ďakujem,že si sa ozval.Máš toho až až.To šasi som už sledoval priamo v Číne a komplet race stroj.Samozrejme,že pomalšie ako moj bike.Aspoň ťa poteším s výkonmi čo som dosiahol.Bike váži 50kg.To ale pre závodne nastavenie.Zrýchlenie mam oficiálne 15,41s z 0 na 141kmh 402m.Dokážem si nabiť batérie za 20min.Dojazd na 360km.Maximálne som na tom dal uz s vymlátenými baterkami teraz sa podrž,161kmh.Už rok takto mlátim tie batérie.Dnes som dal nové maxisi icony.V máji idem zmerať čas na 402m.Spravil som upgrade na baterii.Tak jo.Držím ti palce.Ak chceš som na facebooku Tino Vestinghaus.Štartujem vo Švajčiarsku na Wave Swiss 8.6.Trať je 1200km.Jak mohli Fordu T dovoliť preraziť,keď elektromobil prvý prekročil 100kmh.Zdar elektromobilite

                1. Ahoj, není za co! No a musim uznat, že moc pěkný kolo
                  Ahoj, není za co! No a musim uznat, že moc pěkný kolo máš a ty rychlosti teda úplně jinde, kam se na to hrabu 😀 Takový výkony nedám ani na svý mašině no, ale taky to neni žádná raketa. 360km dojezdu? To jako fakt?? nádhera… To by se mi taky líbilo 😀 Jak se na takový žihadlo dívají policajti? U nás podobný kola dělá nějakej Novák, ale takle „beast“ parametry teda nemají.. I tak jsou to ale moc pěkný kola ve fullu, s 200mm zdvihama, cca 80-100km dojezd a 80km/h si myslim že do lesa pecka a na zrakvení to též stačí 😀 Ale 140tis Kč cena tomu odpovídá no. Kolik stálo kolo tebe, jestli se můžu zeptat? Jo taky jsem elektromobilní nadšenec, momentálně dávám dohromady NiCd baterii mého P106 el. Bohužel mi 2 packy z 20ti úplně vyplivly a ten třetí je asi na 65% kapacity, takže taky půjde ven… No nic, ať ti to jedí, držim palce!! A velká závist samozřejmě, taky bych jel takovej závod, to musí bejt úlet 🙂

                  R.

                2. Ahoj,všetko ma vyšlo 5500e.Takže prepočet je na tebe.Ale
                  Ahoj,všetko ma vyšlo 5500e.Takže prepočet je na tebe.Ale batérie ma stáli 3000eur.20ah.Ešte keď si spomenul Novaka.Dobre že zmenil dizajn.Ale každý nejak začal.Ten závod ma prevíšenie 2450m nad morom.Asi odpadnem.Tak fajn.Tešilo ma že nie som sam.Policia ma zmerala len na súťaži.Tak ale to bolo oficialne.Mam namontovany PAS takže mi to ide 25-30.To je nuda.Držím palce ahoj.

  1. Je jistě dobře,že v
    Je jistě dobře,že v sídle náčelníka elektromobility bude nabíjecí stanice – nejlépe rychlodobíjecí. Ale hledal jsem , kde na cestě do Již.Čech je veřejná nabíjecí (opět nejlépe rychlodobíjecí ) stanice , ale nenašel jsem ani na trase Benešov,Tábor ,ani na trase ¨Praha – Brno. Samozřejmě mají smysl jen rychlodobíjecí , protože kdo bude čekat 3 hodiny,až mu tam načůrá 10 kWh při 15A ? Co na to ČEZ nebo EON ?
    (Myslím,že tam ještě spějí – tak jakýpak rozvoj elektromobility.)

  2. Chtěl bych zde poupravit
    Chtěl bych zde poupravit nějaké údaje:
    Zdaleka nejpočetněji byla zastoupena vozidla PSA,kterých se srazu zúčastnilo celkem 8 . Nejedná se o letité přestavby, ale o největší serii,která byla vyrobena v minulém tisíciletí v počtu asi 8000 kusů, další 2000 byly ještě vyrobeny následně po roce 2000. Jedná se doposud velice dobrá vozidla, která v lecčems předčí vozidla vyráběná dnes.Nejde tedy o žádné přestavby.
    Již téměř rok jednáme s ČEZem o vybudování nabíjecí stanice.
    Kde jinde by měla být, než tam, kde je největší frekvence el. vozidel v naší republice, v sídle sdružení Elektromobily. Doposud byla vozidla návštěvníků nabíjena na nejstarší nabíjecí stanici v republice a ta patří firmě EKOLO již od roku 1992 a poslední 3 roky poskytuje obnovitelnou energii ze slunce.Tato stanice je součástí několika , i privátních evropských sítí. Věříme, že stanice u našeho sdružení bude využívána více, než mnohé jiné a jinde.
    Příští , již 7mý sraz bude v květnu 2013 na výstavišti v Českých Budějovicích.
    Věříme, že se opět sejdeme , že počet účastníků bude ještě větší a že se snad najdou pomocníci, kteří nám pomohou s organizací.

Napsat komentář