Obnovitelné zdroje a kvalitní energetické služby: klíč k proměně energetiky, shodují se experti

redakce - 30 Listopad 2018

Více než šedesát hostů působících v energetice se shodlo, že klíčem pro přechod na efektivní nízkouhlíkovou ekonomiku je další rozvoj obnovitelných zdrojů i zvyšování energetické účinnosti ekonomiky. V debatě vystoupili renomovaní experti z Mezinárodní agentury pro obnovitelné zdroje (IRENA), Agora Energiewende i zástupci českých firem, kteří se zaměřují na rozvoj moderní energetiky, například Energon holding nebo ČSOB.

V debatě vystoupili renomovaní experti z Mezinárodní agentury pro obnovitelné zdroje (IRENA), Agora Energiewende i zástupci českých firem, kteří se zaměřují na rozvoj moderní energetiky, například Energon holding nebo ČSOB.
foto: SMEČR

Více než šedesát hostů působících v energetice se shodlo, že klíčem pro přechod na efektivní nízkouhlíkovou ekonomiku je další rozvoj obnovitelných zdrojů i zvyšování energetické účinnosti ekonomiky.

„Základním hnacím motorem moderní energetiky jsou konkurenceschopné technologie obnovitelných zdrojů, ale také baterie a elektromobilita. Kvalitní energetické služby sníží firmám i veřejnému sektoru výdaje za elektřinu a teplo. Tyto příležitosti postupně promění také českou energetiku,“ uvedl při zahájení akce Martin Sedlák, programový ředitel Svazu moderní energetiky.

Jako úvodní řečník vystoupil Luis Janeiro, programový ředitel Mezinárodní agentury pro obnovitelné zdroje (IRENA), který představil evropské možnosti rozvoje moderní energetiky. Janeiro je hlavním autorem publikace, která spočítala výhody navýšení podílu obnovitelných zdrojů v Evropě na 34 % do roku 2030.

Využití prvků energetiky, která je šetrná k životnímu prostředí, by podle něj evropské ekonomice ušetřilo až 21 miliard EUR ročně. Za předpokladu, že by došlo i ke snížení negativních externalit spojených s emisemi oxidu uhličitého a znečištěním ovzduší, může se ušetřit až 44-113 miliard EUR ročně.

Podle zjištění IRENA právě tyto nepřímé náklady zásadně převyšují objem investic nutných k transformaci globálního energetického systému. „Letos jsme publikovali studii o možnosti dosažení nízkouhlíkové ekonomiky prostřednictvím využití obnovitelných zdrojů a zvyšování energetické účinnosti. Právě tyto technologie dokážou společně snížit emise až o 90 %. Obnovitelné zdroje se stávají globálně konkurenceschopnými a již dnes zaměstnávají více než 10 milionů lidí,“ uvedl na akci Luis Janeiro, programový ředitel Mezinárodní agentury pro obnovitelné zdroje (IRENA).

Expert na evropskou energetickou politiku z Agora Energiewende, Matthias Buck, uvedl, že pro transformaci energetiky považuje za klíčovou flexibilitu. „Ta je potřeba u konvenčních i obnovitelných zdrojů, ale také na straně sítí. Dále bude potřeba rozvíjet řízení spotřeby a akumulaci energie. K nové energetice je musíme přistupovat komplexně a vzájemně propojit sektory elektroenergetiky, teplárenství a dopravy,“ doporučil Matthias Buck.

Transformace německé energetiky má podle něj velkou podporu veřejnosti, protože je spojována s inovacemi, dlouhodobou perspektivou investičního prostředí a významně stimuluje rozvoj startupů či řešení v oblasti energetiky a mobility.

V rámci úvodního bloku inspirujících zahraničních pohledů vystoupil také Edvilas Raudonikis, velvyslanec Litevské republiky v ČR.

„Litva letos v říjnu přijala novou klimatickou strategii k zajištění energetické soběstačnosti státu s cílem dosáhnout konkurenceschopných i spolehlivých dodávek energie. Chtějí omezit environmentální dopady a postupně z Litvy vytvořit centrum inovací a energetiky.“ Litva se podle slov velvyslance Raudonikise v referendu rozhodla nerozvíjet jadernou energetiku, ale vsadí na postupné dosažení 100% pokrytí energetiky obnovitelnými zdroji a nástup aktivních spotřebitelů energie. „Postupně chceme vytvořit až 750 000 aktivních spotřebitelů a co nejvíce je zapojit do trhu s elektřinou. Budoucí energetický systém bude velmi dynamický a založený na lokální výrobě a vzájemném propojení s jinými zeměmi. Postupně bude docházet k útlumu klasických zdrojů a zejména k poklesu importům energií,“ dodal litevský velvyslanec.

Pohled do české energetiky nabídl druhý blok, ve kterém vystoupili zástupci Svazu moderní energetiky, Energon holding nebo ČSOB. Současnou situaci zhodnotil Martin Sedlák, programový ředitel Svazu moderní energetiky.

Podle něj využití stále levnějších obnovitelných zdrojů v Česku stagnuje a přicházíme o výhodné investice do posilování energetické soběstačnosti. „Můžeme využít vyzkoušené nástroje ze zahraničí. Německé aukce nových kapacit fotovoltaických elektráren dokázaly dostat cenu solární elektřiny pod 50 EUR na megawatthodinu,“ uvedl Martin Sedlák.

Fady Al-Kheir, ředitel strategického rozvoje a marketingu Energon holding připodobnil nástup inovativních řešení a současný vývoj v sektoru moderní energetiky vlně tsunami a doporučil České republice svézt se na této vlně byznys příležitostí.

„Moderní energetika v sobě zahrnuje distributivní technologie a jejich rozvoj je exponenciální. Žádná analytická agentura na světě není schopna predikovat reálnou rychlost pokroku,“ komentoval Al-Kheir násobně zrychlený vývoj solární a větrné energie oproti odhadům Mezinárodní energetické agentury. Exponenciální trend vývoje podle něj má také akumulace. Přicházejí zcela nové inovativní technologie a byznys modely, zatímco v klasické energetice nic podobného sledovat nelze.

Energetický expert ČSOB Alois Míka pak upozornil, že obnovitelné zdroje rostou lavinovým efektem. Tyto zdroje mají podle něj před sebou období dalšího dynamického růstu a hluboké integrace do energetických systémů. Míka se také domnívá, že další rozvoj moderní energetiky je srovnatelný s rozmachem internetu a IT.

„Cílem naší banky je orientovat se v přicházejících nových řešeních v energetice, tak abychom dokázali přijít s novými metodami financování ve chvíli, kdy je to ekonomicky smysluplné. Začínají růst ceny energií, ceny technologií klesají a environmentální povědomí společnosti se začíná stále více rozvíjet,“ uvedl Alois Míka z ČSOB Advisory během svého příspěvku.

tisková zpráva
Zpět na HybridPřidat komentář
Obrázek uživatele honza.t

Tajemství Formule 1
https://www.youtube.com/watch?v=hvYImNGgztg

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Tohle je budoucnost energetiky..

gaia-projects.org/projects/

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Kde se berou všichni ti hloupí Honzové, kteří věří těmto nesmyslům?!

Obrázek uživatele Kuk

Bomba! Proč už to nikdo nepoužívá? :D

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Tak tohle fakt nedávám - celé koncepce postavené na ne-existujících technologiích.

Prosím uvažujte následující vstupní parametry a fungujte podle nich.
1) EU je v kritickém období, jsme na 50% šanci, že se rozpadne nebo že se promění v něco jako USA - takže energetická koncepce nesmí počítat se zdroji na území unie, ale pouze na území ČR (prostě musíme být schopni fungovat i při odpojení)
2) Aktuálně ne-existují technologie pro uložení energie na 6 měsíců (výroba v létě, spotřeba v zimě). Pokusy P2G jsou zatím pořád jen pokusy (zatím nevím o žádném, který by na Muskově stupnici 1-5, kde 4=začneme s nima jednat, dosáhl alespoň hodnoty 3)
3) ani nejchytřejší "chytrá" síť nebude fungovat v okamžiku, kdy spotřeba energie bude vyšší, než výroba (prostě lidé si v noci v zimě chtějí elektřinou ohřát dům a navíc si spousta bude chtít i "natankovat elektromobil")

Tak a teď mi sem poskládejte jak zajistíte aby lidi v zimě měli teplo, teplou vodu, světlo (ideálně s číselnými podklady)

Obrázek uživatele Radovan

Na to je jednoduchá odpověď, kombinace zdrojů. Prostě v létě je blbost aby jela jaderka a uhelky a plynovky na plné koule, když máme slunce, vítr, přečerpávačky. V zimě naopak. Obyčejný energetický mix, jen ve prospěch OZE v době, kdy OZE vyrábějí. Důsledkem je delší životnost "špinavých zdrojů" a čistější životní prostředí pro všechny. Na to nepotřebujete žádná čísla.

---

Elektromobily Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 81 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý pro ženu, najeto 36 tis. km (50 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000, p ...

Ta "jednoduchá odpověď" je pro mě dost složitá.

V praxi to znamená postavit 2x tolik zdrojů než potřebuju - a používat je jen částečně. A v celkovém důsledku to pro mě znamená 2x vyšší cenu za elektřinu a 3x větší cenu za služby přenosové sítě.

Takže ne - navrhněte lepší řešení, takové, které bude výhodné i pro mě a ne jenom pro výrobce.

Pokud chci mít čistější prostředí - tak ať postavíme 10 GW výkonu v jaderných elektrárnách. To mi zajistí menší ceny a bude pro mě výhodné.

Ale ty to vztahuješ na současný stav.
Stejně jako ti co nechtějí elektro auta protože, "s nimi nedojedou do Chorvatska, nenabijí za 5-10 minut a další blbosti".
Chce to jen úplně jinak myslet a jde všechno.

Dovedeš si představit, že takové zdroje bude mít skupina lidí, obce a nebo i města.
Ten druhý zdroj ani nebude potřebovat aby měl stejný výkon tedy ten maximální. Stačí aby se stálým výkonem, třeba 2 kW dobíjely baterie v domě a ty si pak chvilkově můžeš vzít i 10 kW.
Proč mít 10 kW zdroj, když ho využiješ jen cca 1 -2 za den!

---

Fanda do elektromobilů, také prodej, montáž a instalace nabíječek EV a Fotovoltaických elektráren.
Najeto s EV 100 tisíc km.

Nabíječky mám na EVmapa.cz - Rousínov, Pardubice, Bouzov, Moravská Třebová, Kroměříž, u Veselí nad Lužnicí, Bystřice pod Hostýnem, Karlovice u Bruntálu, Rýmařov, Ramzová, ...

Ano, vztahuju to na současný stav, současné technologie a běžnou rychlost evoluce/vylepšování technologií. Důvod je v tom, že žádná nová technologie nevyroste za noc a v současnosti nevidím žádný funkční model jak přejít na OZE za 5 ani 10 let.

Moje "jiné" myšlení říká - převést domy na topení pomocí tepelných Čerpadel - tím se sníží spotřeba primárních energií (dřevo/uhlí/plyn), ale zvýší se spotřeba elektřiny.

Moje "jiné" myšlení říká - spotřeba elektřiny v dopravě dosáhne 1TWh/rok za dobu kratší než 5 let

A moje "jiné" myšlení říká - v roce 2025 budou v německu odstavené JE, ve Francii klesnou o 20%, takže nebude odkud dovážet.

Všechny technologie co máme jsou schopny "zprůměrovat" spotřebu v rámci jednoho dne. Ale nedokážou dodat výrobu, jestliže prostě fyzicky není dostupná. Loni bylo krásných 10 dní, pod mrakem, bezvětří, s průměrnou teplotou -7°C. Takže opět zavedeme energetické stupně, budem odstavovat výrobu (a datacentra) aby lidé nezmrzli.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Energetické stupně?
Milej zlatej, možná sis nevšiml, ale již 30 let zde řádí neviditelná ruka trhu. Takže JÁ se o sebe a rodinu postarám. I v těch deseti dnech přítmí. Tobě radím to samé a podnikavci nechť řeší svou situaci, ale hlavně ZA SVOJE. Přesně v intencích toho co nám 30 let cpou do hlavy. Já jim z daní nic platit nechci. A věř tomu, že udělám vše pro to aby většina obyvatel měla stejný názor jako já. Těch podnikavců zase tak moc není. Takže nazdar. Kdo chce kam, .... s nim.

Tak si počkej a uvidíš.

---

Fanda do elektromobilů, také prodej, montáž a instalace nabíječek EV a Fotovoltaických elektráren.
Najeto s EV 100 tisíc km.

Nabíječky mám na EVmapa.cz - Rousínov, Pardubice, Bouzov, Moravská Třebová, Kroměříž, u Veselí nad Lužnicí, Bystřice pod Hostýnem, Karlovice u Bruntálu, Rýmařov, Ramzová, ...

Obrázek uživatele Radovan

Hrozně mně baví lidi tohoto typu, co vědí, proč to nejde. A řeší, co se stane, až zítra ráno všichni na sídlišti vstanou ke svým nenabitým elektromobilům.....

---

Elektromobily Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 81 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý pro ženu, najeto 36 tis. km (50 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000, p ...

Obrázek uživatele Anonym123

chyba je v prerušení odovzdávania skúseností. mňa učili "starí škodováci" (zezplzně) o.i. ako treba na problém pozrieť Z NADHĽADU, pretože na nižšej úrovni myslenia (pri kreslení iba ťahám čiary, nemyslím prečo) som hlúpy. pri probléme musím hľadať ako situáciu využiť k prospechu. a fungovalo mi to aj v úplne inom prostredí, nie v strojárstve. na druhej strane na novinky pozerám s dešpektom a snažím sa ich priviesť ad absurdum, či vydržia.
vedľajší produkt takýchto postojov je absencia radosti. ale dá sa s tým žiť.

Obrázek uživatele Radovan

Ano, selský rozum se tomu říká. Nepostavit si kadibudku u studánky nebo nad barákem atp.
Ovšem tady je to o tom také. Třeba že sídliště se stavělo primárně pro úspory z rozsahu a to včetně dopravy. Takže dnešní stav, kdy tam díky dementním politikům a úředníkům všichni většinou musí mít auto, páč by se nedostali do školy či práce, místo ježdění funkční MHD, je špatně. Takže neřeším nabíjející se elektromobily, když tam dnes není místo ani na parkování spalováků, natož pro průjezd hasičů, ale řeším jak je odtamtud pozitivně dostat. Teny zbytek pak může na definovaných místech a v parkovacích domech nabíjet. Z FV panelů na střechách a zdech těch nemovitostí např. Atd. atd.

---

Elektromobily Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 81 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý pro ženu, najeto 36 tis. km (50 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000, p ...

No já si počkám a uvidím. A mám obavu, že z toho co uvidím radost mít nebudu.

Já už tu radost nemám 10 let z toho jak to tady energetici (ČEZ) vedou a tak jsem se z dostupných technologií o kterých jsem psal zařídil a využívám dnes a i na budoucnost.

---

Fanda do elektromobilů, také prodej, montáž a instalace nabíječek EV a Fotovoltaických elektráren.
Najeto s EV 100 tisíc km.

Nabíječky mám na EVmapa.cz - Rousínov, Pardubice, Bouzov, Moravská Třebová, Kroměříž, u Veselí nad Lužnicí, Bystřice pod Hostýnem, Karlovice u Bruntálu, Rýmařov, Ramzová, ...

Obrázek uživatele Josef

A jak jste na tom finančně? Udělejte nám bilanci? Jste v plusu? Nebo jste na FVE prodělal i kalhoty? Protože my všichni solárníci víme, že kWh nás v zásadě vždy musí vyjít dráže než ze sítě. To je FAKT.

Výborně.
Nemám potřebu!
Jistě.
Zrovna jsem si koupi dvoje nové kalhoty a jedny mám na sobě.
Netahej mne do "my všichni solárnici",
když to máš od ČEZ ESCO nebo podobných, tak se nediv.

---

Fanda do elektromobilů, také prodej, montáž a instalace nabíječek EV a Fotovoltaických elektráren.
Najeto s EV 100 tisíc km.

Nabíječky mám na EVmapa.cz - Rousínov, Pardubice, Bouzov, Moravská Třebová, Kroměříž, u Veselí nad Lužnicí, Bystřice pod Hostýnem, Karlovice u Bruntálu, Rýmařov, Ramzová, ...

Obrázek uživatele Josef

Ale no tak. Samozřejmě že to mám svépomocí a za cenu, ke které se málokdo přiblíží. A přesto je návratnost na hranici smysluplnosti, protože je třeba počítat se závadami apod.

Obrázek uživatele Radovan

Jenže problém Josefe není v tom, že to máme draze, problém je v tom, že to ostatní mají levně. A mají to levně proto, že se do toho cpou nejen jejich peníze na faktuře, ale miliardy z daní nás všech. Například dotace na odsíření elektráren, dotace na rekultivaci po dolování, dotace formou výkupní ceny na budoucí elektřinu z jádra, dotace na stavbu jaderného úložiště........ Jinými slovy neplatím-li reálnou cenu velkovýroby a distribuce, pak jako samovýrobce vždy vycházím dráž.

---

Elektromobily Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 81 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý pro ženu, najeto 36 tis. km (50 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000, p ...

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

prdlej ésalůůn :) prý vodíková bomba miraj je bezemisní :))))

cool.iprima.cz/e-salon-2018

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

prima E-salůůn reklama na sračky = žádná tesla žádný streetscooter jen přepal hadrák tvízy a vw ékrafter ;)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

debilní pozlacený kraksny bmw no teda pánové pěkný pražský póvlsalůn

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

BMW C EVOLUTION chačů recenzi!

bmw-motorrad.cz/cs/models/urban_mobility/cevolution.html

Testoval jsem osobně. I přesto že jsem fanda bmw a elektra musím říct ne. Dojezd, doba nabíjení, to je špatně. Komfort a jízdní vlastnosti ok.

---

ecotaxiolomouc.cz

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

za 400.000
smoto.cz/motocykly/detail/bmw/ostatni/17820812?goFrom=list

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

za 180.000 a z čech! :))

mobile.de/cz/Mal%C3%BD-motocykl/BMW-C-EVOLUTION-ABS/vhc:motorbike,pgn:1,pgs:50,srt:price,sro:asc,mke:3500,ful:electricity/pg:vipmotorbike/266351780.html

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

youtube.com/watch?v=HN9PmOtRbNo

OT:
Dneska hlásili v rádiu, že MS kraj a Ostrava uzavřely nějaký pakt o spolupráci na rozšíření vodíku v dopravě.

Obrázek uživatele Radovan

No je tady taková myšlenka s využitím odpadního plynu. Přes metan do (mimo jiné) vodíku. Ale je to v plenkách.

---

Elektromobily Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 81 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý pro ženu, najeto 36 tis. km (50 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000, p ...

Pokud by to bylo z odpadního plynu, tak to by mohlo být fajn. Ikdyž z té reportáže bych si to nedomyslel. Ale možná jenom "novinářský šum" :-)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

jakákoli vodíková bomba není fajn, jsou to haldy korupčně vyhozených peněz, baterky daleko lepší

kcc-hho.webnode.cz/supercharger/battery/

off: Pro majitele iOn - objevují je inzeráty kde i další z trojčat má dálkové ovládání k aktivaci topení/klimatizace, (vzdálený systém) stejné jako MiEV... (třeba se nechá i přidat dodatečně).

https://www.mobile.de/cz/Osobn%C3%AD-v%C5%AFz/Peugeot-iOn-100-elektrisch-Active-Klimaanlage/vhc:car,pgn:4,pgs:10,srt:price,sro:asc,ms1:19300__,ful:electricity/pg:vipcar/268618578.html

Krásný mazlík...

Obrázek uživatele Radovan

Tak už je to jistotka. iMiev se dále prodává v Evropě i jako Ion a C Zero. Je to ta modernizovaná verze, včetně měření tlaku v pneu. A přibyl i kryt zavazadlového prostoru, který se kdysi dal jen draze dokoupit.

---

Elektromobily Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 81 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý pro ženu, najeto 36 tis. km (50 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000, p ...

Obrázek uživatele ozana

OT: KiWi EV prodal iONa

---

Jezdím na proud, najeto 95 tisíc km. G-E STROMOS 8+ let a 98 tisíc km.

:-o
A co koupil místo toho?

Obrázek uživatele Radovan

Tak to je opravdu konec jedné éry. Zamáčkl jsem slzu. Pravda, na to jeho oblíbené ježdění byl i tehdejší Leaf málo. Takže bych to viděl na Model III, i když se mu líbí ZOE. Nicméně pokud bude chtít zase jezdit dálky, tak 22 kW palubní nabíječka (bez rychlonabíjení), ho určitě nepotěší. Díky za inspiraci KiwiEV.

---

Elektromobily Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 81 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý pro ženu, najeto 36 tis. km (50 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000, p ...

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

KiwiEV chce koupit tu novou 42kWh ZOE, to je jiny level.

youtu.be/zh3wuTnoYkQ
tady to nabiji pres 40 kW na ABB rychlonabijecce a dobil to cele na 100% za hodinu, na 80% za pul, coz je bezproblemu pouzitelne. Akorat problem techto aut je, ze odchazi prave ta 3f nabijecka, nejaky selenoid a dalsi soucastky v tom.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ojete ZOE uz se da koupit i za 8000 EUR z roku 2015 (rychly nahled na AutoScout24). Pocitam, ze v tom starem aute mel najeto pres 60 tisic km a uz docela degradovanou baterku, s tim se moc mimo mesto jezdit nedalo. Taky to vypada, ze splaci ten barak v Devinske z nejake hypoteky, takze se asi muzeme tesit na nejaky novy "serial" s tou ojetou ZOE, v Tesla Model 3 asi ne :-D

To ZOE je vesměs bez baterie. Dá se u nás vůbec do toho pronajmout???

Zoe sa na SK predava cca 2 roky len s bateriou v cene.

Obrázek uživatele Kuk

Ne e. Náš Renault to nenabízí a když se tu někdo z ČR či SR zajímal třeba v Rakousku tak to taky nešlo protože by mu to nepojistili pro provoz u nás nebo taková nějaká obštrukce tam byla.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Obrázek uživatele Josef

Mám pocit, že by to šlo jenom pro právnickou osobu jako plátce DPH. A to i u nás.

Určitě najel mnohem více, jelikož v 60 tisících mu odešla baterka a sám si sehnal náhradní asi 4ks článků a v dílně vyměnil (dal video na youtube).

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

No to je docela neprijemne jestli baterka byla KO po 60 tkm...

Obrázek uživatele ozana

Nic takového jsem u KiWi EV nezaznamenal, to byl asi někdo úplně jiný.

---

Jezdím na proud, najeto 95 tisíc km. G-E STROMOS 8+ let a 98 tisíc km.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Fakt zajimava informace.., nicmene na kanale KiwiEv to video vymeny clanku baterie nevidim, ale mozna ma jeste nejaky jiny YouTube kanal, o kterem nevim.

Obrázek uživatele Kuk

Ve svém souhrném videu o životě s tím bobkem to naprosto nezmiňuje.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Obrázek uživatele Josef

Off topic: Tak jsem doufal, že jsem objevil společnost, která chce budovat soukromé rychlodobíječky v Jičíně, jmenuje se Engie, ale bohužel plánují jen 2x Typ 2. Dnes potvrzeno mailem. Takže Jičín na svoji rychlodobíječku stále čeká.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

I ten Mennekes je porad lepsi nez nic, tady Novy Jicin uz ma 22kW trifazovku od MSK nejaky patek, bohuzel neni uplne dobre umistena, lepsi by bylo mit ji primo v Tabacce nebo u Lidlu.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

"kvalitní energetické služby" pod timto pojmem si predstavuji rychlodobijecky elektromobilu v distanci max. 30km a 100% pokryti CR, dekuji.

„Můžeme využít vyzkoušené nástroje ze zahraničí. Německé aukce nových kapacit fotovoltaických elektráren dokázaly dostat cenu solární elektřiny pod 50 EUR na megawatthodinu,“ uvedl Martin Sedlák.

A tohle napíše "expert" a ani se nepodívá na výsledky z posledních 3 aukcí.

Takže ano - pojďmě nízkouhlíkově - přejděme kompletně na jadernou energetiku.

Obrázek uživatele Josef

Fotovoltaika dosáhla bodu, kdy sama sebe kanibalizuje a znemožňuje si další pokles nákladů, protože ceny elektřiny, když FVE vyrábí naplno, jsou na trhu nulové nebo dokonce záporné. Holt už mají příliš velké výrobní kapacity, které pokryjí celou spotřebu Německa, ale nemají to kam akumulovat a ještě hodně dlouho mít nebudou.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Levná FVE akumulace ma potenciál dát KO nebezpečným šílenostem typu JE.

Obrázek uživatele Jan Veselý

Kde sama sebe kanibalizuje? A za jakých předpokladů to platí?
Navrhuji:
-Poptávka nereaguje na cenu a dostupnost elektřiny.
-Neexistuje akumulace ani kvůli zpětné výrobě elektřiny ani do jiných forem energie.
-Neexistují dálkové přenosy elektřiny.
-Nejde měnit výrobní profil FVE.
-Období přebytků nastávají často, třeba více než 1000 hodin za rok.
V reálu neplatí ani jedna.

Obrázek uživatele Josef

V reálu platí v Německu v podstatě všechny.

Obrázek uživatele Jan Veselý

:-)

Obrázek uživatele Josef

Hm, já bych tam chtěl vidět zástupce ČEZu, zástupce hutí, zástupce Škodovky, zástupce hliníkáren... Jsme průmyslově orientovaná ekonomika, je naprosto nereálné myslet si, že tyto provozy dávno neušetřily tolik, kolik mohly, když náklady na energie jsou jedny z jejich hlavních provozních nákladů. A donutit je jít cestou obnovitelných a nestálých zdrojů znamená o ně přijít. Copak vy byste tu jako podnikatel zůstal s nejistotou ohledně dodávek elektřiny? Já ne. Takže našlapovat opatrně. A neúčast ČEZu pro mě znamená, že to byla nevýznamná konference o ničem, protože to ČEZ tady prakticky určuje budoucnost.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ano, ekonomika s orientací na průmysl 19. století, bohužel tu nikdo, žádná vláda, neudělala nic pro skutečnou transformaci směrem k moderní ekonomice, hlavní zdroj zisků se přesunuje do III. sektoru, trvat na těžišti ve II. je hloupost. Co se stane, když dojdeme o nějakou huť? Nic zásadního, stejně jako pokud se začnou pakovat montovny s Ukrajinci, sjeďte se poptat do Kvasin, jak se tam mají s tím super průmyslem. Neexistuje důvod proč bychom je měli nadále podporovat, neexistoval nikdy, jen se nezaměstnanost vrátí k nějakým 4-6 % ze současných cca 2 %. Tragédie? Ani ne. Navíc pokud se jedná o provoz s nutností zajištění nepřetržité dodávky proudu, tak takový má většinou vlastní elektrárnu.

My se tu potřebujeme posunout, výrazně, do moderních technologií, jako se právě děje v pobaltí, na rozdíl od nás. Viděl jste tu někdy nějakou pořádnou koncepci takového rozvoje, viděl jste nějakou realizaci ve školství? Místo toho abychom tu řešili jak to předělat tu řešíme jak nahnat lidi na specializované obory do kolbenky. Proboha, může někdo na ty z ministerstva hodit síť? Potřebujeme zaměření se na digitální technologie, elektroniku, lehký, nejvýše střední průmysl, průmysl moderních technologií a chemie. Největší hodnotu mají dnes technologické společnosti a stejně tak je nejvíce peněz z patentů a bohužel zcela novou vodní turbínu, nebo nový převratný princip na železnici nikdo nevymyslí. Poslední pokus vznik uceleného řetězce od těžby přes zpracování po konečnou výrobu lithiových článků dojel na akci ruských trollů a míchání se do voleb. Tady je třeba zaměřit vzdělávání na modernější technologie, zase, programování od první třídy nedává smysl, ale z většiny školství mám asi takovýto pocit: youtu. be/YR5ApYxkU-U?t=101 A musíte to vzít odspodu nahoru a z vrchu dolu. Potřebujete obrovsky posílit jazyky, potřebujete obrovsky zprůchodnit systém, "tereziánský" je ve světě rarita a rušení gymnázií fakt nepomůže, a potřebujete do toho přidat tzv. soft skills, jinak z toho polezou akorát tak čapkovští roboti. Ale to je jen na okraj.

Stejně tak není důvod k tomu aby tu za JE, když se tedy podle Vás vyplatí, jim dělat záruky, nebo na ně shánět státní úvěry a podobně. Jenže ouha, asi to tak žhavé nebude a podle všeho není, jak vidíme ve světě, kde se nám projekty šeredně umí prodražovat, nebo jejich dodavatel představuje bezpečnostní riziko, což bylo shledáno komisí v případě Ruska a Číny. Proč v takovém zdroji topit veřejné peníze?! Ano, v Maďarsku je naslibovaná nízká cena, ale naproti tomu ve Velké Británii je cena někde kolem 100€/MWh, jiná zase cenu kolem 80€, promiňte, ale v podstatě jakákoliv kombinace zdrojů bude levnější. OZE nemají problém se, například FVE, dostat do rozmezí 40-50€, což je tedy méně i než to co je slíbené v Maďarsku pro JE.

Neúčast ČEZu neznamená vůbec nic, jen to že jej takové aktivity nezajímají a že má dost starostí sám se sebou. Ovšem k jeho škodě, přichází, a bohužel to brzdí stále ještě zbytek republiky, naštěstí už neplatí že tu ČEZ vrtí s celým státem, jinak by to vláda odklepla už dávno. (Mimochodem co do kapitálu na té konferenci byli hráči mnohem větší než je ČEZ) Pokud ČEZ bude nadále trvat a tom na čem trvá, tak jej čeká dost rychlý konec, uhlí pro uhelky pro něj bude drahé, na rozdíl od elektráren EPH, které mají lomy, byť v Německu, ale platí si tak jen za dopravu, kterou mají zase vlastní, doslouží mu JE, možná přijde nějaký befel z EU, nevím, ale velmi snadno může skončit.

Co se týče "nespolehlivosti" dodávek OZE, tak to je jen nespolehlivost na první pohled a jde si s tím poradit, cenově na tom nebudete špatně, ne nějak zásadně. můžete namítat že není dost regulačních kapacit a podobně, ale ty se dají vybudovat celkem rychle, na rozdíl od JE, která nedodá první elektřinu dříve než za 15 let. Regulační zdroje se dají postavit za asi 4-6 let, zároveň například s výstavbou FVE, takže zde problém není. navíc je to kontinuální přechod, ne skokový.

Co je ale třeba pro mnohem lepší fungování energetiky je výrazné posílení mezistátních vedení, tím tu vznikne jednotný trh a bude možné plně využít možností, které nám nabízí moderní energetika. Ano, musí se investovat do různých změn, posílení vedení, nebo aktivnějších prvků, nějakých těch nových zdrojů, ale k těm investicím by stejně muselo dojít, dokonce ani pokud byste postavil nové zdroje na místě těch starých, tak musíte provést celkovou rekonstrukci vedení, což už skoro vyjde nastejno jako přestavba sítě.

Vím, nejspíš přijdete s tím že když tu budou OZE, bude se muset importovat plyn a podobně, jenže co se neříká je to že i v případě výstavby dvou reaktorů se bude muset někdy kolem roku 2040 řešit kde tu energii vzít, výkone nebude stačit, takže se bude plyn importovat tak jako tak a snadno ve větším objemu než v případě OZE scénáře. JE budou mít, pokud do toho nechcete nasypat hodně peněz, přinejlepším nějakých 30-35%, v OZE scénáři se dá v závislosti na složení a modelu, na tom nakolik budeme chtít třeba importovat, což ale neznamená že tu nebude fyzicky třeba 11GW PPE, jít třeba na 60% OZE a jen 40% plynu, nebo možná i 80% OZE, ano, mám to v plánu po letech znovu simulovat pro přesnější výsledky. Ale jde to, sou tu nevyužité příležitosti tandemů nádrží Orlík-Kamýk Slapy-Štěchovice, které by mohly přispět dalším zajímavým regulačním výkonem a v zásadě poněkud přestat z pohledu průtoků existovat, její využití by nadále nebylo vázáno jen na množství vody které doteče.

Vzpomínáte si na ten výstup z před několika let, ne? No tak v něm byla tehdy chyba v NEPROSPĚCH, scénáře OZE, bylo tam navíc příliš mnoho akumulace a pořád to bylo o asi 1000 miliard levnější než zajištění energie pro ČR pomocí JE.

P.S. Hliníkárnu tu nemáme ani jednu.

Obrázek uživatele Josef

Já s vámi prostě nemohu souhlasit. Jak chcete postavit stabilní síť na OZE? To prostě nejde. A nebo musíte použít masivní akumulace, nevyzkoušené chytré sítě (které nefungují, lidé si totiž nenechají diktovat nesmysly) a další podobné fičury, které vám ovšem těch vašich 50 Euro za MWh zpětinásobí. A pak budete ještě za jádro rád. A na vaše námitky, že i přes jádro se bude muset dovážet plyn odpovím, že k jádru postavíme to OZE, které krásně vykryje ty denní špičky.

Stačí se podívat do Německa, kde mají jenom dvakrát dražší elektřinu než u nás, ale Němci se i přes podstatně vyšší kupní sílu cukají! A někteří už z hlediska jádra silně obrátili. Já to vidím jasně. Jádro má dobrou budoucnost a v Německu ho nakonec neodstaví, protože by to ohrozilo jejich energetickou bezpečnost. Pan Wagner má pravdu v tom, že jiná cesta k funkční a levné bezemisní energetice u nás jinudy než přes jádro a OZE dohromady nevede. A já s ním souhlasím.

A jen taková poznámka na konec. Já plynovky prostě nechci. Plyn je naprosto nepředvídatelná komodita. Nechci být závislý na Rusku. Ne a ne a ne. A naštěstí to vidí i lidé, kteří o tom rozhodují. Kombinace OZE a paroplyn je kravina.

P.S. Hliníkárnu máme v Děčíně.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Na to neodstavení JE v Německu bych moc nesázel! Zatím nikdo z jejich významných politiků to nenaznačoval a korporace, které vlastní JE se musí chovat podle dané situace, takže již nějakou dobu v JE do ničeho nového neinvestují a dělají jen nutnou údržbu, takže i kdyby nakrásně to nějaká nová vláda v D odvolala, tak bude muset stejně většina JE v Německu zavřít, protože by museli "dohánět" tu současnou investiční politiku.
Navíc mají současní vlastníci JE v Německu domluvené odškodnění za předčasné odstavení, takže opravdu nepočítají s tím, že by nakonec šlo živostnost prodlužovat.
Zaznělo to i na letoším CIREDu - k odstavení dojde z těch důvodů co jsem vypsal a cena silové elektřiny kvůli dodávce např. z plynovek prudce vzroste (a to i u nás!).

Obrázek uživatele Josef

Což opět vyhovuje ČEZu, protože ten si myslel, že přestavbou Počerad na plyn prodělal kalhoty a nakonec se ukázalo, že to byl nejlepší možný tah, co udělal.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Úplně normálně, představte si, potřebujete vyřešit jen určité technologické oblasti, kde chytré sítě mohou a nemusí hrát roli.

1) V první řadě chytrá síť na domácnost je blbost a sen rozvodných podniků z před dekády, dneska celou smard grid pro domácnost, ale i firmu do určité velikosti, představuje jedna větší krabice obsahující baterii, měnič a bižuterii, pro větší podniky to dovezete na 2-3 kamionech i se záložní kogeneračkou. Takový zákazník pro síť ani nějak neexistuje.

2) Chytrá síť je jenom naprosto "pitomý" kus kódu a pár HW zařízení, což se ale nechá koupit za pár šupů. Že to někdo zase nabízí jako předražený overkill není inherentní vlastnost těchto sítí. Nehledě na to můžete díky bodu 1 zůstat u současného regulace produkce, nikdo nebude do sítě dodávat ze "špatného" konce (pro koncového producenta má 1kWh hodnotu asi 5Kč, při prodeji do sítě tak 2Kč), takže potřebujete řešit stabilizaci výroby, což se dá podstatně snadněji, pokud se přestane s povrchním tvářením se že FVE nepatří na pole, vzhledem ke stavu a transformaci polí na jižní Moravě bych tam raději viděl FVE a pod tím plevel, než písčiny průmyslových polí. Tato regulace v ideálním případě znamená že se celý den vrtí turbíny na Dalešicích pozpátku, ale také by to chtělo tam nasadit nějakou modernější regulaci.

3) Myslíte "Wagnerovu Ideu"? Tak ta má jeden zásadní problém, vlastně dva, první je ten že to špičkování OZE nepůjde moc přes to co máme, takže z nějakých 2 % pro FVE se dostaneme přinejlepším na 4, prostě v jaderné cestě bude trčet asi 4.5GW blbě regulovatelných JE, u kterých se s výkonem hýbe krajně neochotně, protože je tam omezený počet změn pro namáhání dílů primárního okruhu. Taky byste musel nějak čarovat s odstávkami a i pak tam bude třeba mít 4-7GW v plynu, nebo biomasy. V OZE scénářích se bavíme o zcela jiných číslech, jenom uzpůsobení soustavy pro letní provoz jen na FVE znamená že bude cca 45% pokryto OZE, Různé OZE by měly mít dnes podíl asi 12%, takže jsme na kolika 55% (2 % FVE)? Jen relativně malou úpravou. Pokud budete akumulovat tepelně s účinností cca 40% zase to posunete do jiných hodnot protože FVE se budou více "propisovat" do diagramů.(A tady už bych musel nasadit počítač), takže, od oka, můžeme být klidně velmi snadno na těch 60-70% OZE.

No o panu Wagnerovi si myslím své, a jednou to velmi vtipně shrnul pan Veselý. :D Ano, pan Wagner je super odborník, má zajímavé články (už se jen naučil trochu zhustit, po tom co jsem do něj na diskusi asi dva roky hučel že se to na monitoru blbě čte :D ), ale bohužel z titulu svých pozic v minulosti a současnosti si nemůže moc dovolit moc nic jiného než propagaci maximálně jaderné cesty.

"A někteří už z hlediska jádra silně obrátil" To myslíte ten happening zorganizovaný jakýmsi jaderným aktivistou z USA v Mnichově, nebo kde to? Němci se cukají, možná, ale taky je snadno možné že je to jenom "další důvod" Merkelové a nezvládnuté migrační politice. Promiňte, aktivity různých Shellenbergů trochu sleduji, ale je to takové mlácení pěstičkami a používání jednak zavádějících vět (Občas se stane každému, ale ne tři odstavce po sobě v jednom článku!) a jednak prohlášení a tvrzení, která si nezadají s prohlášeními nejmilitantnějších ekoaktivistů, nebo jsou zcela mimo mísu.

Ruskou kartu jsem mohl čekat, no nic. Slyšel jste třeba o nalezištích v Turkmenistánu? Íránu (Otázka za zlatého bludišťáka, proč D. Trump nechce dovolit Evropě dovoz?), Izraeli, Egyptě, Perském Zálivu, Saúdské Arábii, břidlicích v Británii, USA, výzkumech těžby hydrátů methanu v Číně? Údajně jeden z důvodů Syrské války je snaha zabránit stavbě potrubí konkurence tímto územím, jedno má vést z Íránu/Iráku ke Středozemnímu moři, druhé ze Saúdské Arábie přes Turecko. Alternativ tu je dost, jenom je problém to že se nikomu ještě nechtělo udělat něco pro nezávislost na Rusku. Přitom to není složité.

Od kdy je hliníkárna v Děčíně? (Opravdu jsem o ní dodneška neslyšel)

Obrázek uživatele jurazhor
Obrázek uživatele Jan Veselý

Slévárna a válcovna hliníku. Rozhodně to není to, o čem se tu od začátku mluví, tj. hliníkárně, kde se elektrolýzou vyrábí z Al2O3 hliník, což žere neuvěřitelně hodně elektřiny.

Obrázek uživatele Josef

V podstatě jsem se nic nového nedozvěděl. Jen že pan Wagner je prý uhozený na jádro a nic jiného neumí. Přesto mi jeho logické závěry a výpočty nebyl schopen nikdo nikdy vyvrátit. Zajímavé... Já si zas myslím, že pan Veselý je militantní prosazovač hovadin, které mi zdraží mnohonásobně elektřinu.

V Děčíně je hliníkárna přes 100 let.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Jak velké vyvrácení chcete?

Tak to se na historii musím podívat, jenom mi vrtá hlavou jestli je to hliníkárna vyrábějící z Bauxitu, nebo slévárna hliníku. To je celkem dost velký rozdíl.

Obrázek uživatele Radovan

Kdysi si všechny fabriky zajišťovaly elektřinu samy. Až bolševici to změnili. Nevidím jediný důvod, proč bych měl soukromým podnikatelům ze svých daní sponzorovat výrobu elektřiny. V Ostravě například Mittal pořád svoji elektrárnu mám, donedávna ji měly i Vítkovice, než ji předaly ČEZu.

---

Elektromobily Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 81 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý pro ženu, najeto 36 tis. km (50 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000, p ...

Obrázek uživatele Josef

Protože se vám to vyplatí. Je to stejné jako se silnicemi. Nebo jste taky takový anarchista jako já a chcete si platit jenom za silnice, které používáte? Já s vámi v duchu souhlasím, ale logicky vidím, že je to naprostá kravina.

Obrázek uživatele Radovan

Jenže já silnice potřebuji a používám. Kdežto jestli pojede nějaká fabrika je čistě její věc. A kde na to vezme elektřinu. Tady v Ostravě si taky Globus musel zařídit svoje energetické centrum, protože holt plyn a rozvod páry by to už nedal. A každý se tady ohání průmyslem, jenže jaderka se má stavět z daní nás všech. Tak ať se na ni kluci průmyslníci poskládají. Domácnosti se bez ní obejdou.

---

Elektromobily Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 81 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý pro ženu, najeto 36 tis. km (50 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000, p ...

Obrázek uživatele Josef

No tak ono taky poměr mezi vámi zaplacenými daněmi a daněmi zaplacenými průmyslníky je trochu jinde... A domácnosti se zase neobejdou bez těch průmyslníků, respektive pak nebudou mít za co bydlet.

Obrázek uživatele Radovan

Tak já to ještě jednou zopakuji. Někdo potřebuje elektřinu. Hodně elektřiny. Nechce se o to starat, tak ji nakupuje. Jiný mu ji dodá. To je OK. Ale když jiný chce postavit za moje peníze elektrárnu, aby někomu dodával, tak to sorry. Protože o ničem jiném ta jaderka dnes není. Nejdříve využijme rezervy, pak stavějme novoty.

---

Elektromobily Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 81 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý pro ženu, najeto 36 tis. km (50 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000, p ...

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Souhlasim s panem Radovanem, novy Tunelin za penize danovych poplatniku je nesmysl. Krasne to ilustruje toto video
youtube.com/watch?v=E5lg73SDYUw

Obrázek uživatele Josef

Ale to nejsou vaše peníze. To jsou peníze, které platíte za elektřinu. Nikdo vás nenutí, můžete se odpojit.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Spousta lidi by se rada odpojila uz tedka, kdyby stat umoznil decentralizovat a vyrabet energie municipalitam ostrovne, staci promenit par ha za humny na FVE, na kopecek nad vesnici dat vetrnik a ukladat do vodiku a levnych FE baterii.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Jasně a to permanentní otravování ČEZu o nějaké garance a pod. je co? Snaží se si pořídit hračku, kterou mu máme všichni platit, nebo za ni byť jen ručit, protože si to jednak nemůže dovolit, 300mld je asi 50% jeho hodnoty, až si to postaví za své bez účasti státu, ať si ji staví. Ale nevidím důvod proč by se mu tu měla skládat celá republika. Jestli je JE opravdu takový super projekt, ať si zajdou pánové za nějakými Venure fondy, nebo Hedge fondy, nebo co já vím kterými a jde do toho takto.

A vůbec, co má co stát mít elektrárny?! Kompletně na burzu s tím. Ať si to klidně roztrhají jak supi mršinu.

Obrázek uživatele Josef

ČEZ žadoní o garance, protože bez záruky nemůže stavět kvůli minoritním akcionářům, kterým nejde o dlouhodobou udržitelnost, ale o maximální krátkodobý zisk. Kdyby byl ČEZ 100% státní, žádnou záruku by nechtěl, prostě by to postavil a kdyby to s ním šlo z kopce, tak by ho stát sanoval a hotovo. Takhle by po schválení došlo akorát k žalobám minoritních akcionářů a nestavělo by se dalších 20 let.

Stát má elektrárny a rozvodné sítě, protože je to jeho základní infrastruktura, stejně jako silnice apod. Stát přeci jen má nějaké základní funkce, které mu nelze upřít a energetická soběstačnost a bezpečnost do toho patří.

Zajímavé je, že lidé, co se často do krve bijí za České dráhy a konsolidované české železnice by rádi rozprodávali energetické sítě a elektrárny. Zřejmě každý bojuje jen za to „své“. A přitom je to pokrytecké. Buď jste anarchokapitalista a pak to beru, chcete mít všechno soukromé a nevadí vám platit za užívání všech služeb okolo bez účasti státu a nebo jste socialista, ale pak musíte nad centralizací, garancemi a jasnou stabilitou do budoucna jásat. Nebo jste něco mezi a pak jste taková divná směs nejasných názorů, která vlastně neví, co chce.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ano jsem anarchokapitalista, nebo minimálně do té míry že státní podnikání považuji za škodlivé, můžeme se bavit o tom jak moc tu má pak být nějaký rámec, kde je hranice pro rozhodnutí města, státu, kraje o tom co se bude v okolí dít, ale stát nemá podnikat, vyvlastňovat a pod., na kolik je to anarchokapitalismus, na kolik klasický kapitalismus a nakolik je tam něco jiného (vždyť čisté styly jsou vzácné), to už nechám na posouzení jiným.

---
Pokud nabídnou dostatečně dobré vyhlídky pro stavbu JE, tak nebude problém, takto to spíš zavání dost velkým rizikem ze kterého by ty problémy mohly nastat. ČEZ má dneska tržní kapitalizaci cca 600mld korun, umíte si vůbec představit sanovat něco takového? To je asi 60% státního rozpočtu! Pokud teď státu vadí minoritní akcionáři, tak ať si odkoupí těch 20 % + 1 akcii, provede vytěsnění a pak si dělá "co chce".

Základní funkcí státu není zajišťovat elektřinu/elektrickou infrastrukturu, ani dopravu, ani nic jiného v míře větší než nutné pro plnění obrané funkce. Je to trochu hlava 22, ale problém že "musí zajistit elektřinu", "musí chránit elektrárny" je dán právě tím že si v zásadě hlavní slovo ve výrobě usurpoval v minulosti. Do 20. let 20. století to byla záležitost městská/soukromá.

Pokud se dobře pamatuji, tak jsem tu podporoval železnici jako takovou, ne konkrétně jednoho jmenovaného dopravce.

Pokud ale budeme privatizovat i s infrastrukturou, musí být privatizována všechna, je velmi snadné privatizovat koleje, vlaky, elektrárny dráty (ale jak abychom nenadělali více škody než bylo už napácháno?), privatizovat dálnice a silnice je horší. Pokud totiž zprivatizujete jen něco a necháte něco státu a ten z toho nevybere ani na údržbu, tak to bude deformovat trh. Jedna z příčin úpadků železnic bylo to že zatímco na dráze, i na státních, platíte vždy za všechno, každý úkon má svou cenu, ta na silnici se platí jen na malé části, zatímco na dráze musíte udržovat nějaký stav, na silnici se jezdí po tankodromech atp.

P.S. Hození ČD na burzu a poslaní auditu na ně jsme včera navrhoval jinde. ;)

Obrázek uživatele Anonym123

poučka z dávneho minula - štát vznikol posunutím práva každého jednotlivca na vlastnú obranu (života). odvtedy si štát uzurpoval priveľa práv jednotlivca.
je to podobné nekonečným rozširovaním základných (ľudských?) práv a slobôd.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Tak samozřejmě, že můžeme zopakovat minulý 500 miliardový solární tunel a znovu nakoupit nejlevnější panely z Číny, a tak podpořit globální změnu hegemona z USA na Čínu.
Nebo můžeme udělat něco hlavně pro sebe a růst v Evropě, pokud zachráníme pro EU jaderné know-how, jenž už zůstane po Brexitu dostatečné pouze u nás a pak ve Švédsku a Francii.

JE je drahá sranda. Drahá je elektrárna, drahá je výroba, drahá je sanace paliva. Zo vše za předpokladu, že se nic "nepokazí".
Skutecně to chceme platit? Nikdo jiný to za nás nezaplatí. Ať v podobě platby za elektřinu, nebo dotacemi z rozpočtu.


Autonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobilNabíječky elektromobilů Circontrol
O ČEM SE PRÁVĚ DISKUTUJE?