Obce využívají dotace na ekologická auta, zájem mají hlavně o elektromobily

Do konce března mohou obce a kraje využít dotace Ministerstva životního prostředí (MŽP) na auta s ekologickým pohonem. O dotaci zatím požádaly téměř dvě desítky obcí.

Elektromobil Nissan Leaf je stále nejprodávanější čistě elektrické auto na světě
foto: Nissan

Podle průzkumu MŽP mají obce největší zájem o úsporná elektrická auta a plug-in hybridní vozy. Zkušenosti z dotací pro obce a kraje chce ministerstvo využít v případném dotačním programu na elektromobily pro občany.

Na podporu aut s ekologickým pohonem je v dotačním programu MŽP pro obce a kraje vyhrazeno celkem 100 milionů korun. Obecní a krajské úřady mohou na nákup elektromobilu získat dotaci ve výši až 230 000 korun. Pro automobily na zkapalněný zemní plyn lze pak získat příspěvek 50 000 korun.

Cílem dotačního programu je nejen více zpřístupnit vozy s touto technologií i menším obecním samosprávám, ale také rozhýbat v Česku poptávku po alternativních a ekologických pohonech aut.

Státní fond životního prostředí, který má administraci dotací na starosti, již registruje první žádosti. „Program jsme vypsali v polovině listopadu a zatím evidujeme 18 žádostí o dotaci. Největší zájem je aktuálně o elektromobily. Nápor žádostí však očekáváme až těsně před ukončením výzvy, která končí posledním březnem. Obce i kraje totiž musejí své žádosti schválit nejprve přes zastupitelstva,“ uvedla Petra Roubíčková, tisková mluvčí Ministerstva životního prostředí ČR.

Největší zájem je o elektromobily, CNG je hned v závěsu

Podle průzkumu, který MŽP realizovalo v době příprav dotačního programu, mají obecní a krajská zastupitelstva největší zájem o elektromobily a plug-in hybridy. Ty by rádo provozovalo 57 % dotázaných úřadů. Auto na stlačený zemní plyn (CNG) pak preferuje zbylých 47 % respondentů.

„Auta na CNG jsou již široce akceptovanou technologií. Po celé České republice provozujeme 19 plnicích stanic na CNG a celkově jich motoristé po celém Česku najdou téměř 150,“ popisuje rozvoj alternativních paliv v Česku Petr Hrubý ze společnosti E.ON Energie, a. s.

Kromě čerpacích stanic na CNG rostou v České republice i veřejné dobíjecí stanice pro elektromobily. Jednou z klíčových událostí pro český rozvoj elektromobility bylo například loňské otevření dobíjecí stanice na dálnici D1 u Humpolce.

Stanice má strategickou polohu pro motoristy cestující ve směru Praha–Brno i ze severu na jih České republiky. V dobíjecí stanici, kterou provozuje E.ON, je také umístěna jediná rychlonabíječka Tesla Motors v České republice.

O dotacích pro fyzické osoby se teprve jedná

Poznatky z dotačního programu pro obce a kraje chce ministerstvo využít pro případné dotace na elektromobily pro fyzické osoby. „Zhodnocení zkušeností s novou výzvou nám přinese cenné poznatky pro budoucí možné rozšíření podobné dotační podpory pro další skupiny žadatelů, například pro fyzické osoby. Kdy to bude, bude záležet na vyhodnocení výsledků aktuální výzvy i na komplexní analýze, která vznikne do konce září 2017,“ uvedla k dotacím na elektromobily pro občany Petra Roubíčková.

tisková zpráva

13 Comments on “Obce využívají dotace na ekologická auta, zájem mají hlavně o elektromobily”

  1. No, a já mám info přímo od jednoho starosty, který mi
    No, a já mám info přímo od jednoho starosty, který mi dnes říkal, že uvažují o nějakém elektromobilu na úřad. A že by volba mohla padnout na H Ionic. Tak jsem mu řekl, že je to asi nejlepší momentální volba. Další vlaštovka.:-)

  2. Chceme, být dále montovnou a vyrábět s malou přidanou
    Chceme, být dále montovnou a vyrábět s malou přidanou hodnotou. Nic jinýho totiž neumíme a ani to nedokážeme vymyslet. Vize žádná. Ministr Mládek toto vše již ukázal. Hlavně nic nového nerozjíždět.
    Potřebujeme ministra s mladou krví, a nejde jen o věk.

  3. Titulek vypadal nadějně, ale zjištění že z několika
    Titulek vypadal nadějně, ale zjištění že z několika tisíc obci u nás již požádalo 18 je opravdu smutné. Samozřejmně lepší než nic. Spíše by se měl někdo zamyslet jak lépe motivovat nejenom obce k nákupu elektromobilu. Možná i lepší osvěta, aby se překonal strach, že to nikam nedojede apod. Sám jezdím druhým rokem elektromobilem a letos přejdu již zcela na el. dopravu. A nejsem milionář. A neomezuji se v dopravě.

    1. Spis nez smutne je to ocekavane. Vetsina (poctem) obci – ty
      Spis nez smutne je to ocekavane. Vetsina (poctem) obci – ty pod nejakou velikost – bude nejspis rada, ze vyjde s rozpoctem na bezny provoz a opravy, natoz aby si koupila „hracku za milion“ – nema „obecni“ ani ten ojezdeny spalovaci pekac.

      1. Na pár jednáních a poradenství pro obce jsem byl. Není to
        Na pár jednáních a poradenství pro obce jsem byl. Není to jenom o ceně a rozpočtu, ale i o současné malé nabídce elektromobilů. Ty z podhůří a hor marně hledají čtyřkolku, ty menší a méně majetné něco, co jim občané neotlučou o hlavu (páč tam všichni jezdí hodně ve Š105 a Š120 a cokoliv nad to je zbytečný luxus). Těm dalším nevycházejí úspory, protože třeba provoz sociálních aut pro rozvoz obědů seniorům jim platí 100% stát, takže není na čem ušetřit kromě pořizovací ceny. Navíc 100% z nich vůbec netuší, o čem elektromobil je a pořád řeší ty drahé nabíjecí stanice, které nutně musí mít, aby to nabily atd. atd. atd..
        Co mne trochu škodolibě potěšilo, tak i CNG na tom není bůh ví jak. Protože vcelku rozumně si pár obcí řeklo, že nejbližší CNG je 30 a více km ve městě a sami si nedotovanou plničku stavět nebudou, i když je obec plynofikována. Bohužel asi většina obcí skončí zase u starého levného dízlu, kam načerpají díky stojanu v místním JZD :-(.
        Jo šedivá je teorie a zelený strom života.

  4. Elektromobil by rádo provozovalo 57 % dotázaných úřadů.
    Elektromobil by rádo provozovalo 57 % dotázaných úřadů. Auto na stlačený zemní plyn (CNG) pak preferuje zbylých 47 % respondentů.

    Obce preferují alternativní dopravu na 104%. 🙂 Plán překonán. 🙂
    Kolik těch zbylých úřadů vlastně máme?

      1. Z této statistiky víme stejně prd. Ačkoliv si dovedu
        Z této statistiky víme stejně prd. Ačkoliv si dovedu představit čtyřprocentní menšinu, která má rádo obojí, tak
        kolik úřadů by chtělo čistý elektromobil a kolik plug in hybrida?
        Víme? Je opravdu největší zájem o elektromobil?
        Z osmnácti žádostí lze tedy usoudit, že cca 8 obcí chce CNG, 10obcí hybrida nebo elektromobil a jedna obec z nich chce auta dvě na jedno na cng a jedno třeba hybridní.
        A logika věci mi říká, že těch deset obcí nebude chtít CNG, protože nemají v okolí CNG stanici a budou chtít raději plug in hybrida, protože čerpací stanici na benzín mají kousek od úřadu.

Napsat komentář