Obama chce vyšší dotace na elektrická auta, až $10 000

Americký prezident svého času slíbil, že do roku 2015 dostane jeden milion elektrických aut, ať už půjde o plug-in hybridy nebo čisté elektromobily. Ve své zprávě o stavu unie v roce 2011 toto číslo zopakoval a nyní navrhuje zvýšení federální dotace na elektrická auta ze současných $7500 na $10 000.

V roce 2011 se v USA prodalo asi 7000 kusů plug-in hybridu Chevrolet Volt, letos to podle automobilky General Motors má být až šestkrát více
foto: Chevrolet

Opozice to samozřejmě považuje pouze za předvolební tah prezidenta Obamy, který ho má udržet v křesle další funkční období. Ostatně, v USA existuje poměrně silná lobby za kompletní zrušení jakýchkoliv dotací na nákup elektrických aut.

Další kritici poukazují na fakt, že plug-in hybrid jako Chevrolet Volt a elektromobily typu Nissan Leaf si stejně v USA kupují především rodiny s vyššími až velmi vysokými příjmy. A není tedy důvod jim dál zvyšovat dotace. Na čemž něco bude.

Na druhou stranu, ve složité pavučině vztahů mezi výrobci automobilů, ropnými konglomeráty, politiky, bojovníky za čistší ovzduší, za nezávislost na dovozu ropy a v neposlední řadě i samotnými spotřebiteli není snadné najít vždy to správné řešení.

Dotace v tomto případě jednoznačně podporují rozvoj elektromobility jako takové, což je v dlouhodobé perspektivě Spojených států amerických stěžejní záležitost.

Co se týká cíle do roku 2015 mít na silnicích milion elektrických aut, zatím se jich za minulý rok prodalo asi 20 000 kusů. Prostor by tu tedy byl.

8 Comments on “Obama chce vyšší dotace na elektrická auta, až $10 000”

  1. Každé dotácie sú
    Každé dotácie sú dočasné, Obama tiež nie je večný.
    Keď sa pozrieme na podiely predaja hybridných a elektrických vozidiel v USA, tak v podstate dotácie slúžia Japoncom, aby sa im ľahšie predávalo.
    To by som radšej stimuloval domáce firmy, aby konečne začali v tejto oblasti niečo robiť.

    1. A jaký rozdíl je mezi
      A jaký rozdíl je mezi státní investicí do infrastruktury a dotací do infrastruktury? Samozřejmě žádný. To si nevyberete. Buď se stát pokusí zasáhnout do odvětví, které považuje za nezbytné z hlediska své budoucnosti či bezpečnosti a vždy tím část trhu zdeformuje, a nebo zasahovat nebude. Žádná vychytralá střední cesta neexistuje.

      1. Mýlíte se. Státní dotace
        Mýlíte se. Státní dotace je, když nějakému soukromému subjektu nasypu do kapsy peníze daňových poplatníků, například na koupi elektromobilu. Z toho má užitek jenom ten jeden obdarovaný soukromý subjekt, přičemž přínos pro ostatní poplatníky (čistější ovzduší) je spíš iluzorní, o nějaké návratnosti pro stát nemluvě. To jsou prostě peníze darované neboli vyhozené oknem.

        Naopak investice do infrastruktury znamená například to, že se u státní nebo obecní silnice/ulice vybuduje parkovací stání s nabíjecím sloupkem. Z toho mají přínos všichni, kdo jakékoliv EV používají a pro mnoho další lidí to může být právě ten důvod, proč si nějaké pořídit. A nemusí to být hned Tesla, stačí třeba elektroskútr, že. Navíc se takové stání může klidně během několika let zaplatit a dokonce začít státu či obci vydělávat, tedy investice v pravém slova smyslu.

        1. Vidím, že Vaše představa
          Vidím, že Vaše představa dotace/nedotace je značně povrchní. Když poskytnou slevu na elektromobil, tak ji využije ten kdo chce elektromobil (ale to může být vlastně každý) a tím ji vlastně dostane výrobce elektromobilů. Když na sloupky, tak ji využije jenom ten kdo má elektromobil a skončí u výrobce sloupků nebo distributora elektřiny. I rozvodné sítě a nabíjecí sloupky vyrábí soukromé firmy a jejich dotací obdarujete soukromý subjekt. Vždyť je to stejné, jen dotace nemíříte na výrobse aut, ale distributory elektřiny. Jenom ve vaší hlavě při povrchním hodnocení se to zdá rozdílné. Každá státní dotace, pokud míří do soukromého byznisu, skončí nakonec v soukromých rukou.

          Ve vašem systému tu budemem mít stovky dobíjecích sloupků, ale žádné elektromobily. Já chápu, že představa, že dotaci dostane konkrétní majitel auta (i když vlastně skončí u výrobce) budí závist. Ale ve skutečnosti to, že s dotací operuje koncový zákazník, je nejblíže tržnímu mechanizmu. Jak jsem řek. Buď dotovat nebo nedotovat.

          1. Možná vás to překvapí,
            Možná vás to překvapí, ale cokoliv ve výsledku vyrábí nějaká firma a ta za to dostane zaplaceno. Většinou. I peníze z charity nakonec inkasuje nějaký výrobce potravin, oblečení apod..

            A jak správně píšete, nabíjecí infrastrukturu využije každý, kdo má elektromobil. Proto je to taky podpora elektromobility 😉 Podstatné na tom, že to využije každý současný i budoucí elektormobilista a ne jen pár vyvolených jedinců, co si zrovna budou chtít něco pořídit v době, kdy ta akce poběží.

            A že by všude byly nabíjecí sloupky a žádné elektromobily, to tedy opravdu nehrozí. Vždyť jen nadšenců, co si to kupuje tak jako tak je víc, než by stát dokázal na dotacích kdy zaplatit a z řad „normálních“ lidí je hlavní argument proti právě chybějící infrastruktura.

            1. To je jako mluvit do dubu.
              To je jako mluvit do dubu. Dotaci na auto sice jakoby dostane kupujici, ale ve skutečnosti je to dotace výrobci. Ten bude produkovat vyšší série a může investovat více do dalšího vývoje. Tím se stanou elektromobily výkonnější a dostupnější pro všechny. Ve skutečnosti je to úplně stejně dotace pro všechny stejně jako ten stojan. Je to až zvláštní, že když dáte lidem vybrat mezi kusem plechu (dobíjecí stanicí) a nehmotnou hodnotou (vývojem elektromobilu) tak si vždy jako to důležitější vyberou ten kus plechu.

              Ale o to nakonec nejde. Podstatou sporu je, že kolega říká, že dotace je zlo, a že se z toho zla stane menší zlo, když se budou dotovat dobíjecí sloupky a né auta. Nestane. Stejně tak to deformuje trh, jen pro změnu v oblasti distribuce elektřiny.

Napsat komentář