Nový Volkswagen e-Golf s dojezdem 300 km už koncem roku?

V nedávné době se objevilo několik zpráv, že Volkswagen chystá nový e-Golf s dojezdem přes 250 km. Na trh auto půjde podle všeho už letos nebo začátkem příštího roku.

Volkswagen chce jít do boje s takovými jako Chevrolet Bolt a Tesla Model 3. Má na to?
foto: Volkswagen

Výrobci elektromobilů postupně inovují své starší modely. Příkladem může být nejnovější verze Nissan Leaf s 30kWh baterií nebo nové BMW i3 s 33kWh. Stranou nezůstává ani Volkswagen.

O nové generaci Volkswagenu e-Golf s dojezdem přes 300 km se spekuluje na rok 2019. Mezitím se ale faceliftu dočká aktuální generace a přijde na trh snad už na konci roku 2016 nebo začátkem 2017.

Půjde údajně o poměrně výrazný zásah do vozidla. Zdroje aktuálně mluví o dojezdu 300 km dle standardu NEDC. Aktuální generace podle něj zvládne 190 km. My jsme s Volkswagen e-Golf těch 190 km skutečně ujeli, takže 300 km nám zní docela zajímavě.

Po skandálu dieselgate se navíc chystá Volkswagen vrhnout do elektromobility konečně po hlavě. Frank Welsch, šéf technického vývoje, řekl britskému magazínu Autocar, že elektromobily VW by mohly být levnější než konkurence díky vysokým objemům výroby.

Platforma MEB k tomu davá podle Welsche Volkswagenu skvělou příležitost. Navíc dodává, že technologie baterií se vyvíjí rychle kupředu a bude jen zrychlovat.

66 Comments on “Nový Volkswagen e-Golf s dojezdem 300 km už koncem roku?”

  1. Mě spíš zaráží, že
    Mě spíš zaráží, že dost umíněně trvají na platformě MEB. Vypadá sice pěkně, ale pro EV mi nepřijde zrovna optimální. A EV jsou stále dost citlivé na pečlivé sladění jednotlivých komponent. Takže výrobce teď ušetří čas a peníze na vývoj, dodá však horší produkt.

    Trochu mi to připomíná situaci, kdy při programování ‚dám zkratku‘. A časem se mi to vrátí, musím to stejně udělat pořádně a zabere to další čas. Děda mi vždycky říkal: „Udělej to pořádně a pak jdi dál.“

  2. Zní to zajímavě.
    E Golf

    Zní to zajímavě.
    E Golf je nenápadný a mnohem praktičtější než BMW i3. Stačila by pro začátek palubní sbíječka, dobíječka Rex Jakou má BMW i3 a výkonnější palubní nabíječka a hned by bylo auto mnohem atraktivnější.
    Kdo je dodavatelem akumulátorů pro WV. Samsung ? Který podle tiskové správy Chce být největším výrobcem akumulátorů na světě ?
    http://www.hybrid.cz/samsung-dava-ruce-pryc-od-palivovych-clanku

    1. ano SDI Samsung od letoska
      ano SDI Samsung od letoska dodava VW, jinak Samsung nekde v nejakem prohlaseni tusim zdeloval ze maj ruzne po svete asi 15 prazdnych „tovaren“ ktere meli bejt urcene pro vyrobu polovodicu a stavej 5 dalsich ktere pokud bude treba muzou celkem rychle prestavet na vyrobu baterii, ono jen divize SDI ma celosvetove k dispozici 25 vyrobnich komplexu a pritom vyuzivaj jen 12 z nich, koncern Samsung ma celosvetove prez 200 vyrobnich mist od FAB na polovodice az po sirkarny nebo lodenice pro stavbu tankeru, pokud oni nekde prohlasi ze budou nejvetsi v baterkach, tak se tomu da i celkem verit, maj na to jak protory tak finance, musi bejt jen zajem o ty baterky, a tim ze to maj (jen divize SDI) rozesete tak nejak globalne, tak asi nebude problem ani s dodavkama lithia (SDI nema sidla a vyrobu jen v Jizni Americe, Africe a Australii, u Australie maj ale celkem blizko Taiwan a Malaysii)

      1. Současný VW e-UP! a e-Golf
        Současný VW e-UP! a e-Golf používají stejné prizmatické NMC články se šroubovými terminály od Sanyo(Panasonic) o kapacitě 25Ah. Nové ~37Ah články (ve stejném formátu) budou nejspíš opět od Sanyo. Mimochodem Samsung SDI nabízí v podstatě identické články také.

        Tato konstrukce článků je obecně velmi výkonná, vhodná pro rychlodobíjení >2C trvale a v podstatě cyklicky nezničitelná. Má jen jednu „nepodstatnou“ vadu na kráse a to že jejich specifická hustota energie je cca 227 Wh/l a 127 Wh/kg pro ty 25Ah články.

              1. Jedná se o bateriovou
                Jedná se o bateriovou „hantýrkou“, aby se to velké množství odlišných chemických struktur lithiových akumulátorů dalo rozpoznat. U lithiového článku je co do rozpoznání jeho vlastností zajímavý zejména aktivní materiál kladné a záporné elektrody. Vzhledem k tomu že většina článků dosud používá jako materiál záporné elektrody nějakou formu uhlíku C (carbon, graphite, graphene?) tak se zkráceně uvádí pouze materiály kladné elektrody, kde ty písmenka značí pouze hlavní použité prvky (většinou kovy neboť principiálně jde o strukturu materiálu lithium-kov).

                NMC (LiNiMnCoO2) – nickel, manganese, cobalt
                NCA (LiNiCoAlO2) – nickel, cobalt, aluminium
                LFP (LiFePO4) – lithium, iron, phosphate

                více třeba na Battery University

                1. Popsal jsi to pěkně a
                  Popsal jsi to pěkně a potvrzuje mi to, že Tvé příspěvky rád čtu 😉

  3. Problematika baterií je
    Problematika baterií je v zásadě o tom, že lithium nelze recyklovat pro další využití do baterek – zatím. Masové využívání baterií bude mít za následek nedostatek tohoto prvku a dramatický růst cen. Pokud se nepřijde s možností recyklace lithia nebo s bateriemi na bázi hojných materiálů nedojde v žádném případě k masivnímu přechodu na el. mobily. Na druhou stranu některé země by mohly na lithiu zbohatnout, Například my máme 6% lithia což je 42x na 1 obyv. více než je světový průměr.

    1. Lithia je na svete ako
      Lithia je na svete ako maku..obrovské zásoby…v batérii je ho z celkovej hmotnosti len pár %.Batérie sa recyklujú nie pre lithium ale pre ostatne vzácne kovy.A aj recyklácia lithia je zvládnutá..len náročná.
      Len Česko ma líthia na desiatky milionov elektromobilov.

        1. no to je mozna kamen urazu,
          no to je mozna kamen urazu, protoze to prozatim vypada ze CR na tom moc nevydela a politici s tim kseftujou tak, ze 99% zisku skonci nekde v Australii

          ceske firmy jsou schopne ho tezit relativne levne, a na miste i zpracovavat relativne levne (oboje okolo sumy 20 tisic kacek za tunu, coz pri cenach na byrze v dnes jiz atakujic castky okolo pul mega za tunu je slusnej business), ekoligicky je zatezi kazda tezba, tady je mozna vyhodou ze po dotezeni to muze dal fungovat klidne i jako zemedelska puda pokud se to srovna do „roviny“, nebo proste nechat ladem, nasadit par stromu aby se to samo nejak vzpamatovalo a zarostlo

          lozisek lithia je v CR vic, s kvalitou pro baterky tusim 3, Cinovec je jen nejvic sklonovanej medii

        1. A kde by ty baterky na
          A kde by ty baterky na recyklaci vzala? Bude trvat tak minimálně deset let, než budou stávající akumulátory natolik degradované, že je bude nutné měnit a potažmo případně i recyklovat. A zároveň je možné, že v té době používané akumulátory už vůbec nemusí být založené na lithiu.

          1. Spíš degradují
            Spíš degradují nabíjením nežli časem. Když vezmeme běžně udávanou hodnotu 2000 nabíjecích cyklů * dojezd 400 km, tak to máme 800 tisíc km, to dá i za 10 let málokdo. A navíc kdo by je chtěl měnit, mně je líto investovat i do stěračů na mou starou šunku :-).

            1. Kalendářní životnost je
              Kalendářní životnost je stále otázka a závisí i na takových věcech, jako je dobře udělaný teplotní management. Těch 10 let bych viděl jako takovou střední hodnotu, kde se začne oddělovat zrno od plev. Kromě toho, za tu dobu tu budou už úplně jiné články, pravděpodobně solid state, s úplně jinou cenou na kWh a pro mnoho lidí může být naopak velký tahák upgradovat svoje staré EV na třikrát větší větší dojezd i když původní aku bude třeba stále ve slušném stavu.

              1. To určitě ne, nemyslím
                To určitě ne, nemyslím si, že by se našlo víc než pár nadšenců, stejně jako dnes by si skoro nikdo nenechal udělat u svého 10 let starého auta výměnu motoru za moderní s poloviční spotřebou.
                Když beru hodně utopickou představu ceny $40/kWh vč. 21% DPH za 10 let, tak upgrade 33 kWh -> 100 kWh baterie by stál $4000 = ~100 tisíc korun a to je přibližně cena více než 10 let starého auta střední třídy. A buď ten člověk peníze má a pak určitě nechce prodlužovat životnost auta, aby jednou mohl jezdit ve 20 let staré popelnici nebo na nové auto nemá, pak raději toto za 100 tisíc prodá a přidá si na nějaké méně ojeté.

                1. Mě by naopak přišel
                  Mě by naopak přišel takový upgrade jako super kauf. Desetileté auto není žádná popelnice, obzvlášť pokud je to elektromobil, kde nemá moc co odejít. A až to pak dáte ekologicky zlikvidovat, tak si akumulátore necháte jako domácí úložiště 😉

                2. A už máš doma Peugeot 106
                  A už máš doma Peugeot 106 Elektric?

                3. Před několika lety mi to
                  Před několika lety mi to nabízeli za „pouhých“ 150 tisíc (NiCD verze) respektive „lidových“ 250k (lifepo4 upgrade), což mi za auta, které neměla žádnou výbavu a komfortem jízdy byly na úrovni R5 z roku 1986, se kterým jsem jezdil jako student, trochu mimo mísu i kdyby měly dojezd 1000km.

                  Ale to není případ Leafu, eGolfu a dalších současných EV. Tam je výbava velmi (nad)standardní a kromě autopilota mě nenapadá celkem nic, co by auta za několik let mít mohly navíc.

                4. Ok, tak ne utopickou
                  Ok, tak ne utopickou představu, ale reálnou. Výměna celého battery-packu o 100 kWh bude stát za 10 let okolo $100/kWh, tedy 10 tisíc dolarů a tedy 300 tisíc vč. ČR DPH. Ještě to je zajímavé?
                  A já netvrdil, že 10 let staré auto je popelnice, ale když píšete, že začnou baterie odcházet po 10 letech, tak je řekněme vyměníte po 12 letech a počítáte s tím, že budete ještě 10 let jezdit, takže jednou budete mít víc než 20 let staré auto a to už bude popelnice (kastle) i kdyby to mělo warpovej pohon :-D.

                5. A proč 300 a třeba rovnou
                  A proč 300 a třeba rovnou milion? 😉

                  Jinak pokud by koupě ojetého EV + upgrade znamenalo mít dojezd na úrovni nového srovnatelného EV za půlku jeho ceny, tak říkám rozhodně ano.

    1. a ty vis jake fabryky ruzne
      a ty vis jake fabryky ruzne po svete stavej dalsi firmy zabivajici se vyrobou a vyvojem baterii? to ze se pise jen o GF Tesly neznamena ze ostatni nic nepodnikaj a nestavej, jen letos se otevrela treba fabrika PowerJapan+ v Japonsku, celkem velke tovarny stavi nebo prestavuji Samsung, Sony a Sanyo c Asii, stejne tak vyrobni halovej komplex stavej i v Nemecku pro firmu BMZ a LGchem

      1. Nová fabrika LG Chem
        Nová fabrika LG Chem nedosáhne ani 3% kapacity Gigafactory. Plánovaná fabrika Daimler AG se těžko dostane nad 10% GF, atd. VW by nedosáhl kapacity GF ani kdyby všechny nové fabriky dělaly jen pro něj. Proto mě zarážejí ty jejich řeči o „velkém objemu výroby“ ve srovnání s konkurencí.

            1. Díval jsem se na ten odhad.
              Díval jsem se na ten odhad. Je dosti pesimistický. V roce 2020 bude jen Gigafactory produkovat podle mého skromného odhadu 50-75GWh. Jen pro elekromobily bude potřebovat 50GWh, pak ještě produkují PowerWall úložiště. V roce 2020 může být celosvětová produkce někde kolem 200GWh/rok.

              1. To je dosť optimistický
                To je dosť optimistický odhad. Gigafactory je dimenzovaná na 35 GWh ročne. Vašich 50-75 GWh je obrovské navýšenie.
                Nepostrehol som, že by to bolo oznámené, ale pravdepodobne prehodnocujú aj rýchlosť výstavby Gigafactory.
                Ak chcú predať už v roku 2018 500000 áut, tak budú potrebovať iba pre autá okolo 30GWh batérií. To im asi nestačí spustiť plnú výrobu (35 GWh) až v roku 2020.

                1. Máte pravdu, že na
                  Máte pravdu, že na oficiální stránce Gigafactory se uvádí cílová kapacita 35GWh/rok. Jednoduchým výpočtem ale dojdete k závěru (jak i sám uvádíte), že to nejspíš stačit nebude. Proto také Elon trochu mlží ohledně kapacity baterie pro Model 3, protože pak by se to ukázalo uplně zřetelně. Buď změní plány, nebo budou muset uzavřít kontrakt s nějakým externím dodavatelem. V obou případech to ale vypadá, že výroba baterií poroste rychleji a v roce 2020 by to mohlo být výrazně víc než oněch 125GWh. Jak píšu, odhaduji to kolem 200GWh.

                2. TMS90D má dojazd 294 míl
                  TMS90D má dojazd 294 míl (EPA). Tzn. 0,306122449 Wh/mil.
                  O 20% menší, ľahší, aerodynamickejší TM3 by mohol mať o 20% menšiu spotrebu – 0,244897959 Wh/mil.
                  Oznámený dojazd 215 míl by znamenal 52,65kWh batériu – 55kWh aj s rezervou. Ma to byt pod 60 kWh, tzn. toto je asi realne.
                  400.000 TM3 x 55 kWh + 100.000 TMS/X x ~80 kWh = 30 GWh.
                  Súhlasím, že rast bude rýchlejší ako je v tom článku, ale nie iba vďaka Gigafactory. Konkrétne nie Gigafactory 1 🙂

                3. Všechno jsou to odhady, ale
                  Všechno jsou to odhady, ale v podstatě jsme se shodli. Pokud budou prodeje slabší :-), vyjde to jak to mají naplánované, pokud bude zvýšený tlak i ze strany odběrů PowerWall a TMX, Gigafactory stíhat nebude. Řekl bych Elon Musk musí počítat spíše s tou druhou variantou. S tolika rezervacemi TM3 původně nepočítal ani on.

                4. Pravděpodobně T3 bude mít
                  Pravděpodobně T3 bude mít baterku 55kWh a volitelně 75kWh. A o tu větší bude větší zájem.

    1. Na to bych uplne nesazel,
      Na to bych uplne nesazel, alespon ne v Evrope – prece jen je sance, ze (jakozto evropsky vyrobce) tu bude ke koupi driv nez za x let. A realny dojezd pres 200 uz zni akceptovatelne.
      EDIT: pokud nebude prepalena cena, tak to zni jako auto, do ktereho bych konecne byl ochotny jit…

Napsat komentář